{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
990 visninger | Oprettet:

ringe igen/se tiden an? (syg hund) {{forumTopicSubject}}

Tænker at lidt andre input er velkomne, inden jeg begynder at kime dyrlægen ned her ved midnatstid.

Reiki fik ret pludseligt sidst på eftermiddagen temmeligt ondt i maven. Han var med i stalden forinden og var helt ok, men da vi er kommet hjem, begyndte han at være urolig. Maven var voldsomt udspilet og meget hård og han lignede en der virkeligt havde det skidt. Ingen opkast eller noget.

Vi kom afsted til vagtdyrlægen med det samme. Jeg frygtede jo straks mavedrejning e.l. (selvom jeg aldrig har hørt om det ved en islænder -men nogen skal jo være den første).
Det udelukkede dyrlægen heldigvis ret hurtigt, og hendes vurdering var at han har spist et eller andet som har gæret i maven på ham, og at han derfor er blevet så oppustet og forstoppet,

Han fik smertestillende og noget der skulle få gang i maven og så har vi fået paraffinolie med hjem, som han skal have de næste par dage sammen med zoolac.
Vi tog derfra ca kl 18.

Det smertestillende har uden tvivl virket. Han er godt nok stadig noget slukøret og vralter lidt afsted når han går, men slet ingen tegn på smerte ellers (og han er temmeligt sart).

Men hans mave er stadig meget udspilet -ligner nærmest en drægtig tæve, blot er "bulen" lidt længere fremme.

Afførring har der været, men kun meget lidt (og ret blød). Maven rumler højlydt, så et eller andet sker der da derinde.

Og med den lange forklaring. nu til spørgsmålet: hvornår ville i blive bekymret hvis ikke maven bliver "normal"? Hvornår ville i ringe til dyrlægen igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ringe igen/se tiden an? (syg hund)
  • #1   11. dec 2014 Hvis han ellers har det ok, så ville jeg nok se tiden an til i morgen tidlig, men holde øje med ham og se om han kom af med mere. Det skal jo lige have tid til at virke og det han har spist skal lige igennem systemet.

    God bedring med ham. smiley


  • #3   11. dec 2014 tak tak smiley

    Jamen man bliver jo så bekymret;)

    Det har osse bare været uheld på uheld i dag. Gaia var osse med i stalden, og kom rendende med benet helt smurt ind i blod. Det var så heldigvis ikke så skidt endda, "bare" en trædepude der var revet noget i stykker, men det gav da osse lige en større omgang rensning og indbinding.

    Så nu har vi vidts brugt vores sygdomkvote for december -ikke flere uheld tak smiley


  • #5   11. dec 2014 tror egentligt han har det ok alt taget i betragtning -det smertestillende har som sagt virket upåklageligt, så han virker ikke til at have ondt... og man er normalt ikke i tvivl når han har ondt -man er vel en rigtig hanhund smiley

    Men den udspilede mave er jeg ikke så glad for. Det er virkeligt som om han har slugt en badebold e.l. Helt oppustet og meget hård


  • #7   11. dec 2014 ikke så nemt at fotografere han er jo langhåret, og han ser egentligt mest af alt overvægtig eller lidt smådrægtig ud... og det kan man jo ikke se, når man ikke ved hvordan han normalt ser ud.



  • #9   11. dec 2014 jo, at hvadend han har spist, gærer i hans mave, og det giver jo så luft og noget forstoppelse.

    Det var ikke egen dyrlæge, for den slags sker naturligvis altid lige EFTER dyrlægen er lukket *suk*

    tror planen bliver at sætte vækkeuret et par gange i nat og lige kigge til ham... og håbe han har det bedre i morgen, og ellers afsted til min egen dyrlæge


  • #11   11. dec 2014 Nu aner jeg ikke om det er det samme med hunde, som med andre dyrearter, så bær over med mit svar.

    Men for marsvin er tilstanden meget kritisk, men har selv erfaring med at varme kan afhjælpe kolik der skyldes ekstra luft grundet gæret mad. Om det kan hjælpe din hund ved jeg ikke, har aldrig prøvet det på en hund. Men det kan vel næppe skade at prøve. Vi brugte både varmepude som underlag og håndklæder om den lille. Hvis du prøver varme-tricket skal du måske være forberedt på det kan resultere i rimelig akut diarré hvis det virker smiley


  • #12   11. dec 2014 Calule: Sket ikke en dum ide smiley

    Hvordan står det til i dag?

