{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

Hvad gør man i sådan en situation.. {{forumTopicSubject}}

Øv øv øv!

Vi købte fredag d. 27/6 en engelsk cocker spaniel hanhvalp.. Nu har vi brugt lige knap 2000 kr på dyrlægeregning. Han har en virus, parasit og bakterie. En af dem er meget farlig for mennesker.. Derudover havde han ørersvamp (har vi næsten fået væk nu) og han fik udslæt efter et par dage.

Mickey har haft øresvamp da vi købte ham. Virus, bakterien og parasitten er udbrudt, så han har været rask smittebærer (det var i hvert fald det jeg fangede)..

Opdrætters dyrlæge sagde god for ham samme dag vi kom og hentede ham, der står også han er tjekket i ører da vi hentede ham.

Mor har snakket med opdrætter og opdrætter anbefaler at vi afleverer ham tilbage og får udbetalt de 4500 kr vi betalte for ham (dette er KUN for hunden, INGEN dyrlægeregninger), da hun én gang har prøvet en hund der blev ved med at være syg.

Vi vil jo ikke af med ham - vi er allerede meget knyttede til ham og mor har sagt at hvis vi afleverer ham tilbage vil hun ikke have en anden hund.

Jeg ved ikke hvad formålet med dette indlæg er, men jeg er godt nok irriteret, sur og ked af det. Det går altid galt for os, når vi køber noget, men lige med et levende dyr er det altså svært..

SUK. smiley

Dyrlægen siger at det kan behandles alt sammen, og vi er også i gang med behandlingen. Den burde være færdig om cirka 14 dage, hvis den virker. Jeg er bare rigtig rigtig øv over at skulle stå i sådan en situation smiley

Mickey er ud over sin dårlige mave sød og frisk og en meget god hvalp smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad gør man i sådan en situation..
  • #1   7. jul 2014 Åh nej da, stakkels lille vaps.
    Er da ked af at hører alle de problemer med denne stakkels hvalp! Den opdrætter burde ikke lave hvalp ØV ØV ØV!
    Håber i vælgere at beholde ham for hvor ville andet være synd!
    Bliver så sur over at læse om sådanne opdrætter!

Men hvor ser han sød ud smiley

• #3   7. jul 2014 Jeg tror også vi beholder ham.. Min mor ville ringe og snakke med dyrlægen i morgen og høre hvad hun anbefaler. Fordi hvis han kan blive 100% rask, er der jo INGEN grund til at aflevere en (på det tidspunkt) rask hvalp tilbage, så har vi jo bare mistet 2000 kroner og har ingen hund.

Jeg synes bare slet ikke det er ok at den er gået igennem sundhedstjek hos opdrætters dyrlæge.. Og det er anden gang den dyrlæge har sendt en "syg" hund afsted, der har nemlig været ørerproblemer før.

Vil for alt i verden rigtig gerne beholde ham, han er rigtig dejlig og han skal nok blive en god hund, blive renlig osv. lige så snart han er helt rask igen. smiley

• #4   7. jul 2014 Annesofie H: Yes, han fik orme og loppekur inden vi tog afsted med ham, vi var der selv da det skete smiley Han ser stadig lidt oppustet ud, men der er ingen orm mere (det var der de første 2-3 dage), så jeg tror nok det er alle de andre ting der spiller ind. smiley

• #5   7. jul 2014 Opdrætter bør da dække de dyrlægeregninger synes jeg

• #7   7. jul 2014 Isabelle: Hvalpen har ingen stamtavle, nej. Far har, og mormor og morfar har, men opdrætter har åbenbart valgt ikke at lave stamtavle på mor, jeg ved ikke hvorfor. Jeg aner dog ikke hvordan jeg finder frem til disse stamtavler eller noget.

Petra: Det gør hun desværre ikke, men jeg er enig. Om ikke andet, så i hvert fald betale medicinen som hunden får..

• #9   7. jul 2014 Købeloven gælder alle hvalpekøb, så ifølge dansk lovgivning kan I kræve kompensation, dvs nedslag i prisen, hos opdrætter.
    Dette forudsætter naturligvis en skriftlig købsaftale - som alle ordentlige opdrættere laver ved salg af hvalpe.

