3.459 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Japansk spids Japansk spids

Hejsa alle sammen

Min familie og jeg står og overvejer om vi skal anskaffe os en japansk spids, og vi har lidt spørgsmål til racen smiley

Er der nogen stor forskel på hanhunden og tæven?
Fælder japanske spids meget?
Skal deres pels klippes, hvis ja hvor ofte?
Kan de være alene hjemme en hel dag (altså fra 8-15/16-stykker)?
Noget andet vigtigt om racen der kunne være rart at vide?

Vi er en familie på en mor og to teenagere. Jeg (den ene af teenagerne) kunne godt tænke mig at gå til agility med den, men er det nogen god ide at starte på når jeg nu engang flytter hjemmefra?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Japansk spids
  • #1   10. maj 2014 De fleste spidshunde skifter pels to gange årligt, idet de har underuld.
    De skal ikke trimmes, men redes ugentligt.

Forskellen mellem han og tæve er nogle cm i størrelsen og så løbetiderne. Man skal finde ud af hvad man er til.

Agility kan du begynde til når hunden er et år gammel.
    Spidshunde er generelt ret selvstændige og ikke oplagte lydighedshunde.
    De fleste trives bedst i flok, og alenetid i så mange timer er derfor ikke optimalt.
    Det kan læres, men er aldrig optimalt.

• #2   10. maj 2014 Det hvad man er til - er netop det vi ikke kan finde ud af. Min mor mener at tæver er mere bløde i det og at hanhunde bedre kan finde på at stikke af, men passer det?

Vi planlægger at få hvalpen her til sommer, for så er vi hjemme hele tiden og dermed kan vi vende hvalpen til at være alene, sådan at det ikke sker lige pludseligt for den.
    Men ja det ville jo selvfølgelig være bedst hvis den ikke skulle være så meget alene, men hvilken hund er næsten ikke det i dagens Danmark hvor alle familiemedlemmer arbejder eller går i skole.

• #3   10. maj 2014 Hos os er vi af den holdning, at hunde ikke selv vælger deres hjem, men at vi mennesker vælger hundene og derfor må indrette livet så hundene har det bedst muligt. Vi arbejder forskudt og på deltid, så hundene max er alene i seks rimeri hverdagene.
    Det kan tage måneder før en hvalp kan være alene i otte timer.

Hvis din mor er nervøs for at en hanhund stikker af, kigger I muligvis hund i den forkerte racegenre. Spidshunde er som sagt meget selvstændige og bør kun være løse under opsyn. De store spidser bør altid have snor eller hegn. Indkald læres på hvalpekursus når hvalpen er 9-16 uger gammel.

Sindet er ikke ret forskelligt ved de to køn. Forskellen er at hanhunde kan være påvirkede af løbske tæver hele året rundt, mens tæver kun påvirkes to gange årligt under løbetiderne. Her holdes de i snor altid i de tre-fire uger de bløder.

• #4   10. maj 2014 prøv at skrive en p.b til Connie hun har 4 japanske s. tæver har haft den race i maaaange år og har haft flere kuld hvalpe. vil du finde hende gå ind under japansk spids navn jovina og så søg. smiley

• #5   10. maj 2014 #3: Det er selvfølgelig rigtigt at man kan gøre det - det havde jeg slet ikke tænkt over. Det er også det vi er lidt nervøse over at den skal være alene i så lang tid, men vi har heldigvis en nabo der har tilbudt at lufte hunden. Når vi så først kommer hjem vil der altid være en hjemme.

• #6   10. maj 2014 Du må hjertens gerne sende en pb med spørgsmål til mig. Jeg har meladie som er en japansk spids, hun er 3 et halvt nu og har haft hende fra hvalp smiley

• #7   11. maj 2014 Jeg har en Japansk Spids han hund, og går selv meget på udstilling og til agility smiley

Der er ikke så stor forskel på hanhunde og tæver. Det er mest sådan noget med løbetid og sådan man skal tænke over.. Også har hanhundene generelt mere pels end tæverne.

Den Japanske Spids fælder 2 gange om året. Udover de to gange om året børster jeg ikke særlig tit, og er dårlig til at få det gjort. Måske børster jeg hver 14. dag, men min hunds pels er stadig rigtig smuk, og da jeg udstiller kan jeg jo hører, at der er mange andre der heller ikke behøver at børste mere end hver 14. dag (mere i fælde-perioderne).

En Japansk Spids er en meget selvstændig hund, og med god alene-hjemme træning lærer den nemt at være alene hjemme. Min er hjemme alene mellem et par timer og op til højst 8 timer i hverdagene. Han klarer det rigtig godt og naboerne (vi bor i lejlighed) har aldrig klaget over larm fra ham smiley

En Japansk Spids er en aktiv hund der vil ELSKE at løbe agility. Den elsker al motion og aktivering, men er også en hund der kan undvære. Den tilpasser sig de forhold den lever i.

Når folk spørger, om der dog ikke er et eneste minus ved en Japansk Spids, plejer det for mit vedkommende at være, at han er lidt reserveret overfor fremmede mennesker. Han bestemmer selv hvem han vil snakke med, og det kan til tider være lidt irriterende - men på den anden side, er han jo et levende individ og skal selvfølgelig have lov at være reserveret smiley

• #8   11. maj 2014 Stine . Det lyder præcis som min japansk spids du beskriver smiley - i forhold til fældning så synes jeg det er slemt der skal støvsuges mindst en gang om dagen - mindst, her hjemme smiley

Og hun ELSKER at være udenfor lige meget om det er regnvejr eller sne smiley

Kommentér på:
Japansk spids

Annonce