{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.368 visninger | Oprettet:

Hvor hårdt synes i det var at have hvalpe? {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at overveje meget om jeg skal lade Kashmir få et kuld hvalpe herhjemme, men kan ikke helt finde de ud af om det er en god idé eller ej..

Jeg er ikke bekymret for om der er nok købere til hvalpene, det er mere det her med hvor hårdt det er at have hvalpene der skræmmer mig lidt..

Så Jer der har haft hvalpe, hvor hårdt synes i at det var, sådan på en skala fra 1-10? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor hårdt synes i det var at have hvalpe?
  • #1   22. okt 2014 8 med pil op.

  • #2   22. okt 2014 Er det ikke Kahsmir der lige er blevet OP? smiley

  • #3   22. okt 2014 5

  • #4   22. okt 2014 Hvornår i forløbet?
    Det har været meget forskelligt. Nogle perioder har været ren hygge og andre har været med røven i vandskårben. Nogle gange har jeg sagt aldrig igen. Nogen dage har man lyst til det igen.
    Jeg synes det hårdeste var da mynte var syg og indlagt. Og så bekymringer om, der nogenside ville komme købere til hvalpene, eller...
    Fem hvalpe der ikke følger samme rytme for tisseri - man er på hele tiden. Tre hvalpe der skal gå til hvalpetræning. Men man elsker det jo også.. Det er jo ens hobby.


  • #5   22. okt 2014 Hvornår i forløbet?
    Det har været meget forskelligt. Nogle perioder har været ren hygge og andre har været med røven i vandskårben. Nogle gange har jeg sagt aldrig igen. Nogen dage har man lyst til det igen.
    Jeg synes det hårdeste var da mynte var syg og indlagt. Og så bekymringer om, der nogenside ville komme købere til hvalpene, eller...
    Fem hvalpe der ikke følger samme rytme for tisseri - man er på hele tiden. Tre hvalpe der skal gå til hvalpetræning. Men man elsker det jo også.. Det er jo ens hobby.


  • #7   22. okt 2014 Diva, jo det er Kashmir der lige har været igennem en skulder OP smiley

  • #8   22. okt 2014 Elli var 7 og Nessie var 12, fordi hun ikke kunne blive renlig.

  • #9   22. okt 2014 Den første uge er hård. Man er konstant henne og overvåge, der er tusindvis af bekymringer. Det er helt sikkert en 10'er.
    Derefter følger to ret nemme uger. Det er en 5'er.
    Herefter starter det rigtige arbejde. Man bruger i hvert fald 10-20 timer i ugen på besøg af køberne, fotodokumentation og opdateringer.
    Hvalpene skal renlighedstrænes og præges på verden. Vi går hele vejen, men grundig introduktion til både dyr, mennesker, underlag og fremmede miljøer, inkl bilkørsel. Der er også besøg hos dyrlæge til tjek og vacc, samt besøg af chipper. Det er en 8'er.
    De sidste to uger bruger man meget tid på rengøring!!, gåture i snor, individuelle behov, luftning af tæven (som nu trænger til at komme ud af huset igen), papirarbejde, hvalpemapper osv. Hvalpene fylder meget. Tæven gør ikke længere rent efter dem. De larmer, roder og griser. Det er en 10'er.

    Hvorfor er det lige jeg er i gang med at planlægge endnu et kuld?! smiley


  • #10   22. okt 2014 Nu ved jeg godt det ikke er en arvelig skade hun er blevet opereret for, men er det ikke en skidt ide at få hvalpe på hende? Altså kan det ikke skade hendes skulder at få den xtra vægt og skulle passe hvalpene efter fødslen?

  • #11   22. okt 2014 Pernille, jeg kan godt følge din tankegang, og har selvfølgelig også selv haft de tanker smiley

    Jeg har snakket med dyrlægen om det, og han har sagt at hendes OP ikke vil ødelægge drømmene om at få hvalpe på hende, hun skal selvfølgelig lige være færdig med genoptræning og det bliver ikke før dyrlægen siger god for det smiley


  • #14   22. okt 2014 Altså det var ikke negativt ment, kom bare lige til at tænke på det smiley

  • #15   22. okt 2014 Jeg har lige haft hvalpekuld nr. 3 og 4,som tilfældigvis faldt med få måneders mellemrum. Jeg blev LIDT hvalpetræt, til sidst smiley Alligevel planlægger vi 5. kuld til januar?!

