5.496 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

findes der en korthåret collie? findes der en korthåret collie?

Hejsa.

Jeg mener jeg engang så en korthåret collie/lassiehund.

Mener den blev kaldt Sheltie og var en australsk hyrdehund, men kan ikke finde den igen, og husker sikkert forkert, så må hellere spørge herinde så.
Så er der nogen som kender racen, eller er det bare en som har været klippet jeg har set?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  findes der en korthåret collie?
  • #1   20. aug 2014 Ja, det gør der.

• #2   20. aug 2014 #1 noget du vil fortælle mere om eller holder du det for dig selv så?

• #3   20. aug 2014 Prøv at søg på korthåret collie - der er også nogle her inde.

Sheltie er en shetland sheepdog, og ligner mere en langhåret collie i mindre udgave.

• #4   20. aug 2014 Du skal lede under korthåret Collie. Sheltie er en helt anden hund og noget mindre.

• #5   20. aug 2014 den skulle også være på højde med en lab f1, ihvertfald den jeg så dengang.

• #6   20. aug 2014 hmm. hvis det er denne race så husker jeg ihvertfald forkert, så er det ikke den jeg ville have som næste hund.
    http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/67108-en_af_mine_himmelhunde_

hvordan er det så lige med Sheltie, er det ikke en mindre model af Collie eller hvad mener i med en helt anden race?

• #7   20. aug 2014 Korthåret collie er en race for sig

profilbillede
  • Natchan
    Natchan Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Svar: 36
    #8   20. aug 2014 En Sheltie er en Shetland Sheepdog og ligner en mindre udgave af en collie, ja. Men de er ikke samme race.

• #9   20. aug 2014 #7 ja, det var ikke den jeg ville have alligevel så.

Jeg vil have en som ikke fælder helt vildt meget, og som ikke er for stor, energi må den gerne have godt af.

Mente at en sheltie passede da jeg kiggede for 1 år siden, men gider ikke pelspleje, allerhøjest børstes en gang hver 14 dag. ingen klip eller bad hver uge.

• #10   20. aug 2014 Kan du beskrive den hund du så ?

Størrelse, bygning, ørestilling, hvordan bar den halen, pels længde og struktur og farve

• #11   20. aug 2014 kan ikke rigtigt huske det mere.

Men den var 2-3 farvet, ikke 100% korthåret, men nok 4-5cm, hovbedet og ører ligner den jeg har vedhæftet. ligner faktisk hele hunden, bare mere korthåret, men kan også bare være den har været klippet.
    halen hang ned.

profilbillede
  • #12   20. aug 2014 syntes når jeg søger på sheltie så er de mere langhåret end det jeg husker

• #14   20. aug 2014 Kan det have været en border collie ?

• #17   20. aug 2014 kunne godt ligne en border collie, men den havde ikke så langt hår under maven. og hovedet lignede mere en sheltie.

det er bestemt ikke en aussie efter hvad jeg finder af billeder på google-

profilbillede
  • #18   20. aug 2014 Jeg har en trefarvet korthåret collie. Han ligner ikke hunden på dit billede mht pelsen. Måske har du set en blanding? smiley

• #19   20. aug 2014 det kunne jo også have været en blanding

• #21   20. aug 2014 Border collier kan variere meget i pelslængde, de kan godt være korthåret -ikke "labradorkorthåret" men dog med noget mindre pels end den du har lagt ind her.

-,men en BC er en fuldblods arbejdshund, det er bestemt ikke en race for hvem som helst, så jeg ville IKKE vælge den bare udfra pelslængden.

• #23   20. aug 2014 I øvrigt er korthåret ikke = fælder mindre. Mange af de korthårede fælder faktisk en del.
    Så vil du have en hund der ikke (eller næsten ikke) fælder, skal du lede efter klippe-racer eller ruhårede...

