{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.846 visninger | Oprettet:

Øre på Sbt. Tape? Lim? Intet? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen! smiley

Jeg har siden jeg hentede Chika lagt mærke til at hendes venstre øre ikke har det normale knæk som sbt'er nu engang har.
Hvis hun kigger ned på noget på jorden, så knækker den. Men udover det, så ikke.
Prøvede at google lidt om det, for at finde ud af om den selv retter sig med tiden og det måske bare er fordi hun kun er en lille pige på 9uger, men det eneste jeg fandt var, at folk bruger lim eller tape.

Hvad er jeres erfaring?
Kan knækket ikke komme af sig selv om et par mdr måske?

Alle råd modtages - også gerne fra andre sbt ejere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øre på Sbt. Tape? Lim? Intet?
  • #1   16. nov 2015 Så vidt jeg ved så skal SBT'en have rosenører eller halv rejste ører.. smiley
    Og ud fra det, så er det din fine piges (på billedet) højre øre der lige nu ligger lidt forkert.. smiley

    Men da hun jo kun er 9 uger gammel, så ville jeg indtil videre foretrække at nulre.. smiley


  • #2   16. nov 2015 Men spørg din opdrætter til råds.. smiley

    Han/hun vil med garanti hellere end gerne hjælpe dig og vejlede dig.. smiley


  • #3   16. nov 2015 Ørerne kan sagtens nå at rette sig smiley

  • #6   16. nov 2015 Jeg venter bare og ser tiden an.
    Mon ikke den retter sig smiley


  • #7   16. nov 2015 Vent du bare :). Øret har sit eget liv, og specielt når du kommer til tandskifte smiley
    Nu har faren til din pige, jo ørefejl, så hun kan jo ende med det. Hvad tape eller lim angår, så skal du virkelig kun gøre det, hvis du er 100% sikker i det der bliver gjort


  • #8   16. nov 2015 Jeg har ikke helt forstået det med at tape/lime hundens ører på plads, hvorfor gør man det?

    Jeg tænker at hunden har jo stafig ører fejl man har jp bare rettet det så det ikke ses, men det er jo stadig en fejl.


  • #9   16. nov 2015 En ørefejl kan være hvis ørerne er for tunge..

    Man limer/taper dem for at få et korrekt knæk..


  • #10   16. nov 2015 Ja det forstår jeg, men fejlen er der jo stadig, man kan bare ikke se det.
    Det giver ingen mrning i verden at skjule fejl, rsikoen for at give det videre er der jo stadig og i højere grad hvis man ikke er opmærksom på det.
    Man risikere jo at alle hunde i en given race skal ha rettet ører, fordi man avler på junde med ørerfejl.
    I mine øjne er det super dårlig reklame for tavle avl.


  • #11   16. nov 2015 Hvalpe ører er et kapitel for sig smiley
    Ikke staff. hvalpe, men whippet, der også skal have rosenører og har anerne korrekt ørestilling, får afkommet det som regel også, men ørerne lever helt deres eget liv gennem hvalpetiden.
    De to tøser er 11 uger på øverste billede, nederste 1 år:


    profilbillede
  • #12   16. nov 2015 Hunden har jo ikke fejl når man taper ørerne på den..
    Har hunden ikke et korrekt knæk men ellers fine ører, så har den en ikke korrekt ørestilling..


    En fejl er når de er for tunge..

    Der er enormt stor forskel på de 2 ting..


  • #13   16. nov 2015 Men hvorfor rette det hvis det er korrekt, det giver stadig ingen mening, det er bare sådan ting der er med til at undergrave vigtigheden af tavle og udstilling, for man kan jo ikke bruge det til noget hvis folk retter hundens udseende.
    Det undre mig bare rigtig meget.


  • #14   16. nov 2015 Jesus Christ altså.. Du vil bare ikke forstå det?

    Hvis min Costa havde et øre der knækkede korrekt og et øre der ikke knækker korrekt.. Så er det IKKE en fejl.. Det er KUN en ikke korrekt ørestilling..
    Havde hans ene øre været tungt og dermed umuligt at få det korrekte knæk på.. Så er det en FEJL..


    Nu har jeg virkelig skåret det ud i pap for dig..


  • #16   16. nov 2015 ro på Carina, tror bare det Maya mener er at det vel er ønskeligt at avle mod korrekt ørestilling, ved at avle på hunde med korrekt ørestilling. Når man "skjuler" en ikke korrekt ørestilling og bruger sådan en hund til avl, ved man vel i grunden ikke rigtigt hvad man avler på? Og så risikerer hvalpene vel også at få en ikke korrekt ørestilling? lidt ligesom mennesker og tænder.. bare fordi mine er blevet rettet, er der da ikke større sandsynlighed for at mit afkom får lige tænder smiley

  • #17   16. nov 2015 Carina -jeg tror det er dig der ikke forstår, så træk lige vejret.

