{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.003 visninger | Oprettet:

Hvor hårdt syntes I det var/er at have hvalp {{forumTopicSubject}}

smiley Inspireret af en næsten identisk overskrift, vil jeg spørge jer, hvor hårdt I syntes det var/er at have hvalp?

Som førstegange hundeejer, syntes jeg det var ret hårdt. Jeg havde selvfølgelig læst en del om at have hvalp, men troede godt, hun kunne passe sig selv lidt engang i mellem..... det kunne hun så ikke, ikke uden at lave ulykker i hvert fald smiley
Jeg arbejder meget om natten, så den første måned vi havde hende hjemme, havde jeg enten fri eller nattevagter. En lille hvalp sover ikke lige 7 timer i streg (som jeg ellers gør efter en nattevagt), så det var meget afbrudt søvn jeg fik i den periode.

Hvalpe har det jo med at bide i alt, og det gjorde min også, så når hun var vågen, var jeg efter hende med legetøj for at aflede hende, hvis hun prøvede at bide i noget hun ikke måtte. Når hun så endelig sov, så kunne jeg jo ordne nogle huslige pligter...... nej, det kunne jeg så ikke, for hvalpepigen vågnede selvfølgelig, hvis hun troede der skulle ske noget spændende.

Jeg husker det som vidunderligt, da alenehjemme træningen gik i gang og hun kunne være alene mere end 15 min. Skøn skøn frihed smiley

Hvalpe er skønne, men også hårdt arbejde smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng TV op 500 kr.
  • Montering af låger og greb på IKEA Pax skabe 600 kr.
  • Opsætning af 2 loftlamper (New Works Tense + IKEA Backstörn) 800 kr.
  • Changing the faucet in the kitchen 700 kr.
  • Vores vaskemaskine får HFI relæet til at springe fra. 1.600 kr.
  • Ophængning af vægspot i lille badeværelse. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor hårdt syntes I det var/er at have hvalp
  • #1   23. okt 2014 Jeg synes det har været meget afhængigt af hunden
    På en skala fra 1-10 har jeg prøvet begge yderligheder
    Vovse er klart en 1
    Jeg har aldrig haft så nem en hvalp

• #2   23. okt 2014 Jaaaa jeg syntes egentlig man hurtig glemmer, hvordan det er at ha hvalp i huset. Men ja det var hårdt med afbrudt søvn ,,alehjemme, at være over den når den gjorde noget den ikke måtte osv Man tænker nok først på det, når man står i det ,og slet ikke inden man køber hvalp ,for neeeeej der er alt jo bare skønt, og nåh så nuttet den lille er Det er nok det mange glemmer,inden de køber hund smiley

• #4   23. okt 2014 Golden L - vi fik hvalp for 3 uger siden, og jeg har det på præcis samme måde som det du beskriver.
    Jeg er stadig så træt for tiden fordi vi skal ud og nattetisse, samt manden der står op kl 5.30, selvom jeg skal møde kl 10, så står vi op der. Hvis jeg er heldig får jeg en lille lur inden jeg skal møde.

Min kæreste Og jeg har endnu ikke børn, men vi har talt om at det her kun er en meget lille prøvelse i at få børn.
    Puha.. smiley sys det her er små hårdt bare ved tanken om et barn er anderledes smiley

• #6   23. okt 2014 Mynte var nok en toer. Renlighed i løbet af dagen to ret lang tid. Men det var vist også det..
    Hun sov 9 timer fra første nat. Havde selvtillid nok til at alenehjemmetræning var ok til en arbejdsdag på 14 dage. Har aldrig ødelagt noget - i hvert fald ikke som jeg husker.. Let at træne.
    Det der var sværest var nok at man som førstegangs egen ejer ofte kom i tvivl om ting.

Asger er lidt svære at vurdere. Har jo haft ham fra dag et. Han var en mærkelig hvalp. Lidt gammelmandsagtig. Ikke nær så legesyg som mynte og sine søskende osv. Men havde en ro i sig. Jeg føler ikke han var en svær hvalp. Nok også en toer. Men en anderledes toer.
    Men hans pels.. Da ham ramte lige omkring et år, hvor de skifter. Hold kæft den var en 8er.

