{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.680 visninger | Oprettet:

Sterilisering - før eller efter første løbetid? {{forumTopicSubject}}

Hej Hej smiley

Jeg har brug for jeres erfaringer herinde.

Min 5 måneder tæve ser desværre ud til at udvikle underbid. Hun har fået trukket hjørnetænderne ud (mælketænderne) men desværre har kæben ikke flyttet sig nok til at hjørnetænderne går fri af ganen/de sidder tæt på en af fortænderne og trykker den ud af smiley
De skal selvfølgelig trækkes ud, såfremt det bliver et problem.

Da hun jo var i bedøvelse for 3 uger siden da hun fik trukket mælketænderne ud, ønsker jeg At skåne Hende for alt for meget bedøvelse.

Grundet biddet kan jeg godt sige farvel til udstilling og derfor skal hun steriliseres, da hun jo ikke skal indgå i avl af den grund.

Mit spørgsmål er så - hvis nu tænderne allerede begynder at irritere ganen nu her, ville I så sterilisere før første løbetid - for at undgå bedøvelse 2 gange mere?

Hvad er jeres erfaring med at sterilisere en tæve inden første løbetid; kropsudvikling, mentaludvikling?

Jeg har tidligere steriliseret en tæve inden anden løbetid uden problemer.

Det skal siges at tænderne pt ikke giver problemer i munden - inden hul/sår i ganen, ingen mærker eller ømhed.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilisering - før eller efter første løbetid?
  • #1   6. okt 2015 Hvorfor overhovedet sterilisere, hunden er jo ikke syg, den skal bare ikke indgå i avl.........

Og skal man endelig sterilisere, så ville jeg vente til hun er ordentlig udviklet, altså efter 1. løbetid. Synes i enkelte tilfælde, at væksten bliver lidt forkert ved tidlig sterilisering.

• #2   6. okt 2015
    What she said ^^

• #3   6. okt 2015 Skal hun ikke bruge i avl skal hun steriliseret. Jeg ser ikke grund til de hormon udsvingninger 2 gange årligt + det påvirker træningen. Derudover mindsker det chancen for livmoderbetændelse + mælkekirtelkræft smiley

Men tak for jeres svar smiley

• #4   6. okt 2015 Okay, der er vi så forskellige - jeg steriliserer kun ved problemer. Gider ikke pelsforandringer, risiko for inkontinens og ser i øvrigt ingen grund til unødvendig narkose og operation.
    Flere af mine tæver har slet ikke haft problemer med hormonsvingningerne, men har fungeret fint med de naturlige "drifter". Vores nuværende "intakte" hunhund har lidt en periode, hvor hun er lidt ekstra omsorgskrævende og glad for sine bamser, men det er jo en del af charmen ved hunhunde. smiley

• #7   6. okt 2015 Nicole;

Tak for et brugbart svar! Som sagt er hun 5 mrd. Nu og racen går gerne i løb ved 5,5-7 mrd alderen.
    Hun vejer stadig "kun" 2,7 kg og vil gerne have lidt mere fylde og højde på hende inden jeg "stopper" hende i vækst!

• #8   6. okt 2015 Det er ikke så længe siden jeg spurgte om det samme, så måske du kan bruge nogle af de svar jeg fik smiley
    Jeg bestemte mig for at vente til efter 1 løb pga. svarende.

http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/611745-sterilisation_inden_foerste_loebetid

• #10   6. okt 2015 Hvis jeg skulle strelisere, ville jeg vente til hunden var fuldt udvokset.
    Og tage de par løbetider med der nåede at komme.

• #11   6. okt 2015 Vi har to chihuahuaer på 11 mdr. - en han og tæve - som ikke bør bruges til avl, de blev kastreret som 5 måneders, altså FØR de blev kønsmodne.

Vi kan ikke mærke om de er bagud mentalt. De begge høre fint efter til rally, tricks, rundering, indkald mm. Mange tror faktisk at vores er 2-3 år gamle fordi de er så lydige, så jeg tænker at det er meget individuelt, hvordan de modnes.
    Grænser hos andre hunde bliver respekteret.

Men jeg kunne forstille mig at det måske var sundest for hunden at være fuldt udvokset før den bliver kastreret, så derfor vil min fremtidige hund være ovre min. 1. løbetid ved neutraliseringen - hvis den ikke kan/skal bruges til udstilling/avl.

• #12   6. okt 2015 Der er både fordele og ulemper i forbindelse med tidlig neutralisering, se evt. den tråd som My only linker til.

Dog skal du være obs. på at ikke alle dyrlæger vil fjerne tænder, samtidig med de fjerner underlivet på en hund. Tag en snak med din dyrlæge om hvad de anbefaler.

• #14   6. okt 2015 Min ene blev steriliseret som 10 årig, min anden som 5 md. Min 10 årig fik ændret pels, min anden har intet negativt haft og er en skøn og mentalt veludviklet tæve på nu 15 måneder.

Når jeg får en til hund bliver den steriliseret før første løbetid.

Google er din ven:-) Danmark er lidt bagud i forhold til det at steriliserer/kasterer.
    Mange andre lande har den holdning: skal den ikke bruges til avl så er det det eneste rigtige at gøre.

• #15   8. okt 2015 Jeg fik Perle steriliseret inden første løbetid (hun var 8 mdr så den må have været tæt på). Hun er blevet en helt normal Dobermann tæve: Normal størrelse og normalt temperament.
    For og imod sterilisering har været debateret i utallige tråde herinde. Jeg har haft en ganske ung tæve med en enkelt løbetid bag sig, der var ganske kort tid fra at dø af en lukket livmoderbetændelse. Det har jeg aldrig nogensinde lyst til at opleve igen og derfor bliver mine tæver altid steriliseret.

• #16   8. okt 2015 Tak for alle jeres svar!
    Som skrevet skal hun uanset hvad steriliseres såfremt hun ikke skal indgå i avl.

Pt afhænger det af hendes tænder! Jeg har talt med en Dyrelæge med speciale i tænder i Silkeborg - så mener at der stadig er håb for at tænderne kommer ud og sidde rigtigt. Begynder der at komme trykninger i ganen på hende må jeg handle udfra det.

Hanhundene er begyndt at reagere på hende, så jeg tør ikke sterilisere pt grundet snarlig løbetid, så det bliver først efter 1. Løbetid, hvis det bliver aktuelt smiley

• #18   8. okt 2015 Isabella; det må jeg snakke med Dyrelæge om - det skal selvfølgelig være forsvarligt! Tanken var, at så slap hun for, for mange narkoser smiley

Jeg håber selvfølgelig stadig tænderne retter ind! Men jeg kan ligeså godt have plan B klar. smiley

• #20   8. okt 2015 Der er "kun" tale om hjørnetænderne i undermunden, så man kan jo håbe det er en mulighed. smiley

Kommentér på:
Sterilisering - før eller efter første løbetid?

Annonce