{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.825 visninger | Oprettet:

Hjælp til race-valg {{forumTopicSubject}}

Kære HG

Jeg ved godt tråden ikke er spændende, men måske I vil hjælpe. Familien bestående af manden, Ziva og jeg ville gerne til næste år have en ny hund, men manden og jeg kan ikke helt finde ud af hvilken race - vi vil dog gerne prøve noget andet end labrador retriever og golden retrievere.

Vi kan tilbyde stort hus, stor have, forskudte arbejdstider men det må dog forventes at være "alene" med Ziva 6 timer om dagen. Vi går op i træning og der afsættes som altid minimum 1.5 timer om dagen til tur og træning. Det kan forventes at vi altid går 2 gange om dagen. Vi er begge opvokset med hunde hele vores liv, og har også tjek på den mentale stimulering.

Racen skal kunne gå langt når udvokset. Jeg forventer vi kan gå 10 km sammen i skoven og at der ikke sker noget hvis vi farer vild og går 15. Jeg tænker at alle racer kan, men det skal også være en race, der har lyst.

Jeg forventer stor intelligens og lyst til at træne. Jeg har kigget lidt på agility, men vi starter i hvert fald bare tricks og lydighed og ser hvad det bliver til.

Alle racer der stiller krav til pelspleje er udelukket. Jeg vil gerne børste, men jeg gider hverken klippe eller vaske.

Gøende racer er uønskede. Jeg kan godt acceptere et vov hist og her, men nogle racer er særligt glade for at høre deres egen stemme, og jeg er ikke naiv og tror på at jeg kan træne det væk.

Vi er meget udenfor, og vores nye hund skal selvfølgelig med sammen med Ziva. Den skal synes at vandreture, sheltere, campingvognene og sove både i telt og under åben himmel lyder fantastisk. Vi elsker at tage på cafeer og restauranter hvor hunde er velkomne og synes det er virkelig hyggeligt.

Jeg vil gerne nævne at jeg er moster til 9 børn, så de kommer i alle aldre. Alle hensyn vil selvfølgeligt blive taget til hunden, men der vil være nogle racer, der aldrig ville kunne trives med at der kommer så mange børn.

Det er forventet at sikkert indkald og at blive på grunden kan indlæres. Hvis der er racer, der sådan generelt ikke er til regnvejr, er det i hvert fald uønsket. Vi er mere typen herhjemme at påklædningen er dårlig og ikke vejret. Racen behøver ikke elske andre hunde som labradoren gør, men aggressioner er meget uønskede. Jeg forventer helt sikkert at racen kan trænes til at vi bare går forbi og er ligeglade med den anden hund på fortovet.

Konklusion: Hvad findes der mon af racer vi kan kigge på og lærer mere om, som ikke er labradoren, men stadig er en robust race, der elsker at være udenfor 365 dage om året, der er til deciderede vandreture som hverken skal pelsplejes eller gør?
Vi ved ingen ting om import, så jeg er ligeglad med at jeg skal stå på venteliste i et år og at opdrætter bor i Skagen, men jeg håber på at racen opdrættes i Danmark og så vi har bedre chancer for at kunne køre ud og møde nogle, der vil lade os besøge dem.

Vi er begyndt at kigge på papillon - DKK's beskrivelse lyder meget lovende, men jeg har aldrig mødt en i virkeligheden - jeg tænker at det må der være nogle herinde der har. Jeg er lidt bange for om den ville gø for meget når vi på campingferie?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til race-valg
  • #1   13. jul 2019 Altså jeg ville tage en Grosser Sweizer Sennenhund med de krav. I vil blive så glade for den, plus at den er jo verdens smukkeste hunderace er det jo besluttet.

    For at gå langt og være god til små børn er deres speciale. Plus, en Grosser gøer jo kun når den skal advare. Så det er ingen problem...

    At træne dem er ualmindeligt nemt.

    En Pappilon? Hvad så med at købe en kat istedet? smiley


  • #2   13. jul 2019 Springer spaniel?

  • #4   13. jul 2019 Kromfohrländer, Stabyhoun, Rhodesian ridgeback smiley

  • #5   13. jul 2019 Border collie eller aussie af arbejdslinjer.

  • #6   13. jul 2019 Enig med Amalie smiley

  • #7   13. jul 2019 Du skriver ingen pelspleje men du børster gerne ?
    Hvad vil i kunne overkomme der?


  • #9   13. jul 2019 Tysk Pinscher

  • #10   13. jul 2019 Martin: Årh jeg har virkelig kigget. Jeg er solgt. Min søster har også en berner sennen - lækker slukknap når man er hjemme, men hun gider slet ikke træne? Vil dine gerne? For jeg synes faktisk det er sjovt at se hvad vi kan opnå sammen.

  • #11   13. jul 2019 Therese: Årh ja, Ziva var tæt på at blive en springer spaniel, men jeg glemte at manden gerne ville prøve at se på lidt andre racer end dem vi ser på jagtholdet. Ingen af os kan praktisk talt nævne en race, der ikke er med på jagt. Men de er fantastiske smiley

  • #12   13. jul 2019 Jeg kender dem ikke selv, men man kunne jo kigge på nogle af de andre sennenhunde smiley
    Appenzeller og entlebucher er der jo også.
    Synes ofte man hører at den ene af dem er mere sportsligt byggede.. Men jeg kan ikke huske hvilken af dem smiley


  • #13   13. jul 2019 @Ziva.
    En Grosser gider alt det du gør, hvis du er sjov. Faktisk gider min Grosser mere end jeg gør.

    Nej, det er ikke en Schæfer eller en Malle. Altså lad os nu være realistiske.

    Men de gør faktisk alt for dig, hvis bare du selv gider og lette popoen (være entusiastisk). smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=L9os3lfb3Fc&t=43s


  • #14   13. jul 2019 @Bumle
    Du tænker Appenzeller.

    Mega cool hund og meget vogtende.

    De kan dog have en hvis lyst til at gø siges der (jeg har faktisk aldrig selv oplevet det), også ud over det os der kan lide vogtende hunde mener er smart. smiley


  • #15   13. jul 2019 Tænker australian shepherd kunne være et godt bud smiley

  • #16   13. jul 2019 Jep, har lige tjekket, og det var Appenzeller jeg tænkte på.

    Jeg hører I hvert fald godt om den andre steder i verden..

    Ellers kunne man vel også kigge på Beauceron?


  • #18   13. jul 2019 Puddel

  • #19   13. jul 2019 Sofia: Kender ingen af dem så skal lige læse lidt op. Vizlaen har jo ingen pels, er det sådan en race jeg skal huske trøjer og fryser i regnvejr? Har aldrig rigtig prøvet at have en hund der kan fryse før.
    Stabyhoun er godt nok smuk. Den skal jeg helt sikkert have læst en masse op på


  • #20   13. jul 2019
    Jeg tænker at en lab er perfekt, men når nu I ikke vil have det, hvad så med en toller?
    Ellers en schnauzer eller pincher i lille eller mellem størrelse.


  • #23   13. jul 2019 Collie måske?

  • #24   13. jul 2019 Måske korthåret collie (der var vist noget med pelspleje) smiley

  • #26   13. jul 2019 Jeg tænker en border collie passer rigtig fint ind i din beskrivelse - i hvert fald ved jeg, at kaos vil elske at bo med dig udefra din tekst

  • #27   13. jul 2019 Ved staby skal du være ret OB’S på sind og avler. Har lige hørt en del insider og de har vist en del problemer med nervøse hunde

  • #28   13. jul 2019 En Ridgeback trives nu bedst i frost og regnvejr med et dækken på, og jeg er ret sikker på det også gælder Vizsla'en smiley


  • #29   13. jul 2019 Jeg tænker lidt på chodschky pes. Der er desværre ikke så mange af dem i DK, men en lækker race.

  • #30   14. jul 2019 Der er efterhånden en god slat chodsky i DK. Men jeg ville nu nok selv kigge mod Norge eller Sverige (eller Tjekkiet), hvis jeg skulle have. Der kommer snart nogle opdrættere herhjemme, som vil lave de små lette typer, som virkelig gerne vil arbejde - og de hunde er sjovt nok hentet i udlandet.

    Den eneste ordentlige danske opdrætter, laver nogle hunde med lidt mindre krudt, end jeg selv ville have. Og den anden danske opdrætter, er hende der har lavet blandinghvalpe, og forsøgt at svindle med DNA-prøven smiley

    Men CP er bestemt et godt bud. Alternativt ville jeg kigge på aussie smiley


  • #31   14. jul 2019 #30
    Spændene med nye opdrættere, men fy for føj da for en svindler. Jeg håber da at vedkommende er smidt ud af DKK.
    Ja, man skal være vågen som hvalpekøber.


  • #32   14. jul 2019 Jeg tænkte også umiddelbart Aussie, da jeg læste oplægget.

    Både pudel og ridgeback vil kræve dækkener og jeg tænker ikke, man skal regne med at de vil elske alt slags vejr. Ligeledes i hvert fald dværgschnauzeren, ikke alle her elsker regn. Mellem er lidt en anden kaliber, men begge str er udelukket, hvis man ikke vil pelspleje, de kan ikke holdes med kun frisør, man er nød til at lære lidt selv. Det tænker jeg BTW også er gældende for pudel.


  • #34   14. jul 2019 Jeg tænkte på chodsky pes eller korthåret collie som det første smiley
    Aussie kunne os være et bud. Ved dog ikke hvor snakkende den er når den træner.

    Men BC synes jeg ikke passer på det med ikke at være gøende. De bcer jeg kender gør en del især under agility.


  • #35   14. jul 2019 Miemiv, hun blev genvalgt til en kredsbestyrelse kort efter at hendes svindel kom for en dag, så jeg tænker da ikke at hun er smidt ud. Hun figurerer dog ikke som opdrætter længere, hverken af CP eller hvid schweizisk (det var en hvid der var far til “CP-hvalpene”).


  • #36   14. jul 2019 Mht til chodsky, så kan jeg varmt anbefale breeders team som er en lille samling af opdrættere i Norden der hjælpes med at opdrætte CPere til træning og sport. Jeg har mødt et par fra et par af kennelerne og de har været yderst velfungerende og gode hunde.

  • #37   14. jul 2019 Natastja: Kromfohrländer ligner en terrier? Min erfaring er at de er selvstændige og egenrådige til vi ville blive gode venner. Kan jeg godt lære den at blive på egen grund? Vil den gerne træne med mig?

    Rhodesian ridgeback tror jeg ikke på at jeg kan lære indkald, men vil gerne sige min erfaring er baseret på et enkelt individ.


  • #38   14. jul 2019 Amalie: Jeg synes bare at jeg har hørt at Border Collies er sådan for de vildeste indenfor træning. Jeg kommer ikke til at stille til konkurrencer og er måske nervøs for, om jeg er nok til at tilfredsstille den.
    Aussie findes ikke på DKK? Jeg kan ikke lige finde racen?


  • #39   14. jul 2019 Ginne: Jeg kan godt børste mens jeg drikker en kop kaffe på terassen, men jeg har ikke rigtig lyst til at bruge penge på frisører og har ingen intention om at lære det. Generelt hele det der pleje område, bliver hurtigt et område med den sure tjans. Ziva bliver børstet hver uge - og jeg kan godt springe det over, men det gør mit hus pænere hvis jeg kan tage de fleste løse hår udenfor.
    Men det siger mig ingen ting - det er sådan den sure tjans ved at have hund, så jo mindre der er, jo mere kærkommet er det. Jeg vil hellere bruge tid på vandre eller indlære et nyt trick. smiley


  • #40   14. jul 2019 Christina: Jeg ELSKER udseendet, de små øjne - wow det nye billede du lagde på af hundehvalp igår, hvor er han smuk. Jeg er dog ret sikker på at vi ikke ville matche sammen, særligt fordi jeg ikke rigtigt har nogen ambition om at indhegne min have rigtigt, men egentlig tror på en gensidig træning og lyst til at være hos mig, skal være rigeligt smiley Det er som om at hvis jeg lånte Hundehvalp, at jeg tror han gerne ville udforske på egen hånd.

  • #42   14. jul 2019 Anni: Tysk Pinscher er smuk, men dens selvstændighed? Jeg tror den er alt for selvstændig til os. Sætningen som denne her: "Med træning og regler helt fra begyndelsen, kan man med held styre denne stædige hund i den ønskede retning. " gør mig meget nervøs, og tror den er mere rettet til andre hundeejere.

  • #43   14. jul 2019 DSG virker oplagt.

  • #45   14. jul 2019 Martin: Ja Appenzeller er helt sikkert for vogtende - det ville være synd for den, for jeg ville ikke kunne trives med det. Jeg er meget mere spændt på Grosseren. Videoen i haven ser sjov ud - det er lige mig. Ziva kan snart en del "dumme" tricks fordi jeg bare synes det er hyggeligt og ret ofte bliver træt af det lidt mere strikse jagttræning. Har den samme rolige sind som Berner Sennen når børnene løber rundt i haven og kan komme med til fodboldkampe?
    Pelsen ser meget tyk ud, kan den også sove ude om vinteren? Der vil jo selvfølgelig være fx en shelter. Ville den gø og vogte den hvis andre vandrer går forbi?


