{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.490 visninger | Oprettet:

nma124
nma124
Tilmeldt:
23. dec 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66

shcæfer i lille lejlighed {{forumTopicSubject}}

.. Ville det være fair? Jeg er klar over at det er en aktiv race, som har brug for motion og stimulering, og nu har jeg læst meget om det, og jeg er kommet frem til en konklusion der hedder sig, at det kan man godt, bare man sørger for at man imødekommer dens behov.

Lige lidt info:

-Jeg er 18 år, lige flyttet hjemmefra og vil rigtig gerne have en hund (det har jeg ville i mange år nu, så har haft laaang tid til at gøre mig overvejelser om det)

-Jeg skal til at gå i 2.G hvor jeg kommer til at være væk fra 8-16 nogle dage (men modulerne er meget uforudsigelige, jeg kommer max til at være væk fra 8-16 men kan også komme ud for at have fri efter kun to moduler = 4 timer) Desuden arbejder jeg i weekenderne enten fra 5.30-12.00 eller 12.00-17.00 (dvs også 8 timer)...

-Jeg får su for hjemmeboende, men den er på omkring 2600 kr + min løn, så rent økonomisk skulle jeg gerne have budget til en hund, også det uforudsete...

-Jeg bor i en 30kvm lejlighed

-Jeg planlægger, at få hunden til næste sommer, så har jeg sommerferien og derfor også alverdens tid til at være hjemme, få den til at føle sig velkommen og træne den i de første par uger.

Men her kommer mit egentlige spørgsmål:

Ville det kunne lade sig gøre at få en shcæfer? Har læst meget om racen, og der er så mange ting jeg godt kan lide ved den, blandt andet størrelsen og dens kloghed. Desuden har jeg et par gange passet nogle store hvide schæfere, og jeg må indrømme, at jeg har forelsket mig i racen.

Hvis en shcæfer ikke er en mulighed, har i så nogle andre hunderacer i kan anbefale?

mine "krav":

-Helst mellemstor til stor hund, som er lidt "robust" i det.
-Nem at træne
-Skal kunne være med på en løbetur i ny og næ
-skal kunne gå langt engang i mellem (jeg planlægger at tage den med på nogle vandreferier)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  shcæfer i lille lejlighed
  • #1   20. jun 2014 Syntes ikke størrelsen på ens lejlighed, skal begrænse hvilken hund man skal have smiley
    Så længe du giver hunde hvad den har brug for mentalt og fysisk, så tror jeg ikke det bliver et problem..
    Jeg har haft grand danois på 35m2 og det var ikke et problem smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #2   20. jun 2014 Nej, det har jeg nemlig også hørt meget om, og jeg har overvejet, om man evt. kunne gå til et eller andet med sin hund, så hunden ligesom bliver en "fritidsinterresse" oveni, og blive stimuleret derved også.

    Hvordan fungerede det med grand danois i lejlighed? kunne du evt fortælle mig lidt mere om racen og dine oplevelser med racen/hunden i lejligheden? smiley


  • #3   20. jun 2014 Den danske Jeg giver dig delvis ret Men der er da forskeld
    GD er en meget mere rolig hund end en schæfer efter min mening GD skal selvfølgelig og så gåes og trænes med, men igen syntes jeg at schæferen kræver mere Det kan godt være jeg er galt på den smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #6   20. jun 2014 Tak for svar Piletorn. Hvad gør i for at stimulere den, går i til nogen form for agility eller lignende? Hvor lang tid kan den være alene hjemme ca og hvordan ligger jeres daglige rutiner? smiley

  • #7   20. jun 2014 Jeg havde ham ikke i lejligheden længe, da han blev meget syg.
    Men det var overhovedet ikke et problem..
    Jeg indrettede min lejlighed, så der var så meget plads til ham som muligt. Og man må jo tage højde for, at ting kan blive væltet, når der ikke er så meget plads smiley
    Han var meget afslappet i lejligheden, og var slet ikke påvirket af størrelsen. Og det på trods af, at vi flyttede fra en stor gård smiley

    GD'en er jo en stooor hund. Men de er ligeså gode, som de er store.
    De er ikke de skarpeste knive i skuffen, så i forhold til schæferen, kræver de slet ikke så meget mentalt stimulering.
    Selvom de er store, så er de ofte meeeget forsigtige,omkring fx børn.

    Man skal være OBS når man kigger på GD, og jeg vil KLART anbefale, at købe en hund med stamtavle, da GD'en har nogle sundhedsmæssige problemer.
    Sindet har også en meget stor betydning, især fordi hunden jo er så stor, som den er.

    Det er dyrt at have en GD, for alt er dyrt, når man har en stor hund.
    Foder, dyrlægeregninger, bure, senge. Prisen følger med størrelsen smiley


  • #9   20. jun 2014 Jo jo Inger smiley Ingen tvivl om, at schæferen er meget mere aktiv!
    Men derfor kan den jo sagtens trives i en lille lejlighed, bare den bliver brugt og stimuleret som den skal smiley


  • #10   20. jun 2014 Ja, altså der skal nok sættets kraftigt ind med "vær stille træning", og spørgsmålet er om det er fair for hunden. Bjæferne kan jo godt lide at snakke.

