5.983 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

Jose R
Jose R
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Skilsmisse og ejerskab af hunden Skilsmisse og ejerskab af hunden

Overskriften siger det hele...jeg har læst en del artikler på nettet men synes ikke jeg kan finde konkrete eksempler...det håber jeg at en af jer kan hjælpe med... Hvis en hund købes mens man er gift, hvem er så den reelt ejer efter skilsmissen hvor ingen af partere vil give sig og sagen ender i retten? Min eks kone har taget hunden og nægter aflevering, hunden står i mit navn alle steder ellers (import tilladelse, pas, købekontrakt, osv...) men ja hunden er købt mens vi var gift . Håber nogen har nogle eksempler på lignende sager eller kender lovgivning på området.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skilsmisse og ejerskab af hunden
  • #1   30. jun 2015 Jeg kender intet til lovgivningen, men du SKAL tænke på hundens tarv.

Så er det sagt.

For øvrigt håber jeg du ikke har nogen børn med din ex. kone, med det spørgsmål du har stillet.

• #3   30. jun 2015 hvis det er dit navn på købekontrakten så vil jeg mene det er din hund .... har en kollega det lige er sket for, der var det manden der stod på kontrakten, og dermed er hunden hans, og han tog den med også til megen sorg for hende ...

• #6   30. jun 2015 Når den er købt mens man er gift, er den fælleseje, medmindre man får lavet særeje.... Hvilket det ikke lyder til at I har gjort.
    Købskontrakt osv. er ikke nok.

• #8   30. jun 2015 Dansk hunderegister er et register. Ikke et bevis for ejerskab.

• #9   30. jun 2015 Medmindre I har særeje er hunden fælles når den er anskaffet mens I har været gift

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#10   30. jun 2015 Nej jeg kan selvfølgelig ikke tvinge hende til at udlevere hunden, og derfor ender sagen i retten. Så vidt jeg har forstået et hunden retsmæssigt desværre en genstand på niveau med en anden genstand i husstand for eksempel en bil...og den må have kun en ejer efter samlivsophør, og her er så jeg er i tvivl på hvad er op og ned...

• #11   30. jun 2015 Om mit umiddelbare svar er fair eller ikke, men min første tanke var hundens tarv og derefter om der er børn involveret i skilsmissen.

For når man begynder med at "slå hinanden i hovedet med rettigheder iht. loven", så vil jeg sige stakkels hund og børn. der skal igennem en forfærdelig proces.

Til TS find ud af det med din ex, i stedet for at "slå" med paragraffer og rettigheder.

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
    #12   30. jun 2015 Hunden må kunne anses som et aktiv på lige fod med en stol fx.
    Selvom man har fælleseje har man altså særråden og særhæften, man er trods ægteskab, selvstændige retssubjekter.

Hvis det kan bevises at hunden tilhører din bodel, står i dit navn, du har betalt og dermed har særlig tilknytning, bør hunden tilfalde dig.

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#13   30. jun 2015 Der er desværre børn også...det korte svar er at vi ønskede at dele hunden, hun ville have den skulle følge børnene pg jeg ønskede hunden var længere tid hos hver for at mindske den skulle skifte så meget...det passede hende ikke og så har hun beholdt hunden og skrevet at hun ønsker den er permanent hos hende...

• #14   30. jun 2015 Mistrivedes hunden ved at følge børnene?
    For ellers var der vel ingen grund til at ændre det

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#16   30. jun 2015 Ja det gjorde den...den havde efterhånden flyttede 4 forskellige steder på 3 uger...Men det kunne min eks ikke forstår

• #17   30. jun 2015 Hvis man har DKK tavle er der rent faktisk en ejer i tilfælde af skilsmisse. Det er den ejer der står som "underskriftberettiget" i kontrakten. Herhjemme er det mig (det ved min mand bare ikke........*G*). Og i tilfælde af skilsmisse herhjemme, ville han temmelig sikkert overgive hundene til mig under alle omstændigheder. Det er mig der lufter, mig der fodrer, mig der sørger for dyrlæge og eventuel behandling. Mig der sørger for ALT.

