{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.808 visninger | Oprettet:

hjælp til valg af kat??? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt det her er hundegalleri, oprettede et emne på kattegalleri, men der er ikke så aktivt derovre, og jeg ved at flere herinde har eller har haft katte, både racerene og huskatte, så tænker der må være nogle der kan hjælpe mig lidt på vej smiley

Jeg er opvokset med katte, og har altid gerne ville have en kat igen en dag, og det går vi så med overvejelser om nu, hvor vi har en have der er plads til og nem at hegne ind, så katten ville kunne få lidt ude liv også.
MEN jeg har kun haft huskatte, og en eftersigende blanding af huskat og norsk skovkat, men udover at hun måske var lidt anderledes i hovedformen, var der altså ikke noget anderledes over hende end de andre huskatte. Hun var en skøn kat smiley

Jeg har mange overvejelser omkring det at få kat, hvis vi overhovedet skal have en, og en af de overvejelser er hvilken slags kat vi skal have. Det er jo nærliggende bare at hente en sød killing på et internat, eller en af de alt for mange killinger der bliver smidt gratis i nakken på en på facebook og lign sider. Men jeg kunne egentligt godt tænke mig at støtte et godt opdræt, hvor der er tjekket for sygdomme, hvor killingerne er vokset op på den bedste måde, er vaccineret osv. Her kommer i så ind i billedet, for udover udseendet, ved jeg faktisk ikke specielt meget om racekatte, og aner ikke hvilke racer der ville passe bedst til os.

Vi tager på udstilling i november, for at se flere racer, forhåbentligt snakke lidt med nogle af de ejere/opdrættere der er der osv.
Men jeg er syg og mangler noget at bruge min tid på, så kom gerne med racebud, som jeg skal kigge nærmere på.

Først og fremmest skal det være en race som er kendt for at fungere med andre dyr, for vi har jo altså 2 små hunde. Jeg ved meget også handler om at killingen er vokset op med hund, og opdragelse af begge sider, så de får gode oplevelser med hinanden, og hundene respektere grænserne.

Størrelse er ikke vigtig, så længe den er sød og mild mod hundene, for den vil jo altså være større end Lucky uanset hvad jeg vælger.

Lidt pelspleje er ok, men helst ikke sådan noget hver dag hele tiden, men som Teemo hvor det er ca. 1 gang i ugen man lige skal børste igennem er ok. Det ville ikke gøre mig noget, hvis det ikke er en race der fælder helt vildt, men ikke et krav. (Sphynx er udelukket af manden i huset, jeg ville ellers gerne have en..)

Katten vil primært være indekat med adgang til have, men jeg tager den også gerne ud i snor, hvis det er en race der kræver at der sker mere for at den trives. Det ville være absolut fantastisk med en kat, der bare ville med rundt, men jeg ved det ikke er en hund og ved ikke om det kun er sjældne individer der faktisk synes det er fedt (jeg ser dem da rundt omkring på nettet af og til)
Vi indrettet hjemmet efter om katten er meget aktiv og vil klatre i højden, eller om den ikke er.

Jeg ville elske hvis det var en kat, som jeg kunne træne lidt tricks med, men det er ikke det vigtigste. Men gerne en race der kan lide at lege også som voksne.

Den vil i hverdagen ikke være mange timer alene, og jeg vil foretrække en selskabelig race der elsker at være tæt på og kæle med os mennesker.

Jeg ved ikke om der er mere jeg skulle ind på, men ellers må i endelig spørge.
(Billede af min tidligere plejekilling Ludvig) smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til valg af kat???
  • #2   11. okt 2023 Europé er en god kat smiley

    Dog sørg for haven er hegnet ordenligt ind.

    Vil du gerne have navne på nogle opdrættere?


  • #3   11. okt 2023 Abbyerne skal jeg bestemt kigge nærmere på når vi skal på udstilling, har læst lidt om dem og de lyder så skønne smiley

    Frk Jensen, haven bliver kattesikret, uanset om katten er en udbryderkonge eller ej, så det er jeg ikke nervøs for smiley
    Navne kan man altid bruge, jeg kender INGEN i katte verdenen, så al hjælp er værdssat.
    Europé er ikke en af de racer jeg har kigget på, så det vil jeg da gøre.


  • #4   11. okt 2023 Jeg stemmer jo for Maine coon. Jeg har en nu og har haft en før hende også. Begge super til hunde. Min mor har 3 og jeg har aldrig haft problemer med at have hundene med, selvom de ikke er vant til hund andet end mine smiley
    Der kan være en del pelspleje alt efter hvordan linjernes pels er. Jeg har en som filtre nemt, hvor min mors ikke gør. Min mors har samme mor. Min har en anden end deres, men fra samme opdrætter.


  • #5   11. okt 2023 Hende her avler udelukkende Europé

    https://eife.dk/

    Hun arbejder tit som steward på udstillinger..

    -------_--

    Hende her avler både Hellig Birma og Europé, hun er formand for JYRAK, og er hende jeg havde min Europé fra:

    http://wehnerts.dk/index.html

    Hun er dog ikke så god til at opdatere hjemmesiden, men skriv evt til hende, så svare hun, så snart hun kan smiley


  • #6   11. okt 2023 Hende her har jeg kun hørt godt om, hun er vidst også inde i hundeverdenen

    https://boholdt.dk/


  • #7   11. okt 2023 Tak frk Jensen smiley

    Julia ja det ved jeg smiley jeg er bare ikke helt overbevist om at det er maine coon der passer bedst til det jeg søger. Og så er de altså ret store nogle af dem xD


  • #8   11. okt 2023 Jeg ved ikke om hende her stadig opdrætter..

    Hun er lidt... Speciel, men hendes katte er dejlige smiley

    https://rothe.123hjemmeside.dk/


  • #9   11. okt 2023 Det er vigtigt for mig, at få fra et sted der også har hund, fordi jeg gerne vil sætte os op til succes. Mine hunde er ikke vant til kat. Jeg er ikke i tvivl om at de nok skal acceptere en killing når de lige finder ud af hvad det er for en størrelse. Lucky har dog aldrig mødt en kat der ikke løb, så det trigger ham, han vil bare løbe efter dem, ikke gøre dem noget, men det skal han jo ikke.
    Teemo har mødt én kat der meget gerne ville snakke med ham, og det gik fint, så ham ved jeg kun reagerer hvis katten reagerer.
    Lucky har haft for meget held til at jagte, så for både hans og killingens skyld, er det vigtigt at den ikke ser ham som noget farligt fra starten. Han gør den ikke noget, han synes bare jagten er skide sjov.


  • #10   11. okt 2023 Nu ved jeg ikke hvor du skal på udstilling henne.. Men snak med Susanne Wehnert eller Eva Køhler (Eife).

    Jeg har ikke hørt om en Europé der ikke har kunne fungere med hunde..

    og så er de rigtig gode musefangere smiley


  • #11   11. okt 2023 Mus har vi ingen af, og fuglene bliver forhåbentlig udenfor indhegningen smiley

    Jeg tror det er jyrak der holder. Hedensted i november


  • #12   11. okt 2023 Hvad med en Ragdoll...? De virker i hvert fald rare og nemme at aktiverer mv.
    Jeg ved dog ikke hvordan det står til med helbredet. smiley


  • #13   11. okt 2023 Ragdoll

    profilbillede
  • #14   11. okt 2023 Så er Susanne der helt sikkert, hun er formand..

    (Hun er der sikkert med sin mand Claus)

    Eva arbejder muligvis som steward (Dem der sørger for kattene er de rigtige steder).

    De plejer gerne at ville snakke, eller kan henvise til nogen hvis de har for travlt smiley

    Susanne er en kraftig dame med kort hår, og er sikkert at finde nær scenen.

    Eva er lyshåret og har briller smiley

    Europe hører under kategori III (Korthår)

    kan er Eva står med en kat på denne side:

    https://eife.dk/udstillinger.html


  • #15   11. okt 2023 Susanne kan ses her:

    https://www.facebook.com/profile.php?id=100015300258583

    det er også her hun er bedst til at opdatere smiley


  • #16   11. okt 2023 Her er racens klubside: https://www.europeklubben.dk

    racen er mest udbredt under Fifé herhjemme, da de ved TICA vidst nok bliver udstillet som korthåret huskat..

    TICA udstiller med et point system (som jeg ikke er så meget inde i)

    TICA har så vidt jeg ved kun 1 klub herhjemme, nemlig Viking Cats

    mens Fifé har 3: JYRAk, DARAK og Racekatten.


  • #17   11. okt 2023 Vi hr haft Russian Blue og et enkelt kuld for mange år siden. Nu har vi en herlig Siameser. I mellemtiden har vi haft en huskat fe et værested, en ditto fra Falster Kattehjem samt en blanding af Marine Coon og Norsk Skovkat. Dejlige katte alle sammen.
    Hvis du vil købe en race kat fra en god opdrætter, så skal du være OBS på, at meget få (om nogle) sælger til friløb. Enten er det indekatte eller også er det ok at de kommer ud, men kun i løbegård. Køber du fx hos Falster Kattehjem, så kan du ikke købe en kat/killing som indekat. De kræver at katten kan komme ud. Bare lige en detalje smiley


  • #18   11. okt 2023 En indhegnet have ses ikke som fritløb

  • #19   11. okt 2023 Frk. Jensen det var også dét jeg ovede st skrive. Opdrættere sælger ikke til friløb, så vil man have katten ud, er det indhegnet løbegård.

  • #20   11. okt 2023 Eller indhegnet have smiley Susanne har selv indhegnet have.

  • #21   11. okt 2023 Same same i min optik smiley

  • #22   11. okt 2023 Jeg vil da også foreslå ragdoll smiley
    Er på min 3. Jeg har også en maine coone, og tidligere skovkat og huskat.
    Ragdollen er generelt mere hund, jordnær, bundsolid i sindet og meget rolig,, venlig og social. Og de flagre ikke rundt i højderne, ud over kradsemiljøet.
    De er super nemme ifb omgang med hunde.
    En del af flokken.