  • #46   14. jul 2019 kromfohrländeren er en terrier men ikke en egenrådig en af slagsen, de er ret behagesyge smiley Det er i hvert fald mit indtryk. Derudover er de super intelligente, tilpasningsdygtige og gøer ikke meget smiley

  • #49   14. jul 2019 Jeg er selv ret hooked på en kromfohrländer i fremtiden og da min kæreste ikke er til ruhårede hunde, findes den heldigvis også i en smuk glathåret udgave smiley

    profilbillede
  • #50   14. jul 2019 CrazyDogLady: Jeg er solgt og har altid været det, men jeg er nervøs når de skriver stærke vogterinstinkter. jeg har virkelig ikke behov for at der bliver vogtet og har ingen erfaringer med hvordan jeg har succes med at få det trænet helt væk. Super smuk race, lyder fantastisk, jeg løber ind i mellem forbi en ude på havnen, der er med ude på løbetur. Den står helt sikkert på min måske-liste, men skal i hvert fald høre min jagttræner om hun kan være med fra start og hun har erfaring med vogtningen.
    Ville den hvis den vogter, ville den bide hvis naboens unger kravler over hegnet? Vi har haft en snak om at de ikke må, men jeg er ret sikker på at de gør det hvis jeg ikke er hjemme for de ved godt at Ziva kan finde på at punktere deres bolde hvis hun ser dem i hendes have.


  • #51   14. jul 2019 Lillemanden: Noget af det første man støder på hos Australsk cattle dog er vagtsom og selvstændig. Tror den bliver en for stor mundfuld for os.

    australsk kelpie er smuk, men den er alt for gøende og jeg ville være meget på den, hvis jeg ikke formåede at få den til at lære at være alene hjemme. Jeg har ingen muligheder for at kunne gå hjemme med den fast.


  • #52   14. jul 2019 Camilla og Randi: En Collie og en Border Collie er forskellige racer ikke? Kan i hjælpe med 10 stikord omkring forskellene? Men de er helt sikkert begge to gode kandidater, og jeg er meget forelsket i dem begge

  • #53   14. jul 2019 Jeg tror tit, at border collien bliver gjort mere krævende end den er. Ja, det er en arbejdsmaskine, men bliver de aktiveret, så er mit indtryk at de er rolige inde. Jeg har dog aldrig selv ejet en, men efterhånden mødt en del rundt omkring. De er meget signalfølsomme og lærer fejl ligeså hurtigt som rigtige ting, så der skal man være skarp.
    Jeg har også mødt de gøende individer, som Anya nævner, men jeg har også mødt utrolig mange andre racer, som normalt ikke gør, der går helt amok, når de skal løbe agility. Det handler nok lige så meget om indstillingen i sporten. Jeg synes ikke, at de ellers er specielt gøende.

    Og som Line også skriver, så er aussie bare en forkortelse for Australian shephard smiley .


  • #55   14. jul 2019 Collie og border collie er lige så forskellige som labrador og cocker. De er i samme FCI-gruppe, men ellers har de vist ikke noget til fælles.

    Korthåret collie er nærmest umulig at opdrive, så med mindre man bare VIL have netop den, skal man kigge efter noget andet.

    BC er en race der har SÅ store udsving. De svinger fra 12-13 kg, og op til 25 kg. Fra arbejdsmaskine til driftløs. Fra relativt kort og glat pels, til kæmpe stor og lang pels.


  • #56   14. jul 2019 Så svær er korthåret collie vist ikke at finde hvis man vil ud af DK men mest baseret på en jeg kender smiley

  • #57   14. jul 2019 @Ziva.
    Samme måde at gebærde sig overfor børn som en Berner tjek. De lægger sig typisk bare og holder øje med dem, børn er fredet i klasse et. Foreksempel sover min altid i nærheden af mig.

    Men når jeg har mine unger så er det dem han holder sig til. Får jeg besøg af nogen med endnu mindre børn er det dem han holder sig til. Det er på ingen måde en "en ejershund".

    Om den vil gø af fremmede der går forbi afhænger af hvad du lærer den. Min havde jo lært at skabe sig en sindsyg ved fremmede da jeg fik ham, og i dag kan jeg nøjes med at sige "jeg har set ham" og så siger han ingenting. Generelt gøer min aldrig. Det er kun hvis der sker noget han ikke har oplevet før og derfor synes at vi alle da lige skal advares. Ved leg/træning siger han aldrig en lyd andet end legeknurren hvis det er vild trækleg vi leger.

    Du kan sagtens tage den med til fodbold, men det er meget individuelt hvor "søde" de er overfor fremmede voksne der vil klappe den. Min er til den skrappe side og skal bestemt ikke røres af fremmede voksne.

    Der skal du nok kigge morens adfærd ud. Tæverne er i øvrigt generelt mere "søde" overfor fremmede end hannerne er min erfaring.

    Kulde. Det er en bjergrace med dertil tilhørende underuld, jeg tror ikke at de kan fryse i DK. Det skal ihvertfald være ekstremt koldt.

    I øvrigt hvis størrelsen er en ulempe, så er tæverne meget mindre end hannerne.

    Generelt har jeg hvis aldrig set en "stor" tæve. Samme højde som en almindelig klassik Labrador, men naturligvis bredere og mere kraftigt bygget.

    I øvrigt kan man købe rygsække til dem, de er jo stærke og kan sagtens tåle at bære en del kilo. Hvis man da ikke går all in og køber en trækvogn. De elsker at trække. Min havde aldrig prøvet, og jeg spændte den bare på ham og så gik han med den. Det var den oplæring.

    Plus, de bliver meget ældre end Berneren. 10-12 år er ikke usædvanligt siger de tyske statistikker.

    Generelt finder man mest tysk information om racen. Den er jo populær i det sydtyske område.


  • #58   14. jul 2019 Nå ja, du kan også gå på facebook og finde Finn Emtkjar. Han har lagt mange videoer ud af deres tæve.

    De har en typisk størrelse tæve, og du kan se den lege med deres lille race endda en lillebitte hvalp. Den ro hun leger med, er helt typisk for racen. Det er ikke en vildbasse af en hund.


  • #60   14. jul 2019 CH: Pudel er et godt forslag og den er faktisk alt det jeg rigtig godt kan lide i en hund, men jeg gider simpelthen ikke klippe og holde den pels. Det er synd for den, for krøllerne ville helt sikkert blive filtret inden jeg tog mig sammen og blive alt for lange.

  • #61   14. jul 2019 Er det ikke noget med en tur til frisøren en gang i kvartalet og ellers ingenting?

  • #62   14. jul 2019 Randi: Tolleren er en lækker hund, men det var for at prøve noget lidt andet end retrievere. Jeg forelskede mig en schnauzeren sidste år på camping - naboen havde en. Årh hvor var han fantastisk lækker og super kvik, men der er for meget køen og pelsen skal passes.

    Hjemmegående: Tak - den får lov at stå på listen lidt endnu, men det er super rart at kende den slags detaljer.

    Mathilde: Glad for at høre det, det streger dem begge to. Særligt fordi jeg ikke altid ved hvornår der kommer regn. Har ret ofte taget ud i weekenderne og dmi påstod det ville være tørt hele weekenden.

    Miemiv: Wow det er en lækker guldklump jeg aldrig har hørt om før,sådan en chodschky pes. Har du erfaringer med den? Der står noget om gø fordi at den vogter på DKK's side - men ved du om det er fordi den bare fortæller mig at der er nogle, der er for tæt på vores indkørsel eller vil den gø meget alarmerende? Den er helt sikkert røget på listen.

    A med.. : Tak. Jeg håber jeg kan komme uden om at importere, men der sidder så mange herinde med erfaring, så hvis det er bedst den vej, er jeg sikker på at manden og jeg finder ud af det.

    A-S det er desværre også mine tanker med både pudel og scnauzeren - for ellers havde de begge stået øverst på min og mandens liste og kandidater.

    Line: Så når du skriver gø en hel del er det så baseret på et enkelt individ du har mødt, eller kender du flere? Årh jeg tror den er ved at ryge.. Nervøs og gør, så er der mange andre bud, der har set meget mere lovende ud.

    Anya: den må gerne gø når vi træner, men jeg vil gøre ret meget for at undgå at den gøer i haven. Vores havedør står praktisk talt altid åben og min store frygt er en dag at få en hund, som får ideen med at løbe langs hækken når folk går på fortovet og gø af dem. Det er ikke ret velbesøgt vores fortov, men der kommer dog nogle forbi flere gange om dagen. BC betyder Border Collie, ikke?
    Jeg har noteret breeders team udfor Chodsky. Billederne på DKK's side ser lækre ud, og mit hjerte banker lidt ekstra hurtigt når jeg ser en hund i vand. Tænk hvis vi kan bade sammen ved stranden. smiley (men det er ikke et krav, det er bare en slags luksus, der måske kan opstå)


  • #63   14. jul 2019 Isabelle: den ser skøn ud enttleburger sennen, men jeg synes at kan læse mig til at den gøer mere og er mere selvstændig end de andre. Den er et godt bud, men hvis jeg hopper på "sennen'erne" ender jeg med en Grosser Scweizer Sennen. Den har i hvert fald noget mindre selvstændighed hvad jeg hurtigt kan skimme på skrift (men erfaringen er noget nær 0) Men som du selv kommer til, tror jeg faktisk heller ikke den er den rigtige for os.

    Natasja: Uh god erfaring, for jeg forbinder altid terrier = hovedpine og modstand. Den næste behøver ikke please som en retriever, men jeg er heller ikke der hvor manden og jeg er klar til en udfordring med at træne en der er selvstændig og helst vil gå sine egne veje. Den er hermed officielt på listen over kandidater jeg skal have nærlæst meget mere om. smiley Det er et meget smukt billede du har fundet - men jeg er klog nok til ikke at vælge racer efter udseende, for i så fald var et krav isblå øjne. Gerne som en husky smiley

    Line: Inderligt tak! smiley Nu dukker der meget mere op, og nu kan jeg også finde den på DKKs hjemmeside.

    Christina: Jeg tror måske jeg er mere til at besøge jer, nyde en god kop kaffe og kigge misundeligt på smiley Desuden tænker jeg at Hundehvalp måske ikke engang ville finde det hyggeligt at være lånt ud?

    CH: DSG er oplagt og manden og jeg har snakket om den. Den er jævnligt oppe og vende, og min søster har en. Håber dog at finde en race, der gøer lidt mindre og lidt mindre optaget af den anden side af hækken.


  • #64   14. jul 2019 Amalie: Så er dit indtryk at jeg kan have succes med til hverdagene når døren bare står åben, at border collien kunne trænes til ikke få den fikse ide at løbe på indersiden af hækken og gø af folk ude på fortovet? Uhhh jeg er bliver altså lidt mere solgt på den. Jeg må ud og finde nogle opdrætter jeg kan besøge og høre om de tænker at vi er et godt match for hinanden.



  • #66   14. jul 2019 En puddel kan ikke nøjes med en tur til frisøren hver 3. Mrd, uden børstning smiley

    Pudlen passer på alt du søger, men hvis ikke du kan overskue pelsen, så duer det ikke.

    Jeg tænker noget ala border collie smiley


  • #67   14. jul 2019 Det tænker jeg egentlig de fleste hunde kan lære at lade være med så smiley tænker Kenzie herinde er ekspert på borderen og jo BC er en border collie. Jeg er bare lidt doven smiley

    Chodskyen er så lækker. Nu har jeg mødt et par eksemplarer og gud hvor har de ikke skuffet. Vi skal have sådan en én dag men lige nu holder vi os til whippets. Den passer i øvrigt fint til nogle af dine krav os men ikke dem alle xD


  • #68   14. jul 2019 Hvor ofte børster du, Krølle?

  • #69   14. jul 2019 Baby er helt kort nu, som i næsten skaldet.
    Men børstet top og hale et par gange om ugen, for at holde det fri for filter smiley


    profilbillede
  • #70   14. jul 2019 Han er altså en lækkersnus smiley

  • #71   14. jul 2019 Ziva, det vil jeg tro. Jeg har hørt om border collier, som render og gør langs hækken, men jeg møder også ofte en del labradors, som gør det samme, når vi går rundt i villakvarteret, så har du kunne lære Ziva ikke at gøre det, så tror jeg også sagtens at du kan lære en BC det.

    Men bliver du rigtig hooked på den, så kan du jo prøve at skrive til Menellis eller Kenzie herinde, og så helt sikkert også snakke med opdrættere.


  • #72   14. jul 2019 Han er en god dreng er han. smiley
    - hvis ikke han var klippet helt skaldet, ville jeg skulle holde pelsen noget mere, hvis ikke den skal filtre i bunden smiley

    Man kan jo godt holde pudlen helt skaldet (hvilket jeg syntes er pænest til den store puddel, Baby kan ikke bære det :p)
    Men det tager alligevel en time for mig, at klippe Baby korthåret hvis det skal være pænt.


  • #73   14. jul 2019 Køb dig en irsk terrier.
    Conor påstår vedholdende, at han ikke er stædig.
    Her udfører han øvelsen "gå ned fra seng"


    profilbillede
  • #75   14. jul 2019 Skal en dsg ikke have dækken på om vinteren?

  • #77   14. jul 2019 Nogle gør, nogle gør ikke...

  • #78   14. jul 2019 Jeg tænkte først på schapendoes - kræver en del børstning i pelsskiftet, men derefter er den ret overkommelig hvis blot den passes jævnligt.

  • #79   14. jul 2019 Jeg har hørt præcis det samme som Line beskriver omkring staby. Så tror det er generelt og ikke bygget på Lines oplevelser af en enkelt.

  • #80   14. jul 2019 Hvis schnauzer gør fir meget, vil mange aussier også gø for meget. Der er selvfølgelig forskel på individer, men jeg synes mange aussier har en del lyd.
    Hvad med sådan noget som finsk hyrdehund? Jeg har mødt et par stykker og de gør ikke ret meget.

    Jeg ved ikke hvor meget jagt der er i en welsh springer spaniel eller engelsk springer af udstillingslinjer, men det kunne måske også være noget.


  • #81   14. jul 2019 Eller en rask cavalier (hvis det er til at skaffe sådan en).

  • #82   14. jul 2019 Eller en irish soft coated weaten terrier?