• #8   23. okt 2014 Vi har lille Bodil på knap 22 uger og jeg synes det er HÅRDT!! smiley Men som andre skriver er det nok ikke så meget arbejdet med hende der er hårdt, men mere bekymringen om hvorvidt man gør det rigtige (vi er førstegangshundeejere). smiley

• #9   23. okt 2014 Der er skønt at have hvalpe. smiley

• #10   23. okt 2014 Jeg har ikke haft nogen af mine fra 8 ugers, så den afbrudte nattesøvn oplevede jeg kun en uges tid.
    Men min hanhund var en total energibombe, han spændede rundt som som en lille paceman og nappede og bed i alt, for slet ikke at tale om, da han fandt ud af hvor hurtig han kunne løbe. Kan slet ikke tælle alle de gange jeg svor at sende ham tilbage smiley

Men alt blev opvejet når han faldt i søvn i mine arme om aftenen med alle fire pote lige i vejret og hans lille bløde babymave ligge til at nuller smiley

Glæder mig så meget til at få en hvalp igen smiley

• #11   23. okt 2014 Min race er klart en 10'er som hvalpe. De er elendige til at være alene - det er de ikk lavet til! De stjæler alt, bider i mange ting. De står op på sære tidspunkter og følger med i alt der sker udenfor. De hyler hvis de ikke stimuleres rigtigt.

Når det så er sagt, så er det simpelthen så nemt at have hvalp med voksne hunde i huset. Hvalpen gør som dem, og den trættes af deres leg. Så kida er en 5'er.

Ligeså svær at håndtere som racen er, ligeså intelligent er den. Hvalpene lærer hurtigt, gøer ikke og er lynhurtigt renlig.

Vi har ret tit frustrerede hvalpekøbere, fordi det var hårdere at få hvalp end ventet - selvom vi har tegnet og forklaret alt til mindste detalje. Men de mangler jo erfaringen i hvordan tingene gøres bedst. Den kommer med tiden.
    Og når de synes alt er træls

• #12   23. okt 2014 ... Kan vi 'trøste' med at det bliver meget værre under kønsmodning og psykisk modning smiley

• #13   23. okt 2014 Maliq var en meget nem hvalp. Han havde aldrig problemer med at være alene hjemme, fra dag 2 begyndte vi at gå fra ham i små bider og han lagde sig bare i sin kuv ligeså snart vi gik. Han har aldrig bidt nogle af vores ting i stykker, og ødelagde faktisk heller ikke sit legetøj bortset fra en bamse. Renligheden kom lidt langsomt, men det var ikke noget der irriterede mig.
    Jeg synes faktisk han var yderst harmonisk som hvalp og han hvilede meget i sig selv.
    Så efter vores vi har haft sådan en lille nem dreng glæder jeg mig til at se om nummer 2 bliver ligeså nem smiley

• #15   23. okt 2014 Chico var virkelig nem smiley
    Han havde selvtillid og kunne allerede på 5. dagen være alene en hel arbejdsdag..
    Det tog dog ret lang tid at få ham renlig.. Kan ikke helt huske, hvornår det var, men omkring 4-5 mdrs alderen vil jeg tro, men det skyldes også, at vi pludselig var nødt til at lade ham være alene om dagen pga arbejde (vi havde ikke kalkuleret med dette)
    Derudover var han lidt af et dydsmønster.. Han fulgte os og lavede næsten ikke ballade.. Den aften han kom hjem til os, lærte han sit navn og "sit"...
    Intelligent og dejligt rolig smiley fik altid ros for ham..

Åh, savner lidt min nemme hvalp nogle gange...

profilbillede
  • #16   23. okt 2014 Jeg har haft hvalpe der har været nemme og hvalpe der absolut ikke var smiley Min sidste hvalp Perle (Dobermann) har egentlig ikke været nogen særlig vanskelig hvalp. Meget sød, blid og kærlig, nem at gøre renlig, nem at lære at være alene hjemme, har ikke gnasket ret meget i stykker (hvis man ser bort fra de par gange hun har prøvet at telefonere fra min mobil smiley ) Det vanskelige ved hende har været energiniveauet. Ikke at jeg ikke var foberedt på det, men en duracellhvalp kan godt være anstrengende fra tid til anden - også selvom man har købt netop den hvalp fordi man skal bruge energien og drivet på træningsbanen. Perle har nok været en 7'er.
    Min 'puppy from hell' var en foxterrierne - klar 10'er med pil op. Svær at få gjort helt renlig, tyggede alt muligt i stykker, svær at opdrage på, helt urimelig selvstændig og stædig, stak af på jagt for et godt ord. Hun voksede dog op til at blive alletiders dejlige hund, som jeg stadig jævnligt sender en kærlig tanke selvom hun døde mæt af dage for snart 20 år siden smiley

• #18   23. okt 2014 Det er 7 år siden smiley Jeg tror egentlig Diva var ret nem, jeg kan faktisk ikke huske da hun var hvalp. Hun ødelagde ikke noget særligt, men tog laaaang tid om at blive renlig og lære at være alene hjemme..