    Det ER jo en fejl når øret ikke sidder korrekt -selvom den kun er en lille bitte fejl, så ER det altså en afvigelse fra racestandarden.

    Jeg kan da sagtens følge Maya -jeg synes osse det er noget underligt at skjule den dårlige ørestilling -lad dem da være som de er. Ja det vil give et lille fratræk ved en udstilling (altefter hvor alvorlig en fejl man nu måtte anse det for i den pågældende race). Til gengæld ved man at hunden har dette minus, og kan dermed, hvis man ønsker det, tage hensyn til det i avlen.

    Nu er ørestilling jo heldigvis en mindre ting, men man kan jo se problemet i racer hvor øre-/halekupering har været normen i mange år. Både ører og haler viser sig ofte at afvige fra standarden, men man har ikke vidst det før nu, hvor man ikke længere kuperer (i de fleste lande om ikke andet).
    Det er jo det samme der sker når man taper ører -man skjuler problemet, og dermed videregives det til evt afkom, uden at man er bevidst om det før næste generation osse har problemet


  • #19   16. nov 2015 Krumme -jeg ville jo så hellere, hvis jeg avlede, kunne se fejlene. Racen skulle så ikke have ret meget at slås med, for at hanhunden blev fravalgt blot pga en ørefejl, som jo trods alt er en mindre detalje. Men jeg ville da foretrække at VIDE at den havde en ørefejl.

  • #22   16. nov 2015 tja, jeg tænker at ørefejlen må tælle med i det samlede billede -logisk nok skal den jo ikke vægte så højt som HD e.l. men omvendt kan den vel vægte lige så højt som en lille hvid plet hvor den ikke må være e.l. (hvilket jeg jo heller ikke ville fravælge for, hvis der er andet racen slåsser med, og hunden på de punkter er god).

    Og der ER jo faktisk racer der ikke har en masse at slås med -mynderne har da flere eksempler... stadig er ørefejl ikke noget der ville komme øverst på listen, men man kan jo tillade sig at gå mere op i "skønhedsfejl" når der ikke er mere alvorlige ting at skulle fokusere på.

    Antaget at man altså overhovedet går op i udseendet, så er en fejl vel en fejl... nogen er mere alvorlige end andre, men blot fordi man KAN skjule den, betyder det da ikke at man bør


  • #24   16. nov 2015 Krumme -self kan jeg ikke det. Mit argument går jo ikke på at EN opdrætter skal lade være men at ALLE opdrættere burde lade være smiley

    Det ved jeg godt ikke sker -men derfor synes jeg da stadig at det er at snyde lidt når man (= alle) gør det


  • #25   16. nov 2015 Carina: vær sød at tale pænt til mig, jeg kan sagtens forstå det du skriver men jeg er ikke enig og forstår ikke, når ører fejl er så lille som krumme besrkiver, hvorfor man overhoved vælger at rette det. Det må jo handle om ambitioner om at vinde på udstilling,for det gør intet godt i avlen.

    Nu kan jeg ikke huske hvem der skrev det, men jeg mener ikke at det er synd for hunden (har ingen ide om det genere) så det forholder jeg mig ikke til.
    Jeg forstår bare ikke hvad det gør godt for.
    I det hele taget forstår jeg ikke trangen til at ændre hundens fejl så man opnår en bedre placering på udstilling, for udstilling er jo for at give en bedømmelse af hunden.
    Men jeg ved godt at vi ikke bliver enige og fred være med det, jeg kommer nok aldrig til at forstå hvor vigtig en god placering til udstilling, er for nogle.


  • #26   16. nov 2015 Vi har ikke tradition for at tape ører hos whipperne, heldigvis smiley

    Jeg indrømmer gerne, at jeg er lidt ørefikseret, korrekte ører fuldender et smukt whippethoved.
    Det har intet med udstilling at gøre, men om min daglige glæde ved at kigge på et smukt fjæs smiley


  • #28   16. nov 2015 Maya jeg er 100% enig med dig!! Det er snyd og synes det er tåbeligt at gå på udstilling hvis man alligevel snyder med eksteriøret...

  • #29   16. nov 2015 9 uger ville jeg ikke begynde at tape.

    Ørene vil have deres eget liv indtil hvalpen er færdig med at skifte tænder


  • #30   16. nov 2015 Vent smiley Det er bestemt ikke alle hvalpe hvis ører har stilt sig når de er 9 uger.

  • #31   16. nov 2015 Tak for jeres svar.

    Jeg venter og ser hvad tiden bringer smiley


Kommentér på:
Øre på Sbt. Tape? Lim? Intet?

Annonce