{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.433 visninger | Oprettet:

OMG.. nu igen! -.-' råt vs ikke råt... {{forumTopicSubject}}

Ja nu sad jeg så på en facebook side for chihuahua's..
Og der var så en der lagde et billede op af hendes chihuahua med et råt kyllingelår, og spurgte om der var andre der havde oplevet at hunden ikke ville tygge i det? (medmindre man rev stykker af til den)
Det kunne jeg så relatere til, da lucky ikke gad den anden dag, han slikkede lidt på den men det var så også det.

Nå men det ender jo selvfølgelig med en kæmpe diskution om hvorvidt hunde må få råt kylling, og kød generelt eller om de ikke måtte. der kom argumenter for det hele, gode som dårlige. Bla. at hunde kan blive syge af det, at kylling splintre i maven, at man skal koge det først, at hunden ikke kan tåle bakterierne i det.
osv osv. Der kom selvfølgelig også modargumenter, og nogle prøvede at slå nogle af myterne ihjel, men uden helt..
Der var sågar nogle der sagde at hunden nu blev syg (ja nærmest døde) og ejeren måtte være fuldstændig blæst, hvis hun ville give sin hund rå kylling..
Det er vi jo så mange der er åbenbart.

Nu kom dette link så op: http://www.hillspet.dk/da-dk/dog-adult/how-a-dogs-nutritional-needs-differ-from-ours.html

Hvor der nederst står:
Giv aldrig din hund råt kød. Håndtering af råt kød er altid kritisk, når der tilberedes mad til mennesker. Det er også vigtigt i foder til hunde. Råt kød indeholder ofte bakterier, som salmonella-, listeria- og sågar colibakterier, der kan være meget farlige for både dyr og mennesker. Hunde og andre dyr, der fodres med råt kød, kan overføre bakterier til mennesker. Små børn, ældre mennesker og mennesker med nedsat immunforsvar kan blive alvorligt syge.

Nu kommer der sikkert også en kæmpe diskution her. Men det handler ikke om hvorvidt man skal fodre med råt eller ej. Men om at der er så mange myter omkring det at fodre råt.
Jeg synes man selv skal bestemme om hvorvidt man vil fodre med tørfoder, råt osv osv..
Men hvornår begynder folk at være kritiske overfor kilder, og rykke sig lidt? For de må jo tydeligvis intet vide om emnet, hvis de kan påstå at hunden nærmest dør af et råt kyllingelår smiley

Er det bare mig eller??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OMG.. nu igen! -.-' råt vs ikke råt...
  • #1   16. okt 2014 Næææ det er ikke bare dig smiley


  • #3   16. okt 2014 Jeg forstår altså bare ikke hvordan folk kan tro at det ikke er godt for hunden at få råt... Det er da en hund ikke? smiley

    Da jeg var omkring 12-14 år, hørte jeg det med at hunden bliver aggressiv hvis den får råt.. Jeg var jo ikke så gammel, så jeg troede på det. Indtil jeg en dag mødte en som fodrede sin hund med råt, jeg mødte dog ikke hunden. Hans hund var altså ikke aggressiv sagde han. Og så blev jeg kritisk.. Har jo så siden læst mere op på emnet, da jeg begyndte at færdes mere på nettet.
    Der skulle så lidt til før jeg faktisk selv bestemte mig for at finde ud af det hele.. Så jeg forstår ikke hvorfor det er så svært for andre.

    ligesom jeg aldrig har været med på vognen omkring hård træning af hunden, for selvom jeg intet kendte til det, føltes det bare ikke rigtigt. jeg brugte dog kvælerhalsbånd til træning med Vaks, fordi det skulle man, men aldrig om jeg rev i halsbåndet som han sagde man kunne hvis den ikke lystrede. Og jeg har været så ked af siden at jeg ikke fandt et andet sted at træne..


  • #4   16. okt 2014 Det er en fact at hundens tarmsystem er anderledes end vores. Det kan ikke diskuteres.
    Derfor tåler hunde råt kød. De får ikke salmonella eller maveproblemer, ligesom mennesker.


  • #5   16. okt 2014 Griseben er så vidt jeg ved også en lidt anden snak? da de netop kan splintre, hvis jeg ikke husker forkert??

    Og jeg synes som sagt også man skal gøre hvad man selv synes. Men jeg synes da ikke man skal fortælle andre hvad man skal og ikke skal, eller at hunden nærmest dør af det, fordi man selv er uvidende?
    Fair nok at nogle ikke vil fodre med råt, det gør jeg heller ikke selv hele tiden. Men ligefrem at sige det er farligt osv. det er det jeg ikke forstår.