  • #83   14. jul 2019 BC eller DSG
    Begge racer passer fint i din beskrivelse. Aktive men nemme hunde.
    De kan sagtens lære ikke at gø af forbipasserende.
    BC’en er faktisk ikke en gøende race.
    Men måske lidt sensitive når man er vant til retrieverne.


    profilbillede
  • #84   14. jul 2019 Synes faktisk BC passer helt perfekt på dine krav smiley
    Personligt synes jeg racen er "nem". Nu har jeg godt nok udstillingslinje, men det er bestemt ikke min erfaring at alle hyrdelinjer er 100 % lydighedsfikserede og erfaringskrævende. Du ville sagtens kunne lære en BC de ting, du har nævnt smiley

    Og det er på ingen måde en nødvendighed at ville til tops i nogen som helst form for hundetræning, så længe man er villig til at tilbyde hunden den aktivering, de kræver.

    Men ja, de er selvfølgelig noget sensitive, så det skal man være til smiley


  • #85   15. jul 2019 Kaos er min første hund og mit indtryk af racen er som andre nævner, at det er en energisk race der rigtig gerne vil bruges og arbejdes med, enten i form af næsearbejde, agility, rally, vandring eller andet man ønsker.
    Hvis dens behov er opfyldt synes jeg også de er gode til at passe ind i hverdagene. Her hjemme er hverdagene som regel rutine præget, men weekender er som vinden nu lige blæser. Nogen gange en masse planer og andre gange ingen.

    Kaos gør stort set aldrig. Jeg har set ham gø en enkelt nat, men der var også noget der virkelig provokerende ham til det. Han bliver som regel forskrækket ved hans egen gøen.

    Han elsker at gå ture, korte og lange. Han har lært at elske vand og er simpelthen værre end en labrador nu xD Jeg er nød til at gå væk fra vandet, således han ikke længere kan se mig før end han kommer ind til land igen xD ellers svømmer han bare lystigt rundt i vandet.

    Vi bor ud til en vej, hvor der kommer en del mennesker forbi i alle størrelser. Kaos er faktisk ligeglad.
    Border collie er måske også lidt mere sensitiv og følsom end end labrador fx.
    Jeg skal nærmest blot smide et blik efter Kaos eller et enkelt bestemt nej, så forstår han godt meningen.
    Jeg er næsten sikker på, at hvis man fysisk tog fat i bc som man (desværre) kan se hundeejere gøre ved andre hunde, så tror jeg næsten bc'en går i stykker psykisk.. Kaos kunne godt klare det enkelte gange, men med hård opdragelse duer den ikke til. Tror enten den vil gå til psykisk eller være en stor undskyldning I sig selv.

    Border colliens ønsker bare at gøre alle tilfredse og vil gøre hvad som helst for dette smiley


  • #86   15. jul 2019 Sofia: Kooikerhondje er virkelig en spændende race, den kendte jeg ikke. Men er de til at komme til at møde og opdrive i DK? Den er i hvert fald røget på listen smiley

  • #87   15. jul 2019 A med..: Gode tanker, tak smiley Der skal i hvert fald kigges på mange af opdrætters tidligere kuld og hvordan de øvrige i familien klarer sig. Ville være synd for os begge, hvis jeg fik købt en driftløs, der synes at putte i sofaen lyder som den bedste idé.

    Martin: Årh det lyder helt fantastisk. Særligt med børnene, for selv om de selvfølgelig ikke skal være alene sammen, er det jo meget rart at have valgt en hund med et sind, der er til den gode sind omkring børnene.

    Har aldrig prøvet at have en "ejershund" så det betyder ikke så meget. Ziva vælger den hun tror, der klapper mest, leger eller har godbidder. Hun er utrolig letkøbt. smiley

    Jeg vil gøre alt i min magt for at lære den modsat. Det er fint med et vov når der kommer noget usædvanligt og lyder rigtig dejligt at du bare kan få ham til at tie stille. Min søsters Berner Sennen har nemlig accepteret alt ved indkørslen, men vogter lågen i baghaven og gøer hver gang nogle går forbi. Hun kan stoppes med det samme, men det er alt og alle der får vov med. Nå, med stærk indsats fra start tænker jeg at det hurtigt kan læres.
    Der må gerne leges med lyd - Ziva har jeg (faktisk ved et uheld) fået lært at knurre højt når vi trækker tov.

    Er altid kun til tæver, og særligt når jeg har en tæve i forvejen. Det er også nemmere med en ny af samme køn til Zivas løbetids-perioder.

    Dejligt at læse. Ja for det er nemmere at vandre hvis jeg ikke skal slæbe på jakker og trøjer til hundene også, selvom det bliver køligt om natten.

    Høj alder er jo altid elskværdigt og det er da lækkert hvis hun kommer til selv at bære sit vand. Købte også taske til Ziva til Sverige, og så fik hun også selv lov at bære vand og godbidder på de længere ture.

    Lillemanden: Spændende - lækkert de ligger så tæt på. Det gør det jo dejlig nemt at kigge forbi til en kop kaffe.


  • #88   15. jul 2019 Ziva, med kooikeren skal du være opmærksom på temperament. Der har været store problemer med usikkerhed og nervøsitet, men jeg ved ikke, om avlen er blevet bedre.

  • #90   15. jul 2019 Christina: Vil en husky kramme og kysse? Synes altid de virker så reserveret? smiley Jeg har endnu ikke klappet en for selv når ejere har givet lov, at de tydeligt ikke haft interesse. Så det står stadig på min bucket-list. Jeg lover at jeg skriver hvis jeg nogen sinde kommer på den anden side af Lillebælt. Det ville jeg vildt gerne.

    Krøllet kærlighed: Nej det var desværre nemlig heller ikke mit indtryk. Den fortsætter med at være streget.

    Anya: Whippets er dejlige, men de fryser for meget. smiley

    Amalie: Ja labradoren kan også finde det en fantastisk leg. Ziva har forsøgt, og hun ved godt at man bliver kaldt ind fra haven og døren lukket hvis man forsøger på at gø. Det sker at vi gentager at det bliver kedeligt hvis man gør, men nu efter hun er fyldt 2 er det faktisk meget længe siden jeg har taget hende i at forsøge. Selvom vi har haft feriehund, der også meget gerne ville lege den leg - fik det faktisk ikke engang genopfrisket lysten hos Ziva, heldigvis. Jeg tænker at jeg kan træne det væk, hvis racen ikke er meget glad for at høre sig selv. Jeg tænker at jeg nok aldrig kunne få succes med at lære en schæfer at være stille i haven.
    Jeg bliver ret hooked på en BC. Jeg havde aldrig troet at vi kunne tilbyde nok. De er nu også utroligt smukke

    Søren: Præcis smiley Conor er skøn og jeg skal aldrig eje en irsk terrier, eller andre terrier. Det ville være synd for os begge. Hvor er han blevet utrolig stor.

    Lillemanden: Det er ret lækkert at høre, men de andre racer siger mig lidt mere smiley Jeg har skrevet til kennel Tarrawangas. Det ville være dumt ikke at benytte så oplagt en mulighed når de bor så tæt på, hvis de har lyst til at tage en snak. smiley Jeg tænker at manden og jeg har lang sommerferie og kan starte stille og roligt med at besøge forskellige racer.

    A-S: Tak, det havde jeg ikke lige tænkt på at den faktisk ikke har ret meget pels.

    Ginne: schapendoes slår mig ellers som et stort arbejde, og DKK skriver at den kan være ret omfattende særligt mens hunden er ung og beskrivelsen lyder som om det er en fantastisk hund, men måske lidt for selvstændig til vores smag. smiley

    Randi: finsk hyrdehund er jeg lidt nervøs ved at det første DKK beskriver er dens vagtinstinkt at den vil gø når nogen kommer forbi. Alt andet lyder dog fantastisk, og en virkelig smuk hund. Den står på måske. Jeg skal lige have researchet på hvor slemt dens ønske er til at advare er.
    Welsh springer spaniel er en virkelig lækker hund, men den skal desværre både trimmes og/eller klippes. Jeg ved ikke hvor meget man skal ligge i når racebeskrivelsen indeholder at den er yderst voldsom og med meget store krav til ejers tålmodighed når den er ung. Den del lyder ikke helt som om det er noget for os.
    Den engelske springer vil også gerne have lejlighedvis vask klip og trïm. Vildt lækker hund, men den tror jeg også at vi gemmer til en anden.
    Cavalier King Charles tror jeg ikke kan skaffes uden sygdomme? Min kusine opdrætter dem, men synes godt nok de kæmper med nogle ting. Jeg skriver den på listen, men det er en race jeg er nervøs for, den er ellers vildt lækker og er sikker på at vi ville matche hinanden godt smiley
    Irish softcoated wheaten terrier lyder dejlig, men der er igen for meget pelspleje.

    AG: Jeg tror mange racer er lidt sensitive i forhold til en retrieverne, men det er jeg helt sikker på at manden og jeg nok skal kunne tage godt vare på smiley

    Anine: Nej drømmer ikke om konkurrencer, men vil stadig gerne have en at træne med, som synes at det lyder sjovt. Den rykker helt sikkert op på listen, og så sikrer jeg at jeg helt sikkert forstår fuldt ud hvad dig og AG skriver med sensitive og prøver at opleve det selv.

    Camilla: Jeg anede ikke de elskede vand. Årh det lyder helt fantastisk hvis vi kan svømme sammen. smiley De fleste af vores hverdage er også rutine og weekender er lidt den vej vinden blæser.
    Nej jeg synes det er en skam at retrievere finder sig i alt for meget smiley Årh nogle af de ældre jagttrænere har et lidt andet syn på hundeopdragelse. Så de er helt sikkert mere følsomme og sensitive, men når i er tre i træk, der understreger det - kan jeg godt fornemme at jeg skal ud og lære hvad i det er i så tydeligt prøver at fortælle med sensitive.
    Kaos lyder helt fantastisk. Det er lige sådan noget jeg søger.
    Kan du gentage øvelser?




  • #91   15. jul 2019 Ja det gør de i hvert fald om vinteren smiley men en chodsky, boder collie eller aussie tror jeg du sagtens kunne have smiley

  • #94   15. jul 2019 Jeg tænker en kooiker helt sikkert vil passe godt til jer. en alsidig og lærenem hund der elsker at arbejde. smiley knytter sig meget til sin familie.

  • #95   15. jul 2019 en dalmatiner kan også være en mulighed. smiley

  • #97   15. jul 2019 Stabyhound, BC, Kelpie, Toller eller lab er det der sådan lige falder mig ind.
    Med det du skriver ville jeg holde mig fra korthårede uden underuld (DSG, Tysk PIncher, Korthåret VIzla, Rhodesian Ridgeback); risikoen for at få en der ikke tolerere kulde særlig godt er ganske enkelt for stor. Min Dobermann kan godt lave fx eftersøgning uden dækken om vinteren, men så snart hun ikke drøner afsted i højt tempo og derved holder varmen, så FRYSER hun altså. Så dækken på/dækken af er en fast del af hverdagen om vinteren.


  • #100   15. jul 2019 @Pia: Hvordan har en Papillon det egentlig med regn, blæst og kulde når den nu ikke har underuld ?
    Jeg spørger fordi jeg kender et par andre hund som har lange dækhår men ingen uld og de er bestemt ikke glade for dansk muddervintervejr smiley


  • #101   15. jul 2019 Det undrer godt nok også mig med en del af forslagene herinde.

    Kulde er da en udfordring for mange racer. I mine øjne er DK da så koldt et land, at hvis man vil have en udendørshund, så er underpels et must.

    Skal det være en lille race så er Tibetansk Springer da smartere (men den er en alarmhund så vidt jeg ved). smiley


  • #102   15. jul 2019 Anya: Tjek - de er alle tre stadig på min researchliste smiley

    Christina: Årh det ser helt fantastisk ud. Ziva elsker også hvis vi kan have hovederne helt oppe af hinanden smiley

    Ditte & Lillemanden: Og en kooiker er det samme som Kooikerhondje eller er jeg ved at få blandet to racer sammen? smiley Den bliver på listen.

    Ditte: Dalmatineren fryser og mit meget ringe grundlag baseret på min søsters erfaringer, siger mig at den er svær at finde sund og rask efter 101 dalmatinere kom ud og gjorde den populær. Desuden løber de langt væk så snart man tager snoren af, men det kan sikkert trænes bedre men nah smiley Smuk hund, men jeg tror jeg gemmer den race til nogle andre smiley

    Lillemanden: Det ville være ærgerligt at afskrive den for hurtigt, særligt fordi jeg synes at racebeskrivelserne nogle gange er en smule misvisende smiley Jeg bliver helt sikkert klogere uanset hvad. Jeg kender alligevel praktisk talt ingen racer, jeg ikke møder på jagtholdene, så jeg skal under alle omstændigheder ud og lytte til andres gode erfaringer.

    Mette: TJek! smiley De er alle streget fra ønske-listen.

    Nicole: God pointe. Ville være synd for os begge, hvis jeg fik en, der ikke brød sig om at blive luftet i regnvejr når der findes så mange racer, hvor der er nærmest garanti for det er de ligeglade med.

    Pia: Årh hvor er jeg glad for at du kommer på banen med din enorme erfaringsbunke! smiley Jeg havde sådan ventet på at den kom på banen. Manden og jeg snakkede allerede om den inden Ziva, men så ville vi gerne starte med en jagthund, der kunne komme med manden på jagt. Og jagttræning er da sjov, og selvom min jagttræner trækker på skulderen af mig, træner jeg også Ziva i alt muligt andet - men en træningsmakker uden jagtinstikt lyder altså også fantastisk smiley og den kan kun fælde mindre end en retriever. Hahaha... Den virker bare lille og fantastisk. Jeg mødte nemlig en på en hunde-campingplads sidste år. Den var desværre lidt reserveret og ville ikke hilse på mig på træningsbanen, men den var tydeligt super kvik. Jeg vil virkelig gerne på besøg, og håber virkelig du har en tæve - selvom jeg ikke ved om der er store forskelle på personlighederne mellem deres køn?
    Og Mettes spørgsmål er virkelige gode, hvad ville hun sige til at komme med på vandretur i regnvejr? Vil hun gerne med mig til lydighedstræning selvom vejret er dårligt? Kan hun holde varmen fx i en shelter? Der er selvfølgelig ly og læ, og hun vil ligge mellem manden og jeg sammen med Ziva.