    Og så synes jeg du skal overveje grundigt om du har lyst til at gå glip af byture og andre ting der høre ungdomslivet til, fordi du har en hund. Og ja, jeg er helt klar over hvor meget jeg lyder som en gammel tante. smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #11   20. jun 2014 *Patte* jeg forstiller mig at jeg vil have en fra hvalp af, så jeg fra start kan være med til at præge den, hvilket også er grunden til at jeg tænker at få en i starten af en lang ferie, som sommerferien, da jeg derved har alverdens tid til at give den en god start. Den eneste grrund til at jeg skulle ønske mig en "ren-schæfer" skulle være fordi, at jeg derved kan være næsten helt sikker på temprementet, men ellers ville jeg ikke have noget i mod en blanding smiley

  • #12   20. jun 2014 Jeg har haft en kæreste (nu eks), en tervueren, to katte og fugle på 45 kvm. Det gik fint. Det er nok ikke så meget lejlighedens størrelse du skal lægge mest vægt på, men husk at tage evt. trapper med i overvejelserne hvis du skal have hvalp.

    Men, med mindre du har de næste 5 år grundigt planlagt, så vil jeg råde dig til at vente, ikke pga. lejlighedsstørrelse (hunden skal jo ikke aktiveres inde i lejligheden), men pga. din situation. Du er en del væk hjemmefra, når man ser samlet på hele din uge. Du kommer til at gå i 3.G om et års tid og det kræver en hel del fokus (det gjorde det i det mindste da jeg gik i 3.G for mange år siden) - og hvad sker der efter 3.G? Mange unge flytter for at tage videreuddannelser, som ofte kræver meget mere tid end gymnasiet, hvor du så måske skal til at finde bolig hvor man må have hund (svært), sige nej til meget af det sociale liv der er ved videreuddanelserne osv., hvordan vil det være for dig?

    Angående det økonomiske. Husk på at dyrlægeregninger bare for "småting" nemt kan løbe op i en 2000-3000 kr. hvis du ikke har sygeforsikring. Da min ene kat blev syg mens jeg studerede var det en hel måneds indkomst (SU + fritidsjob) der gik til dyrlægeregninger. Forsikring + sygeforsikring kommer sandsynligvis til at ligge på omkring 1000-2000 kr. om året, hertil kommer årlig vaccination, foder osv. Det er ikke helt billigt at have hund, selv om den er sund og rask.

    Herudover, så skal du tænke på at det ikke er en god ide at lade en hund være alene om aftenen hvis den også har været alene om dagen, så det begrænser byturene (hvis du er til det), biografturene osv.

    En hund kan være alene hjemme i en 7-8 timer når den er blevet ordentligt trænet. 10 timer er ikke noget jeg vil melde folk for dyremishandling for, men jeg synes bestemt ikke det skal være noget som sker hver dag eller regelmæssigt.

    Og så synes jeg jo at en hund som en schæfer bør aktiveres mindst 1 1/2 - 2 timer hver dag.

    Men som sagt, 30 kvm er fint, og har du helt styr på det tidsmæssige, økonomiske og fremtidsplanerne, så er det jo med at begynde at kigge efter gode opdrættere.



  • #13   20. jun 2014 Lad for guds skyld (eller mest din egen) være med at købe en blanding! Køb en renracet vovse med stamtavle, som kommer ud af en familie af sunde hunde med god mentalitet.
    Shæferen har en del udfordringer på sundhedsfronten og de udfordringer forsvinder ikke af at købe en blanding. Tvært imod!


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #14   20. jun 2014 Anne Julie F Jo det kan jeg godt se, og jeg ville da også helst have at hunden har det så optimalt så muligt, trods omstændighederne, og det er også derrfor, at jeg samtidig spørg indtil om der var andre hunderacer som også kunne anbefales. Men hvis det kunne lade sig gøre med en schæfer, ville det jo være dejligt. Med hensyn til by-ture, er jeg ikke den store fest-abe og jeg fortrækker at slænge mig i sofaen med en god film sammen med min kæreste, frem for at drikke en masse bajere til en fest smiley

  • #15   20. jun 2014 Inger: Min bjæfer er ret meget i ro inde. Når hun leger er det stille og roligt med noget legetøj. Hun er hvor jeg er og så sover hun for det meste. Så som sådan kræver hun ikke ret meget plads :o)

    Hendes energi bliver brugt når vi er uden for huset :o)

    Men de fylder rigtig rigtig meget som hvalp og unghunde helt sikkert :o) Jeg ville ikke kunne have levet med hende på så lidt plads dengang uden at vi havde taget livet af hinanden, de første 2 år :o)

    TS: En bjæfer er en race der i de første 2 år kræver meget, efter min mening. Hvis ikke deres behov opfyldes så er de larmende og altødelæggende ...

    Du skal være obs. på hvad linier du vælger.

    De har et meget meget stort behov for at bruge deres hjerne men et ret normalt motionsbehov for en hund, synes jeg, tror linierne igen har noget at sige.
    De vil meget gerne være sammen med deres ejer altid og vandreture i naturen er da en genial oplevelse for de fleste hunde :o)

    Der er masser af fritidsinteresser man kan have sammen med sin hund. Man skal bare finde ud af hvad det er der interesserer en og så gå i gang.

    Alm. hvalpe og hundetræning er selvf. et must. Almindelig lydighed er minimumskrav for alt andet :o)


  • #16   20. jun 2014 Køb en Schæfer MED stamtavle. smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #20   20. jun 2014 Piletorn Det lyder som en rigtig dejlig hund og et rigtig dejligt forhold i har. Jeg elsker selv at tage i skoven ect, og det er helt klart også noget jeg vil dyrke meget når jeg får en hund (uanset racen).

    M. I jeg er godt klar over, at en hund lægger meget "bånd" på en, men som sagt tidligere er jeg ikke nogle fest-abe og når jeg har taget valget om at få en hund, blvier den helt klart også prioriteret højt. Jeg planlægger også så hvidt muligt at tage den med mig, når jeg kan, og her gælder det også rejser. Jeg holder meget af friluftslivet, og mine rejser foregår derfor også via vandring og telt, hvor der også ville være mulighed for at tage hunden med.

