1.963 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

To BARF or not to BARF :-) To BARF or not to BARF :-)

Ja, vi har et meget stort ønske om at BARF'e vores søde lille Bodil (på lidt over 7 måneder!).... MEN, og ja det skulle jo komme, vi er lidt i syv sind om hvorvidt vi overhovedet kan. Lige nu får hun Wolfsblut tørfoder, som hun har det fint med, så det er ikke ALARM, blot fordi vi tror på, at råt er det bedste for hunde... og hun self. skal ha' det überste, den lille dronning smiley

Vi er begge på SU, så der skal købes billigt ind (altså store mængder) for at det overhovedet kan lade sig gøre rent økonomisk. Vi kan være med rent prismæssigt, hvis vi købe 14 kg. foder hjem ad gangen fra rigtighundemad.dk, har jeg regnet ud.

Vi tror ikke, vi kan have 14 kg. i vores fryser, og derfor er vi begyndt at tænke lidt alternativt, men ved ikke nok om det til at vide om de muligheder vi tænker, overhovedet er godt/muligt.
Det scenarie vi har lige nu er:

At købe de 14 kg. BARF ad gangen og fordele dem lidt i bekendtes frysere. Det ville så betyde, af hensyn til at vi ikke skal hente mad konstant hos andre, at vi måske kun fodrer hende med råt hver anden dag og så tørfoder hver anden dag. "Må" man det, eller kan man evt. blande BARF med hendes tørfoder i hvert måltid?

Er der evt. andre alternativer, I lige kommer i tanker om? Vi vil gerne fodre med råt, så billigt og godt som det nu er muligt.

Er der måske nogle, som har erfaring med at fodre med råt, når man har sådan en her lille pisfryser? smiley Eller nogen som ved, hvor meget det rent faktisk fylder, at købe 14 kg. råt (dem vi har kig på er pakket i 500g's pakker!)? Jeg forestiller mig, at det er pakket som hvis man pakker 500 g. hk. oksekød i en frysepose... er jeg helt forkert på den? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grundig rengøring af 1 værelses lejlighed på Amager 1.050 kr.
  • Rengøring 1.590 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophæng af gardinskinne i soveværelse 800 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og reoler 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  To BARF or not to BARF :-)
  • #2   29. dec 2014 vi råfodrer, men vi har så også en lille skabsfryser ekstra til formålet. Vi bestiller altid ca. 25 kg hjem, men så er den lille skabsfryser altså også fyldt til randen.
    Prismæssigt ville jeg kigge i Tyskland i stedet.

• #3   29. dec 2014 Du kan prøve kragsborgs foder også, det synes jeg er bedre end RHM. de der 500 grams pakker fra RHM er på størrelse med en pakke hakket oksekød ja, dog i en mindre emballage smiley jeg vil skyde på at du kan have måske 6 pakker fra RHM på 500 gram i sådan en skuffe i fryseren. Så dvs 12 ialt. Er dog ikke helt sikker.

Kragborg er vidst billigere end RHM som er meget dyrt

• #6   29. dec 2014 Stine: Okay - det gør det jo betydeligt billigere, hvis vi kan kombinere. Når vi køber WB hjem fra Tyskland, skal hun fodres for omkring 5 kr. pr. dag, men hvis vi går over på kun at fodre med råt, er det 12,5 kr./dag. Altså over dobbelt så dyrt. Ville du blande det hele eller servere WB og råt hvert for sig? Lige nu fodrer vi hende 1 gang om dagen (og nej, det gider jeg ikke diskutere hvorfor vi gør... det er der vist delte meninger om smiley ), men vi kunne jo sagtens gå over til to gange, hvor hun så den ene fik WB og den anden BARF.

Når du køber til dyrene i supermarkedet, er det så bare helt alm. rå kyllingevinger, som dem man ville putte i ovnen og fortære selv? Og hvad med indmaden, man køber, kan det godt bare være fx. hakket svinelever, købt i supermarkedet - og er det egentligt billigere?

