Dominans og vilde dyr Dominans og vilde dyr
Sidder lige og lytter med et halvt øre til programmet "Umage dyrevenner", hvor man ser en mand der har været sammen med en hyæneflok i flere år. Han snakker lidt om at han har fået nogle hak fra en hyæne der kæmpede sig op i hierarkiet, og noget med at han ikke kommer til skade længere fordi han dominerer hyænen.
Vi kan vist (næsten) alle blive enige om, at vores hunde ikke dominerer os eller at vi ikke indgår i noget hierarki.
Men hvad mener i - er der forskel på tamme dyr og så vilde dyr som hyænen? Mener i godt at han kan indgå i en flok, "være en hyæne" sammen med hyænerne?
Jeg synes ærlig talt det lyder lidt underligt, men er åben for ny viden
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.246
Men hyæner gør som alle andre dyr, hvad der kan svare sig for dem.
Jeg tror ikke der lige på det punkt er den store forskel på hunde og f.eks. hyæner.
Hyænen har angrebet af andre grunde, f.eks. det faktum at hyæner er kendt for at angribe mennesker i naturen hvis de kan komme til det, for de er stærke og snu nok til at dræbe et menneske, så det gør de.
Det er deres naturlige instinkt der slår igennem, når de i fangeskab angriber et menneske, det har intet med dominans at gøre
Men det er selvfølgelig bare min mening.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
nov 2012
i den ene fortalte de f.eks. om at de steder de lever vildt i Afrika, kan hyænerne finde på at gå ind i huse for at slå folk ihjel (husene er sådan nogle fattigmands huse, så de er altså nemme at komme ind i) de er stort set frygtløse ud fra hvad jeg kunne forstå og er skide snu.
Jeg har aldrig hørt om dem der, men det er jo nogle steder i Amerika, tilladt at have hyæner, jeg så et program om en der havde en i sin lejlighed et rigtig fint sted, kan ikke lige huske hvor, Miami eller sådan noget. Pisse uhyggeligt.
Og for at det ikke skal være nok, så kan den uden problemer brække ens knogler, for hyæner har nogle af de stærkeste kæber. Så de er bestemt ikke for sjov. Selvom deres latter er rigelig for mig, til at holde mig fra dem, de er simpelthen så uhyggelige!
apr 2008
nov 2012
Det her er af ham der var en dokumentar om, den hedder i øvrigt, PET HYENA: No Laughing Matter.. Hvis nogen vil se den, den blev vist på animal planet, men er ret sikker på den kan ses på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=bdljhlvm2G8
apr 2008
Og eej det ligner jo nærmest bare en lille hundehvalp! Og sød video hvis hyænerne selvfølgelig har nok plads, deres "latter" er simpelthen SÅ underlig at høre...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.848
apr 2008
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Desuden syntes jeg hyæner er meget facinerende dyr!
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
Han må følge de regler der er i flokken, så den vej rundt så har han nok ret.
Hyæner er fantastiske dyr, er dybt misundelig på den mand.
Dominans og vilde dyr