    Rent økonomisk kan jeg måske godt blive lidt i tvivl hvad angår dyrelæge regninger ect. men jeg tænker, at hvis man har en opsparing kørende ved siden af, til ting som disse, tror du så ikke at det kan lade sig gøre? Man kan jo aldrig sige om man får brug for en dyrelæge og derfor ved jeg også at det er klogt med en opsparing til det uforudsete.

    Det er dejligt at så mange af jer kommer med gode kritiske svar, så jeg får lidt med fra alle vinkler, og det hjælper også rigtig meget at hører om jeres erfaringer.

    Hvor meget bruger i ca. på hund om måneden? især jer med en schæfer smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #22   20. jun 2014 *Patte<' meget af det du nævner er jeg godt klar over, har som sagt læst meget op på det, da det har været noget jeg ville i nogle år nu smiley Når jeg tænker at jeg vil have den i sommerferien, tænker jeg også plads til at træne den til at være alene hjemme, da jeg godt ved at denn ikke skal vende sig til at jeg er der HELE tiden, men dejligt med godt indput! Jeg har overvejet om jeg skulle få en voksen hund, men på den anden side, kunne jeg rigtig godt tænke mig at være "med i processen" og træne den osv. Jeg har også små-trænet med de hunde jeg før har passet (da de ikke i forvejen var særlig godt trænede og derfor bla ikke kunne finde ud af at gå i snor), og jeg føler lidt, at hvis jeg skal have en hund, vil jeg gerne dedikere noget tid og energi i det, da jeg også synes at det er en del af "oplevelsen".

    Med hensyn til eksaminer osv, kan jeg godt se, at det måske kunne gå hen og blive svært. Men man kan hvad man vil, og jeg har vel også brug for luft under lektielæsningen (gåtur).. Dog vil jeg tage det kraftigt med i overvejelserne smiley


  • #24   20. jun 2014 En rask hund str. shæfer hoster ca.1000kr om måneden i "vedligehold" (altså foder, forsikringer osv. )

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #26   20. jun 2014 Jeg føler lidt at jeg har hørt meget omkring schæferen nu, og er stadig lidt i tvivl, da der jo selvfølgelig er mange ting at tænke over.

    Er der evt. nogen, som har andre racer, de kan anbefale?

    Har selv også set mig lidt lun på en labradoodle - en hel anden boldgade end en shcæfer smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #29   20. jun 2014 Pudlen skulle også være klog, og labraadoodlen derefter smiley IPO?

    -hvad jeg har hørt om "racen" er, at den skulle være rigtig god til at tilpasse sig hvis dens behov for stimulering og motion er udfyldt.

    http://www.animalplanet.com/tv-shows/dogs-101/videos/labradoodle.htm

    Mine krav:

    -Helst mellemstor til stor hund, som er lidt "robust" i det.
    -Nem at træne
    -Skal kunne være med på en løbetur i ny og næ
    -skal kunne gå langt engang i mellem (jeg planlægger at tage den med på nogle vandreferier)

    Det er sådan set det eneste smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #31   20. jun 2014 Patte det er jeg godt klar over, og det sætter jeg meget pris på, da jeg nettop skriver dette forum for vejledning smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #33   20. jun 2014 Patte Jeg har tænkt lidt på noget agility, men kan de fleste hunde ikke det? Ellers må den gerne være i den roligere ende, hvad andgår i temperementet smiley

    Jeg vil gerne kunne være i stand til både at gå nogle lange ture og komme lidt ud, samt have en putte-ven. Også vil jeg gerne være i stand til at tage den med mig hvis jeg skal noget (selvfølgelig kun de steder det er muligt), jeg vil have en hund som skal kunne de basiske komandoer (som minimum).

    Grunden til at jeg har taget en labradoodle i betragtning er at de ikke fælder på samme måde som andre hunde, men kræver til gengæld en del børstning og klipning og de skulle have et godt og kærligt temperement og knytte sig til deres familie/ejer, desuden kan man få dem i mellemstørrelse, hvilket nok er lidt nemmere at have med sig rundt, også koster de nok heller ikke ligeså mange penge i foder, som en stor schæfer.

    Men igen, jeg er rigtig glad for schæfere..



  • #34   20. jun 2014 Uanset hvilken race du falder for, så tænk dig om. Kender du din fremtid 8-12 år frem ... I gymnasiet er der jo også både lektier, venner og sociale arrangementer der tager tid.

    Og hvad skal du om 2 år, mange vil jo gerne ud og rejse, hvad med fremtidig uddannelse, ved du hvor den kan/skal foregå. At finde boliger i de store studiebyer som er til at betale og hvor man kan have hund, det er noget af en udfordring ....

    Så ud over racen håber jeg du overvejer de andre ting også ... Ikke mange 18-årige kender deres liv så mange år frem i tiden.


