2.333 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Snor påbud, lovændring? Snor påbud, lovændring?

Jeg læser i en anden tråd, at man nu skal have snor på sin hund, at loven er lavet om..?
Er det korrekt??

Indtil nu går jeg med hund i snor i byen, men på de grønne områder og stier med udsigt, går hun altid fri uden snor... Må hun ikke det mere?

Det har da heddet at den må gå løs hvis man har fuld kontrol, ellers skal det være i snor... Men er det nu lavet om så alle skal være i snor...hele tiden?

Det håber jeg da ikke smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snor påbud, lovændring?
  • #1   25. mar 2014 Hvis det er rigtig skal hunde altid have snor på efter loven

• #2   25. mar 2014 Så vidt jeg ved, så kommer det an på din kommune.

• #4   25. mar 2014 Jeg tror at den eneste sted man må gå med løse hunde er i hundeskove og så ved stranden nogle måneder om året

• #7   25. mar 2014 Har fundet denne paragraf § 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Så det er stadig lovligt at lade hunden gå løs forudsat at den er under fuld kontrol?
    Det er det jeg forstår.,,
    Inde i selve byen, ved vejene osv, har hun altid snor på

• #9   25. mar 2014 Er enig med Alexandoria, mener at have læst et sted at kommunerne gerne må lave skrappere regler, det mener jeg fx der er her i Aarhus Kommune, der må de være fir i hundeskove, ved stranden i vintermåneder, og så på stier hvor det konkret står at hund må være uden snor ... alle andre steder må de ikke ...

• #10   25. mar 2014 Med mindre andet er oplyst , skal der snor på. På strande må hunde gå løs (hvis man har styr på dem , og på eget ansvar) fra okt til april

• #12   25. mar 2014 Sådan har jeg forstået - men oplys endelig hvis du ved andet.

• #15   25. mar 2014 LLt der vil jeg gerne have en forklaring jeg skrev at man altid skulle have snor på efter loven Jeg mener presis det samme som dig

• #17   25. mar 2014 Er det forkert Når jeg skriver at hunde ikke må gå løs men må gå løs i hundeskove og nogle måneder om året ved stranden

• #20   25. mar 2014 Ok har læst den men det viste jeg ikke Det vil sige at i nogle områder hvor man har styr på sin hund må de godt gå løse

• #21   25. mar 2014 Har læst på Aarhus kommunes side, som jeg forstår hvad der står så er det snor på alle andre steder end hundeskove, og den tilladte periode på stranden ....

http://www.aarhus.dk/da/borger/natur-og-miljoe/Ud-i-naturen/Friluftsliv/Hundeskove.aspx

• #24   25. mar 2014 og dette hvor der står at kommunerne gerne må bestemme et skrappere snore påbud:

Generelt er der, efter den reviderede Hundelov trådte i kraft 1. juli sidste år, en del regler, man som hundeejer bør kende. Når du går på gader og stræder, skal du altid have din hund i snor, med mindre du har fuld kontrol over den (og hvem har det?). Kommunerne kan bestemme, at der på visse områder eller i hele kommunen gælder snorpligt, så det er vigtigt at kende reglerne, hvor man færdes

• #25   25. mar 2014 Ikke i naturen. Der overlapper naturfredningsloven og det er den som gælder.
    I skov (undtaget privat skov og hundeskov) klitter osv må hunden ikke gå løs, fuld kontrol eller ej.

• #27   25. mar 2014 Så I mener ikke at en kommune må bestemme fuld snorpligt ??

Mødte en i skoven i efteråret, hun havde fået en bøde for at hunden var uden snor...

• #28   25. mar 2014 I skov SKAL de have snor på, så vidt jeg forstår, medmindre den er privat

• #29   25. mar 2014 @ Snuden, som jeg forstår de "andre" så mener de det er nok at man har fuld kontrol over hunden .... men sådan opfatter jeg ikke de regler der er fx her i kommunen .....
    kan sgutte finde ud af det

• #30   25. mar 2014 Så vidt jeg ved har Aalborg Kommune en lov om at hunde altid skal føres i snor på steder med offentlig færdsel, det er vist ikke undtagelser selvom hunden er under fuld kontrol.

• #31   25. mar 2014 (link fjernet)

• #32   25. mar 2014 dette er fundet på politiets side ...

der står at nogle lommuner godt må have skrappere regler end hundeloven/naturstyrelsen ligger op til ...

Hvornår skal min hund være i snor?

Når du går med en hund på en gade, vej, sti eller plads mv., der er åben for almindelig færdsel, i en by eller et område med bymæssig bebyggelse, skal hunden enten være i snor, eller du skal have fuld kontrol over den.

