3.088 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Hund i galge på bord Hund i galge på bord

Da den anden tråd blev slettet og jeg ikke fik set om der kom svar på mit spørgsmål prøver jeg nu her.

Der var tydeligvis nogen som ikke brød sig om tanken at man Groomer hunden mens den står i galgen og at man burde gøre det uden. Det kan man også sagtens, men hvad er det der er galt i at hunden Står i galge?

Jeg bruger selv galgen og kan ikke se problemet, jeg kan sagtens Groome uden, men det gør visse ting meget lettere. Hvis hunden er under opsyn og ikke hænger (og bliver kvalt) i galgen - hvad er problemet så?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation vaskemaskine 500 kr.
  • Reperation af vaskemaskine 1.136 kr.
  • græsslåmaskine 600 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.000 kr.
  • Stoppe timerfunktion i stikkontakt 500 kr.
  • Bygge et paxskab med to låger, hænge monteret lys og reol på væg 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund i galge på bord
  • #2   14. jan 2015 Det er jo netop det jeg mener at den hænger/bliver kvalt i galgen.

Jeg sikker på at der findes en masse skræk historier, men det var netop derfor at jeg skrev, når hunden er under opsyn og ikke hænger og bliver kvalt i galgen.

Jeg har selv en race som ofte bruger et par timer på bordet når den bliver groomet og der er da altså væsentligt nemmere at have den i galge, ved nogle dele af Groomingen. Jeg har endnu til gode at se en hund hænge i galgen

• #4   14. jan 2015 Prøv at forestille dig at blive sat fast med et reb om halsen strammet til så du stort set ikke kan bevæge dig;( det er det der er galt ved en galge ;( det er på ingen måde behageligt for hunden, det er på ingen måde nødvendigt, jeg forstår faktisk ikke hvorfor du ikke kan se problemet må jeg indrømme;(

• #6   14. jan 2015 Det er vel ikke nødvendigt at bruge galgen i timevis?
    Jeg kan se en fordel, de få minutter det tar at ordne forben og hals. At hunden ikke lægger eller sætter sig. Man kunne også hvis muligt bare få en tillige at holde hunden. Eller hvis den er god til sin stå kommando bruge den..

• #8   14. jan 2015 På WDS i Herning så jeg hunde hænge i de galger i timevis. De var ofte uden ordentligt opsyn så snart pelsen var ordnet og var derefter tilsyneladende kun i galgen for at blive forhindret i at sidde ned, bevæge sig rundt.

Det var dog udelukkende østeuropæere jeg så dette ved, ikke danskere.

Det handler vel om at bruge alt med omtanke for hundens ve og vel?

Gør man ikke det så gør man det forkert.

• #10   14. jan 2015 Syntes ikke der er noget i vejen med at bruge en galde, hvis man gør det ordentligt.
    Min egen har tendens til at vende sig om, fordi hun hellere vil nusses i hovedet en have barberet nummi smiley Så hun kommer ofte (men ikke altid) i galge, når den del skal ordnes ved trimmer. Jeg har prøvet lidt forskellige og har aldrig oplevet at løkken har været stram, istedet lægges hovedet nærmest bare på løkken og hvis hunden løfter det opad, falder den af smiley Men det gør den ikke, Coco står som regel lige og nyder, hun ik selv behøver holde hovedet smiley

Mht udstillingsfolket, der er jo brodne kar alle steder, til en udstilling (især indendørs) er det nemmere at se end på en træningsplads, da alle står fremme og gør klar. Det er bestemt ikke alle, som ikke kan finde ud af at bruge en galge ordentligt. Hvis man ikke ønsker hunden skal sætte sig, må man tage den ned og gå/stå med den, det gør dem, jeg kender, der udstiller. Og hundene lærer det også til sidst smiley

• #11   14. jan 2015 Jeg reagerede måske også lidt for hurtigt, netop fordi det var en Lagotto.
    Jeg har læst og hørt om så mange så skrækhistorier, om Lagotto`er, der er nødt til at blive bedøvet for at få fjernet hår i ørerne og klippet kløer.
    Mange af dem bliver helt paniske, bare de ser en børste.
    Fælles for dem er dog, at de alle kommer fra en stor kennel i Jylland, hvor de fra hvalpe af, bliver tvunget til at stå i galge i flere timer af gangen.
    Flere er taget på klippekursus derovre og kommet hjem med en halvfærdig klippet hund.
    Da ejernes hunde efter 2 timer stadig stod i galgen.

• #12   14. jan 2015 Mine hunde er også trimme hunde, og har heldigvis også en trimmer der mener at galgen er helt unødvendigt og ikke en positiv oplevelse for hunden, og at så længe der er udbredt anerkendelse af brugen, så kommer de trælse historier op, for der er jo altid de der ikke kan finde ud af at bruge den korrekt og med omtanke....

Til gengæld opfordrer hun sine kunder til at være lidt gode til at træne at have hunden oppe på bord, blive børstet osv , er hunden vant til det så kan hun fint trimme den uden galge...

