{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.547 visninger | Oprettet:

Er det overhovedet lovligt? {{forumTopicSubject}}

En af mine veninder er ved at tage landmandsuddannelsen, og er ved at være færdig med hendes første praktik.

Hun arbejder et sted i mellem 50-60 timer om ugen men får kun løn for 37 timer.

Der er ikke noget der hedder afspadsering på stedet, hendes mester mener at de overskydende timer bliver brugt på arbejdsgoder = at hun har fået 3 sæt arbejdsbukser, 3 arbejds bluser plus et par sikkerheds gummistøvler, samt at der er rugbrød/toastbrød + pålæg som hun kan spise af i hendes middagspause.

Udover at hun arbejder rigtigt mange timer om ugen, har hun også nogle arbejdstider der ikke virker helt fair, hun kan feks have fri kl 23.00 for så at skulle møde igen kl 04.00 om morgenen.

Nogen der ved om det er lovligt det hendes mester har gang i, eller om min veninde evt ville kunne lægge sag an gennem hendes fagforening? :O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det overhovedet lovligt?
  • #1   11. jan 2011 Det lyder bestemt ikke i orden og der har været sager før, lige netop med dette. Synes hun skal tag fat i fagforeningen.

  • #2   11. jan 2011 Det er ikke iorde, hun skal gå til sin fagforenig..
    landmanden kan midste retten til at ha elever/praktikanter..


  • #3   11. jan 2011 Hun skal have fat i fagforeningen. Der er noget med timer mellem vagter etc. som de kan hjælpe med at få igennem.

  • #4   11. jan 2011 Hold da op nogen dage. Det ville jeg godt nok ikke have fundet mig i. Forstår slet ikke hvis hun har gjort det flere gange.. Hun skal vist på fagforeningen

  • #5   11. jan 2011 Som elev/praktikant må man kun arbejde de 37 timer man får løn for. Og normalt skal der gå 11 timer mellem vagterne (ved ikke om det er sådan inden for landbrug).
    Hun skal have fat i sin fagforening hurtigt, for det er bare ikke i orden at det er sådan. Og så håber jeg hun har skrevet ned hver dag hvornår hun er mødt og er gået hjem og pauserne også... Det er jo umenneskeligt at udsætte folk for sådan noget.


  • #6   11. jan 2011 Har snakket med hende om at jeg synes at hun skulle tage fat i hendes fagforening, både for at se om han kan få lidt betaling for alle hendes overarbejdstimer, men så bestemt også for at få stoppet landmanden så han ikke kan udnytte flere mennesker på den måde...

    Men hun snakker om at hun vil vente til at hendes praktik er færdig her d 21, så hun pludselig ikke står og skal arbejde sammen med en meget sur mester, og evt miste hendes praktikplads...



  • #7   11. jan 2011 Forstår godt hun vil vente, men det viser også lidt at hun bare lader stå til og accepterer...

  • #8   11. jan 2011 Synes ikke hun skal vente, selv om jeg godt forstår at hun helst vil det. Men når det er så slemt kan det kun gå for langsom med at få gjort noget ved det...

  • #9   11. jan 2011 syntes det synd hun bliver udnyttet så kraftifgt

  • #10   11. jan 2011 Ekko: Fagforening! Hun kan godt bede dem vente med at gå ind i sagen til hun er færdig, men så kan hun bruge tiden indtil d. 21 på at samle dokumentation.

  • #12   11. jan 2011 Interessetimer.... Det er nøgleordet som mange benytter sig af..
    Jeg antager at din veninde er meget ung?

    Jeg synes at hun skal drage fagforeningen ind i det omgående, for hun kommer til at ende med følelsen af at være blevet bollet godt og grundigt i røven. Og det er ikke sjovt..

    Nu er jeg ikke bekendt med reglerne om hviletider når man er på landet, der er vist nogle andre variabler (det er længe siden jeg kærestede rundt med en landmand), men det der er i hvert fald ikke i orden.
    I butik er reglen f.eks 11 timer. Fra man har fri, til man møder igen, skal der altså gå min. 11 timer. Dog er jeg i tvivl om hvorvidt de er anderledes for din veninde..

    Men som de andre siger: fagforening!!!

    Det er nemt at finde sig i det, og man kommer til at fortryde bagefter... Da jeg var 17 arbejdede jeg også 60-70 timer om ugen. Fik løn for de 37 (løn under 18 vel at mærke) og resten blev skrevet som interessetimer.. I dag havde jeg ALDRIG fundet mig i det, men unge er dumme, og er man bange for at sætte sig i en dårlig situation jobmæssigt, finder man sig af og til i for meget.