• #18   30. jun 2015 Håber det er ok jeg spørger
    Men hvorfor 4 forskellige steder?
    Den skal vel kun frem og tilbage mellem dig og din ex

• #20   30. jun 2015 Jeg købte hund med min eksmand, jeg fik hvalpe på min tæve inden jeg blev smidt ud af vores fælles hus, men jeg kom efterfølgende og hentede hvalpe og tæve OG jeg har beholdt tæven samt indtægt på hvalpe selv, der så gik i underskud pga kun 2 hvalpe.
    Min eksmand havde godt nok givet mig tæven i fødselsdagsgave og hun står i mit navn ved DKK, DHR og ved dyrlægen. Havde min eksmand forsøgt at fratage mig ejerskabet på hunden eller krævet, at ½ delen af hende var hans, så havde jeg kvalt ham!
    Hunde og børn kan på ingen måde sammenlignes!
    Børnene har bopæl ved mig, men de er hver 14. dag ved deres far over weekenden.
    Da jeg flyttede fra vores fælles hus, lod jeg min gamle hankat (som vi også havde fået under ægteskab) blive tilbage. Min eksmand truede med at skyde den, hvis jeg ikke hentede den øjeblikkeligt, så Misser blev hentet og levede hér 1 års tid før han døde (nyresvigt og 12 år gammel).

Jeg kan godt forstå TS vil have sin hund og jeg synes faktisk det er ekskonen der er en mokke, hvis det er TS, der står som værende ejer. Det er helt sikkert pga hun er sur på TS - uden at jeg ved noget, men sådan reagerede min eksmand også over for mig, da jeg ville skilles...ALT blev brugt som våben.

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#21   30. jun 2015 4 steder...jeg flyttet til hus den 1.5 (sted 1)Men vores fælles hus overdrages først 1.6(sted 2)...hun har ingen sted at bo så flytter til sin mor(sted 3) og 15 dage senere har hun en lejlighed (sted 4)...sidste gang hunden var her oplevede han var trist og forvirret og derfor ville gerne beholde ham nogle ekstra dage, hvilket resulteret i at min eks kom til mit hus og lavede kæmpe show foran børnene...til sidst måtte jeg opgive og afleveret hund da jeg var målløs over hvad der skete...

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#22   30. jun 2015 Jose er boet delt?

• #23   30. jun 2015 Ok men det med flytteriet er vel ikke noget der fortsætter
    Tror du ikke han kan trives med at flytte med børnene når i begge har noget fast?

• #25   30. jun 2015 Helt enig DKK
    Børn og hunde er uden sammenligning

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#26   30. jun 2015 Nej Maria :)hun har sat advokat da hun følte jeg snød hende da jeg tjener en del mere end hende...da det resultere i hendes advokat fortæller hende at hun faktisk skylder mig penge så er der pludselig problemer og uenighed i alt...sjovt

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#27   30. jun 2015 Muligvis Ditte...Men hun vil ikke reagere på mine beskeder om en aftale om hunden anden end gennem advokaten at hun ønsker ham permanent. Hunden kan kun have et ejer efter skilsmisse og det er her problemet ligger...

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#28   30. jun 2015 Jose
    jeg er måske skadet af mit studie, jeg læser jura, men i den her situation vil jeg anbefale dig at kontakte en advokat, få ALT skrevet ned! Nu er i allerede i problemer, og det handler om at få dem løst hurtigst muligt

mine forældre gjorde det da de blev skilt, de aftalte endda hvem der skulle betale vores fritidsinteresser, hvordan med konfirmationer osv.

• #29   30. jun 2015 Ja men hvis I kunne blive enige var det jo ligegyldigt hvem der stod som ejer
    Magoo (min datters hund) flyttede frem og tilbage med mine børn da deres far og jeg gik fra hinanden
    Det fungerede fint
    Men det er selvfølgelig svært når I ikke kan kommunikere

• #31   30. jun 2015 Børn trives også bedst med nogenlunde faste rammer.
    Jeg ville bekymre mig mere om børnenes end hundens psyke.
    Nogle hunde fungerer fint med at bo en uge hvert sted (eller hvordan ordningen nu er) og det gør nogle børn også
    Men jeg ser godt nok mange børn hvor 7/7 er en rigtig skidt idé

• #32   30. jun 2015 Netop DItte. Mine børn havde 7/7 ordning i lidt over ½ år...det var en MEGET skidt idé og derfor bor de fast ved mig nu. At de så også begge er autister gør ikke sagen bedre, da de er ekstremt let påvirkelige.

Børn har ikke valgt mor og far skal skilles og derfor bør hensynet være ved dem. MEN når det drejer sig om en hund, der på papiret tilhører én af parterne, så bør resultatet give sig selv.

