{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.883 visninger | Oprettet:

Michael M
Michael M
Tilmeldt:
8. dec 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Aggressiv hanhund overfor den ene ejer {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg står med et problem
Jeg er ejer af en fin dogue de Bordeaux hanhund på 2år
Glad hund,legende og hoppede overfor alle.
Men enkelte gang imellem,når min kæreste bed ham om noget,han virkelig ikke har lyst til,så viser han aggressiv adfærd overfor hende og hun bliver selvfølgelig bange og træder et skridt tilbage

Exsempel. ( hunden elsker og kører bil.
Så har bagagerummet stået åbnet og hunden hopper ind,så hun prøvet at den knurrer og bliver aggressiv overfor hende.)

Nogen råd?

Hunden vejer 60kg,så det er jo ikke ligefrem sådan en min kæreste tør tage kampen med.

Mvh michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggressiv hanhund overfor den ene ejer
  • #3   8. dec 2014 Tager din kæreste fat i hunden, når hun vil have ham ud fra bagagerummet?

  • #5   8. dec 2014 Jeg tænker, om det er fordi at han ikke kan aflæse din kærestes signaler? At hun måske virker meget nervøs, men giver en kommando med en hård stemme?

  • #6   8. dec 2014 Jeg tror det er noget helt andet.

    Hunden har en ressource som den kan lide( bagagerummet) , og hunde er simple på den måde at de gør hvad der kan betale sig.

    Jeg tror den har haft succes med at knurre, og at det derfor kan betale sig. Fordi den så her og nu for lov til at blive.

    Jeg ville dog gøre lidt som Vax skriver, sørg for at de knytter sig tættere. Din kæreste og hunden skal ud og have en masse gode oplevelser sammen. Træning, leg osv.


  • #8   8. dec 2014 Jeg har haft et lignende problem med min kærestes rottweiler i starten . Jeg begyndte at lave alt med den . Og den dag idag kan jeg flere ting med ham som min kæreste ikke kan få lov til frivilligt .

  • #9   8. dec 2014 Et godt råd til hunde er også. Hvis den har en adfærd som man ikke ønsker i en situation, så tænk over hvad man gerne ville have den gjorde istedet, og træn dette.

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #10   8. dec 2014 Vi har begge været der undervejs,men på et tidspunkt,knyttede den sig mere til mig og blev fars hund
    Også trådte hun lidt til side
    Og tror måske det er det der er galt.
    Men er desperat for og kunne finde en løsning.


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   8. dec 2014 Vil kalde det voldsom knurren så,hvor man tænker,kan den finde på mere??

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #12   8. dec 2014 Og det hjælper ikke og fjerne hans mandlighed,ved og fjerne kuglerne?


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #14   8. dec 2014 Hvordan vil du så flytte hunden?

  • #16   8. dec 2014 Hvad vil du gerne have hunden til at gøre? At flytte sig ud af bagagerummet. Så træn dette med en masse gode godbidder, så det får en værdi for hunden at høre efter .

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #17   8. dec 2014 Okay??

  • #19   8. dec 2014 Når hunden nu sidder i bagagerummet.

    Så stiller din kæreste sig et par meter fra bilen og viser hunden at hun har super lækre godbidder. Så snart den så letter sig og kommer ud af bagagerummet for at få godbidden, roses hunden til skyerne og godbidder gives.


  • #20   8. dec 2014 Må jeg tillade mig at spørge igen: nu du skriver "hvordan vil du så flytte hunden", kan man så antage, at din kæreste prøver at løfte hunden ud fra bagagerummet? smiley

  • #21   8. dec 2014 Helt enig med Henrik.

  • #22   8. dec 2014 Fornuftigt at forhindre hunden i uønskede ting, men man er altså nød til at ha' en plan b. En så stor hund SKAL man kunne stoppe - også når den uønskede adfærd er påbegyndt. Michael du skal støtte din kone, og når hun beder hunden hoppe ned, skal du sikre, at det rent faktisk sker.
    Jeg tror på et hierarki, og du skal lade hunden vide, at du og konen er ligestillede "førere". At jeg tror på hierarki, det betyder ikke, at jeg tror på fysisk afstraffelse. Jeg er leder, fordi jeg er klogest, sørger for mad, vand, luftning, "underholdning", beskytter mod problemer mm.


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #23   8. dec 2014 Han gider ikke godbidder,så han kan ikke bestikkes

  • #27   8. dec 2014 Tænker også en kvart med leverpostej kan lokke temmelig meget. Det er jo en mastiff smiley

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #29   8. dec 2014 Han bliver ikke vartet op i hoved og røv

    Han er bare ikke den madglad type,da han var hvalp,måtte jeg håndfordrer ham med et stykke tørkost af gangen.

    Men jeg kan godt få ham til at høre efter,fordi han ved jeg er leder.

    Men problemet er at min kæreste er mega bange for ham

    Men de leger sammen hver dag,men der har bare været et par enkelte gange,hvor han vil bestemme over hende.
    På den dårlige måde


  • #32   8. dec 2014 Så længe du selv tror på at det handler om lederskab kommer du ikke videre, for at få hunden til at opgive det den gør nu, er det der tilbydes nødt til at være bedre;) hvis du ved at hunden kan finde på at hoppe op i bilen så forhindrer du det bare, snor på, luk bilen eller hvad ved jeg, hvis den skal ud så tilbyd den noget den ikke kan sige nej til, det kunne være leg, flæskesteg, leverpostej eller hvad ved jeg, at tvinge hunden er rigtig dumt og kan nemt optrappe situationen;)

  • #33   8. dec 2014 Når du siger, at der har været enkelte gange, hvor han har ville "bestemme over hende", hvad mener du så helt præcist? I hvilke situationer er det helt præcist, og hvordan har du og din kæreste reageret?
    Hvordan mener du at din kæreste er bange for hunden - for siden du siger, at de leger hver dag, så kan hun jo ikke være bange for at omgås hunden. Mener du i stedet, at hun er bange for at sætte hunden "på plads" ? Det er lidt det indtryk, jeg får af dine indlæg smiley


  • #35   8. dec 2014 Bugsy - Jamen, det har da ikke noget med lederskab at gøre. Det er en bonding experience.
    Mad = god ting = ejer ses som bringer af god ting = Positiv forbindelse.


  • #36   8. dec 2014 #30
    Ja og teorien om tyngdeaccelerationen er endnu ældre. Hvor vil du hen med den snak?
    Svar ikke - det var ment retorisk.


  • #39   8. dec 2014 For mig lyder det som en usikker hund, ikke en "Jeg overtager lige lederskabet her, grrr"-hund.

    Ja, præcis. Hunde gør, hvad der betaler sig, men det betyder altså ikke, at de gør det for at overtage verdensherredømmet.