    Jeg har vild respekt for opspilede dyremaver, så jeg ville nok være mere end vågen, og tage afsted ved den mindste forværring.
    Jeg troede heller ikke andre hunde end de dybbrystede var disponible for mavedrejning, men kender altså til flere spidshunde, og en labber der har været ramt

    Håber han ervi bedring smiley


  • #13   11. dec 2014 Han var med i stalden... er der lagt rottegift ud der?




  • #15   11. dec 2014 ingen rottegift -vi har mistet en hund til rottegift da jeg var barn, så siden da, er det noget vi er yderst forsigtige med.

    Han er bedre i dag. Han var ude nogen gange i nat og kom osse af med noget. Maven er stadig lidt tyk, men slet ikke så meget som i aftes og ikke længere så hård.

    Han drikker enormt meget (og tisser tilsvarende), men går ud fra det skyldes medicinen.

    Har aftalt pasning for i eftermiddag når jeg skal på arbejde, just in case, men tror det går rette vej smiley


  • #16   11. dec 2014 MLA -mavedrejning var jo osse min første tanke i går, så vi hastede afsted til dyrlæge med det samme.
    Fik dog oplyst at en hund med mavedrejning hverken spiser/drikker og det gjorde han (drak altså), og ikke kan komme af med noget hverken den ene eller anden vej, så det har jeg holdt meget øje med.


  • #17   11. dec 2014 MLA: Også jeg, og marsvin dør jo af kolik. Vi tog til vagtdyrlægen og hun sagde at hun da godt kunne gøre noget, men "den" var nok død inden solopgang alligevel, og det ville blive meget dyrt. Vi fik noget smertestillende så hun ikke havde ondt, og så sad vi og lunede hende og masserede hendes mave på køkkenbordet fra kl 23 til 8. Omkring 2/3-tiden begyndte det at virke, og hun blev langsomt mindre, til at hun næsten var helt normal kl 8. Om aftenen var hun sløv, hang, var tydeligt syg, men om morgenen var hun svær at holde i holdklædet, sagde lyde og ville futte rundt og spiste aktivt smiley
    Så det gik helt fantastisk smiley


  • #18   11. dec 2014 Har gammeldavs varmedunke i skuffen, kun for mutternes skyld, det var min gode gamle alternative dyrlæge der lærte mig det trick. De passer lige i muttestørrelse smiley
    Og iøvrigt guld værd ved infiltrationer, da de kan lægges mere direkte, end varmepuder. Tyngden af der varme vand gør også sit.


  • #19   11. dec 2014 Michelle: Det lyder til han er i bedring, håber det fortsætter den rette vej smiley

  • #20   11. dec 2014 Iøvrigt tak for tippet Calule, det vil jeg have i baghovedet hvis det bliver relevant en anden gang, eller hvis han ikke bliver bedre.

    Og så må jeg konstatere at det nok kun er dyreejere der forstår at man nærmest kan stå og småjuble når kræet skider smiley


  • #21   11. dec 2014 Hahaha! Ja GGGG, det er ikke engang løgn smiley

  • #23   11. dec 2014 Ungerne synes jeg er nasty, når vi er ude og gå sammen med hundene, og jeg lige skal kvalitets tjekke bæ smiley
    Det er en vigtig ting! Og kan de sparkes til, uden de smatter på skoen, så er det top kvalitets bæ smiley


  • #24   11. dec 2014 Reiki får jo paraffinolie så det kan ikke anbefales at sparke til hans smiley

  • #25   11. dec 2014 MLA: Ja, det er ikke til at undvære med marsvin. Vi satte hende bare ovenpå, og så en nettopose under som isolering og så håndklæder. Så kunne hun også bevæge sig lidt rundt smiley Og da der først kom gang i hende måtte vi skifte håndklæde to gange i timen. Men pyt, når bare hun blev god igen smiley Der burde jo hedde noget ala "kæledyrs første sygedag" efter sådan en nat smiley

    Hahha det kan der være noget om Michelle - og måske folk med helt små børn, efter 2 døgn med skrig og skrål er de altid meget begejstrede når der var stor gevinst i bleen smiley


Kommentér på:
ringe igen/se tiden an? (syg hund)

Annonce