    Den sidste kom fra hjem uden hund, men der har absolut ikke været nogen problemer, killingen er gået lige til dem.
    Han tumler rundt og leger med bulldoggen især, og ligger tit i sofaen med ulvehunde
    Aldrig krads og bid, meget nemme at håndtere.
    De er pelsede, men nemme at holde, i forhold til både maine coonen og skovkanten.
    På billedet er han i fuld vinterfrakke



    profilbillede
  • #23   11. okt 2023 Tak alle sammen.

    Ragdoll er pt meget højt på listen, for har også kun hørt gode ting om dem, men har hørt der er meget forskel på pelsen, nogle er nemme at holde og andre kræver man er over dem hele tiden. Og det skræmmer mig nok lidt. Jeg har det fint med pelspleje, bare ikke hver dag hele tiden. smiley

    Min kat kommer IKKE til at gå frit, eller være 100% indekat, hvilket er en af grundene til vi ikke har fået kat før, og at jeg ikke beholdte søde Ludvig dengang jeg havde ham i pleje. Men jeg har ikke boet så jeg kunne hegne haven ind på en kattesikker måde før nu, og når man har 2 hunde der jo render ind og ud af haven, er det bare træls at skulle være over katten konstant for at den ikke går med ud.
    Jeg er ikke fan af at have katte rendende frit, både fordi de kan komme op at slås med andre katte, men især og mest fordi jeg risikere at den bliver stjålet eller kørt ned. Boede jeg på landet var det måske en anden sag, men jeg bor i en lille by, så ingen frie misser.
    Vi bor lige op til et skov område, hvor misser gerne må komme på tur i snor, hvis det er en kat der nyder den slags.

    Hvordan er siameseren? Jeg har kigget lidt på den og balineser (er det ikke det den langhårede udgave hedder?) men er lidt bange for om den snakker for meget. Jeg har jo allerede en Lucky der gerne bruger lyd til at brokke sig over alt og ingenting, så de behøver måske ikke rende og konkurrere om hvem der kan larme mest 24/7, men den behøver da heller ikke sidde i et hjørne og være stille altid smiley

    Derudover er jeg såååå forelsket i british short/long hair, de der bamse hoveder er bare for nuttede. Men jeg har fået indtryk af at de ikke er helt så kælne som f.eks. Ragdoll. At de gerne vil være i nærheden, men ikke er sådan en der kommer for at blive nusset når du sidder i sofaen.

    Og det er jo nok egentligt det jeg ønsker mig. En kat der gerne vil være med ligesom hundene, men som jo ikke kræver det samme som hundene i forhold til at gå lange ture, tage til træning osv.



  • #24   11. okt 2023 Jeg er selv faldet for den Tyrkiske Van, og har to af dem. Meget meget sociale, vil rigtig gerne ligge ved/på os i sofaen osv. De er også super lærenemme, og faktisk meget træningsvillige. Noget der også er meget typisk vanerne er, at de ofte er gode til apport. Vores den ene er bedre til at komme og aflevere sit legetøj, end nogen hund jeg har haft. smiley

    De har en tæt semi langhåret pels som passer sig selv, så ingen krav til pelspleje, men de har da noget man kan børste i, hvis man synes det er hyggeligt. Under pelsskifte fælder de virkelig meget, men ellers er det ikke så galt, og det er en pels der er nem at tage med støvsugeren.


  • #25   11. okt 2023 Siameseren er en hund haha. De er lynende intelligente og er bare anderledes. Vores Maidu foretrækker vores midterste søn. Det er hans kat. Hun snakker kun når hun er i løbetid, ellers synes jeg absolut ikke hun taler meget. Hun er jo sådan lidt fuldblods i forhold til "sofapuderne". Man skal ville at de er med i alt og elsker at ligge under dynen. Gider man træne med dem, så kan de ret nemt lære ting.

    profilbillede
  • #26   11. okt 2023 Camilla det gør Siamereseren også, og vores fordums Russere kunne vi lege apportlege med i lang tid.

  • #27   11. okt 2023 Nu har jeg ikke kat mere og skal heller ikke have det, men hvis, så blev det Maine Coon igen.

  • #28   11. okt 2023 Camilla dem vil jeg også kigge lidt nærmere på. Der var også en der var ret glad for vand, men kan ikke huske hvilken det var smiley

    Siameseren lyder virkelig skøn, dem må vi forbi på udstillingen. Det eneste jeg indtil videre har hørt om dem som jeg var lidt i tvivl om, var at de snakker meget. De må som sagt gerne komme og fortælle en historie eller sige at nu mangler de vand, vil ud eller what ever, de skal bare ikke blive ved 24/7 smiley


  • #29   11. okt 2023 Og jeg er aldrig alene, hvis ikke teemo render mig i hælene så gør Lucky. Begge sover også i sengen, Lucky under dynen, teemo ved min hovedpude (han får det for varmt ellers), så den er mere end velkommen til at putte hvor der er plads. Rosa sov altid imellem mine ben under dynen smiley og vi er meget glade for aftenhygge på sofaen med tæpper og dyner.

  • #30   11. okt 2023 Det er meget almindeligt for vanen at være glad for vand, der er dog ingen af vores der er udpræget vand-katte. De har ikke noget imod vand, og kan sagtens sidde og lege med vandskålen, men ingen af dem går med i bad, og tvivler på de ville hoppe i akvariet, hvis vi havde sådan et, men det er begge dele noget, som egentlig er ret normalt for en van. smiley

  • #31   11. okt 2023

    profilbillede
  • #32   11. okt 2023 Jeg har haft en killingekøber, der var bekymret for størrelsen på en MCO hankat kontra et lille spædbarn.

    Men Maine Coon hedder ikke the Gentle Giant for ingenting. Hendes nervøsitet var meget ubegrundet.

    Derudover kender jeg flere, der opdrætter hunde sideløbende med MCO uden problemer - også Chihuahua.

    Men nogle af dem har en del pelspleje. Jeg prøver så vidt muligt at avle efter en nem pels.

    Og Orientaleren er bestemt også en herlig kat. Den af vores, der er mest vokal, det er den fertile hunkat. Så bare undgå en fertil kat.


    MEN når det er sagt så overvej at få to killinger. Mange sælger faktisk ikke gerne ud som enekatte.

    To for rigtig meget glæde af hinanden, især når vi taler om Orientaler, Siameser, Balineser eller Orientalsk langhår.

    Norsk Skovkat er også en dejlig kat, men de fleste kræver børstning nogle gange hver uge.


  • #33   11. okt 2023 Hvis du går efter minimal pelspleje og fældning, så se på Devon Rex eller Cornish Rex.
    De er meget kærlig, og så er de simpelthen vidunderlig at røre ved, det er som at røre ved det blødeste fløjl
    Og når nu du godt kan lide de hårløse, så "lugter" Rexerne lidt af dem.
    Siameserne er også i nærheden af Rexerne

    Er du mere til kraftigere og roligere katte er der Exotic Shorthair.
    De har enorm meget pels, Ca tre gange så meget pr kvadratcentimeter, men kræver hellere ikke ret meget pelspleje.


  • #34   11. okt 2023 Glemte lige, at Selkirk Rex også er værd at se på..

  • #35   11. okt 2023 Tak for din erfaring Susanne smiley jeg har ikke udelukket nogen racer, udover desværre sphynx som ene og alene er fordi manden ikke vil have en hårløs. Jeg er bare ikke super stor fan af de helt store katte. Men man kan jo ændre mening. Ragdoll er jo heller ikke en helt lille kat.
    Mit indtryk af maine coon er bare ikke at de er de helt store kæle katte, men jeg har ikke kendt så mange af dem.

    Tak Anni, jeg ved ikke om jeg vil sige at jeg søger minimal pelspleje, jeg søger bare ikke ekstrem pelspleje, sådan omkring teemo niveau, hvor man skal børste Ca en gang i ugen og måske lige være lidt ekstra over det i fælde perioder eller bestemte steder (ved teemo er det ørerne) er ok. Jeg orker bare ikke en pels som er filtret fordi jeg et par dage ikke sidder og børster. smiley
    Jeg kan godt lide Rex kattene, har desværre ikke haft fornøjelsen af at møde dem, så kun ud fra hvad jeg har set og hørt på nettet, men manden er ikke voldsomt begejstret for dem, men man kan jo håbe at de overrasker positivt.

    Han er dog ret lun på ragdoll, så det er jo altid noget. Og så er han helt fortabt i munchkins, men det er jo ikke rigtig katte man ser i dk. Og jeg kan heller ikke rigtig finde ud af så meget omkring sundheden og påvirkningen af de små ben.
    Så jeg satser på en race der ér til at finde i dk.


  • #36   11. okt 2023 Jeg bryder mig ikke om exotics ansigter, medmindre det er den gamle model hvor de faktisk har en snude. Det er vel lidt som med de kortsnudede hunderacer. Men jeg så da en perser opdrætter på Facebook den anden dag, hvor de havde ret pæne hoveder, så måske de også eksisterer hos exotic

  • #37   11. okt 2023 Hvis manden først har rørt ved en Rex, så er han garanteret solgt.
    Jeg har aldrig oplevet et dyr, som er så lækker at røre ved.


  • #38   11. okt 2023 I stedet for Exotik, har du så kigget på British Shorthair?
    Det er også en "bamse" kat uden særlig pelspleje.


  • #39   11. okt 2023 Anni jeg må se om jeg kan overbevise ham. Sphynx har jeg opgivet, desværre. Men ellers findes der heldigvis mange andre lækre katte, jeg vil bare gerne have den der passer bedst til os, så er udseende for mig lidt mindre vigtigt. Selvom jeg da gerne vil have en kat jeg også synes er pæn.

