{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af race til hund nr. 2 velegnet til jagt {{forumTopicSubject}}

Min mand og jeg snakker meget om at vi gerne vil have hund nr. 2 til næste år. Vi har i forvejen en cavalier på 2 ½ år som vi er meget glade for, men manden ønsker at han kan tage vores næste hund med på jagt.

Manden vil helst have en stående jagthund og snakker om kleiner münsterländer, gammel dansk hønsehund, korthåret hønsehund eller langhåret hønsehund fordi.... det er dem han kender som jagthunde.

Jeg tænker at der også findes andre jagthunderacer som er værd at undersøge og som måske passer bedre til os. Ud fra raccebeskrivelserne er jeg blevet lun på stabyhoun men synes også vizla og breton virker som mulige kandidater.

Er der nogle der har erfaring med de forskellige stående jagtracer som kan fortælle lidt om hvordan de er i forhold til hinanden, både i forbindelse med jagt, men også i hjemmet.

Lidt om os og krav
Der kommer forhåbentlig en baby inden for den nærmeste fremtid 1-3 år, så det er meget vigtig at vi får en børnevenlig race.
Vi ønsker en hund som er hengiven, social og glad for andre hunde samt fremmede. Racen skal helst ikke have tendens til at gø i hjemmet.
Jeg bruger meget tid på hundetræning med min nuværende cavalier og regner også med at skulle træne med den nye. Derfor ønsker jeg en race som er trænbar og lærevillig. Manden vil gå til jagttæning med den og så selvfølgelig bruge den til jagt. Han får forhåbentlig job i en skov når han er færdiguddannet, hvor han kan have den med på arbejde (men vides selvfølgelig ikke med sikkerhed).

Lige nu vil tiden til motion og aktivering ikke være noget problem, men da jeg ikke kender til en hverdag med børn, så vil jeg helst ikke have den race som kræver allermest aktivering (ved godt de alle kræver en del mere end en cavalier smiley ). Derfor er jeg ret skeptisk overfor kleiner münsterländeren som er mandens favorit.

Håber der er nogle som kan hjælpe og give lidt erfaring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af race til hund nr. 2 velegnet til jagt
  • #1   15. aug 2014 En vizla vil jeg klart anbefale.
    Det er en meget elskelig race, der sætter sin familie højt og er meget venlig over for fremmede (ihvertfald dem jeg har mødt).
    Den er super intelligent og meget meget lærenem.


  • #2   15. aug 2014 http://www.dkk.dk/xdoc/120/Vizsla_korth%C3%83%C2%A5r.pdf

    Racestandarden for vizla


  • #3   15. aug 2014 DKK Cocker: Har været inde og læse racestandarden for samtlige af racerne smiley Og ud fra standarden synes jeg at Vizla og Stabyhoun virker som de mest optimale race for os.
    Eneste negative ved vizla at jeg er bange for den er en tand for stor i forhold til vores cavalier, bange for hun kan komme til skade hvis den nye er voldsom i leg + jeg altid har været mest til langhåret hunde, men denne ser nu lækker ud alligevel.
    Men det eneste jeg kender til racen er det jeg har læst på nettet, har så vidt jeg ved aldrig mødt en.

    Ved du hvordan den er som jagthund? sammenlignet med f.eks, en gammel dansk hønsehund?


  • #4   15. aug 2014 Nu foreslår jeg bare...så kan du selv tjekke op på den:

    Weimaraner...få også i langhårsudgave.

    Smuuuuk smuk hund....


  • #5   15. aug 2014 Jeg har jo flere forskellige jagthunderacer, og hvis manden er vild med Kleiner münsterlænder, siger jeg Go for it, jeg elsker mine münsterlændere har lige pt. 1, og han bliver altså ikke aktiveret mange timer om dagen, de münsterlændere jeg har haft inden for døren, har tilpasset sig mit tempo, så det skal du ikke se som et problem. Et godt råd er at få fat i Palle Jørgensen i DMK's avlsudvalg, han kender til linierne i DK og ved hvor der findes gode kuld, der kunne passe til jeres behov nu og fremover.

  • #6   15. aug 2014 Anja M: Synes der står at Weimaraner ofte er reserverede overfor fremmede så derfor har vi valgt den fra. Men uden tvivl en smuk hund

  • #7   15. aug 2014 Bumble bee: Min mand har slet ikke sat sat ind i de forskellige racer. Det eneste han ved om Kleiner münsterländer er at det er en god jagthund, god størrelse og han synes den er flot.
    Men hvis det er den han i sidste ende helst vil have så bliver det den. Jeg fik lov at vælge race til vores første hund og han til vores næste. Synes bare vi skal undersøge de forskellige racer først.
    Dejligt at høre at de kan tilpasse sig ens tempo. Er bare så bange for at købe en hund, hvor vi ikke kan leve op til den krav.
    Er det en race som du vil betegne som børnevenlig (også overfor spædbørn)?

    Hvis det bliver sådan en vil vi helt sikkert kontakte Palle Jørgensen som du foreslår.


  • #8   15. aug 2014 Jeg har kun mødt søde og dejlige kleinere men jeg synes også breton er en skøn hund (:

  • #9   15. aug 2014 Hvad er årsagen til, han ønsker en stående jagthund? Har I overvejet Clumber Spanielen, som godt nok er en stødende/ apporterende jagthund, men som derudover har et fuldstændig fantastisk sind og er meget, meget børnevenlige. De gør sjældent, er meeeeeget rolige indendøre (nærmest dovne), men aktive udendørs og vældig knyttet til sin ejer. Jeg synes bestemt, I skal have denne skønne race med i overvejelserne - tjek evt youtube for videoer af arbejdende Clumbers smiley

  • #10   15. aug 2014 Vizlaen er en super god jagthund, har jeg fået fortalt af garvede jægere. Men den kan ikke konkurrere imod den tyske korthåret (igen efter jagtfolks holdninger jeg har hørt). Jeg vil helt klart anbefale vizla fremfor weimaraner, da weimaraneren ER mere reserveret og skarp - men det er blot min erfaring.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #11   15. aug 2014 Jeg tvivler på, at du behøver bekymre dig om vizslaens størrelse. De vizslaer jeg kender (inklusive min egen ruhårede teenagetosse på 15 måneder) leger ikke særligt voldsomt.

Kommentér på:
Hjælp til valg af race til hund nr. 2 velegnet til jagt

Annonce