{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

Er det overhovedet acceptabelt? {{forumTopicSubject}}

I morges, da jeg var ude at gå med Morgan, ser jeg på et tidspunkt en mand med hans hund (JRT/DSG, kan stadig ikke se forskel smiley ) Og trækker derfor Morgan ind i kortere snor, da han ellers bare skider højt og helligt, på hvad jeg siger, når der er andre hunde (det skal jeg stadig have trænet >.<)

Anyway... Bag manden og hunden, kommer et par piger (mit gæt ville være 6-8 år. De var ikke lige gamle heller) med en cykel. Da de får øje på Morgan, springer de begge væk fra cyklen og styrter hen mod os, mens de spørger om de må klappe ham. Jeg bliver sådan lidt småforskrækket, og svarer automatisk ja - hvilket jeg godt kan se jeg nok ikke skulle have gjort - og de sætter sig på hug, for at snakke med den lille, glade Morgan.
Morgan er MEGET forsigtig med de her piger, og det er ikke første gang, at jeg ser ham sænke hovedet og logre forsigtigt, mens han passer meget på med ikke at hoppe for meget op, eller sådan noget, når der er kommet børn i den alder - eller yngre, for den sags skyld - hen til ham. En af vores veninders baby, må slet ikke komme i nærheden af ham. Morgan stikker simpelthen af smiley

Men det mit spørgsmål egentlig går på, er: Er det overhovedet acceptabelt, sådan at styrte hen til en fremmed hund?
Altså, nu er Morgan jo heldigvis ekstremt sød og glad for mennesker, men jeg kunne da godt forestille mig det nemt kunne være gået galt med en anden hund. Min gamle schæfer, f.eks. var sgu nok sprunget direkte i forsvarsposition, hvis det var hende de var kommet løbende mod o.o

Er det ikke noget, man skal lære sine børn, at de skal være rolige omkring især fremmede hunde, eller er det bare mig, der er lidt småparanoid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det overhovedet acceptabelt?
  • #1   13. maj 2014 Min har altid fået at vide at man ikke går hen til hunde uden at ha spurgt ejer.

  • #2   13. maj 2014 De kom løbende hen mod os, men spurgte da om tilladelse, lige så snart de var indenfor ordentlig hørevidde.

    Jeg mener mere, om hunden ikke kan blive skide forskrækket, af at der kommer folk styrtende hen mod den, med ret store bevægelser? Det kan vel nemt ende galt? smiley


  • #3   13. maj 2014 Tja... Jeg tror, at de fleste bruger krudtet på at lære børnene, at de skal spørge. Og nogle har måske endda lært dem, hvordan man hilser på en hund. Men de færreste lærer nok ungerne, hvordan man kommer hen for at spørge.

    Jeg får spat af børn, der vil klappe. De får altid et nej, og tit får jeg et flabbet 'hvorfor?' Tilbage.


  • #5   13. maj 2014 Jeg har altid sagt til mine børn ,da de var små ,at man aldrig gik hen til en fremmed hund Og ja det kan gå galt, hvis børn bare styrter hen til en hund

  • #7   13. maj 2014 Jo det vil jeg mene at man bør lære sine børn. Det forklarer jeg også fremmede børn når de vil hilse på mine hunde. Men der er faktisk mange der ikke får det at vide hjemmefra.

  • #8   13. maj 2014 Nej det er det på ingenmåde..

    Selv min 4 årige datter ved at man IKKE løber hen til hunde...

    Men i det mindste spurgte de om de må ae, det er der ikke alle der gør.. Jeg er ved at lære min datter at man skal spørge først. Men tit er det hunden der hellere vil snakke med hende.. Hun er ikke så vild med hundesavl og dens "farlige" bisser smiley


  • #9   13. maj 2014 Du er ikke småparanoid. Det er nemlig rigtig vigtigt at børn lærer, ikke bare at blæse over i hovedet på hunde... Ikke alle hunde gider det, nogen er utrygge osv. Er møg træt af uopdragne børn, der blæser i hovedet på mine hunde. Især fordi min ene netop er ret utryg ved børn.

    (Og så er det ikke engang kun børn, der gør det!)

    I det mindste spurgte de da smiley


  • #11   13. maj 2014 Der er foreskel på løbende børn og børn der løber HEN til en hund.. Det er ret truende for en hund.

  • #12   13. maj 2014 jeg var ude for da jeg havde Samujede At der kom en lille purk på ca 3 år
    Kom hen og slog begge arme om halsen på min hund Hvor jeg ser at hunden Bliver mærkelig i øjnene og lægger ørene ned Da tar jeg den lille purk væk, fra min hund og siger til moderen, at ja han plejer ikke at gøre noget, meeeeen det der det tør jeg altså ikke stå inde for Tænk hvis min hund havde bidt den lille Ej det er altså for farligt Og så en fremmed hund og barn


  • #13   13. maj 2014 Birgitta, nej det var ikke hans børn, men mandens hund var ekstremt distraherende for både mig og Morgan, og så to børn der kommer flyvende i hovedet på mig, mens jeg prøver at få kontakt til Morgan, gjorde mig lidt forskrækket >.<

    Hende med... Jeg siger ikke det var et problem, jeg spørger om det ikke KUNNE have været et problem. Netop fordi jeg ved min gamle schæfertæve højst sandsynligt var gået i forsvarsposition, da hun i forvejen var utryg ved fremmede. Og nu er det jo ikke alle hunde, der eeeelsker alle mennesker, så derfor kunne jeg godt forestille mig, at det kunne være et stort problem.