Danielle: Ja, vi har jo desværre kun sådan en lille fryser til rådighed, da vi bor i en 2v lejlighed smiley . Det kan godt være det her er dumt, men Tyskland (??), hvordan i alverden bliver det fragtet, uden at det koster en million (vi har ikke bil og bor laaangt fra grænsen!) og tør det ikke op undervejs?? smiley

Natasha: Jeg har hørt om Kragsborgs, men jeg synes at kunne huske, at vi droppede dem igen fordi de ikke leverede ved os (vi har desværre ikke bil!)? Kan det passe?
    Okay, 12 pakker rækker jo ikke langt, når der kommer 28 hvis vi bestiller 14 kg smiley . Ville bare sådan ønske at vi kunne ha' det i fryseren, der er vist ingen tvivl om at jo mere man køber ad gangen, jo billigere er det smiley .

• #7   29. dec 2014 Michella: hold da op, den var ny. Jeg hører KUN godt om BARF! Vi ville gerne skifte fordi vi har den opfattelse at råt er bedre end tørt. Desuden prutter hun ret meget, og har tendens til hård mave. Det ved jeg at hendes storebror også havde før de begyndte at BARF'e ham og det er helt væk nu smiley

Stine: Desværre kan den ikke være nogle steder sådan en kummefryser, ellers havde vi gjort det 100%.

• #8   29. dec 2014 Okay jeg ved ikke om kragborg leverer forskellige steder, desværre.

Michella - hvad var det for en bakterie?

• #10   29. dec 2014 Stine: altså partere den, som jeg ville gøre til mig selv og så bare give hende alle stykkerne? Uh, jeg synes det lyder farligt med alle de ben, men det bør hun jo bare kunne, ikke? smiley
    Hvordan sørger jeg for, at alle hendes behov for vitaminer og mineraler også bliver dækket, hvis jeg nu bare køber råt i supermarkedet? Jeg har forstået det sådan, at det ikke bare er at servere rå kylling/okse for hende hver dag, ikke? Der skal helst være en fornuftig sammensætning af indmad, knogle/brusk og så self. vitaminer og olie... er det korrekt eller et "pengetrick" fra firmaernes side? smiley Ja undskyld jeg lige leget spørge Jørgen for vildt smiley

• #12   29. dec 2014 Michella: Det undrer mig virkelig, at jeg aldrig har hørt om det der før. Men det vil jeg da tale med RHM om, når vi skal ud at tale med dem om at fodre Bodil med råt. Mht. sandssynligheden for salmonella er det ikke noget vi er bange for herhjemme - vi spiser selv ofte råt - lever lidt på kanten smiley Jeg tror ssh'en er det samme for hende som os, så lige den chance tør jeg godt tage.
    Hvad består kallun egentlig af? Det kunne man måske bare erstatte med noget andet, hvis det er dér der findes skidt de kan blive syge af?

Tak for info vedr. kødtyper - jeg troede at de kunne spise det hele smiley

• #13   29. dec 2014 Banker lige i bordet!

Du kan give ALLE former for kød til hunde, fra ALLE former for dyr. Når en hund bliver syg af råt, er det i 99 % tilfælde pga dårlig håndtering af kødet, eller fordærvet kød.

Nu har jeg fodret med råt i over 1 år, og jeg har eksperimenteret MEGET! Jeg har ikke haft en hund der blev dårlig, og jeg har fodret med nærmest alt man kan komme til. Selv hele mus.

Kallun er en del af koens mave, og der er ingen næring i det. Derfor bør det ikke bruges ret meget.

Hvis du fodre varieret, altså fra forskellige dyr, og alle dele fra dyret, er det ikke nødvendigt at tilsætte alverdens ting. Jeg bruger selv Hokamix 1 gang om ugen, og fiskeolie-kapsler hver dag.

