Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hunde og el hegn
  • #1   20. apr 2015 Er det ikke ulovligt? Jeg tror kun det er lovligt til landbrugsdyr.

• #2   20. apr 2015 Nej det er ikke ulovligt at bruge svagt stødhegn

• #3   20. apr 2015 Synes du skal træne hunden på en ordentlig måde så den bliver på grunden uden at påføre den smerte og eller ubehag.

• #5   20. apr 2015 jeg ønsker ikke at starte en diskussion. så vær venlig kun at skrive, hvis i ved noget om emnet.

• #6   20. apr 2015 Jeg ved en venindes forældre havde det, da jeg var barn. Det var 1.20 høj, der var tre snor og det gjorde niller naller at røre det. De havde en engelsk setter, der havde respekt for det, men den hund ville have ædt postbuddet, hvis det ikke havde været der.
    Jeg kunne dog ALDRIG finde på at få det selv. 1.80 cm højt hegn eller man må have løbegård/hundegård. Stødhegn til hunde..så skal det være pga den går som pladshund og skal holde ubuddene gæster ude

• #7   20. apr 2015 Jeg har kun erfaringer med katte indheftningers hvor der sættes svagt stødhegn i toppen af et alm hegn som er for højt til katten kan hoppe over.

Det holder egne katte inde og fremmede katte ude.

• #8   20. apr 2015 DKK det har jo ikke været et svagt stødhegn så. Det lyder mere som en heste indhegning

• #9   20. apr 2015 Det har det vist været, det gjorde ihvertfald ondt! Men det var om hele deres grund, så hunden blev inde.

• #10   20. apr 2015 Et svagt stødhegn skal kun give et "rap over nallerne" altså som hvis man fik stød af en alm ledning

• #11   20. apr 2015 Det her sagde en lyd, når man rørte det..

• #12   20. apr 2015 Eftersom en hund kan opdrages til at blive på grunden og er under opsyn. Det er landbrugs dyr ikke på samme måde

• #13   20. apr 2015 Det er da ikke en selvfølge at en hund kan lærer at blive på egen grund. Kan ikke se hvorfor det er mere synd for hunden end for andre dyr. Så længe det ikke er de der halsbånd eller lignende.

• #15   20. apr 2015 Et 12 volt. Gir kun et rap , og er rigeligt. Jeg havde en G.D. der som teen ager bøjede hovedet og brasede igennem en tæt gammel ligusterhæk. Vi satte en tråd op , en halv meter fra hækken og ca en halv meter over jorden. Hun rørte tråden en gang. Sagde ikke engang piv , men kiggede olmt på os. Og gik ikke siden gennem hækken smiley

• #17   20. apr 2015 Er alt andet prøvet siden du tyr til strøm?

• #19   20. apr 2015 Det er muligt TS ikke gider diskutere det, jeg finder der bare enormt sært (og en lille smule primitivt) at vælge noget der påføre ens hund smerte og ubehag. Uden at have prøvet andre ting først.
    Men jeg ved jo ikke om det er tilfældet....

• #21   21. apr 2015 En del slædehundeejere har en tynd tråd med stød i hen over deres 2 m trådhegn eller rionet. Dette som ekstra sikring fordi hundene klatrer og hopper.
    Som regel skal de bare ramme det én gang for aldrig at prøve igen. Er der dyr på den anden side, holder et el hegn sjældent slædehunde inde/ude. Det er de lidt for meget jægere til.

• #23   21. apr 2015 Hvis man har en hund der vil ud, synes jeg et elhegn er en god løsning.
    Afhængigt af hundens størrelse, kan man sætte en tråd lige indenfor hegnet relativt lavt. Ved at flere tysk jagt terrier-folk har tråden 15-20 cm over jorden. Hvis hunden er større end det, ville jeg sætte tråden lidt højere.

• #24   21. apr 2015 Arealet der skal hegnes kan være en faktor, når der vælges hegnstype.
    Jeg ville nødigt skulle hegne 5 hektar ind med stakit / rionet/ dyrehegn.
    Der kan også være noget praktisk i det mht feks maskiner, der skal ind og ud af området.

Det er væsentligt at vide hvilken race / type hund, der skal holdes inde.
    Ved mindre hunde kan man lave det så lavt at en bil kan køre over tråden .
    Så slipper man for at skulle lave en låge over indkørslen

• #25   21. apr 2015 Tjahh, når man bor på landet, og har hestene gående lige uden for vinduet, så kan det ikke undgåes at hunden på et tidspunkt stifter bekendtskab med hegnet.

Ejendommen som vi overtog for 2 år siden har tidligere været brugt til fåreavl, hvorfor der er hegnet med fire tråde plus en jordtråd nederst på hegnet på de fleste af foldene. Og jeg kan garantere for at hunden ikke går igennem disse hegn.