Hvis du har hunden i snor, skal snoren være så kort, at hunden holdes tæt ind til dig.

I nogle kommuner kan der være en pligt til altid at have sin hund i snor.

Særlige regler om forbudte hunde
    Hvis din hund er af racen Amerikansk Staffordshire Terrier, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, Amerikansk Bulldog, Boerboel, Kangal, Centralasiatisk Ovtcharka, Kaukasisk Ovtcharka, Sydrussisk Ovtcharka, Tornjak eller Sarplaninac, eller hvis din hund er en krydsning, hvori en af disse racer indgår, så skal hunden altid være i snor og bære en forsvarlig, lukket mundkurv, når I går på gader, veje, stier, pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel.

Snoren skal være en fast line med en maksimal længde på 2 meter.

Bemærk at det kun er lovligt at have en hund af en af de nævnte racer (eller krydsninger heraf), hvis du også havde hunden før den 17. marts 2010.

Det er ikke lovligt at besidde hunde af racerne Pitbull terrier og Tosa inu.

• #33   25. mar 2014 Et spørgsmål mere...der undrer mig.
    På Vejle kommunes hjemmeside står der at der skal være snor på (total øv), men den ny jeg bor i (hører under Vejle kommune) der er der et stisystem og lige på det system (stien fører efter et godt stykke hen til en skov) er der skilt med snorpåbud...
    Og det undrer mig jo...da der ifølge kommunen er snorpåbud..dette ligger i byen, men alligevel er det et af de få steder her i byen at der er skilt med påbud...hvorfor det? Der burde vel ik være skilt med dette hvis kommunen siger forbudt i hele kommunen..?

• #34   25. mar 2014 Som det tydeligvis læses i tråden så er det den kommune man bor i der bestemmer hvornår man skal have snor på sin hund.

De regler kommunen har overtrumfer den generelle hundelov hvor man gerne må have sin hund løs mange steder så længe den er under kontrol.

I statens skove (hundeskove undtaget) skal hundene ALTID have snor på. Og er der sådan et lille bitte rundt tegn, for at det er en statsejet skov, så har man pligt til at vide hvad det betyder og have sin hund i snor.
    Bøden hvis man tages med hunden uden snor i en statsejet skov er 2000 kr.

• #35   25. mar 2014 Snuden: Måske skiltet er fra før kommunen ændrede deres regler?

• #36   25. mar 2014 Det er faktisk ret simpelt. I skoven (medmindre den er privt og man har fået lov til andet) og på stranden i sommerhalvåret SKAL hunden føres i snor, altid og uden undtagelser.
    ALLE andre steder må hunden gå løs HVIS ens kommune ikke har vedtaget andet (det har de f.eks. i Aalborg) og HVIS der ikke er skiltet om andet.

Så som udgangspunkt må hunde altså gå løs de fleste steder, hvis den er under kontrol

• #37   26. mar 2014 Jeg bor også i vejle kommune - og ja jeg syntes stadig loven er svær at tolke. Der er mange henvisninger og kommuner med hver deres regeler.

• #38   26. mar 2014 jeg sys at når loven siger det ene, så burde det ikke være sådan at kommunen bagefter kan gå ind og selv bestemme noget andet...så er der jo ikke nogen grund til en lov, på det område ihvertfald...

• #39   26. mar 2014 Loven siger jo at kommunerne godt må stramme reglerne omkring løse hunde. Altså er det ikke i modstrid med hvad loven siger.

• #40   26. mar 2014 Snuden -det er velsagtens lavet sådan for at kommunen har mulighed for at undgå løse hunde i områder hvor mange mennesker færdes og løse hunde potentielt kunen være til gene.
    Eller et område (ikke skov hvor der jo i forvejen er snor-påbud) med meget vildt
    Eller et område hvor man bare har oplevet at løse hunde giver problemer.

jeg synes da det giver ganske god mening -der er trods alt forskel på om jeg luftr min hund i min lille landsby eller om jeg lufter den midt i KBH... har man kontrol over den burde det self ikke betyde noget, men al erfaring siger jo altså at det der med kontrol tolkes ret forskelligt, så det er jo fint hvis kommunen så kan sige at lige i det her område ønsker de altså ikke løse hunde.

Og det er jo stadig til at gennemskue -hvis ikke der er skiltet med andet eller kommunen specifikt har vedtaget andet, så må hunden gå løs, undtaget skov og strand om sommeren.

Kommentér på:
Snor påbud, lovændring?

Annonce