Det er ikke så stor en videnskab at fodre med det, som mange gerne vil gøre det til smiley

• #14   29. dec 2014 Natascha: Okay, tusinde tak. Det er jo lidt svært at finde hoved og hale i, med alle de forsk. oplysninger man får. Men det er vel der man så selv vælger hvordan man selv vil skille skidt fra kanel... smiley . Jeg er som udgangspunkt SLET ikke bange for bakterier/at det skulle gøre hende syg, jeg er mere bange for ikke at få dækket hendes næringsbehov... det er jo tryg-/nemheden ved at fodre tørt: alle vitaminer og mineraler er i!

• #15   29. dec 2014 Ja men det er sgu ikke så svært at fodre med smiley

• #16   29. dec 2014 Jeg ville ikke bruge RHM... alt for dyrt!

Det er lidt en videnskab i starten, og selvfølgelig vigtigt, at hunden får de rigtige vitaminer og forskellige slags kød, ben osv smiley

• #18   29. dec 2014 Da vi forhandlede rhm, tilbød vi at opbevare kødet i vores frysere, og så hentede folk et par poser ad gangen. Og vi vingede af på deres seddel.
    Det var en skide god ordning for alle. Vi kunne bedre vurdere indkøb, og kunderne kunne købe stort ind selv med små frysebokse.
    Hvis du bor i nærheden af en forhandler kan du prøve at høre om de er med på ideen?

• #19   29. dec 2014 *VENGES*: I knooooow AM smiley , men skidtet kan ikke være i vores lille pis-fryser, så jeg ville lige høre om man godt kan kombinere. Det gør det lidt nemmere at have både herhjemme og hos andre. Eller om nogen har erfaring, som ville vise at vores lille Frk. Frost godt kan rumme 14 kg. smiley

Ginne: Det er faktisk en god idé, men der er ikke længere mellem mig og de 'ekstra' frysere hos nogle jeg kender og så mig og RHM... og så afhænger vi ikke af åbningstider, hvis vi har det hos nogle venner smiley

• #20   29. dec 2014 Enig med Natascha.

Der er få hunde der ikke tåler rådt. Og så skal de selvf. ikke have det.

Men hunde der er blevet syge af bakterier etc. i forbindelse med råfodring kan kun skyldes dårligt kød/håndtering.

Kia får INTET kød som jeg ikke kunne spise uden at blive syg, såfremt jeg gad æde det rådt :o)

Bliver hun syg er det derfor MIN fejl.

Jeg har råfordret i 7+ år og har aldrig haft nogen problemer, eller hørt om nogen der har, ved at råfordre, hvis man ved hvad man laver selvf.

Hold jer fra kallun. Det er penge ud af vinduet. Forhandlerne får det vildt billigt og tjener mange penge på at sælge det som hundemad.

Svinekød og især ben kan give hård mave mens indmad kan give blød mave. Derfor kan man kombinere. I må prøve jer lidt frem.

Jeg giver aldrig ben uden kød. Benene/evt. splinter er således ALTID pakket godt ind i kød gennem mavetarmsystemet.

Bærende knogler er dem der er værst til at splintre + de er hårde ved hundenes bisser. Så dem skal man også kun bruge med omtanke.

Kia lever rigtig meget af kylling da hun er allergisk over for det meste andet. Hun får ofte bare en hel kylling og så kan hun guffe den.

Jeg har ikke en særlig stor fryser heller. Jeg kan ikke have 14 kilo i min. Men Kia er jo ligeglad om 4 kilo, af de 14, så er optøet og har ligget nogle dage i køleskabet, inden hun får dem :o) Så kan jeg lige klemme 10 kilo ind. Men så er der heller ikke plads til andet end hendes mad :o)

Hvis min hund kunne tåle tørkost som jeres ville jeg bare kombinere. Give rådt når jeg har det hjemme, og tørt som det nu bedst passer ind i hverdagen.

