Foder MED korn Foder MED korn
Jeg har en fransk bulldog på 2 år. Han er hos opdrætter vokset op på Royal Canin og da jeg fik ham hjem, begyndte jeg at skifte ham over på kornfrit foder, da jeg havde læst en masse godt om dette.
Jeg har så været igennem en masse forskellige mærker, da han hurtigt bliver træt af sit foder. Har prøvet Wolfsblut, Taste of the Wild, Acana, Kingsmoor osv. men jeg synes, at ligemeget hvilket mærke jeg prøver, så er hans afføring meget uregelmæssig og skifter fra at være hård til meget blød og tyndt. Han har afføring op til 3 gange hver gang vi er ude og det synes jeg altså er alt for meget.
Derfor har jeg læst lidt op på tingene, og jeg har fundet frem til at det ikke er alle hunde der trives på kornfrit foder. Jeg tror at han har en meget sart mave, for hvis han får andet end sit tørfoder får han altid dårlig mave.
Jeg er så kommet frem til den konklusion, at jeg vil prøve at købe et tørfoder MED korn til ham. Nu er jeg bare i tvivl - hvilket mærke og hvilken variant skal jeg vælge? Hvad har i andre gode erfaringer med?
Kom meget gerne med en masse input, jo mere viden jo bedre!
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.789
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 17 Hunde: 5 Svar: 16
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 398
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 809
I øvrigt er et foder uden korn ikke dokumenteret at det forebygger mod allergi for oftest er det ikke korn hunden har allergi over det. Det er husstøvmider, lagermider eller eksempelvis en bestemt proteinkilde.
Det er rigtigt som du skriver at det er forskelligt fra hund til hund om de fungere bedst med eller uden korn. Det er at prøve sig frem. Min hund fungere bedst på kornfri foder for ellers skider han helt vildt men er ikke kornforskrækket.
Vil i øvrigt råde dig til at hvis ikk et foderskift virker så få testet afføringen ved dyrlægen. Kunne måske være giardia
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.764
jan 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 5 Svar: 283
CF - jeg priser mig meget lykkelig over at have fået en (nogenlunde) sund og rask FB uden nogle problemer med allergi osv. Jeg har som sagt prøvet mange forskellige mærker og han har ingen symptomer haft på kløe eller noget andet, så det er jeg utrolig glad for
Hvordan er Arion's piller? Tænker ikke størrelse, men er de meget "snaskede" eller er de mere tørre? Arnold er nemlig UTROLIG kræsen og han kører lynhurtigt træt i sit foder. Har dog fået nogle små smagsposer på nogle mærker engang, hvor pillerne var meget "fedtede" og dem var han helt vild med og hoppede og dansede for at smage, hvorimod piller der er meget tørre er han ikke synderlig interesseret i og snuser meget til dem, inden han beslutter om det er noget han gider at ælde
jan 2005
jan 2005
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 398
jan 2005
Står også og overvejer RC, Hills og så Arion som mange også foreslår. Kunne være man skulle købe en lille sæk af hver og så se hvad bassen bedst kan lide og tage den derfra
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.764
Når vi så har været på udstillinger, får vi som regel nogle smagsprøver med hjem, som jeg så blander lidt i.
Det bliver spist, men det er helt klart Royal, der er det foretrukne.
De har begge afføring en til to gange dagligt, og det er fint.
Dog fik jeg en pose ""Purizon" som "præmie fra Zooplus med laks og kanin.
Det blev spist med velbehag.
jan 2005
Når tid er, hvor lang en periode vil i så anbefale at jeg laver foderskiftet på?
mar 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 119
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.199
Havregrynene er beregnet til menneskeføde og dermed i bedre kvalitet end det kornaffald, der ofte bliver brugt i hundefoder. De fleste hunde tåler havre og har godt af det i maven, hvis den er lidt urolig, også i form af tilberedt havregrød.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 358 Svar: 14.631
Jeg bruger det med korn - naturligvis - men den ene af mine hunde har allergi og får det uden.
De trives alle 3 godt på det
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.611
Vi har prøvet Arion uden korn, men det fik han enormt grim pels af og hans afføring blev meget skiftende tynd. Det var ikke for os, så vi gik tilbage til LIVE, selvom det kræver en halv times kørsel hver vej at få fat i det.
apr 2013
Følger: 1 Svar: 58
Der kan læses om fytinsyre bl.a. her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.alun.dk%2Fsund-kost%2Fkorn.html&ei=NpB0VcPtKcv3UoL1gNAE&usg=AFQjCNH88ZG_9XakFUmlBkkDGa7G90yLCA
Fytin(syre) som findes i skallerne på korn, og nogle kerner, hæmmer fordøjelsen og optagelsen af nogle mineraler, så symptomerne kan sagtens tyde på mineralmangel, da fytin(syren) gør, så man ikke optager nogle mineraler.
Hvad angår stofskifteproblemer, så kan de godt give problemer med fordøjelsen, men for nylig har jeg fået bekræftet min mistanke om, at det modsatte også kan være tilfældet, altså, at fordøjelsesproblemer kan give problemer med stofskiftet.
Se magasinet fra forår 2015, s. 8: http://sund-forskning.dk/magasinet/
Min egen hund var kun få mdr. gammel da hun begyndte at spise mælkebøtte-blomster, senere gravede hun efter mælkebøtte-rødder.
Hun blev fodret med tørkost med korn i.
Mælkebøtte indeholder bitter-stoffer, som stimulerer fordøjelsen (sætter gang i produktionen af fordøjelses-enzymer).
Derfor gik jeg over til barf, og sidste vinter gravede hun ikke efter mælkebøtte-rødder en eneste gang, hvilket jeg tager som et tegn på, at hendes fordøjelse har det bedre.
I fuldkornsbrød, som er bagt med surdej, er fytin(syren) nedbrudt, så man kan evt. tilsætte det kornfrie foder lidt rugbrød.
Foder MED korn