{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Grethe L
Grethe L
Tilmeldt:
10. dec 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hvilken race til os? "Træningsglade" hunde {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Vi er en familie, som brændende ønsker os en hund mere. Sidste år mistede vi vores 3 år gamle border collie, og nu har vi langt om længe fået mod på at prøve igen.

Først lidt om os:
Par i 30'erne med et barn på 4.
Vi bor på landet, med meget luft omkring os.
Jeg er hjemmegående - selvvalgt - og har derfor tiden.
Vi vil meget gerne træne med hunden. Rally og/eller lydighed. Måske konkurrencer i fremtiden.
Derudover har min mand en søn som er hos os 4 dage om måneden. Han er 10 år gammel, som er under udredning for ADHD og autisme. Han er meget sød ved dyr, men kører i et noget højt gear.

Og så kravene til hunden:
Mellem/stor. Vi har i forvejen en labrador, som det naturligvis skal fungerer med.
Omgængelig. Altså uden tendens til overdreven ressourceforsvar, eller egetkønsaggresivitet. Reserverethed er selvfølgelig OK.
Skal kunne lære at omgås andre smådyr.
Trænbar. Vi er villige til at investere en god portion tid på træning som sagt, og håber at kunne gøre det på konkurrenceplan en dag.

Vi overvejer om det skal være border igen, eller om vi skal se nye veje. Her har vi både tænkt puddel og aussie.
Vores border kom fra knap så gode kår, og blev meget hurtigt trykket. Vi er store tilhængere af positiv træning, men har hørt fra flere, at det ofte ses indenfor borderen, at sindet er ustabilt, og det vil vi meget gerne undgå igen.

Pudlen virker som en skøn hund, men de fleste virker til at være avlet ret "dovne", og det bekymrer os lidt, fordi vi gerne vil have noget drive med drive på!

Hvad tænker I? Er der måske andre racer vi skal kigge på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race til os? "Træningsglade" hunde
  • #1   10. dec 2014 I kan jo evt. blive i retriverne? Men det har I nok også overvejet smiley

  • #2   10. dec 2014 Jeg har selv puddel, og jeg syntes bestemt, at de store pudler har en del mere drive, end de små smiley
    Min egen vil rigtig gerne træne, og er meget dygtig og lærenem smiley Her er det nok mig som føre, der fejler, for er slet ikke i tvivl om, at hvis jeg var noget dygtigere, så ville Baby også være det smiley


  • #3   10. dec 2014 En mellem eller stor puddel syntes jeg er et rigtig godt bud;) ellers er en Golden retriver af jagtlinjer ikke så tosset;)

  • #4   10. dec 2014 Beauceron? smiley

  • Grethe L
    Grethe L Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #5   10. dec 2014 Vi har godt overvejet retrieverne, men uden at gøre den gamle herhjemme fornærmet, så kunne vi nok godt ønske os lidt noget med lidt mere hurtighed. Vores er af udstillingstype og meget tung at arbejde med, deraf nok vores skepsis. Jagtlinjerne er selvfølgelig noget (meget) bedre på det punkt.

  • #6   10. dec 2014 Jeg har flere racer, men den i beskriver, er helt klart den ene af de racer jeg har, welsh'en (welsh springer spaniel), en aktiv glad, omgængelig arbejdsivrig race. Den bliver brugt flittigt i vores nordiske broderlande til agility, dem jeg har herhjemme er også gode til lydighed.

  • #7   10. dec 2014 Working Kelpie kunne være et godt bud.

  • #8   10. dec 2014 Når i nu har haft en Bordercollie, og ved hvor glade de er for det i kan tilbyde en hund Kan jeg ikke se hvorfor ikke en border igen Du kan da ikke få en hund, der er mere glad for at træne /lære end en Border smiley

  • #9   10. dec 2014 Jeg synes en border collie, fra en rigtig god opdrætter kunne lyde som en mulighed for Jer. Min egen er god ved børn. Lægger sig gerne ned hvis de er små, glad for de hunde hun er vokset op med, selvfølgelig meget træningsvillig og bare helt igennem en glad hund.

  • #10   10. dec 2014 Altså de storpudler jeg kender.. ja der er det bestemt ikke lige dovne der slår mig som første ord. Men trænbare, fantastiske, energiske og ivrige. Den ene er den eneste puddel i DK med brugsprøver den anden er på landsholdet i dogdancing.. så doven.. not really..

  • #12   10. dec 2014 Tænker, at en sikker familiehund med go' i, jamen det kunne være en golden eller lab. af jagtlinier eller en toller. De har mere selvsikkerhed og hvilen i sig selv end borderne, men de skal så absolut have noget at bestille - lige det i søger.

    Det kunne også være en spaniel, springeren som også tidligere nævnt er et godt bud, men cockeren er også velegnet.

    Eller hvad med en schnauzer, en irish soft coated terrier eller måske en Kleiner münsterländer.



  • #13   10. dec 2014 Og går i springer/cocker vejen så hold jer til standard ikke FT udgaven. De vil ikke trives med det i tilbyder. Det vil standard udgaven til gengæld.

  • #16   10. dec 2014 IKKE FT til det de tilbyder.


  • #17   10. dec 2014 Tag et lille kig på corgierne også smiley

  • Grethe L
    Grethe L Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #18   10. dec 2014 Tak for alle buddene! Der er klart noget at kigge på.

