To BARF or not to BARF :-) To BARF or not to BARF :-)
Ja, vi har et meget stort ønske om at BARF'e vores søde lille Bodil (på lidt over 7 måneder!).... MEN, og ja det skulle jo komme, vi er lidt i syv sind om hvorvidt vi overhovedet kan. Lige nu får hun Wolfsblut tørfoder, som hun har det fint med, så det er ikke ALARM, blot fordi vi tror på, at råt er det bedste for hunde... og hun self. skal ha' det überste, den lille dronning
Vi er begge på SU, så der skal købes billigt ind (altså store mængder) for at det overhovedet kan lade sig gøre rent økonomisk. Vi kan være med rent prismæssigt, hvis vi købe 14 kg. foder hjem ad gangen fra rigtighundemad.dk, har jeg regnet ud.
Vi tror ikke, vi kan have 14 kg. i vores fryser, og derfor er vi begyndt at tænke lidt alternativt, men ved ikke nok om det til at vide om de muligheder vi tænker, overhovedet er godt/muligt.
Det scenarie vi har lige nu er:
At købe de 14 kg. BARF ad gangen og fordele dem lidt i bekendtes frysere. Det ville så betyde, af hensyn til at vi ikke skal hente mad konstant hos andre, at vi måske kun fodrer hende med råt hver anden dag og så tørfoder hver anden dag. "Må" man det, eller kan man evt. blande BARF med hendes tørfoder i hvert måltid?
Er der evt. andre alternativer, I lige kommer i tanker om? Vi vil gerne fodre med råt, så billigt og godt som det nu er muligt.
Er der måske nogle, som har erfaring med at fodre med råt, når man har sådan en her lille pisfryser? Eller nogen som ved, hvor meget det rent faktisk fylder, at købe 14 kg. råt (dem vi har kig på er pakket i 500g's pakker!)? Jeg forestiller mig, at det er pakket som hvis man pakker 500 g. hk. oksekød i en frysepose... er jeg helt forkert på den?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Prismæssigt ville jeg kigge i Tyskland i stedet.
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
Kragborg er vidst billigere end RHM som er meget dyrt
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Når du køber til dyrene i supermarkedet, er det så bare helt alm. rå kyllingevinger, som dem man ville putte i ovnen og fortære selv? Og hvad med indmaden, man køber, kan det godt bare være fx. hakket svinelever, købt i supermarkedet - og er det egentligt billigere?
Danielle: Ja, vi har jo desværre kun sådan en lille fryser til rådighed, da vi bor i en 2v lejlighed
Natasha: Jeg har hørt om Kragsborgs, men jeg synes at kunne huske, at vi droppede dem igen fordi de ikke leverede ved os (vi har desværre ikke bil!)? Kan det passe?
Okay, 12 pakker rækker jo ikke langt, når der kommer 28 hvis vi bestiller 14 kg
sep 2014
Stine: Desværre kan den ikke være nogle steder sådan en kummefryser, ellers havde vi gjort det 100%.
nov 2009
Michella - hvad var det for en bakterie?
sep 2014
Hvordan sørger jeg for, at alle hendes behov for vitaminer og mineraler også bliver dækket, hvis jeg nu bare køber råt i supermarkedet? Jeg har forstået det sådan, at det ikke bare er at servere rå kylling/okse for hende hver dag, ikke? Der skal helst være en fornuftig sammensætning af indmad, knogle/brusk og så self. vitaminer og olie... er det korrekt eller et "pengetrick" fra firmaernes side?
sep 2014
Hvad består kallun egentlig af? Det kunne man måske bare erstatte med noget andet, hvis det er dér der findes skidt de kan blive syge af?
Tak for info vedr. kødtyper - jeg troede at de kunne spise det hele
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.800
Du kan give ALLE former for kød til hunde, fra ALLE former for dyr. Når en hund bliver syg af råt, er det i 99 % tilfælde pga dårlig håndtering af kødet, eller fordærvet kød.
Nu har jeg fodret med råt i over 1 år, og jeg har eksperimenteret MEGET! Jeg har ikke haft en hund der blev dårlig, og jeg har fodret med nærmest alt man kan komme til. Selv hele mus.
Kallun er en del af koens mave, og der er ingen næring i det. Derfor bør det ikke bruges ret meget.
Hvis du fodre varieret, altså fra forskellige dyr, og alle dele fra dyret, er det ikke nødvendigt at tilsætte alverdens ting. Jeg bruger selv Hokamix 1 gang om ugen, og fiskeolie-kapsler hver dag.
