{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.889 visninger | Oprettet:

Hoste hos hunden {{forumTopicSubject}}

Har en hund som i fredags første gang begyndte at hoste helt vildt. Det er lød som en tør hoste blandet med kaste op lyde (og han stod også som om han skulle kaste op, dog er der endnu ikke kommet noget) Tænkte egentlig først at han havde fået noget galt i halsen, så blev ved ham hele tiden, så vi blev ved ham hele tiden, for at sikre han ikke fik vejrtrækningsproblemer. Men vi observerede så at han egentlig kun begyndte at hoste efter han havde gået, løbet eller anden form for aktiv. Hvilket vi ikke kunne få til at passe med, at han havde fået noget galt i halsen, da irritationen så ville være der hele tiden og ikke kan når han var aktiv. Og vi kunne heller ikke mærke noget selv.

Tog så til dyrlægen, hvor der blev mistænkt for hjerte- lungeorm eller kennelhoste (dog er det kun 4 måneder siden han blev vaccineret for kennelhoste, så dyrlægen mente ikke at det var det). Og han havde lidt feber, så er kommet på penicillin og hoste ned stillende piller, som kan gives efter behov. Inden vi gik fra dyrlægen fik han også en indsprøjtning med begge ting i. Vi fik ikke nogen endelig diagnose på hvad der kunne være galt, men fik at vide at vi over weekenden kunne tage afføringsprøver, og indlevere dem om mandagen, for at blive tjekket mod orm. Og at vi skulle holde ham i ro.

Lørdag og søndag har han fået sin penicillin som planlagt, men ingen piller mod hosten, da han slet ikke har hostet de to dage. Men han er moderat slatten, altså han sover det meste af tiden og at holde ham i ro er slet ikke et problem (meget unormalt). Han har også fin nok appetit (hvilket er lidt mærkeligt, da han er en hund der næsten kun spiser når han har været meget aktiv), men det er selvfølgelig dejligt at han spiser noget.
Han har søgt meget ud i haven for bare at ligge derude (plejer han heller ikke), hvilket vi tænker er fordi at han har lidt feber, og derfor gerne vil nedkøles lidt.

I morges hostede han dog en gang igen. Men så gik det hurtigt over. Og da vi fik skorstensfejeren på besøg lidt senere, så gøede han helt vildt meget, men det frembragte heller ikke noget host. Men for kort tid siden hostede han så igen ud af det blå.
Og da jeg tog hans temperatur i morges, lå den på 38,9. Så det er lige op til at han har feber, som vores ene dyrlæge sagde var på 39,0 og opefter.

Vi har haft ringet ned til dyrlægen igen, men den dyrlæge vi var inde ved er der ikke i dag, og vi kommer så til at snakke med den anden dyrlæge, som siger at han ikke synes det lyder som hjerte- lungeorm alligevel eller kennelhoste, når han ikke hoster mere, så vi behøver ikke at komme med afføringsprøverne, og at han først har feber ved 39,3. Men at hvis han fortsat bliver ved med at være slatten, så kan vi samle nye afføringsprøver for tirsdag, onsdag og torsdag og komme ind med dem i stedet for.

Vi er ved at være godt trætte af at høre lidt forskellige ting ved vores dyrlæger, og at man ikke kan følge op ved den samme, men man i stedet for kan blive ved med at bytte rundt imellem dem, ikke første gang det er sket.

Men ville høre om der er nogle der har oplevet noget ligende med deres hund, og hvad der var galt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoste hos hunden
  • #1   10. nov 2014 blev hunden ikke tjekket for hjertelunge orm, det ville jeg da med den hoste være meget bekymret for, jeg ville samle afføring i 3 dage, hellere det end at kunne risikere at ende med en død hund

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #2   10. nov 2014 Jeg ville finde en anden dyrelæge at aflevere de afføringsprøver til. Det giver ingen mening, at I skal smide dem ud, bare for at starte forfra på tirsdag. Det lyder som om din dyrelæge tænker det er lettest bare at se om ikke pencilinen virker, i stedet for at finde ud af hvad der er galt med din hund.

    Min hund havde lungeorm uden feber og næsten uden hoste. Og det er bare med at komme hurtigt i behandling, hvis det er dét, for det kan de altså dø af.