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #36   20. jun 2014 Hanne M Nej det er jeg godt klar over, og det er klart, at det lige er en overvejelse, som skal tænkes igennem en ekstra gang, inden jeg springer hovedkulds ud i at købe en hund. Men jeg bor i forvejen i København og regner med at studere på enten roskilde eller københavns universitet, så rent lejlighedsmæssigt, ville det ikke være et problem foreløbigt smiley Men det er klart, at der er nogle ting, som holder mig lidt tilbage hvis jeg får hund, og det har jeg skrevet mig bag øret smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #37   20. jun 2014 Patte Ja, men en labradoodle har også nogle egenskaber fra en labrador, som jeg helt klart også mener er en fordel. Desuden så er det jo en såkaldt designer hund, og på randen til at være accepteret som en race for sig i bla USA. Det er heller ikke en "race", som er ramt af mange sygdomme. Så det er ikke bare et tilfældigt "gadekryds" smiley Jeg rejser for det meste med s-tog eller bus smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #40   20. jun 2014 Patte Nej, nej.. Pointen var bare, at den var "lige så sund som", og ikke sundere smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #41   20. jun 2014 Er der egentlig nogen, som har erfaring med en hund fra en kennel af?

  • #42   20. jun 2014 Helena der er rigtig mange hunde, der kan passe ind i det du beskriver smiley
    Hvordan regner du med, at typisk hverdag vil se ud, for dig og hunden? Så er det måske lidt nemmere at anbefale racer :D?

    Og hvad mener du med kennel? smiley


  • #43   20. jun 2014 @ patte ... du har jo så gjort op med dig selv at uanset hvad så skal livet indeholde hunden ...

    Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, påpeger blot at mange i den alder har mange forandringer i de kommende år, nogle som kan indeholde hund, andre kan måske ikke ...

    Min ældste datter måtte for at samle viden og point til drømmeuddannelsen efter gymnasiet først tage på højskole, derefter ½ år til London, og så ½ år til Kina ...

    Min yngste har været på en mere lystbetonet, ikke studienødvendig 4 måneders rejse i Asien ... Om man bliver tvunget af omstændigheder, eller blot gør det af lyst, så er det ting man skal have gjort op med sig selv inden man anskaffer sig et dyr der forhåbentlig er der 8-12 år frem i tiden !


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #44   20. jun 2014 Jeg mener, hvis man adoptere en lidt ældre hund smiley

    Jeg vil gerne kunne være i stand til både at gå nogle lange ture og komme lidt ud, samt have en putte-ven. Også vil jeg gerne være i stand til at tage den med mig hvis jeg skal noget (selvfølgelig kun de steder det er muligt), jeg vil have en hund som skal kunne de basiske komandoer (som minimum).

    Dvs. en typisk hverdag ville være ture mindst 2 gange om dagen, gerne 3 (morgen-tur, lige kommet hjem-tur og aftentur) - jeg ville være væk i ca. (max) 8-10 timer også vil en af turende nok være en løbe-tur. smiley




  • #45   20. jun 2014 Det tror jeg, ærligtalt ikke er nok, for en schæfer smiley
    Jeg har indtryk af, at en schæfer er en højaktiv hund, som kræver meget af sin fører.

    Hvis jeg var dig, ville jeg nok kigge mere på selskabsracerne, eller nogen af mollostyperne smiley


  • #46   20. jun 2014 Jeg har ikke erfaring med, at købe en "brugt" hund. Når man køber en ældre hund, skal man være klar på, at de ofte har nogle skelletter i skabene smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #47   20. jun 2014 Hanne M Det er jeg udmærket godt klar over, og hvis jeg får en hund, er det helt klart også med henblik på at den følger med mig uanset hvad og at der ikke er andre muligheder, for jeg ville synes at det er super ærgeligt for både mig og ISÆR hunden, hvis jeg skal af med den igen. Men når det er sagt, vil jeg også lige have lov at på pege, at jeg ikke har planer om nogle vilde rejsemål eller længere rejser (ihvertfald ikke års lange rejser, muligvis en måned) og dertil har jeg noget familie, som har indvilliget i pasning i tilfælde som det. Desuden har jeg en kusine, der desuden selv har hund, som er villig til at komme og passe i ny og næ, hvis jeg er længe ude, eller ikke har mulighed for at være hjemme i en ordenlig tid. (jeg gør selvfølgelig det samme for hende). smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #49   20. jun 2014 Den Danske Kæmpe Nej, det er netop også det jeg er bekymret for, og derfor tænker jeg også om der er alternativer. Jeg kender mange små selskabsracer, men jeg er ikke så vild med størrelsen. Kan du muligvis anbefale nogle melle/store selskabs-racer? Jeg ved en Grand Danois skulle være rigtig godt på dette punkt, men den synes jeg næsten er for stor smiley

  • #50   20. jun 2014 Du kan ikke vide hvad du får hvis du køber en blanding, heller ikke en doodle. Du kan nemt ricikere at den fælder lige så meget som en ren labrador.

    En golden retriver kunne måske være en mulighed...?


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #51   20. jun 2014 Jo, kom faktisk lige i tanke om, at en westie hund også tiltaler mig lidt, fordi den ikke er så skrøbelig ect. Men har hørt at den skulle være meget snakkende smiley ved ikke så meget om racen faktisk.. Men hvordan tror i den ville egne sig? Hvordan er racen/temperementet ect?

  • #52   20. jun 2014 I øvrigt er der sjældent styr på sundheden når man køber en blanding. Det er der heller ikke altid hos racehunde, men der har man tavlen der afsløre det.

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #53   20. jun 2014 Golden retriver er bestemt også en mulighed, men igen, kender faktisk ikke så meget til racen, trods at det er en meget populær hund.

    Nu spørg jeg måske dumt, men hvad er den store forskel på en golden og en labrador? Igen tænker jeg mest på temperement smiley


  • #54   20. jun 2014 Grand danois er ikke en selskabshund, men en mollos smiley

    Jeg har en puddel, som lever under nogenlunde samme kår som du kan give.
    Og de findes jo i forskellige størrelser.