  • #13   11. jan 2011 Linea

    00-10 er kun 10 timer


  • #14   11. jan 2011 Hvis hun har skrevet ned for hver dag, mødetid og fyraften, kan hun kræve overarbejdsbetaling for alle timerne, fem år tilbage..

  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #15   11. jan 2011 Hva nu med om i bare tager det helt roligt med jeres 'GRIB FAT I FAGFORENINGEN' pis.
    Og så lader hende sætte sig ned og snakke med sin mester, hvis hun er utilfreds med noget.
    Sgu da utrolig at folk kun kan snakke gennem en fagforening inden der opstået et problem.
    Havde jeg haft en ansat/praktikant der gik bag min ryg sådan der, havde jeg sgu håbet på at det en dag blev hedt under hendes fødder.


  • #16   11. jan 2011 Brian M: Hvorfor skal hun snakke med mesteren først? Når nu dette som mesteren har gang i ikke er lovligt, er det da fagforeningen hun skal have fat i for at få noget hjælp. Det er jo ikke rimeligt og mesteren er nok udmærket godt klar over at han ikke har rent mel i posen.

  • #17   11. jan 2011 altså jeg vil nu os mene at det er ulovligt det der, og ja gå til fagforeningen, der er en grund til at man er medlem af fagforeningen, jeg synes ikke hun skal gå til hendes mester fordi hendes mester fortjener da slet ikke at have elever igen overhovedet, og ikke nok med hun hjælper sig selv med at gå til fagforeningen, men hun hjælper jo også de næste elever som han måske gør det samme med.
    håber det løser sig for hende..


  • #18   11. jan 2011 Brian,
    udnytter du på det groveste den arbejdskraft du får stillet til rådighed? For ellers vil det da på ingen måde være relevant for dig som arbejdsgiver.

    Og der er da intet "bag om ryggen" ved at snakke med fagforeningen.
    Hvis man er i tvivl om forholdene på ens arbejdsplads, er det ganske fornuftigt at tage en snak med sin tillidrepræsentant/fagforening. Det er ikke at gå bag ryggen på nogen.

    Er jeg f.eks i tvivl om noget mht. mine vagtplaner eller lønudbetaling, går jeg til tillidsrep. Det har min chef da på ingen måde et problem med. Det er det de er der for.


  • Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #19   11. jan 2011 Ja, men ligefrem at gå til fagforeningen, med den forhåbning om at få en erstatning er sgu da tyndt.

    Og så vil hun gøre når hendes praktikplads udløber. Hallo? hvad fanden er det for en kylling, der ikke kan tage tyren ved hornene når det er aktuelt.
    Hvis mesteren går i god tro om at hans ansatte er tilfredse med diverse goder, og de ikke giver udtryk for andet. Hvordan skal manden så vide bedre?

    Og jo i min verden er det at gå bag ryggen, når man ikke har taget et problem op med modparten.
    Det er da det mindste man kan gøre, og så hvis idioten ikke er til at snakke med, så kan man hendnende sig til egnede instanser.


  • #20   11. jan 2011 Brian,
    der er ingen der siger at hun ikke skal snakke med sin mester?
    Men vi siger at hun også bør henvende sig til fagforeningen og vide hvor og hvordan hun står.

    Det er dumt at gå ind til et fagligt møde, hvis man ikke er sikker på hvad man har af rettigheder. Det handler sådan set om begge parter.

    Her er spørgsmålet hvorvidt den slags arbejdstider overhovedet er tilladt. Og svaret er: det ved din fagforening - og bliver reglerne overskredet, kan de højst sandsynligt hjælpe dig.

    Jeg tror vist hurtigt de fleste af os kan blive enige om, at en arbejdsgiver som i den grad udnytter sine elever, næppe fremstår som en man liiiige kan tage en afslappet snak med om arbejdsforhold og tider.

    At du ser det som at gå bag om ryggen, at rådføre sig med de eksperter og jurister der får løn for præcis det samme, er da en skam, og jeg har egentlig lidt ondt af dine medarbejdere.
    Det er da pisseærgerligt at de i tvivlsspørgsmål skal føle dårlig samvittighed, over at rådføre sig hos en der har svarene.


  • #21   11. jan 2011 Jeg læser det som om hun allerede har snakket med mester idet hans mening er udtrykt i første indlæg.

  • #22   11. jan 2011 han kan IKKE fyrre hende bare fordi hun går i fagforeningen' og gør han det kommer det til at koste ham penge. Jeg synes hun skal gå i fagforeningen om hun skal arbejde med sur mester eller ej. Jeg arbejde med en modbydelig mester i 3 måneder ca. Men var ligeglad. Bare det mindste så var jeg i fagforeningen. For jeg skal ikke behandles som lort.

Kommentér på:
Er det overhovedet lovligt?

Annonce