{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.616 visninger | Oprettet:

Tøsen08
Tøsen08
Tilmeldt:
10. okt 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29

PTSD hos hunde? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Er ny herinde - søger et godt råd. Vi er selv i vildrede.
Vi har en tæve på snart 8 år
Vi har haft hende i små 2 måneder.
Hos en tidligere ejer boede hun i hundegård med lort til knæene med en anden han hund. Vi tror hun har fået tæv, hvis hun gøer, fordi hun bliver bange hvis hun vil gø. Hun er meget underdanig, så vi hæver ikke stemmerne herhjemme (altså overfor hinanden eller andre), for så lægger hun med halen mellem benene.
I dag kommer vores naboer så og banker på vores dør, og vil oplyse os om at hun piver når vi ikke er hjemme. det er ikke en evig piven men 2-5 Min for hver 40 Min.
Men der er overhovedet intet når vi er hjemme - vi nyder hende, selvom hun har haft det svært. Hun går dog meget rundt. Ud til døren, ind i stuen, forbi os og tilbage igen. Andre gange, går hun fra badeværelset og rundt i stuen. Den tur tager hun 3 gange før hun lægger sig ned og slapper af.
Vi fik af vide at hun nemt kunne være alene - vi har aldrig haft hund der ikke kunne være alene. Da vi havde hvalp, lærte den det i løbet af en uge.
Er hun for gammel til at lære det nu?
Hvad synes i, vi skal gøre?
Vi vil ringe til dyrlægen på mandag, om hvad de synes. Vi har ikke lyst til grimme kommentarer men gode råd om hvordan vi kan komme videre - vi ønsker ikke at hun skal have det dårligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PTSD hos hunde?
  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #2   10. okt 2015 Okay, jo vi har efterårsferie nu. Så har en uges tid
    Men tænkte da at hun vil være vant det nu, Da hun har været alene i hverdagene siden vi fik hende. Men det vil vi da klart kigge på


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #3   10. okt 2015 Nu er det en del år siden vi har haft hvalp. Er det ikke rigtigt at vi bare skal gå ud et par minutter også forhøje tiden, med tiden?

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #5   10. okt 2015 Okay Pia.
    Er det noget de må få tit?
    Har Google lidt, og fandt noget som hedder Zylkene? Det skulle også beroligegør hende
    Kender du en hjemmeside, hvor man kan læse lidt om det?


  • #7   10. okt 2015 Når den har været vant til at stå i hundegård, så er der ikke noget at sige til, at den er noget rastløs når den er inde.
    Samtidig er det en ældre hund som pludselig får et helt anderledes liv og nye mennesker.
    Det tager sin tid Før den venner sig til sit nye liv og falder rigtig til.

    Jeg ville ikke spørge en dyrlæge til råd angående hundens opførsel/adfærd.
    Dyrlæger er uddannet til at kurere sygdomme og har ikke ret meget om hundega færd i deres uddannelse.

    I stedet for dyrlægen, så henvend dig til en adfærdsregler og måske du skulle overveje at gå til træningen et seriøst sted.

    Når nu hun er vant til at stå i hundegård, måske du så skulle overveje at have hende i hundegård når hun er alene hjemme


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #8   10. okt 2015 Vi har ikke mulighed for en hundegård der hvor vi bor. Men efter det som hun har været igennem, så har jeg svært ved at sætte hende i hundegård.

    Den har boet inde et år, efter den blev reddet fra den tidligere ejer

    Ringede kort til en bekendt, bare lige for at snakke lidt om det hele. Han nævnte at måske et bur kunne hjælpe hende.


  • #10   10. okt 2015 Giv hende så mange positive oplevelser som muligt , for at bygge hendes selvtillid op.En rigtig go ting mod usikkerhed , kan være en Thunder-shirt. Kender mange som har haf/har god effekt med den.
    Alene hjemme er sjældent for sent at lære. Som du selv nævnte - men også indendøre ( ks. luk døren når i går på toielet )


  • #11   10. okt 2015 Hvad er det for en race? Tænker om hun får hvad hun har brug for?

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #12   10. okt 2015 #9
    Det er skam ikke for at lægge nogle følelser i hende. Prøvede ganske enkelt at søge på nettet.

