904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Christian M
Christian M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Bulldog - Generelt Bulldog - Generelt

Hej HG,
Står og overvejer et køb af en fransk bulldog, men efter læsning af en del diskussioner her på siden melder der sig alligevel nogle spørgsmål.

I forhold til motion.. racen "behøver" ikke ret meget motion, men hvor meget kan de så "klare"? -her forstået, om de kan klare en gå tur i middel tempo på 60min. varighed eller for så vidt endnu længere...?

Da mange af de tidl. indlæg er af lidt ældre dato, ville jeg høre om der er nogle der kender gode, nuværende opdrættere, der samtidig tester for div. sygdomme ? -og her til, hvad er det helt præcist der skal undersøges og testes for ?

På forhånd tak! smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bulldog - Generelt
  • #1   12. aug 2015 Nu kender jeg ikke så meget til de franske, men hvis du er på udkik efter en sund faldnæset lille hund. Ville jeg vælge Boston terrieren... Det gjorder jeg og har ikke fortrudt det smiley

• #3   12. aug 2015 Der er foreskel på hvilken bulldog, de har ikke et generelt motionsniveau

• #4   12. aug 2015 Kontakt Kennel Venges. Hun har også en bruger herinde, men har skiftet navn, så kan selvfølgelig ikke lige finde hende, men hun kommer nok selv på banen smiley
    Hun har utrolig meget viden om racen, og er så sød til at hjælpe og forklare.
    Det eneste sted jeg ville købe fransk bulldog, hvis jeg skulle have racen, og havde hun ikke en, så ville jeg kun købe fra et sted hun ville anbefale.

Den franske bulldog, er et energibundt og er ikke så nem at køre træt, hvis den ellers er sund og rask. De kan og vil faktisk lave utrolig meget, hvis de får lov. Så 1 times gå tur er bestemt ikke meget for en voksen (sund og rask) fransk bulldog. Det er ca hvad jeg går med mine chihuahuaer normalt. Men den skal selvfølgelig vænnes til det stille og roligt, og det kommer jo også an på hvor hurtigt du går osv.
    Vi når f.eks. ikke særlig langt på 1 time, for vi går ikke så stærkt smiley

• #5   12. aug 2015 Da jeg havde fransk var han ude og gå ca. 2-2 1/2 time om dagen,
    fordelt på 2 ture. Nogen gange lidt mere, andre dage lidt mindre.
    Var vejret varmt var det kun korte ture.
    Men ellers var han da en aktiv hund.
    Nu har jeg Labrador og det er da et helt andet aktivitets niveau,
    men min franske elskede også længere ture, blot vejret ikke var for varmt.

Og i øvrigt var han jordens dejligste lille herre,
    altid glad og aldrig noget ondt skabt i ham,
    trods han desværre ofte var syg! smiley
    Så syntes som du selv skriver at det er meget vigtigt at
    købe efter sunde forældre der er testede for arvelige sygdomme
    som ligger til racen!!
    Håber du finder dig en sund lille Bulldog, for hold nu op
    hvor får man bare en dejlig hund smiley

• #6   12. aug 2015 Nu er min kun 8 måneder, så både helbred og aktivitetsniveau kan nå at ændre sig meget.

Men han behøver en del motion, jeg holder selvfølgelig meget igen fordi han endnu ikke er færdigudviklet og da jeg pt går hjemme, går vi korte men mange ture.
    Og så laver vi en masse hjernegymnastik, træning og generelt mentalt stimulering.

Min passer finder ham mere krævende end en Jack Russel som hun ellers har erfaring med. Og medmindre varmen spiller ind...så kan de altså gå rigtig langt.

Jeg synes generelt ikke at man skal dømme en fransk bulldog til en doven sofahund -selvfølgelig hvis den er så skamavlet den ikke kan andet. Men generelt vil jeg altså ikke kalde det en hund med et lavt aktivitetsbehov...

Jeg vil ikke rigtig anbefale nogen -jeg synes det er svært, jeg synes istedet man som køber skal gøre sit eget, rigtig gode og omfattende før-arbejde. smiley Danne sig sit eget indtryk og være kritisk selvom opdrætterne er søde og alle bedyrer at deres hunde er sunde og raske.

Jeg er glad for min egen franske og mere end tilfreds smiley fordi jeg nogenlunde vidste hvad jeg kunne forvente smiley

• #8   12. aug 2015 Hedder Venges ikke V.W?
    Jeg har ikke så meget kendskab til FB'en men vil vædde med at en voksen og sund buller sagtens kan gå en times tur. Kan den ikke det ville jeg mene der er noget galt.
    Er det ikke både Molosshuset og Venges der avler fornuftige FB'ere?

• #9   12. aug 2015 Det er da det hun gør Fünke! smiley

• #10   12. aug 2015 Rynkedyret jeg tænker bare så tit at folk tror det er sådan nogle små hunde der sagtens kunne gå med en lille gammel dame på en hyggetur...

Og der ville min bullerbasse altså hive hende omkuld og trække hende en tur rundt om blokken...(og ikke kun fordi han endnu ikke er blevet trænet til ikke at trække, men fordi han er bulldog, der er vægt og styrke bag når de vil noget -og de er bare voldsomme i deres bevægelser)

Der er flere end Venges og Moloshuset der avler fornuftige franske smiley men de laver godt nok nogle lækre nogle smiley -man skal dog gøre sig klart hvilken type fransk bulldog man vil have. Vil man vinde på udstilling skal man tage den lille tunge tætbyggede kraftige type, måske er den også ..roligere smiley ... smiley

• #12   12. aug 2015 Rynke altså jeg skal da ikke benægte der findes rolige eksempler, det er bare ikke lige dem jeg har mødt flest af...og slet ikke de linjer jeg fik tilbudt og blev interesseret i smiley

Men på den anden side så former vi jo stadig til dels vores hunde...og hvor jeg måske ikke genetisk vil mene en fransk typisk bør være inaktiv og doven....så er den altså trods alt (og det tror jeg også mopsen er) genetisk nem at gøre overvægtig...og selvom man ikke må sammenligne med mennesker, så er min egen overvægt da ikke ligefrem det der løfter mig op af sofaen... smiley

• #14   12. aug 2015 Jeg tror man former dem lidt, og det er i hvert fald klart at en overvægtig hund er lidt mere neddæmpet...