Det er ikke så stor en videnskab at fodre med det, som mange gerne vil gøre det til
sep 2014
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.800
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Det er lidt en videnskab i starten, og selvfølgelig vigtigt, at hunden får de rigtige vitaminer og forskellige slags kød, ben osv
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Det var en skide god ordning for alle. Vi kunne bedre vurdere indkøb, og kunderne kunne købe stort ind selv med små frysebokse.
Hvis du bor i nærheden af en forhandler kan du prøve at høre om de er med på ideen?
sep 2014
Ginne: Det er faktisk en god idé, men der er ikke længere mellem mig og de 'ekstra' frysere hos nogle jeg kender og så mig og RHM... og så afhænger vi ikke af åbningstider, hvis vi har det hos nogle venner
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Der er få hunde der ikke tåler rådt. Og så skal de selvf. ikke have det.
Men hunde der er blevet syge af bakterier etc. i forbindelse med råfodring kan kun skyldes dårligt kød/håndtering.
Kia får INTET kød som jeg ikke kunne spise uden at blive syg, såfremt jeg gad æde det rådt :o)
Bliver hun syg er det derfor MIN fejl.
Jeg har råfordret i 7+ år og har aldrig haft nogen problemer, eller hørt om nogen der har, ved at råfordre, hvis man ved hvad man laver selvf.
Hold jer fra kallun. Det er penge ud af vinduet. Forhandlerne får det vildt billigt og tjener mange penge på at sælge det som hundemad.
Svinekød og især ben kan give hård mave mens indmad kan give blød mave. Derfor kan man kombinere. I må prøve jer lidt frem.
Jeg giver aldrig ben uden kød. Benene/evt. splinter er således ALTID pakket godt ind i kød gennem mavetarmsystemet.
Bærende knogler er dem der er værst til at splintre + de er hårde ved hundenes bisser. Så dem skal man også kun bruge med omtanke.
Kia lever rigtig meget af kylling da hun er allergisk over for det meste andet. Hun får ofte bare en hel kylling og så kan hun guffe den.
Jeg har ikke en særlig stor fryser heller. Jeg kan ikke have 14 kilo i min. Men Kia er jo ligeglad om 4 kilo, af de 14, så er optøet og har ligget nogle dage i køleskabet, inden hun får dem :o) Så kan jeg lige klemme 10 kilo ind. Men så er der heller ikke plads til andet end hendes mad :o)
Hvis min hund kunne tåle tørkost som jeres ville jeg bare kombinere. Give rådt når jeg har det hjemme, og tørt som det nu bedst passer ind i hverdagen.
Indtil I er helt inde i at råfordre så ved I jo at hunden får hvad den skal have af vitaminer etc. gennem tørfoderet :o)
Variation er alfa og omega i råfordring :o)
okt 2006
500 g pakkerne fra rhm, der kan der være ca. 10 kg i en typisk fryseskuffe eller sideboks i kummefryseren. De er lette at stable og pakke ned.
Det løsfrosne fylder meget mere pr. Enhed. Tilgengæld er der mere bid i det. Det fylder ca. Det dobbelte så 5 kg i en fryseskuffe.
nov 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 159
Det med bakterierne er noget helt nyt for mig. Dyrlægerne er ikke begejstret for BARF, de vil heller sælge deres tørfoder fra klinikken.
Vi her hos mopperne er rigtig glade for BARF og ind imellem ryger der også tørpiller med, hvis jeg har glemt at hente nyt oppe fra fryseren. Hvis der er tilbud på hakket oksekød eller kylling eller hjerte, køber jeg også i supermarkedet.
Alt er kun så kompliceret, som man gør det til.
Bare gå til den, dine hunde vil elske dig for det.
sep 2014
Ginne: Tusinde tak - så er jeg da lidt mere klar på hvor meget det fylder... Vi bruger vores fryser ret meget, så det lader til at vi skal reservere den kun til hundemad, hvis vi skal ha' fa RHM...
Jutta: Det kunne godt ligne mig at overkomplicere - men jo kun fordi jeg er bange for at hun ikke får dækket vitamin og mineralbehov...
nov 2009
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Både forhandler kød, slagterkød og tilbud/sidste salgsdato kød.
Er det forhandler kød der har været så giftigt, så håber jeg da at der blev lavet en sag på det?
nov 2009
nov 2009
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Jeg køber Kias og Sadies (katten) mad hvor jeg køber min eget, for det meste.