Indtil I er helt inde i at råfordre så ved I jo at hunden får hvad den skal have af vitaminer etc. gennem tørfoderet :o)

Variation er alfa og omega i råfordring :o)

• #21   29. dec 2014 Klart har du venner du kan have det hos er det måske lettere for jer.
    500 g pakkerne fra rhm, der kan der være ca. 10 kg i en typisk fryseskuffe eller sideboks i kummefryseren. De er lette at stable og pakke ned.
    Det løsfrosne fylder meget mere pr. Enhed. Tilgengæld er der mere bid i det. Det fylder ca. Det dobbelte så 5 kg i en fryseskuffe.

• #22   29. dec 2014 Det lyder i begyndelsen ret forvirrende, men bare man har prøvet i en enkelt uge, går det fint nok.
    Det med bakterierne er noget helt nyt for mig. Dyrlægerne er ikke begejstret for BARF, de vil heller sælge deres tørfoder fra klinikken.
    Vi her hos mopperne er rigtig glade for BARF og ind imellem ryger der også tørpiller med, hvis jeg har glemt at hente nyt oppe fra fryseren. Hvis der er tilbud på hakket oksekød eller kylling eller hjerte, køber jeg også i supermarkedet.
    Alt er kun så kompliceret, som man gør det til.
    Bare gå til den, dine hunde vil elske dig for det.

• #23   29. dec 2014 Sanne: Tak for at du gav dig tid til at skrive et så langt svar smiley Måske det i virkeligheden er meget billigere bare at begynde at supplere hendes tørfoder med råt i det omfang det nu kan være i fryseren? Ville du købe gennem nogle der har skrevet "hundefoder" på det rå kød, eller bare købe det i supermarkedet?? Og hvad skal jeg så kigge efter i butikkerne, ud over self. hele kyllinger, kyllingelår/vinger og lever (skal det være kylling???)

Ginne: Tusinde tak - så er jeg da lidt mere klar på hvor meget det fylder... Vi bruger vores fryser ret meget, så det lader til at vi skal reservere den kun til hundemad, hvis vi skal ha' fa RHM... smiley

Jutta: Det kunne godt ligne mig at overkomplicere - men jo kun fordi jeg er bange for at hun ikke får dækket vitamin og mineralbehov...

• #24   29. dec 2014 Ja det er vigtigt at det man giver er noget man i princippet selv ville spise. Jeg foretrækker at købe hele kyllinger osv fra supermarkedet og så vidt muligt alt hvad jeg kan fra supermarkedet da meget barf hundemad lugter gammelt for mig. Når det er tøet op lugter det som om at det er frosset ned i gammel tilstand, især RHM produkterne lugter - jeg måtte smide en hel lammemix ud fordi den lugtede af råddenskab! Jeg har endnu ikke stødt på dårligt lugtende kragborg foder, men jeg har hørt at das tier hotel fra Tyskland skulle være enormt lækkert og friskt

• #25   29. dec 2014 Michella; smiley jeg har barfet i 13 år, og har ALDRIG hørt noget lignende
    Både forhandler kød, slagterkød og tilbud/sidste salgsdato kød.

Er det forhandler kød der har været så giftigt, så håber jeg da at der blev lavet en sag på det?

• #26   29. dec 2014 Du kan give kyllinge lever i starten, og andelever. Også er det godt at starte op på kylling og lam smiley

• #27   29. dec 2014 Jeg har også oplevet at noget rensdyr kød fra RHM (500 gram pakkerne) lugtede sprittet - som om det var i gang med at gære

• #28   29. dec 2014 Jeg ville supplere og så finde ud af hvordan I bedst får det at råfodre indarbejdet i jeres hverdag. I skal jo også have fundet ud af om det er noget jeres vov trives på etc.

Jeg køber Kias og Sadies (katten) mad hvor jeg køber min eget, for det meste.