    Det ER hårdt. Vores datter på 20 måneder var involveret hele vejen og lærte hurtigt at sige "HVALPE!" og tage forsigtigt på dem. Meget berigende for alle parter. Så det kan lade sig gøre med børn i huset, men du skal dælme være over dem hele tiden - børnene altså. Tæven kan også helt afvise barnets tilstedeværelse, og så gælder det altså om at håndhæve det, for alle parters skyld.

    Vi har et særligt lokale i stueplan, som er "fødestue" og intet andet. Her opholder tæven sig de første tre uger med hvalpene, når ikke hun synes, hun har fri. En af os er hos hende 24/7 den første uge, og den anden må så tage sig af barn, hus og de andre hunde. Herefter indsluses hun mere i hjemmet.
    Når hvalpene er 3 uger, flytter de ind i spisestuen i en særlig hvalpekasse, som tæven kan komme ind og ud af, men hvalpene bliver derinde.
    Er vejret til det, kommer de udenfor hver dag fra 3,5 uge. Det er naturligvis nemmere med sommerhvalpe, for de kan boltre sig i haven mens barn og voksne hunde også er til stede, og alle får således tid "på en gang".
    Herhjemme kan projektet kun lade sig gøre, fordi jeg arbejder hjemmefra og har en meget fleksibel arbejdsrytme - jeg kan lege med hvalpe, og så skrive taler/prædikener/kirkeblad mv. når hvalpene sover. Jeg har få, faste aftaler udenfor hjemmet - bisættelser, barnedåb mv - hvor jeg som regel kan få en hvalpesitter ind.
    Har du et udejob 8-16 og et lille barn, ville jeg aldrig i livet få et hvalpekuld. Slet ikke, hvis der ingen mand er i billedet til at hjælpe og tage over.
    Tænk også over, hvad du vil gøre i følgende situationer:
    1) Moderen er i fødsel, noget går galt kl. 2 om natten - du skal til dyrlæge. Hvad med barnet?
    2) Moderen går i fødsel midt i aftensmaden - igen hvad med barnet?
    3) Hvalpene skal have flaske/sonde hver 3. time - hvad med arbejde, og dit barn?
    4) En hvalp skal til dyrlæge en weekendeftermiddag, hvem ser efter resten af kuldet og dit barn?

    Vi var ude for både nr. 1,2 og 4 så det er ikke opdigtede situationer - de kan nemt ske! I så fald er det super hårdt at have hvalpe, og det skal ikke gå ud over hverken tæve eller barn, at du ønsker det.

    Håber du kan bruge lidt tanker herfra, undskyld hvis det lige blev lidt langt smiley


  • #16   22. okt 2014 Enig med Lisbeth! Man skal tænke meget længere end 'det kunne være meget hyggeligt med hvalpe'. For ja, det ER hyggeligt, men det er ligeså ofte nervepirrende, dramatisk, krævende, dyrt, svært, hårdt, søvnløse osv.

    Vi har også oplevet dyrlægevagt både nat, weekend og dag. Vi har oplevet søvnløse døgn pga hvalpe der skreg, akut dyrlægebehov hos tæven pga revne dievorter og sår i ansigtet fra hvalpekløerne osv.


  • #18   22. okt 2014 Birgitta, hun vil komme i løb i slutningen af februar hvis hun følger hendes normale cyklus.

    Jeg ville gerne have ventet et år med at lave hvalpe på hende, men da hun bliver 4 år til marts er tiden desværre ikke med os mere.

    Og ja alt er klar til at Kashmir kan indgå i avlen, det eneste der mangler er at få godkendt den hanhund vi godt kunne tænke os af avls udvalget. smiley


  • #19   22. okt 2014 Lisbeth, mange tak for dit svar, du kan tro at jeg kan bruge det til noget.. smiley

    Lige nu er jeg kun ved at lege med tanken om at tilbyde min opdrætter at Kashmir kan få hvalpene herhjemme (hun er udstationeret ved mig) og jeg vil klart tage de ting du har skrevet med i mine overvejelser.

    Jeg er alene med min datter, som vil være omkring 2,5 år når hvalpene vil blive født, men jeg har heldigvis en dejlig familie som vil kunne tage hende når Kashmir skal føde, også selvom det bliver om natten osv smiley

    Men det er da klart min datter der gør at jeg lige skal bruge lidt tid på at finde ud af om jeg skal kaste mig ud i opgaven som opdrætter eller ej smiley


Kommentér på:
Hvor hårdt synes i det var at have hvalpe?

Annonce