  • #3   10. nov 2014 Mine hunde har lige været igennem en omgang kennelhoste, og ved at feks Hadsund hundeskov, er lukket ned frem til den 18 Nov, pga kennelhoste (altså for at komme det til livs, så hundene ikke smitter hinanden) ...... Der er rigtig mange hunde pt der lider at kennelhoste desværre smiley

    Heldigvis er mine helt ovenpå igen, og håber også din vuf snart er helt sig selv igen smiley


  • #4   10. nov 2014 Der er 2 dyrlæger på den klinik vi bruger. Og i fredags var vi inde ved dyrlæge nr 1, som netop mistænkte han havde hjerte- lungeorm, og sagde netop det med afførings prøver for 3 dage, som vi har gjort og ville aflevere i dag. Vi ringer så først ned til klinikken, for at fortælle hvordan han har det og at han ikke har hostet hele lørdag og søndag. Vi kan så kun komme til at snakke med dyrlæge nr 2, som siger at at når han ikke hoster mere, så tror han ikke det er det alligevel, så vi behøver ikke at komme ind med de samlede prøver. Men at hvis han fortsat er slatten, så kan vi samle nogle nye prøver for tirsdag, onsdag og torsdag og komme ind med dem.
    Så det er jo træls at vi ikke kan få lov til at følge op ved den samme dyrlæge, men i stedet for får en ny, som siger noget helt andet.


  • #5   10. nov 2014 Det er jo nemlig det de kan, så man tør jo heller ikke at tage nogle chancer, når Han måske kan fejle noget der er så farligt.
    Vi har også snakket om at skrifte dyrlæge efter det i dag, og finde et sted hvor man kan komme i kontakt og følge op ved den samme dyrlæge, som har undersøgt hunden.


  • #6   10. nov 2014 Det lyder som da min havde kennelhoste for lidt over en måned siden... eller ja hostede, feber og det havde sat sig på lungerne... Han fik også behandling mod hjertelungeorm.

    Det tog to uger før han var på toppen igen.. Han spiste normalt under hele forløbet.


  • #7   10. nov 2014 hvis du stadig har prøverne og den sidste er samlet til morgen så skynd dig at få dem afleveret

  • #8   10. nov 2014 Vi har nu valgt at aflevere prøverne alligevel, selvom dyrlæge nr. 2, sagde at vi ikke skulle. Vi er nødt til at finde ud af hvad der er galt med vores basse. For han er ikke sig slev.

  • #11   10. nov 2014 Folk skulle eddermaneme skamme sig, når de tager smittede hunde ud blandt andre. Kennelhoste smitter kun ved direkte kontakt, så de hunde skal bare isoleres. Sværere er det ikke at bekæmpe.

    Der findes mange forskellige vira, som samlet kaldes kennelhoste. Hverken vaccine eller næsevaccinen dækker dem alle. Derfor kan hunden få dem alligevel, ofte i mildere grad end uden vaccinen!

    Hvile er vejen frem for en hund med kennelhoste.


  • #13   10. nov 2014 Jeg ved desværre ikke hvornår vi får svar fra prøverne.Men håber ikke der går forlang tid. For det ville godt nok være dejligt at finde ud af hvad det er der præcist er galt med ham.

  • #15   10. nov 2014 Og husk lige, at selvom prøverne er negative, kan din hund godt have hjerteorm. Taler af meget dårlig erfaring, min hund døde på trods af, at alle prøver var negative. På min hund blev det opdaget ved ultralydsskanning af hjertet og røntgen af lunger/bronkier, men da var det for sent.

  • #18   10. nov 2014 Det er en del år siden, men jeg er rædselslagen for det skidt. Jeg behandler min hund forebyggende mod hjerteorm, jeg skal ikke opleve det igen

  • #20   11. nov 2014 Har fået at vide at de selv laver testen, som koster 440 kr. Så der vil komme svar i eftermiddag, så nu må tiden bare godt gå.

    Puha Maj-Britt, det er jeg ked af at høre. Det er altid sjovt sådan noget. Men det vil vi da også være opmærksomme på så.


  • #22   11. nov 2014 Nå men testen viste at det ikke var orm han havde. Så vi fik at vide at det så bare var en almindelig infektion, så han bare skulle have ro og hvile til han er på toppen igen.

  • #24   12. nov 2014 Ja, det havde næsten være mere rart hvis han havde været testet positivt, så man i det mindste vidste helt sikkert hvad der var galt med ham.

    Men nu får han ro og hvile, og ingen hundetræning eller ture i hundeskoven ind til vi er helt sikker på han er frisk igen. Og så han heller ikke smitter andre hunde, hvis der er noget galt.

    Men vi holder godt øje med ham og hans adfærd nu, for at se om han bliver ved med at være sløj og hoster, eller han begynder at blive sig selv igen og livlig.


  • #26   12. nov 2014 Ja, ville være rart hvis vi kunne slippe af sted med at det bare var det smiley

  • #27   16. nov 2014 Nu har kennelhoste en inkubationstid på 8 dage, så der behøver nu ikke være med forsæt at man har smittet andre !!
    Man har jo ikke en jordisk chance for at vide om man er en smittekilde eller ej, før hosten bryder ud jo ........


Kommentér på:
Hoste hos hunden

Annonce