    # 10
    Den trøje kender jeg ikke. Men kan da prøve at søge på den.

    #11;
    Hun får Hvad hun behøver. Jeg tager hende ud fra morgen af, på en god tur, og laver noget mental træning med hende. Jeg kan efterhånden godt mærke på hende når hun er godt træt. Hun gider næsten ikke at gå hjem.
    Hun er en ældre tøs som bare nusser af sted, ved siden af mig. Hun gider ikke rigtig at lege eller noget.
    Efter en tur på 4 km sover hun i 6/7 timer


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #13   10. okt 2015 Hov forresten Hanne. Kan man købe dem i en fysisk butik?

  • #14   10. okt 2015 Men det kan jo også være at du går for langt med hende så hun er øm og træt i kroppen bagefter? Det skal jo ikke være sådan at hun er så træt at hun dårlig kan gå hjem. Og hvis hun sover i 7 timer bagefter er det måske for voldsomt for hende. Det kan jo også have modsatte effekt.

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #15   10. okt 2015 Kan nemt ske. Kan dog ikke lave det vilde mental træning har jeg lige som fundet ud af - hun vil ikke have godbider. He he.
    Kan nemt gå kortere. Det er bare blevet en vane.


  • #16   10. okt 2015 Prøv at gå kortere med hende og se om ikke det hjælper. Det gavner ingen at gå så langt med hende at hun ikke kan gå hjem eller er bevidstløs i 7 timer.
    Hvis hun ikke vil have godbider, så prøv med kyllingepølser du skærer i skiver, kyllingetern, skinketern eller sådan noget og så smid det ud på græsset til hende smiley


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #17   10. okt 2015 Super. Det vil da prøve.
    Kan bare skrive herinde på tråden igen om nogle dage, hvis det ikke virker?


  • #18   10. okt 2015 Gør endelig det smiley

  • #19   10. okt 2015 Lad nu være med at putte den arme gamle hund i et bur.
    Det løser jo ikke hundens problem, kun dit.


  • #21   10. okt 2015 Inge: Ja , jeg købte min i pet world.

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #22   11. okt 2015 Charlotte : Hun er ikke vild eller flyvsk
    Hun vandrer bare rundt og piver lidt. Hun ødelægger ikke noget eller noget.
    Anni: som sagt, så kan jeg heller ikke få mig selv til at gøre det.



  • #26   11. okt 2015 Havde hun boet inde i huset et år inden du fik hende?
    For ellers kan hun også have det for varmt i huset. Det kan også være hun skal lærer at slappe af indendørs. Hvis man er 8 år gammel og har brugt 7 år i en hundegård så er det jo ret indgroet hos hende.


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #27   11. okt 2015 Hun har boet i gården 6 år, et år indenfor. Vi har endnu ikke tændt for varmen.

    Men det er gået helt gal nu. Vi tog lige en lur, og vågnede op 40 Min senere til en stue der var fuld af opkast, dele af det var rødt, resten var gult, som mavesyre. Og et køkken som var fuld af tynd mave.
    Vi fandt hende bange inde i stuen, som om hun troede hun ville få skæld ud eller tæv.
    Hun havde vist også kastet op i sofa med forsøgt at slikke det op igen.
    Så vi ringede selvfølgelig akut til dyrlægen og fortalt at det lignede okse saft, hun havde kastet op og alt det andet. Så spurgte dyrlægen ind til hendes fortid og vi måtte fortælle det hele.
    Hun mente at hun har stress og mener at hun sagde at det var galde kirtel der blødte lidt. Hun mente dog at vi skulle se tiden an, og få den første tid de har i morgen.

    Så nu er vi lidt nervøse. Men vi slapper af, så hun ikke kan mærke det på os.
    Håber ikke det er for alvorligt, vi må se hvordan det går i morgen. Hun fortjener det bedste


  • #28   11. okt 2015 Jeg ville uanset hvad tage hende forbi dyrlægen i morgen til tjek. Det er sku synd for hende smiley
    Har hun altid, altså i de to måneder I har haft hende, haft den væremåde hun har nu? Altså med at vandre rundt på den måde?


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #29   11. okt 2015 Ja, vi kører som det første i morgen!
    Mit hjerte gør ondt.
    Har jeg skrevet 2 måneder? Mente 1 måned. Ja, samme opførsel hele tiden.
    Vi må hører Hvad de siger i morgen. Håber noget kan gøres, har skænket mange gange tanken om det negative.
    Hun skal ikke være her for vores skyld alene. Men hun Skal have det godt - men dyrlægen sagde at vi ikke skulle tænke for meget over det endnu. Men man kan jo ikke lade være.


