5.716 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
hunde og el hegn hunde og el hegn
er der nogle der her noget erfaring med at holde hunde inde med el hegn. hvilken slags støder, og hvilken slags hegn har i brugt. og hvor høj har i lavet det.
da jeg er landmand, så har jeg prøvet at sætte hegn masser af gange, dog mest til grise.
0 synes godt om
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.555
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 20
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Jeg kunne dog ALDRIG finde på at få det selv. 1.80 cm højt hegn eller man må have løbegård/hundegård. Stødhegn til hunde..så skal det være pga den går som pladshund og skal holde ubuddene gæster ude
okt 2010
Det holder egne katte inde og fremmede katte ude.
okt 2010
okt 2012
okt 2010
okt 2012
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.116
Men jeg ved jo ikke om det er tilfældet....
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
Som regel skal de bare ramme det én gang for aldrig at prøve igen. Er der dyr på den anden side, holder et el hegn sjældent slædehunde inde/ude. Det er de lidt for meget jægere til.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Afhængigt af hundens størrelse, kan man sætte en tråd lige indenfor hegnet relativt lavt. Ved at flere tysk jagt terrier-folk har tråden 15-20 cm over jorden. Hvis hunden er større end det, ville jeg sætte tråden lidt højere.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Jeg ville nødigt skulle hegne 5 hektar ind med stakit / rionet/ dyrehegn.
Der kan også være noget praktisk i det mht feks maskiner, der skal ind og ud af området.
Det er væsentligt at vide hvilken race / type hund, der skal holdes inde.
Ved mindre hunde kan man lave det så lavt at en bil kan køre over tråden .
Så slipper man for at skulle lave en låge over indkørslen
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
Ejendommen som vi overtog for 2 år siden har tidligere været brugt til fåreavl, hvorfor der er hegnet med fire tråde plus en jordtråd nederst på hegnet på de fleste af foldene. Og jeg kan garantere for at hunden ikke går igennem disse hegn.
Hun har desværre lært det på den hårde måde, men der skulle ikke mange uheld til før hun lærte at hegnet med de mange tråde skal man holde sig fra. Heldigvis reagerede hun første gang ved at hyle som skulle hun dø (jo, man er schæfer, men fårehegn er altså også forfærdeligt kraftigt. Stakkels lille baby) og kom hedigvis løbende hen til mig.
Næste gang det skete, var det fordi hun skulle lige til at sætte efter hestene som tog sig en rask galop ude på folde. Hun gik lidt frem for at bedre at kunne se, og satte snuden lige direkte på hegnet. STAKKELS lille hund. Lige siden den dag har hun gøet og rejst børste hvis hestene pludseligt tager sig i "uautoriseret" galop på folden. Hvis jeg sidder på dem siger hun intet.
Vi har så lavet nogle nye folde hvor den nederste tråd er ca 50 cm over jorden (hunden er 58 cm). Her går hun under på trods af at hun udemærket ved at der er strøm i. Sker det at hun i et øjebliks uopmærksomhed rammer hegnet alligvel hyler hun hjerteskærende og løber i sikkerhed inde i stalden, og bliver der til jeg kommer og henter hende. Det er hende "helle" og her ved hun åbentbart at man aldrig får stød.
Jeg kan godt forstå hvis Bo, som landmand, ønsker at have sin hund med sig rundt på farmen uden at skulle gå og være bange for om den lusker på langtur eller ud på en farlig vej. Det er skønt at have hunden med på arbejde, men det er bare ikke muligt at overvåge den konstant.
Jeg tror at et elhegn med lav styrke, med to tråde henholdsvis 30 og 50 cm over jorden vil virke, alt efter hundens størrelse. Om en hund vil hoppe over? Aner det simpelthen ikke, tror ikke at min hund ville. Hvis det er et stort område der indhegnes på denne måde synes jeg ikke at det er synd, men hvis det er til en lille hundegård størrelse indhegning synes jeg ikke at det er løsningen.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.530
Min søster bor et sted hvor en af naboerne har 'hegnet sin hund inde' med et el-hegn. Den hund er så rimelig ligeglad med hegnet og acceptere åbenbart at få et ordentligt rap for at komme ud på eventyr. Et sted jeg jævnligt færdes er der hegnet med et nedgravet el-hegn. Hunden inde på den anden side kommer drønende ud af indkørslen med alle parader oppe når man gør forbi. Når den nærmer sig grænsen går det over i hyl, skrig, piv og en rimelig grim stereotypi, hvor hopper skrigende rundt i små cirkler. Den bliver ved længe efter at man er passeret. Det ser ikke særlig rart ud og jeg kan ikke lade være med at synes at det er rigtig synd for den.
Den hanhund jeg har nu har ved flere lejligheder fået et rap af et el-hegn. Han siger da godt nok piv-hyl, når det sker, men det er da ikke sådan at det afholder ham fra at kravle under det samme hegn igen og igen. Såååe med ham tror jeg ikke at el ville være nogen særlig god løsning
Så inden man hegner hunde inde med el så synes jeg man skal tænke sig rigtig godt om og bla. lige overveje, hvordan reaktionen hos den hund man vil hegne kan tænkes at være.
okt 2010
hunde og el hegn