  • #40   8. dec 2014 Bugsy: hvordan har det noget med "lederskabet" at gøre, at hunden ikke vil lystre enhver kommando? Hvordan bliver eks'en pludselig, på magisk vis, "øverst i hierarkiet" ved at give mad til hunden, så den pludselig vil lystre alt? Den teori holder altså ikke smiley

  • #41   8. dec 2014 Først vil jeg lige sige at din kæreste på ingen måde overhovedet skal forsøge fysisk at flytte din hund så længe hunden siger fra på den måde.

    Generelt er det at flytte en hund fysisk MEGET grænseoverskridende for de fleste hunde, da det hæmmer deres sprog og er instinktstridigt. Man tager IKKE andres plads i en hunds verden. Læs evt. Alfasyndromet af Anders Hallgren.

    Det VIL gå galt, hvis hun bliver ved med at overskride hundens grænser.

    Ellers er jeg meget enig med Henrik.

    Din kæreste skal i gang med tillidsøvelser. Hun skal overtage alt hvor der skal uddeles ressourcer.
    Hun skal være den der giver vovsen alt spiseligt, den som belønner al god opførsel med ros og godbidder, den der leger med hunden, hun skal ud i at ALT hvad de to foretager sig sammen er 100% skønt. De skal have tillid til hinanden da de ellers smitter hinanden med nervøsitet og mistillid.

    Du står så for alle de "trælse" opgaver i hundens øjne, såsom afrettelse.

    Hvis hunden meget gerne vil ind i bilen så er det din kæreste der tilbyder denne ressource.

    Hvis hunden helst ikke vil ud af bilen så er det DIG der sørger for at den kommer ud af den bil. Dette gør du selvf. stadig på en hensigtsmæssig måde vha. træning. IKKE ved at flytte hunden fysisk.

    Ingen konflikter mellem din kæreste og hund.

    Jo mere hunden får tillid til din kæreste jo bedre vil den lystre hende og jo vigere bliver hundens grænser. Hun kan så tillade sig at begynde at dele ansvaret med at træne hunden etc.

    Men respekter hundens grænser eller det får konsekvenser ... Hunden har jo kun sit hundesprog at formidle hvad den tænker med. Hvis ikke man respekterer det så optrapper den de afstandssøgende signaler fra knurren til markering til bid ...

    Læs MEGET gerne om hundens dæmpende og afstandssøgende signaler. Jo bedre I forstår hvad jeres hund fortæller jer, jo nemmere er det at træne med hunden og generelt at omgås den :o)

    Held og lykke med træningen ... Få professionel hjælp hvis det bliver ved. Din kæreste skulle meget nødigt komme til skade.


  • #42   8. dec 2014 Jeg er enig med Sanne og Henrik. Hvis du/i prøver at straffe jer ud af problemet, vil det optrappe konflikten og så kommer nogen ,med alt sandsynlighed tilskade.

  • #43   8. dec 2014 #42
    Hvem ser du foreslå straf?


  • #44   8. dec 2014 Ingen her i tråden, har jeg skrevet det?. Men mange kunne nok finde på at prøve med straf af en eller anden slags.

  • #45   8. dec 2014 Eller også er det kun der hvor jeg kommer fra at folk finder på den slags.....

  • #46   8. dec 2014 Søren: man kunne formode at TS muligvis kunne tænke at ville straffe sig ud af problemet, fordi TS snakker om at hunden er stor så kæresten ikke "tør tage kampen op" - og Maj-Britt skriver "Hvis man nu greb til straf for at knurre, så kan næste skridt være videre i hundens sprog, og det kan være et bid" hvor TS svarer "hvordan vil du så flytte hunden?" - og TS snakker meget om at hunden ikke kan bestikkes med mad, men at den hører efter ham fordi han er lederen.

    Så jo, der er da nogle ting der godt kunne tyde på, at TS ville overveje at straffe sig ud af problemet, som mange jo gør hvis man ikke lige har forstået situationen korrekt smiley


  • #47   8. dec 2014 Funke - du skal søge ind til kriminalpolitiet. Du skal nok finde motiv, uanset om det er der eller ej. Måske hunden beskytter mandens narko, for han er sikkert narkopusher.
    Seriøst - hvis han ville banke hunden, havde han nok ikke spurgt om råd her, men i stedet hos bz'ere eller jægerkorpset. Begge kan nogle tricks til at ukampdygtiggøre en hund. smiley


  • #48   8. dec 2014 Straf er altså ikke nødvendigvis lig med at banke hunden smiley

  • Frank J
    Frank J Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 24
    #49   8. dec 2014 Selvfølgelig har en hund brug for en leder det er ikke børn vi har med at gøre .en hund skal vide hvor grænsen går ellers er løbet kørt og det bliver en belastning for begge parter

  • #51   8. dec 2014 Ellers lære hunden hurtigt at den bedste måde at vise hvem der bestemmer på er lige at kaste sin mad mor ned og bide i græsset !

  • #52   8. dec 2014 Det at man ikke tror på hele det der alfa/leder-halløj betyder ikke at man ikke sætter grænser for sin hund.

  • #53   8. dec 2014 Definér forskellen på at sætte grænser og at være leder.

  • #56   8. dec 2014 Jeg venter på svar fra #53. Skriv hvad forskellen er. Ikke fan'me om jeg gider sidde læse svaret fra et link. Det kaldes at skyde den ud til hjørne - altså vinde tid.

  • #59   8. dec 2014 Jeg ønsker ikke på nogen måde at min hund ser mig som en leder , jeg ønsker derimod at min hund respektere mine grænser såvel som jeg respektere hans . . Hvis man køre efter leder , så går den gensidige respekt lidt af det - i min verden og fortolkning er ordet .

  • #60   8. dec 2014 Maiken T: tak for det. Skriver fra min mobil, og det er dælme besværlig....

  • #65   8. dec 2014 Isabelle - hvad er der med dine hunde. Jeg synes altid, at der er et eller andet med noget humpen. Mon der er tale om hormonelle forstyrrelser?
    Hos hundene - altså jeg mener hos hundene. smiley


  • #69   8. dec 2014 #67
    Altid?
    Måske ikke. Men jeg er mand og fra vendsyssel. Vi er fra fødslen genetisk udstyret med en scanner, der fanger alle ord, som kan relatere til noget frækt. Så måske jeg ikke har "set" dine andre indlæg. Beklager! smiley


  • #74   8. dec 2014 Nu er det jo ikke sådan, at positiv forstærkning udelukker irettesættelse af hunden. For mig at se kan man da sagtens bruge en kombinationen af belønning af ønsket adfærd/ignorering af uønsket adfærd og så et kærligt, men bestemt 'nej', når udelukkende at ignorere ikke har effekt smiley

  • #85   9. dec 2014 Det er da helt smart hvis man vil optrappe en konflikt ;(
    Kan blive endog rigtig farlig når der er tale om en hund i den størrelse


  • #86   9. dec 2014 Det sekund min hund truer mig eller mine børn, underskrives dens dødsdom. Jeg vil ikke ha' en hund, der er i tvivl om, hvem der sidder for bordenden - aldrig. Her menes der en voksen hund - hvalpe skal lige prøve grænser, fair nok.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #89   9. dec 2014 Læs hvad det er for en hund der er tale om. Det er ikke e hund man skal være uenig med. Hvis hunden reagere som den gør vil jeg aldrig have andre en mig selv til at gå til den. Det kan gå rigtig galt at begynde at træne,såfremt man er bange og ikke er klar over hvad man gør.