• #33   30. jun 2015 Nu er jeg nød til at spørger hvordan kan det være at hunden er fælles ejet når man køber den når man er gift?? Solgte min den gamle til par der havde været gift i 10 år og manden stod på DHR og jeg kunne ikke få hunden i mit navn fordi hun havde skrevet under og ikke ham smiley

Tænker også mere på hvis vi bliver gift her hjemme og jeg køber en hund mere og jeg står over alt på papir og det mig der gør alt med den, så hvis manden ikke vil udlevere den fordi han ved han såre mig, så skal jeg lade hunden gå tabt??

• #34   30. jun 2015 Pga alt man køber sammen under ægteskab skal deles 50/50. Med mindre man laver ægteskabspagt før ægteskabet indgåes. Er pt i skifteretssagsforløb med min eksmand netop ang dette...det er så bare huset.

• #35   30. jun 2015 Hvad så hvis DHR nægter at flytte hunde???

• #36   30. jun 2015 Jose jeg syntes i skal tænke på hvor hunden har det bedst ,men tid og aktivering Føler du at hunden er mere knyttet til dig eller hende ?
    Jeg er flyttet fra min x for ca 1 år siden , vi var så ikke gift , og hundene var mine da det var mig som anskaffede dem og betalte alt og står som registreret ejer af hundene
    Jeg vil men at hvis hunden kan få et godt liv hos dig , og du står som ejer på papiret , så er hunden din

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#37   30. jun 2015 Hunden kan helt sikkert får et godt liv hos mig...en af grunde jeg købt rækkehus var pga ham...Men siden skilsmissen har hun kun gjort for at får hund og børn væk fra mig...hendes undskyldning var at det var synd for børnene at undvære hunden derfor var min forslag om længere deling uacceptabelt...jeg har så forklaret at det handler om hunden og ikke børnene men jah det er ligegyldig hvad jeg siger...

• #38   30. jun 2015 Prøv at tag en snak med en advokat om det , og hvordan du står

• #39   30. jun 2015 Som jeg ser denne tråd er TS og ex'en totalt uenige om både børn og hund.

TS, tænk først og fremmest på dine børns tarv. de kan jo ikke gøre for, at du og din ex er endt i denne situation, og hunden kan heller ikke.

Der har været nok i fjernsynet om skilsmisser der har været kørt helt ud af sporet. og fortsat i mange år til skade for børnene og måske hunden.

Det er nemt herinde at fortælle hvem hunden tilhører juridisk,

Det er dit og kun dit udsagn, der er kommet frem her, måske kunne din ex fortælle noget andet.

TS prøv dog for f....,, at finde ud af det med din ex i mindelighed.

I min familie er der både en skilsmissehund og skilsmissebarn, jeg var så heldig, at mine børn fandt ud af det uden sværdslag med deres ex, og det fungerer fint både for hund og barn.

• #40   30. jun 2015 Hvor lyder det ganske forfærdeligt
    At skændes om børn, hund, penge mm

Jeg håber virkelig at I kommer til at samarbejde

• #43   1. jul 2015 Hold da op den her tråd har sat en masse tanker i gang ved mig... Er dog ikke gift endnu (håber en dag at blive det) men håber godt nok også min kæreste/mand vil være mere voksen end TS kone..
    Men har da lært en masse både her indefra og fra mine veninder.

Håber for TS at i finder en løsning både for dig, børnen, hunden og din eks skyld

• #44   1. jul 2015 Da jeg blev skilt, fik jeg alle dyr(2), halvdelen af børnene(1) og ingenting af huset, Jeg var godt tilfreds. Materielle goder har aldrig sagt mig en skid (hippie-gen fra en glemt tid) smiley

• #49   1. jul 2015 Pia: eller hvorfor er det så svært for voksne mennesker at opfører sig rimeligt overfor hinanden ? Særligt med børn i spil.

Min x og jeg ejede en lejlighed sammen og vi ville begge beholde den, men han blev ved med at skabe sig fordi han stadig havde noget i klemme og vupti i løbet af ca.2 telefonopringninger var han den stolte ejer af en lejlighed han idag ikke bor i og i øvrigt ikke har boet i siden jeg flyttede. Det var kun for at ramme mig at han ville beholde den (da den ligger i den landsdel hvor min familie bor osv.hvor hans bor i en anden landsdel.) desværre for ham virkede det så stik modsat. Men som regl er den slags twister jo fordi den ene part har svært ved at acceptere bruddet. Ellers ville man jo kunne tale sammen fornuftigt.

• #50   1. jul 2015 #48
    Det er fordi kærlighed gør blind. Man forestiller sig ikke at det lækre hug også har negative sider. Men de dukker op, når lakken slides af.

