Falsk drægtig tæve - sterilisation eller hvalpe...... ? for og imod..... Falsk drægtig tæve - sterilisation eller hvalpe...... ? for og imod.....
Hej alle (: Jeg står i et dilemma, og vil gerne hører jer andres mening og erfaringer....
Jeg har en tæve, som er gået falsk drægtig for første gang.
Normalt er hun ALTID glad for ALLE andre hunde !! hun elsker at hilse og lege - men nu er hun begyndt (i falsk drægtig periode) at være aggressiv overfor alle andre hunde
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg bør gøre.. Jeg er selvfølgelig i dialog med min oprdætter (: men vil gerne hører forskellige meninger.
Jeg har fået afvide at hvis jeg vælger at give hende hvalpe bare en gang, vil hun højest sansynlig blive sig selv igen (og nok undgå at blive aggressiv og falsk drægtig igen) - jeg er udemærket klar over at det er noget af et arbejde og kræver diverse sundhedstest og metal test for at lave de bedste hvalpe.
og jeg har fået afvide at hvis jeg sterilisere hende , vil hun no blive ved at være aggressiv pga. hun er blevet det i denne periode....
Jeg er interesseret i at gøre det bedste for min hund. og derfor hører jeg jer her inde(:
Hun er ren race med stamtavle og derfor hvis jeg vælger hvalpe, bliver hun testet og hvalpe skal være med stamtavler også (:
Jeg ser dog også at selvom hun lige nu er aggressiv, vil hun SÅ gerne hilse - men så bliver det for meget for hende og hun bliver sur
Håber på at hører nogle af jeres meninger (:
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 25
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Ellers må du jo behandle hendes falske drægtighed med galastop
jun 2013
hvis der skulle hvalpe til verden, skal min tæve selvfølgelig testes for alle sygdomme og metal testes, for netop at gøre mit arbejde ordentligt... (: og går hun ikke igennem og bliver avls godkendt, så må sterilistionen være løsningen, da hun ikke klare falsk drægtig særlig godt og galastop ikke havde nogen særlig god effekt...
apr 2008
- ellers tror jeg simpelthen ikke der er andre effektive løsninger.
jun 2013
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.013
apr 2008
jun 2013
og jeg har hørt og læst mig frem til at sterilisationen frem provokere hendes aggressive adfærd når hun først har udvist den
jun 2013
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.247
Hvalpe hjælper ikke på falsk drægtighed.
apr 2008
Vil sterilisation også fremprovokere den aggressive adfærd, hvis det bunder i falsk drægtighed, og man steriliserer efter perioden?
jun 2013
Hvad jeg har læst mig frem til - så vil de nok blive ved at være lidt aggressive ja
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 7 Svar: 1.863
jun 2013
aug 2008
jun 2013
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
jun 2013
jun 2013
min hun er ikke aggressiv - men hun er blevet det i denne periode (da hun beskytter sig selv) og de forskellige folk siger at når perioden er ovre - bliver de sig selv - det jeg prøver at få råd om og afværge er falsk drægtighed igen ...
jeg skriver heller ikke at jeg VIL lave hvalpe - jeg prøver at hører for og imod på begge veje (: for at gøre det rigtige da jeg har hørt alt mulig i øst og vest (:
aug 2008
Jeg kan ikke rigtig se hvad du har at tabe. Du har en hund der ikke er steriliseret der udviser uønsket adfærd. Du kan sterilisere hende og håbe det bliver bedre.
Man avler ikke på en hund med et ustabilt sind.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Det er ammestuesnak, at drægtighed fjerner falsk drægtighed! Jeg vil næsten sige, det modsatte er tilfældet - især efter min erfaring...
aug 2008
jun 2013
men lige meget hvad skal jeg selvfølgelig vente til efter denne falsk drægtighed og se hvordan hun bliver (: hvis hun fortsat er aggressiv så er der kun sterilisation for ja ' så er der jo intet at tabe (:
men tak for jeres svar hvertfald ! (: det er rart lige at høre fra forskellige hvad jeg bør gøre og hvad der vil være bedst for hende (:
jun 2013
aug 2008
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.004
Jeg synes ikke man skal avle for tævens skyld, ligegyldig hvilke af tævens problemer man håber på at løse. Avl skal ske for racens skyld.