    At en hund beskytter sit bur er der intet unaturligt i. Med tanke på hvad det er for en hund er det vil hvad man kan forvente.


  • #91   9. dec 2014 Max
    "At en hund beskytter sit bur er der intet unaturligt i."
    Det synes, at det er. Her er der tale om ejeren. Min hund, der er fra samme skuffe, beskytter intet overfor ungerne eller undertegnede. Men den ville gøre det overfor fremmede - forventeligt, helt som du siger.


  • #93   9. dec 2014 Hvis I beslutter jer for, at din kæreste skal til at begynde at forsøge at overskride din hunds grænser yderligere, på trods af, at den har sagt fra ved at bruge sine tydelige afstandssøgende signaler, som en psykisk sund hund selvf. skal kunne, og have lov til, såfremt den har en ansvarlig hundeejer, så optrapper det konflikten og risikoen for at din kæreste kommer til skade er STOR.

    Skylden vil være JERES, ikke hundens, da det kan forudses og dermed forebygges.

    Hunden har IKKE tillid til kæresten (det beskriver I selv og hundens adfærd viser det) og kæresten har IKKE tillid til hunden (som I selv skriver).

    DET er problemet, og det er det der skal løses for at kæresten og hunden kan samarbejde.

    Tvang, fysisk magt og andet nede på neandertaler-niveau, er unødvendigt og farligt, især når der er tale om en potent race som din. Behovet for at bruge disse meget nemme metoder (hvor man ikke behøver at bruge ret mange hjerneceller, for at kunne udføre dem) udspringer i mine øjne af ejerens selvværds- og evt. potensproblemer, der kommer til udtryk i et behov for at kaste rundt med og dominere et andet væsen, for at vise den "hvem der bestemmer" med fysisk magt, fordi de tydeligvis ikke har kontrol over ret meget andet i deres eget liv.

    En ustabil hundeejer vil ALDRIG i en hunds øjne bliv en stærk leder (hvis man absolut skal arbejde i den terminologi).

    Bare en begrundet teori.

    Jeg håber I vælger at få professionel hjælp, så hverken din kæreste eller hunden må bøde for det, vælger I at gribe det forkert an.


  • #96   9. dec 2014 Minion, nu er der forskel på at være fysisk og grov over for hunden, og så bestemt at bede den "pisse ud af bilen". Du tager vel forhåbentlig ikke fast i hundens halsbånd og kyler den ud af bagagerummet.

  • #98   9. dec 2014 Jeg har fået forståelsen af, at hunde plejer at måtte være i bilen og elsker dette? Hvis det er rigtigt, så kan jeg da godt forstå, at hunden ikke bryder sig om at kæresten pludselig vil smide den ud af dens "hule" - altså bagagerummet - som den plejer at måtte ligge i, og især hvis TS eller kæresten kan være fysisk mod den og overskride dens grænser. Man behøves ikke overdrive og sige at alt skal gøres med terapi og hundekiks, men enhver kan da forstå, at det blot vil forværre situationen hvis de fysisk tvinger hunden ud af bilen smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #99   9. dec 2014 Har selv en hund hvor jeg bestemt ikke vil råde folk til at gå hen til den når den er der. Det uanset om de kender den. Det gider jeg ikke gøre det store ud af. Hunden kan hentes af et par stykker,såfremt jeg ikke er til stede.

    Alt det der med at det kan betale sig gider jeg ikke noget for. Buret er hundens hjem og det beskytter den. Når den er der,har den ingen mulighed for flugt og den viser at den ikke ønsker at man nærmer sig. Ganske naturligt.


  • #100   9. dec 2014 Nu er en molosser meget mere back to basic end en røvslikkende og pleasende hyrdehund eller retreiver. Hvis man tror, at godbidder kan løse alle problemstillinger med fx en ambull, skulle man også se at få sendt brev til julemanden. smiley

  • #101   9. dec 2014 Jamen Sanne snakker jo ikke om at irettesætte hunden, hvilken du vel gør, når du beder den "pisse ud af bilen". At benytte tvang og fysisk magt er noget andet end at irettesætte den ved bestemt at bede den hoppe ned fra bilen smiley (jeg bed bare mærke i at du kommenterede på Sannes indlæg omkring fysisk tvang, men det har jo ikke noget at gøre med at irettesætte hunden)

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #104   9. dec 2014 Minon. Jeg er ganske enig. Har hunden fået besked på at komme ud så er det ud. Det kan altså godt gøres uden at det bliver et overgreb på hunden. Der er ingen grund til at bruge uger og år,på pølser og kylling og på den måde kører det op.

  • #105   9. dec 2014 Minion: men "at bede hunden om at pisse ud af bilen" er jo netop ikke lig med den tvang og fysiske magt, som Sanne beskriver. At irettesætte hunden og bede den komme ud af bilen (uden at skulle hive den ud i halsbåndet) er jo ikke det samme som tvang og fysisk magt, det er da indlysende smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #107   9. dec 2014 Helt ærligt. Hvis en hund ikke kan klare at man tager den i halsbåndet for at få den ud er den ikke noget at samle på. Er helt med på at man ikke skal kæmpe eller på anden måde bruge vold mod hunden,men man skal vil ikke der ud hvor alt fysisk kontakt er et overgreb.

  • #111   10. dec 2014 "1 gang har Bugsy knurret af mig hvor han ikke ville hoppe ned fra sengen
    Da jeg tog fat i halsbåndet for at trække ham ud af sengen begyndte så at knurre af mig
    Det var så både første og sidste gang ... han bogstaveligt blev revet rundt .. Lagt ned også sendt ud i baggangen hvor han tilbragte lidt tid alene"

    Det lyder sgu som om vi er ude i alfa-rul og alt muligt andet her, men jeg kan selvfølgelig tage fejl. smiley I øvrigt et klassisk eksempel på zoneforsvar, som er helt almindelig hundeadfærd og som ikke har noget som helst med rangorden eller lignende at gøre. Der er da ingen tvivl om at ovenstående metode virker, hvis man har en hund der er forholdsvis nem at kue, men har man ikke det, så risikerer man i den grad at optrappe konflikten. Og hvis hunden en dag siger fra for alvor fordi dens grænser igen og igen er blevet overskredet, så bliver den aflivet...


  • #112   10. dec 2014 Tråden bærer tydeligt præg af, at det er vigtigt at få ret. Ikke særlig meget fokus på at såvel folk som hunde er forskellige. Jeg har aldrig haft problemer med at få mine hunde til at makke ret uden brug af fysisk magt eller brug af godbidder. Chili kan ikke en masse tricks, men hun hopper op og ned af de ting, jeg be'r hende om - når jeg be'r om det.