    Martin: Jaaa, men så er der heldigvis racebeskrivelser hos DKK og så kan man da stille og roligt udelukke. Det er rart at have nogle forslag at vælge i mellem smiley Tibetansk Springer er da meget sød, men den er selvstændig og går sine egne veje, så ved ikke om jeg kan lærer den et sikkert indkald og den skal friseres. Den gemmer vi også til en anden køber.


  • #103   15. jul 2019 Hvad er en tibetansk springer? En tibetansk spaniel?

  • #105   15. jul 2019 A med... og Sofia smiley Hahaha hvor er I gode. Ja det var sådan en test om, der var nogle friske HG brugere herud på eftermiddagen

  • #106   15. jul 2019 Pia: DKK skriver "Den lange pels på bryst, hale og ører skal helst friseres dagligt." - som i hver dag? smiley
    Kilde: https://www.dkk.dk/race/papillon


  • #107   15. jul 2019 @Ziva.
    Jeg aner intet om racen, bare at den er pixi og har underuld. smiley

    Det var mere, at hunden skal jo være egnet til det man ønsker at bruge den til.

    Hunde uden underuld, er jo totalt uegnet i mine øjne.

    Købhund, er jeg sådan lidt loden ved, foreksempel står der at normalt er uvenlig mod andre hunde. Vi samlede engang cirka 20 Grossere og slap dem fri til leg i en hundeskov. Der var intet. Racen er normalt ekstremt god til andre hunde.

    Vi gik og snakkede om, at ingen af os, nogensinde havde haft udfordringer den vej.


  • #108   15. jul 2019 Spaniel Springer same same i mine øjne... smiley

  • #109   15. jul 2019 Jeg tænker du skal have noget med energi og med pels.
    Og nej ikke pels der skal ordnes men noget med mere pels end en dalmatiner.


  • #110   15. jul 2019 Martin ja for var begyndt at læse på det, for de skriver nemlig "ofte ikke særlig venlig mod andre hunde." for jeg skal jo lære hende at blive hos mig, for hvis hun beslutter sig for at trække og gå sin vej, vil hun med ret stor sandsynlighed hurtigt være stærkest. Desuden bor jeg i et kvarter med nogen lunde mange hunde så vi vil i hvert fald normalt støde på dem på tur - men tænker at jeg burde kunne lære at ignorere. Min søster berner (aner ikke hvor meget de to racer ligger op af hinanden) er i hvert fald ligeglad med andre hunde når vi er udenfor grunden. hun snuser efter dem og så bare fint videre og tænker at det er et dejligt niveau jeg også regner med at jeg nemt burde kunne opnå? smiley
    Kendte de 20 hinanden? Men tænker at ingen af dem jo er aggressive og ville bide i en hundeskov, da man jo aldrig ved hvad, der kommer løbende rundt om hjørnet smiley Afvisende eller har nok i sig selv er egentlig rigtig lækker kvalitet - Zivas entusiasme er nogle gange 30 % for meget, selvom vi er kommet rigtig langt i træningen med at nedtone den. Hun er jo overbevist om alle vi møder er sat i verden for at please og fodre hende smiley


  • #111   15. jul 2019 Så er listen på 10 hunde, der skal undersøges nærmere smiley Der er mange nye racer, jeg slet ikke kendte før jeg oprettede tråden. hvor er I alle sammen fantastiske med at dele jeres viden. Rækkefølgen er vilkårlig.

    Grosser Sweitzer Sennenhund

    Papillon

    Springer spaniel

    Kromfohrländer

    Border collie

    Australian shepherd

    Chodsky pes

    Kooikerhondje - pas på usikkert sind

    Australsk kelpie

    Finsk hyrdehund - pas på med om den gør for meget?


  • #112   15. jul 2019 Kaos elsker at træne og vil gerne gentage dem smiley Han er simpelthen så klog, så vi kommer som regel ikke med super mange gentagelser inden han har fanget øvelsen.

    Jeg ved faktisk ikke hvad border colliens generelle holdning til vand er... Kaos troede han skulle dø hvis hans negle blev våde, da han var lille.. Men nu er han ikke til at drive op!
    Hvis du bor eller kommer i nærheden af Silkeborg er du meget velkommen til at møde ham smiley Han ELSKER mennesker, alle og enhver!


  • #113   15. jul 2019 @Ziva.
    Jeg tror ikke at nogen af hundene kendte hinanden da vi mødtes.

    En race der er udviklet til at passe på andre dyr, er det altså ikke særligt smart skulle være egetkønsagressiv eller generelt være aggressiv mod andre hunde.

    Det vil ikke give mening.

    Jeg har i min tid oplevet en aggressiv Grosser og det var en Russisk kæmpehan til en udstilling. I øvrigt meget præmieret, da den er flot, men jeg ville hade at have en sådan hund.

    Jeg gider ikke aggressive hunde eller hunde med egetkøns udfordringer. Når jeg kigger racer, så er det nummer et punkt på min liste. Jeg har engang ejet en der måtte gå med mundkurv hele tiden, fordi at han var hurtig på aftrækkeren. Det gider man kun en gang i sit liv.


  • #114   15. jul 2019 Ziva, jeg synes at du skal prøve at se på en Picard, den opfylder alle dine krav.

  • #115   15. jul 2019 Ja dalmatiner er kuldskær men ellers opfylder den dine krav. De dalmatiner jeg har mødt har på ingen måder været flightRisk og har været nemme at gå uden snor med. men det handler jo også træning smiley

    kooiker og kooikerhondje er det samme. man siger bare kooiker i daglig tale.
    Ja de kan have et nervøst sind, men avlen er på vej den rigtige vej. men det handler i lige så høj grad om at man som ejer og familie kan læse hunden. Den har et stort personligt rum og vælger sine mennesker. Det er ikke ens betydende med at den er nervøs. men alle hunde i samme race er forskellig, og det er så ærgeligt man generalisere på den måde.


  • #117   16. jul 2019 Camilla: det vil jeg helt sikkert benytte mig af hvis jeg en dag skulle komme på den anden side af Lillebælt. Han lyder som en helt fantastisk fyr.

    Martin: Ja for det er også min frygt. Jeg skal nok have styr på min hund, men hele tiden at have frygten i halsen at jeg går med en der kan bide, er meget uønsket. Særligt når der kommer mange børn i huset. Jeg skal helt sikkert ud og klappe Grossere smiley
    Er de ligeså nusse-entusiastiske som Berner'en?

    Anni: Den er lækker, men helt sikkert for sjælden. Der er kun én opdrætter jeg kan finde i hele Danmark, så det er sådan noget hvor jeg er nød til at rejse udenlands for at hente hvalp og jeg vil gerne købe hvor jeg føler at jeg har flere valg, så jeg har en følelse af at have valgt det bedste, og ikke det der bare var. Ellers lækker hund smiley

    Ditte: Der er meget træning i det, og min søsters Dalmatiner kom ikke fra det bedste sted.
    Det er også bare ærgerligt at købe en race, der kæmper med nervøst sind. Tænk hvis man lige får ramt den hvalp i kuldet, der er undtagelsen. Jeg ville være meget ked af at ende op med en hund, der var for nervøs. Det ville hurtigt tage glæden fra den for at komme med på campingpladser og restauranter. Men det er jo en suverænt lækker hund så den er stadig på listen.
    At generelise kan være ærgerligt, men at tage højde for tendenser i en race er kun fornuftigt, så man har en fornemmelse af hvor stor en % chance man tager for at få en hvalp, hvor der er nærmest garanti for lykkeligt samarbejde og leg de næste 12 år. Meget kan undgåes med grundigt research, ansvarlig avler der har en god fornemmelse for hvalpens sind. Jeg tænker at hvis man har arbejdet med det mange år, burde man kunne se det allerede da de var små. Ziva blev i hvert fald både testet med at kaste skruer i en blikskål og ryste en pressening for at se hende reagere på nye genstande, der reagerer så markant anderledes.

    Pia: Så kan jeg slippe afsted med aldrig at tage hende med i bad? smiley Lyder godt det ikke er hver dag. Så skal jeg nok nyde kaffen på terrassen med en børste men tænkte at når der er træning både tirsdag og torsdag kunne jeg godt hurtigt forestille mig at det var to dage, der i hvert fald ikke ville blive børstet. Og hun ville aldrig skulle på udstilling. Da det var koldest i Danmark havde Ziva også dækken med til jagttræning fordi hun sidder meget stille på post i mellem at det er hendes tur til at arbejde - så hun skal nok få lidt varmehjælp når det er værst men godt at høre det ikke er noget jeg skal tænke på hver dag fra oktober til marts - for det er ikke helt min stil. Jeg skifter arbejde til november, så jeg skal først have en ny stilling og været i den i tre måneder så først omkring februar/marts ville jeg tidligst have lyst til at betale depositum. Drømmen er også lige at nå at spare en smule mere op, og skifte bilen ud med en større, så jeg har plads til to bure bag i så den lille nye i familien også har sin egen plads. Pt. har jeg en Nissan Micra så selv om Papillon ikke er så stor, så er pladsen bare allerede brugt smiley


  • #118   16. jul 2019 Min første kooiker var ikke glad for mænd som hvalp og skulle se de fleste mennesker an. men han voksede meget hurtigt fra det og allerede som 1 års elskede han alle mennesker. så selvom de kan være reserveret som hvalp så er det ikke ens betydende med at de altid vil være det.
    og kooikeren er virkelig ikke så slem og nervøs som nogle gør den til.
    Min nuværende kooiker pige har jeg overtager fra et andet hjem. hun har ikke været behandlet ordentligt. De børn der har været omkring hende har fået lov at gøre alt ved hende. Det har resulteret i en hund med meget angst overfor børn. men det har ikke noget med racen at gøre. Det handler om at der er nogle voksne mennesker der ikke har forstået at lære sit yngel hvordan man behandler en hund.
    kooikeren er en hund, hvis grænser man for alt i verden skal acceptere. for ellers går det galt. præcis som med min.
    kooikeren er ikke en race for alle og den sætter virkelig krav til en som ejer. og kan man ikke opfylde dem, får man en utryg hund.


  • #119   16. jul 2019 Finsk Hyrdehund er en fantastisk race - men nogle af dem er virkelig gøende, på trods af massiv træning. Det virker til, at der er stor forskel på linjerne? At nogle af dem gør næsten uanset hvor meget, man forsøger at træne det væk fra dag 1, og at andre af dem er virkelig stille?

    Hvis det er en race, du beslutter dig for at kigge mere på, så kommer de faktisk ud og holder deres race-dag på vores klubarealer her senere på sommeren. Jeg er da sikker på at du ville være velkommen til at kigge forbi og hilse på en hel flok, deres søde ejere og racerepræsentanten smiley


  • #120   16. jul 2019 Nusse glade? Det tror jeg.

    Men min Grosser gad ikke meget, det skal siges. Ikke før end efter han grundet noget i lysken blev kasteret.

    Men jeg tror det var en undtagelse. Jeg tror egenligt at de fleste hunde gerne vil nusse.


  • #121   16. jul 2019 Ditte: Det er taget med i overvejelserne.

    Karina: Så er den hermed streget fra listen. Jeg ville være super ked af at ende op med en hund, som elskede at gø. Det var ellers et fantastisk tilbud som jeg ellers ville have været meget begejstret for. Tak.

    Martin: Ja det har du nok egentlig ret i, de undtagelser jeg kan komme i tanke om, har også haft særlige grunde til hvorfor de har været en undtagelse.


  • #122   17. jul 2019 Også mig Ziva. Jeg blev faktisk tilbudt en ung omplacering i går - men jeg tør sgu ikke. Mine hunde kan jo gå ud og ind som de vil (netop fordi jeg ved, de ikke gør) men tænk hvis man så fik sådan én, der rendte rundt hele dagen og gøede af fuglene og drev naboerne til vanvid smiley

  • #123   17. jul 2019 Ja, jeg ved også ved at takke ja til en blandingslab inden Ziva - indtil at det kom op i en samtale, at den blandt andet blev omplaceret fordi den jagtede fugle og folk bag hækken og gøede efter den. Ingen tvivl om en dejlig hund, og meget kan klares med god træning men jeg er mere til at tage dem, når det går op folk at den rolige familie labrador ikke fødes sådan, men inden at de får indlært vilde unoder. smiley

    Indkald og gå pænt skal de nok med garanti altid lære. Synes generelt det er nemt at lære dem nyt, det er svære for mig at lære dem at fralægge tidligere vaner. Det er svært at lære mig selv at fravælge dumme vaner smiley

    Ja, og jeg vil jo også gerne med så meget garanti som man kan købe med, sikre at Ziva ikke lærer at gø og at havedøren fortsat med det nye familiemedlem altid kan stå åben når jeg er hjemme og kan jeg ordne vasketøj i bryggerset i modsatte ende af huset uden at skulle huske at lukke døren efter mig først.


  • #124   17. jul 2019 Jeg bli er ved med at finde på racer her: hvad med japanese?
    Jeg har kun kendt en, som gik på mit agility-hold. Den var mega sød og gøede meget lidt.



  • #125   17. jul 2019 Randi: Den ser vildt dejlig ud smiley , men dens pleje lyder som lidt udover hvad jeg drømmer om. Rengøring af øjne, næsefolde og jævnlig fjernelse af tandsten samt bør friseres dagligt. Jeg er lidt nervøs for at den reagerer negativt på for mange gentagelser og at den ingen underuld har. Tror måske den kunne fryse for nemt og for meget hvis vi er en hel weekend i skoven.