• #10   7. jul 2014 Maj-Britt: Ja, men hvad er en seriøs opdrætter så? Og hvordan forklarer man sine forældre hvorfor det er vigtigt? Ja, det gør man altså ikke lige som 16 årig. De er af opfattelsen at f.eks stamtavle på dyrene er lige meget, fordi vi skal ikke avle. Jeg er uenig, da jeg ved hvor meget stamtavle betyder (jeg skal have mit første rottekuld i en af de kommende måneder, og i rotteverdenen er stamtavler i hvert fald meget vigtige. Dog kun til avl, ikke til kæl)..

Men ja, jeg havde mine mistanker ved at mor ikke havde stamtavle på trods af at mormor og morfar havde, men JEG kan jo ikke gå ind og sige til mine forældre at de ikke skal købe hund dér - eller jo, det kan jeg godt, men de behøver jo ikke lytte fordi i sidste ende er det deres afgørelse smiley

• #11   7. jul 2014 Malene: Der er kontrakt på ham. Der står at pengene ikke gives retur (det har hun dog tilbudt os ? ) men at man kan få en ny hund.. Der står at hvis det er arvelige sygdomme som ikke kan behandles skal hunden først tjekkes af hendes egen dyrlæge før der gives nedslag. Vi er ikke interesserede i at få den tjekket af en dyrlæge der har solgt en syg hund, fordi hvorfor skulle han tjekke anderledes nu?

• #12   7. jul 2014 Min mor er dog ikke sikker på om vi kan kræve nedslag i prisen over dette..

• #13   7. jul 2014 Alle varer, dvs også dyr, der har fejl på købstidspunktet, som køber ikke er klar over, giver ret til nedslag/reparation/ny vare.

• #15   7. jul 2014 Malene: Tak, det vil jeg lige sige videre til min mor. smiley

• #16   7. jul 2014 Camilla man kan altså godt prøve at lære sine forældre en ting eller to om seriøse opdrættere når man er 16 år gammel.
    Jeg stod som 10 årig og forklarede min far hvorfor min hund skulle begynde til hundetræning allerede som hvalp, vi gik dog på kompromis og jeg ventede til foråret (min hund blev født i okt) .
    Han var fra et Ups kuld ved nogle vi kendte, men tro mig selvom jeg kun var de der 9-10 år da jeg fik ham, havde jeg altså læst alverdens hundebøger jeg kunne finde, og gik op i det med liv og sjæl, for vi skulle have den helt rigtige hund.

Foder blev jeg desværre først klog på senere hen, men min mor lyttede til mig da jeg forklarede hende hvorfor det er vigtigt med godt foder. Hun har dog ikke fået en ny hund, men jeg er sikker på at hun ville købe hvad jeg sagde var godt for den, hvis hun fik en hund. Jeg er 19 i dag, men jeg var da ikke ældre end 15-17 år da jeg forklarede hende forskellen på foderet.

Så mine forældre ville altid lytte til mig, for de ved hvor meget jeg går op i det og sætter mig ind i det. Vi bliver nok aldrig enige om, om vi vil bruge 10.000 kr på hund, men det er jo så en anden diskution. smiley

Derudover vil jeg bare sige al held og lykke med vovsen, håber den bliver rask. Selvom det nok var klogere at aflevere den tilbage, men forstår godt i ikke har lyst.
    Men grunden til jeg siger sådan, er fordi den eneste måde man kan stoppe de dårlige opdrættere, er ved ikke at købe hund ved dem, eller aflevere hunden tilbage og få pengene igen, hvis man opdager det for sent, for de kan ikke blive ved, hvis de ikke får solgt deres hvalpe, for så får de jo ikke penge i kassen.

• #17   7. jul 2014 Camilla -jeg ved ikke hvordan stamtavler fungerer i rotteverdenen, men ved hunde er stamtavlen ikke bare et redskab til avl, den er et vigtigt redskab når det kommer til udvælgelse af hvalp fordi man kan undersøge linierne for sygdomme osv.

