1.535 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

import/export af hvalp fra Sverige? import/export af hvalp fra Sverige?

Sidder og lurer lidt..
er der nogen der har hentet hvalp under 12 uger fra Sverige?

Hvad har I gjort, mht. import/export ansøgningen?
Sverige er jo et "sygdomsfrit" land, så den vej er der ingen problemer, det ville være værre den anden vej, fra "sygdomsbefængte" DK til Sverige.

Dem jeg kender til, der har købt hvalp i Sverige, har blot hentet den, uden videre, der er ingen der tjekker det, hverken her eller i sverige.
men bliver da noget usikker på det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  import/export af hvalp fra Sverige?
  • Christina K
    Christina K Tilmeldt:
    nov 2012

Hunde: 2 Svar: 22
    #2   31. mar 2014 Hvis hvalpen er under 12 uger (eller er det 3 mdr) behøves ingen rabiesvaccine, men det kræver en ansøgning til Fødevarestyrelsen. Den skal under alle omstændigheder have pas og chip.

• #3   31. mar 2014 Rabbies er jo kun hvis de er over 12 uger/3 mdr.
    jeg er klar over den med ansøgningerne, der er en sagsbehandlingstid på min. 30 dage.
    Men hvad dyrlæge siger, så er der absolut ingen kontrol eller anden funktion af denne procedure, hverken ved udførslen eller ved omregistreringen, eller overførsel til DKK.

Hvalpen bliver udstyret med alt andet.

• Christina K
    Christina K Tilmeldt:
    nov 2012

#4   31. mar 2014 Nu har jeg kun importeret 2 katte fra Sverige,så ved ikke hvordan i forhold til DKK. Men nej, der har ikke været nogen og kontrolleret noget, når jeg er kommet ind med færgen til Danmark de 2 gange. Men jeg personligt ville nu alligevel ikke turde importere uden tilladelsen, idet man jo skal have tilladelsen fra Fødevarestyrelsen og erklæringen fra opdrætteren på sig i forbindelse med indførslen - hvis man nu skulle blive stoppet.

• #5   31. mar 2014 Er det fordi du akut skal hente en hvalp i Sverige?

Vi solgte tre hvalpe til Sverige sidste år, køberne fik svar fra det svenske svar på fødevareministeriet ret hurtigt, men vi sendte ind i god tid, dvs. vi reserverede 3 chipnumre ved dyrlægen, så papirerne kunne sendes inden hvalpene var chippet.

• #7   31. mar 2014 hehe.. akut og akut.. smiley
    Han er 4 uger nu, så det skulle nok kunne lade sig gøre inden.
    han forlader ikke opdrætter før 9-10 ugers alderen.

Det var bare mere hvad folk i realiteten gør, for det er ikke mit indtryk at det er "normal" praksis når det er den vej, altså ud af sverige.

• #9   31. mar 2014 Jeg synes klart du skal gør det på den rigtige vis. Tænk hvis lige i blev stoppet og vapsen ryger i karantæne osv.. Detville da være forfærdeligt for en lille vaps som skal ud og opleve verden..

• #10   31. mar 2014 Merete, præcis, jeg har begge blanketter printet ud.
    Ginne; ja, tanken ville være frygtelig.

• #11   31. mar 2014 hmm koster det noget gebyr eller er det blot formalitet? kan ikke se nogen priser nogen steder

• Christina K
    Christina K Tilmeldt:
    nov 2012

#12   31. mar 2014 Det koster ikke noget.

• #13   31. mar 2014 Så er det ikke mig der er helt blind smiley

• #14   31. mar 2014 Sagsbehabdlingstiden er mellem 10 og 30 hverdage, så få opdrætter til at udfylde ansøgningen hurtigst muligt og send den ind til Fødevarestyrelsen via deres kontakt formular på hjemmesiden. Det kan du henvende dig vedr andet og scanne de to formularer ind og vedhæfte. Så skal du da ikke vente på post Dk smiley Husk blot, at de færdigbehandler ikke sagen før de har chipnummeret.

Og husk at opdrætter skal udfylde og underskrive formularen med to forskellige farver...fx sort og blå.

Og nej det koster ikke noget smiley

• #15   31. mar 2014 Jeg hentede Yota i Sverige i slutningen af oktober og sendte ansøgning + opdrættererklæring til fødevarestyrelsen 5 uger før, chipnummer mailede jeg en uge før afhentning, godkendelsen kom samme dag som jeg afhentede.

Hun var vaccineret med basisvaccine første gang og havde pas.

• #16   31. mar 2014 Man skriver under på at en tro og love erklæring på at hvalpen er indført i henhold til reglerne, når man overfører hunden til DKK, og det er den jo ikke, hvis man bare tager den med hjem uden importtilladelsen. Det ville være ekstremt dumt, hvis de lige netop den dag tjekker og tingene ikke er i orden.
    Så jeg ville klart ansøge om tilladelse smiley

• #17   31. mar 2014 Super, tak for det.

Kommentér på:
import/export af hvalp fra Sverige?

Annonce