Men hvis jeg kommer forbi en BARF-butik så kan jeg sagtens finde på at købe løsfrossent lammekød/ben, kyllingehalse, daggamle kyllinger (elsker Sadie), eller hvad de nu lige har. Vi har bare ikke nogen BARF-butikker som man sådan lige kan ligge vejen forbi herude :o)
Du kan købe alt hvad du kan finde af kød/ben og indmad til din vov/kat. Det er lige meget om det er kylling, fisk, svin, kvæg, lam, hest etc.
Kia gider ikke æde fisk (medmindre den har været forbi en frituregryde) hvis hun kan blive fri :o)
Men du lærer jo hvad din vov bedst kan lide og bedst tåler ved at prøve dig frem :o)
Så hvis der er tilbud på svinekød, ben, indmad så køber du det, er der tilbud på fisk så køber du det.
Du kan give alt så længe det IKKE er tilberedt :o)
Datomærket kød er jo billigt og Kia og Sadie elsker når jeg får det hjem. Det har jeg nemlig normalt ikke råd til at fodre dem med, men på tilbud kan vi lige klare det :o)
Jeg ville købe hvad jeg kan finde hvor jeg selv handler og så købe lam/hest/vildt etc. ved de forhandlere der sælger det :o)
Som dig er jeg også typen der gør selv det mest simple kompliceret.
Jeg er så bange for at gøre noget forkert, især også da Kia er foderallergiker og hun ikke kan få tørfoder som sikkerhed og heller ikke kan tåle den store variation af kød/ben.
Det er pga. hendes allergi at vi startede med at råfodre da hun var 5 mdr. Det reddede hendes liv. Vi har aldrig BARFet.
Kias kost er en blanding af hjemmelavet, rådt og så tørkost (i forbindelse med hyposensibilisering).
Jeg har fået taget et blodprøvepanel i år (koster omkring 1000kr.) og denne viser at Kias behov alle er dækket, og hun får altså ikke tilskud (eller det fik hun ikke da blodprøverne blev taget) :o)
Hun er nu startet på Flexvital-tilskud, men det er fordi hun jo er ved at være oppe i årene hvor led etc. har gavn af lidt ekstra tilskud :o)
Kylling, fisk og lam er det der er nemmest for vores vovser at nedbryde. Så derfor er det ofte dette man starter med når man starter råfodring.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.196
Jeg køber hos Rigtig hundemad løsfrossent Barf af forskellige typer og bruger det som "topdressing" på tørfoderet om aftenen. Derudover køber jeg rå kalvebrystben, kalkunskrog mv. samme sted samt forskelligt råt hos Fakta, Netto m.v., når jeg finder noget til fornuftige priser.
Nogle gange om ugen erstatter jeg så et helt aftensmåltid med råt kød/ben, om morgenen får de kun tørfoder spredt på græsset(1/3 - 1/4 del af dagsrationen og enkelte gange om aftenen får de kun tørt (f.eks. hvis vi er i byen) og så måske lidt menneskemad ovenpå(her er det grønt og kød, ikke sovs!), hjemmekogt hundemad eller vådfoder af god kvalitet.
På den måde kan det klares på et mindre fryseareal og også til en fornuftig pris. Mine hunde trives storartet, og fordelen er så også at de pga. den afvekslende fodring nærmest har jernmaver, de har faktisk aldrig tynd mave. Og tænderne er fine rene pga. de hyppige ben.
nov 2009
jun 2013
nov 2014
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.774
Vi skiftede til råt i sommers pga allergi og pt. får Diva kun lam og hest. Regner dog med at vi vil prøve at sætte en ny proteinkilde på inden længe. Vi har købt hos slagter, Kragborg og i tyskland. Jeg er stor fan af de pakker kødet kommer i fra Tyskland, men jeg kan bedre lide Kragborgs. Det køber jeg i 5 kg's poser så der skal jeg veje af hver dag men det er en vanesag. Kragborg leverer ikke til private så der gælder det om at alliere sig med en forhandler. Vi køber hos en forhandler i Aalborg og køber 30 kg af gangen, så det gir lidt rabat
okt 2006
Vi har i de år vi havde butikken, haft en kunde der har reklameret over produktet. Og det var en enkelt pose der ikke var i orden. Den var gået i en lukning. Vi har hørt fra to kunder hvor hundene ikke ville spise produkterne. Og det er fair nok, sådan kan der være nogen der ikke vil..
Vi har selv reklameret videre i systemet en håndfuld gange - dog primært over poser der ikke har været i orden i lukningen. Eller for lidt kød på benene. Eller fejlleverance.