  • #126   17. jul 2019 Jeg kender som sagt kun en og den har ikke ret flad næse, jeg tror bestemt ikke, at den har brug for næse-folds-rens. Dens pels er meget som papillon-pels. Ikke længere.

  • #127   17. jul 2019 Hmm, den er lækker men de andre virker mere tiltrækkende. Kender du måske noget til en Norsk Lundehund? er snublet over den i dag, den lyder altså lidt dejlig også.

  • #128   17. jul 2019 DKK skriver at en Broholmer har underuld - nogen der lidt personlige erfaringer med den?

  • #129   17. jul 2019 Der kan være meget vov i en buhund, ellers en dejlig hund smiley

  • #130   17. jul 2019 Skotsk Hjortehund opfylder alle dine ønsker.

  • #131   18. jul 2019 Randi: buhund? jeg fanger den ikke smiley

  • #132   18. jul 2019 Ja, men den kan ikke kaldes retur hvis den får lyst til at please sit jagtinstinkt, så jeg ville aldrig turde slippe den løs. Jeg har dog skrevet den på listen, jeg lader lige manden se den og høre hvad han synes om den.

  • #133   18. jul 2019 Ziva den har heller ikke trænings lyst sol en labrador fx. Og den er ikke god til gentagelser smiley - set med generelle mynde-øjne

  • #135   18. jul 2019 Ja, buhunden kan gø en del.
    Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg kun det er retrievere og muligvis en rolig border collie eller aussie, der kan opfylde alle krav.
    Og retrieverne er nok bedst, da du også har det med børn. Mange hyrdehunde er fantastiske med børn, men jeg kender til flere der ikke er så glade for fremmede vilde børn.
    Rigtig mange andre racer vil du enten skulle gå på kompromis med gøen, pelspleje eller vilje/evne til at komme på ethvert indkald og blive på grunden.

    Personligt tænker jeg at en gårdhund eller pinscher, hvor i er opmærksomme på gøen fra starten er det bedste bud. Men der kommer an på hvilke af kravene der væger højest.


  • #136   18. jul 2019 Med DSG og Pinchere er man så bare ikke sikker på at få en hund der egner sig til at rende ude i koldt vejr uden at man pakker den godt ind smiley Det er svært at forudse om det enkelte individ er 'kuldetolerant'. Perles far klarede sig fint uden dækken. Det gør Perle ikke. Racer uden underuld er lidt op ad bakke i en dansk fugtig og blæsende vinter, hvis man ikke er til dækkener smiley

  • #137   18. jul 2019 Broholmeren er også en dejlig hund.

    Jeg tror det er en af de roligste Mollosser man kan finde.

    Absolut også super nem at træne.

    Den kan heller ikke fryse normalt, men er naturligvis ikke lige så hårdfør som en Bjergrace er (altså Grosser, Tornjak, Pyr, Tibetansk Mastiff etc). Men i DK er det jo ligegyldigt.

    I øvrigt, det skal man huske når man har en hund med underuld.

    Man bliver rigtigt glad for at støvsuge, for allesammen fælder hele året, og to gange om året fælder de bare ekstra meget. smiley

    Jeg har haft ScB, Newf, Grosser og Broholmer og de fældede altså helt vildt allesammen.

    Newf vil du i øvrigt også elske, det er også en vild lækker race, og tæverne savler ikke særlig meget synes jeg. I øvrigt savler Grosser slet ikke, og en Broholmer tæve er det også minimalt ved. Dog mere end en Grosser.


  • #138   18. jul 2019 Hov, nu har jeg en ny en: Landseer!

    Godt nok et kæmpe lokum, men ikke meget gøen og (vist) ikke så meget pelspleje. Jeg har mødt et par stykker og de er sådan rimeligt træningsvillige, i hvert fald mere end new foundlænderen.
    Blive på grunden kan de også og indkald burde heller ikke være specielt svært.


  • #139   18. jul 2019 @Randi,
    Jeg tror altså det er nogenlunde det samme omkring træning hvad de to racer angår.

    Er der forskel, så vil jeg nok formode at Newfen er nemmest.

    I øvrigt, til Newfens eller Landseerens fordel så kan de noget de andre racer ikke kan.

    Hvis man går ude om vinteren i områder meget mange søer, skal man ikke være nervøs hvis de falder gennem isen. De kan ligesom kvappe sig op igen selv. Det ser vildt imponerende ud, at de instinktivt ved at vægten skal spredes ud! smiley

    Mine Newf'er fik nemlig lov til at vinterbade det har ingen andre racer jeg har haft fået lov til.


  • #140   18. jul 2019 #139
    Jeg kender nogen der både har haft newf, landseer og berner og de siger, at landseer er den letteste at træne med. Der er sikkert individuelle forskelle og måske er forskellen ikke så stor, jeg ved det ikke.
    Men newf'en har noget mere pels og jeg vil tro, at den kræver lidt mere børstning end landseerne.



  • #141   18. jul 2019 Ziva, jeg syne at du skulle se lid på en Malinois af udstillingslinier, den opfylder faktisk alle dine krav.

  • #142   18. jul 2019 Randi: Ahh hos DKK hedder den en Norsk Buhund. Nu fandt jeg den. Temmelig gøende i en racebeskrivelse, er desværre en dealbreaker.
    Men så er jeg blevet klogere og det rykker i hvert fald border collie og aussie op.

    Sofia: Jeg er absolut meget mere fleksibel med krav, hvis jeg kan slippe for de første to år af hundens liv så jeg er meget nysgerrig på hvad du har fundet, men jeg kan desværre ikke åbne dit link smiley Når jeg prøver, kommer jeg bare til en forside med en masse dyr - først troede jeg nemlig du havde linket mig til en kat, og kunne ikke helt forstå om det var en joke smiley Hvad kan jeg søge efter? Måske er den blevet købt

    Mette: Ja, underuld bliver altså et krav, der ikke kan viges fra i Danmark. Det er synd for hunden for jeg ville komme til at glemme dækken, og så lovede dmi det blev sol og varmt og pludselig er vi strandet på Møn med iskold vind ude fra havet og regnvejr. Jeg er sikker på at på et tidspunkt ville jeg få glemt det særligt i efteråret hvor det kan skifte ret hurtigt.

    Martin: Jeg har støvsuget efter labradors i 30 år. Jeg tror simpelthen ikke på at der findes racer med mere fæld end dem, og nøj hvor tager det mange timer i foråret at sidde med furminatoren og praktisk talt fjerne alt pelsen. Jeg forstår ikke hvordan det er hundehund der falder af, vokser til tripple størrelse smiley
    Oh savl... Jeg havde glemt savl. Har aldrig prøvet en hund savler før, det skal helt sikkert være med til at udelukke.
    ScB er for rolig. Jeg er i tvivl om den overhovedet gider at gå tur med mig, og jeg forventer at vi kan få pulsen bare en smule op. Jeg køber en når jeg fylder 50.
    Newf har jeg kigget på i morges i toget på vej på arbejde, og faktisk skrevet på listen. Jeg er sikker på at den varmer mig på sheltertur fremfor omvendt smiley Dejlig hund, min eneste frygt er også om den er for sløv på tur, men tænker at rigtig meget af det bare er et spørgsmål om at tilvænne. Manden bliver helt sikker vild med den. Savler den?
    Så en grosser savler slet ikke, minimalt ved en broholmer, men broholmeren savler mere en grosseren?
    Det bliver uden tvivl en tæve uanset racevalg, hun skal hedde Abby smiley

    Randi: wow en skattebasse du har fundet der smiley Du har i hvert fald ramt mandens hjerte spot on. Jeg anede ikke, at der fandtes store racer, der var avlet til at være aktive. Manden har været ret skeptisk med flere af de andre, og enkelte af dem har han streget fra listen igen. Den vil gerne med ud og svømme sammen med mig smiley Det er ikke et krav, men synes det er et plus.

    Martin: labradoren kan i hvert fald ikke hvis den smutter igennem isen smiley Hilsen en der har fisket en tidligere lab op, som gik igennem isen mellem sivene. Af samme årsag er Ziva derfor forbudt at røre ved is. Hun render dog gladeligt igennem vandet når vi går på havnen selvom der er er frostgrader, brr..

    Anni: Stærkt vagtinstikt, betyder det at stå ved hegnet og gø? Du har ret, den er virkelig lækker. DKK skriver intet om underuld, ved du om Malinois har det? Jeg er vild med deres sundhed, men måske er jeg fejlopfattet men jeg har fået opfattelsen at den trænes til at nedlægge personer på flugt og holde dem nede. Er det noget den finder særligt sjovt?
    Ved du hvad forskellen er på tervueren og malinois? Den ene kennel havde en tervueren, men hvor begge forældre var malinois - hvilket jeg ikke helt forstår medmindre det er sådan noget øre-positionshalløj ligesom papillon og .. Ahh har glemt hvad "natsværmeren" rigtigt hedder.




  • #144   18. jul 2019 Nej en papillon har høje ører og betyder vist på fransk sommerfugl, og når ørene vender nedaf hedder den Phaléne som betyder det vist nok natsværmer smiley Jeg har læst ufatteligt mange racebeskrivelser, og kennel-historier. Laver faktisk ikke andet 3 timer hos DSB hver dag smiley

    Jeg stødte faktisk på Eurasieren i morges i toget på koebhund.dk - den er kategoriseret blandt de 36 hunderacer, der aldrig kan finde på at gø, hvilket bringer den ret højt op på min ønskeliste. Og manden har lige tilføjet kravet igår, at han ikke vil eje en hund, der kan forveksles med en kat og eurasier har i hvert fald en god størrelse smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #147   18. jul 2019 Der findes også Norsk Lundehund, som du var inde på tidligere. Min erfaring med dem er meget begrænset, men de har alle været meget snakkende (lidt à la Basenji). Desuden er noget af det første der står på SKKs hjemmeside om racen at 1 ud af 10 får sygdommen Intestinal lymfangiektasi.

  • #148   18. jul 2019 Isabelle: Sjovt den så er på listen. Labrador retriever er ikke på, og jeg har hørt Ziva gø, men jeg blev helt forskrækket når Ronja gøede. Hun gjorde det som i aldrig - jeg har hørt det maks 10 gange. Det var kun hvis hun blev vildt forskrækket.
    Faktisk er der mange af mine beskrivelser på koebhund.dk som slet ikke er enige med jer, der ejer de hunderacer de beskriver. Jeg er lidt nysgerrig på om det bare er en enkelt person, der har fået lov at udfylde alle 330 hundeprofiler med lidt forskellig tekst.

    Du må gerne rejse dig op igen smiley Men jeg medgiver, at jeg synes det er vildt underligt at have to racer efter ørenes vej.

    Sofia: Årh hende ville jeg nu gerne have set på smiley Men det glæder mig det var en hund, for kattene overlader jeg også til nogle andre smiley Desuden har jeg lovet manden, at vi laver et godt researcharbejde og køber hund i 2020. Jeg er først færdig med genoptræningen om 8 måneder og en hund er rigeligt mens jeg kun hjælper halvt til - omend det var gået fint med en hvalp. Den har alligevel mere brug for træning og kontaktøvelser, end om jeg kan gå langt med den hver dag. Og min kontrakt udløber til november, så skal lige have en fast indkomst igen.

    Marie: Det havde jeg ikke læst, inderligt tak for den info! Den er streget fra ønskelisten igen. Så er der bestemt racer, jeg hellere vil have.


  • #149   18. jul 2019 Nogle der har mødt en clumber spaniel? Evt. ved om de savler?

  • #150   18. jul 2019 Ziva for et par år siden blev alle race profilerne på koebhund.dk sendt ud til specialklubberne eller racerepræsentanterne i fællesklubberne for at få rettet dem til, så det er ikke bare en enkelt person, der skrevet det for alle racer.


  • #151   18. jul 2019 Ziva - jeg skrev Malinois af udstillingslinjer - IKKE brugslinjer.
    Det er loge så stor forskel på maller af brugs og udstillingslinjer som det er hos Schæferne.

    Jeg har haft 4 Malinois af brugslinjerne, og to Laekenois (ruhåret malle)og ikke en har været særlig vogtende, dem jeg kender er hellere ikke.

    En malle af udstillingslinjer duer ikke til IPO, men de kan bruges til alt andet. De er meget lærenemme og vil gerne træne.
    De er til lange ture i alt slags vejr.
    Så du kan være helt rolig, med sådan en slipper du for at rende ned af en bane med hunden hængende i et ærme

    Forskellen på en Tervurne og en Malinois. Malinois er korthåret og Tervuren er langhåret.

    I hver fald, så vil en malle af udstillingslinjer opfylde de allerfleste krav du har.
    Men jeg synes, at du skal være lidt mere realistisk i dine krav, meget af det du kræver et urealistisk, blandt andet at hunden ikke må fryse, men skal være glad for også at gå lange ture i kulde og regn, men den må ikke have underuld.
    Hvad er det lige som holder hunden varm i kulden ? Rigtig, det er underulden....


  • #152   18. jul 2019 Clumber har en del pelspleje

  • #154   19. jul 2019 Lene: Dejligt at læse smiley

    Anni: Underulden er ønsket, meget højt - jeg er ked af du har modsatte indtryk. De kan jo godt have underuld, uden at kræve klip, frisser og jævnlige bade og øvrig pleje at hud, næse og ørernes folder. Det kræver bare børtning med en kop kaffe i fældningsperioderne og en fantastisk enorm lyst til at støvsuge. Men jeg tænker at ingen af dem kan fælde mere end en labrador på et gennemsnits år. smiley Jeg er sikker på hundene burde være nøgne nogle gange når man ser hvor mange hår der ligger rundt omkring.
    Jeg føler egentlig ikke at kravene er urealistiske, for selvom både manden og jeg har fjernet nogle stykker er jeg da stadig på 10 racer, som alle opfylder kravene. Det er 9 mere end jeg kendte da jeg startede tråden smiley 10 bud på opfyldelse af en drøm ser jeg som mange.
    Ah ja jeg har for meget brugslinje i tankerne. Ja for den tror jeg slet ikke jeg kan tilfredsstille. Jeg må kigge på udstillingslinjerne.
    Så er clumber væk igen med det samme. smiley

    Sofia: årh de ser ellers dejlige ud smiley Kommer fint tilbage, svømmer, apporterer. Det er jo smukt at se på. De behøver ikke være jagtegnet. Ziva bliver nok den sidste jagthund vi har.