• #19   23. okt 2014 Jeg havde forberedt mig på at det blev meget mere hårdt at få hvalp, end det så egentlig gjorde. - Det var første gang jeg fik egen hund.
    Jeg fik ham oven i købet i november måned, så det var ofte møgkoldt og med sne at tissetræningen foregik.
    Han ødelagde aldrig noget (udover hvis et stykke papir røg på gulvet), han var super go' til at sige når han ville ud, han sov igennem om natten, alene hjemme træningen gik som den skulle, han var lærenem osv..

Han har absolut ikke skræmt mig fra at turde få hvalp igen smiley - men næste gang vil jeg nok igen sidde og værre forberedt på det værste.

• #20   23. okt 2014 Jeg synes hvalpe er noget af det nemmeste smiley

Lømmelalderhunde derimod... Det kan give grå hår :b

• #22   23. okt 2014 Herfra let som en leg smiley

• #23   23. okt 2014 Jeg har haft nemme hvalpe, og jeg har haft ufatteligt udfordrende hvalpe.
    De to jeg har nu, da har Luna været en 1'er og næsten ikke engang det, hun har alle dage været SÅ nem og er født artig. Isla var en 10'er, det er helt ufatteligt, hvad den hund har lavet, og det var faktisk hårdt. Hun befinder sig stadig meget højt på skalaen, men kors i himlen, hvor er hun sjov og underholdende smiley

• #27   24. okt 2014 Hmm..

Det er jo svært at sætte på formel. Det, der kan være min 5'er kan være andres 10'er eller 1'er...

Jeg har haft fire schæfere i alt, 3 hanner, 1 tæve.

De tre hanner har været en kæmpe opgave - de har været forskellige i forhold til hvornår og hvordan det har været værst, men de har alle tre været en enorm udfordring.
    Det, der for mig har været pudsigt er, at de tre hanner har været mit udgangspunkt for hundehold - og alt jeg har kendt til i forhold til det at have hvalp og unghund.
    Når jeg så har læst hvordan folk har undret sig over at det har kunnet være SÅ besværligt, så har jeg tænkt: Gad vide hvordan DERES hunde i virkeligheden har været. Er JEG bare vildt dårlig til at have hvalp og unghund eller har de aldrig haft en hund af samme type som mine tre pokkers schæferhanner?

Svaret kom da jeg fik vores tæve.
    HOLD nu kæft, det har været a walk in the park. Hvis det er sådan folk har oplevet at have unghund, så kan jeg godt forstå at nogle har undret sig over at det kan være SÅ udfordrende som jeg har beskrevet *GG*

Så - for mig har det at have hvalp og unghund været både mere end udfordrende især på det mentale plan og meget meget let og enkelt.

• #28   24. okt 2014 Nu fik jeg min hvalp da han var 3 1/2 mdr. Men jeg syntes han har været UTROLIG nem.
    Han kunne være alene hjemme, var 100% renlig (den første uge) og har kun stjålet vores sko få gange uden at ødelægge dem.
    Uge nr. 2 der pissede han på gulvet nogen dage i træk. Men tror det har været en reaktion på at han var et nyt sted og var alene hjemme (havde nemlig ferie den første uge vi havde ham). Nu går det som smurt, og hvis han tisser på gulvet er det fordi vi har været for langsomme eller ikke opdaget ham stod ved døren smiley

Det skal så også siges at opdrætteren har gjort et godt stykke arbejde med hvalpene med alene hjemmetræning, miljø træning, renligheds træning mv.
    Vi har simpelthen fået en velopdragen hvalp, som samtidig også sover igennem om natten smiley
    Så det er bare VIDUNDERLIGT! smiley

• #29   24. okt 2014 Min Chico var virkelig nem og jeg synes ikke, at han har været helt skrækkelig (heller ikke som unghund, men dog noget mere besværlig end som hvalp)...
    Odin var vist også let som hvalp (kendte ham ikke dengang), men har haft to perioder, hvor han har været en lømmel...
    Bella er derimod en udfordring... hun gør alt det, hun ikke må, og der er generelt mere gang i hende.. men hvor er hun dog skøn smiley

• #31   24. okt 2014 Det afhænger jo både af person og hund, men i ligeså høj grad også af, hvordan ens personlige overskud er, lige når det står på.

Det der er en 1’er for mig i én situation er måske en 7’er i en anden periode, hvor mit overskud er mindre.