Vi har så også altid haft samtlige vare i hænderne for at lægge dem på plads i fryserne. Så vi har tjekket hver levering. Og vores er røget på frys som regel hurtigere end lastbilen kunne nå at forlade parkeringen igen.
Vi har fodret med produkterne i årevis, og aldrig haft en pose eller pakke vi har tænkt ulækkert over.
Og selve nedfrysningsprocessen på fabrikken i Tyskland er der heller ikke noget at sætte en finger på. Det er godkendt til menneskeføde.
Ved Gud er det ærgerligt man har en dårlig oplevelse. Og ja nogle hunde gider ikke rhm's produkter, nogle synes det er for småt og for finthakket, og det er fair sag. Men er der sket fejl, kan man jo kun rette det hvis man får det at vide..
jun 2013
Er kødet så dårligt så må og skal man da klage.
nov 2014
Kallun er højt elsket, men de får det kun udenfor i haven.
nov 2009
okt 2006
jun 2013
Så må den enkelte forhandler gå videre med det.
Husk at skriv batch nr ned, det skal stå på pakken. Så kan de andre forhandlere tjekke den enkelte sending med samme batch nr.
Er det generelt fra en hel sending - så må hele partiet kaldes tilbage eller destrueres. Sådan burde det være.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
De har et stort udvalg og mange store, reelle stykker kød, hvor meget af det fra forhandlere herhjemme er småstykker eller decideret hak med nogle få store knogler.
nov 2009
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
Vi køber det hjem fra Das Tierhotel i Tyskland. Det er billigt også selvom vi vælge de dyre pakker. Typisk køber vi 60 kilo og inkl fragt giver vi omkring 1300-1500,-
Vil ikke anbefale at fodre både med tørkost og barf. Enten eller.
sep 2014
nov 2014
Ingen problemer her.
jun 2013
Dertil har jeg en teori om at tørfoder kan være medvirkende til mavedrejning hos de store, pga masseforøgelsen, når den lander i mavesækken, det rå er det samme når det ædes som når det ligger i sækken.
Dertil væksten hos hvalpene/unghundene, det er nemmere i mine øjne, at styre når det er det ene eller det andet. De vokser SÅ pænt og roligt på det rå.
Så det er lige så meget et "forsøg" for mig her, for ulvenes vedkommende.
Jeg er bestemt ikke fanatiker, bruger da jævnligt et godt kornfrit tørfoder som lommeguffer eller til aktivitetsbolde, men aldrig som måltid.
De får da jævnligt rester og dåsemad i deres kong genius mike, masser af grønt og frugt, så varieret kost får de bestemt.
jan 2011
Er sikker på at alle jeres hunde fungere super godt uanset hvad I giver dem.
Når jeg sammenligner med vores tidligere schæferhunde som fik tørfoder, kan jeg blot se at ham vi har nu, som vi har givet barf siden vi fik ham - intet fejler. Han er 2 år og har kun været ved dyrlæge til vaccination samt ad/hd foto. De andre vi har haft, har vi rendt meget til dyrlæge med. Bla hudbetændelse, hotspot osv. Det har vi ingen problemer med nu. Så kald mig gerne naiv, men jeg tror på at barf er godt for hundene og deres helbred. (Naturligvis skal man også medregne den faktor at jeg kun har erfaring fra Schæfere og de jo muligvis har tendens til at være lidt mere "udsatte" sundhedsmæssige)
Fortsat god søndag til jer alle.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.196
De er flotte i pels, tænder og trives supergodt. Vi har aldrig haft et hotspot, sår/skrammer (kan jo ikke helt undgåes med aktive hunde) heler på rekordtid, de gange Sibbe er blevet opereret er hun helet og har fået pelsen igen så hurtigt, at dyrlægen syntes det var helt utroligt.
Så jeg kan ikke se problemet.....
jan 2011
jun 2013
Selvfølgelig er det at fodre råt ikke løsningen på alt og heller ikke mavedrejning.
Men jeg synes alligevel det giver mening.
jun 2013
sep 2014
Desuden mangler vi stadig liiiige at få helt styr på fryserplads inden det går løs - den er proppet til randen med rester fra nytår
sep 2014
jun 2013
Men har heller aldrig sagt eller skrevet at det at kombinere er noget skidt.
Det fungerer jo for rigtigt mange.
Jeg ønsker ikke at kombifodre af mine egne grunde.
jul 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 8
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 28
At der mangler videnskabeligt bevis, betyder ikke, at BARF ikke kan være godt for visse hunde. Så skulle de misforståelser forhåbentligt være ryddet af vejen på forhånd.
jun 2013
To BARF or not to BARF :-)