  • #117   10. dec 2014 Ja eller lad hunden sidde og køb en anden bil(og hund) smiley

  • #118   10. dec 2014 Buggy: nu er det lidt som om, at du egentlig gerne vil være på tværs. Trods din ironi håber jeg da at du er klar over, at det intet har at gøre med, at alt skal handle om "ros og en pose godbidder", men hvis kæresten begynder fysisk at ville flytte hunden ud fra bilen (eller rive den rundt som med din hund), så vil der med garanti sidde et tandsæt i armen på hende smiley

  • #121   10. dec 2014 Som jeg ser det handler det her jo langt fra om at hunden ikke vil ud af bagagerummet. Det handler om manglende tillid.

    Min egen hund ville da helt sikkert også bliver bedt om at pisse ud af det, og det kunne kun gå for langsomt, og hvis den ikke gjorde det ville den blive flyttet, så simpelt er det.

    Men den helt store forskel er at jeg har tillid til mine hunde, og de har tillid til mig.

    Så den helt store ting der skal løses er at opbygge tillid mellem hund og kæreste. Man skal bestemt ikke tage en fysisk kamp med en hund af den størrelse hvor der ikke er tillid. Det kan næsten kun ende galt.

    For mange mange år siden, da jeg fik min første amerikanske bulldog, sagde avleren til mig. Det er en grund til at vi mennesker har alverdens teknologi og at vi holder kæledyr og ikke omvendt. Vi er de kloge, så udnyt at du er klogere end hunden. For fysisk har du aldrig en chance. Lidt primitivt sagt, men der er noget om snakken.

    Så din kæreste og hund skal ud og lave en masse positive ting sammen, så der for alvor kan opbygges tillid imellem dem.


  • #122   10. dec 2014 "Min egen hund ville da helt sikkert også bliver bedt om at pisse ud af det, og det kunne kun gå for langsomt, og hvis den ikke gjorde det ville den blive flyttet, så simpelt er det."
    Det er fan'me da det samme andre siger, men når du siger det, bliver det pludselig til en sandhed. Alle I selvfede må lige koordinere jeres strategi smiley


  • #124   10. dec 2014 Så det er ok at være fysisk, når bare tilliden er tilstede? Bare I selv kan finde ud af, hvad I mener.

  • #126   10. dec 2014 Endnu et link. smiley
    Jeg gider ganske enkelt ikke sidde læse flere sider, fordi nogen ikke selv kan formulere et svar.


  • #127   10. dec 2014 Ok, så kan man måske stille et spørgsmål i stedet: Jer, der absolut ikke vil acceptere at jeres hund knurrer af jer, hvorfor har I det sådan? Hvorfor er det så grænseoverskridende for jer, at hunden siger fra, når I overskrider hundens grænser?

  • #131   10. dec 2014 @Søren. Er du stiv eller hvad?

    Har lidt svær ved at se hvad din kommentar har med noget som helst at gøre.


  • #132   10. dec 2014 Jeg tænker at din kæreste er for kedelig i hundens øjne. Tænk den foretrækker de glæder og forventninger den sociasere med bilen, fremfor hende. Det skal hun arbejde med. Feks som andre har skrevet at gøre sig til en bedre resource end bilen. Hun skal fodre, hun skal hygge, hun skal rose alt det hun kan i hverdagen. Og hun skal være populær hos hunden. Træning som feks. Rally kunne være en ide. Knytte bånd. Så bliver det lettere for hunden at lystre hende. Det vigtigste er at undgå problemerne. Luk den bil hvis den giver de problemer. Det er vaner. Og der er ingen grund til at stille sig selv i problemer på grund af principper og dårlige vaner.

  • #133   10. dec 2014 Lidt paradoksalt, at det er grænseoverskridende når hunden knurrer af jer (dvs. hunden overtræder ifølge jer jeres grænser) og i gerne må reagere på dette, men hunden må ikke vise (vha. knurren) at I har overtrådt dens grænser smiley


  • #135   10. dec 2014 Hov forresten, Isabelles kommentar mindede mig lige om at huske at sige, at jeg altså heller ikke accepterer knurren i alle tilfælde. Min hund kunne en overgang finde på pludselig at hoppe op i sofaen og så ellers bare ligge dér. Hun ved altså godt, at hun ikke må komme op i sofaen. Hvis jeg nærmede mig løftede hun overlæben. Så fik hun et bestemt NEJ og "smut så ned", og heldigvis blev det jo ikke til mere da hun så smuttede ned smiley

  • #137   10. dec 2014 Henrik du kan selvfølgelig ikke forklare dit eget vrøvl. Så er det meget morsomt at spille aben videre. Du har da vist også været involveret i en tråd vedrørende en situation, hvor du havde lidt svært ved at styre din hund(og bagefter ta' ansvaret). Måske du havde for meget tillid til den.

  • #139   10. dec 2014 I kunne evt kontakte: Vibeke Reese, Nordjyllands dyreadfærdsklinik, http://www.reese-nda.dk/ Hun har stor erfaring med racen DdB og vil uden tvil kunne hjælpe

  • #141   10. dec 2014 @Søren har svært ved at se hvor jeg har skrevet noget vrøvl , men fair nok forskellige meninger. Resten er ikke værd at kommentere på.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #145   10. dec 2014 Det hele bliver ganske enkelt for meget for mig. Har haft hunde i snart 20 år og det er gået fint. Har ikke haft nogen grund til at alt skal ses fra hundens side af og tænkes igennem. Hunde er ganske enkelte at have med at gøre.

  • #152   10. dec 2014 Minion: En neandertaler havde, som jeg forstår det, en hel masse viden omkring hvordan ting plejede at være, virke etc.
    Deres hjerne var indordnet, så meget foregik på instinktniveau ("mig rigtig mand hvis mig kan underkue alle omkring mig = de ikke længere trussel mod min mandighed og dermed mod mig").
    De havde ekstremt svært ved at lære noget som helst nyt. Indlæring var så godt som umulig, så de blev nødt til at bruge de gamle metoder, de altid havde brugt, selv da verden ændrede sig, og alle andre udviklede sig og erhvervede sig ny viden.
    Det var en af de ting der gjorde dem ude af stand til at overleve i verdenen, de kunne ikke udvikle sig, da de ikke kunne tage imod læring, så de uddøde.

    Sådan ser jeg behovet for at bruge ældgamle metoder, som beviseligt i dag er totalt forældede og unødvendige.

    Dog håber jeg ikke det er mangel på evnen til indlæring der får disse hundeejere til at handle som de gør ... Jeg har et håb om at de en dag vil blive bedre hundeejere ...

    Ellers VIL det gå galt.