Men hvis jeg kommer forbi en BARF-butik så kan jeg sagtens finde på at købe løsfrossent lammekød/ben, kyllingehalse, daggamle kyllinger (elsker Sadie), eller hvad de nu lige har. Vi har bare ikke nogen BARF-butikker som man sådan lige kan ligge vejen forbi herude :o)

Du kan købe alt hvad du kan finde af kød/ben og indmad til din vov/kat. Det er lige meget om det er kylling, fisk, svin, kvæg, lam, hest etc.
    Kia gider ikke æde fisk (medmindre den har været forbi en frituregryde) hvis hun kan blive fri :o)
    Men du lærer jo hvad din vov bedst kan lide og bedst tåler ved at prøve dig frem :o)

Så hvis der er tilbud på svinekød, ben, indmad så køber du det, er der tilbud på fisk så køber du det.

Du kan give alt så længe det IKKE er tilberedt :o)

Datomærket kød er jo billigt og Kia og Sadie elsker når jeg får det hjem. Det har jeg nemlig normalt ikke råd til at fodre dem med, men på tilbud kan vi lige klare det :o)

Jeg ville købe hvad jeg kan finde hvor jeg selv handler og så købe lam/hest/vildt etc. ved de forhandlere der sælger det :o)

Som dig er jeg også typen der gør selv det mest simple kompliceret.
    Jeg er så bange for at gøre noget forkert, især også da Kia er foderallergiker og hun ikke kan få tørfoder som sikkerhed og heller ikke kan tåle den store variation af kød/ben.
    Det er pga. hendes allergi at vi startede med at råfodre da hun var 5 mdr. Det reddede hendes liv. Vi har aldrig BARFet.
    Kias kost er en blanding af hjemmelavet, rådt og så tørkost (i forbindelse med hyposensibilisering).

Jeg har fået taget et blodprøvepanel i år (koster omkring 1000kr.) og denne viser at Kias behov alle er dækket, og hun får altså ikke tilskud (eller det fik hun ikke da blodprøverne blev taget) :o)
    Hun er nu startet på Flexvital-tilskud, men det er fordi hun jo er ved at være oppe i årene hvor led etc. har gavn af lidt ekstra tilskud :o)

Kylling, fisk og lam er det der er nemmest for vores vovser at nedbryde. Så derfor er det ofte dette man starter med når man starter råfodring.

• #30   30. dec 2014 Jeg hører også til dem, der mixer tørfoder med Barf.

Jeg køber hos Rigtig hundemad løsfrossent Barf af forskellige typer og bruger det som "topdressing" på tørfoderet om aftenen. Derudover køber jeg rå kalvebrystben, kalkunskrog mv. samme sted samt forskelligt råt hos Fakta, Netto m.v., når jeg finder noget til fornuftige priser.

Nogle gange om ugen erstatter jeg så et helt aftensmåltid med råt kød/ben, om morgenen får de kun tørfoder spredt på græsset(1/3 - 1/4 del af dagsrationen og enkelte gange om aftenen får de kun tørt (f.eks. hvis vi er i byen) og så måske lidt menneskemad ovenpå(her er det grønt og kød, ikke sovs!), hjemmekogt hundemad eller vådfoder af god kvalitet.

På den måde kan det klares på et mindre fryseareal og også til en fornuftig pris. Mine hunde trives storartet, og fordelen er så også at de pga. den afvekslende fodring nærmest har jernmaver, de har faktisk aldrig tynd mave. Og tænderne er fine rene pga. de hyppige ben.

• #31   30. dec 2014 Kan det være pølseforgiftning den hund døde af? Fordærvet kød kan være farligt - og måske har RHM solgt fordærvet kød? Når man tøet det op lugter det nogle gange gammelt jo. Nu har jeg lyst til at smide alle mine RHM poser ud, er da helt nervøs nu. Jeg har også altid undret mig over hvorfor lige deres produkter lugtede forfærdeligt mens andre mærker bare lugtede af råt kød. smiley

• #36   30. dec 2014 Hvis RHM sælger dårligt kød, så skal der da gøres noget ved det. Er der ingen der klager? Det duer jo ikke og hvis omfanget er så stort, hvordan dælen kan de eksistere? Mig bekendt er der ret strenge krav og test og prøver fra fabrikkens side.