Men nu er der i dette tilfælde ikke tale om arvelige lidelser, så lige i dette tilfælde havde tavlen ikke været en hjælp til at undgå det (men ved køb af tavlehvalp havde du måske kunnet få hjælp af klubben til at få opdrætter til at kompensere hvis ikke hun vil gøre det af sig selv)

For mig at se handler det her mere om pasningen af hvalpene end om tavle/ingen tavle.

Og netop dette er noget man kan undgå ved at se sig for når man besøger hvalpene -istedet for at lade sig helt forblænde af de nuttede hvalpe, skal man tage et grundigt kig på hvordan hvalpene bor (om der holdes rent, om de kommer ud, om de bor inde eller f.eks. i stald osv), hvordan den/de voksne hunde ser ud og opfører sig, virker hvalpene trygge og sunde osv.
    -hvalpe skal købes med hjernen ikke med hjertet

• #18   7. jul 2014 hov ja og så fik jeg slet ikke svaret -jeg havde velsagtens beholdt hvalpen, man bliver jo glad for dem når først de er flyttet ind. I kan forsøge at få kompensation, men ville nok ikke forvente at have held med det. Så betragt det som dyre lærepenge.

• #19   7. jul 2014 My only Sunshine: Jeg har nu altså også sagt mit - at jeg synes vi skulle kigge efter en hvalp med tavle, men jeg blev nedstemt af både mor og far, da de i sin tid har haft en masse blandingshvalpe uden tavle, der har fungereret helt fint. smiley

• #20   7. jul 2014 Jeg ville give en ormekur mere - den mave ser ikke normal ud.

• #21   7. jul 2014 Jeg bør måske lige nævne at billedet er 7 dage gammelt og han har været til dyrlægen efterfølgende og i dag, så hun ville nok have sagt noget hvis der var brug for endnu en ormekur smiley

• #22   7. jul 2014 Hvis opdrætter fik en rask hund retur (efter endt behandling) ville hun da bare smide den videre til den første og den bedste.

Jeg havde også beholdt hunden hvis den kunne blive 100% fri fra sygdom smiley

• #24   7. jul 2014 Camilla G, det var nu også bare fordi du skrev lidt som om at man som 16 årig ikke kunne forklare sine forældre noget omkring vigtigheden af stamtavlen. Det er måske ikke alle forældre der lytter, men der er bestemt også nogen der tager det til sig. smiley
    Mine forældre går heller ikke op i stamtavle overhovedet, men hvis jeg sagde at det sted de kiggede efter hvalp var et lorte sted, ville de lytte til mig.
    Stamtavle vs ikke tavle, er jo en kæmpe debat generelt..

Men du har ret, man skal have nogle knald gode argumenter på hånden, hvis man som 16 årig skal erklærer sig uenig med nogle med mere erfaring og skulle kunne overbevise om at selvom man er ung kan man godt have en ide om hvad der er rigtigt og forkert og hvordan det bør være. smiley

Men flot at du har prøvet at snakke med dine forældre om det, det er bestemt ikke alle der "tør" at sige deres forældre imod, når det kommer til den slags.

• #25   7. jul 2014 Har mest af alt lyst til at slette det her emne.
    Ikke fordi I ikke har lov til at være uenige, men jeg ved ikke hvad jeg skal sige. I har ret. Jeg er enig. Men jeg kunne ikke gøre noget før og det kan jeg heller ikke nu. Det er og var ikke min endelige beslutning, så jeg kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal bankes oven i hovedet, over mine forældres valg...

Jeg ville egentlig bare dele min frustration over måske at miste vores nye hvalp, da det jo selvfølgelig ikke er mit ønske at aflevere ham tilbage, på trods af manglende stamtavle..

• #26   7. jul 2014 Jeg synes nu dine tråde er en af de pænere og kan ikke rigtigt se noget negativitet herinde smiley

• #27   7. jul 2014 C.E: Jeg er meget følsom overfor stemninger, især negativt så der skal ikke ret meget til før jeg opfanger den mindste negativitet. Capslock, udråbstegn osv. smiley

• #29   7. jul 2014 Krumme: Også når svampen næsten er væk?

• #35   7. jul 2014 Jeg er nu glad for mine to hunde selvom de ikke har stamtavle.
    De har skam aldrig fejlet noget.

Kommentér på:
Hvad gør man i sådan en situation..

Annonce