  • #30   11. okt 2015 Okay for tænker nemlig om hun er syg. Hvis hun er en stor hund, stor race, så er hun jo senior nu og så kan der jo godt begynde at dukke sygdomme op.
    MEN det kan også være noget "simpelt" som en omgang mavevirus eller andet som gør hende utilpas.
    Hvis hun har svært ved at finde ro, så kan I prøve at stort bur, med ÅBEN låge, læg et tæppe ind over buret så det bliver en mørk hule.
    Det kan jo være svært for hende at have været meget alene i hundegården og nu pludselig skal være i nærheden af mennesker døgnet rundt smiley


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #31   11. okt 2015 Manden har prøvet at bygge en selv med en kurv - rigtig hyggeligt. Men hun gider den ikke.

    Kender intet til hunde med stress. Men regner med at dyrlægen kan hjælpe os.
    Vi vil lytte på dem og derefter snakke med dem om hvad de synes er det bedste for hende. Det er efter mit hoved ikke godt hvis hun Skal have piller hver dag. Vi må se det an i morgen. Når det er noget med galden, så aner jeg intet


  • #33   11. okt 2015 Jeg bliver altså lettere provokeret af to ting her:

    1) Hunde kan ikke have PTSD -ganske simpelthen fordi de slet ikke har en neokortex, og dermed ej heller den del af præfrontal, parietal og occipital -lapperne der bliver påvirket under PTSD....og PTSD handler om SÅ meget mere end at være mærket af en dårlig oplevelse.

    2) Charlotte helt ærligt, hvis du ikke ville have en hund der var hyper, så skulle du have valgt en anden race...Det ER en race der kræver meget træning, desensibilisering og arbejde og støtte fra dens ejer.....og du kan sgu ikke bare dope den til at være som du ønsker! Det er et levende væsen og det fortjener din respekt af dens individuelle behov, væremåde og problematikker...!


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #35   12. okt 2015 Lige en tilbagemelding på dyrlæge besøget.

    Der var helt klart stress relateret, og muligvis noget med hendes bugspytkirtel.
    Men ingen feber eller noget.

    Så vi fik en lille pose speciel foder med imod stresset mave, og det der Kalm. Det skulle vi give hende i 30 dage, også burde vi kunne mærke forskel på hende. Så skulle vi ringe, og fortælle hvordan det er gået om 30 dage.

    Nu hvor jeg også havde chancen, så spurgte jeg ind til om hunde kunne have PTSD og det mente hun bestemt at de kunne.


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #36   12. okt 2015 Udover det, så fik vi meget ros - hun udviser meget tidlig trods alt. Hun er blevet pæn i pelsen og fået den rigtige vægt.

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #38   13. okt 2015 Ja, kan prøve at tage en. Hun kan af en eller anden grund ikke lide at jeg tager billeder af hende.

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #39   13. okt 2015 Det var lige den jeg måtte tage af hende, før hun gik væk. Men lige så snart man fjerner mobilen, så kommer hun gladeligt hen igen.

    profilbillede
  • #41   13. okt 2015 Hun er fin smiley

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #42   13. okt 2015 Tak smiley Hun er rigtig rar, meget klæbende, men man kan mærke at hun virker taknemlig for hvad vi gør for hende.

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #45   13. okt 2015 Ja smiley Hun er så skøn

    profilbillede
  • #46   13. okt 2015 Lenschow...med al respekt smiley så tror jeg stadig ikke at det er det samme...ligesom der konstant refereres til "Canine PTSD" i de tekster der gives om emnet, samt erkendes at det mere er en term for et traume -end de kan påvise det er det samme som mennesker oplever smiley

    Traumatiserede mennesker viser de samme tegn som det der beskrives som canine PTSD...hvilket også ville give mening, da frygt og emotionel hukommelse osv. findes i dele som de to forskellige hjerner har tilfælles smiley
    Men ved PTSD er der altså påviselige skader i dele af hjernen hos mennesker som hunde ikke har...og jeg har svært ved at se hvordan man kan påvise de invaliderende og skræmmende flashbacks hos hunde (samt mareridt) med sikkerhed...
    Det er klart man ønsker større forståelse for at hunde også kan traumatiseres, og dermed griber en dianose som tidligere har skabt forståelse i generel befolkningen -nemlig den at krigshelte, soldater, rigtige mænd -kunne lide uden skyld -kunne have taget skade af krigen. Og det er jeg helt sikker på hunde også kan...men PTSD som den psykiske lidelse der kan ramme mennesker....kan hunde altså efter min mening ligeså lidt få som jeg kan få Watertail... smiley


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #47   14. okt 2015 Øv nu tror jeg at jeg må ringe til dr dyr igen. Hun har stadig lige så tynd mave, og hun gider ikke spise. Har givet hende zoolac siden søndag, det har ikke virket.
    Hun stoppede dog med opkast i mandags.
    Hvad synes i?


