{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Endnu en om sterilisering - metoder? {{forumTopicSubject}}

Jeg står med en lille plut, som jeg gerne vil have steriliseret.

Men jeg kan ikke regne ud hvordan og hvornår.

Hun er 7½ måned nu. Da den store blev opereret sagde man at hun skulle have en løbetid for at modne i hovedet.

Nu ville dylle have mig til at sterilisere Kenya da hun var 16 uger!!! Det nægtede jeg at være med til, da jeg jo havde hørt de skulle have lov til at modne. Men nu hører jeg at den modning ikke kommer...?!

Så jeg er i syv sind. Bør jeg skynde mig at sterilisere hende inden første løb eller bør man vente og lade hende komme i løb en gang? Hun er meget hvalpet af sind - utrolig legeglad, pjattet, umulig at køre træt og bare hvalpet og skøn smiley

Og hvordan er det metoder? Saphira blev åbnet 6-10 cm og syet både indvendig og udvendig. Men er det noget med at der er kommet nye teknikker indenfor de sidste par år?

Det skal jo helst gerne gå så nemt og hurtigt som muligt, med at få hende på fode igen. Jeg kan forestille mig at det bliver en pest at holde hende i ro med den energi hun har til daglig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en om sterilisering - metoder?
  • #1   19. apr 2015 Jeg syntes personligt Coco modnede helt utroligt efter både 1. og 2. løbetid, så jeg ville aldrig gøre det før efter 2. tidligst. MEN jeg er også fortaler for ikke at gøre det overhovedet...

    Af metoder er der tre:
    Den "gammeldags" metode, hvor man går ind og fjerne alt - stort ar, længst recovery-period. Billigst.
    Den nyere metode, hvor man går ind og fjerne æggestokkene - mindre ar, kortere recovery.
    Og så kan man gå ind med en kikkert og binde æggelederne af, så æggestokke og livmoder skrumper ind. Lille ar (to små), kortere recovery. Dyrest, og ikke mange steder kan gøre det pga. manglende udstyr.

    Jeg har på det seneste hørt om at den sidste metode er god til langhårshunde og trimmehunde, da der stadig er en minimal hormonproduktion, som gør at pelsforandringerne er er minimale og evt. andre ændringer, som vægtøgning kan undgås. smiley


  • #2   19. apr 2015 Vi fin først steriliseret efter 3 løbetid. Er noget med risiko for brystkræft, der reduceres betydeligt jo tidligere. Dog er det stadig ikke en almindelig ting blandt hunde.

    Vi valgte kikkertoperation som kun er to små sår med et sting i hver. Hun var på benene og frisk, så snart bedøvelsen var aftaget. De skal dog holdes lidt i ro et par dage efter. Ulempen er at man ikke fjerner underlivet ( mener jeg at huske) den 'visner' bare. Så man skal stadig være opmærksom på underlivsbetændelse.
    Jeg synes dog, at en sterilisation er et egoistisk ønske fra vores side, og vi derfor er forpligtet til at sørge for så få smerter og gener som muligt. Derfor dette valg, det dog også er en dyrere operation. Eller det var det ihvertfald. Er jo næsten 6 år siden. Så kan være sket ændringer i både metode og udførsel. Så tjek fakta op.
    Dog er hundens tarv, stadig for mig det stærkeste argument for at vælge kikkert operation.

    Du skal også stadig finde et passende tidspunkt imellem to løbetider. Men jeg ville vente. Du begrænser hormonproduktion og min egen overbevisning er at hunden skal være mere mental voksen, inden man fucker med dens naturlige cyklus.


  • #3   19. apr 2015 Som kommentar til Coco's indlæg. Vi har Ikke oplevet forandring i vores Corgi pels eller sind.

  • #4   19. apr 2015 Min dyrlæge anbefaler at få det gjort imellem 1 og 2 løbetid, så det er der Rosa bliver steriliseret.
    jeg ved der er nogen der gør det før første løbetid, men det ville jeg personligt ikke gøre.


  • #8   19. apr 2015 Jeg har snakket med sterilisation med min dyrlæge, hun anbefaler at hvis hunden bliver steriliseret, så fjernes det hele. Hvis livmoderen ikke fjernes, kan der stadig gå betændelse i.
    Jeg vil gerne have min hund steriliseret, hun er lige blevet 2, men jeg har svært ved at min hund skal opereres, når det ikke er en nødvendig operation.