    Jeg nævnte british short hair længere oppe, deler lige det jeg skrev:
    Derudover er jeg såååå forelsket i british short/long hair, de der bamse hoveder er bare for nuttede. Men jeg har fået indtryk af at de ikke er helt så kælne som f.eks. Ragdoll. At de gerne vil være i nærheden, men ikke er sådan en der kommer for at blive nusset når du sidder i sofaen.

    Ellers ville jeg bestemt gerne have en britte, sådan en black shaded golden eller hvad det var de kaldte dem, ligner jo næsten en katte udgave af en shiba smiley så lækre bamse misser.


  • #41   11. okt 2023 jeg bryder mig ikke om at røre hårløse smiley

    Har hørt de tit skal bades pga fedtet hud..

    Og så ville den skulle have tøj på for at komme ud. Pga kulde om vinteren og som beskyttelse mod UV om sommeren smiley


  • #42   11. okt 2023 Indica ja det er en farlig tråd at komme ind i.
    Dem vil jeg også gerne se i virkeligheden. Der er alt for mange skønne racer, at det slet ikke er til at vælge én smiley

    Jeg eeeeeeeelsker hårløse katte, men det er den ene race min mand har sagt fra starten at vi ALDRIG får. Man forstår ham ikke, men han mener ikke de er pæne, og herhjemme bor der åbenbart kun "pæne" dyr. smiley


  • #43   12. okt 2023 Somali

    Eller aby

    Kig forældrene i munden uanset race. Og få en forsikring der dækker tandsygdomme ikke kun tandskader også uanset race

    Og så sørg for at snakke med flere om samme race

    Maine coon er for eksempel meget populær og der er mange dårlige opdræt imellem

    Ragdoll har døjet med en høj indavlsprocent. Tjek det grundigt

    Kontakt fx Susanne wehnert for generelle råd uanset race


  • #44   12. okt 2023 Jeg har haft somali katte og også et lille opdræt på et tidspunkt, og det er både smukke og supersøde katte. Det er semi langshårsudgavn af abysinier, så meget samme sind og kun pelsen som forskel på looket.

    Mine somalier var ikke besværlige i pelsen, der kunne være lidt når de blev gamle, men ellers ikke.

    Du har fået mange gode forslag, og der er også mange lækre racer, så jeg synes, noget af det du skal overveje, og som ikke er nævnt så meget, er, skal det være en livlig kat, der er med i alt hvad der foregår, som f.eks. aby/somali, siamesere m.fl. eller en stille og rolig bamsekat som briten eller perseren.


  • #45   12. okt 2023 Mine Maine Coons har ikke hørt, at de ikke skulle være kælne. smiley

  • #47   12. okt 2023 Lene, det er nok fordi jeg er ret tilpasningsdygtig på det område.
    Den må gerne rende rundt efter mig som en skygge, men den behøver ikke. Jeg har altid en skygge efter mig alligevel, så en fra eller til smiley
    Hvis den har brug for at komme ud og opleve verden i snor kommer den det, har den ikke slipper den.

    Det vigtigste for mig er
    1. skal fungere godt med hundene. - jeg håber lidt at den kan give Teemo nok selskab den dag vi mister Lucky, om ikke andet så til jeg er klar til en ny hund. (Lucky lever forhåbentlig maaaaange år endnu)
    Jeg ved godt det er et sats og slet ikke sikkert de har stor glæde af hinanden, men som minimum skal de altså kunne leve i fred og fordragelighed.

    2. At jeg får en KÆLE kat. Jeg ved der er individ forskelle selv indenfor racer, men en der gider mig og gider hygge på sofaen om aftenen, ligesom Ludvig på mit billede smiley Ludvig var særlig fordi han jo blev opflasket, så det er et helt specielt bånd man får til dem, men jo mere den gider være hos mig, og ikke bare i nærheden jo bedre.
    Men selvfølgelig stadig med tanke på, at det er en kat og de jo har deres egen mening om tingene.

    Jeg indretter hjem og have efter hvor aktiv den er og hvad dens behov er. Vi kan lave sjove hylder og klatre miljøer helt op til loftet, hvis det er sådan en type, og den kan få miljøer og putte steder nede ved jorden hvis den hellere vil det. Der skal den jo så nok bare forvente at dele med hundene, jo mere hule agtigt det er, jo mere stjæler Lucky det.
    Jeg vil gerne en kat der vil lege, og forventer at fodre nogle måltider i aktivitetslegetøj. (tænker det som med hundene bliver en blanding af godt tørfoder, vådfoder og råt)

    Jo mere "hund" den er jo bedre. Hvis det giver mening, den er jo en kat og det er en kat jeg ønsker mig, ellers købte vi jo en hund.


  • #48   12. okt 2023 Denne tråd giver også mig lyst til at få en kat.Og jeg tror faktisk gerne Hera vil have kat.

    Men det går ikke.


  • #49   12. okt 2023 Når ja og selvfølgelig at det er en sund kat/race. Men det tænkte jeg gav lidt sig selv smiley

    Der går noget tid inden det overhovedet er aktuelt at få katten, så har tænkt mig at lægge ligeså meget forarbejde i det, som hvis det var en hund vi skulle have. Jeg er bare overhovedet ikke inde i katte verdenen, så jeg ved hverken hvilke racer der matcher, det har i så hjulpet gevaldigt med. Eller hvilke sygdomme de forskellige racer døjer med, hvilke opdrættere der er gode, og hvad der er normalt.
    Er det f.eks. Normalt at stå på venteliste? At besøge sin killing inden den er klar til at flytte som med hvalpe? Vælger man selv sin killing, eller vælger opdrætter den de vurdere passer bedst?
    Bliver de neutraliseret inden de flytter ind eller venter man i dag til de bliver kønsmodne?
    Har man en database til at tjekke stamtavler og den slags ligesom hundeweb, eller skal man spørge opdrættere efter at se stamtavle på interessante katte?


  • #50   12. okt 2023 Indica, ja man skal virkelig passe på med at kigge på internat siderne. Jeg er faldet for en kat eller 5 smiley

    Der bor også en stor flot hankat oppe omkring vores købmand. Den er i fin stand, så den må bo i et af husene i det område, men den sidder tit oppe ved købmanden, og han er simpelthen så skøn, og kommer glad hen for at få nus når man kommer gående smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #52   12. okt 2023 Siameser, ragdoll og birma er nogen af dem jeg lige tænker på som de mest kælne og lærevillige racer. smiley

    Måske og Maine coon, men dem har jeg aldrig selv haft men synes altid man hører at mc'en også er meget kælen og holder sig tæt til sine mennesker. Den er vist også temmelig intelligent. Men den er så nok ikke fælde venlig tror jeg?


  • #53   12. okt 2023 Sunshine, ja det gør det jo åbner jo for mange forskellige racer, at du er tilpasningsvillig, og kan se dig selv med både en livlig og en stilfærdig kat, bare den er kælen.
    Og kælen tror jeg, man kan få inden for de fleste racer. Jeg har i hvert fald ikke hørt, at nogen racer er kendt for ikke at være det. Og det ville heller ikke rigtig give mening, eftersom racekatte i høj grad avles til et liv som indekatte. Lidt lige som de små selskabsracer hos hundene. Der har man vel også en realistisk forventning om, at man får en kælen og kontaktsøgende hund.
    Men lige som med hunde er der jo altid undtagelser for normen, og ud af mine 6 somalier har der været en enkelt, der kastede hele sin kærlighed på en af mine hunde. Begge hendes forældre var enormt kælne, for hende var det næsten kun Izoure, der duede. Når hun så en gang i mellem nedladede sig til at ville kæles af mig, så skulle der til gengæld også virkelig kæles igennem.

    Mht. til dine spørgsmål om hvad der er normen med katteopdrættere, så er de vel lige så forskellige fra hinanden som hundeopdrættere er. Men at stå på venteliste, og besøge sin killing, når den er født er vel normalt. Om man selv vælger killing og om killingen vil være neutraliseret inden den flytter hjemmefra tror jeg varierer fra sted til sted.


  • #54   12. okt 2023 Solveij prøv at gå på kattegalleri og se LiLots Tinka hun er british shorthair og en helt vidunderlig kat "slaven" fortæller dig gerne alt du vil vide om racen.
    Der er masser af billeder på galleriet.


  • #55   12. okt 2023 Familien rødtop, tak det vil jeg da gøre.
    Jeg følger allerede flere opdrættere af racen på Facebook, og har snakket med flere i en Facebook gruppe for racen. Men vil da altid gerne hører mere.
    Det var nemlig dem jeg faldt for først, men jeg er stadig ikke helt sikker på at det er den race der passer bedst ind hos os.


  • #56   12. okt 2023 British shorthair er bestemt sin egen og de fleste kaster deres kærlighed på få udvalgte mennesker og så skal andre ellers bare holde sig væk. Der er selvfølgelig undtagelser smiley Jeg har haft britter og har haft en ekskæreste hvis mor havde et par stykker også.

    De ligger gerne ved din side på sofaen men det er de færreste britter som bliver skødekatte.

    Skøn race! men egner sig måske mere til introverten der ikke er interesseret i at katten er med i alt hvad man foretager sig. For det gider de oftest ikke smiley

    Jeg ville til det liv du beskriver helt klart kigge mere på Ragdollen smiley eller maine coonen, hvis ikke den bliver for stor.


  • #57   12. okt 2023 Min coon sover gerne i sengen med mig og hundene smiley Det samme gør min mors.
    Min mor tager på stranden med sine i snor, til stor fornøjelse for alle andre smiley De reagerer ikke på andre hunde smiley
    Vi har begge bygget voliere til vores, hvilket de trives med smiley
    Synes de er meget kontaktsøgende og "snakkende" generelt smiley
    Dog har de tildens til problemer med hjertet, men det tjekker de heldigvis for, altså de seriøse opdrættere


  • #58   12. okt 2023 Nhg det er også lidt det jeg har hørt om dem. Og jeg vil gerne have en rigtig kælen kat. Altså vi bor jo kun to i huset, og jeg vil gerne at det bliver en mor kat, for teemo mener han er en far hund smiley men den må jo godt kunne lide os begge. smiley
    Den behøver ikke elske alle andre mennesker, men den må da gerne, vi har ikke så mange gæster, og dem vi har kan så vidt jeg ved godt tåle kat.