• #24   20. aug 2014 Tror du ikke det har været en spidshund du har set

• #26   20. aug 2014 Jeg har nok blandet nogle ting sammen, eller også har det været en blanding som sagt.

og jeg vælger en hund ud fra mange punkter og ikke kun pelslængde, men et krav er at der ikke er for meget pelspleje.

At der er krudt i vovsen gør ikke noget. vi er tit i skoven ovre ved andre med hunde, udenfor på gården, eller bare en gå/cykeltur ned til brugsen ;D

Men i får mange tak for alle svarene, må kigge lidt mere rundt, det er jo heller ikke fordi min nuværende vovse er gammel, men fik bare lige lyst til at blive oplyst smiley

• #27   20. aug 2014 Inger -det var faktisk et godt bud. Kunne det måske have været en islandsk fårehunde? Min bliver, af ikke-racekendere, jævnligt skudt til at være en sheltie-blanding.
    De fås osse i stort set alle farver, er mindre end labber (sådan omkring de 12-16kg +/-) og kan både være langhåret (som den i min profil) eller korthåret som den BC Linda har lagt billede ind af

• #28   20. aug 2014 og selvf træning smiley

Men det kunne meget vel være en spids, bare hvor halen hænger ned istedet for krøllet op, men ligner det rigtigt meget.

• #29   20. aug 2014 Rene -et fysisk aktivt liv er bare ikke nok til en BC. Den er en intelligent arbejdshund, den skal bruge hovedet, ikke kun kroppen. En del af dem får faktisk adfærdsproblemer fordi ejerne ikke magter at give dem tilstrækkeligt med udfordringer og/eller ikke magter en hund med den kombination af stressniveau, intelligens, aktivitetsniveau og en vis følsomhed

• #31   20. aug 2014 ligner faktisk denne. nu kan jeg ikke lige se om halen er krøllet op, men ser da ikke sådan ud.

profilbillede
  • #32   20. aug 2014 Mange af spidserne har "hængehale" når de ikke lige er opmærksomme og aktive. Min har halen rullet op når han laver noget, er opmærksom eller interesseret, men står han bare og slapper af, kan den godt hænge

• Natchan
    Natchan Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 1 Svar: 36
    #33   20. aug 2014 Det er en akita

• #34   20. aug 2014 Den du har sat ind her, har osse oprullet hale (eller det bør den i hvert fald have ifølge racestandarden).
    De fleste spidshunderacer skal have oprullet hale. Men den kan som nævnt godt hænge når de ikke lige er "på"

• #36   20. aug 2014 min mor sagde det er sundt at kede sig engang imellem smiley

Men selvf skal hundens sind/væremåde tages in mente, jeg er ikke helt nybegynder hvad angår hunde, godt er min nuværende min første "Egen" hund, så har jeg hele min levetid været i hundefamilie.

• #38   20. aug 2014 men hvor mange "racer" er der så under spidshunden, for det står selvf. akita på denne, men der er også andre varianter kan jeg se,

• #40   20. aug 2014 En australian shepherd er en amerikansk hunderace smiley

Det kan være en kelpie, den er korthåret eller australsk cattledog, begge australske hyrdehunde racer.

• #41   20. aug 2014 Rene -det er IKKE sundt at kede sig når man er en aktiv hyrdehund. De kan naturligvis slappe af indendøre... men det kræver altså at de inden da har fået passende aktivitet.

EN border collie der ikke får lov at bruge hovedet, kan meget hurtigt blive ulidelig at bo sammen med. Tvangsadfærd som f.eks. at jage skygger er ikke usædvanligt, ligesom man kan opleve nervøsitet og stressadfærd, ødelagte ting, alene-hjemmeproblemer, at hunden har svært ved at finde ro osv, hvis ikke man giver den noget fornuftigt at lave.

hvis ikke man gider træning og/eller anden "hjernegymnastik" så skal man ikke vælge en hund der har brug for masser af den slags

• #42   20. aug 2014 det er ikke en kelpie, bagbene stod ikke så langt bagud. + der er flere små ting som ikke lige passer, jeg tror det har været en spids med nedad hale, tror det er en jeg vil kigge lidt mere på ihvertfald, men den jeg skal have skal ihvertfald have halen nedad.