    Min bliver luftet mellem 2 og 3 timer om dagen, og på de ture bliver han stimuleret både fysisk og mentalt.
    Jeg træner meget med ham, når vi er ude, så der får han også brugt hovedet.

    Hvad med en mastiff?
    Det er en stor rolig hund, der ikke kræver den vilde aktivering smiley


  • #55   20. jun 2014 @ Helena .. det var også mest et uddybende svar til Patte smiley

  • #57   20. jun 2014 Det kan godt være du ikke lige vil ud at rejse Men jeg giver sådan set Hanne ret du skal tænke dig rigtig godt om inden du bestemmer dig for at få hund Hvorfor ikke en mindre hund Den kan du bedre ta med forskellige steder Min datter har hund og har meget forskellige arbejdstider Hvor så hun så er så heldig at ha en genbo som kan passe hunden Og skal hun så feks til fest eller andre steder hun ikke kan ha hunden med Så er det mig der er hunde passer Men hun er også 35 år du er kun 18 der vil ske en masse i dit liv Drmed siger jeg ikke at du ikke kan ha hund Men tænk dig om smiley

  • #58   20. jun 2014 Westien er temmelig disponeret for allergi, og bør derfor også købes hos en god opdrætter. Vi har i hvert fald en her på HG. Men det er en lille jagthund, som skal aktiveres en del.

  • #59   20. jun 2014 Angående økonomien, så vil jeg klart anbefale at tegne en sygeforsikring på hunden og så have en opsparing sideløbende, fordi du som regel skal betale af egen lomme først og så får pengene tilbage af forsikringen senere efter du har meldt "skaden".

    Men læg et budget og prøv og se hvordan det kommer til at se ud.


  • #60   20. jun 2014 Jeg kan ikke hjælpe dig med hund da jeg er til de helt små hunde, så kender ikke så meget til de store, og kan heller ikke fortælle dig om du bør eller ikke bør få en hund..

    Men kan da komme med lidt du kan tænke over eller undersøge.

    Jeg ved at i århus, må man ikke have hunde med i bybusserne hvis ikke den kan være i en taske, heller ikke selvom man betaler for at få den med, så en studieby som den er kan det være udfordrende at have en stor hund, hvis man skal bruge bussen som transportmiddel, f.eks. til dyrlægen. Jeg ved dog ikke hvordan det er i andre byer.
    Det kan være rigtig svært at finde en lejlighed hvor man må have hund, hvis man vil ind i de større byer. Nu kan jeg kun tale om århus, da jeg selv har boet der, og der er der i forvejen ikke studieboliger nok, og det gør det kun svære hvis man vil have hund med.
    Dyrlæge er dyrt, og selvom man er så heldig at have en helt sund og rask hund, kan der ske uheld. F.eks. gav jeg 1000 kr fordi Lucky var så uheldig at få et hår så langt ned i øret at vi ikke kunne få det op uden at bedøve ham, det irreterede ham så meget at han på gåturen stoppede op for at klø sig i øret og hele tiden gik med hovedet på skrå, så vi måtte jo bare betale hvad det kostede, Og store hunde koster ofte mere, fordi de skal have mere bedøvelse, medicin osv.
    Hvis du lige er flyttet hjemmefra, kan der være en masse ekstra pligter du lige pludselig er begyndt at skulle ordne selv, aftensmad hver dag, opvask, tøjvask, rengøring, indkøb osv. ved jo ikke hvordan du har boet med dine forældre, men
    jeg ved fra mig selv at jeg faktisk blev overrasket over hvor meget af min tid det tog at ordne det hele selv, selvom jeg var vant til at hjælpe til derhjemme.
    Du er måske også først selv begyndt nu at skulle betale ALT selv, forsikringer, husleje, mad osv. så det er måske også en god ide at se hvordan det går efter noget tid, hvor mange penge der er på kontoen sidst på måneden, på den måde kan du jo se om du har økonomi til at have en hund.
    Så kan jeg kun anbefale dig om at begynde at spare sammen til hunden allerede nu, en hund er dyr i indkøb, men endnu dyrere efter, så det er godt med en opsparing, både til engangs udgiften ved købet, og til dyrlæge osv. senere. smiley

    jeg er selv ved at spare sammen til hund nr 2 pt, den skal jeg forhåbentligt have om 1 års tid, da jeg allerede står på venteliste ved den opdrætter jeg vil have fra. Men jeg gør det at jeg lægger det til side hver måned som en ekstra hund ville koste at have, lige pt er jeg så heldig at jeg bor hjemme og jeg derfor kan spare mere op, så der ryger selvfølgelig en del mere på opsaringen, men når vi flytter bliver det som minimum det en hund koster i måneden at have vi smider derind, det er også en god måde at vide at der er i budgettet til en hund, for så er man vant til at pengene ikke er der.

    Og så kan jeg kun anbefale at få en sygeforsikring, det er virkelig en god ting når man er på SU og KH.
    og så til sidst vil jeg anbefale dig at finde dig en rigtig god opdrætter, og begynd at lede efter den helt rigtige ligeså snart du ved hvilken race du vil have, hvis du bestemmer dig for at få en. En rigtig god hjælp er også at spørge herinde, der er stortset altid mindst en der kender en opdrætter de vil anbefale, du kan også altid spørge om en opdrætter du selv har fundet, det er tit en god hjælp i forhold til om det nu er en ordentligt opdrætter og ikke en hvalpefabrik. smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #61   20. jun 2014 Nej, jeg kan godt se, at en shæfer måske ikke er det rigtige valg for mig lige nu, hvilket egentlig er fint nok, da dette forum jo var ment som et vejledende forum smiley Det er vigtigt for mig, at jeg får valgt den rigtige hund og race, og derfor betyder alle indput meget.