    Jeg har selv været der. Da jeg fik Kia var det de ældgamle metoder der blev brugt de allerfleste steder. Jeg havde aldrig hørt om andet. De hunde som var på træningspladsen var så afrettede, de turde ikke flytte et knurrehår, da de ikke vidste om dette ville resultere i at de blev mistænkt for at ville tænke en selvstændig tanke, som ville forvekles med at ville overtage verdensmagten, og ejeres potens.
    Ja, jeg trænede mest med mænd, fordi det var dem der havde alle listehundene (dengang fandtes listen nu ikke) og blandinger heraf, og det var de hunde Kia voksede op med. FANTASTISKE hunde, især amstaffen og ambullen og ...
    De var potente og de skulle have en konsekvent træning, og tillid mellem hund og ejer var alfa og omega.
    Desværre er de ældgamle metoder ikke noget der er tillidsopbyggende, tværtimod. De opbygger mistillid og frygt.
    Så de færreste af hundene lever i dag da de blev tikkende bomber. De stolede ikke på deres ejere, så de kunne kun stole på dem selv, og når man er alene i verden, ja, så er det meste andet en trussel, og vil blive behandlet sådan.
    De fleste (tror 2 af dem lever endnu) er blevet aflivet på stribe pga. "aggression".

    Jeg lærte ved hjælp af HG, at der var andre metoder.
    Kia responderer bedst på meget konsekvent træning. Jeg laver stadig fejl konstant, og vil sikkert gøre det resten af mit liv, men jeg gør mit bedste for at lære af mine fejl, at kommunikere med mine dyr, ikke kue dem. Samarbejde med dem, ikke kontrollere dem.
    For hvis jeg har en mulighed for at forstå deres tanker og behov, så er jeg bedre rystet til at samarbejde med dem.

    Kia er psykisk stærk. Hun er selvstændig. Vi er ikke altid enig i hvordan noget skal gøres eller fungere. Men når det kommer til mine grænser så forventer jeg hun respekterer dem. Hun ved godt at når jeg siger "NEJ, gå ud i køkkenet!", så har hun lavet noget der overskrider mine grænser, og hun tager en time-out i sin kurv til hun får fri.

    Hvorfor bruge fysisk magt, når en hund der stoler på sin ejer, respekterer en verbal/nonverbal (behøver ofte bare at pege :o)) henvisning?

    Måske det kun er de ejere der har hunde der ikke stoler et hak på ejeren, der bliver nødt til at kaste, rive, ruske rundt i den? De kan ikke kommunikere uden "vold". Ejeren gider ikke lære hundens sprog og hunden må derfor "råbe" (bruge de mest ekstreme af de dæmpende og afstandssøgende signaler) for at blive hørt. Når den så gør dette så bliver den straffet ... Det er jo virkelig fair.

    Min hund er ikke supertrænet til noget som helst. Hun er ikke 100% lydig i det daglige (dog tæt på når vi er uden for huset), hun er meget psykisk stærk, intelligent og selvstændig. Og jeg ELSKER hendes selvstændighed og det at hun bruger sit sprog til at kommunikere med mig, verbalt og nonverbalt.

    Det er kun en meget lille brøkdel af det vores hunde "siger", som vi har lært at forstå, men til gengæld er der så heller intet at misforstå, når de signaler bruges.

    Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke kan respektere at ens hund kommunikerer hvad den tænker, på den eneste måde den ved vi kan forstå. Nogle af os ...

    At tage det fra den er i mine øjne uacceptabelt og fratager en retten til at betragte sig selv som en kyndig hundeejer. Man er tilbagestående i den henseende, og går glip af rigtig meget af, hvad en kyndig hundeejer kan have af kontakt med sin hund.

    Jo, jeg bruger fysisk magt i en situation hvor min hund, eller nogen omkring min hund, er i fare.
    Min hund stoler så meget på mig (pga. tillidsopbygning) at hun i sådan en situation accepterer grænseoverskridelsen, UDEN at bruge de optrappede afstandssøgende signaler.
    Hun kan tage fat i min arm med tænderne (efterlader ikke savl eller mærker) og klemme forsigtigt, for at fortælle mig, at hun er utryg (føler at hun er i en situation hvor jeg overskrider hendes grænser, fordi jeg fjerner hendes mulighed for at bruge det første afstandssøgende signal (at fjerne sig fysisk fra situationen)). Men hun føler ikke behov for at knurre (selv om det er tilladt), markere eller bide.
    Hun ved, at hun i situationen kan stole på mig, selv om hendes grænser overskrides.

    En hun ikke har tillid til, der overskrider hendes grænser, vil få hele arsenalet af signaler, og ende med en hurtigt optrapning til bid, da hun nu kæmper for sit liv (hun ved ikke om vedkommende vil hende det godt, derfor må vedkommende ville hende det skidt). Dog tillader hun generelt mange at overskride hendes grænser et langt stykke, i forventningen om at jeg opdager det, og siger fra hvis ikke det er okay (dyrlægebesøg etc.).
    Er det derimod MINE grænser der overskrides, fra andres side, så er hun klar til at danne fælles front om at sige fra, næsten inden jeg opdager "truslen" :o)

    Jeg siger IKKE at vi ikke skal kunne overskride vores hundes grænser, når der er behov herfor. Men at gøre det fordi man er uvidende/eller bare ikke gider, at lære hundes sprog, og misforstår det som en magtkamp, når hunden bare prøver at fortælle, "Hey makker, det her gør mig bange, irriteret etc." på den ENESTE måde den kan, det er uacceptabelt i mine øjne.

    Det vil svare til at fjerne stemmebåndene på et menneske og binde armene bag ryggen på vedkommende.
    Så er der ikke meget at kommunikere med, ud over at prøve at flygte, sparke, bide etc.

    Det er IKKE en videnskab at have hund. Alle kan have hund. Forskellen ligger så bare i hvorvidt man burde have det ...

    TS ved at de har et problem og prøver at løse det. Hatten af for det. Jeg håber det lykkedes uden at nogen kommer til skade.

    For mig er løsningen "simpel". Den kræver lidt arbejde men vil være effektivt og vil ændre deres forhold til hunden positivt på lang sigt.

    Den hurtigere løsning er at sætte hårdt mod hårdt ... Så er virkningen kortvarig og hunden er en tikkende bombe som VIL eksplodere og alt er tabt.

    Hvem vinder ved den form for stædighed om, at hunden skal død og pine makke ret på stedet, koste hvad det koste vil?

    Ikke TS, ikke kæresten og slet ikke hunden ...


  • #153   10. dec 2014 Minion: Du skriver hunden ikke har motiv fordi det bare er en hund?

    Der er vi så uenige ... Måske det er her det hele står og falder?

    Hvad indbefatter "det er bare en hund"?

    Ingen instinkter, tanker, følelser og dermed ingen motivation til at handle?

    Den er der bare? En genstand?

    For så er det da klart den bare skal behandles sådan ...