Tænk sig at stå der og slet ikke kan røre sig lidt uden det bliver ubehageligt....

Der er så mange andre situationer herinde hvor folk skriver at det man gør med hunden ( i en given situation) skyldes dovenskab og manglende vilje til den fornødne træning, jeg mener at brug af galge er en af dem.....

• #13   14. jan 2015 hmm for mig kan en galge en ting - den kan fastholde hunden i en position - også mod hundes ønske. Det har jeg aldrig haft brug for når jeg ordnede nogle af mine hunde og derfor anvender jeg den naturligvis ikke. Jeg tror på der er en grund til hunden reagere ved fx at sætte sig når den skal børsten på maven - fx at det ikke er vildt behageligt for hunden - bruger man galge her ser jeg det ikke som andet end tvang og det bruger jeg ikke til mine hunde.
    Så nej jeg er ikke fortaler for galgen - jeg kan ikke se hvad den kan andet end fysisk at tvinge hunden til at holde en position... smiley

• #15   14. jan 2015 Mine forældre havde en puddel som blev kvalt i en galge. Da en erfaren hundeklipper lod den i galgen uden opsyn i et par minutter.

• #16   14. jan 2015 Den ene af mine hunde, skal altid have snuden helt nede for at se hvad jeg laver når jeg ordner hendes poter, så hende bruger jeg galge til (ikke ophængt hals) imens at poterne bliver ordnet, men ellers ligger og står mine hunde helt selv. Så jeg mener sagtens, at man kan bruge galgen på en fornuftig måde, men kan også godt forstå, at vi synes at det er grumt, når vi ser hunde stå ophængt rigtig længe og nogen gange uden nogen ved siden af, hvilket jeg også synes er helt uforsvarligt.

• #17   14. jan 2015 der er SÅ mange redskaber der kan blive brugt forkert, det var ikke det at tråden skulle handle om - for jeg er helt enig i at hunden hverken skal være uden opsyn eller sidde så stramt i galgen at den bliver kvalt. Det har jeg skrevet nu 3 gange.
    Alligevel er det, det jeg ser at der er argumentet for hvorfor man er imod den.

Jeg kan kun snakke om hvad jeg selv gør og hvad jeg selv ser indenfor min race, og der er de ofte i galge når de bliver groomet, men aldrig så stramt at de bliver kvalt, eller 'hænger' i den.

Igen, man kan SAGTENS Groome uden, men jeg synes den gør en del af arbejdet væsentligt nemmere. Det kan godt være at det er mig der er blind, men jeg kan vitterligt ikke se problemet i brugen af en galge, når man gør det ordentligt.

Så igen, hvis hunden IKKE bliver kvalt/hænger stramt i galgen og den er under opsyn - hvad er problemet så?

• #18   14. jan 2015 Cleo ville i starten ikke høre tale om at man rørte hendes poter og ben og satte sig, trak dem til sig og gik (mine hunde kan altid vælge at forlade situationen ) I stedet for at bruge tvang til hende ved at anvende galge eller skælde ud prøvede jeg at finde ud af hvorfor hun reagerede som hun gjorde. Jeg fandt frem til en lidt anden måde at ordne hendes ben på som hun meget bedre kunne lide og desuden trænede jeg det med ved hjælp af klikker og positive forstærkninger. Det løste naturligvis problemet. Når der er alternativer til at bruge tvang mod sin hund så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle gøre dette frem for at vælge den lette løsning (for en selv)

• #20   14. jan 2015 problemet for mig er at man fysisk tvinger hunden til noget og at denne brug at tvang er ganske unødvendig. Jeg tvinger heller ikke mine hunde til at blive liggende i dæk ved at træde på deres snor eller til at komme når jeg kalder ved at hive dem ind til mig i en snor. Jeg har en positiv tilgang til mine hunde og arbejder som følge heraf ud fra at anerkende hundens valg og at der er grunde til at hunden reagere som den gør. Og så naturligvis uden tvang mm. Heri ligger problemet med brug af galge for mig.

• #22   14. jan 2015 Maj-Britt *DKK snob.
    det er nok forskellige tilgange til hunde. De ting mine hunde ikke kan vente med bliver tvunget til (fx visse dyrlægebesøg).
    Men langt det meste (også klipning af negle og at gå i vandet til svømning) tvinger jeg dem ikke til - jeg træner dem til at være ok med det så jeg ikke skal anvende tvang mod dem

• #24   14. jan 2015 Ej men CMP så tvinger du jo også din hund, når du har den i snor og siger I skal den ene frem for den anden vej smiley

Hvis galgen er løs og den kun forhindrer hunden i at vende sig om fx, så er det jo ikke anderledes end at binde en hund af til træning fx smiley

