Hund uden respekt {{forumTopicSubject}}
Nuvel - nu kommer den sjove del. Jeg har her en hun der er ca 8 måneder gammel og lige er kommet i trodsalderen. Jeg har ingen forstand på hunde så derfor søger jeg råd for at kunne sætte mig selv i respekt over for den så den rent faktisk lystrer.
Eksempler fra hverdagen: hvis den bliver skubbet ud af sengen, så begynder den at gø helt vildt. Det samme sker hvis vi spiser og skubber den væk fra bordet. Den bliver ved indtil vi rejser os.
Endvidere - hver gang den skal have snor på, så sjatpisser den. Hvordan får man den til at stoppe med det? Og hvordan får man den til at holde op med at trækken i snoren når man går tur med den? Den kan slet ikke finde ud af at gå pænt!
Det lidt som om den bare gør hvad der passer den, og kalder man på den, så kommer den ikke - den står bare og glor dumt på en, indtil man henter den.. Hjælp søges tak!!
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Men for det tilfælde at det ikke er sådan en, så vil jeg da råde til at finde en fornuftig træner der kan lære jer hvordan man træner og opdrager hunde... at den sjattisser når den skal have snor på, kunne tyde på at den ikke er tryg ved situationen...
Det lyder som om du forventer at hunden selv regner ud hvordan man går pænt i snor, hvordan den forventes at opføre sig osv. -det kommer ikke til at ske. Hunde fødes ikke veltrænede, det er altsammen noget DU skal lære den... så fat i en ordentlig træningsplads -skriv hvor du er fra, så er der sikkert nogen der kan hjælpe
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Jeg tror du skal have nogle til at hjælpe dig(træning) og så begynde at bruge tid på det i det daglige. Den tid du bruger er godt givet ud.
Hvordan kan du forvente at hunden skal kunne de her ting,hvis du ikke har lært den det. Det har intet med respekt at gøre.
At hunden pisser vil jeg mene går over. Må gå ud fra at det er i glæde over at skulle ud.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
Med hensyn til gøen i forskellige situationer, så lyder det som om hunden har lært, at bare den bliver ved længe nok, så får den det den gerne vil have, nemlig at i rejser jer. Overvej i stedet at lære den at ligge et sted mens i spiser, alternativt at undgå situationen ved at give hunden et ben eller et aktivitetslegetøj inden i sætter jer til bordet eller luk den i et andet rum.
Hvis der kommer en situation hvor hunden gør, så ignorer eller fjern hunden fra det den gør af.
Med hensyn til sjatpisseriet, så er det noget unge hunde kan finde på at gøre i ophidsede situationer: når de er ekstra glade, bange, stressede, forventningsfulde kan de ikke styre blærefunktionen. I den situation hjælper det intet at skælde ud, nærmest tværtimod.
Det burde stoppe af sig selv og hvis det ikke gør, ville jeg gå til dyrlægen.
Derudover er jeg helt enig med de andre: meld dig til træning med hunden.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.760
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
"og lige er kommet i trodsalderen."
- din hund er ikke i nogen trodsalder og den er heller ikke ude på at tage nogen magt fra dig. Og det har heller intet at gøre med at "sætte sig i respekt".
"hvis den bliver skubbet ud af sengen, så begynder den at gø helt vildt."
- må den være i sengen? Eller ikke? Har du lært den, at den skal gå hvis du fx. siger "ned"?
Din hund er ikke tankelæser og forstår ikke hvad DU mener hvis du ikke har lært den det, men bare pludselig begynder at skubbe den ned.
Lav fx. i stedet en rar og hyggelig plads til den ved siden af sengen, hvor den får kødben eller andre rare ting, og lad være med at tage den med i sengen, hvis du alligevel ikke vil have den deroppe.
"Det samme sker hvis vi spiser og skubber den væk fra bordet. Den bliver ved indtil vi rejser os. "
- Og det samme gælder her. Har i lært den, at den fx. skal ligge i sin kurv eller ved siden af bordet mens i spiser? Som der er sagt, så er hunden ikke født trænet og den ved altså IKKE ud af det blå hvad du vil have, hvis ikke du viser den - og lærer den - hvad du vil have den skal gøre.
"hver gang den skal have snor på, så sjatpisser den. Hvordan får man den til at stoppe med det?"
- Man skynder sig udenfor. Det er svært at sige om det er af glæde eller hvad det kommer af. Det skal du finde ud af. Er hunden mega glad og spændt på tur? Eller bliver den straffet for at gå hurtigt og bliver du vred?
"Og hvordan får man den til at holde op med at trækken i snoren når man går tur med den? Den kan slet ikke finde ud af at gå pænt!"
- Hvordan har i lært hunden at gå pænt? Hvis i ikke har det; så er det klart, at den ikke pludselig adlyder noget, den ikke har lært endnu. Man plejer som regel at stoppe op eller vende om når hunden trækker, og gør man dette konsekvent - dvs. hver eneste gang hunden trækker - så bør træningen gå hurtigt.
"og kalder man på den, så kommer den ikke - den står bare og glor dumt på en, indtil man henter den"
- Ja det er da klart, den får ikke en dyt ud af at komme hen til jer
Altså jeg er ret overbevist om at du er en troll, men hvis ikke - man må aldrig tro, at hunden kommer til verden forprogrammeret, og den automatisk kan gøre de ting, du vil have - det kan den ikke, hvis ikke du viser den og lærer den, hvad du vil have. Find en træner der kan lære dig, hvad du skal gøre, og lån eventuelt nogle bøger på biblioteket om hundeadfærd.
Hund uden respekt