Hun har desværre lært det på den hårde måde, men der skulle ikke mange uheld til før hun lærte at hegnet med de mange tråde skal man holde sig fra. Heldigvis reagerede hun første gang ved at hyle som skulle hun dø (jo, man er schæfer, men fårehegn er altså også forfærdeligt kraftigt. Stakkels lille baby) og kom hedigvis løbende hen til mig.

Næste gang det skete, var det fordi hun skulle lige til at sætte efter hestene som tog sig en rask galop ude på folde. Hun gik lidt frem for at bedre at kunne se, og satte snuden lige direkte på hegnet. STAKKELS lille hund. Lige siden den dag har hun gøet og rejst børste hvis hestene pludseligt tager sig i "uautoriseret" galop på folden. Hvis jeg sidder på dem siger hun intet.

Vi har så lavet nogle nye folde hvor den nederste tråd er ca 50 cm over jorden (hunden er 58 cm). Her går hun under på trods af at hun udemærket ved at der er strøm i. Sker det at hun i et øjebliks uopmærksomhed rammer hegnet alligvel hyler hun hjerteskærende og løber i sikkerhed inde i stalden, og bliver der til jeg kommer og henter hende. Det er hende "helle" og her ved hun åbentbart at man aldrig får stød.

Jeg kan godt forstå hvis Bo, som landmand, ønsker at have sin hund med sig rundt på farmen uden at skulle gå og være bange for om den lusker på langtur eller ud på en farlig vej. Det er skønt at have hunden med på arbejde, men det er bare ikke muligt at overvåge den konstant.

Jeg tror at et elhegn med lav styrke, med to tråde henholdsvis 30 og 50 cm over jorden vil virke, alt efter hundens størrelse. Om en hund vil hoppe over? Aner det simpelthen ikke, tror ikke at min hund ville. Hvis det er et stort område der indhegnes på denne måde synes jeg ikke at det er synd, men hvis det er til en lille hundegård størrelse indhegning synes jeg ikke at det er løsningen.

• #28   21. apr 2015 I princippet er det ikke værre at hegne hunde med el end alle mulige andre dyr. Jeg har så set det forsøgt gjort nogle gange uden særlig stort held. Hunde reagere simpelthen anderledes på at få stød end fx heste gør. Der er ikke sikkert at en hund der får stød reagere ved at rende baglæns tilbage ind på grunden. En af mine gamle fik et gevaldigt rap da hun kom til at snuse til hegnet omkring min svigermors får. Resultatet var at hun løb gennem hegnet og fes rundt i panik inde mellem fårene. Hun turde bestemt ikke komme tilbage på den rigtige side af hegnet selv gennem leddet. Hun var resten af livet panisk for tråde der lignede el-tråde og det ville have været dyrplageri at hegne hende med et el-hegn, da hun givetvis ville have fundet en have omgivet af el-tråd meget angstprovokerende. Min svigermor stod tættest på da det skete og hunden fik desværre også forbundet det med svigermor. Hun var ikke nogen mentalt stærk hund men en meget usikker hund fra starten af så det krævede lang tids træning overhovedet at få hende ud af bilen hos mine svigerforældre igen efter den episode. Og der gik lang tid før hun ikke skyndte sig at krybe i sikkerhed bag mine ben når hun så min svigermor.
    Min søster bor et sted hvor en af naboerne har 'hegnet sin hund inde' med et el-hegn. Den hund er så rimelig ligeglad med hegnet og acceptere åbenbart at få et ordentligt rap for at komme ud på eventyr. Et sted jeg jævnligt færdes er der hegnet med et nedgravet el-hegn. Hunden inde på den anden side kommer drønende ud af indkørslen med alle parader oppe når man gør forbi. Når den nærmer sig grænsen går det over i hyl, skrig, piv og en rimelig grim stereotypi, hvor hopper skrigende rundt i små cirkler. Den bliver ved længe efter at man er passeret. Det ser ikke særlig rart ud og jeg kan ikke lade være med at synes at det er rigtig synd for den.
    Den hanhund jeg har nu har ved flere lejligheder fået et rap af et el-hegn. Han siger da godt nok piv-hyl, når det sker, men det er da ikke sådan at det afholder ham fra at kravle under det samme hegn igen og igen. Såååe med ham tror jeg ikke at el ville være nogen særlig god løsning smiley
    Så inden man hegner hunde inde med el så synes jeg man skal tænke sig rigtig godt om og bla. lige overveje, hvordan reaktionen hos den hund man vil hegne kan tænkes at være.

• #29   21. apr 2015 Det er heller ikke sikkert heste gør det smiley nogle heste tonser bare igennem hegnet.

Kommentér på:
hunde og el hegn

Annonce