Jeg har dog ikke formet ham her...jeg er skide doven smiley han er ikke... smiley

• #15   12. aug 2015 Obsternasig: ja det var i hvert lige dem jeg har hørt meget positivt om og fået et godt indtryk af (med mit begrænsede kendskab til FB'en) smiley

• #16   12. aug 2015 Fünke smiley haha jeg har begrænset kendskab til dem, men jeg synes de laver super lækre hunde og havde jeg ikke fået hund/fransk fra og på den måde jeg har -så ville jeg have kontaktet dem.

Men der er andre gode franske i Danmark smiley og ja jeg synes selv man skal vælge, for den type jeg vil eje, er i hvert fald ikke dem der vinder på udstilling smiley på den anden side, drømmer man om udstilling -så er det jo drønærgerligt smiley så jeg synes virkelig man skal gøre sit forarbejde og selv bedømme smiley

• #17   12. aug 2015 Og man skal ikke lade sig spise af med at forældrene er testet for patella lux. Det er fint nok, det er bare langt fra nok.

• #18   13. aug 2015 Jeg har selv en fransk basse på knap 2½ år. Han er uden tavle og forældre er ikke tjekket for noget som helst, udover et almindeligt sundhedstjek. Dengang jeg købte ham, vidste jeg desværre ikke så meget om sundhed og vigtigheden i at købe fra en ordentlig opdrætter som tjekker sine hunde for arvelige sygdomme. Jeg købte udelukkende Arnold, fordi han havde den farve vi ønskede og så boede opdrætter forholdsvis tæt på.

Jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg har købt Arnold, han er en skide dejlig hund, desværre lider han bare af en del sygdomme/skavanker. Han har allergi, bøvler meget med svamp i poter og ører og har lige fået konstateret spondylose i både nakke og lænd. Vi har brugt rigtig mange penge på dyrlægeregninger, men han er selvfølgelig det hele værd!

Men, hvis jeg skal have fransk bulldog igen, så bliver det fra en kennel som tjekker deres hunde i hoved og røv! Jeg ved godt at det ikke er en garanti for en sund og rask hund, men så har jeg i det mindste gjort mit forarbejde ordentligt og har gjort hvad JEG kunne, for at sikre mig en så sund og rask hvalp som muligt. Jeg har lært rigtig meget af at have købt Arnold, og det er helt bestemt sidste gang at jeg køber en hund uden tavle.

• #19   13. aug 2015 Vil lige tilføje at Arnold sagtens kan holde til gåture på 1 time og også længere. Han elsker at komme med rundt og løbe og lege.

Jeg sørger dog også for at holde ham slank og i god form smiley

• Christian M
    Christian M Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #21   13. aug 2015 Fedt med så mange kommentarer og gode input!
    Udstilling har ingen interesse så det er udelukkende sundhed der bliver gået efter her! smiley

Anne Julie F, du skriver at, det at de bliver tjekket for Patella lux, langt fra er nok. Hvilke konkrete ting bør de være tjekket for?

Og så lige af ren nysgerrighed... Er der nogle der har erfaring/succes med at lærer deres franske at gå uden snor og 99% af gangene komme tilbage ved indkald ?

• #23   13. aug 2015 Christian M

Min gik uden snor det meste af tiden efter han var fyldt 2.
    Og kom hver gang smiley
    Han lærte en masse kommandoer og elskede at træne og lave tricks smiley

• #24   13. aug 2015 Bulldogs bør testes for HD, AD, deformiteter på rygsøjlen, patella luxation og luftveje naturligvis.

• #26   13. aug 2015 Jane: Tillykke med resultaterne! Håber Thors hofter og knæ ser lige så godt ud. Ærgeligt med halen dog..

• #28   13. aug 2015 Thors hale er også begyndt at lave ballade. Ind til videre holder vi problemerne nede ved at rense, tørre og smørre. Men det er ikke sikkert det bliver ved med at gå på den måde...
    Det er synd hvis han skal af med den. Han har verdens mest nuttede hale. smiley

• #35   13. aug 2015 Nååår stakkels vuf!
    Thors hale kan godt bevæge sig, og der er ikke noget problem med selve halen. Problemet er at der samler sig skidt og møj under den.

Rynke : Thor og Knud er brødre. smiley Så halebøvle er noget de har til fælles.

Er jeg mærkelig hvis jeg godt kunne tænke mig at være med til sådan en operation...? smiley Jeg ville gerne se hvordan man gør. Samt hvor meget skidt der kan være under sådan en hale og hvordan huden under ser ud...

• #37   13. aug 2015 Jeps det er du Anne Julie, jeg tror jeg ville besvime før de fandt nålen frem smiley

• #38   13. aug 2015 Jeg synes den slags er voldsomt interessant, men jeg arbejder også i sundshedssektoren... Måske er jeg miljøskadet....?:)

• #40   13. aug 2015 Tillykke med babyen. smiley Jeg troede faktisk du havde født

• #42   13. aug 2015 Jeg håber i begge snart er ovenpå igen. smiley

Kommentér på:
Bulldog - Generelt

Annonce