Derudover er jeg enig med Maiken i at det kan være ret sandsynligt, at din tæve simpelthen er ved at blive mentalt modnet, og udvikler egetkønsaggressivitet. Men det kan selvfølgelig først bedømmes når hun er ude af hormonhelvedet
Rigtig meget held og lykke med opdrætterdrømmen! Og held og lykke med Freya! Hvis hun fortsætter med at have problemer med falsk drægtighed ville jeg nok vælge at sterilisere hende
jun 2013
jun 2013
Helt rigtigt ! (: Jeg vil gøre hvad der er bedst for min tæve - men IKKE MINDST racen !! (: Det er også derfor - at hvis hvalpe var en løsning - så SKAL hun jo selvfølgelig sundhedstestes! og mental testes og avls godkendes (: og ville hun ikke gå igennem - ville jeg aldrig sætte hvalpe i verden på hende (: jeg er meget tilhænger af at avle ansvarligt og på de bedste hunde (: jeg lever og ånder for Bull Terrier og med mine fremtidige planer - vil jeg kun racen det bedste (:
men jeg er rigtig glad for dit svar ! og ja det her skal heller ikke kun være for at sætte nogle hvalpe til verden - men for at vide hvad der hjælper og ville være godt (:
Men ja - jeg har hele livet foran mig til at blive en ansvarlig opdrætter - det er ike noget must nu (:
og ja måske er hun bare ved at blive voksen - det er selvfølgelig ærgerligt hvis hun ikke kan med andre fremover - men så er det jo sådan det er (:
aug 2008
jun 2013
ja det er efter 2. løbetid nu (: hun bliver kun 2 til sommer - det er også derfor jeg er bekymret for om hun skal være en sur dame resten af livet (: men det er vel heller ikke alle tæver - som bliver falsk drægtig igen ? eller ? (: Vil hvertfald gerne på Freya's vegne undgå den falske drægtighed ! da hun blev så syg af bivirkninger på galastop og ikke skal igennem det hver gang der har været løbetid (: og derfor ville jeg hører mulighederne
hun er en rigtig god hund med en dejligt sind ! og der er kun derfor jeg ville overveje hvalpe (: - men som skrevet før - SKAL hun bestå ALLE sundheds test samt mental test hvis hun nogensinde skulle indgå i avl ! (: (:
aug 2008
Både Zenta, Tøsen og Laika er steriliseret
jun 2013
jun 2013
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 931
Men jeg mindes at risikoen for underlivsbetændelse mv øges og vist også underlivskræft? Når de er falsk drægtige - måske nogen som er klogere kan be- eller afkræfte det? Dels pga. hormonforstyrrelserne?
Det kan rent psykisk heller ikke være sundt for en tæve at gennemgå det i hver eneste løbetid
Jeg ville da nok vente og se det an om det kom igen etc. men oplevede jeg nogle løbetider med problemet, så havde jeg valgt at sterilisere.
Man siger at en sterilisering skal ske i mellem to løbetider, for at hormonniveauet m.v. er så normalt som muligt - steriliserer man midt i en løbetid, siges det at så sidder den mere "fast" i det humør/sind.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1326 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.638
sep 2008
sep 2008
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
Et kuld hvalpe løser intet, din tæve vil fortsat blive falskdrægtig i de efterfølgende løbetider.
Da det er homoner som udløser hendes nye adfærd, så vil hun ikke give ved med at være sådan hvis hun bliver steriliseret, da du netop fjerner det(de homoner) som er skyld i hendes adfærd(aggresivitet). Så hun vil blive sit gamle jeg igen, når hormonerne forsvinder. Min egen tæve blev steriliseret på grund af falskdrægtighed, ja faktisk mens hun var falskdrægtig(som alle fraråder, med deres spøgelseshistorier) og det er den bedste beslutning jeg har taget og det er 8 år siden nu.
Når du læser og hører ting, husk altid at være kildekritisk. Jeg undersøgte ned i mindste detalje, inden jeg fik min steriliseret, mens hun var falskdrægtig. Og der er desværre rigtig mange "ænder"(myter) på området.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 170
Der var det slemt, hun ville kun ligge i sin kurv med alle sine legesager, og ville hverken spise eller ud at gå.
Det var faktisk så slemt at jeg måtte løfte hende ud i bilen for at få hende med i skoven.
Derfor frygtede jeg også for den næste "periode", og havde besluttet at hvis hun blev ligeså påvirket igen, skulle hun steriliseres.
Men der skete bare ikke, hun har ikke haft tendens til falsk drægtighed siden,
bortset fra sidste gang, men det var i en meget mild grad.