• #39   30. dec 2014 Jeg har aldrig haft stinkende kød fra RHM i Esbjerg.

• #40   30. dec 2014 Jeg kan se der er delte meninger om hvordan man fodre med råt og jeg tror det er lidt en smagssag smiley

Vi skiftede til råt i sommers pga allergi og pt. får Diva kun lam og hest. Regner dog med at vi vil prøve at sætte en ny proteinkilde på inden længe. Vi har købt hos slagter, Kragborg og i tyskland. Jeg er stor fan af de pakker kødet kommer i fra Tyskland, men jeg kan bedre lide Kragborgs. Det køber jeg i 5 kg's poser så der skal jeg veje af hver dag men det er en vanesag. Kragborg leverer ikke til private så der gælder det om at alliere sig med en forhandler. Vi køber hos en forhandler i Aalborg og køber 30 kg af gangen, så det gir lidt rabat smiley Nogle forhandlere opbevare også gerne foderet for en smiley Kallun er fyldt med gode vitaminer men skal self ikke gives i overflod smiley Vi har prøvet heste og lammeben, hest har vi gået fra igen, da de simpelthen er for hårde! De er hårde ved maven og kan give forstoppelse. Så vi bruger ben fra lam og de er lækre synes Diva smiley Jeg synes også det er svært nogle gange men kig på vovsen og se om den trives, har fin afføring ( ikke for meget) og fin pels smiley

• #42   30. dec 2014 Ej, helt ærligt. Har i haft dårlige oplevelser med kød fra rhm, så reklamer da over det.
    Vi har i de år vi havde butikken, haft en kunde der har reklameret over produktet. Og det var en enkelt pose der ikke var i orden. Den var gået i en lukning. Vi har hørt fra to kunder hvor hundene ikke ville spise produkterne. Og det er fair nok, sådan kan der være nogen der ikke vil..

Vi har selv reklameret videre i systemet en håndfuld gange - dog primært over poser der ikke har været i orden i lukningen. Eller for lidt kød på benene. Eller fejlleverance.
    Vi har så også altid haft samtlige vare i hænderne for at lægge dem på plads i fryserne. Så vi har tjekket hver levering. Og vores er røget på frys som regel hurtigere end lastbilen kunne nå at forlade parkeringen igen.

Vi har fodret med produkterne i årevis, og aldrig haft en pose eller pakke vi har tænkt ulækkert over.
    Og selve nedfrysningsprocessen på fabrikken i Tyskland er der heller ikke noget at sætte en finger på. Det er godkendt til menneskeføde.

Ved Gud er det ærgerligt man har en dårlig oplevelse. Og ja nogle hunde gider ikke rhm's produkter, nogle synes det er for småt og for finthakket, og det er fair sag. Men er der sket fejl, kan man jo kun rette det hvis man får det at vide..

• #43   30. dec 2014 Lige præcis Ginne, det er det jeg mener.
    Er kødet så dårligt så må og skal man da klage.

• #45   30. dec 2014 Isabelle, kallun stinker altid, jeg mente almindeligt kød.

Kallun er højt elsket, men de får det kun udenfor i haven. smiley

• #46   30. dec 2014 Jeg har desværre flere gange syntes at produkterne fra RHM lugtede meget dårligt og min hund spiser det kun hvis der ikke er andet - hun har tydeligt vist at hun foretrækker kragborg frem for RHM. jeg ved ikke hvor man kan klage eller hvordan det skal gøres? Nu har jeg jo bare smidt de poser jeg var utilfreds med ud, og min hund ville ikke røre det mad fra de poser der lugtede! De pakker hvor jeg synes det lugter som alkohol (cherry eller sådan noget sødligt) har hun spist i sulten tilstand, men jeg frygtede faktisk om det var farligt. Havde jeg kendt til pølse maven havde jeg smidt de pakker ud også. Har også haft en lakse pakke der lugtede af sure tæer. Men jeg må klage næste gang - har dog ikke rigtig styr på hvor og hvordan man klager??