  • #155   19. jul 2019 Nu vi er ude i, at du måske må gå på kompromis med nogle af ønskerne..
    Hvis det kunne være "SKAL kunne lære et sikkert indkald, og at blive på grunden", du er villig til at se bort fra, så lever huskyen op til dine øvrige krav.

    Den gør helt sikkert ikke, og den fryser heller ikke smiley

    Den kan sagtens trænes i tricks og lydighed, den elsker oftest børn, jo flere km du gider gå/løbe jo bedre, den er generelt god til andre hunde, og den er YDERST intelligent (selvom vi ejere ikke altid er helt vilde med den måde, de bruger den på)

    Men den kræver et (højt) hegn om haven (nogle af dem kræver også, at hegnet er gravet ned i jorden) og indkaldet er kun stabilt, så længe der ikke er den mindste risiko for, at den kan få fært af vildt..eller får... eller geder... eller noget som helst andet, der ville kunne være sjovt at fange.


  • #156   19. jul 2019 @Karina,
    Det er sjovt at du skriver at en Husky generelt er god med andre hunde.

    Det er så langt fra den opfattelse jeg oplever i hundeskoven. Nu er det aldrig min egen der problemer med, for han går ikke hen til dem, men jeg synes altid det ender med, at Husky ejeren går igen, fordi at deres hund kommer i ballade med andre hunde.

    Om det så er fordi at dem der kommer i hundeskovene er af tvivlsom avl det ved jeg.

    Jeg har lidt en opfattelse af, at det er en modehund pt., blandt et hvis klientel.

    PS: Hvis en normal Husky fryser, så er jeg overbevist om, at ingen mennesker er udenfor længere... smiley


  • #157   19. jul 2019 Jeg ved det ikke rigtigt Martin.
    Jeg synes også, jeg hører det mere og mere (desværre)
    Det er LIDT øv, for huskyen er jo i den grad (oprindeligt) lavet til at kunne trives i en stor flok, og det kan man jo ikke, hvis man ikke kan finde ud af at tale fornuftigt hundesprog, og omgås de andre på en harmonisk måde.

    Jeg ved desværre ikke, hvorfor det er blevet sådan.

    Både min veninde og jeg har haft huskyer siden 80´erne, som dagligt har færdedes på vores lokale fritløbs-område, og ingen af dem har nogensinde været i konflikt.

    Når det så er sagt, så har jeg jo selv Luf nu, der er bange for fremmede hunde, og derfor under ingen omstændigheder, kan tages med på fritløbs-områder, for han bliver også udadreagerende.

    Det er SÅ trist en udvikling....

    Så jeg må hellere korrigere min tidligere udtalelse - hvis man kigger godt efter i linjerne, så kan man godt få huskyer, der trives fint med andre hunde.

    Aqui har fx. hele sit liv været brugt som demohund, legeonkel og den blideste opdrager på samtlige de hvalpehold, jeg har undervist. smiley


  • #158   19. jul 2019 @Ziva,
    Det der med tempo og store hunde.

    Altså jeg tror, at grunden til at mange har billedet af de store racer som dovne, skyldes mest af alt at de vogtende hunde, og så at de færreste giver dem lov til at blive brugt.

    Hvis du vil have en sofahund, så er det hvad du får, men giver du dem lov, så elsker de at løbe lige så meget som andre racer. Man skal bare lige huske, at deres instinkt er jo at de skal holde øje, ikke lege hele tiden.

    Min Broholmer, som i mine øjne ikke den store vagthund, hun tæsker gladeligt rundt med en Whippet foreksempel, nej, hun kan hverken dreje eller løbe bare i nærheden så stærkt (og elegant :-D), men hun er lige så udholdende.

    Nu har jeg jo altid haft store hunde, og så vidt jeg husker, er det er kun sket en gang, at jeg i en hundeskov har mødt nogen med en større hund end mig selv, og det var en ret overfodret Broholmer blanding som af samme årsag ikke rigtigt kunne løbe.

    Min ScB elskede at løbe og det gjorde mine Newfer også. Plus vi boede på landet, så de kunne bare tæske rundt. Men deres instinkt gjorde at de blev i nærheden af gården. Man kunne altid kalde dem til sig.

    Før nogen flår mig, så vil jeg lige sige at det var før hundeloven, og jeg var ung og var ikke så bevidst om "risiko" for vildt osv. som jeg er i dag. smiley


  • #159   19. jul 2019 Martin: Hvis der er noget Sam elsker, så er det at løbe, fuld smadder derud af, han har kun et tempo og det er fremad, det der med at slendrer stille og roligt afsted, det eksister slet ikke hos ham smiley
    Opdrætter kalder hans mor og Sam for "fuldblods ridgebacks" og "turbo hunde" smiley

    Jeg ville syntes han var død kedelig, hvis ikke han er så aktiv som han er smiley


  • #160   19. jul 2019 @Mathilde,
    I mine øjne er Ridgebacks så nok også den mest ultimative hund for et aktivt menneske (som godt kan lide "rigtige" hunde :-P).

    I den by jeg fraflyttede for 6 måneder siden, der var en langdistanceløber.

    Hendes Ridge var altid med, og det var ikke den der blev træt først.

    Din race er unik hvad det angår!


  • #161   19. jul 2019 Karina: Den bliver ikke denne gang, men det er med til overvejelse en dag. Jeg gad virkelig godt prøve at eje en husky, men lige nu nyder jeg at hegnet kun går til knæet så det er en markering af her til og ikke længere, men at man stadig kan træde henover det. Jeg kan egentlig godt lide at haven ikke er totalt indhegnet. smiley
    Når en husky fryser, bliver jeg helt sikkert ikke siddende på en bænk i skoven og nyder min frokost - så var vi aldrig gået ud smiley

    Martin: Jeg er skadet i øjeblikket så der går 8 måneder endnu inden at jeg må opstarte løbetræningen igen og den behøver ikke elske at løbe med mig. Jeg er kun bange for at den sakker bagud allerede efter 5 km og ikke gider mere, eller bare gerne vil snuse. Min søsters Berner Sennen kan du godt opmuntre til at vi går i et godt tempo 6 km/t, men det ville passe hende udemærket hvis vi gik 3 km/t men jeg bliver utålmodig i snusetempo og egner mig meget dårligt til at trisse rundt. Jeg er så lykkelig for at Ziva nåede at fylde 2 da jeg blev skadet, så jeg kan tage cyklen eller bare stå stille og træne med hende i stedet. smiley Selv når jeg begynder at løbe igen er målet kun at løbe 5 km. Jeg er egentlig ikke den store løbefan, men det er godt at få konditionen og hjertet trænet - men jeg er ikke typen, der naturligt finder løb super fedt.


  • #162   19. jul 2019 Karina: Men jeg kan vel egentlig aldrig træne en husky til at jeg ved at den aldrig vil trække? Min venstre ankel bliver næppe nogen sinde rigtig super stærk igen - eller det kommer i hvert fald til at tage år. Jeg kan næppe nogen sinde holde en Husky, der går jagt i. Vi er nød til at lære at have en gensidig aftale om at jeg nok skal træne, lufte, lege, stimulere og sørge for fritløb - til gengæld skal der aldrig trækkes i snor. Udelukker det en husky helt? Jeg er ellers blevet lidt optimistisk efter at Christina har lagt billeder op hvor putteglade hendes to er, særligt hundehvalp. Jeg troede ved en fejl de var langt mere reserverede.

  • #163   19. jul 2019 Jeg ville ikke vælge en stor tung hund.
    Sorry to say.
    Med det du efterlyser der skal du have noget med energi, noget med fart på.


  • #164   19. jul 2019 Enig med Zenta.

    Der er også Hollandsk Hyrdehund af udstillingslinier, den ville også passe til det du gerne vil have


  • #165   19. jul 2019 Anni, Er der ikke en del vagtinstinkt i Hollands Hyrdehund ? Uden at kende andet til dem, end hvad jeg hører og læser, så ville jeg ikke forestille mig, at det var en hund, hvor man uden bekymring kunne have andre folks børn til at kravle over hegnet og ind i haven, som ts beskriver i # 50 ?

  • #166   19. jul 2019 Lene det kan man nu godt med de Hollændere jeg kender, de er ikke mere vagtsom e end andre racer der er foreslået i den her tråd.

  • #167   20. jul 2019 Anni, Enig, der er nævnt flere racer med vagtinstinkt, også flere hvor netop vagtinstinkt er blevet anset som et problem af ts.
    Men jeg spurgte, fordi det ikke er det indtryk, jeg får, når jeg læser om dem, men jeg kender ingen i den virkelige verden.


  • #170   20. jul 2019 Jo, huskyer kan sagtens lære, at gå pænt. Hvis de begge besluttede sig for at trække efter et stykke råvildt, ville jeg ikke kunne holde dem ??

    Men jeg må indrømme, at med Luf "snyder jeg", og har ham i gåbælte på de lange ture i Flexline. Det er et levn fra hans allermest stressede periode, hvor jeg slet ikke kunne træne ham, og derfor heller ikke kunne træne gå pænt. Det var min skulder, nakke, ryg osv heller ikke gld for, men gåbæltet løste det. Og nu er der bare en vane, og jeg nyder at have en hånd fri.

    Og de ER sgu søde smiley


  • #171   22. jul 2019 Zanta: Først og fremmest undskyld svartiden, min weekend har været hektisk.
    Tror du også landseer er for tung?

    Anni: Tak. Jeg er dog nervøs for både vagtinstinkt og er ikke så glad for at den mest knytter sig til den ene af os. Det bliver vores hund og den ene af os ville helt sikkert blive lidt ked af det og føle sig valgt fra, hvis hunden tydeligt valgte den anden som tydeligt partner.

    Lene N: Tak, ja jeg prøver at skære dem fra når racebeskrivelserne får det til at skinne for tydeligt igennem. Det ville være synd for os alle hvis det slog for kraftigt igennem

    Mikes mor: Tror desværre ikke det er racen for os.

    Lillemanden: Har OneNote ved siden af, hvor jeg skriver forslagene ned, minus og plus og vender det med manden over en kop kaffe om det er en af dem vi ønsker at gå videre med at undersøge og få besøgt.

    Karina: Det ender jo med at jeg en dag må ud og klappe huskyes og se om jeg virkelig tror på, at vi kunne få et godt liv sammen så når jeg får købt min gård på landet. Ziva og jeg gik også mange ture med hoftebælte da hun var teenager for at hjælpe med de kraftige ryk når hun satte i spring efter vildt. Desuden så havde jeg hænderne fri til at gå med en kaffekop.


  • #172   22. jul 2019 Jeg tror du vil blive skuffet over at vælge en tung race til det du søger.
    For om man vil det eller ej, så er der altså forskel på hvor meget de forskellige racer kan og gider og i hvilket tempo.


  • #173   22. jul 2019 Zenta: Ja, for jeg ved de kan, men jeg er i tvivl om de gider. Jeg elsker jo at Ziva altid synes det er en fantastisk ide om vi skal på havnen, cykle efter en pakke eller jagte solnedgangen - og det gør ikke noget at hun lå og sov - hvis mine ideer indbefatter hende og vi skal udenfor, så er hun så frisk og klar til afgang, og for hendes skyld skulle vi være gået for en time siden. Hun har en fed energi og efter hun er fyldt 2 en dejlig ro. Jeg må dog indrømme at der har været mange gange i løbet af de første to leveår, at mindre energi var meget ønskværdigt og jeg har helt klart lært forskellen på udstillings- og jagtlinjerne.

    Jeg tror både manden og jeg ville føle os lige rigeligt udfordret hvis vi fik en hund, som primært var som Ziva var da hun var teenager med stort T. Omvendt har du helt ret i, at jeg ville miste meget, hvis jeg følte at vi kun gik ud til shelteren for at spise morgenmad sammen i skoven for min skyld og der hele tiden blev sakket bagud.

    For af alle nævnte racer, er der ingen tvivl om at australian-shepherd er den jeg længest mest efter at eje og træne med. Jeg er dog så vanvittigt nervøs for jeg får købt en alt for vild hund. Tænk hvis jeg slet ikke er så god til at træne som jeg tror. Tænk hvis vi bliver overvældet af dens hyrde- og vogterinstinkter.
    Jeg synes Ziva har været udfordrende, jeg har gået hjem fra så mange jagttræninger, med intet andet end frustrationer og kun følt vi bakkede og kom længere og længere fra hinanden - og alle siger at en labrador altid er det nemmest og man bare skal smide godbidder og så kommer den og arbejder.. Det har måske været ret gældende for alle de udstillingshunde vi har haft, men ikke for Ziva. Mad er fint, men det er bare mad. Der er mange ting hun altid vælger før mad.

    Det er en kæmpe beslutning, men manden og jeg har aldrig ejet andet end labradors. Jeg ville så gerne prøve at eje en anden race, og vi har ikke - og skal ikke have børn. Når jeg får nyt job efter november så får vi en fantastisk økonomi og jeg er færdig med at pendle til københavn og får en masse fritid. Tidspunktet bliver helt fantastisk i midt 2020 måske forårshvalp i 2021.