  • #158   11. dec 2014 Ved du hvad minion, hvis dine hunde ofte knurrer af dig så har du et problem, et ganske alvorlig tillidsproblem ;(
    Det handler om at sørge for at hundene har tillid til os og derfor ikke behøves at knurrer;) tillid fås altså ikke ved at bede hunden om at "pisse af"


  • #159   11. dec 2014 Og hvorfor pokker skulle hunden da sætte sig foran ejer og knurrer?? Det giver da ikke mening og hænger slet ikke sammen med spørgsmålet!

  • #160   11. dec 2014 Ved du hvad bodil? Du skulle måske først hjælpe krumme i #143. Det virker mere voldsomt.

  • #167   11. dec 2014 Held og lykke med at finde hoved og hale i alle de modsigelser, der med lind hånd drysses ud over denne tråd. Det altafgørende er, hvem der siger "det" ikke hvad, der bliver sagt.
    Man får sgu næsten lyst til at råbe "RØV".


  • #174   11. dec 2014 Minion du er enig med henriks #6. Læs så hans andre indlæg. Det kan vist kaldes en helgardering. Han mener det hele.
    Isabelle - man kan ikke ha' en hund, man er bange for. Ganske simpelt. To muligheder: Skil dig af med hunden eller gro et sæt "boller" smiley


  • #179   11. dec 2014 Uuha sådan et klaver. Hvis det begynder at spille 12-tone musik, så vil jeg foretrække slangerne. Begynder det med det der 12-tone lort, så klap låget i - uden varsel og uden at lægge fingrene(altså dine egne) i mellem.

  • #185   11. dec 2014 Godt så får din mand ikke fingrene i klemme smiley
    Jeg fik engang en arnold schönberg plade i gave. Jeg opfattede det som en hadegave og inviterede aldrig giveren igen.
    Alle toner er ligestillede og harmonier er ulovlige/umulige.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #186   12. dec 2014 Jeg syntes at man glemmer at hunde også er forskellige. For nogle hunde handler det måske om manglende tillid. For andre er det fordi de vogter osv. Derfor kan man ikke sætte det så firkantet op som nogle prøver på.

    At tro at man i alle sådanne tilfæle kan løse det ved lidt træning og tillid er naiv. Jeg ville ikke have noget med den at gøre i forhold til at den skal ud af sit bur. Når man på forhånd er bange for hunden giver det ingen mening.


  • #187   14. dec 2014 Er hunden en, du og din kæreste har anskaffet sammen? Eller er det en hund, du har anskaffet, hvor du så senere hen har fundet en kæreste?

  • michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
    #188   14. dec 2014 Kære Michael M.
    Jeg vil gerne se om jeg kan hjælpe lidt med din situation.
    Det er fint at en masse med almindelige hunde skriver deres mening om det her, men...og nu er der nok nogle som bliver fornærmede...Du, Michael M, har brug for at rådføre dig hos folk som selv ejer en af de store molosser racer, og kender til store selvsikre og dominante hanhunde.
    Sorry guys, hvis i har en sød lille hunderace i fysisk kan flytte rundt på, ja selv en schæfer...så er det altså ikke jer Michael M skal have gode råd fra...for i har ikke stået i den slags situationer som han er i nu...!

    Din situation er som jeg ser den, at din kæreste, i din selvsikre stærke hanhunds øjne, ikke er en han regner som værende stærk nok, både psykisk eller fysisk, til at han skal rette sig efter hendes kommandoer. Altså ser han ikke hende som værende leder over ham, snarer ham over hende. Og ja med de store molossere, ER der altså hieraki. De ved at de er store og stærke, og det kræver en stærk og beslutsom psyke fra ejeren side, for at hunden vil se dig som værende den naturlige bestemmer i flokken.

    Nå men lad os komme til hvad i praktisk kunne gøre for at din hund fik lidt mere respekt for din kæreste...så hun steg i graderne...og kom op et sted hvor hunden ville tænke: "hm...hende der er nok en jeg skal følge, hun er lidt stærkere end jeg.
    Og hunden vil kun følge hvad den synes på en eller anden måde er stærkere end den selv...i det her tilfælde psykisk stærkere.

    Lad din kæreste tage hunden ud alene, evt i bil, til nye steder hvor den ikke har været før, (helst steder som din kæreste kender, eller hvor hun ikke selv bliver usikker).
    Steder/situationer hvor hunden ikke er så sikker på sig selv, nye situationer og steder, hvor den pludselig kan opdage at hende der kæresten i den anden ende af snoren er den der har overblikket og roen og ved hvad vi skal.

    Altså hvis man tager hunden ud af sine vante omgivelser, feks på en camping tur i nyt område, og der kun er den nye person med....så får hunden ofte meget mere respekt for den nye person. Det er vigtigt at hun i de nye områder bestemmer hvor de skal hen og hvornår de stopper, hvornår de spiser, hvornår de går videre. hvem i hilser på, hvornår de går videre fra dem i har hilst på...osv.
    Kort sagt...din kæreste skal i det nye område, på "camping/vandreturen, bestemme det hele...og det uden nogen tvivl....lige som en guide, eller forælder kunne man sige.

    Hvis hunden på den måde bliver isoleret med en enkelt person i ukendte/usikre områder over tid, og personen er selvsikker, vil hunden som regel skifte til at se personen som lederen. Og det helt uden brug af fysisk magt.
    For magten er her psykisk...jeg mennesket ved hvad vi skal/kender situationerne/området...du hunden er den usikre og er afhængig af mig for din overlevelse/well beeing.

    Så hvis ikke din kæreste har mod på at tage en weekend eller længere i sommerhus alene med din hund. Så hedder det rigtigt lange vandreture alene med din hun i for den ukendt territorie/situation.

    Håber du kan bruge det til noget.
    Held og lykke med det, og vær stolt af at du ejer en af de store konger af hunde, hvor man virkeligt skal vise at man er værdig til at være leder, før man kan få lov til at bestemme noget smiley

    Du kan altid skrive, jeg tager gerne en sludder om de her ting....man kan altid blive bedre og lære mere.
    Men det er bedst hvis du taler med dem som selv har de store molossere...De ved nemlig af erfaring hvad det vil sige at stå i de her situationer.

    Good Luck!
    Michael B smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #189   14. dec 2014 Michael. Nu falder der brænde. Tænk at du tør at skrive om hund og lederskab. Det er helt utænkeligt i de her tider. Jeg bestemmer hvor og hvornår vi går tur. Jeg bestemmer hvornår hunden spiser osv. Men at kalde det at være leder tør jeg godt nok ikke. Så bliver man stemplet som væderende gammeldags og en der banker sin hund på plads

    Af en eller anden grund er det at være leder blevet til noget værre noget. Ikke om jeg forstår det


  • #191   14. dec 2014 Den der med alfarul og lignende mundlort har jeg kun "hørt" fra dkk snob og hendes slæng. Men gentages en løgn ofte nok, så tror de mest uselvstændige jo på det.
    I dette tilfælde er der tale om en molosser, og den kan ikke sammenlignes med de fætter br-hunde, som nogle baserer sine udtalelser på.