  • #6   16. okt 2014 ja, der er historier om alt muligt, moderen til min tæve fik et af de her dentaben kilet fast for enden af spiserøret, det var hverken til at få op eller ned, stor opereration som ødelagde muskulatur både her og der. der er risiko ved alt.


  • #7   16. okt 2014 Shit, må hellere sende Einstein til destruktion... Hun tog en mus i dag... Hvor meget crap og sygdom mon der ikke er i sådan en!! :b

    Ej men altså... Tænker folk overhovedet? Selvfølgelig kan hunde tåle råt, medmindre de har ultra sart mave eller allergier... Det er trods alt en hund.

    Skulle mine have foder, der indeholdte kød, ville jeg klart vælge råfodring smiley

    Og nej, det er ikke bare dig...


  • #8   16. okt 2014 Min træners hund døde efter at have spist lidt græs...

    Jeps, der er historier med alt, som MLA nævner.


  • #9   16. okt 2014 Malene - Men problematikken om at hunden kan smitte mennesker med bla. nævnte salmonella og listeria er stadig relevant synes jeg smiley

    Jeg har selv overvejet om jeg måske skal begynde at brænde overflade bakterier af. Bakterier sidder oftest på ydersiden af et helt stykke kød.


  • #11   16. okt 2014 Jeg har talt med min dyrlæge om råt kød. Min hund elsker rå svin, men det bliver frarådet på grund af MRSA bakterien. Hunden bliver måske ikke syg, men kan være rask smittebærer, så ingen råt svinekød her mere.

  • #13   16. okt 2014 Pga. enzymmængden i hundens mund (og tarmsystem), ville jeg ikke være bange for smitte... Deres munde er simpelthen så rene... Alle fremmede mikrober bliver nedbrudt/dræbt lynhurtigt.

    Så smitte med den slags fra hunde, det tror jeg ikke på smiley


  • #14   16. okt 2014 Fru mormor. Det jeg oplevede var bestemt ikke en der spurgte om råd. Hun delte et billede for sjov og blev haglet ned om hvor farligt det var osv osv. Hun blev nærmest stemplet som en dårlig hundejer pga et kyllinge lår.


  • #15   16. okt 2014 Einstein - Jeg tror egentlig også at det meste bliver nedbrudt. Men hvad hvis kødet feks har haft kontakt med hårene omkring munden eller poterne? smiley

  • #16   17. okt 2014 Måske er der en smitterisiko når hunden bliver fodret med råt. Men. Så må man da bare sørge for at holde en ordentlig hygiejne. Vask hænder og lad være med at lade hunden slikke på hænder og ansigt. Ordentlig hygiejne x3 akkurat som ved madlavningen. Så er man altså kommet RIGTIG langt i forhold til smitte smiley

  • #18   17. okt 2014 Jeg har lige lånt et par kommentarer fra denne tråd, som jeg tænkte var gode for dem på fb at læse smiley

  • #19   17. okt 2014 Gad vide hvordan vilde hunde mon overlever, når de nu ikke kan tåle råt kød ????? Lige præcis gris ville jeg så nok også undgå at bruge råt pga MRSA og det er vel ikke det helt store tab idet gris(vildsvin) næppe udgør nogen stor andel af vilde hundes/ulves kost.

  • #20   17. okt 2014 Lucky er aldrig blevet fodret med svin (han bliver ikke råfodret på fuld tid) så han får primært noget af det vi selv skal have til aftensmad, så det er kylling og oksekød størstedelen af tiden, og ellers får han vådfoder. smiley

    Men folk derinde vil tydeligvis ikke blive klogere.. så jeg fik mig vidst et par fjender, og et par ord om at vi ikke behøver at blive enige... Det bedte jeg dem så heller ikke om, men de ville tydeligvis ikke se på facts.. for de havde jo deres meninger og viden, så den dør var lukket smiley
    For alle ved at ens viden altid er den rigtige og at man ikke kan udvikle den og blive klogere.


  • #21   17. okt 2014 Mht. frygten for MRSA. Der er tre gange så stor risiko for at få MRSA inficeret kød ved at købe en udenlandsk kylling end der er ved at købe dansk gris smiley Bare lige til info smiley Så at undgå svinekød sikrer på ingen måde mod MRSA smitte.

  • #22   17. okt 2014 Og så fik vi også det på plads smiley

    Jeg køber kun dansk kød til lucky, netop fordi han spiser det rå.


Kommentér på:
OMG.. nu igen! -.-' råt vs ikke råt...

Annonce