• #51   1. jul 2015 Jeg sætter pludselig meget pris på min exmand oven på sådan en tråd

• #52   1. jul 2015 Hov og desuden troede han også at han skulle forlange at den ene kat blev hos ham da det hed sig at den var hans. Hvad han så ikke lige var obs på var at alle dyrlæge regninger var betalt og registreret i mit navn og katten stod i mit navn i dansk katteregister. Så det krav fik han at vide han kunne putte op hvor solen ikke skinner.

• #53   1. jul 2015 Til trods for mit vindende væsen er jeg blevet skilt 3 gange, og der har aldrig været det mindste problem med noget som helst - måske pga mit vindende væsen. smiley
    Bodelingen har været løst over en kop kaffe - inden kaffen blev kold.

• #55   1. jul 2015 Jeg sætter skam også pris på at jeg ikke er sammen med min mere

Men vi har det fint sammen og har ikke diskuteret den mindste ting omkring hunde, børn eller bodeling da vi gik fra hinanden

• #57   1. jul 2015 Jeg var aldrig gift, men det giver næppe nogen forskel. smiley

• #60   1. jul 2015 Det burde være lovpligtigt at opfører sig anstændigt over for en person man engang har holdt nok af til at dele livet og evt børn

• #62   1. jul 2015 Majbritt: præcis. Det kan ligeså vel være TS der er en bitter mokke.

• #64   1. jul 2015 Det er jeg da godt klar over Pia smiley

• #65   1. jul 2015 Men må så sige at jeg synes vi har regler nok i det her land

• #67   1. jul 2015 Det vigtigste er trods alt eventuelle børn og dem kan man ikke lovgive sig ud af ikke kommer i klemme

• #70   1. jul 2015 Det kan langt de fleste jeg kender der er blevet skilt nu sagtens alligevel
    Inkl mig selv og min ex

Jeg tror virkelig det er de færreste hvor det bliver grimt, det er bare dem man hører om

Desuden hvad skulle det hjælpe
    Folk lader da bare være med at blive gift og bor sammen papirløst hvis de ikke vil lave ægtepagt

• #72   1. jul 2015 Nu har langt de fleste der har børn og levet sammen i måske 10 år jo nok mange fælles ting og evt fælles økonomi selv om de ikke er gift
    Det havde min ex og jeg da flere år før vi blev gift

• #74   1. jul 2015 Ej men hvordan vil du bevise hvem der har købt B&O'en hvis man har fælles økonomi

• #75   1. jul 2015 Og både bil og hund osv kan også sagtens stå i begges navn hvis man lever sammen papirløst

• #76   1. jul 2015 Det er nogle skræmmende historier om forliste ægteskaber og efterfølgende "krige" imellem parterne. Jeg er selv skilsmisse barn men havde den fordel at far flyttede tilbage til Schweiz mens vi blev boende. Det gør bare at en 7/7 ordning aldrig har været diskuteret.
    Jeg oplever dog stadig stor forundring over at jeg stadig taler med de to mænd jeg har haft længerevarende forhold til, men jeg er (desværre) også typen der hurtigt kan lægge følelser til side til gavn for bruddet/opdelingen /etc. Min nye kæreste skændes dog stadig med sin eks som han har en datter med og jeg frygter da stadig at blive en del af den diskussion mellem dem. Indtil videre forsøger jeg blot at få ham til at se tingene fra begges synsvinkel og komme frem til løsninger der gavner dem alle. I må endelig ikke fortælle mig at det er en tabt sag?!

• #77   1. jul 2015 Kennel: du har jo også skrækeksemplet her på matriklen og vi prøvede VIRKELIG men det ved du jo.. smiley

• #78   1. jul 2015 I know Zarah, men tro mig, de historier jeg får på arbejdet er værre

• Jose R
    Jose R Tilmeldt:
    jun 2015

#80   1. jul 2015 Tak for jeres svar...
    Synes vi skal ikke blande børnene her, dem er der nogenlunde styr på indtil videre, og her holder jeg fokus på at have styr på hunden. Jeg har advokat på nu, og vi må se hvordan det ender. Jeg har også fundet følgende på nettet som giver et godt billede over hvem ejer hvad: https://www.familieadvokaten.dk/Emner/526.html

Så selv om en anden person har delvist eller helt betalt for noget, så er det i bund og grund personen hvis navnet står i kvittering som en genstand hører til.

Kommentér på:
Skilsmisse og ejerskab af hunden

Annonce