    Men det lyder til at vi skal have fokus på ragdoll, det er den jeg synes jeg hører mest rundt omkring. Jeg tror aldrig jeg har mødt en. Er dog allerede blevet tilbudt besøg hos opdrættere, så der er rig mulighed for det. Men nu starter vi lige med udstilling. Så kan det være vi kan begynde at pejle os ind på hvilke racer vi kan lide. smiley

    Jeg skal nok lade være med at strege maine coon fra listen Julia, men jeg er altså stadig ikke overbevist om at skulle have en kæmpe kat. Men ragdolls er jo heller ikke små. Og den der jeg sendte til dig den anden dag måtte nu godt bo her smiley


  • #59   12. okt 2023 Vil da bare lige vise Jer mine katte jeg havde for ca. 40 år siden . ( havde dem samtidig )
    Halvdelen er Stamtavle katte .... og den anden halvdel er Internat katte . smiley

    Der er både Chinchilla ... Color Point ... British Shorthair ... Hvid Perser .......... + bl. British Shorthair / Hvid perser .... Huskatte ... og nogen ?? katte . ... + 1enkelt vildkat smiley

    Gæt selv hvilken der er hvad ... smiley smiley smiley


    profilbillede
  • #60   12. okt 2023 Hvor er de fine alle sammen nittib smiley

  • #61   12. okt 2023 Hellig Birma har ry for at opføre sig som en hund og knytte sig mere til sine mennesker end til det sted den bor.

    Det passer meget godt med Eddie som vi havde, han holdt sig stort set på matriklen og var ekstremt kælen.
    Han og whipperne havde det OK sammen indtil den dag, han formastede sig til i leg, at sætte en klo i Ghini, så var venskabet slut, men det var mest hundenes jagtinstinkt, som bar skylden for at det kom dertil.

    Hvis pelsen er korrekt filtrer den ikke, det er en ren dækhårspels uden underuld, Eddie blev kun børstet, når han fællede ellers aldrig.


    profilbillede
  • #62   12. okt 2023 Eddie var overvejende min mellemste søns kat og da han blev aflivet (han blev 12) købte han en burmeser, Euphy
    Det er mere min type, meget kælen, men med lidt mere fart på end Eddie, hun går som ren indekat, en lille fis på 2,5 kg


    profilbillede
  • #63   12. okt 2023 Kirsten de er godt nok fine begge to. 2,5 kg er godt nok ikke stort, det er jo som en chihuahua smiley
    Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal vælge race, der er alt for mange skønne racer at vælge imellem.

    Jeg vil gerne have en rigtig kælen kat, men kunne måske også godt tænke mig at den ikke er alt for doven. Det behøver ikke være på bengal aktiv niveau, men sådan en der gerne gider lege og udforske osv.
    En der kan sætte lidt gang i gaden, og som måske også ville lege lidt med teemo.

    Jeg har ikke rigtig prøvet at have hund og kat sammen før. Eller det vil sige, det har jeg, men jeg mindes ikke at de faktisk brugte tid sammen. Så om det overhovedet er realistisk at de ligefrem er venner ved jeg ikke. Har set hunde og katte være venner på den måde, men om det er en sjælden ting eller om det er normalt ved jeg ikke.


  • #65   12. okt 2023 Ligesom man ikke kan vælge om ens hunde vil være hinandens bedste venner, eller om de bare vil sameksistere fredeligt, sådan er det også med hund kat forholdet. Bortset fra min første kat (huskat Siska) så har alle mine katte været vældig glade for mine hunde, nok mere end hundene har været for dem.
    Hundene har mere bare accepteret dem, været venlige men ikke opsøgt deres selskab. Bortset fra hvalpene, der altid har anset kattene for morsomt legetøj.


  • #67   12. okt 2023 Tinna, det er jo smag og behag. Jeg holder mig personligt blot langt fra internatkatte, Bengaler og andre hybrider.

    profilbillede
  • #68   12. okt 2023 Tinna - En racekat er ikke altid dyr, da den oftes er kastreret når man får den..

  • #69   12. okt 2023 Tak Lene. Jeg er ikke i tvivl om at teemo ville kunne blive gode venner med katten hvis den gider. Lucky er vil ikke hade den, men heller ikke elske den, men sådan er han også med hunde. Han savner teemo når han ikke er der, men når han er synes han bare at han er pisse irriterende 80% af tiden.

    Tinna jeg kan godt lide huskatte, men 1. Man ved ikke rigtig hvad man får.
    2. Jeg vil have en kat der har haft en god start på livet, det har internat katte sjældent.
    3. Jeg vil gerne undgå sygdomme så vidt jeg kan, det kræver jo at kattene er tjekket, og vaccineret.
    4. Det kan være svært at få en killing fra internat som er vant til hunde og som er tryg ved disse. Og det er vigtigt for mig.

    Derudover elsker jeg langt de fleste slags katte. Sphynx er bestemt heller ikke en kat for alle, men jeg har været helt vild med dem siden jeg var barn.

    Men det er da dejligt at der er nogen der har overskud og lyst til at hjælpe internat kattene, for de fortjener da også et godt liv. Det er jo ikke deres skyld at folk ikke tager deres liv seriøst.


  • #70   12. okt 2023 Hvis jeg fik en orientaler skulle den altså hedde Dobby smiley smiley
    Synes de er så sjove med de der ører.

    Manden herhjemme er ikke sådan helt overbevist, men nu er det jo altså mig der skal kigge mest på den, så han må lige komme på ja holdet smiley


  • #71   12. okt 2023 Jeg har en maine coon, og jeg knuselsker ham. Han har det mest vidunderlige temperament. Er mega cool i alle situationer. Tackler hundene eminent, også når vi har fået ny hund. Da vi fik Ea, og han skulle møde hende første gang, til han direkte hen til hende, smed sig foran hende og legeangreb hende om halsen. Han har ingen frygt i livet. Han er voldsomt kælen. Bliver så ekstatisk, når han vil kæle, at savlet driver fra ham, og han sover i min fodende hver evig eneste nat smiley

    Det eneste negative, jeg har at sige, er, at hans pels kan være lidt svær at holde, men han bruger også meget tid ude og får den dermed filtret ekstra godt. Dengang han bare var inde, var det ikke noget problem smiley


  • #73   12. okt 2023 Det er altid godt at besøge en udstilling eller to. Det var på den måde, at jeg fandt ud af, at jeg ville have Maine Coon. smiley

    De er ret cool med, hvad man får af øvrige husdyr.


  • #74   12. okt 2023 Linda, jeg kan godt lide huskatte, for det er jo det eneste jeg har haft og dermed kender. Men jeg tror da ikke jeg kan lide dem bedre end de mange mange racer der er.
    Den eneste grund til at jeg ikke har haft en racekat, er fordi jeg voksede op på landet, hvor vi havde vores egne katte, der kunne gå ind og ud som det passede dem, og så havde vi vildkattene og naboernes katte rendende. Vi fodrede dem alle, så det er jo klart man får en stak katte. Når der var vildkattekillinger, rendte jeg rundt og fandt dem så de kunne blive tamme. Det var sådan vi havde kat dengang. Vi fik så lige 2 killinger fra en vi kendte, som var de to der havde norsk skovkat i sig, men ellers var det primært bare tilløbere.
    Da mine forældre så blev skilt og vi flyttede ind til byen, fik jeg en enkelt killing med mig, han skulle egentligt være flyttet med hans søskende, men da de blev hentet kunne ingen finde ham, og da jeg fandt ham var de kørt. Hvilket jeg var glad for, for jeg elskede min killing. Det endte dog med at han måtte flytte på landet, for han var ikke så god til at være lejlighedskat.
    Og min mor syntes det var synd at have en kat der ikke kunne komme ud, så vi fik ikke en ny kat.

    Jeg har så haft 2 killinger i pleje, da de blev fundet uden en mor, så jeg flaskede dem op. På det tidspunkt var jeg 17 og boede hjemme, og min daværende kæreste ville ikke have kat, og da vi planlagde at flytte sammen, valgte jeg ikke at beholde dem. Hvilket jo så også er fint, for så fik jeg Lucky et halvt års tid efter. smiley

    Siden har jeg haft fuld fokus på hundene og smådyr, men nu føler jeg tiden er inde til at kigge på en kat smiley
    Og når jeg nu ikke kan få sphynx må jeg jo så finde en anden. smiley smiley


  • #75   12. okt 2023 Seee .... Er de ikke nuttede .... smiley ..... bare et for sjov billede ....

    profilbillede
  • #76   12. okt 2023 åhhh jooo, de ville gå godt til min sofa smiley

  • #77   12. okt 2023 Tjaaaa .... Man kan lave meget på en computer .... smiley

    profilbillede
  • #78   12. okt 2023 Har hørt/læst at maine coon er lige som en grand danois. Kæmpe stor men lige så blid



  • #80   12. okt 2023 Eller her

    profilbillede
  • #81   12. okt 2023 Teemo kan skifte farve, helt uden hjælp fra computer smiley

    profilbillede
  • #82   12. okt 2023 Hvad med en dejlig voksen genbrugs-kat? Fra internat fx. Jeg er da blevet forelsket i nogle af dem smiley

  • #83   12. okt 2023 åh,. jeg fandt lige et billede af Ludvig med søster Emily smiley

    profilbillede
  • #84   12. okt 2023 Pernille jeg vil gerne have en killing. Havde jeg ikke haft dyr i forvejen, kunne en voksen kat nok godt komme på tale, men jeg kan godt lide at se dem vokse op smiley

  • #85   12. okt 2023 Men altså, jeg vil ikke udelukke at dukker den helt rette killing op på et internat, når vi engang begynder faktisk at være klar til en kat, jamen så får vi den. Men som udgangspunkt, vil jeg gerne have en racekat fra en god opdrætter denne gang.