    Heldigvis var det da nogle søde piger, der var stille og rolige med Morgan, EFTER de var kommet helt hen til os, men den stakkels lille hund, var jo også forvirret, over at have opmærksomheden på den anden hund, og så samtidig have to piger til at fare hen mod ham smiley


  • #14   13. maj 2014 Synes det lyder ok, sådan som de børn agerede.
    Der er grænser for, hvad vi hundeejere kan tillade os at forlange af vores omgivelser.


  • #17   13. maj 2014 Det fik jeg desværre ikke gjort, men jeg er nok også ret tilbageholdende, med at belære andre, om hvad de skal og ikke skal >.< Især børn, for jeg har mødt mange børn, der virkelig lyder som sure teenagetøser, når man prøver at fortælle dem noget smiley Jeg håber sgu ikke min dreng vokser op til at være sådan o.o

  • #18   13. maj 2014 Havde det være her, var jeg gået ind foran børnene og stoppet dem med en meget streng stemme. Og så havde de ikke fået lov at hilse. Det er ikke sådan man hilser på en hund.

    Og min Coco har godt nok haft rigeligt med dårlige oplevelser med børn, så vi betakker os godt nok for at skulle lege klappehund, medmindre barnet er ualmindeligt roligt og venlig (og Coco er løs, så hun kan gå væk, hvis det bliver for meget for hende.) smiley


  • #20   13. maj 2014 Nu skriver du jo selv at de spurgte om de måtte hilse før de gjorde det, så ja, jeg synes det er acceptabelt.

    Ingen tvivl om at det havde været smart om de var kommet knapt så vildt derhen, men børn er jo bør, og id en alder er det jo ret normalt at løbe afsted når der er noget man vil.
    -du kunne jo vælge en anden gang at sige at hunde ikke er så glade for når man er vild, så det er vigtigt de går roligt hen til hunden -så havde de lært noget i samme omgang smiley

    Når jeg møder børn på ture, får de ofte lov at hilse på reiki (gaia er ikke så glad for børn), og det er faktisk meget sjældent at de ikke lytter når jeg f.eks. siger at Gaia ikke vil hilse, at de skal hilse roligt, at de ikke må kramme osv.
    Når de laver "dumme" ting, er det i reglen fordi de ikke ved bedre, og er i en alder hvor de ikke selv kan tænke så langt som at hunden måske ikke synes det er så fedt at blive krammet e.l.

    Så mit bud til en anden gang er at du enten fortæller hunden ikke vil hilse, eller at du simpelthe uddnner dem lidt i god omgang med hunde smiley


  • #21   13. maj 2014 Her var den aldrig gået. Jeg lader aldrig børn jeg ikke kender i forvejen klappe min hund. Mange har spurgt jeg siger bare nej og går videre. Malou er super med børn, så det er ikke fordi hun ikke har lært hvordan man gør, men det er børnene jeg ikke stoler på.

  • #28   14. maj 2014 Nogle gange bør hundeejere lige tage sig et reality check.

    Helt ærligt - hele verden kan da ikke indrette sig efter hvordan lille Fido nu har det med alting.

    Hvis en hund har svært ved at håndtere at børn leger vildt i dens nærhed, så er da ikke børnene, der skal regulere adfærd - så er det ejeren af hunden, der må handle på det.

    De børn, der bliver beskrevet her, handler fuldstændig efter bogen i mine øjne. Og den bog handler altså ikke om at passe på Fidos følelser, men om at beskytte børnene mod hundebid.
    Fidos følelser er ejerens problem.

    Og børn skal dælme have lov til at være børn selvom vi andre har valgt at tage vores hunde med på gaden.

    Jeg er da lamslået over at læse dele af den tråd her...


  • #29   14. maj 2014 Woah, lotte, jeg har aldrig sagt det er et problem, at folk vil hilse på min hund smiley Derudover tror jeg ikke jeg har skrevet noget sted i oplægget, at det var et problem for hverken mig eller Morgan.
    Jo, Morgan blev en smule forvirret, og jeg blev nok lidt forskrækket, men jeg har ikke brokket mig på noget tidspunkt, så rolig nu! o.o

    Jeg oprettede blot denne tråd, for at høre hvad folk mener, om at folk (ikke nødvendigvis kun børn, nu var det bare børn det skete med for mig) komme bragende hen mod en hund, på den måde. Jo, det er da fint de spørger om at måtte klappe, i stedet for bare at gøre det, det er heller ikke et problem.
    Vær sød at læse hvad der står, i stedet for hvad der lader til at være din egen fortolkning.


  • #31   15. maj 2014 It's fine! ^^ Jeg er ikke så nærtagende, men jeg gider bare ikke blive skældt ud, for noget jeg aldrig har sagt/gjort.

Kommentér på:
Er det overhovedet acceptabelt?

Annonce