4.913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Røntgen billede af 2 uger gammel hvalp Røntgen billede af 2 uger gammel hvalp

Fandt dette opslag på facebook, hvor billedet og tekst er taget fra. Teksten siger at en 8 uger gammel hvalp skal aktiveres 10 minutter om dagen, dette er med gåture og træning. Jeg synes 10 minutter er rimelig lidt for en hvalp med krudt i rumpetten og herhjemme ville det ikke gå i hvertfald.

This is an X-ray of a 2 week old puppy.
Look at how far the bones have to grow before they become a proper bony joint! This is why you should never let puppies jump, walk up/down stairs, over exercise or over train. Doing to much impact activity at a young age will cause serious issues later in life, or even at a young age as hip dysplasia and other orthopaedic conditions are rising in puppies!
Remember the puppy rule for every month increase activity by 5 minuets! For example an 8 week old puppy only needs 10 minuets physical activity a day - a 6 month old only needs 30 minuets a day of physical activity!!
*physical activity includes - going for a walk, training, playing fetch, running, playing with other dogs etc.

Enjoy your new puppy but remember you wouldn't make a 6 month old baby run a mile a day so don't make your puppy either!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Røntgen billede af 2 uger gammel hvalp
  • #4   10. apr 2015 Så skal den da pakkes i gaffatape eller puttes i kropsnært bur..
    Er helt med på at de ikke skal overanstrenges, løbe på trapper, hoppe op og ned af fx sofaen. Ikke løbe ved siden af cykel osv.
    Meeeen...

• #5   10. apr 2015 Rynkedyret: Der bliver skrevet at overmotionering kan give dysplasi i forskellige led og at man kan forhindre dette i en meget tidlig alder. Det er jeg helt enig i, men 10 minutter om dagen for en 8 uger gammel hvalp er lidt synes jeg, og 30 minutter for en hvalp på 6 måneder. Suri ville kravle på væggene hvis det var sådan herhjemme smiley

• #6   10. apr 2015 Line p: *physical activity includes - going for a walk, training, playing fetch, running, playing with other dogs etc.

• #7   10. apr 2015 Normalt synes jeg man siger 10 uger = 10 minutter per gåtur. 11 uger = 11 minutter per gåtur. Ikke i alt på en dag.

Og mental aktivering tæller selvf. ikke med, det skal de have massevis af.

Men ja... Jesse styrter rundt og laver rag i den nonstop, og det er selvom vi går spor, spiller spil, træner tricks og laver andre mentalting. Hun har ikke forstået den der regel. Og intet kan stoppe hende xD

• #9   10. apr 2015 Den var ny.. Har kun hørt at gå ture må man gå med det så mange minutter de er gamle .. Men leg og mental stimuli hvor de selv styre tempoet osv skulle der ikke være noget problem i.. Den med trapperne har jeg så også hørt før..

• #11   10. apr 2015 Præcis MLA og Einstein. Synes også det virker en smule vildt at skulle holde en hvalp i ro så længe om dagen. smiley Selvfølgelig skal man passe på dem. Meeeeen smiley Røntgen billeder er nok heller ikke heeelt sundt for en hvalp på 2 uger.

• #13   10. apr 2015 Suri leger det hun vil, vi sætter ikke en stopper for hende, hun bliver helt automatisk træt. Jeg har altid fået af vide at de kan lege som de vil, fordi de regulere selv ved at lægge sig ned og lege på en anden måde inden de drøner videre igen.

• #14   10. apr 2015 10 minutter pr. dag med gåtur, leg, træning er fuldstændig unaturligt. En hvalp skal også have lære at bruge sin krop, koordination, balance, opbygge muskler osv.

• #16   10. apr 2015 Muskelopbygning, styrkelse af sener,motorik osv er da også en vigtig faktor. Den kommer ikke af at hvalpen skal holdes i ro.

• #19   10. apr 2015 Hahaha Isabelle! Jeg blev næsten også helt paf da jeg så opslaget, så jeg blev simpelthen nødt til at dele det med jer herinde smiley

• #21   10. apr 2015 Jeg tænker også at 10 minutter maks per dag kan være skidt.
    Man skal ikke overdrive, men at underdrive, giver også en svækket hund. Har da også læst undersøgelser, der viste at hvalpe, der ikke var særlig fysisk aktive, nemmere fik HD, hvorimod dem der kom ud og lærte at bruge kroppen (uden at overdrive det), blev sundere og havde også sværere ved at få skader (giver god mening smiley ). Det går begge veje smiley

Det er med at finde den gyldne middelvej smiley

Og Jesse er god til at sige stop og lægge sig, når hun bliver træt. Så de får ret meget frit slag med legen herhjemme.

• #24   10. apr 2015 Suri siger selv fra og er rigtig god til at ligge sig hvis hun ikke gider/kan mere. Men det er vel også individuelt hvor gode de selv er til at sige fra smiley

• #26   10. apr 2015 Hvis fysisk aktivitet inkluderer alt det i opslaget nævnte, er der vist kun en vej frem med whippethvalpe, sovemedicin 23 timer i døgnet smiley

• #31   10. apr 2015 Haha, det burde dem der har lavet det opslag så forklare Costa..