    Jeg er så usikker, og alle vi kender har kun de her små selskabsracer, som de er glade for at de putter i sofaen og håber at de ikke gør for meget og tænker pyt når de trækker i flekslinen, for de trækker jo alligevel ikke så hårdt og det betyder ikke noget at hunden ikke forstår et sit. Årh, jeg har brug for at jeg voksede op på en ferie-kennel og lærte en masse racer. Jeg synes jeg læser og læser men føler aldrig rigtigt jeg helt fanger det. Jeg har heldigvis ferie på fredag og skal ikke på arbejde før til september. Jeg er begyndt at ringe til opdrættere om de har lyst til at drikke kaffe sammen - få lov at se nogle af racerne, og særligt håber jeg om opdrættere kan udelukke nogle af dem så jeg får noget hjælp hvor jeg er sikker på at jeg bliver udfordret men at jeg ikke får gabt over for meget.


  • #174   22. jul 2019 Altså hvis Ziva har den energi du her fortæller om, hvorfor skulle du så ikke kunne magte en hund mere med samme energi? Siger ikke at du skal vælge en hund der kravler på væggene, men noget der matcher Zivas energi og det du ønsker.
    Der er som sagt stor forskel på hvad de forskellige racer kan og gider og i hvilket tempo og på hvornår de egentligt mener at turen faktisk har været lang nok.


  • #175   22. jul 2019 Enig med Zenta, og hvis du får en med samme eneregi som Ziva, så bliver det lidt nemmere end dengang du fik Ziva, da de er to og vil bruge en del krudt på hinanden når de leger.

  • #176   22. jul 2019 At der står at en hund knytter sig mest til én, betyder ikke at den kun kan lidt ét menneske. Det betyder at den er my mere loyal over for det ene menneske.

    Hvis sikkert indkald er ufravigeligt, skal det ikke være eurasier. Jeg er med på at nogle af dem ikke skrider, men der er bestemt også hunde (linjer) som gør. De siger også vov af fremmede.

    Jeg tror måske ikke at den perfekte hund findes for dig. Du vil i alle racebeskrivelser kunne finde noget, du ikke ønsker. Så du er nødt til at overveje hvad der er vigtigst. Er det virkelig så forfærdeligt hvis den skal have dækken på om vinteren? Hvis den siger vov ved døren?


  • #177   22. jul 2019 Zenta fordi jeg er uerfaren. Måske er Zivas energi meget i mine øjne, men måske hvis jeg havde haft en collie ville jeg synes det var lidt. Min reference-ramme er desværre meget snæver.

    Anni men jeg tænker at når der er gået en måned ville de holde op med at lege med hinanden, men når jeg tænker nærmere over det, har du helt ret. Selvfølgelig ville de ikke det. Det er ikke en tanke jeg har haft taget med i beregningen.

    A med: jeg tænker bare at et eller andet sted inden i, ville jeg være ked af hvis hvalpen valgte manden. Jeg kender ingen der har haft en race, der vælger en at knytte sig til mere end den anden så jeg ved heller hvor meget man føler til det i hverdagene. Hvor meget det betyder for hvilken sofa, den vil vælge at putte i hver aften.
    Jeg har desværre ikke adgang til nogle steder hvor hundene kan løbe løs i indhegninger med mindre det er hundeskove, og selv der, vil jeg gerne være en af de hundeejere, der kan styre og indkalde min hund. Hvis vi har udlejningsfolde på sydsjælland, er det i hvert fald ikke lykkedes for mig at finde dem. Jeg tror bare min kommende hund, ville sætte pris på at kunne løbe helt frit ind i mellem så tør ikke rigtigt vælge en, jeg ikke kan træne til at komme når jeg kalder, før jeg bliver rig og køber en stor gård med grund til, så den har gode muligheder for at løbe derhjemme. Vores have er stor, men så er 1000 m2 heller ikke større. Ziva kan jo nå at have en pote på samtlige m2 på 5 min selv om hun løber i cirkler.
    Jeg ved godt jeg er ved at ramme et punkt hvor der er en 10 racer, der hver især har en lille ting. Jeg har heldigvis et års tid til at lære racerne bedre at kende, og finde ud af hvad jeg bedst kan gå på kompromis med. Jeg havde egentlig i eurasier lænet mig lidt op af at der står den ikke strejfer. hvis den nu bliver hos mig mens vi går langs markerne og måske er nem at få retur når den har snuset færdig, er det måske bedre at gå på kompromis med end hvis chodsky pes gøer for meget ved lågen. Det er bare svært lige nu når jeg ikke ved i hvilken grad ulempen er. Jeg tænker at kun besøg kan give os herhjemme et bedre hint om hvad vi tænker at vi ser som den mindste gene.
    Jeg er også nød til at lære om det er vov når folk er i indkørslen, for fred være med det, men jeg rammer ind i mellem ture hvor hundene følger os hele vejen langs hegnet og gøer vildt og jeg får altid et kæmpe chok. Hader de haver, og går gerne omveje for at undgå dem og fordi nogle af hundene er så svære at stoppe igen hvor man tydeligt kan høre hvordan ejerne står og råber og prøver at få ro. Det er en kæmpe frygt, det er jeg ikke ret sikker på at jeg kunne leve med i 12 år at høre på hver gang nogle er på fortorvet - så ville jeg jo have lukket havedør hele sommeren.


  • #178   22. jul 2019 Jeg tænker altså, at du sagtens kan få en Aussie - så længe du ikke går efter hardcore arbejdslinjer?
    Dem jeg kender er altså fantastisk familiehunde overfor hele familierne (inkl. børnene) og selv de mere skarpe af dem, er yderst venlige og kærlige overfor gæster i hjemmet, som de kender. Jo, måske har de lidt ekstra tilknytning til den i familien, der træner med dem, men ikke i et sådan omfang, at de ikke også sagtens kan være glade for andre mennesker.

    Og træningsmæssigt har du ret - du ville kunne kommer noget længere med den, end med en husky. Jeg var faktisk oppe med Aqui i Rally-Bgynder en dag, hvor jeg samtidig gik op med min venindes gamle aussie. Altså - de bestod begge to, men jeg skulle godt nok arbejde noget mere for det med Aqui undervejs smiley


  • #179   22. jul 2019 Karina: Ville aldrig gå efter arbejdslinjer. Jeg drømmer ikke om at komme langt i noget som helst, jeg synes bare det er hyggeligt at stå og træne. Mærke arbejdsglæden, at vi opbygger vores samarbejde og følelsen da Ziva og jeg kom igennem skovbørnehavens "jorden er giftig"-bane begge to uden at "dø". teknisk set en komplet ligegyldig øvelse og det tog os flere måneder, men det var fedt for os begge at komme igennem og jeg får trænet lidt core muskler på os begge to. Jeg synes det er ret skægt at Ziva kan snurre begge veje om sig selv, og jeg glæder mig til den dag hun kan spille død - men vi har ret store problemer med halen, der forvetningsfuldt logrer afsted for at opnå godbid. Jeg aner ikke hvordan man lærer at spille død, men når jeg en dag knækker øvelsen er det jo vildt fedt.
    Mine søskendes hunde synes jo som udgangspunkt at det er federe at kigge på græsset gror end at deltage i at træne sammen. Jeg ville føle jeg manglede noget i vores venskab, hvis det ikke var sjovere at lege på legepladsen med mig end at kigge på græsset. Men måske er meget af det også bare at præge det fra start, men jeg ønsker jo at hunden selv synes det er skægt og ikke fordi den føler sig tvunget til at skulle deltage i mine ideer. Giver forskellen mening eller er det mon bare mig der pladrer?


  • #180   22. jul 2019 Meget af det er prægning fra starten.
    Men det kræver jo, at der er "noget", der motiverer hunden.
    For nogle racer er det selve samarbejdtet. For nogle er det godbidderne. For nogle er det legetøj og/eller leg med fører. Og uanset hvad de er prædisponeret til, så kan man selvfølgelig påvirke det. Nogle er så bare nemmere end andre, og der må jeg jo blankt indrømme, at aussien er noget nemmere end huskyen. Har mødt flere af dem, der reelt bare arbejder, for at få lov til at arbejde noget mere smiley


  • #181   22. jul 2019 Du må da ud og møde papillon.
    Elsker selv den race, de er sjove, kvikke, trænbare smiley


  • #182   22. jul 2019 Du kan få Hugo? smiley

  • #183   22. jul 2019 Løgn, du vil jo ikke af med Hugo når det kommer til stykket smiley

  • #184   22. jul 2019 I dag vil jeg gerne smiley

  • #185   22. jul 2019 Hvad har han lavet?

  • #186   22. jul 2019 Karina: Ja, starter lige med en der er mindre madglad end en labrador, så vi reelt snakker mere om at motivere og tester mine træningsevner med en anden race en husky. Zivas største belønning ved at aflevere dummyen, er at hun får lov at hente den en gang mere. smiley Ikke at hun siger nej tak til at få en godbid, men der er ingen tvivl om at hvis den ene af os stiller os i den ene ende af plænen med mad og den anden ende og svinger med en dummy, vil hun altid løbe til den der står og svinger med dummy (eller fx de der legetøjsbolde på en snor)

    Crazy: Jeg vil så gerne have Hugo! Jeg blev så forelsket sidste år på camping. Manden har dog dumpet den for at fryse på shelterture og synes den er lige lille nok til at være en rigtig hund. Jeg var dog vildt imponeret over hvor kvik den var. Der var sådan en hundelegeplads med en masse træningsredskaber, og den var bare vildt dygtig og fandt det bare vildt skægt. Selv når Ziva og jeg gik forbi dens fortelt, lå den bare og kiggede ud og sagde ikke engang vov. Der er ingen tvivl om at når manden skal have ny motorcykel, skal jeg have en papillon. Den virker helt vildt som mig.
    Hugo og jeg kunne nemt gå ned i byen, og den nye cafe byder hunde velkomne og så kan vi spise bubblevaffles og vi kan gå langs susåen og havnen hele vejen hjem, uden jeg behøver at frygte hvornår han springer i efter ænderne. Årh vi ville have det så hyggeligt!

    Bare se en trick liste Hugo kan. smiley Dygtige dreng, vi skulle nemt kunne gå igennem liste og tjekke alle tricks og hygge os med makrel og tørrede lakseguffer.


  • #187   22. jul 2019 Ville også sige du skal kigge mere på aussie, hvis det er det du ønsker dig smiley synes det er en fed og sjov hund og jeg kender flere der bruger dem til Vandreture/shelterlivet og det trives de rigtig godt med. Synes den har lidt af det lalleglade over sig som retrieveren som eksempelvis borderen mangler.

  • #188   22. jul 2019 Jeg har en schæfer, som er en af de racer der knytter sig mest til en person. Bella elsker mig, hun er 100% loyal og jeg ved at hun vil give sit liv for mig. Men hun er præcis lige sådan over for andre mennesker, som hun ser meget. Hun har vel 12-15 mennesker som hun elsker meget højt. Den eneste forskel er, at hun ikke vil lave lydighedsøvelser sammen med andre smiley Nogle mennesker vil hun gerne gå tæt på, men sådan noget som en lige fvf, en lige plads og en apportøvelse, vil hun kun lave med mig smiley

    De CP’ere jeg har mødt, er altså ikke sådan super vagtsomme. Men de snakker virkelig meget, altså mere end schæfere smiley Ikke larm og piv, men bare virkelig meget snak smiley


  • #189   22. jul 2019 Ziva, Hugo skal.på sheltertur i uge 31, så skal jeg nok fortælle hvordan det går smiley Men ja, det er en kvik race og meget træningsvillig smiley

    Salla, Han er bare ualmindelig irriterende i dag haha smiley


  • #190   22. jul 2019 Jeg håber den aldrig bliver den nye modehund, så den ikke bliver avlet i smadder, inden jeg kan have hund smiley

  • #191   22. jul 2019 Hvilken snakker du om, Salla?

  • #192   22. jul 2019 Hugo er en papillon smiley

  • #193   23. jul 2019 Hjemmegående: Jeg ønsker mig alle hundene, der ikke findes i kategorierne terrier, gravhund og selskabshunde. Så har jeg stadig 7 kategorier og måske 200 racer, der lyder interessante og spændende at lære bedre at kende smiley smiley Mange af dem er bare nød til at vente på at jeg bliver rig og går min egen gård, så derfor starter jeg lige med de racer, der egner sig lidt bedre til ikke at gø af folk på fortovet, og hvor jeg gerne undgår at hunden bider, hvis naboens unger igen kravler over hegnet fordi de skal redde deres fodbold inden Ziva finder den.
    Jeg er glad for at høre at den er lidt lalleglad, det rykker den lige lidt op af listen.

    A med...: og det er jo en fed kærlighedserkæring, men jeg kan også godt se ulempen ved det. Er en CPer en chodsky pes? Som snakker mere end en schæfer? o.O Jeg troede ikke det fandtes. Ziva aner ikke hvordan man gør, men hun snakker også vildt meget. Jeg skal altid huske at minde folk om at hun er glad fordi hun knurrer når du får kløet, der hvor halen starter og kan finde på at knurre hvis du er rigtig sjov at trække i legetøj sammen med - og folk får et chok og slipper legetøjet og så kan hun løbe en lykkelig sejrsrunde smiley Hun kan hverken strække sig eller lægge sig til rette uden at det er med lyd på. Jeg havde aldrig troet jeg skulle se det som noget positivt, men jeg elsker det faktisk rigtig meget.

    Crazy: det må du virkelig gerne - men du er nød til at gøre det om igen efter uge 42 - for jeg er jo nød til at vide hvordan Hugo har det uden for sommermånederne. smiley Tænker at ca. 99 ud af 100 hunde elsker at komme ud og snuse i skoven i august måned.


  • #194   23. jul 2019 Jeg har endnu ikke mødt en chodsky der snakkede mere end en schæfer, også er racen meget sundere end schæferen. Det er nok hvad man gør det til/hvordan den er trænet/opdraget. smiley
    Og jeg har aldrig hørt om at det skulle være et problem at de stod og gøede i haven bare fordi.

