1.206 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Dominans og vilde dyr Dominans og vilde dyr

Sidder lige og lytter med et halvt øre til programmet "Umage dyrevenner", hvor man ser en mand der har været sammen med en hyæneflok i flere år. Han snakker lidt om at han har fået nogle hak fra en hyæne der kæmpede sig op i hierarkiet, og noget med at han ikke kommer til skade længere fordi han dominerer hyænen.

Vi kan vist (næsten) alle blive enige om, at vores hunde ikke dominerer os eller at vi ikke indgår i noget hierarki.
Men hvad mener i - er der forskel på tamme dyr og så vilde dyr som hyænen? Mener i godt at han kan indgå i en flok, "være en hyæne" sammen med hyænerne?

Jeg synes ærlig talt det lyder lidt underligt, men er åben for ny viden smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dominans og vilde dyr
  • #1   1. nov 2015 Nej det mener jeg ikke at man kan.
    Men hyæner gør som alle andre dyr, hvad der kan svare sig for dem.
    Jeg tror ikke der lige på det punkt er den store forskel på hunde og f.eks. hyæner.

Hyænen har angrebet af andre grunde, f.eks. det faktum at hyæner er kendt for at angribe mennesker i naturen hvis de kan komme til det, for de er stærke og snu nok til at dræbe et menneske, så det gør de.
    Det er deres naturlige instinkt der slår igennem, når de i fangeskab angriber et menneske, det har intet med dominans at gøre smiley

Men det er selvfølgelig bare min mening.

• #2   1. nov 2015 Helt enig Solvej, men når man tænker over det, så er der faktisk MANGE der snakker sådan lidt dominanspræget om at "være en del af flokken" når man ser udsendelser om vilde dyr, og det burde da pr. automatik ikke være rigtigt hvis dominans kun foregår inden for egen art smiley Så derfor synes jeg også det lyder underligt, men kunne jo være der var nogen af en helt anden mening som kunne argumentere for sine synspunkter smiley

• #4   1. nov 2015 Lenschow, hyæner er nogle uhyggelige dyr sådan generelt, har set dokumentarer om dem i tv'et, kan selvfølgelig ikke lige huske hvad de hed. Men de er generelt ret hårde typer smiley
    i den ene fortalte de f.eks. om at de steder de lever vildt i Afrika, kan hyænerne finde på at gå ind i huse for at slå folk ihjel (husene er sådan nogle fattigmands huse, så de er altså nemme at komme ind i) de er stort set frygtløse ud fra hvad jeg kunne forstå og er skide snu.

Jeg har aldrig hørt om dem der, men det er jo nogle steder i Amerika, tilladt at have hyæner, jeg så et program om en der havde en i sin lejlighed et rigtig fint sted, kan ikke lige huske hvor, Miami eller sådan noget. Pisse uhyggeligt.

Og for at det ikke skal være nok, så kan den uden problemer brække ens knogler, for hyæner har nogle af de stærkeste kæber. Så de er bestemt ikke for sjov. Selvom deres latter er rigelig for mig, til at holde mig fra dem, de er simpelthen så uhyggelige!

• #5   1. nov 2015 Ej hahaha wow hyæner er da rendyrket ondskab smiley

• #8   1. nov 2015 Jamen udseendet fejler ingenting. Sådan en glad "tam" hyæne er altså også noget af de sødeste (i mit hoved) men det er livsfarligt at have dem, så jeg nøjes med små nuttede hunde smiley De slår mig ikke ihjel når jeg sover, tror jeg ikke..

Det her er af ham der var en dokumentar om, den hedder i øvrigt, PET HYENA: No Laughing Matter.. Hvis nogen vil se den, den blev vist på animal planet, men er ret sikker på den kan ses på youtube. smiley (P.S. det er en søøøød video, ikke noget med djævle hyæne)
    https://www.youtube.com/watch?v=bdljhlvm2G8

• #9   1. nov 2015 Jaa CF du har ret - men det er nu alligevel ikke helt viden om vilde hyæner jeg søger, det kunne jo være der var nogen der sad og var skarpe på emnet når det drejer sig om alt det med at "indgå i en flok" med de vilde dyr smiley Jeg tænker jo pr. automatik "no go"

Og eej det ligner jo nærmest bare en lille hundehvalp! Og sød video hvis hyænerne selvfølgelig har nok plads, deres "latter" er simpelthen SÅ underlig at høre... smiley

• #10   1. nov 2015 Det passer, så vidt jeg ved, at man nogle steder holder hyæner. Men det er altså nogle spøjse fætre. Fx. så er hunnerne betydelig større og mere maskuline end hannerne, de har sågar en art penis.

• #11   1. nov 2015 Spørger du om hyæner har et hieraki eller om manden kan leve blandt dem i deres hieraki og indgå på lige fod med denne fremmede art?

• #12   1. nov 2015 Malene - jeg spørger om det nu kan passe, at han indgår i en flok med de her hyæner (han snakker rent faktisk om at dominere dem), når dominans kun foregår inden for egen art? Det er jo totalt uforeneligt med den teori, og alligevel ser jeg flere dokumentarer omkring mennesker der "indgår i en flok" med vilde dyr. Kunne ikke forestille mig at det skulle forholde sig anderledes med vilde dyr end det forholder sig med os og fx. hunde? smiley Men det kunne jo være, at jeg tog fejl

• #13   1. nov 2015 Nej det tror jeg bestemt ikke... De må kunne lugte og se, at han hverken ligner, eller opføre sig som dem...

Desuden syntes jeg hyæner er meget facinerende dyr! smiley

• #15   2. nov 2015 Tror ikke han er indlemmet i flokken, men mere accepteret som særling. smiley
    Han må følge de regler der er i flokken, så den vej rundt så har han nok ret.

Hyæner er fantastiske dyr, er dybt misundelig på den mand.

Kommentér på:
Dominans og vilde dyr

Annonce