  • #86   12. okt 2023 Host

    En internatkat er heller ikke dyr. Hos os er de gratis smiley

    Man giver 1195 kroner i tilskud til ophold, foder, behandling hos dyrlæge ( som vi selv har altid og ikke skal vente på at tilkalde da det ligger ved en klinik ), behandling for lopper, øremider og flåter samt neutralisering chip øremærke og registrering

    Det kan man aldrig gøre selv for samme beløb

    Og så matcher vi alle med nye hjem. Og der er livslang rådgivning og mulighed for at levere retur livet ud dvs en sikkerhed

    Vi adfærdsvurderer også alle

    Og vores killinger vokser ikke op på internat men i normale hjem da vi har en hær af fantastiske plejefamilier

    Blot for at minde om at internaterne ikke er helt ens smiley og man kan derfor ikke skære dem over en kam

    Lige som der også findes brodne kar blandt opdrættere af katte

    Så du skal virkelig se dig godt for
    Især med en populær race


  • #87   12. okt 2023 Lens jeg er ikke i tvivl om at internaterne gør alt hvad de kan for kattene og at det er nogle skønne katte der sidder der.
    Og nej de er bestemt ikke dyre smiley

    Jeg vil bare gerne prøve at have en racekat og støtte en god opdrætter. smiley


  • #88   12. okt 2023 Tag en snak med de forskellige på udstillingen.

    Tag evt en notes bog med, skriv nogle spørgsmål ned og stil de samme spørgsmål til de forskellige opdrættere smiley


  • #89   12. okt 2023 Tænker ikke dette bliver den eneste udstilling jeg kommer til. Blot den første.

    Jeg er ikke super god til at snakke med folk jeg ikke kender. Så medmindre jeg lige finder modet frem, tænker jeg at vi bare hygger os med at se en masse katte, kigger på hvilke racer vi kan lide (har en hel måned til at undersøge mere om alle de racer der er nævnt i tråden) og så kan jeg melde mig ind i race grupper på Facebook, skrive til opdrættere osv. Og hører mere når vi kommer hjem. Jeg er nemlig langt bedre til at skrive, for der har jeg fred og ro til at formulere mig og få det hele med. smiley

    Når vi så forhåbentlig får os ind på en eller to racer, tænker jeg vi tager på opdrætter besøg.

    Lige nu er manden i huset ret glad for ragdoll, så dem må vi hellere kigge nærmere på. Men ellers tror jeg egentligt ikke nogen af os har fundet en favorit.

    Lige nu er min liste (ikke i rækkefølge) :
    Ragdoll
    Hellig birma
    Burmeser
    Balineser
    Siameser
    Rex kattene (primært selkirk, cornish og devon)
    Abysinier
    Somali
    British short hair
    Maine coon
    Norsk skovkat

    British shorthair er stadig såååå nuttet, men jeg tror ikke helt den er kælen nok til mig. Den er kælen, men ikke en "skødekat".

    Maine coon og norsk skovkat er på fordi jeg nu har hørt meget at maine coon er lige mig, og jeg eeeelskee norsk skovkats udseende, begge er jeg dog lidt bange for bliver for store. Men jeg har forstået at hun kattene ikke er kæmper, så jeg kan gå efter en hunkat.

    Der er flere af racerne på listen jeg aldrig har mødt i virkeligheden, så det er jeg spændt på. Og om der er en race på udstillingen vi bare falder pladask for.

    Går det helt galt, må jeg jo bare finde gode opdrættere i alle, og så vælge på ren forelskede af individ smiley tænk at det skal være så svært at finde en katte race. Jeg synes det er langt nemmere at vælge hund, eller måske i virkeligheden fravælge hunde racer.


  • #90   12. okt 2023 Susanne har så dejlige bimser også smiley

  • #91   12. okt 2023 Hun kan dog godt virke sur når man taler med hende, men det er hun slet ikke, hun siger bare tingene som de er. smiley

  • #92   12. okt 2023 De norske skovkatte jeg kender er noget reserverede over for andre end deres ejere

  • #93   12. okt 2023 Min kat behøver ikke være social overfor andre end os der bor her. smiley
    Den har rig mulighed for at gå i et andet rum når der er gæster, hvis den ikke gider dem.


  • #94   12. okt 2023 Mine Norske Skovkatte piger var ikke meget større end huskatte vægtmæssigt, den ene var kun "mediumsize" dvs. omkring 3,8 kg. Men som sagt inde på kattegalleri også, skal man påregne en del pelspleje, og en ting som jeg synes er lidt irriterende, deres pels er lidt lettere, så den flyver mere rundt i luften. Det samme med pelsen fra Hellig Birma iøvrigt.

  • #95   13. okt 2023 Solvej hvis du er ligeglad med med social kat, udover i familien selvfølgelig, så bør du også kigge på Russian Blue. Fantastisk dejlig kat og med herlig personlighed.

  • #96   13. okt 2023 Det er helt lige meget om katten gider gæster. smiley vi har ikke så tit gæster uanset, men der er rig mulighed for at trække sig, hvis den ikke gider dem der kommer. Den eneste der er her ofte er min mor, men hun er her så også så tit, at jeg tænker katten lærer hende at kende, hvilket vil være praktisk, da det nok også vil være hende der skal passe katten hvis vi skal noget. Men ellers er det fuldstændig lige meget om den gider andre end dem der bor her smiley

  • #97   13. okt 2023 Så synes jeg bestemt at du skal se på Russeren også. De har en hel særegen pels. Lidt som Britens men alligevel slet ikke. En intelligent og ikke sjældent reserveret (overfor gæster) kat med de smukkeste smaragdgrønne øjne. Vi fik et kuld i 2001. Den sidste blev aflivet sidste år. Her er et billede fra kort før Basil blev aflivet.

    profilbillede
  • #98   13. okt 2023 Så fin smiley dem må jeg også kigge på.

    Der alt for mange at vælge imellem smiley


  • #99   13. okt 2023 @62: Er burmesere ikke større end et par kg? Jeg har jo en lille helt almindelig gråstribet huskat - født som staldkat smiley Hun vejer 2,1 kg og er fuldt udvokset. Jeg har altid haft indtrykket af at hun nærmest er verdens mindste kat smiley
    Vores nabos 3 store Main Coon'er; de tre virker godt nok sådan lidt blanke smiley Vores lille bitte Kitty driller dem, når de render sammen ude på marken; hun er nemlig lynhutigt og rigtig ferm til at klatre og det er de ikke smiley
    .. eller dvs de kan godt klatre op, men ikke komme ned smiley


  • #100   13. okt 2023 Mette så vidt jeg ved er singapura en af de mindste race katte. Jeg tror ikke rigtig vi har dem i Danmark, men de skulle veje omkring 2-3 kg som voksne.

    Jeg vil gerne have en lille kat, men de fleste racer jeg er interesseret i er vist større end hundene i hvert fald i vægt smiley det er lidt vildt alligevel at selv en lille kat er større end min hund xD


  • #101   13. okt 2023 2,1 kg. er virkelig småt. Jeg har haft 2 somali hunner (mor og datter) på ca. 2,5 kg. og de var meget små, så mindre end dem må virkelig være miniput.

    Her moderen Lys.


    profilbillede
  • #102   13. okt 2023 Lene den er godt nok flot smiley Hvordan er deres pels at holde?


  • #103   13. okt 2023 Så er Kitty nok verdens mindste kat smiley

  • #104   13. okt 2023 Her ligger KItty og Clinton på 'potetørrebordet' smiley

    profilbillede
  • #105   13. okt 2023 @101: Det er godt nok em køn lille missekat smiley

  • #106   13. okt 2023 Jeg har da et par katte der vejer under 2 kilo, almindelige huskatte, det er så men ikke så ualmindeligt smiley

  • #107   13. okt 2023 Solvej, hun holdt selv sin pels, indtil hun blev gammel, hvor jeg hjalp lidt til bagpå.

    Nogle somalier har mere uldet pels end andre, og kræver derfor lidt mere pelspleje. Lys havde en mere glat, men blød tilliggende pels, som var nem at holde.

    Her den mindste af de 2 små katte, Dusty. Her for man måske mere et indtryk af størrelsen.


    profilbillede
  • #108   13. okt 2023 Somalierne er altså lidt flotte. Dem skal vi helt sikkert forbi på udstillingen smiley især hvis pelsen ikke kræver så meget.
    De lyder så skønne når man læser om dem.


  • #109   13. okt 2023 Jeg synes jo virkelig, at somalierne er dejlige katte. Hvis ikke det var fordi, jeg har fritgående kat nu, så ville jeg være blevet ved med somalierne.

  • #110   15. okt 2023 Hvis jeg skal have en kat, som jeg kan træne tricks med, som faktisk vil finde det sjovt og være klar på det, hvilken race skal jeg så kigge på? smiley tænker det må være som ved hundene, at alle kan, men nogle er bedre end andre.

    Jeg er ikke ude i at den skal kunne tricks på teemo niveau overhovedet. Bare sådan nogle sjove små basis ting. Har lånt en bog på biblioteket om træning af kat, så kan jo se at det sagtens kan lade sig gøre med lidt tålmodighed smiley


  • #111   15. okt 2023 Det er ikke så meget racen, men individet smiley Min den ene kat lærer hurtigt tricks, den anden kan knap nok sit smiley



  • #112   15. okt 2023 Så skal du nok kigge Siameser/Orientaler, Russian Blue og den type. Det er mit bud.

  • #113   15. okt 2023 Begge mine vaner vil rigtig gerne tricks, og har indtryk af, at det er ret generelt for racen.

  • #114   15. okt 2023 Siam

  • #115   16. okt 2023 Devon
    Perser.


  • #116   16. okt 2023 Tak alle sammen smiley jeg har læst et eller andet sted at aby og somali også skulle være ret gode.