Så på trods af at nogle mener at det kun bliver værre, så vent og se tiden an til næste gang. Og hvis det så er det samme, så ville jeg helt klart få hende steriliseret.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.474
Hun er stadig en kost, men stabil i sind og generelt en super glad hund!
At hvalpe skulle hjælpe er en skrøne på alder med at jorden er flad...
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Hvalpe hjælper ikke på falsk drægtighed - tværtimod nærmest. Om hun skal steriliseres ksn jeg ikke svare på - det kan kun du.
Men tænker, som sagt, at hun er blevet nentalt voksen nu, så den øgede aggression overfor andre hunde nok næppe forsvinder helt igen. Hun er nok bare en af de voksne tæver der ikke gider andre. Det er helt normalt. Den ældste af mine tæver er lige sådan.
Ved hrnde har sterilisation (som 6 årig grundet en forværring af falsk drægtighed) dog gjort hende langt mildere stemt overfor andre hunde og givet hrnde længere lunte
jun 2013
Og er glad for at i gad bruge lidt tid på at besvare her, da jeg ikke vidste hvad jeg burde gøre (:
Og ja hun er underdanig - hun lader for det meste de andre bestemme - MEN hun er absolut IKKE usikker på noget - Så det skal der ikke være snak om (: HUn er med tiden blevet mere bestemmende overfor andre end i hvalpe perioden (: men usikker findes ikke i hendes sind (; Hun er meget meget åben og klar på den værste altid - en alletiders ballade mager (:
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
Mht. dine opdrætterdrømme er jeg lykkelig for at læse, at du har tænkt dig at blive en seriøs opdrætter. Der findes alt for mange uegnede opdrættere indenfor DKK, og jeg kan kun blive glad over at læse om folk der vil avle samtidigt med, at de har fornuftige og kritiske briller på. Så længe at du ikke avler uden at have fået gode råd fra dygtige opdrættere indenfor racen - måske din egen opdrætter? Et argument som, at du er for ung, holder i mine øjne ikke, da jeg kender mange ældre opdrættere, som stadig avler hjerneløst eller for at tjene penge. De har måske satset på en hvalp der ikke blev fantastisk som voksen, også avler de alligevel, istedet for at satse på en ny hvalp eller droppe at avle.
Jeg ved ikke, om du bør avle på din tæve, da det er svært at vide, om hun er racetypisk, både hvis hun ikke er fuldvoksen, men jeg kender heller ikke til racestandarden. Det må din opdrætter have styr på.
Bare lov mig, at du ikke avler hjerneløst, og at du kun gør det, hvis det er positivt for racen.
Hvis din hund ikke får det bedre med alderen, kan det være, at sterilisation er nødvendigt.
jun 2013
Tusinf tak for din kommentar ! (: Jeg vil heller ikke haste med at sterilisere hende endnu - da jeg ville undgå det om nødvendigt (: Men min hunds sundhed og velvære kommer først selvfølgelig (:
Og ja hun er stadig ung - dette er kun efter 2. løbetid - og hun har nu klaret falsk drægtigheden okay - det er bare at hun bliver sur ( fordi hun vil beskytte)
Og ang. opdræt (: Så er jeg hele tiden i kontakt med min egen opdrætter - det er 2 meget dygtige mennesker som er meget hjælpsomme (: og jeg har også kontakter til andre opdrættere af racen (:
Jeg vil gerne selv avle - men det skal foregå ordentligt det hele når tiden er (: da jeg lever og ånder for min race (: iog ved hvor meget arbejde der er i avlen og racen i det hele taget (:
og jeg vil selvfølgelig kun overveje avl på min tæve - hvis..... hun kan bestå alle tests og er god for racen - men ang. det har jeg god kontakt med opdrætter som vil råde og vejlede da de er dygtige og anerkendte (:
men eftersom hun er en ung hund endnu - vil jeg selvfølgelig vente og se tiden an (: Jeg ville bare gerne have andres råd for hvad der kunne gøres og hvad andre ville gøre (:
Hun er en sund og god hund - og ville ikke overveje avl hvis hun ikke var optimal - men derfor skal der selvfølgelig laves alle de nødvendige tests samt se tiden an for hendes ''voksne'' temperament (:
Jeg går selv ind for ansvarlig avl ! og det er også derfor jeg selv har ansaffet mig en hund med stamtavle fra (i følge min optik) de bedste opdrættere (: hvor alle hunde er sundheds testet og godkendt i avl (:
Falsk drægtig tæve - sterilisation eller hvalpe...... ? for og imod.....