    Doven er måske heller ikke det rigtige ord om pudlen, men mere et lavere gear og lavere drift. Men okay, jeg har ikke set dem arbejde for alvor - mest trave rundt i en ring smiley
    Borderens "jeg arbejder for arbejdet og dig" er klart noget vi har synes var fantastisk. Hvor imod labben herhjemme arbejder... Når der er mad i sigte.

    Min mand er klart mest til aussien - jeg synes nu også, at det er en lækker hund! og det virker også mest "sikkert" at blive i hyrdehundene, men jeg ved ikke, om det er problematisk - både ifht. Børn og ressourceforsvar.

    Men vi vil helt klart kigge nærmere på jeres bud!


  • #19   10. dec 2014 Så er aussie nok også et meget godt bud når I gerne vil ha' en hund der arbejder sådan smiley I det tilfælde er tolleren skudt skævt smiley

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #20   10. dec 2014 "Hvor imod labben herhjemme arbejder... Når der er mad i sigte."

    Synd i har det indtryk af labrador som race, for det indtryk i har af borderen, er hvad man får hvis man køber en ordentlig retriever af jagtlinjer.


  • #22   10. dec 2014 Skal i ikke bare have en border collie igen, når nu i har haft en og hvis det har fungeret godt? i kunne eventuelt vælge en af lidt mere sociale linjer, vi har selv en tæve på 10 måneder fra Kennel Kianstar som avler meget sociale hunde, vi kæmper faktisk lidt med at hun er lidt FOR social.

  • #23   10. dec 2014 Syndes også det er synd i tror en lab er hjemmearbejder når der er mad.
    En lab behøves ikke at være således, og da slet ikke hvis i finder en med jagtlinjerne/sporty type. En labrador er en hund der elsker at være ude og arbejde for sin ejer, det er en klog hund og F1'er (ved ikke med de gammeldags) er også en hurtig hund. Desuden er de nemme at træne på og en dejlig familie hund der finder sig i det meste...
    Kan ikke anbefale en FT cocker/ springer da dette er racer der kravler på væggene, og kræver en masse arbejde og stimulation. Desuden er de hunde der knytter sig MEGET til sin træner og ofte kan være svære for andre end træner, at arbejde med. (Intet negativt om ft'erne blot konstatering) :o)
    Held og lykke med hvalpekøbet!


  • #24   11. dec 2014 Hvorfor ikke en border igen eller en aussie? - Det lyder virkeligt som om, du elsker sådan en aktiv "pleaser"

    Men ellers er der jo flatcoated retriever, som jeg ikke tror i vil finde kedelig! smiley og Curly coated, og, som nogen har nævnt, en lab eller golden af jagtlinjer.


  • #25   11. dec 2014 Har i nogen sinde set labber af jagtlinie RIGTIG i arbejde på jagt, så tror jeg i ville trække al snak om manglende energi tilbage i en fart.... smiley

  • Finn BC
    Finn BC Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 43
    #26   11. dec 2014 Hej Du

    Med det du har på hjemmefronten så få dig en Border Collie tæve hvalp på 8 uger og byg den op. Du vil få det mest fantastiske dyr der findes - kærlig mod sin flok og arbejdsivrig så det står efter.
    Du kan også vælge en Border Collie han, men der er måske en lille chance for, at den vil forsøge at dominerer sin flok, men underalle omstændigheder vil den også være arbejdsivrig.
    Jeg har selv over 40 år prøvet forskellige hunde, og har været vildt glad for alle sammen, ingen kunne overgå min ældste hund, men den er nu slået med mange længder af min Border Collie tæve. Det er så dejligt at de ikke er vildt madsyg, men behagesyg, dvs. at de uanset om de får mad, gerne gør tingene for dig, blot for at få din anerkendelse i form af rosende ord (lys glad stemme).
    Hvis du er konkurrencemindet er der næppe nogen hund på jorden der slår Border Collien i Agility eller Rally, de er også vildt gode til lydighedstræning, som er den linje jeg har valg.
    Der findes talrige eksempler på Border Collies der har vundet verdensmesterskabet, Danmarks mesterskabet og Lokalmesterskabet igen og igen - Det er uden betydning om der er stamtavle på, selv om det nok er et must - da du så har en rimelig sikkerhed for, at der ikke er arvelige sygdomme i dem. Hvis du evt. køber en BC, så få den øjenlyst og tjek dens led (skulder og hofter), det første når den er 1 år gammel og igen når den er 3 år, så er du sikker på den ikke bliver blind, det sidste i allefald et par gange eller tre i dens liv, da det er en meget arbejdsivrig hund, der ikke vise nogen nåde over for sig selv, når den arbejder. De har en ufattelig høj smertetærskel og siger meget sjældent PIV,
    Aussien er noget mere robust og en smule højere end Border Collien, men er vel på de fleste områder ligesådan. Den race har jeg ikke sat mig så dybt ind i.
    Med børn i huset er Border Collien heller ikke noget dårligt valg, dog hælder jeg her mest til tæven, frem for hanhunden, da jeg har oplevet, at den ville dominerer og måtte aflives pga. den snappede ud efter ansigtet på småbørn i dens familie.
    Jeg ønske Jer held og lykke med valget af jeres nye hund, og da I jo har prøvet Border Collien bør I vide, at dette ikke er ramt helt ved siden af smiley
    Venlig hilsen
    Finn BC


Kommentér på:
Hvilken race til os? "Træningsglade" hunde

Annonce