{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.622 visninger | Oprettet:

Jack Russel Terrier {{forumTopicSubject}}

Hvis man nu på et tidspunkt skulle finde på at købe en JRT, hvad skal man så være opmærksom på?
Jeg er mest til den kortbenede variant, men altså hvis den langbenede er sundere, eller på anden måde passer bedre til vores behov.Så bliver det sådan en. smiley Jeg ved ikke hvad forskellen er, ud over længden på benene. smiley

Vi flytter på landet lige om lidt så hunden skal fungere som mussefænger og familiehund.
Men hvor meget aktivering kræver sådan en fætter? Og hvad med sundheden? Nogle siger det er en sund race (og på DKKs hvalpeliste er der vist kun et kuld, hvor forældrene er tjekket for PL) Mens andre siger de er temmelig disponeret for både PL og HD.

Har de tendens til at strejfe?

På forhånd tak for svar. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jack Russel Terrier
  • #1   12. jul 2015 Spørg Kennel Hijacks herinde. Hvad hun ikke ved er ikke værd at vide smiley

  • #3   12. jul 2015 Min veninde har en, skøn hund smiley
    Men han strejfer en gang i mellem.


  • #4   12. jul 2015 Jeg kunne godt huske der var en JRT opdrætter herinde, men jeg kunne simpelthen ikke huske navnet. Så tak for det Zarah. smiley

    I øvrigt tror jeg at en JRT vil passe fint sammen med bulldogs, og måske sætte lidt fut under dem. smiley


  • #5   12. jul 2015 Har ikke selv haft Jack Russel, men min onkel har en - de bor på en gård, og den løber ingen steder smiley MEN, det er en jagthund så man skal nok forvente at den kan komme til at følge næsen... Også selvom næsen leder over grundens grænser smiley

  • #6   12. jul 2015 Her er jeg smiley

    Der er en laaaang forklaring på den lavbenet og langbenet type. Den korte historie er at man i England brugte dem forskelligt. Nogle løb i de store flokke (langbenet type) og andre gik fra grav til grav (lavbenet). Oprindeligt var den lavet til at løbe i de store flokke og derfor kører specialklubberne med den standard. FCI anerkendte racen temmelig sent og valgte i den forbindelse at opdele racen i to. Den lavbenet valgte de skulle hedde Jack Russell Terrier og blev typisk også lang i ryggen. Den langbenet blev kaldt Parson Russell Terrier og blev kvadratisk som oprindeligt tænkt, dog temmelig høj.

    Den helt store forskel med hensyn til sundhed ligger som regel i smag og behag. Begge typer er sunde og raske hunde, men de små har typisk en mere kraftig krop og derved er der mere vægt på de korte ben. Ellers er begge typer lige disponibel for PL og HD - hvilket er meget meget lille. Primær Linse Luksation er det helt nye for racen og dem døjer vi lidt med. Det er de færreste der går hen og bliver blinde (jeg har endnu ikke hørt om andet tilfælde en Sverige), men vi har en del bærer af genet. Forkert avl giver udbrud i sygdommen og blind hund inden den fylder 5 år smiley

    Specialklubberne har en ren udstillingsklub og en DUAL klub (jagt og udstilling). Som udgangspunkt er der meget jagt i de små terrier og man skal være opmærksom hvis man vil undgå dette. De vil sagtens kunne trænes til at blive på grunden, men det kræver en indsats. Ingen af mine hanner strejfer, hvorimod tæven godt kan finde på at smutte hvis jeg er for kedelig


Kommentér på:
Jack Russel Terrier

Annonce