    Inger N Hvilken race har din datter? Og hvis jeg nu skulle kigge på nogle lidt mindre racer, har du så nogle du kunne anbefale? Jeg vil dog helst holde mig til mellem/store racer.

    Den Danske Kæmpe Ja en puddel har helt klart også været en stor overvejelse. Især pga det med størrelserne og fældningen. Så det skulle jeg måske tage et kig på igen. En mastiff, savler de ikke ret meget? for at være ærlig er jeg heller ikke til de meget savlende hunde smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #62   20. jun 2014 Var der nogle som havde nogen erfaring med racen west highland white terrier (westie)? Kunne det måske være en mulighed??

  • #64   20. jun 2014 jeg tænker hvis du vil ned i lidt mindre hunde, at papillion måske kunne være et bud?
    kender ikke racen så godt, men udfra hvad jeg har hørt og kender til dem, er de ret aktive, er nemme at træne, vil gerne træne. De er også fine til hvis man vil gå til agility. Den kan sagtens, hvis den bliver trænet op til det (men det skal alle racer jo) gå med på vandreture, om den også kan være med på løbeture ved jeg ikke.
    Den er en lille hund, så den er fin både til lejlighed og at du rejser med offentlig transport. smiley
    Det er en stor hund i en lille krop.


  • #65   20. jun 2014 Hvad har du egentligt af ønsker i forhold til temperament?

    Der er stor forskel på en schæfer og en labrador fx og igen på en labrador og en puddel (derfor også så latterligt at blande de to racer).


  • #66   20. jun 2014 Terriere er meget selvstændige så hvis du er til agility skal du vel et eller andet sted have en pleaser?

    Jeg mener Cavalier skulle være en intelligent og forholdsvist robust lille hund som også er trænbar :o)


  • #67   20. jun 2014 Min datter har en dansk svensk gårdhund Men at nævne nogle mellem store racer
    Ja jeg syntes det er svært For alle hunde er meget aktive som hvalpe Hvad med pincerne Staves de findes i forskellig str. Labradoren ville jeg tro var nemmere end schæferen Schibaen men den er noget egenrådig Boston terrier Og dansk svensk gårdhund men den er jo ikke så stor Håber der kommer andre forslag Men igen en hund er som et barn der skal passes smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #68   20. jun 2014 Bare så i er klar over det, er jeg begyndt at tænke i de ting, som jeg kan gå på kompromis med, for at finde en hund som passer til mig. Dvs. det der med at vandre, er ikke en af de vigtigste ting, da det jo er noget af det, som ellers kun ville fylde meget lidt i både mit og hundes liv. Men ting, som hundens temperement og energi-niveu er noget der betyder meget for mig.

    Temperementet må gerne være roligt og energi-niveaueet må gerne være "moderat" altså, jeg vil gerne have en hund, som man kan have det sjovt med uden for, og som godt gider løbe rundt og lege, men når den er inde, så må den gerne kunne slappe af smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #70   20. jun 2014 Ja, de må meget gerne kunne gå uden snor. Men hvad lydighed angår, er det bare vigtigst med de helt normale komandoer, så det er ikke et stort krav smiley

    Jeg har kigget lidt på en dansk svensk gårdhund, og selvom det laaaangt fra er mit udgangspunkt (en shcæfer, hehe) så er det en race som jeg måske kunne se mig selv med. Størrelsen er fin, selvom den hverken er mellem eller stor, men jeg har taget jeres kommentarer i betragtning, og rent lejlighed/bus/by-mæssigt, passer det nok bedre ind i en hverdag. Desuden har den ikke brug for lige så stor mængde mad som de størrer racer.

    Hvordan er jeres oplevelser med en dansk/svensk?


  • #71   20. jun 2014 https://www.google.dk/search?q=chodsky+pes&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&client=safari

    Du kan også overveje Chodsky Pes, er meget som schæferen bare mindre.
    Men den er aktiv smiley


    profilbillede
  • #72   20. jun 2014 Ja som sagt har min datter en Hun er meget lydig meget lærnem Hun kan gå uden snor Og elsker at lege med mine hunde Ellers kan hun godt være lidt her kommer jeg over for andre hunde Men det er jo hvad men vender dem til Hun kan en masse tricks og en masse kommandoer Hun har altid elsket at lære hun er i dag 8 år
    Hun er min datters baby he he smiley


  • #73   20. jun 2014 Jeg tænkte mere på om den SKAL være meget glad for fremmede mennesker og andre dyr/hunde og er det et stort behov, for så er schæferen og lign. racer ude, da de som voksen er reserverede og har tendens til egetkønsaggressivitet.

    Skal det være en hund der knytter sig meget til dig og kun dig så er det ikke de selvstændige du skal gå efter etc.

    Skal den være meget nem at træne så er det hyrdehundene (schæfere etc.), moderat, så er det jagthundene, svær så er det terriere, meget svær, så er det slædehunde (kender ikke deres kategori ...)

    Ang. hundens temperament er det for mig det der kommer først når jeg skal vælge race.

    Der er hunde af alle størrelser at vælge mellem alt efter om du vil have hyrdehunde, jagthund etc.

    Jeg er meget vild med en terrierrace men vil aldrig kunne fungere med terriere. De er for selvstændige/stædige :o)

    Igen så er der stor forskel på hvor selvstændig en race det er, det har stor betydning mht. træning etc.

    Du skal ind og se på hvad du tror du vil passe med af personlighedstræk.