• #47   30. dec 2014 Der hvor du køber det.

• #48   30. dec 2014 Ja, klag hvor du har købt det, og et det muligt indenfor samme døgn, så smid bevismaterialet på disken.
    Så må den enkelte forhandler gå videre med det.
    Husk at skriv batch nr ned, det skal stå på pakken. Så kan de andre forhandlere tjekke den enkelte sending med samme batch nr.
    Er det generelt fra en hel sending - så må hele partiet kaldes tilbage eller destrueres. Sådan burde det være.

• #49   30. dec 2014 Køber altid fra dastierhotel.de Det koster da en smule i fragt, men sammenlignet med prisen for kødet i forhold til prisen og kvaliteten herhjemm, kan det godt betale sig.

De har et stort udvalg og mange store, reelle stykker kød, hvor meget af det fra forhandlere herhjemme er småstykker eller decideret hak med nogle få store knogler.

• #50   30. dec 2014 Ok. Køber ihvertfald aldrig RHM igen. Har kun hørt godt om das tierhotel så der bestiller jeg når fryseren er ved at være tom om et par måneder. smiley noget jeg ofte gør, er at købe en hel økologisk kylling eller de der Løgismose kyllinger. Også skraber jeg al kødet af til os selv, også får hunden skroget fordelt på flere dage. Det er virkelig godt da hun så får godt skrog med god næring. Det kan anbefales smiley

• Johanne K
    Johanne K Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #51   4. jan 2015 Vi fodre med barf.
    Vi køber det hjem fra Das Tierhotel i Tyskland. Det er billigt også selvom vi vælge de dyre pakker. Typisk køber vi 60 kilo og inkl fragt giver vi omkring 1300-1500,-
    Vil ikke anbefale at fodre både med tørkost og barf. Enten eller.

• #52   4. jan 2015 Johanne: Her kunne det være rart med en forklaring på hvorfor du ikke mener man skal fodre med begge? smiley

• #53   4. jan 2015 Jeg fodrer endnu mere blandet: BARF, tørfoder, hjemmekogt mad og en god dosemad med masser af kød.
    Ingen problemer her.

• #55   4. jan 2015 Min begrundelse for at jeg kun vil fodre råt, er at det i mine øjne er den bedste føde for hundene, at jeg godt vil undgå det industrielt fremstillede foder.

Dertil har jeg en teori om at tørfoder kan være medvirkende til mavedrejning hos de store, pga masseforøgelsen, når den lander i mavesækken, det rå er det samme når det ædes som når det ligger i sækken.
    Dertil væksten hos hvalpene/unghundene, det er nemmere i mine øjne, at styre når det er det ene eller det andet. De vokser SÅ pænt og roligt på det rå.

Så det er lige så meget et "forsøg" for mig her, for ulvenes vedkommende.

Jeg er bestemt ikke fanatiker, bruger da jævnligt et godt kornfrit tørfoder som lommeguffer eller til aktivitetsbolde, men aldrig som måltid.

De får da jævnligt rester og dåsemad i deres kong genius mike, masser af grønt og frugt, så varieret kost får de bestemt.