  • #193   14. dec 2014 Det har ikke en skid med ALFAPISSET at gøre, når man hiver hunden ud af bilen. Alt det der alfa-lort kommer oftest fra en bestemt gruppe herinde.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #196   14. dec 2014 Og det råber man op om så snart man hører ordet leder. Man vil der i mod stå og give en hund der knurrer godbider. Hvordan skal den forstå at det ikke er god opførelse,når den bliver belønnet for det.

    Læste her for nydeligt om børn der ikke har det så godt fordi at forældrene ikke tager de beslutninger der skal tages. Her indblander man gang på gang børnene, som så står med beslutninger de ikke burde stå med. Noget af det samme ser man hos folk med hunde. Flere er så bange for at tage ansvar,for tænk hvis det vil overskride hundens grænser.


  • #197   14. dec 2014 Nej jeg kommer ikke på facebook og du kommer ikke meget på morgenværtshuse i Lyon. Så lad os snakke om ting herinde. Om de ting, der siges herinde.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #200   14. dec 2014 Og det gør det rigtig. Nu har jeg levet med hunde i 20 år. Er slet ikke i tvivl om at hunde ser mennesker i en form for hieraki. Det gør ikke at jeg mener man skal spise først,gå først ud af døren osv.

  • #201   14. dec 2014 Min hund har mad fremme 24/7, men jeg går først ud og ind ad døren. Vi har prøvet modsat, men jeg bliver sat'me noget utålmodig af at se hende stå og fumle med nøglerne. Til trods for, at hun har fået at vide, at den røde nøgle er til fordøren.

  • #202   14. dec 2014 "At være leder" er jo ikke negativt i sig selv. Selvfølgelig skal vi da guide vores hunde og selvfølgelig skal vi da også sætte grænser for dem. Det er bare, når det bliver sat sammen med "... og vise at det er dig, der kører showet og at den ikke må nyde NOGET uden du har givet lov først, for ellers vil hunden sætte sig øverst i hierarkiet", at det bliver alarmerende smiley

  • #204   14. dec 2014 Isabelle
    Når du ikke kan li' ordet hierarki, er det så fordi selve ordet er dig i mod? Jeg mener, du bestemmer vel potentielt alt over dine hunde.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #205   14. dec 2014 Og der er vi så ikke enige. Er ret sikker på at hunden ser det som sin flok hvor alle har sin plads.

    Er som om nogle ord får folk til at se rødt. Forstår ikke at de ord skal være negative.


  • #207   14. dec 2014 Så må du finde et andet ord, vi kan benytte i stedet smiley For jeg gider ikke at stå og diskutere med chili, om hun vil ud af bilen eller ej.
    https://www.youtube.com/watch?v=yMAkLz2hirU


  • #209   14. dec 2014 Ida - hver gang man antyder, at man bestemmer over sin hund, er der visse elementer herinde, som straks farer i blækhuset med flg: "ja alfarul den og tis på den". På mig virker det som om, at egne fantasier skal påduttes fx undertegnede og andre, der ikke gider bruge evigheder på at få lille mudi til at makke ret.
    Ex har jeg aldrig hørt begrebet alfarul andre steder end her. Dog har jeg en gang pisset på een, men han var også selv ude om det.


  • #210   14. dec 2014 Den her er faktisk bedre - nu incl. working bulldog
    https://www.youtube.com/watch?v=ZsEOeFjadjE


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #212   14. dec 2014 Nej, tænk om man skulle forvente noget af sin hund uden at fylde den med godbidder. Grusom tanke

  • #213   15. dec 2014 Min hund han knurre også hvis der er noget han ikke vil nu er jeg så ikke bange for ham , og han gør som der bliver sagt men han viser at han bestemt ikke har lyst til det og jeg tror det er at hunden mærker at din kæreste er bange og ham
    Tror det er vigtigt at du lader din kæreste fodre ham og gå tur med ham det skal nok hjælpe
    Min hund er også på vagt når vi går tur går han tur med min kæreste går han fint og han knurre aldrig af ham ????????????


  • #214   15. dec 2014 Uanset hvad man tror på om lederskab alfa osv.

    Så peger langt de fleste på samme løsning. Ud og lav en masse sammen, så de knyttes tættere.

    Så det er nok et meget godt råd.


  • #215   15. dec 2014 Til jer der ikke mener der er hierarki mellem hunde, hvad er så dette? https://www.facebook.com/video.php?v=10204941441244710

  • #216   15. dec 2014 Michael, du skal fortællle din hund, at det IKKE er i orden, når den knurrer ad din kæreste.

    Ddb er en gl. race tilhørende de vogtende racer, som er selvstændig,
    I denne forbindelse betyder selvstændig, at den som udgangspunkt ikke gør andet end hvad den selv har lyst til, eller kan se en gevinst ved at gøre.
    Den acc. ikke umiddelbart at andre end dens ejer giver den ordrer, så DU må lære den at han skal acc. ordrene fra din kæreste, og absolut ikke knurre efter hende, for hans knurren i den pågældende situation lyder typisk, som " her bestemmer jeg, og du kan bare se om du tør gå imod mig, for jeg ved nemlig godt både hvor stor og stærk jeg er".
    Du har en hund, som bestemt IKKE hverken er nervøs, usikker eller alt det andet br.. der nævnes i denne tråd, tværtimod.

    Så ansvaret er dit, for hans hengivenhed overfor dig betyder alt, og han gør det når du viser ham, hvad han må og IKKE må i denne situation. Lad være at byde din kæreste at stå alene med ham i situationer hvor der skal uddeles kommandoer til ham, før du har lært ham, at han skal høre efter hvad din kæreste beder ham om.


  • #217   15. dec 2014 Gitte: selvfølgelig er der hierarki mellem hunde. Det er der ingen, der benægter. Der snakkes om hierarki mellem hunde og mennesker, hvilket ikke er det samme smiley

  • #218   15. dec 2014 Funke jeg har en hund, som i klippet, og den stiller sig også op overfor mig, periodevis på samme måde, og hvis jeg ikke reagerer uden tøver med bestemthed og fortæller at det acc. jeg ikke, så har jeg ikke så meget at skulle have sagt mere

  • #219   15. dec 2014 Selvfølgelig er der hierarki imellem hunde.

    Men jeg nægter at tro på, at der er det mellem menneske og hund. De er altså udmærket klar over, at vi ikke er hunde.


  • #220   15. dec 2014 Du har ret Alexandoria, den ved godt vi ikke er hunde smiley ;) Men derfor vil den gerne bestemme alligevel. Og så er det de store selvstændige racer vi snakker om!


  • #221   15. dec 2014 Jeg har stadig til gode at se det.
    Det er der meget klart mellem hund og hund, det er der slet ingen tvivl om.

    Men jeg tror simpelthen ikke på, at de danner hierarki med andre arter.


  • #222   15. dec 2014 Hunde gør hvad der kan betale sig...