    Jeg synes dog efterhånden Siameseren dukker op hele tiden, så dem må vi hellere få kigget nærmere på smiley jeg kender dem kun som sådan nogle lede katte fra lady og vagabonden, men jeg ved godt det ikke er sådan de er i virkeligheden smiley


  • #117   16. okt 2023 Ja de er altid de udspekulerede og ondskabsfulde i film. Nok fordi de er så intelligente smiley
    Vores skønne Maidu er fra DK Vedel's.


  • #118   16. okt 2023 Jeg har en Orientaler fra Veslegard og to fra Issakat. Og jeg får en Siameser hjem om 10 dage.

  • #119   16. okt 2023 hvor spændende Susanne smiley

    Og tak for navne, dem vil jeg kigge nærmere på. Ja jeg tror også det må være det, og deres lidt specielle udseende, de er nemme at tegne om til at se luskede ud, men i virkeligheden ser de bare maks frække ud smiley


  • #120   16. okt 2023 Ja de er super nemme at karikeret.
    Susanne hvorfra får du din Siameser og hvilken farve?


  • #121   16. okt 2023 Solvej, jeg vil bestemt tro, at aby/somali er gode at træne tricks med, men jeg har aldrig forsøgt mig med mine, så derfor meldte jeg ikke ind på det spørgsmål.

  • #122   16. okt 2023 Lene det er også helt ok smiley Det er jo ikke sådan en stor ting at træne sin kat. Jeg synes bare det kunne være en sjov udfordring og se hvad jeg egentligt kunne lære den.

  • #123   16. okt 2023 Louise, han er chokolade harlekin. Og han kommer også fra Issakat.

    Ham længst til højre.

    Opdrætter skal blot lige have ham med på udstilling næste weekend.


    profilbillede
  • #124   16. okt 2023 Susanne hvor er han fin. Det bliver spændende.

  • #125   16. okt 2023 Ja meget. Han bliver min avlshan. smiley

  • #126   16. okt 2023 Siameser avler:

    https://www.sugieh.dk/

    Du kan søge på Fife stamtavler her:

    https://fdkat.dk/kissat.aspx


  • #127   16. okt 2023 orientalere: https://www.bricksite.com/ilikethis/kattene

  • #128   16. okt 2023 Som med alt andet skal man passe på, hvilken opdrætter man vælger.

  • #129   16. okt 2023 Jeg skriver kun folk jeg har hørt godt om smiley

  • #130   16. okt 2023 Man skal ikke tro på alt, man hører og slet ikke i opdrætter verdenen. smiley

  • #131   16. okt 2023 De sidste 2 skriver jeg på forum med, så har kunne følge dem lidt..

    de andre har jeg set personligt


  • #132   16. okt 2023 Jeg anbefale, at man kigger på DSOs hjemmeside. Det er specialklubben for Siameser og Orientaler.

  • #133   16. okt 2023 Nej fordi folk er søde, er det ikke nødvendigvis et seriøst opdræt. Vær opmærksom på om siameseropdrættere øjenlyser for PRA.

  • #134   16. okt 2023 Siameser, Orientaler, Balineser og Langhårede Orientaler skal testes.

    Også derfor jeg måtte vente længe på min nye hankat, da han skulle være PRA-fri.


  • #135   16. okt 2023 Hvis jeg mente de var useriøse ville jeg ikke anbefalde dem

  • #136   16. okt 2023 Susanne, får du CFA's årbøger?

  • #137   16. okt 2023 Nej. Det gør jeg ikke. smiley

  • #138   16. okt 2023 Frk. Jensen, at lukke fertile hunkatte ud til friløb, er for mig useriøst. Men vedkommende hegnede vist, da en kat blev spist af ræven.

  • #139   16. okt 2023 Susanne - Hvem har gjort det da? Så vidt jeg ved er der hegnet ved alle dem der har adgang til udenfor.

  • #140   16. okt 2023 Jeg kan læse, at briten er blevet nævnt og der bliver skrevet, den ikke er overdrevet kælen.
    Jeg har to herhjemme og den ene er som en magnet. Man kan ikke være i fred for ham. Aldrig har jeg haft så kælen en kat. Den anden vil også meget gerne kæle, men "heldigvis" knap så meget som den anden ??
    Her er et billede af magneten ??


    profilbillede
  • #141   16. okt 2023 Og hunkatten:

    profilbillede
  • #142   16. okt 2023

    profilbillede
  • #143   16. okt 2023 Emilie, hvor er de smukke, speciel den brogede smiley

  • #144   16. okt 2023 Jeg har så ikke særlig gode oplevelser med bitter tvært imod

    Da jeg opdrættede og gik på udstillinger gik jeg en del steward.
    Hvis jeg var uheldig at jeg skulle gå med bitter, så vidste jeg at det blev en dårlig dag.
    Britterne var nogle ondskabsfulde bæster som kradsende og bed.
    Mange af dem var nærmest umulig at få ud af burene.

    Men det er nu også mange år siden, og forhåbentlig er de nu avlet mere mild


  • #145   16. okt 2023 Tak for jeres personlige erfaringer og anbefalinger, jeg sætter pris på hver og en. smiley
    Jeg bruger opdrætter anbefalinger, til selv at undersøge dem nærmere, og danne mig et indtryk, præcis som jeg ville gøre ved hunde opdrættere. Og som en nævnte kan de jo sagtens være søde og rare personer, selvom det måske ikke er den rette opdrætter.

    Hvor er han fin Susanne, jeg vidste ikke at man kunne få siameser i andet end den klassiske mørk maskede. Så lærte jeg også lidt i dag.

    Emilie, jeg tror bestemt ikke at de ikke er kælne, men jeg hører rundt omkring at de ikke er en "skødekat" der gider putte og nusses osv. men hellere vil ligge tæt på. Selvfølgelig vil der være individer der skiller sig ud, men den generelle britte hører jeg fra folk der har racen, ikke er den store nussekat. Sådan en hund har jeg også, han ligger gerne tæt på mig, og tager da en nusse tur fra tid til anden, men han vil egentligt ofte gerne bare ligge tæt og sove. Og jeg vil gerne at min kat gider mere end det smiley
    Men hvis jeg kun skulle vælge på udseende, fik jeg nok en britte, jeg elsker deres bamse hoveder smiley
    Og enig med Anni din brogede er da alt for lækker. Den anden er også fin, jeg kan bare godt lide når de ikke er helt ensfarvede smiley


    Anni jeg har ikke hørt de skulle være temperamentsfulde på den måde, så mon ikke de er kommet et bedre sted hen i avlen. Men jeg ved jo så heller ikke om dem jeg har skrevet med udstiller, men det tror jeg da at nogle af dem gør i hvert fald. Der kan jo være forskel på hvordan de er hjemme i deres vante og trygge omgivelser med ejer, og på at være på udstilling.


  • #146   17. okt 2023 Nu sætter jeg muligvis en vis legmesdel i klaskehøjde smiley , men skulle jeg have kat igen blev det en kastreret hankat. Jeg synes hunkatte er nogle hysteriske gimper.

  • #147   17. okt 2023 Det er vel lidt individ baseret hvordan de er. De hunkatte jeg har haft har været ligeså søde og kælne som hannerne. Men skal ikke kunne sige om der er racer hvor der er forskel.
    Og så er det vel lidt som med hundene, nogle foretrækker et bestemt køn, og det er også ok smiley

    Jeg tror vi kommer til at vælge på individ og ikke køn, for uanset bliver katten fikset, og jeg har ingen præferencer.

    Nu tager vi på udstilling, og ser om der er en race vi bare falder for, men jeg har siddet og kigget lidt på dyrenes beskyttelses hjemmeside og nøj de har nogle søde katte siddende. Så måske jeg alligevel ender med sådan én. smiley
    Vi skal dog ikke have kat foreløbigt, så der er god tid til at finde ud af det.


  • #148   17. okt 2023 Jeg har nogle yderst søde og kælne piger også. smiley

  • #149   17. okt 2023 Jeg synes til gengæld, at mange hankatte er dumme som en dør. smiley

  • #150   18. okt 2023 Min veninde Martine avler British shorthair - lækre katte og hun har vist i 4 farver smiley
    se på : https://catdeluxe.dk/
    Jeg har selv overvejet at få en en dag når jeg har lidt mere tid smiley
    de har dog ingen hund men passer datterens hund ind i mellem og ingen problemer der - den hygger sig sammen med kattene smiley
    hun har endda vist killlinger lige nu og et par stykker ledig smiley
    https://catdeluxe.dk/killinger-kittens-2/roxi-killinger-2023.html


  • #153   18. okt 2023 At få en kat fra internat er lidt som at spille lotto. Hvilket er fint hvis man er åben for det meste. Det spiller nok bare ikke så godt sammen med at have specifikke ønsker/forventninger til en kat. Så der er en racekat nok et mere sikkert valg.
    Jeg kender i hvert fald flere der bestemt ikke fik hvad de ønskede sig, da de valgte en kat fra internat.


  • #154   18. okt 2023 Karin hende følger jeg allerede, da jeg kender en der har 2 katte fra hende smiley
    det bliver tidligst midt/slut næste år vi skal have nyt medlem i familien, da vi har meget der lige skal falde helt på plads.
    Og så skal jeg lige være helt færdig med at diskutere med mig selv, om jeg skal have hund nr 3 eller en kat. Jeg tror vores liv som det er pt. er bedre med en kat, men der er en opdrætter der MEGET gerne vil sende en hundehvalp min vej smiley
    Så pt. er vi kun ved snak og undersøge fasen, slet ikke hvor vi er klar til at binde os til noget som helst.

    Anne Julie, udover at jeg jo faktisk er åben for en del, eftersom RIGTIG mange passer på det jeg beder om, så ville jeg ikke bare købe en tilfældig internatskat, men finde det bedste match i samarbejde med internatet, de kender jo killingerne, og ved hvilke der ville passe godt ind hos mig smiley planen er dog stadig en racekat, hvis vi kan finde en der matcher os og vi kan blive enige. For nogen herhjemme der ikke er mig, er meget besværlig smiley han vil gerne have en kat, bare ikke dem jeg siger smiley
    Og så er der jo også individ forskelle indenfor racekatte. Så uanset hvad bliver valget jo taget i samråd med en der kender killingerne.

