{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Hvad skal vi gøre....????HJÆLP OS {{forumTopicSubject}}

Vi er ejer til en golden på 13 uger og han er rigtig dejlig...mmeeennnn......vi har dog et stort problem med ham, og det er at når han f.eks får et griseøre og vi vil se det knurre han af os....Og vi har taget ham i nakkeskindet og virkelig sat ham på plads. Og man burde jo og mene at så skulle han ikke gøre det igen...hmmm men jo det sker igen og igen smiley Så har vi snakket med en hundepsykolog og hun sagde at vi skulle vende det om til noget positivt, d.v.s sige at vi skulle tage noget lækkert så som leverposteg og i det han begynder at knurre så give ham det....Nu er det så vi håber at i alle herinde vil hjælpe os....!!!! Hvad mener i er den rigtige måde????

På forhånd Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal vi gøre....????HJÆLP OS
  • #1   3. sep 2006 synes nu det lyder sært at gøre sådan...

  • #2   3. sep 2006 Umiddelbart når jeg læser dit indlæg, så for mig lyder det som om, at I vil komme til at belønne ham for hans knurren, og det er bestemt IKKE godt.... min mening

  • #3   3. sep 2006 Da jeg fik min rotte var hun voksen og ville sgu ikke finde sig sådan nogen... og jeg tog det fra hende hun knurrede jeg skældte ud og da hun holdt op fik hun ros og sit øre tilbage

  • #4   3. sep 2006 Jo meget forskelligt - nogen mener jo at afledning er den rette vej -
    Det emne har været oppe herinde MANGE gange -
    Vi har haft helt med underkastelse -
    Da Futte knurrede af mig - ( første og eneste gange ) tvang jeg benet ud af munden på ham - og tvang ham om på ryggen - og da han var faldet ned fik han den rolige stemme - og god hund bla bla...
    Og har aldrig oplevet det med ham siden -

    Anna har jeg haft samme tur med -

    De andre har det aldrig været nødvendigt med -

    Men det er VIGTIGT at du kan tage maden ud af munden på ham -

    Øv også med hans almindelige mad, hans legetøj - etc etc etc -


  • #5   3. sep 2006 Zitare - : Ja vigtigt lige at få med at de selvfølgelig skal have det retur - smiler...

  • #6   3. sep 2006 Fuldstændig enig med kiki.......Det er den rette fremgamgsmåde

  • #7   3. sep 2006 Blade var meget "mad-aggressiv" da jeg fik ham... Jeg holdt hans madskål og kødben osv for ham mens han spiste af det og i løbet af få dage var det ovre.
    Ingen problemer med at være i nærheden af ham eller tage noget fra ham nu.
    Og mine børn kan også tage gode ting fra ham uden problemer


  • #8   3. sep 2006 ( Skal lige nævne at den situation jeg nævner med Futte - der knurrede og viste han tænder bblot fordi jeg gik forbi ham - )

    Inden havde han ligget og knurret af fluerne der satte sig på hans ben - Hmmmm - Tosse -


  • #9   3. sep 2006 Jeg vil også sige det er meget vigtigt at lære ham det nu... Min mor har desværre ikke fået lært sin hund det hvilket gør at hvis vi bare går forbi hende når hun har noget ja så sidder hun i benet på os...

    Prøv at gøre det til noget positivt at i vil se hans ben.. SSæt jeg ved siden af ham og med lys stemme sige noget i stil med nejj hvad er det du har hvor er det fint og på den måde vænne ham til der ikke sker noget ved i tager det og så ros ham hver gang det lykkes...


  • #10   3. sep 2006 Staveplade tak!!!! tror snart jeg skal i seng...

  • #11   3. sep 2006 Først og fremmest så savner jeg et fornuftigt argument for hvorfor man skal kunne tage hundens mad fra den. Det er ældgammelt overtro fra før man forstod hunde den slags nonsens kommer fra. Noget sludder om lederskab og dominans fra dengang man ikke vidste bedre.

    Jeg har lært min hund at det ikke er farligt at jeg nærmer mig hendes madskål, hvis jeg eksempelvis ønsker at ligge noget ekstra i hendes mad eller skal samle noget op som ligger ved siden af skålen. Og hun har fuld TILLID til at jeg ikke rører hendes mad som hun har ventet hele dagen på.