16 uger gammel Boxerhvalp = Gevaldig meget krudt i røven..
    Han er kun rolig når han sover, kører bil eller tygger ben.. Resten af dagen fiser han (vi) jo rundt.. smiley

• #35   10. apr 2015 Jesse bliver mere træt af at gå i gågaden, end af at gå i skoven... Er hun defekt?

• #40   10. apr 2015 Og Jesse får en del mere motion af at tumle med Dr. E, end af at tulle rundt i skoven på gåtur...
    På gåture er det jo roligt tempo, der bliver stoppet og snust osv.

Vi træner i skoven.
    I byen går vi.

• #43   10. apr 2015 "En runde i haven" - Hahaha, den var god! smiley

• #44   10. apr 2015 Mental aktivering eller fysisk aktivering? Nok begge dele, men i høj grad fysisk smiley

profilbillede
  • #47   10. apr 2015 Den var god som i... Hvilken hvalp nøjes med at løbe en enkelt runde...

Hvis vi med en runde snakker en times konstant fræsen rundt og brydekamp, ja, så er det bare en runde i haven smiley Og det vil jeg til hver en tid mene er mere motion end en gåtur.

• #49   10. apr 2015 Fysisk aktivitet er da som ordet beskriver det - fysisk kan ikke se hvordan det kan tolkes anderledes smiley

• #51   10. apr 2015 Masser af mental aktivering har også været vejen frem, når vi har haft gravhundehvalp i huset.

Whipperne er noget anderledes, de er meget aktive og meget fysisk aktive, enten sover de eller også kører de på fuld speed med lidt kødbens gumlen indimellem.
    Ganske logisk, de er som voksne ekstremt adrætte og det kommer ikke af ingenting, det kræver bevægelse, bevægelse og mere bevægelse, anatomien er så medvikende til, at de kan opnå de færdigheder de kan.

• #55   10. apr 2015 Cala 3 måneder gammel og næsten lige så hurtig som Yota, i dag, hvor hun er 5½ måned løber de lige stærkt, men hun har ikke helt teknikken i vendingerne endnu

profilbillede
  • #59   10. apr 2015 De er simpelthen så yndige smiley Isabelle, næste gang vi skal have hvalpe må jeg have fat i et kamera, der kan optage film.

Det gør det i høj grad Line smiley

• #68   11. apr 2015 Hvorfor hænger knoglerne i halen ikke sammen? Hvalpe løber for Søren da ikke med halen!

Er det bare mig, eller er det ikke lidt mystisk? Den hvalp dér logrer vel med halen på niveau med andre hvalpe.

• #69   11. apr 2015 Logren er jo også inkluderet i de 10 min fysisk aktivitet Buch!
    Rolie viften går an smiley

• #70   11. apr 2015 Der er stort set ingen af knoglerne der hænger sammen. Billedet er af en 2 uger gammel hvalp som jeg endnu har til gode drøner rundt! Jeg kan godt se meningen med opslaget, meeeen jeg er stadig ikke enig i hvor meget de må røre sig som hvalpe, for jeg husker bestemt ikke nogle af hundene som en slatten klud da de kom hjem til os som 8 uger. Maliq skånede vi helveds meget og det har da ikke givet pote, suri får lov til en masse og allerede nu kan jeg mærke hvor meget stærkere hun er end Maliq var i samme alder. smiley

• #72   11. apr 2015 Aww Isabelle!!<3 de drøner helt sindsygt rundt! Du burde have holdt dem i ro! smiley

• #74   11. apr 2015 Ja og andre steder står der, at det er en 4-8 uger corgi hvalp...

• #75   11. apr 2015 Man kan jo også til en hvis grad træne/vænne hunden til et højere/lavere aktivitetsniveau fra racegennemsnittet. Er hunden vant til 4 timers gåtur pr. dag, så vil den sandsynligvis ikke være tilfreds med en halv time, og fire timer i deres eget tempo tror jeg nok de fleste hunde ville kunne holde til.

Nu har jeg hyrdehund, så er der et vist aktivitetsminimum der skal overholdes for at hun er glad og velafbalanceret - og ja, det ligger noget højere end for mange andre racer, men derudover er der stor spænvidde fra minimum til maksimum.

• #77   11. apr 2015 Selvfølgelig ikke. Mit indlæg var mere rettet mod racebehov generelt. Altså ved voksne hunde, ikke hvalpe. smiley

Jeg bruger den med 1 minut pr. uges levetid. Dvs. når jeg får min hvalp som 8 uger gammel så hedder det maks. 8 minutter gåtur i snor, højst 3 gange om dagen. Ingen cykling, ingen trapper osv. før hvalpen er ældre. Leg og træning alt efter hvad jeg synes er sundt for hvalpen.

Kommentér på:
Røntgen billede af 2 uger gammel hvalp

Annonce