28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Hjælp til farvegenetik (chihuahua) Hjælp til farvegenetik (chihuahua)
Hejsa
Jeg er begyndt at interessere mig lidt for farvegenetik, og da alle farver jo er tilladte (pånær merle) indenfor chien, synes jeg det kunne være spændende at se hvad man kan få ud af at blande de forskellige farver.
Jeg ved der lægger rigtig meget bag, men er der evt nogen der kender nogle sider på nettet hvor man kan læse om det?
Som nogle nok ved, så er Luckys opdrætter ved at planlægge et kuld, hvor jeg har fået lov til at være lidt med i det, da planen er at når der forhåbenligt kommer hvalpe om 1-1½ år, at jeg/vi skal have en af dem.
Vi er så ved at snakke om hvilke farver der ville være bedst at blande med tæven, som er Black and Tan. Vi er begge enige i at det vigtigste er sundheden..
Men det er jo lidt sjovt at se hvilke farver der kan komme ud af det, selvom det ikke er vigtigt på den måde.
Hunhunden er som sagt black and tan, hvilket begge forældre også er.
Farverne der er snak om er: black and tan (som jo så vil give black and tan)
Choko (tan) - jeg har hørt at choko hunde har et sortgen og "b" som er choko gen, men er det choko eller sort der er mest dominant?
tricolor, eller mest hvid - der tænker jeg at der er størst chance for at det bliver tri color eller black and tan med hvid?
Håber nogen kan hjælpe. Jeg ved man ikke udfra det jeg har skrevet, 100% kan sige hvilke farver der kommer. Men jeg vil gerne høre om dominante farver, og hvilke farver i tror der er størst chance for i kombinationen Choko (tan) - black and tan.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
I B- allelen er der to gener B-sort og b-brun. B/b vil give en sort der er bærer af brun, B/B vil give homozygot sort, b/b vil give brun...
Begge forældre er Black/tan? Og hvordan er bedsteforældrene? Skal gerne prøve at lave nogle Punnet Squares for dig hvis jeg kan få lidt info om forældrenes farver, hvad de evt. har givet før, hvordan deres søskende er farvet og hvordan bedsteforældrene er farvet
Punnet Squares over en fiktiv parring:
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.254
Jeg ved desværre ikke mere end at begge forældrene til tæven er black and tan, og afkom fra faren også er black and tan (den har samme far som min Lucky)
Jeg ved ikke om der har været kuld før, men jeg har kun hørt om black and tan fra opdrætteren, så jeg tvivler på der har været afkom der har været anden farve, maks black and tan med lidt hvidt, ligesom Lucky.
Der er endnu ikke fundet en hanhund til parringen, så kan heller ikke komme med nogle gener fra den side, desværre.
Men det kan være opdrætter ved mere om bedsteforældre (det går jeg da udfra) og søskende af forældrene, for det kunne da være sjovt at prøve
Og det er jeg da sikker på hun også synes det kunne.
mar 2009
Faren til de hvalpe vi har i hvalpekassen lige nu er Black/tan - og der er altså to brune! Sort er dominerende overfor brun i fænotypen, men en sort hund kan godt bære brunt gen..
Zobel er top-dominant og dominerer over alle andre farver - undtagen Brindle, som den kombinerer sig med og Hvide aftegn som er lidt anderledes end de andre farver.
En Homozygot Black/tan (at/at, B/B) kombineret med en homozygot Choko/tan (at/at, b/b) vil give Black/tan med gen for brunt (at/at, B/b)..
En heterozygot B/T (at/at, B/b) kombineret med en homozygot C/T (at/at, b/b) vil give 50% Heterozygot B/T(at/at, B/b) og 50% homozygot C/T (at/at, b/b)..
Der er størst sandsynlighed for, at tæven er Homozygot B/T og vil derfor ikke kunne give brune hvalpe.. Men der kan i grunden godt være mulighed for andre farver, men det kræver som sagt at man ved lidt mere
mar 2009
Jeg har kun fokuseret på B-lokus i mit indlæg, og udelukket andre muligheder i A-lokus, men A-lokus har jo selvfølgelig også andre alleler end "at"..
nov 2012
Jeg tror ikke at hun hunden er bærer af b genet, men jeg ved det ikke. Mem umiddelbart er hun ren b/t længere tilbage. Men jeg har skrevet til opdrætter og håber hun kan svare
Har heller ikke noget Imod hvis det bliver black and tan hvalpe, men det er da sjovt at se hvordan farvegenerne "virker"
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 219
Moren var black and tan. Faren var husky-farvet. I kuldet kom der 2 huskyfarvede hvalpe, en chokoladefarvet og en black and tan (min tæve).
nov 2012
Tæven: black and tan
Moren: Blue and tan
Faren: Black and tan
Mormor: Choko/brun
Morfar: Black and tan.
Farens side er så vidt jeg ved, ren black and tan.
MelanieH hvis du ville prøve at lave sådan et skema, som vi ville blive rigtig glade for, hvis du har mod på, må du endelig sige til hvis du skal bruge mere
hanhunden skal jo så laves fiktiv, som choko (evt tan)
mar 2009
Jeg skal se på at lave Punnet over det imorgen, da har jeg tidligt fri så jeg har massere af tid til at sætte mig med det
nov 2012
Pia forstår jeg det ret, at der så, fordi der er blå og choko/lever tidligere på morens side, at der så kan forekomme choko og/eller blå, hvis man parre med en choko?
Jeg startede nemlig først med at læse om farverne igår, så jeg kan stadig ikke helt finde ud af, hvad der bliver givet videre. Altså jo fra forældre til hvalp, men hvad der så kan lægge i hvalpen, som man jo så ikke kan se med det blotte øje, fra bedsteforældre osv. har jeg ikke helt fundet ud af endnu
nov 2012
Fandt lidt om Punnet square, på den side du linkede til mig, igår. Så er spændt på at se hvad MelanieH får lavet.
Men umiddelbart lyder det som om, at vi skal forvente black and tan hvalpe, men at der statistisk set er chance for at der kommer andet, men hvor stor chancen er må jeg jo vente på til Melanie har leget med en punnet square over det.
Tror det er meget godt at der er så mange ens farver på morens side, for nogle chier har virkelig mange farver i linjerne, så det ville da blive noget af et arbejde at lave en punnet square over det, det er jo så ulempen ved at have en race, som må have stortset alle farve kombinationer
mar 2009
nov 2012
mar 2009
Og så er der hele seks forskellige muligheder for hanhundens genotype, når nu du siger fuldfarvet choko eller choko/tan..
Jeg har taget A-B-D-K-Lokus med, og antaget at alle er at/at i A-lokus, da der ikke har været snak om Agouti, zobel eller recessiv sort/lever..
Håber ikke det er helt sort snak
nov 2012
nov 2012
Ikke at det haster..
mar 2009
Tror det er første gang i MEGET lang tid, at jeg har haft så lang en pause fra HG!
Suk.. de her hunde stjæler for meget tid en gang i mellem - men vi kan nu meget godt lide dem alligevel
nov 2012
Har "desværre" fundet ud af at mormoren er fawn (se billede) så ved ikke hvor meget vi kan bruge dit skema til øv
Så det ser ikke ud til der kommer choko hvalpe. Men pyt nu også med det, det er jo ikke farven der er vigtigst
mar 2009
nov 2012
Så jeg regner med Black and tan hvalpe, men nu må vi se.
Hjælp til farvegenetik (chihuahua)