724 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Løbetids spørgsmål? Løbetids spørgsmål?

Hej HG

Jeg har jo denne skønne lille Labrador tæve
som blev 6 måneder igår smiley
Hun er min første tæve og har egentligt aldrig
rigtig haft noget med en løbetid at gøre før!
Men ja, tiden nærmer sig jo, og ligepludselig en dag sker det smiley

Men...
Er der nogle tegn på når de nærmer sig løbetiden? Både fysisk og psykisk.

Jeg er godt klar over at det ca. vare 3 uger og at hun vil være højløbsk i uge 2, right?
Og hun skal holdes i snor alle 3 uger og væk fra skovene og andre hunde!

Men er der andet jeg bare skal vide?
Kan godt Google men jeg foretrækker personlig erfaring da to tæver sikkert ikk er ens!?!

Er en smule nervøs og vil jo kun gøre det rigtige for hende!
Har også hørt de kan blive en smule følsomme og evt. blive falsk drægtig!
Kan man på nogen måde hjælpe til at mindske risikoen for det sidste?

Og er det forkert at sterilisere en tæve som ikk skal bruges i avl, bare for at slippe for løbetiderne og mulig stress for hunden?

Håber nogen har lyst til at dele deres erfaringer!

Mvh. Nanna smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbetids spørgsmål?
  • #1   21. aug 2014 En hund der ikke skal bruges til avl bør efter min mening steriliseres.

Det andet kan jeg ikke svare på, har kun hanhunde.

• #2   21. aug 2014 Nogle tævers tisse dims hæver op og bliver større. De bløder i 2 uger og 3 uge er det mere hvidt. Nogle tæver kan være dårlige til at gøre sig ren så de drypper alle vegne.

• #3   21. aug 2014 Tak for jeres indlæg indtil smiley

Tænker om at sterilisere en tæve kan påvirke hende lige så meget som en kastration kan ved en hanhund?
    Ved godt det ikk er alle hanhunde der reagere negativt på det!
    Har bare læst så meget om det herinde, og hun skal ikk steriliseres hvis det får en negativ effekt!!

• #4   21. aug 2014 Tror ikke der er lige så mange bivirkninger når man sterilisere tæve som der er når man kastrere en hanhund.

• #5   21. aug 2014 Hvis ikke at løbetiderne kommer til at forstyrre hverken dig eller hunden, er det vel ligegyldigt om hun er intakt eller ej?
    Jeg er generelt imod det for der ryger noget drift fra din hund, pelsen kan blive elendig og den vil have svære ved at holde en fornuftig vægt. Vælger du alligevel at få det gjort, er det bedst at ramme lige midt imellem to løbetider, så der går alligevel noget tid før du kan få det gjort. Vælger du at gøre det under løbetiden (hvilket de færreste dyrlæger vil gå med til) eller lige op til, kan du risikere at hun dufter godt HELE tiden og så vinder du jo intet ved at sterilisere hende

• #7   21. aug 2014 Jeg har selv i længere tid gået med overvejelser ifht. sterilisation og har endnu ikke besluttet mig. Det siges bl.a. at en tæve, der har tendens til agressivitet kan risikere en forøgning af dette, da testosteron niveauet stiger efter sterilisation. Mange er fortalere, hvis man gør det i en tidlig alder, da man i så fald kan forebygge forskellige kræftformer. Jeg ville nok tage en snak med min dyrlæge, så du føler dig sikker i din beslutning smiley

I forhold til løbetiden hæver min tæve op. Hun er god til at gøre sig ren, men har bukser på indendørs, da jeg har lyse gulve, hvid sofa og lyse tæpper. Hun har haft bukser på siden første løbetid og har det fint med dem. Jeg holder hende adskilt fra andre hunde i hendes løbetid, advarer hvis jeg møder hundeejere (med hund) på min vej og holder mig forholdsvis tæt på hjemme, for ikke at "genere" for mange af kvarterets hunde smiley Jeg synes jeg kan mærke at min tæve er påvirket efter løbetiden, hvor hun kan være meget sløv. Ved ikke om det hjælper dig smiley

• #8   21. aug 2014 Det er absolut forskelligt, hvornår tæverne er højløbske, Ghini skal parres i morgen og der er hun på 19. dagen, hendes mormor er højløbsk allerede på 5-8 dagen.

Jeg synes det er meget forskelligt, hvor påvirkede mine tæver har været og hvordan løbetiden i det hele taget har forløbet. Nogle har blødt meget, andre lidt, nogle har været super til at holde sig rene, andre er aldrig blevet rigitig gode til det.

Ghini har nogle dage, hvor hun er træt og sover mere, Alfa fik meget kort lunte overfor andre tæver i de sidste uger op til løbetid, Xingu vores gravhund opfører sig helt uændret.

• #9   21. aug 2014 Glemte lige stort set alle mine tæver er gået i fældning 3-5 uger før løbetidens start.

• #10   21. aug 2014 Tusind tak for jeres indlæg, de hjælper mig meget smiley
    Dejligt med så mange brugbare svar!

Jeg må se tiden an og se hvordan hun reagere på løbetiderne! Hvornår får man det bedste resultat af en sterilation?
    Altså hvilken alder? Eller mellem hvilke løbetider?

• #12   21. aug 2014 Birgitte: Jeg har så oplevet det anderledes med de hunde jeg kender. Her er det de små hunde der kommer i løbetid i alderen ½-1 år og derefter hver 8-10 mdr. De store hunde er derimod kommet i løbetid inden det halve år og derefter hvert halve år. Jeg tror ikke at der er et pegepind i dette tilfælde da det kommer an på hver enkelt tæve og hver enkelt løbetid

• #14   21. aug 2014 Vil lige sige, at nye undersøgelser viser, at risikoen for kræft hos hunde forøges, hvis hunden bliver steriliseret. Det er især amerikanske opdrættere opmærksomme på, da de steriliserer deres hvalpe i flæng, før de sendes ud som kæleklappe hunde.
    Jeg vil mene, at hunden skal holdes fra alt der hedder hanhunde i en månedstid. Løbetids bukser hjælper ikke en dyt. Har hørt opdrættere fortælle om hanhunde, der har forceret hegn o.lign. pga en løbsk tæve i huset. Desuden kan de løbetidsbukser snildt hives af. Min tæve startede 1.løb, da hun var 6 mdr og har sidenhen haft løbetid hvert ½ år. Hun hæver gevaldigt op, men man ser næsten intet blod, da hun er super dygtig til at holde sig ren. Husk evt at vandhuller eller bad i vand, når hunden er i løb er no go, da risikoen for infektion i underlivet stiger, når der er åbnet op under løb.

• #15   21. aug 2014 Jeg mener at have hørt man skal sterilisere sin tæve mens den er forholdsvis ung, hvis man alligevel har tænkt sig at gøre det...

Kommentér på:
Løbetids spørgsmål?

Annonce