  • #48   14. okt 2015 Jo ring til dyrlægen og hør hvad de siger.

  • #50   14. okt 2015 Lenschow...jeg mener bare krigstraumer vil være en bedre term smiley da PTSD har nogle sygdomsdefinerende træk du ikke kan påvise hos hunde smiley men fred med det...bare alle bliver hjulpet smiley

  • #52   14. okt 2015 Mennesket vil gerne kategorisere smiley jeg kan dog godt forestille mig at hunde har noget der i den grad kan minde om OCD og ADHD -sådan rent neuro-psykologisk

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #53   14. okt 2015 Så kom jeg endelig igennem til dem.
    Jeg fik noget antibetoka og hvis det ikke er blevet bedre på mandag, så skal vi have taget en blodprøve, fordi hun tror måske også der er noget galt med bugspytkirtlen smiley
    Håber snart det bliver bedre for hende. Hun sover næsten hele dagen væk. Men det er jo klart når hun ingen mad vil spise. Dyrlægen sagde at zoolac burde hjælpe selvom hun ikke spiser. Men det gør den ikke smiley


  • #56   14. okt 2015 Jeg kan anbefale canikur i stedet for zoolac smiley

    Fåes som piller og som zoolac


  • #57   14. okt 2015 Noget helt andet, jeg tror ikke hunde, dyr kan have ocd. De har næppe tanker om at nu skal gå tre gange rundt om mig selv, ellers dør min ejer.

    Dercer tale om tvangshandling, sterotyp adfærd. F.eks hamster i hamsterhjul. Så nuttet ikke? forkert. Der er tale om tvangshandling. Af mangel på stimuli, samme kan siges om heste der væver, eller vandrer hvileløst rundt i boksen...

    Dejlig smuk hund. Held og lykke med hende.


  • #59   14. okt 2015 Lenshow nu skal jeg ikke gøre mig klog på hundes hjerner smiley men det ville undre mig meget hvis de ikke ligesom mennesker havde et "belønningscenter" og de samme neurotransmittere...og derfor kan de have ADHD i min optik smiley

    Det samme med OCD Salla...det er en angstsygdom -og det er som sådan ikke selve erkendelsen af ritualer....der udgør sygdommen rent neurologisk. Men netop at man har en angst, som dæmpes af visse handlinger....om man kognitivt forstår disse handlinger er faktisk lidt sekundært i forhold til selve sygdommen... det handler om Angst (kan hunde) og tvangshandlinger der dæmper dem -som påvirker hverdagen i negativ grad.



  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #60   14. okt 2015 Er så bekymret. Vi har længe snakket om med dyrlægen om hendes afføring. Den er gul/Orange og det er tegn på noget med bugspytkirtlen. Så hvis det er det, så skal hun være på medicin og speciel foder resten af hendes liv

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #61   14. okt 2015 Når vi besøger nogle, så vandrer hun fra rum til rum og hele vejen rundt i rummene. Der er ingen ro på hende. Det er også sådan selvom vi er på besøg som de samme 1-2 gange i ugen

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #64   14. okt 2015 Ja det nævnte dyrlægen men hun ville lige prøve en antibetoka kur først.

    Skriver lige til dig, omkring det link. Ville være rart at have kigget på det inden mandag


  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #65   14. okt 2015 Vi giver hende det som dyrlægen gav os. Mener det hedder noget med gastro. Mærket er royal Canin mener jeg. Vi er lige ude ved noget familie

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #68   14. okt 2015 Er det så en slags sukkersyge hun måske har?

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #69   14. okt 2015 Bor lidt uden for Herning

  • Tøsen08
    Tøsen08 Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 29
    #71   14. okt 2015 Super smiley Det finder vi bare ud af

Kommentér på:
PTSD hos hunde?

Annonce