    Det er gjort ved at jeg startede med at ligge en lækkerbisken hen i nærheden af hendes skål medens hun spiste og dag for dag lagde jeg den nærmere indtil jeg kunne ligge den nde i hendes mad medens hun spiste

    Og hvis nu nogen mener at hunden skal lære at børn skal kunne komme hen og pille i hundens mad medens den spiser, så lad mig komme jer i forkøbet. Et barn skal ikke have lov til at pille i hundens mad, hive den i øret, stikke en finger i øjet på den, hive den i halen, trampe rundt på den eller på anden måde midhandle hunden. Køb en bamse til barnet og lær det at hundens grænser skal respekteres og at når hun går skal den have fred. Så slipper i for at få skambidt jeres eget eller andres børn den dag hun ikke længere ved hvordan den skal få barnet til st stoppe. Iøvrigt bør et barn under 12 år aldrig være alene med en hund.


  • #12   3. sep 2006 Frank: Godt skrevet :o)

  • #13   3. sep 2006 Jeg er enig med Frank... >Godt skrevet og god holdning, efter min mening...
    Tag aldrig hundens mad fra den, man har jo i første omgang selv givet den det..

    Hvis den endelig har været nødvendigt for mig at tage noget fra Mollie, hvis hun f.eks har fundet et eller andet at gnaske i på gaden, så har hun aldrig haft problemer med det.. Så hvordan man får den til ikke at knurre, aner jeg ikke..


  • #14   3. sep 2006 Jeg synes ihvertfald det lyder meget underligt at du skal give din leverposteg, hvis den knurrer ad dig. I mine øjne er det at forstærke dens knurren!

    Jeg ville lære min hund Ja/nej øvelsen, og på den måde give den et signal, så den forstår hvad der skal ske! I ja/nej øvelsen er den vigtigste del at rose/forstærke hunden når den hører efter når man siger nej!



  • #15   3. sep 2006 Der er ingen problemer med noget andet end rigtig guf. eks. griseøre.

    Der er rigtig mange forskellige meninger om hvad man skal gøre. underkastelse eller få det vendt til noget positivt.

    Ja, hvorfor skal man "KUNNE" tage det fra ham?
    Af den simple grund, at det kan ske, i et uopmærksom øjeblik at et barn går for tæt på ham. og ja, den skal have lov at beholde det den har fået... klart klart... men derfor mener vi stadig det er vigtig at han ikke viser aggrasivitet når man nærmer sig. Vi ville bestemt ikke have det godt, den dag hunden sider i naboens barn


  • #16   3. sep 2006 Hej igen Michael.
    Tænkte nok at det var et barn der var årsagen *S*.

    Jeg kan godt forstå dit argument og du er ikke den første jeg har hørt det fra, men der er to vigtige punkter her.
    For det første er hunden ikke aggresiv, den ønsker med sin knurren blot at advare om at den er dens griseøre. Den kan jo af gode grunde ikke sige det på dansk. Hvis du skælder den ud for at advare (knurre) har den kun en mulighed tilbage for at beskytte sin ejendom, nemlig at bide. Det bringer mig frem til punkt nummer 2. Nemlig barnet. For et barn må aldrig være alene med en hund af den simple grund at de af et godt hjerte ikke forstår og respekterer hundens utallige forsøg på at fortælle at den ikke bryder sig om at nogen rører dens ben eller nogan af de andre ting jeg nævnte. En hund vil altid forsøge at undgå en konflikt hvis det er muligt (herunder at advare med knurren, gå væk, sende en milliard forskellige signaler som vi mennesker ikke forstår osv).

    Så hvis du frygter et uopmærksomt øjeblik ville jeg give hunden griseøre under opsyn som f.eks. et aflukket rum, skære øret i mindre bidder så det er hurtigere væk eller helt undgå det.

    Og lige en ekstra understregning:

    En hund angriber altid kun som sidste udvej set med hundens øjne. eller hvis den er trænet til andet.


  • #17   3. sep 2006 Frank: Kan kun tilslutte mig - super indlæg !

  • #18   3. sep 2006 Ja så har vi vist været hele repertoiret rundt hvad angår løsningsforslag, sådan går det hver gang emnet bringes op, for meningerne er mildest talt delte.

