Hunderacer på ca 15kg? Hunderacer på ca 15kg?
Hejsa hg'er
Ja man kan jo ikke bare lige finde en liste over hunde racer delt op efter vægt og højde(jeg kunne i hvert fald ikke ) så hvorfor ikke spørge jer?
Hvilke racer kender i til der cirka vejer 15 kilo(eller mellem 12 og 17-ish) og størrelses mæssigt er mellem 40-50cm?
Og hvilket temperament er jeres erfaring den race har?
Jeg spørger fordi den ene af mine hunde har en størrelse der passer godt til mig men hun er abnorm af sin race (sheltie 43cm og 13-14kg) så det er ikke sikkert at man lige finder en som hende igen plus hun er meget nervøs, det kunne jeg måske godt undvære..(ud over det er hun verdens dejligste hund;-) )
(Jeg står ikke og skal have en hund mere nu, det er ren nysgerrighed og så kan jeg godt lide at sætte mig ind i racerne i god tid inden det overhovedet er aktuelt) så giv et bud på en race
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Cocker spaniel og fransk bulldog
Men temperamentsmæssigt og motionsmæssigt ligger de jo meget forskelligt
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 309
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.919
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
Temperamentsmæssigt er de også meget forskellige.. Her er min opfattelse af vores fire, der meget godt beskriver forskellene i racen..
Den ældste(6 år) styrer flokken og er flokkens fornuftige og intelligente fører; hun elsker at træne men gør det ikke fordi hendes menneske skal være glad - hun gør det fordi hun selv synes det er sjovt.. Hun er ikke en kramme-kæle hund, men kommer selv når hun synes hun har brug for opmærksomheden.. Hun kræver en konsekvent træning(ikke voldelig eller hård på dén måde) hvor tingene ikke ændrer sig for meget, for så laver hun bare sin egen fest uden at tænke på hundeføreren.
Den næstældste (5år) er meget "blød" og hun er en rigtig krammebamse.. Hun er ikke den skarpeste kniv i skuffen, men hun vil gøre alt for at hendes menneske skal være tilfreds og glad for hende.. Hende kan man ikke bruge nogen form for hårde ord overfor, for så går hun sin vej og så skal man bygge tilliden langsomt op igen..
Den næstyngste(2år) er en pleaser af format! Hun elsker at træne og gør det både fordi hun selv synes det er sjovt, men også for at gøre sit menneske glad.. Hun er en nussehund der aldrig kan få nok og er man først gået i gang med at nusse, så må man ikke stoppe igen..
Den yngste (11 mnd) er lidt en blanding af de tre andre.. Hun elsker at træne, men man skal heller ikke være hård overfor hende, for så bliver hun frustreret og kan slet ikke finde ud af det i sit lille hoved.. Hun er en krammehund, men ikke en puttehund der ligger i sofaen heletiden.. Hun er selvstændig, men samtidig meget blød.. Hun er den, der er bedst til at møde andre hunde, fordi hun har så venligt et sprog..
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
En glad, livlig og lærenem hund. Pudler er super gode til at tilpasse sig, så om man vil gå agility, rally, eller bare hyggetræne der hjemme, er ligemeget for pudlen.
Den kræver dog, en del mentalt stimulering, da det er en meget klog hund
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Hvad med kelpie? De er også ret små.
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 90
Og Birgitta tak for linket
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Lækker race
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
Vores hunde er meget aktive udenfor og elsker at træne alt hvad vi finder på. Så længe vi planlægger træningen på en måde, hvor de hurtigt får succes, så lærer de lynhurtigt. Til gengæld gider de ikke lave de samme øvelser 10 gange i træk. Allerede 4. eller 5. gang man beder dem om det samme, så laver de noget andet selvom de godt ved hvad man mener og egentlig også gerne vil have belønningen. Indenfor er de stille og rolige, men de holder vagt og der er temmelig meget lyd i dem. Specielt hvis de er understimulerede.......
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 490
Hunderacer på ca 15kg?