• #25   14. jan 2015 Altså Stormy står nu en galge når jeg trimmer ham under hagen, på fronten, på halen og spejlet. Han synes ikke det er superfedt at få trimmet de steder. Han er ikke spændt stramt op på nogen måde, men det forhindre ham i at bevæge sig alt for meget rundt. Mine gamle hunde stod aldrig i galge under trimning og de lærte fra de var 8 uger gamle at det var OK og ikke forbundet med ubehag at blive børste, trimmet, få renset øre, renset tænder og klippet negle. Stormy fik jeg jo altså 3 år gammel og opdrætter vænner sine hunde til at stå en galge og blive ordenede så det er et lidt langvarigt projekt at får Stormedrengen til også at stå pænt, når de vanskelige steder skal ordnes. I starten stod han i galge også når han skulle børstes ellers så var det som at børste en sæk lopper smiley Med tiden - og træningen - står han pænere og pænere også uden at være bundet. Så det nu kun er når han skal have ordnet forparti og mås og hale at jeg sætter ham fast. En dag kan sikkert også stå pænt når jeg trimmer de vanskelige steder uden at jeg sætter ham fast. Men altså det kræver tålmodighed og træning.

• #26   14. jan 2015 Og nej, man forlader da ALDRIG nogensinde en hund der står i en galge i så meget som et splitsekund! Skal jeg fx tage en telefon eller skrue op/ned for radion mens jeg trimmer Stormen i måsen så bliver han da sluppet og sat ned på gulvet.
    Det forekommer at man ser hunde på udstillinger der er 'parkeret' i galger på deres trimmeborde. Det er ikke tilladt på DKK udstillinger og ser man det så siger man det da til udstillingsledelsen. For det er dælme ikke iorden at hundene skal finde sig i det,

• #28   14. jan 2015 Jeg 'tvinger' også Aston til mange ting. Jeg tvinger ham til at vi skal gå den vej jeg mener, at vi skal gå/løbe i det tempo jeg bestemmer. Jeg tvinger ham til at han skal vaskes og groomes, jeg tvinger ham til st vi skal gå til noget bestemt træning. Altså helt ærligt..

Vi snakker ikke om at bruge galgen fordi man ikke kan undvære den, men fordi det gør arbejder nemmere. Jeg kan stadig ikke se det forkerte.

Og det med at hunden selv har et valg, det synes jeg kan være en farlig glidebane. Hvis hunden finder ud af at den kan vælge det fra, så gør den jo bare det. Der er da også ting jeg ikke gider, men som jeg skal alligevel.

Jeg købyr på et tidspunkt en regndragt til Alpha, fordi jeg ikke gad at hun var pisse våd når vi skulle på udstilling. De andre kooiker folk gloede måbende på mig og spurgte hvordan fanden jeg havde fået hende i den? Jeg havde såmænd bare givet hende den på og det var det. Nogle gange synes jeg altså også man lægger FOR meget i det

• #30   14. jan 2015 Finkaninus - jeg er simpelthen bare for ussel. Puha tænk sig, at jeg ikke lader vovse bestemme ... øv det er for dårligt

• #32   14. jan 2015 Nu syntes jeg det bliver lidt barnligt! Ingen er vel "hæslige hundeejere"her! Men vi har tilsyneladende forskellige grænser for hvad vi syntes er ok at udsætte en hund for af bekvemlighedshensyn;)

• #33   14. jan 2015 enig Bodil D. Jeg tror også det handler om hvor vores grænse går og der er vi bare forskellige.

Mine hunde bliver ikke bare tvunget til at svømme og det var bestemt ikke været nødvendigt. Men jo man kan gøre hunden mere usikker ved at lokke den på en uheldig måde - her handler det om at læse sin hund og kende sine træningsmetoder. Men ja det er en anden diskussion.

A-S jeg mener bestemt ikke man sammenligene den tvang en hund udsætte for ved at stå i en galge hvor den fysik ikke kan vende sig, sætte sig ned osv. med at en hund går i en snor. Og ja hvider jeg min hund med mig en ved frem for en anden (altså mod hunden vilje) ja så tvinger jeg den selvfølgelig - men det kunne jeg da ved gud heller ikke finde på - jeg ville jeg kom og så følger vovsen med for det ved de kan betale sig...

• #35   14. jan 2015 Ok CMP, vi bliver i hvert fald ikke enige. Og du er vel nok heldig at have hunde, som altid uanset hvad følger dig uanset situationen, det gad jeg godt have smiley
    Jeg har dog en ung hund som til tider hellere vil over og hilse på den ene eller anden hund, og det har "vi" ikke altid hverken tid eller lyst til, så må jeg jo trække lidt i hende.. smiley

• #36   14. jan 2015 Æv, så nåede jeg vist ikke at få svar i den anden tråd.

Er der nogle der vil vise mig hvordan sådan en ser ud?

• #37   14. jan 2015 Det kan da godt være at det er lidt barnligt, men det er det der bliver læst mellem linjerne. Fordi det er nemt for mig, så skal min hund 'lide' i en galge.
    Så længe hunde ikke lider overlast, så kan jeg ikke se hvorfor det er sådan en døds synd, at det er nemt for mig.

• #38   14. jan 2015 Snuden - det er sådan en

http://www.tholo.dk/galge-standard-med-strop

Kommentér på:
Hund i galge på bord

Annonce