    Hvis man er en hund og gerne vil ligge i fred i bagagerummet og ikke har tænkt sig at opgive pladsen helt frivilligt og den person, der vil jage en ud, går væk når man knurrer, så kan det jo godt betale sig at knurre. Hvis man bliver hevet ud af bilen HVER gang uanset om man knurrer eller ej, så kan det nok ikke betale sig at knurre. Hvis man får en på lampen, hvis man knurrer, så kan det nok heller ikke betale sig at knurre og hvis man bliver kaldt ud af bilen og får noget godt ud af det når man hopper ud, så kan det nok bedre betale sig at hoppe ud. Betyder det så at hunden at hunden ændrer rang i familien afhængig af hvilken af ovenstående scenarier man går igennem? Nej, det tror jeg simpelthen ikke på. Der er intet der tyder på at rang og zoneforsvar har noget med hinanden at gøre.



  • #223   15. dec 2014 Gitte H: Hvad præcis mener du med at du ikke har så meget at skulle have sagt mere?

    Hvis man er leder (f.eks. i en ulveflok), så betyder det, at man tager initiativ til de fleste aktiviteter og at de andre følger en (fordi man er en god leder, som de andre gerne vil være sammen med). I en naturlig flok, kan man jo bare smutte sin vej og finde sin egen flok, hvis lederen er for diktatorisk og det er derfor ikke sådan det foregår. Da hunden imidlertid ikke kan forlade vores familier, hvis vi bliver for stride overfor dem, er de jo nødt til at tilpasse sig på den ene eller den anden måde. Mange hunde bliver passive og initiativløse og det virker jo umiddelbart som en god løsning, hvis man vil have en lydig og ikke mindst underdanig hund. Det er dog næppe en løsning hunden selv ville vælge. Andre hunde protesterer med jævne mellemrum overfor for meget kæft-trit-og-retning og bliver ofte misforstået som at de vil tage magten. Det tror jeg ikke på de vil (det gjorde jeg engang!). De siger simpelthen fra overfor uretfærdig behandling.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #224   15. dec 2014 Sjov at folk tror at hundens instinkter og drifter forsvinder ved at bo hos mennesker.

    Sjov at samme mennesker tror at hunden tænker at den er en hund og ikke et menneske. Hunde tænker ikke.

    Hunden kan leve med mennesket fordi at den er et flok dyr. Mennesket er dens flok og den kender ikke til andet. Hunden tænker ikke,men lever ud fra ting der er medfødt og nedarvet igennem 1000 vis af år




  • #225   15. dec 2014 Det er der nu ingen, der har sagt, Max.
    Tror at vi allesammen kan blive enige om, at hunde har drifter og instinkter, selvom de bor hos mennesker.


  • #226   15. dec 2014 Få evt. en til at hjælpe jer en overgang. Det der er ikke ok og kan gå grueligt galt. Det der må den ikke. Mange holdninger til, hvad man kan gøre. Men stoppes skal det. Tror pokker din kæreste er bange for han og det vil den bare udnytte.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #228   15. dec 2014 Trine m. Det har intet med rang at gøre,men at sætte grænser. Hellere fortælle hunden det er forkert og så komme videre. De fleste der klikker træner er klar over at der er flere dele man kan belønne for.

    Hund knurrer og bliver lukket ud til godbid. Tillykke, du har nu forstærket den adfærd du ikke ønsket.


  • #230   15. dec 2014 Max H: "De fleste der klikker træner er klar over at der er flere dele man kan belønne for." Jeg forstår ikke hvad du mener her?

    Jeg taler om at træne at hunden kommer, når der bliver kaldt og at man, ved at gøre dette, ikke kommer i en situation, hvor man er nødt til at smide den ud af bilen. Hvis man en enkelt gang lokker den ud af bilen med noget lækkert, så tror jeg simpelthen ikke på at den allerede ser sammenhængen mellem at hoppe ind i bilen og blive belønnet for at hoppe ud (i så fald vil det være en MEGET nem hund at træne!). Hvis man gentager det ja, så er det bestemt en risiko, men hvis man lokker hunden ud i det øjeblik man står i problemet og herefter træner med den og selvfølgelig sørger for at man ikke havner i samme situation igen, så er der vist ikke sket nogen skade ved det. Med mindre man får det dårligt med sig selv, fordi føler sig frataget sin autoritet, fordi hunden ikke med det samme underdanigt "makker ret", selvfølgelig. smiley


  • #231   15. dec 2014 Max: Jeg er helt enig - det drejer sig ikke om rang men om grænser/konsekvens. Og lige nøjagtigt DET passer jo perfekt ind i hvad jeg siger med at hunde gør, hvad der betaler sig. Når man er konsekvent, er der jo ingen verdens grund til at "prøve grænser af" for hunden, fordi den har lært, hvad der kan betale sig og hvad der ikke kan. Det gælder jo i øvrigt uanset om man opdrager med belønning, straf eller begge. Jeg ser bare personligt ingen grund til at søge konflikter, hvis der er en anden udvej.

  • #232   15. dec 2014 En frygtelig lang tråd, men tænkte:
    Er det mig, der er blind eller hvor blev trådstarter af? smiley


  • #233   15. dec 2014 Han er i køkkenet for at smøre madder med leverståhej. Hunden sidder stadig i bilen smiley

  • #234   15. dec 2014 Ja siden TS har været online må det betyde, at han ikke gider at svare i tråden. Men det ville da hjælpe gevaldigt, hvis man fik lidt information, uanset om man tror på at der er hierarki mellem hund og menneske eller ej smiley

  • #235   16. dec 2014 Hunde tænker og kommunikerer, også med os! For at kunne udtrykke det de ønsker, skal der tankevirksomhed til.

  • #236   16. dec 2014 Gitte: er du sikker på at du ikke mente den kommentar til emnet vedr. om hunde tænker? smiley

  • #237   22. dec 2014 Der skal nok mere gøres noget ved din kæreste og din reaktion overfor, at hunden viser aggressivitet over for hende. Din kæreste skal lade være med at træde et skridt tilbage, når han viser aggressivt for så viser hun jo, at hun er bange for ham og du skal lade være med at gribe ind for at hjælpe hende for når du gør det, bekræfter du ham i hans tro på, at din kæreste er en svag person, som han ikke behøver lystre.
    At få en hund til at lystre, drejer sig ikke om fysisk styrke men derimod psykisk styrke, Når hverken du eller din kæreste tror, at hun kan styre ham, så tror hunden det selvfølgelig heller ikke. Din kæreste må oparbejde en tro på, at hun kan styre ham, for elles tror jeg ikke, at det nogensinde bliver bedre.


  • #238   22. dec 2014 Meen nu skal vi jo lige huske på, at hunden ikke kan fornemme ens "psykiske styrke" - det hele handler om kropssproget. Dermed ikke sagt, at man ikke skal ændre sin mentale tilgang til tingene, blot at man skal huske på, at hunden rent faktisk ikke fornemmer denne psykiske styrke, men ens ændring i kropssproget smiley

Kommentér på:
Aggressiv hanhund overfor den ene ejer

Annonce