    Men jeg håber da at vi til udstillingen, kan finde os en race eller to som bare fanger os begge, og som ikke bøvler med al for meget på sundhedsfronten.


  • #156   18. okt 2023 Bodil, det er lige præcis Viborg jeg har med i overvejelserne efter en snak med Lens smiley

  • #157   18. okt 2023 En internatkat kan man ikke forudse sind på. Den kan have mange "lig" i lasten.

    Jeg har selv kun haft huskatte før, og de var utrolig forskellige og bestemt ikke lige nemme. Og grunden til, at jeg bevidst fravælger internat. Min huskat kommer fra en privat og tidligere opdrætter af Norske Skovkatte.

    En racekat har visse fællestræk for racen og er ordentligt socialiseret. Hvilket er alfa og omega for en velfungerende kat.


  • #158   18. okt 2023 Susanne, en del killinger fra internat er jo født og opvokset i plejefamilier, så det er da bestemt langt fra alle der kommer med lig i lasten eller lign smiley
    Jeg kan jo fravælge de killinger, der først er fundet og hjulpet senere i livet.

    De to jeg opfostrede som plejefamilie, blev fundet da de var omkring 4 uger gamle, så de er flasket op uden en mor, de blev altså helt almindelige søde katte. smiley

    Dermed ikke sagt at det er den vej jeg går denne gang, for jeg vil som sagt gerne prøve at have en racekat. Men det er bestemt ikke fordi der ikke findes gode katte på internaterne.


  • #159   18. okt 2023 Nej jeg kommer aldrig til at eje en flasket killing uden mor. Jeg ved godt, hvordan de bliver. Det kan jeg godt undvære.

  • #160   18. okt 2023 Nu er det jo ikke alle internat killinger der ikke har en mor. En stor del af dem har jo en, alternativt en ammemor.

    Jeg har ikke mødt en flaskekilling. der ikke opførte sig helt normalt som voksne. Men derfor skal der da nok findes nogle der ikke gør.

    Men du behøver jo heller ikke at få en internat kat bare fordi andre gør. smiley

    Jeg mener ikke man skal redde alt bare for at gøre det, det skal give mening, og jeg har da set katte og killinger på internater hvor jeg har tænkt mit. Det samme med hunde for den sags skyld. Men så kan jeg jo heldigvis lade være med at støtte det sted eller købe det dyr.
    Men ligeledes mener jeg bestemt at man skal hjælpe hvor man kan.


  • #161   18. okt 2023 Er der nogen der ved noget om tyrkisk angora? kan se den og tyrkisk van skulle minde lidt om hinanden, hvilket giver mening når de begge er tyrkiske, men der er vist ikke så mange af nogle af dem, så det er lidt svært at finde mere info smiley

  • #162   18. okt 2023 Jeg ved ikke så meget om den tyrkiske angora, andet end at den er endnu mindre i antal, end vanen, og så er der en ret høj forekomst af døvhed, i og med de er helt hvide, i modsætning til den tyrkiske van.

    Jeg mener også at have hørt noget om, at dem der stod for den primære avl af angoraen, dengang den først kom til Danmark, ikke var helt så kritiske omkring deres avlsdyr, som de burde have været, og det derfor har givet nogle konsekvenser som racen stadig lider lidt under idag, men det er ved at være nogle år siden jeg hørte om det, så jeg kan simpelthen ikke huske detaljerne i det.


  • #163   18. okt 2023 Plejekillinger sendes i pleje med deres mor og de fleste fødes i pleje da mormis som højdrægtig sendes i pleje

    Det betyder at killingerne er vokset op, indenfor, vænnes til husets lyde og livet i en normal familie, og at de ofte er vant til hund - og med en dyrlæge på sidelinjen, og da alle udgifter dækkes af os så mangler de ikke noget smiley

    Uden mor ligges de til en mor med andre killinger. Det opdager de ikke selv, og missemødre tager gerne en ekstra er vores erfaring heldigvis

    Enkelte har ingen mor desværre og er otte uger når de ankommer og dem er vi nødt til at sende ud uden mor. De har dog da en alder der gør at der ikke sker noget ved det. De har jo haft en indtil de blev otte uger

    Det er derfor bestemt ikke sådan at alle katte fra et internat er med en fortid

    Tvært imod

    Vi modtager jo også katte fra private der ikke kan have dem længere, og det er også tit dejlige katte uden fortid. Måske er ejer død

    Af samme grund er der også racekatte på internaterne. Vi har bare ingen stambog så vi kan ikke kalde dem det, men vi har fa haft både perser, Maine coon og siameser der i min korte tid indtil nu

    Medfølger der ingen stambog må vi af gode grunde ikke kalde dem det, men kalder den alle huskatte og så må folk selv vurdere

    Vi har en skøn pige lige nu som hedder Bella. Og en lille Allan som man kan vurdere på hvis man vil

    Flere katte kan endda være fra registrerede opdrættere med et mindre godt ry, for de findes jo også som i hundeverden

    Og derfor er det en god ide at snakke med en som Susanne Wehnert fordi hun er objektiv og kan vejlede

    Tyrkisk angora og van er begge en ukompliceret og venlig kat, mild og nem, mig bekendt også ret sund. De skulle være neget glade for deres ejer og trives sjældent alene, noget der går igen for en del racekatte smiley


  • #164   18. okt 2023 Tak Camilla, Angora kan da være mange farver og ikke kun hvid, men godt at vide at man lige skal være obs på døvhed ved de hvide. Havde jeg ikke hundene, ville jeg ikke være bekymret for at have en døv kat, hvis en opdrætter var uheldig at få en sådan, men det ville være synd for katten og hundene, hvis der kom problemer med forskrækkelser fordi den ikke kan hører dem komme, så ingen døve katte til mig smiley

    Igen mange tak Lens smiley Jeg er faldet for en killing eller 5 oppe hos jer, men det går ikke lige nu smiley Men kan da godt lige anbefale at gå ind og tjekke, hvis man nu lige mangler en smiley


  • #165   18. okt 2023 Skal vi lige se lille Allan smiley undskyld spam men han er sgu kær og jeg er nødt til at vise ham når nu vi snakker katte

    Han er vist adopteret i øvrigt i dag


    profilbillede
  • #166   18. okt 2023 De døve katte reagere oftes bedre på vibrationer i gulvet smiley

  • #167   18. okt 2023 Lens jeg har kigget langt efter ham, og Bolette smiley Anna, Lotte, Oda og den der blev holdt på videoen på facebook den anden dag, kan ikke huske om navnet blev nævnt.
    DER ER ALT FOR MANGE SØDE MISSER!!!!!


  • #168   18. okt 2023 Ja døvhed er udbredt. Der var en det optrådte med angora i cirkus Benneweis for år tilbage og jeg fik en snak med ham fordi jeg var helt imponeret over st man kan stå i en manege med ti katte...

    Han sagde at en af fordelene var at de ikke kunne høre publikum. smiley


  • #169   18. okt 2023 Ja Anna og Lotte. Vi har også en lille tyk Topper som jeg er forelsket i

    Han er simpelthen skøn! Han gider ikke sidde i legestuen men vil sidde på skulderen af os

    Den i videoen var Ella smiley


    profilbillede
  • #170   18. okt 2023 Jeg vil have dem alle sammen! smiley
    Åh han minder lidt om en kat jeg havde som barn, han blev født af en vildkat, men vi fik ham gjort tam som killing, han var den største kælepot og kom altid rendende når vi kom ud til dem. Han var velkommen til at gå ind, men jeg kan ikke mindes at han nogensinde gjorde det. Han hed Pil, og var sådan en skøn kat.


  • #171   18. okt 2023 Ja, angoraen kan have andre farver end hvid, men vanen findes ikke i helt hvid, derfor er døvhed ikke noget der ligger til vanen, i modsætning til angoraen.

    Som bonusinfo har jeg faktisk selv haft en døv kat, sammen med mine hunde og andre katte, uden problemer. Hun var langt mere følsom overfor f.eks vibrationer i gulvet, så hun blev sjældent forskrækket over de andre dyr. smiley


  • #172   18. okt 2023 Jeg stopper nu men se lige Bella smiley

    Hun ligner sådan min gamle kat.

    Ang emnet (for jeg har 5000 kattefoto på min telefon hehehe )

    Besøg nogle udstillinger og se dem. Og besøg nogle opdrættere så kan I bedre vælge

    Der er helt sikkert den rette til jer, huskat eller racekat, og min erfaring er at rigtig mange hunde og katte har stor glæde af hinanden



    profilbillede
  • #173   11. jan I var så gode til at hjælpe, så nu hvor jeg har haft lidt mere tid til at gå og tænke over hvad der egentligt er vigtigt for mig i en kat, håber jeg i har lyst til at komme med bud igen, hvis det er et bud i allerede er kommet med, må i selvfølgelig gerne lige sige det også smiley
    Jeg læser stadig op, og da vi desværre ikke kom på udstilling i efteråret, planlægger vi at tage på en i løbet af i år, når det lige passer med kalenderen.

    Jeg ønsker:

    - En meget kælen kat, der gerne vil mig og være tæt på mig, gerne en "skødekat". Jeg ved at katte selvfølgelig er individer, men der må alligevel være racer der er mere kælne og ønsker nærhed end andre.

    - Den skal trives med at bo i et lille rækkehus med en ok str have, ikke stor men heller ikke mikroskopisk. evt med mulighed for at komme ud i snor.

    - Den behøver ikke være den mest aktive kat i verden, men den skal gerne ville lære tricks, lege, lave aktivitetsspil og lign.