    Blandt ulve og hunde eksisterer den gyldne regel, at den der har noget i munden har uindskrænket ejendomsret over genstanden, det gælder uanset om man har høj eller lav status. Herudover findes der en 'ejendomszone' omkring hunden, genstande i denne zone er også 'fredet', med en enkelt undtagelse (se senere). For højtrangerende hunde (høj selvtillid/selvværd) kan zonen være på op til et par meter, for meget lavt rangerende (lav selvtillid/selvværd) er zonen ikke større end til mellem hundens poter. Ting i zonen må ikke tages, med den ene undtagelse, at hvis hunden kigger væk fra tingen er zonen ophævet og tingen er 'ejerløs'.
    Jeres hunds respons er med andre ord fuldt berettiget ifølge de hundske love, at mange hunde så ikke reagerer på 'overtrædelse' er en helt anden ting - nogle gør, andre gør ikke.
    Men selvfølgelig BØR det være sådan, at man kan få ting fra sin hund, hvis den f.eks. skulle fatte interesse for noget giftigt eller lignende... og det vil I også kunne komme til, hvis I sørger for at opbygge et solidt tillidsforhold mellem jer og hunden. Hvis hunden stoler fuldt ud på jer, så burde der heller ikke være problemer. I har kun haft jeres hund i få uger og han kender jer derfor ikke 100% endnu, giv ham lidt tid! Vis ham at I kender og respekterer hans hundelov. Stop med at tage hans ting uden grund, for som I har oplevet fører det pt. kun til konflikter, der hidtil er blevet 'løst' ved at I yderligere har optrappet dramatikken ved at straffe ham, hvilket absolut ikke gavner tilliden til jer!
    Prøv at vænne ham til, at der sker positive ting når I er i nærheden af ham og hans mad. Gå forbi ham (i tilstrækkelig afstand til at han ikke går i forsvarsposition) og smid et par godbidder hen til ham og gå så bare videre forbi. Gentag dette ofte og mindsk gradvis afstanden. Hvis han knurrer, er I gået for hurtigt frem, så sættes afstanden bare lidt op igen.


  • #19   3. sep 2006 Rigtigt godt skrevet, Frank! 100% enig.

  • #20   4. sep 2006 Spændende tanke med 'ejendomsretzonen' Thomas. er ikke stødt på den før men det er dejligt at få tilført ny viden.

    Har beskæftiget mig en med Anders Halgrens ide om at rangering i flokken er baseret på viden og erfaring ( og dermed i stor udstrækning alder) og Patricia McDonalds ide om at status giver sig udtryk i form af sociale rettigheder. Mønsteret i hvornår og hvordan de enkelte rettigheder forsvares kunne forklares med denne 'ejendomsretzone'. Det rejser nogle spørgsmål hos mig. som hvalpen der af hannerne får lov til at overskride zonen til omkring de 8 måneder. Hvordan vil en ny i flokken hævde sin zone og hvordan defineres den i forhold til den eksisterende flok?

    Er blevet nysgerrig og vil gerne vide mere. Har du henvisninger til nogen spændende bøger på området?


  • #21   4. sep 2006 Vi kender udemærket hvorfor og hvordan.


    thomas B. helt klart tillid er det første...

    Men så slår det mig det som der står til sidst.

    Gentag dette ofte og mindsk gradvis afstanden. Hvis han knurrer, er I gået for hurtigt frem, så sættes afstanden bare lidt op igen.

    Vil det så ikke sige at hunden opfatter det som en sejr og at det hjalp? at knurre


  • #22   4. sep 2006 vil det så sige at jeres hunde får lov til at knurre ad jer?



  • #23   4. sep 2006 Jeg accepterede ikke Fie knurrede ad mig første gang hun fik et slagterben, jeg tog benet og sagde et bestemt NEJ og siden da har der aldrig været noget, alle kan gå fobi hende når hun spiser.

    Men jeg har vidst gjort noget galt iflg. de udmeldinger der er her smiley



  • #24   4. sep 2006 Hunden ser det ikke som en sejr fordi den får lov til at beholde sit ben. Den ønsker at beholde sit ben og stoler ikke på at du vil tage det fra den. Det minder lidt om den lidt ældre opfattelse af lederskab og dominans, som har været meget udbredt.

    Om lederskab og dominans:
    Vidste du at en alfa han (leder) i en flok eksempelvis ikke slås eller tilkæmper sig rettigheder. Han løser konflikter i flokken, sikrer at alle får mad og at flokken fungerer socialt. Derfor har flokken VALGT ham som leder.

    Han bliver respekteret for hans evner til at passe på flokken og løse de konflikter der opstår, som f.eks. når en i flokken overskrider en andens zone og de ikke selv kan løse konflikten. Han har ikke behov for at hævde sin status med magt.

    Så hvis du vil få hunden til at forstå hvad der er rigtigt og forkert så gør det på en måde som hunden forstår fremfor at bruge magt. Så vil du opnå både respekt og tillid fra din hund.


  • #25   5. sep 2006 Ville bare lige sige mange tak for alle de kommentar vi har fået....det har sat mange tanker igang. Men endnu enagng tak...

  • #26   5. sep 2006 Ville bare lige sige mange tak for alle de kommentar vi har fået....det har sat mange tanker igang. Men endnu enagng tak...

  • #27   5. sep 2006 Ville bare lige sige mange tak for alle de kommentar vi har fået....det har sat mange tanker igang. Men endnu enagng tak...

Kommentér på:
Hvad skal vi gøre....????HJÆLP OS

Annonce