Hemingway var set i bakspejlet krop umulig på mange punkter. Relativt hurtigt renlig, men kunne ikke være alene lige meget hvor megen træning, der blev lagt i det, var destruktiv og generelt en rigtig hård hvalp at have. Han var skøn og jeg knuselskede ham, men hold k*ft, hvor var det også hårdt. Jeg vil nok skyde ham til en 8-9’er.

Jeg må da også indrømme, at jeg på grund af ham havde mine betænkeligheder ved at købe Lulu. Både fordi jeg var bange for at komme til at sammenligne, men også fordi det bare havde været enormt ressourcekrævende at have ham.
    Lulu var dog helt anderledes. Hun var en helt anden hvalp. Hvor Hemingway var frygtløs overfor omverdenen og vadede ind i alle med træsko på, var Lulu langt mere forsigtig. Hun var svær i den forstand, at hun var rigtigt dårligt præget. Hun var bange for vind og vejr, cykler, biler, høje lyde. MEN bortset fra det, så var hun nem. Rigtig nem. Hurtigt renlig. God til at være alene hjemme. Ødelagde aldrig en hel masse. Vil skyde hende til at være en 2-3’er på skalaen. Lidt mere krævende som unghund, modnede langsomt og kunne nok i perioder ramme lille 7’er, når hun var helt udenfor pædagogisk rækkevidde og stressede vildt op i nye situationer– men alt i alt nem. I dag er hun en 1'er i næsten alle situationer. Altså alle situationer, der ikke involverer fremmede hunde i snor.

Myrna er igen en helt anden hund. Hun var lang tid om at blive renlig, da hun frøs frygteligt meget i vinteren og skreg og hylede op, når man satte hende ned på den kolde jord. Samtidig splittede hun ting ad for et godt ord, sov ikke om natten og var aldrig i ro i mange minutter ad gangen. Jeg var NÆSTEN grædefærdig på et tidspunkt, men jeg må sige, at hun har lavet en kovending. Hun har hele tiden været god til at være alene hjemme, men hun blev også renlig. Stoppede med at ødelægge. Har et dejligt sovehjerte nu og er alt i alt faktisk en nem hund, trods hendes hormonprægede hjerne lige nu. Jeg kan selvfølgelig ikke forudsige, hvordan hun fortsætter sin unghundetid, men lige nu synes jeg faktisk, at hun er nem. Vi lagde nok ud med en 7’er, men nu er hun nærmere en 3’er.

• #32   25. okt 2014 Jeg elsker Louie (4 mdr) men overvejer kraftigt om den næste vovse ikke skal adopteres voksen x) Puha det har virkelig været hårdt!

• #33   25. okt 2014 Jeg elsker at have hvalp;) om de er nemme spekulerer jeg ikke på, de har alle været utrolig sjove og der har været utrolig meget spændende at lære dem;) ingen hvalpe har været hårde at have, nogle har givet flere udfordringer end andre, men ærlig talt, det er jo det der er sjovt:)

• #34   25. okt 2014 He he, det er næsten ikke til at huske, for jeg synes jo umiddelbart, når jeg tænker tilbage, at det var nemt, sjovt og evigt dejligt at have hvalp, MEN:

Min forrige hund var ufatteligt lærenem og pleasende lige fra starten (12 uger), men han ødelagde stort set alle hælene på mine sko og støvler og en masse andet. Han stak af, når han så sit snit til det og han rendte næsten på væggene og bed i alt og alle. Blev dog ret hurtigt renlig, men det med at være alene tog sin tid. Jeg brugte desværre ikke tid nok på alene-hjemme-træning, før jeg begyndte på deltidsarbejde.

Keesha var besværlig på andre måder, for hun var fræk og meget selvstændig, så hun skulle helst ikke slippes af syne og som 4 mdrs. hvalp kunne hun uden besvær forcere mit hegn på 160 cm. smiley . Til gengæld er det meget få ting hun har ødelagt (udover puder og bamser), hun blev lynhurtigt renlig og efter få uger kunne hun også sagtens være alene nogle få timer - hvis jeg huskede at stille alt væk, som kunne ædes (mad, slik, skraldeposer etc.) Da jeg fik hende gik jeg hjemme (og gør stadig) men hun har lært at være alene en hel dag eller nat, hvis det er det, hun skal. Lydigheden og især tricks kom dog meget hurtigt alligevel (man når langt med godbidder smiley )

Men alt i alt synes jeg ikke, det var voldsomt belastende at have hvalp - og i guder hvor er jeg hvalpeskruk smiley

Kommentér på:
Hvor hårdt syntes I det var/er at have hvalp

Annonce