    - Den SKAL kunne bo med en lille hund og må meget gerne faktisk også gide at være sammen med den. (her tænker jeg det handler mere om tilvænning og opvækst)

    - Pelspleje er OK, men det må ikke være noget vi skal hver eneste dag. 1-2 gange i ugen og måske lidt ekstra omkring fæld et par gange om året er fint. Men vi har ikke præference til om den er kort eller langhåret generelt. (den må ikke være hårløs, selvom jeg gerne vil have sådan en, men manden er på tværs smiley )

    - Racen skal være forholdsvis sund, og gerne med en høj gennemsnitlig levealder.

    Det er vist det, håber det hjælper lidt mere til at få mig lidt tættere på præcis hvilken kat jeg ønsker mig. smiley Vi snakker også stadig om, at vi kan adoptere en internatkilling, men jeg vil gerne undersøge alle muligheder, nu hvor vi har god tid og ikke planlægger kat foreløbigt.


  • #174   11. jan Exotic Shorthair, den passer rigtig godt til det du beskriver.

  • #175   11. jan Tænkte også på en exotic. Selvom jeg ikke er meget for brachycephale racer. Jeg ville vælge en gammeldags perser, tror jeg og så bare finde mig i lidt pelsarbejde hver dag smiley

  • #176   11. jan Anni hvordan er de med sundheden? Tænker de flade ansigter kan give problemer ligesom ved hundene? smiley

  • #177   11. jan Jeg ved ikke helt for plejekrævende de er, men ellers lyder det som en Hellig Birma smiley

  • #178   11. jan Tyrkisk Van passer fint til det hele.

  • #179   11. jan My, jeg har ikke haft sundhedsmæsige problemer med mine, hellere ikke mine killinger, hvor jeg har fulgt de fleste.
    Hvis man ikke er til de helt flade, så findes der jo også nogle med længere snude.


  • #180   11. jan Det er godt at hører, dem vil jeg da kigge nærmere på så smiley


  • #181   12. jan Hellig Birma ville jeg personligt aldrig få. Deres fine underuld flyver rundt alle vegne og ville drive mig til vanvid. Jeg fik så rigelig pels på en udstilling, da vi sad sammen med opdrættere af racen.

    Jeg ville nok vælge Devon Rex eller en Cornish Rex hunkat. Cornish Rex hankatte kan være dominerende. De er fantastisk bløde, ikke rigtig noget pelspleje og rigtig kælne.

    Maine Coonen er ikke altid skødekatte men kan være det. Dog er det vigtigt at lægge mærke til forældrenes pels. Har de en pels med tendens til filter, får du ikke andet end bøvl.


  • #182   12. jan Jeg elsker Rex katte, speciel Devon, men synes nu ikke rigtig at de lever op til kravet, for det er godt nok nogen livlige nogen.

  • #183   12. jan Jeg har selv kun haft Cornish Rex han. Stod det til ham, sad han hele dagen på min brystkasse og uddelte mysser. smiley

    Desværre var han blevet kastebold og havde en masse ikke heldige ting med i bagagen.

    Jeg tænker ikke at Perser, Ragdoll og Britte lever op til at være aktive nok til træning, tricks mm.


  • #184   12. jan Jeg er ret vild med især devon af rex kattene, men jeg tror ikke min mand er så vild med deres udseende, de går vist i samme kategori som sphynx i hans hoved smiley
    Jeg har prøvet at forklare ham at det jo bliver en mor kat, så jeg bestemmer, men han var ikke enig smiley

    Jeg kan godt se at det måske virker lidt som modsætninger at ville have både en kat der virkelig elsker at putte hos mig og en der er aktiv og klar på tricks, men det må gerne være en balance, alt foregår jo på kattens præmisser. Så hvis det er 5 minutters tricks og 15 minutter leg i løbet af en dag, og så den kommer for at kæle, eller det er 15 minutters tricks og 30 minutter leg i løbet af en dag, og så den er klar til at kæle er egentligt underordnet, bare den gider lidt af det hele smiley

    Indtil videre har jeg egentligt indtryk af at det bedste match ville være af finde en sød killing på internat, men der ved man jo heller aldrig hvordan den udvikler sig.


  • #185   12. jan Jeg synes, at du skal finde en Devon opdrætter og lade manden røre ved sådan en, så er han med garanti solgt.
    De har en helt speciel pels som er svært at beskrive, de så så bløde og dejlige at røre ved, har aldrig rørt noget så dejligt.
    Som sagt, så elsker jeg Devon, men du skal være klar over, at de "snakker" meget, det var sjældent munden stod stille på min.


  • #186   12. jan For mig er huskatte en uforudsigelig størrelse. Man ved aldrig, hvad man får. Jeg har pt. to nusserøve af rang gående (mere end gennemsnit). Det ene er Gaius (Siameser) og The Best (Maine Coon). De findes stort set blandt alle racer. Dem der er ekstra glade for mennesker. Spørg gerne opdrætter.

    Det siges også, at Orientaler, Maine Coon og Siameser taler meget. Men jeg må være uheldig så. Jeg har EN Maine Coon, der siger rigtig meget. De andre siger næsten ingenting.


  • #187   12. jan Anni snak er ok, skrig og larm konstant er ikke. Men jeg har jo alarmhunde så jeg er lidt vant til at der ikke er stille længe ad gangen. Lucky snakker når der er noget han vil, og det er der tit smiley

    Vi tager på udstilling når muligt, så vi kan se de forskellige racer, så vi kan danne os en bedre ide om hvilke vi kan lide og skal kigge nærmere på.

    Jeg er jo vild med katte sådan generelt, har altid drømt om en sphynx, siden jeg var ikke ret gammel, men mine forældre sagde nej. Og nu har jeg så fundet en mand som også gør smiley
    Men måske en devon kunne være et kompromis.

    Af udseende er vi begge ret vilde med briterne og ragdoll, men jeg er lidt i tvivl om ragdoll bliver for afslappede og bøvlede med al deres pels, og briterne er ikke skødekatte af hvad jeg har hørt fra folk der har dem. De har ellers de mest nuttede tykke ansigter smiley
    Så ja vidt forskellige katte af udseende i hvert fald, fra sphynx til ragdoll, for mit vedkommende.

    Jeg tror vi begge kun har haft huskatte førhen, så det er jo en ny verden vi skal navigere i og finde ud af hvad vi egentligt kan lide og ønsker.


  • #188   12. jan Min mand kan virkelig godt lide Ragdoll, hvordan tænker i den passer på det jeg ønsker? smiley
    Den er nævnt før, så jeg har undersøgt den en del, men jeg er i tvivl om hvordan den passer på tricks og i forhold til pelspleje? på de andre punkter skulle den jo være ret spot on.


  • #189   12. jan At være aktiv, legesyg kat, der gerne vil lære tricks og at være kælen puttekat ser jeg nu ikke som modsætninger. Du skulle da gerne kunne få en, der kan begge dele. Det vil jeg mene, at masser af katte kan.

    Selv livlige katte er jo ikke i konstant bevægelse, de ligger skam også og sover og hygger meget af tiden. Specielt hvis den ikke er så meget alene, burde der være tid nok i løbet af dagen til både leg, tricks og hyggetid i sofaen. Om du så kan være uheldig at få en kat, der ikke er specielt kælen og kontaktsøgende, skal jeg da ikke kunne udelukke, men jeg tror ikke, det hænger sammen med energiniveauet.


  • #190   12. jan Lene det var nu også mere, fordi mit indtryk er, at de katte der ofte bliver nævnt som skødekatte, altså katte der ikke kan komme tæt nok på ejer, også er de katte der ofte bliver nævnt som "dovne"/ikke særlig aktive. Men derfor kan de aktive katte jo sagtens også være kælne katte, hvilket jo også er derfor jeg spørger, fordi jeg ikke kender ret meget til andet end huskatte, og selv dem er det efterhånden nogle år siden jeg har haft smiley

    Den vil ikke være alene ret meget i hverdagen. Jeg er pt. i afklaring omkring flexjob, og selvom jeg håber at komme mere op i tid, bliver det stadig ikke i nærheden af et fuldtids job. smiley


  • #191   12. jan Siameser og Orientaler vil gerne ligge på skødet. Og de er ikke dovne. smiley

    profilbillede
  • #192   12. jan Nå men jeg fik lige manden til at gå igennem et par race bøger vi har liggende, så jeg kunne få en bedre ide om hvad han egentligt kan lide (af udseende, det er mig der står for så at finde en der matcher ønsker om sind).

    Han kan godt lide fluffy katte, runde hoveder, naturligt look (bengal, ocikat, vildtfarve), og at de ikke alle har samme farve, gerne katte der ikke er ensfarvede generelt smiley
    Af racer var det blandt andet, abbysinier, somali, ragdoll, hellig birma, british short hair, alm huskat, maine coon, norsk skovkat.
    Exotic i den model med mere næse, jeg har dog endnu ikke fundet en opdrætter af den model.

    Han er gået med til at se en devon rex på en udstilling, for det tiltaler ham at den ikke fælder og er meget meget blød, men han synes altså ikke de er specielt kønne eller nuttede.


  • #193   20. jan Hundene har i dag været med på besøg hos min søster, som har 2 katte der ikke er vant til hund. Den ene går altid ud når de er her, men den anden som de ikke før har mødt, kom ind. Den ville ikke snakke med dem, men kom hen og sad få meter fra dem. Hundene ville meget gerne hen til den, men var selvfølgelig i snor så de ikke skræmte katten, men de faldt egentligt ret hurtigt til ro og var dygtige til bare at sidde roligt og kigge på den. Så jeg tænker ikke det bliver et problem at sammenfører dem med en killing smiley

  • #194   20. jan Så længe det ikke er en sky killing skal det nok gå smiley

  • #195   21. jan Jeg kommer helt sikkert til at gå efter en killing der er vant til hund smiley
    Og så får killingen selvfølgelig godt med steder hvor den kan komme op eller væk fra hundene, så den kan få fred fra tosserne smiley


Kommentér på:
hjælp til valg af kat???

Annonce