• #43   20. aug 2014 Liste over spidshundene: http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2922

Men tror altså du får en hel del mere ud af at finde ud af hvad du ønsker hunden skal indeholde i forhold til ting som aktivitetsniveau, temperament, selvstændig/samarbejdende, vogtende/ikke vogtende osv.
    Det skulle efterlade dig med en stak racer som passer til dig -og så kan du jo vælge en blandt de racer, som osse har en pelstype du bryder dig om

• #44   20. aug 2014 Lad os nu den snak med aktive hunde ligge, jeg er udemærket klar over hvad det vil sige at have en aktiv hund, men det er slet ikke det mit oprindelige ? gik ud på, og jeg havde også sat en smiley efter "min mor siger" anekdote.

Siger igen tak for alle svarene.

og links smiley

• #46   20. aug 2014 Jeg syntes tit huskyens hale hænger ned af

• #47   20. aug 2014 fordi jeg syntes det er pænere.

Jeg har forhåbentlig mange år inden jeg skal have ny hund, så har lov til at være totalt kritisk og urimelig hvad angår udseende på hunden samt sind.
    skal bare lige finde den som passer ind i mit hoved og familie smiley

• #48   20. aug 2014 Prøv at google spidshunde Der kommer mange

• #49   20. aug 2014 Men de fleste spidser hat jo altså ikke halen nedad hele tiden -kun når de er i ro, er utrygge e.l. Resten af tiden er den rullet op, men undtagelse af enkelte racer.

Og så skal man lige overveje at mange af spidserne ikke ligefrem er nemme hunde. Der er nogen i den mildere ende, som f.eks. islandsk fårehund, finsk lapphund o.l. som, selvom de da er selvstændige, slet ikke er det i samme grad som de "sværeste" spidser. De er stadig trænbare og samarbejdsvillige, bare ikke i samme grad som mange af hyrdehundene.
    Men generelt for spidserne gælder det at de er selvstændige, ikke specielt samarbejdende og ofte er meget svære, hvis ikke umulige at lære at gå uden snor. Nogen har meget stor jagtlyst.
    -igen, der er varianter i begge ender af skalaen, men man skal altså ikke købe en spidshund blot for udseendet.

• #51   20. aug 2014 ja det kunne jeg se, så der er nok at tage fat på, godt der er lang tid til smiley

#50 syntes ellers jeg har forsøgt at gøre klart at jeg godt ved hvad jeg vil have med aktivitet og temperament.
    Men igen. det var ikke det mit spørgsmål gik ud på, og som jeg også har sagt så er der LANG tid til jeg skal have en ny hund, og ville bare have den hund (spids) ud af hovedet, for den har spøgt i snart 1 år nu smiley

• #52   21. aug 2014 Måske en meget god idé at gøre sigt klart også, om man er til spidshunde eller hyrdehunde - udover et fantastisk udseende på mange af racerne, er det svært at sætte lighedstegn mellem disse hundegrupper hehe smiley
    Jeg er fx helt vild med hyrdehundenes pleasergen og arbejdsiver smiley En selvstændig race ville virkelig sætte mig på prøve smiley

• #53   21. aug 2014 Pelslængderne på sheltien kan godt variere. Jeg synes især mange af de blå virker lidt "korthårede"

Men de fælder meget smiley men du behøver ikke bade dem hver 14 dag, de fleste bades 1-2 gange årligt.

• #54   21. aug 2014 Nogle spidshunde har halen nedad pga "forkert" bygning smiley Min Ollie er sådan én.. Men racen skal helst have den krøllet op over ryggen, så det er nok ikke en lapp du har i tankerne.. Med mindre det altså er Ollie du har set smiley Hun passer med den semilanghårede pels og halen smiley

profilbillede
  • #55   23. aug 2014 Ser da super sødt ud ellers smiley

Kommentér på:
findes der en korthåret collie?

Annonce