    En meget følsom hund såsom schæferen vil blive påvirket af din psyke og indrette sig efter denne. Det er der både fordele og ulemper ved ... Den har et omsorgs/beskyttergen i mine øjne som er helt unikt for hundene i vogterkategorien :o)

    Mit bedste forslag mens man er under uddannelse og føler sig ensom, det er at anskaffe sig en kat :o) Det gjorde jeg selv om jeg bestemt ikke var kattemenneske.

    Dem kan du også træne med og nyde naturen med ... de er lidt som terriere :o)

    Men der er ikke samme begrænsninger ved at have en kat som ved at have en hund i de år hvor dit liv ikke ligger fast.

    Mit liv var først stabilt nok til at få en hund da jeg var 25 år.


  • #74   20. jun 2014 Ang. D/S-G Så er det en antals mæssig ret lille race, så har den ikke en tavle er det med stor sandsynlighed en blanding og derfor ikke repræsentativ for racen. Derfor vil jeg råde dig til at futte ud og møde nogle hunde af racen, og tale med opdrættere.

  • #75   20. jun 2014 når du ikke har mere specifikke ønsker end det, og du ikke helt ved hvilken type du vil have, og hvilke racer der er, vil jeg anbefale dig at låne en hundebog med hunderacer i på biblioteket eller kigge på nettet. Søg hundeleksikon på google, så skal der nok komme et par sider.
    Du kan også tage på udstilling hvor du kan se de forskellige racer og snakke med folk der har racen, de er tit rigtig søde til at fortælle om deres race. smiley
    dog er udstilling klart lettere hvis du kun har en lille håndfuld racer du vil høre mere om.


  • #76   20. jun 2014 Eller tage en af de dersens racevælger-tests. Ikke at de er 100/ pålidelige, men de kan give et praj.
    Fx. : http://www.canis.dk/oppdretter/rasevelger.php


  • #77   20. jun 2014 Anne Den test brugt min datters vininde inden de fik hund Og testen viste at de best var egnet til en Mops Så i dag har de haft en mops i ca 3 år og er meget glade for den smiley

  • #78   20. jun 2014 Eukanubas test synes jeg skulle have en gravhund....Jeg havde plottet ind at det skulle være en mellem hund, der ikke har tendens til at gø, så deeeet. smiley

    Næste gang mente den jeg skulle have en chihuahua og jeg havde afgivet nøjagtig samme svar. høhø


  • #79   20. jun 2014 Ok jeg prøved lige mig selv Der stod Kaukaser gud det var da mærkeligt at læse, når jeg nu har haft en ,og aldrig skal ha sådan en igen smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #80   20. jun 2014 En Sch er ikke hunden for dig. Find en hund der passer bedre til hvad du skal bruge den til.

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #81   20. jun 2014 Problemet er, at jeg i forvejen har læst en masse om de specifikke racer. Jeg tror jeg har set samtlige videoer igennem på animal planets dogs 101 (der beskriver race ect) og jeg har taget adskillelige test (men ved nu ikke hvor meget jeg tør stole på dem) ... Og jeg har stadig rigtig svært ved at finde ud af det..

  • #82   20. jun 2014 Dogs 101 er fuld af fejl. Så det kan du ikke stole på.

    En mulighed vil være at lave tråde herinde, om de forskellige racer og så høre hvad folk siger.


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #83   20. jun 2014 Øv, nå det troede jeg ellers ikke, når det kommer fra Animal Planet (jo, er altid skeptisk over for testende) men det tror jeg, jeg vil gøre.. tak smiley

  • #84   20. jun 2014 Dogs 101 har påstået at bulldogs ikke kan svømme og det er altså en lodret løgn, det kan godt være at det ikke ser pokkers elegant ud, men svømme kan de altså. smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #85   20. jun 2014 Haha, så har man også lært det.. vil dog tilføje at jjeg også har kigget andre steder, men som udgangspunkt har jeg set på dogs 101, når jeg ikke lige magtede at læse smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #86   20. jun 2014 Du kunne besøge en udstilling for hunde(tænk at det skulle komme fra mig) og se de mange racer der er. Når du falder for en race,må du finde ud af om den kan leve op til de krav du har og omvendt.

    Nu kan du så begynde at kigge efter hvor du vil købe hunden. Mange steder er der vente tid. Inden du bestemmer dig kan du tage på besøg hos et par stykker og se deres hunde og høre om deres næste kuld.

    Der er en del arbejde og hunden kommer ikke ind af døren imorgen,men gode ting er værd at vente på.


  • #87   20. jun 2014 Man kan generelt ikke stole på alt hvad man læser. Det er rigtig godt at læse op på de forskellige racer, men husk også at spørge opdrættere og folk som har racen.

    F.eks. så er der så mange online hundesider hvor der står at "mine" racer, groenendael og tervueren, kræver meget pelspleje og det passer simpelthen ikke. Sådan noget finder man jo ud af hvis man spørger ejere og opdrættere direkte. smiley


  • #88   20. jun 2014 Jeg har en westie på 4 år.

    Som sagt skal man være opmærksom på at racen er disponeret for hudproblemer og allergi. Af kenneler som jeg kan nævne med god samvittighed er Kennel House of Hunters og Kennel Chocan. Begge avler efter så sunde hunde som muligt uden allergier. Det er selvfølgelig aldrig en garanti men chancen for en sund hund er større.
    Min westie har fejlet en helt masse men ikke ret mange hudproblemer (svamp i øre og poter) men det er længe siden. Alle de andre problemer har ikk været racen.