  • #10   19. apr 2015 Min mors hund blev steriliseret før første løbetid, så reduceres chancerne for bryst kræft gevaldigt.. Hun er modnet fint med tiden er i dag 6 år gammel og har aldrig Haft adfærds mæssigt problemer hun er voksen oppe i hoved som i normal udvikling i forhold til ikke steriliserede hunde af samme race og alder der er ingen forskel men ved ikke om andre har haft nogen negative oplevelser med tidlig sterilisering her har det ihvertfald været ganske fint..

  • #11   19. apr 2015 Du kan læse et laaaaangt indlæg om samme emne her, var desværre ude for en ikke så god oplevelse med min ene tæve, den endte dog godt! : http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/578217-sterilisation___til_skraek_og_advarsel


  • #12   19. apr 2015
    Der er risiko ved alting både sterilisation og en gåtur i skoven.
    Jeg synes ikke at en statistik på 5 procent chance for at udvikle livmoderbetændelse er værd at tage min hund igennem en mere omfattende operation, som den ikke har valgt og iøvrigt ikke forstår.
    Jeg kender min hund rigtig godt og er sygeforsikret, så må hun hellere end gang for meget til dyrlæge, hvis jeg mistænker der er noget galt.
    Omkring 45 procent af hunde over 10 år dør af cancer. Så hvis ikke brystkræft, så noget andet. Så vil jeg hellere have en mentalt velfungerende hund indtil da.
    Så for mig var overvejelserne, hvad har mindst indvirkning på min hund. Både under og efter sterilisation.


  • #13   19. apr 2015 @chris har ikke fået læst dit indlæg, så du må ikke tror at min kommentar omkring risiko er møntet på dig. For er frygteligt når ting ikke går som man håber.

  • #14   19. apr 2015 @Anne-Kathrine, jeg nåede heldigvis slet ikke at tænke den var mønter på mig. Men du har ret for ting kan så nemt misforstås.
    Kender desværre en del hunde som har gået livmoder betændelse, så de 5 % ved jeg ikke om jeg bare er "heldig" at kende ??
    Uanset hvad så skal man sætte sig godt ind i for og imod sterilisering når man får hvalp.


  • #15   19. apr 2015 Statistikken omkring livmoderbetændelse er fra Aalborg Dyrehospital, mener jeg at huske.
    Men du har ret er bestemt ingen nem beslutning. Er stadig også både for og imod sterilisering.
    Er store overvejelser og fordele og ulemper ved begge dele. Vi valgte med de boligforhold og den hund vi havde, på det tidspunkt for sterilisation.
    Jeg er ikke sikker på jeg vælger det samme næste gang. Selvom det denne gang har været ubetinget succes.
    Men det er den byrde og ansvar, man har som hundeejer og af dyr generelt og tage beslutninger og nogen gange tunge beslutninger på et oplyst og sagligt grundlag med hundes trivsel i centrum.


  • #17   19. apr 2015 Det er jo et spørgsmål om at opveje fordele og ulemper. Steriliserer man før første løbetid, så er risikoen for kræft i mælkekirtlerne næsten lig med nul. Denne risiko stiger så med hver løbetid indtil den fjerde hvor risikoen er den samme som ved en intakt tæve, uanset om man steriliserer eller ej. Omvendt så stiger risikoen for knoglekræft og urinkontinens i forhold til en intakt tæve ved en tidlig sterilisering.

    Selvom det ikke er så udbredt som ved hanhunde, så kan man risikere at forværre problemet hvis man har en angst eller usikker tæve. På den anden side, så falder risikoen for livmoderbetændelse til nul hvis du fjerner det hele og til mere eller mindre nul hvis du bare fjerner æggestokkene, da det er de hormonelle udsving ved løbetid og falsk drægtighed som forårsager livmoderbetændelse.

    Jeg har valgt ikke at sterilisere men skulle jeg gøre det, så ville jeg gøre det mellem 2. og 3. løbetid (afhænging af hundens alder på daværende tidspunkt. Den skulle gerne være mindst 1 år gammel) og så kun få fjernet æggestokke ved kikkertundersøgelse for at udføre et så lille indgreb som muligt.


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #18   26. apr 2015 Vil også sige mellem 1 og 2, alt efter hvilken hund det er, måske første mellem 2 og 3 løbetid.
    Dog mener jeg også man skal opveje fordele og ulemper, og så skal man tænke sig godt om inden, da det jo ikke kan laves om.
    Husk at pelsen kan ændre sig en del, og mange tæver får tendens til at tage på, det gælder dog også for han hunde.

    Jeg har selv valgt ikke at få min hund steriliseret.


Kommentér på:
Endnu en om sterilisering - metoder?

Annonce