• Johanne K
    Johanne K Tilmeldt:
    jan 2011

#56   4. jan 2015 Der er min egen uforbeholdne holdning ikke at blande tørfoder og barf. Hundens mave kan og jeg understreger kan, få problemer med at omsætte både barf og tørfoder. Begge dele omsættes forskelligt. Det kan give forstoppelse/diarré. Større risiko for mavedrejning. Men syntes det er fint hvis det fungere for jer der bruger begge dele. Jeg bruger bare kun den ene slags.
    Er sikker på at alle jeres hunde fungere super godt uanset hvad I giver dem.
    Når jeg sammenligner med vores tidligere schæferhunde som fik tørfoder, kan jeg blot se at ham vi har nu, som vi har givet barf siden vi fik ham - intet fejler. Han er 2 år og har kun været ved dyrlæge til vaccination samt ad/hd foto. De andre vi har haft, har vi rendt meget til dyrlæge med. Bla hudbetændelse, hotspot osv. Det har vi ingen problemer med nu. Så kald mig gerne naiv, men jeg tror på at barf er godt for hundene og deres helbred. (Naturligvis skal man også medregne den faktor at jeg kun har erfaring fra Schæfere og de jo muligvis har tendens til at være lidt mere "udsatte" sundhedsmæssige)
    Fortsat god søndag til jer alle.

• #57   4. jan 2015 Nu har vi tre som i hele deres levetid er blevet fodret med denne blanding af tørfoder, barf, hjemmelavet, vådfoder m.v., og jeg har aldrig og jeg mener aldrig haft sundere hunde.

De er flotte i pels, tænder og trives supergodt. Vi har aldrig haft et hotspot, sår/skrammer (kan jo ikke helt undgåes med aktive hunde) heler på rekordtid, de gange Sibbe er blevet opereret er hun helet og har fået pelsen igen så hurtigt, at dyrlægen syntes det var helt utroligt.

Så jeg kan ikke se problemet.....

• Johanne K
    Johanne K Tilmeldt:
    jan 2011

#58   4. jan 2015 Der er vel heller ikke noget problem. Alle må vel "lufte" deres holdning til et emne.

• #60   4. jan 2015 Den undersøgelse har jeg ledt efter længe Isabelle! Er det noget du ved hvor findes?

Selvfølgelig er det at fodre råt ikke løsningen på alt og heller ikke mavedrejning.
    Men jeg synes alligevel det giver mening.

• #63   4. jan 2015 jeg har hørt det fra en, der havde hørt det fra en anden, hvis dyrlæge var tysk.. sådan tror jeg det var smiley og jeg har efterfølgende søgt og søgt uden held.

• #64   4. jan 2015 Stine: nej ikke endnu - vi er i vildrede om vi skal lade hende spise de poser tørfoder vi har færdigt, eller vi skal blande. Det kan nemlig ikke holde sig for evigt det tørfoder vi har, så indtil videre er hun stadig på WB.

Desuden mangler vi stadig liiiige at få helt styr på fryserplads inden det går løs - den er proppet til randen med rester fra nytår smiley

• #65   4. jan 2015 MLA: jeg kan sagtens forstå, at man vælger det rå frem for det tørre af kvalitetsmæssige årsager. Men derfor må det da stadig være bedre at blande, end helt at udelukke råt? smiley

• #67   4. jan 2015 Jeg har ingen erfaringer i det, så kan ikke anbefale smiley
    Men har heller aldrig sagt eller skrevet at det at kombinere er noget skidt.
    Det fungerer jo for rigtigt mange.

Jeg ønsker ikke at kombifodre af mine egne grunde.

• #68   4. jan 2015 MaxPetFood.dk har gode rabatter ved storkøb. Levere på Sjælland.

• #70   5. jan 2015 Det er aldrig videnskabeligt bevist, at BARF skulle være bedre end så meget andet foder. Hvis din hund har det godt med, hvad den får, så spø'r jeg blot - hvorfor i alverden skulle du skifte?
    At der mangler videnskabeligt bevis, betyder ikke, at BARF ikke kan være godt for visse hunde. Så skulle de misforståelser forhåbentligt være ryddet af vejen på forhånd.

profilbillede
  • #71   5. jan 2015 Måske fordi at der ingen pengemænd er til at stå bag sådan en undersøgelse?

Kommentér på:
To BARF or not to BARF :-)

Annonce