    Men mød dem og vurder for dig selv. Vi skal have en engang smiley


  • #195   23. jul 2019 Anya: Yeah schæferen er for glad for at gø og har for mange sundhedsproblemer. Jeg ved at man kan undgå mange af dem, men jeg er egentlig af princip mest for bare at købe af de sunde race-linjer. Men jeg er ret vild med beskrivelsen af en chodsky pes, bortset fra at gø. Man aktiv hund, der gerne vil bade, apportere og er rolig indenfor og bl.a. kan anvendes som terapihund. Ikke at hun skal være det for andre end mig, men det fortæller noget fedt om personligheden. Jeg kan godt lide tanken om at den ikke bliver alt for stor, det øger chancen for at hun også får lov at komme op i sengen. Min største bekymring er dog, at der ikke er registreret en eneste opdrætter hos koebhund.dk så det stiller mig jo lidt større krav til at finde opdrættere og finde mig en god sund hvalp, hvis manden og jeg skal blive enige om at det skal være den.
    Hvis ikke det bliver denne gang, bliver det i hvert fald en af de næste. Den virker virkelig dejlig.


  • #196   23. jul 2019 Ja, CP er chodsky pes. Den elsker at apportere? Rolig inde? Terapihund?

    Altså, den er på godt og ondt i familie med schæferen. Den er ikke lavet til at apportere - det er retrievere der er gode til det. Rolig inde og terapihund, tja, på samme måde som alle andre aktive racer. CP-folket plejer at sige at den ligger et sted mellem schæfer og hvid schweizisk.

    Anya, har du nogensinde mødt CP’er hjemme hos dem selv? Prøv at tjekke den nordiske fb-gruppe, der er virkelig mange videoer af hvordan de snakker. Og nej, ikke piv, ikke gø, men snak.


  • #197   23. jul 2019 Ja det har jeg et par gange smiley

  • #198   23. jul 2019 A med.. : Det hedder deres racebeskrivelse, som er med til at gøre den til en af top-kandidanterne, der skal undersøges. Kilde: https://www.dkk.dk/race/chodsky-pes

    Jeg støtter mig til Lene's indlæg 150 - så noget sandhed må der var i ordene, indtil jeg selv får mulighed for at komme ud og lære nogle stykker at kende inden køb må jeg jo stole på racebeskrivelserne.

    Den behøver ikke være lavet til at apportere, det har jeg Ziva til. Jeg synes bare det er rart hvis den synes det er sjovt, da det er nogle lege hvor jeg er meget på hjemmebane. Jeg sætter stor pris på at kunne få apporteret fjernbetjeningen og hvis varmen fortsætter, sætter jeg snart en af Zivas "snor-bolde" rundt om håndtaget til køleskabet og lærer hende at hende nye vandflasker til mig. Hvis jeg kunne se køleskabet fra sofaen, så jeg var sikker på at hun også lukkede det efter sig samt ikke havde nogle betænkeligheder ved at stole på, at kødet til optøning ikke ville friste en sulten labrador smiley , havde jeg allerede lært hende det smiley


  • #200   23. jul 2019 jeg turde godt lære en hund det, jeg er lidt i tvivl om jeg tør lære en labrador det. smiley Siden jeg har set en træner få sin labrador til at apportere en pølse har jeg været fuldstændig imponeret, men det er simpelthen ikke et trick jeg kan få til at fungere herhjemme. Så derfor er jeg meget overbevist om at så kan jeg heller ikke få hende til at hente vand uden at belønne sig selv med frit valg af godbidder hele køleskabet smiley
    Mandens tidligere golden hentede nye sodavand til svigermor når hun var tørstig, men de stod dog i et viktualierum og ikke i køleskabet. Det kunne Ziva også, men jeg foretrækker dem kolde, og at hun fortsætter med at vide, at der er vovser forbudt i viktualierummet.


  • #201   25. jul 2019 Nej, jeg har ikke specielt kendskab til Chodsky Pes, udover at jeg har gået til træning med en, (min instruktørs hund), som er super sej og dejlig ... og har mødt et par stykker på udstilling Mit indtryk er : CP 10 Schæfer 6

  • #202   25. jul 2019 Ziva, for et par år siden var der én dansk opdrætter, og omkring 20 registrerede CP’er herhjemme. Hvis du virkelig vil lære om den, så læs den norske eller svenske kennelklubs beskrivelse smiley

    Om den bruges som terapihund, aner jeg ikke. Men rigtig mange træner redning med deres i Norge og Sverige, og det er de super gode til! LP og rally kan de også. Og herhjemme er der CP i både DcH og Nordisk. Jeg har set en video af en der dyrkede IGP, og det var ikke super smukt smiley


  • #203   30. jul 2019 Isabelle:
    jeg er blevet i tvivl, kan du mon hjælpe mig? Jeg ville se om jeg kunne finde en opdrætter, der ville give kaffe så jeg kunne hilse på eurasier og mærke hvordan de er i virkeligheden og ikke bare hvordan de fremstår på tekst. Jeg har søgt lidt på en kennel, der måske ville være sød at lade mig møde deres hunde, men stødte bl.a. på i deres beskrivelse at det er en alletiders vagthund. Betyder det at den vil advare mig og alt og alle? Jeg bliver lidt nervøs fordi jeg ved at naboens unger kan finde på at kravle over hegnet. Og det bliver mit problem, hvis ungerne kravler over og hunden bider. Bør jeg være nervøs? Fordi så har jeg streget den fra listen med det samme, og vil ikke engang tage en opdrætters tid på at spørge om jeg må komme ud og se.

    De skriver yderligere at den ikke kræver meget motion og nyder en gåtur, eller bare at komme en tur ud i haven. Jeg ved det er svært at svare på, men er det en kedelig hund? Vil den bare ligge glad i kurven? Vil den aldrig komme og puffe min arm og spørge om vi snart skal gå? Dreje væk fra stien, der fører retur til bilen, fordi den udmærket har regnet ud at det betyder hjem? Vil den træne med mig, eller smide sig i græsset ved første chance og bare nyde duften og ligge stille?


  • #204   30. jul 2019 @Ziva
    Jeg tror det du taler om at puffe til en, ikke har så meget at gøre med race, men mere hvad du har lært den.

    Min Grosser bestemmer stort set selv, hvornår han skal gå tur. Han stiller sig nemlig foran mig, og så hopper han fra side til side eller hopper op og ned. Så rejser jeg mig (de fleste gange), og går tur med ham.

    Sagde jeg nu nej hver gang, så ville han nok give op, og bare ligge i sofaen og glo..

    En hund er også hvad ejeren gør den til tror jeg.


  • #205   30. jul 2019 Ziva, jeg kan altså ikke se, at det skulle være så stort et problem med naboens unger.
    De har IKKE ret til at kravle over hegnet for at komme i din have.
    Jeg gad slet ikke finde mig i det, hellere ikke, hvis ikke jeg havde hund.

    Hvorfor går du ikke over til naboerne og fortæller dem, at du gerne vil have dig frabedt at de bare invaderer din have uden at have fået lov.
    Det er ikke dit ansvar at de bryder ind hos dig, det er deres forældres ansvar og det er utrolig dårlig opdragelse at de bare lader ungerne gøre det.


  • #206   30. jul 2019 @Anni.
    Er det ikke et værdi spørgsmål?

    Altså hvis et barn kravlede ind til min hund, og min hund derfor bed barnet, så ville han nok blive aflivet. Jeg har valgt en race der beskytter små "ting".

    Det er valg jeg har taget, da jeg valgte race.

    For da jeg har naboer, med børn, er risikoen altid til stede (bold ind over hegnet osv).


  • #207   30. jul 2019 Her i kvarteret kommer børnene pænt og ringer på hvis bolden er røget over hegnet.

    Og så er det hellere ikke mine naboer der skal bestemme hvilken hund jeg skal have.
    Det er min hund, jeg skal leve med den, ergo er det mig der skal bestemme hvilken hund jeg skal have.



  • #208   30. jul 2019 @Anni.
    Enig, det gør ungerne her i kvarteret nu også. Det kræver nu også boller at kravle ind til min, da han vil gø som en i helvede hvis et barn gjorde. smiley

    Uanset, er der nogen der vælger at børn skal være fredet (som jeg forstår Zivas krav), og det er da et helt legalt krav. Jeg har det jo selv.

    Jeg forstår jo ikke, at nogen tør tage chancen med en hund der ville bide et barn. Det vil simpelthen gøre for ondt, hvis min hund skamferede et barn.


  • #209   30. jul 2019 Nu kan jeg kun udtale mig om eurasier af de linjer, jeg kender. De kan ikke gå uden snor. De vil gerne gå ture, også lange ture, og beder også selv om det. De er ikke særlig motiverede for træning, som i at det har været VIRKELIG op ad bakke at komme igennem DcH’s C-klasse.

    Det er en stor selskabshund, og den er rigtig god til det, den er lavet til smiley Man får lige præcis dét, og vil man ikke have en selskabshund, skal man ikke have en eurasier.


  • #210   30. jul 2019 Jamen Martin, hvorfra ved du at hunden vil bide et barn ?
    Og hvor ofte er det lige at du hører om et barn som er blevet bidt fordi det er kravlet over i naboens have ?
    Og skal jeg virkelig lade være med at anskaffe mig min drømme Schæfer og i stedet for plages med en Golden eller Grosser fordi naboens unger evt kunne finde på at planke den over i min have ?
    Endvidere, så synes jeg at de fleste hunde har en ret god situationsfornemmelse, så de ikke bare farer hen og sætter tænderne i det der nu kommer i haven.
    Både mine Maller og mine Staffer har fint kunnet fornemme forskel på om det var alvor eller harmløst når der kom nogen.


  • #211   30. jul 2019 @Anni.
    Det har jeg da ikke skrevet at du skal. Dit liv, lev det som du vil.

    Jeg har bare forsøgt at sikre mig så godt som jeg kunne i henhold til mine værdier.

    Min erfaring er, at Schæferen er en relativt usikker hund i forhold til børn (rigtigt eller forkert), og derfor vil jeg ikke have en.

    Hvad andre vælger er mig ligegyldigt.

    Jeg kender ikke Mallen, men jeg har læst at Staffen skulle være fantastisk til børn.

    Synes du pådutter mig nogen underlige tanker. smiley


  • #212   30. jul 2019 Martin: Jeg håber du har ret, for jeg skal nok få lært vovse at det er belønningsværdigt at plage. Der er aldrig succes med at tigge, men hvis man ligger i sin kurv kan der godt falde rester af - men aldrig nogen sinde 10 m radius rundt spisebordet. Jeg har egentlig ikke givet det så mange tanker om jeg selv har lært Ziva og de tidligere labbere det. Det har bare faldet naturligt at hvis de puffer til mig, er det sandsynligvis fordi jeg har siddet for længe foran tvet eller computeren, og synes faktisk påmindelsen om at gå i skoven er meget rar.

  • #213   30. jul 2019 Anni: Det er dårlig opdragelse, men det er ikke et større problem for mig og lidt på linje med at det også irriterer mig når skraldemanden ikke kører skraldespanden retur - men jeg gider ikke skrive en klage hver gang. Det er ikke noget jeg vil starte et større nabo-problem med. Det er ikke fordi det sker ofte - det er ikke sket i år endnu, men jeg tror også de har været på ferie udenlands indtil i går, men jeg stoler slet ikke på, at de ikke ville gøre det igen. De næste 5 uger har de ferie, de keder sig og hvis de har været ude at rejse, er det ikke sikkert der sker mere i år. Så går det lige op med, at jeg faktisk ikke aner hvornår man må slå græs og klippe hæk men bare gør det når jeg har lyst inden for rimelige grænser.
    Det gør også at jeg er mere tryg når mine søskende med deres 9 unger kommer på besøg, for ungerne kommer jo også bare bragende ind af døren, og det vil jeg altid sætte pris på smiley
    I går havde jeg faktisk ikke opdaget at Jehovas Vidner var kommet hele vejen op for jeg var faldet i søvn og var derfor uopmærksom. Jeg sætter pris på at Ziva bare siger vov og løber ud for at tage imod gæster i al almindelighed, for det er slags den situationer som jeg er bange for.

    Jeg har bare så mange situationer hvor jeg er bange for at det kan gå galt, og uanset hvem der går ind til hvem, er det min hund og mit ansvar. Jeg vil gå meget langt for at sikre at jeg har en hund, der ikke vælger at bide som en af de første løsninger. Senere når jeg flytter ud på landet er jeg måske mindre varsom, men lige nu bor jeg i midten af et villakvarter og om lidt flytter vi en måned i campingvogn med små og store børn, der render rundt om den.


  • #214   30. jul 2019 A med... Tak, jeg tager Eurasieren om 30 år når vi skal sidde og nusse og hygge hos i vores til den tid sommerhus i Sverige og nyde naturen og freden og ikke gider at komme på træningspladserne. smiley
    Der er helt sikkert racer jeg er meget mere tændt på lige nu.


  • #215   30. jul 2019 Ziva - du må tilbage til huskyen. Der er GARANTI for, at de ikke gør nogen noget, uanset hvor fremmede de er, og hvordan de kommer ind smiley

  • #216   30. jul 2019 Min have er slet ikke indhegnet til at kunne holde en husky smiley Når jeg køber mit hus langt ude på landet og får mere plads kommer den retur på realistisk-ønskeliste. Lige nu kan jeg desværre se lidt for mange ulemper, og håber lidt at finde en race med mindre jagtlyst end Ziva - da det også har sin portion af ulemper. Lige nu bliver det en drømme race, og så venter jeg bare på at møde andre så jeg kan klappe deres. smiley

Kommentér på:
Hjælp til race-valg

Annonce