    Jeg går til agility med min og han er rigtig god til det men han er også ekstrem glad for mad så han gør alt for det. Dog ikke altid man er så heldig for har hørt
    Om westier der ikk gad.
    Men træner man en westie fra hvalp og giver den udfordringer så er det en hund der rigtig gerne vil arbejde, vil lære. Bare ikke den samme øvelse 10 gange i træk. Så går den død i det.

    Vær opmærksom på at den kan være egetkønsaggressiv. Ihvertfald hannerne. Tæverne har jeg ikk så meget erfaring med. Min er ALTID i snor. Racen er jo oprindeligt en jagthund så den har et kraftigt jagtinstinkt. Hvis min ser en fugl eller en hare så jagter han dem.

    Husk det er en terrier. Den tror selv den er en rottweiler! smiley

    Men ellers en rigtig dejlig hund synes jeg. Elsker deres charme, de siger som regel ikk nej til at putte i sofaen med dig, den tilpasser sig så den kan gå 5 km den ene dag og slappe af sammen med dig den anden dag.

    Ang gøen så gøer min forældres ekstremt meget hvor min egen stort ikk siger en lyd. Ikk engang når der kommer nogen. Det handler meget om at lære dem fra starten ikk at gø af alt. Mine forældre har aldrig træner deres så måske derfor.

    Jeg kan kun ta ud fra min egen og min forældres westie og andre jeg kender med racen men håber du kan bruge denne Info til noget selvom det blev langt.

    Held og lykke med at finde en hund der passer til dine behov smiley


  • #90   21. jun 2014 Jinx: Den er jo ikke nødvendigvis alene når TS handler ind, laver med eller laver lektier :o)

    Den kan komme med ud at handle, måske få lov at bære nogle af varerne og man kan hyggetræne på turen.
    Man kan træne med og/eller lege med hunden mens man laver mad.
    Når man laver lektier er der ingen der siger det skal foregå hjemme .. Man kan tage sine lektier med et sted hen hvor hunden kan lege, grave eller svømme eller lign. mens man læser lektier ...

    Tror man her skal være opfindsom :o)


  • #91   21. jun 2014 Enig med Jinx, 8-10 timer væk fra hunden om dagen er længe når du gerne vil have en hund som kræver meget aktivering måde mentalt og fysisk.. så skal du i hvert fald være indstillet på at din fritid primært går med hunden... håber det lykkes for dig! smiley

  • #94   21. jun 2014 Jinx: Jeg er meget enig og det er også grunden til at jeg har anbefalet TS at få sig en kat i stedet :o)

  • #96   21. jun 2014 Tag ud i nogle hunde klubber og oplev de racer du kigger på. Det giver et helt andet indtryk end at se det på TV og det man kan læse sig til.
    Så kan du også snakke direkte med folk som bruger racen til det den egner sig bedst til, som du også giver udtryk for at du gerne vil.




  • #97   21. jun 2014 Jeg vil også anbefale dig at tage ud og besøge foskellige hundeklubber. Snak med hundeejerne og find ud af hvad det koster at have hund.
    Jeg bør også overveje din situation for de næste 10 - 12 år. Vil du have tid, økonomi og lyst til hunden mens du læser videre og stifter familie?
    De fleste hunde kan leve på et minimum af plads, hvis de bare er sammen med deres menneske i hverdagen og har en fornuftig beskæftigelse.


  • #98   21. jun 2014 Jeg vil anbefale dig at tage på en udstilling eller til hundesport konkurrencer, hvor du møder mange forskellige racer også møde nogle opdrættere af de racer som interesserer dig mest.

  • #100   24. jun 2014 Hvad med en Schipperke, eller en Shetland sheepdog det er begge små/mellem hunde som er aktive men stadig nemme at træne med. Ifølge min hundebog og som gerne går lange ture og rolige inde. jeg kender ingen af de 2 racer specielt godt smiley jeg har selv en bla. af cairn terri og Lasa apso. Han er rolig hjemme og ude aktiv men vil nok ikke anbefale den bla. Til en første gangs hundeejer da Joey er meget selvstændig og var teenager hund i 4 år men nu er han en nem hund skal dog passe på med at have ham løs i nærheden af cykler og folk der løber for dem løber han efter gøene af fulde hals ikke fordi han vil dem noget ondt men han syntes de er sjove smiley og det forstår de fleste jo ikke hihi så han er nærmest altid i snor på nær i hundeskoven smiley hvor han helst leger med de store en af bestevennerne er en bull mastif og en rhodesian ridgeback og så skal der leges vildt hihi tror selv han mener han er en GD i str. smiley Jeg har også heste og der er han med ude og ja med til ridestævne i camping vogn også og ja til hverdag er han med næsten alle steder han elsker at køre i bil/tog/bus ingen problemer og han har en str. Der gør han er lige til at tage på armen/ eller sætte i en taske hvis det er nødvendig, men tror han selv vil sige jeg har 4 ben og dem vil jeg helst bruge smiley så det får han selvfølgelig lov til og lige nu ligger vi og putter i sengen efter morgen luftningen og nu vil vi sove jeg har været på arbejde i nat smiley

  • #101   24. jun 2014 Vil bestemt ikke anbefale dig en schæfer som 1 . gangs, og ikke til de kriterier.

    en stor eller mellemstor hund(dog kan du også overveje lab eller golden) - og især en schæfer kræver mere end du kan give den lige nu. Måske kan den indfinde sig med det.. men måske ikke, og så står du med en masse problemer.
    Jeg vil klart vælge en mindre og ikke så aktiv hund, så du kan tillade dig de ting du vil uden det går udover dyret.
    så må man få "drømme"hunden senere i livet. Du vil jo holde lige så meget af en anden hund smiley


Kommentér på:
shcæfer i lille lejlighed

Annonce