Bulldog - Generelt Bulldog - Generelt
Hej HG,
Står og overvejer et køb af en fransk bulldog, men efter læsning af en del diskussioner her på siden melder der sig alligevel nogle spørgsmål.
I forhold til motion.. racen "behøver" ikke ret meget motion, men hvor meget kan de så "klare"? -her forstået, om de kan klare en gå tur i middel tempo på 60min. varighed eller for så vidt endnu længere...?
Da mange af de tidl. indlæg er af lidt ældre dato, ville jeg høre om der er nogle der kender gode, nuværende opdrættere, der samtidig tester for div. sygdomme ? -og her til, hvad er det helt præcist der skal undersøges og testes for ?
På forhånd tak!
mar 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 119
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1326 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.466
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.266
Hun har utrolig meget viden om racen, og er så sød til at hjælpe og forklare.
Det eneste sted jeg ville købe fransk bulldog, hvis jeg skulle have racen, og havde hun ikke en, så ville jeg kun købe fra et sted hun ville anbefale.
Den franske bulldog, er et energibundt og er ikke så nem at køre træt, hvis den ellers er sund og rask. De kan og vil faktisk lave utrolig meget, hvis de får lov. Så 1 times gå tur er bestemt ikke meget for en voksen (sund og rask) fransk bulldog. Det er ca hvad jeg går med mine chihuahuaer normalt. Men den skal selvfølgelig vænnes til det stille og roligt, og det kommer jo også an på hvor hurtigt du går osv.
Vi når f.eks. ikke særlig langt på 1 time, for vi går ikke så stærkt
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 197 Svar: 1.559
fordelt på 2 ture. Nogen gange lidt mere, andre dage lidt mindre.
Var vejret varmt var det kun korte ture.
Men ellers var han da en aktiv hund.
Nu har jeg Labrador og det er da et helt andet aktivitets niveau,
men min franske elskede også længere ture, blot vejret ikke var for varmt.
Og i øvrigt var han jordens dejligste lille herre,
altid glad og aldrig noget ondt skabt i ham,
trods han desværre ofte var syg!
Så syntes som du selv skriver at det er meget vigtigt at
købe efter sunde forældre der er testede for arvelige sygdomme
som ligger til racen!!
Håber du finder dig en sund lille Bulldog, for hold nu op
hvor får man bare en dejlig hund
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.457
Men han behøver en del motion, jeg holder selvfølgelig meget igen fordi han endnu ikke er færdigudviklet og da jeg pt går hjemme, går vi korte men mange ture.
Og så laver vi en masse hjernegymnastik, træning og generelt mentalt stimulering.
Min passer finder ham mere krævende end en Jack Russel som hun ellers har erfaring med. Og medmindre varmen spiller ind...så kan de altså gå rigtig langt.
Jeg synes generelt ikke at man skal dømme en fransk bulldog til en doven sofahund -selvfølgelig hvis den er så skamavlet den ikke kan andet. Men generelt vil jeg altså ikke kalde det en hund med et lavt aktivitetsbehov...
Jeg vil ikke rigtig anbefale nogen -jeg synes det er svært, jeg synes istedet man som køber skal gøre sit eget, rigtig gode og omfattende før-arbejde.
Jeg er glad for min egen franske og mere end tilfreds
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Jeg har ikke så meget kendskab til FB'en men vil vædde med at en voksen og sund buller sagtens kan gå en times tur. Kan den ikke det ville jeg mene der er noget galt.
Er det ikke både Molosshuset og Venges der avler fornuftige FB'ere?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.266
dec 2012
Og der ville min bullerbasse altså hive hende omkuld og trække hende en tur rundt om blokken...(og ikke kun fordi han endnu ikke er blevet trænet til ikke at trække, men fordi han er bulldog, der er vægt og styrke bag når de vil noget -og de er bare voldsomme i deres bevægelser)
Der er flere end Venges og Moloshuset der avler fornuftige franske
dec 2012
Men på den anden side så former vi jo stadig til dels vores hunde...og hvor jeg måske ikke genetisk vil mene en fransk typisk bør være inaktiv og doven....så er den altså trods alt (og det tror jeg også mopsen er) genetisk nem at gøre overvægtig...og selvom man ikke må sammenligne med mennesker, så er min egen overvægt da ikke ligefrem det der løfter mig op af sofaen...
dec 2012
Jeg har dog ikke formet ham her...jeg er skide doven
apr 2008
dec 2012
Men der er andre gode franske i Danmark
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
jan 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 5 Svar: 283
Jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg har købt Arnold, han er en skide dejlig hund, desværre lider han bare af en del sygdomme/skavanker. Han har allergi, bøvler meget med svamp i poter og ører og har lige fået konstateret spondylose i både nakke og lænd. Vi har brugt rigtig mange penge på dyrlægeregninger, men han er selvfølgelig det hele værd!
Men, hvis jeg skal have fransk bulldog igen, så bliver det fra en kennel som tjekker deres hunde i hoved og røv! Jeg ved godt at det ikke er en garanti for en sund og rask hund, men så har jeg i det mindste gjort mit forarbejde ordentligt og har gjort hvad JEG kunne, for at sikre mig en så sund og rask hvalp som muligt. Jeg har lært rigtig meget af at have købt Arnold, og det er helt bestemt sidste gang at jeg køber en hund uden tavle.
jan 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 5 Svar: 283
Jeg sørger dog også for at holde ham slank og i god form
aug 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Udstilling har ingen interesse så det er udelukkende sundhed der bliver gået efter her!
Anne Julie F, du skriver at, det at de bliver tjekket for Patella lux, langt fra er nok. Hvilke konkrete ting bør de være tjekket for?
Og så lige af ren nysgerrighed... Er der nogle der har erfaring/succes med at lærer deres franske at gå uden snor og 99% af gangene komme tilbage ved indkald ?
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 197 Svar: 1.559
Min gik uden snor det meste af tiden efter han var fyldt 2.
Og kom hver gang
Han lærte en masse kommandoer og elskede at træne og lave tricks
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Det er synd hvis han skal af med den. Han har verdens mest nuttede hale.
maj 2007
Thors hale kan godt bevæge sig, og der er ikke noget problem med selve halen. Problemet er at der samler sig skidt og møj under den.
Rynke : Thor og Knud er brødre.
Er jeg mærkelig hvis jeg godt kunne tænke mig at være med til sådan en operation...?
apr 2008
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Bulldog - Generelt