23. apr 2007 Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 197 Svar: 1.559
Løbetids spørgsmål? Løbetids spørgsmål?
Hej HG
Jeg har jo denne skønne lille Labrador tæve
som blev 6 måneder igår
Hun er min første tæve og har egentligt aldrig
rigtig haft noget med en løbetid at gøre før!
Men ja, tiden nærmer sig jo, og ligepludselig en dag sker det
Men...
Er der nogle tegn på når de nærmer sig løbetiden? Både fysisk og psykisk.
Jeg er godt klar over at det ca. vare 3 uger og at hun vil være højløbsk i uge 2, right?
Og hun skal holdes i snor alle 3 uger og væk fra skovene og andre hunde!
Men er der andet jeg bare skal vide?
Kan godt Google men jeg foretrækker personlig erfaring da to tæver sikkert ikk er ens!?!
Er en smule nervøs og vil jo kun gøre det rigtige for hende!
Har også hørt de kan blive en smule følsomme og evt. blive falsk drægtig!
Kan man på nogen måde hjælpe til at mindske risikoen for det sidste?
Og er det forkert at sterilisere en tæve som ikk skal bruges i avl, bare for at slippe for løbetiderne og mulig stress for hunden?
Håber nogen har lyst til at dele deres erfaringer!
Mvh. Nanna
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.796
Det andet kan jeg ikke svare på, har kun hanhunde.
feb 2013
Følger: 17 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 383
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 197 Svar: 1.559
Tænker om at sterilisere en tæve kan påvirke hende lige så meget som en kastration kan ved en hanhund?
Ved godt det ikk er alle hanhunde der reagere negativt på det!
Har bare læst så meget om det herinde, og hun skal ikk steriliseres hvis det får en negativ effekt!!
feb 2013
Følger: 17 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 80 Svar: 383
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.508
Jeg er generelt imod det for der ryger noget drift fra din hund, pelsen kan blive elendig og den vil have svære ved at holde en fornuftig vægt. Vælger du alligevel at få det gjort, er det bedst at ramme lige midt imellem to løbetider, så der går alligevel noget tid før du kan få det gjort. Vælger du at gøre det under løbetiden (hvilket de færreste dyrlæger vil gå med til) eller lige op til, kan du risikere at hun dufter godt HELE tiden og så vinder du jo intet ved at sterilisere hende
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
I forhold til løbetiden hæver min tæve op. Hun er god til at gøre sig ren, men har bukser på indendørs, da jeg har lyse gulve, hvid sofa og lyse tæpper. Hun har haft bukser på siden første løbetid og har det fint med dem. Jeg holder hende adskilt fra andre hunde i hendes løbetid, advarer hvis jeg møder hundeejere (med hund) på min vej og holder mig forholdsvis tæt på hjemme, for ikke at "genere" for mange af kvarterets hunde
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.050
Jeg synes det er meget forskelligt, hvor påvirkede mine tæver har været og hvordan løbetiden i det hele taget har forløbet. Nogle har blødt meget, andre lidt, nogle har været super til at holde sig rene, andre er aldrig blevet rigitig gode til det.
Ghini har nogle dage, hvor hun er træt og sover mere, Alfa fik meget kort lunte overfor andre tæver i de sidste uger op til løbetid, Xingu vores gravhund opfører sig helt uændret.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.050
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 197 Svar: 1.559
Dejligt med så mange brugbare svar!
Jeg må se tiden an og se hvordan hun reagere på løbetiderne! Hvornår får man det bedste resultat af en sterilation?
Altså hvilken alder? Eller mellem hvilke løbetider?
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.508
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Jeg vil mene, at hunden skal holdes fra alt der hedder hanhunde i en månedstid. Løbetids bukser hjælper ikke en dyt. Har hørt opdrættere fortælle om hanhunde, der har forceret hegn o.lign. pga en løbsk tæve i huset. Desuden kan de løbetidsbukser snildt hives af. Min tæve startede 1.løb, da hun var 6 mdr og har sidenhen haft løbetid hvert ½ år. Hun hæver gevaldigt op, men man ser næsten intet blod, da hun er super dygtig til at holde sig ren. Husk evt at vandhuller eller bad i vand, når hunden er i løb er no go, da risikoen for infektion i underlivet stiger, når der er åbnet op under løb.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Løbetids spørgsmål?