2.566 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Holde hunden fra kattens madskål Holde hunden fra kattens madskål

Lige fra dag ét har Saga ment, at kattenes mad duftede bedre end hendes.
Eller er det kattenes skåle der er bedre end hendes? Hun tømmer også gerne deres vandskål...

Det var jo nemt nok, vi satte kattenes foderskåle op i kontorets vindueskarm.

Men tiden gik, Saga vokser og nu stiller hun sig bare på bagpoterne...

Er der nogle med fif til at holde en hund fra kattenes skåle?
Nu er hun ca 5 mdr, vejer 18 kg og på størrelse med en fuldvoksen cocker. Jeg forventer, at hun bliver på størrelse med en lille til mellemstor Golden Retriever.
Kattene vejer 3.5 og 4.2 kg og er ægte huskatte.

Jeg havde tænkt på gitterlåger med bredde nok til at kattene kan komme igennem (men hvor finder man dem?) , andre ideer modtages også gerne.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holde hunden fra kattens madskål
  • #1   13. dec 2015 Få et gulv til loft kradsetræ og sæt kattenes mad øverst oppe

• #3   13. dec 2015 Der er to ens tråde, fordi jeg trykkede på tilbage knappen og, julemagi, pludselig er der to tråde.

• #4   13. dec 2015 Den nemme løsning er, et sted hvor skålen er utilgængelig for hunden men tilgængelig for kattene. I første omgang fandt I en løsning men nu er vovse vokset og udfordringen er derfor ny, på den igen smiley

Mine katte har overetagen af huset, hvor hundene ikke må komme, så på repos'en har kattene mad, kradsetræ osv. i fred og ro.
    - Og ellers har de vindueskarmen i køkkenet som deres også, de VED at køkkenbordene er off limits for ellers... smiley (fik man vand med sprayflasken, yaiks!)

Mine katte springer let og elegant henover lågerne her i huset - og vi har låger som er 'lukket' med tråd, altså ikke nogle de kan gå igennem men skal springe op på og henover. Det fungerer fint, for hunde og katte smiley

Og så er "banditten" da en charmetrold der vil noget, hehe...

---
    Redigeret

Måske lave nogle katte-hylder i det rum de skal/kan være i? Så de kan komme op i højden, og have madskål etc. deroppe?

---

Isabella
    Måske det nogle gange er når HG er langsom, og ikke opfatter ens klik på send, og man får ramt igen? smiley Nogle gange kan det for mig ligne den ikke har sendt og så har den faktisk, så kunne man hurtigt få smidt et par ens indlæg afsted smiley

• #6   13. dec 2015 Vi har ikke flere høje steder, kattene kan komme op i...

Jeg ville ikke forme jeres forslag, men jeg har selv tænkt på at sætte børnegitter i døren til kontor eller badeværelse, men.. Jeg kan ikke finde gitre, hvor afstanden imellem tremmerne passer med at tillade kattene fri adgang.

Saga er lærenem, lærer bl.a. ved at efterabe hvad hun ser. Jeg vil ikke have et gitter kattene skal hoppe over, for så lærer hunden hurtigt at gøre det samme...

Vi har brugt 3 timer i dag på at forstærke trådhegnet i hækken, fordi hun bruger kattenes yndlingssteder til at hoppe ud gennem hækken. Copycat.

• #7   13. dec 2015 Helene, har du slet ikke åbnet mit link?

• #8   13. dec 2015 Jeg skulle lige spise en appelsin.

Det ser lovende ud.
    Kan jeg tillade mig at give min mand sådan en til julegave?
    Evt med kattene som afsender?

• #9   13. dec 2015 Klatre hunden da på klatretræer?

• #10   14. dec 2015 Jeg kan godt lide Susannes link.

Jeg tror at det kan løse mit problem.

Af alle de hvæssemøbler vi har haft... Der er altid sket det samme...
    Sofie går hen til det, snuser, gnider kæbens duftkirtler imod hessianet, hvæsser kløer i det.. Og så er det hendes!
    Søsteren ser forsagt på et sted i nærheden, og kommer aldrig til at bruge det. For Sofie har kapret det (Indsæt venligst gal mands latter whahaha!)

Høje kattemøbler vil kun løse Sofies problem med at hun ikke vil dele foder.

• #11   14. dec 2015 Det er jo også foderet du skriver er problemet. Hunden skal jo ikke æde kattenes mad.

• #12   14. dec 2015 Men Blis bliver meget tynd, hvis Sofie ikke deler det sted, hvor jeg stiller madskålen...

Blis er rimelig medgørlig, set i lyset af kattene ikke har boet med hund før.
    Men gør Saga noget Sofie ikke mener er tilladt, deler Sofie tæv ud. Sofie er en fascist, genfødt i en kat, hvis det passer hende.

Begge katte er rørende enige om, at hunden ikke må komme op i sengen. Så det har hunden kun forsøgt en gang. Det håndhæves ret intenst. Kattene render hen og jager hunden væk, hvis mere end forpote og snude prøver at komme over kanten på sengen.
    Vindueskarme og sofaer er kun forbudt mens man som kat er der. Kattemøbler er der bare ikke nogen andre end Sofie der afprøver - dem ejer Sofie ubetinget.

Så, kattemad på kattemøbler kan kun et dyr komme til.

• #14   14. dec 2015 Hvis katten ikke kan komme igennem gitterlågen, så hopper den bare over, det gør min fede hankat.. Men gitterlågen er mere for at caos ikke skal tømme kattebakken, før jeg gør det,, maden stod forhen enten på vaskemaskinen eller min skabsfryser,, nu står det dog på et grimt toiletskuffemøbel-halløj ude på badeværelset, hvor der er gitterlåge for

• #18   14. dec 2015 Isabelle, fordi nogle katte ikke tør hoppe over gitteret. Jeg har nogen af dem. smiley

• #19   14. dec 2015 Jeg vil ikke have at kattene skal hoppe over.

For så virker gitteret kun et par dage, før Saga efteraber kattene og selv springer over.

Og så ved hun pludselig, at man kan forcere ting ved at hoppe over dem, og så har jeg pludselig et problem, der er meget større end at kattenes madskål er tom, og hun ignorerer sin egen fordi hun er mæt.

• #21   14. dec 2015 Kattene må gerne hoppe.

Hunden må ikke efterabe.

• #23   14. dec 2015 Nemlig, Isabelle.

Kattene skal ikke lokkes til at gøre noget, Saga ikke må efterabe. Saga er en copycat.

??
    Guderne forbyde lærenemme dur.

• #24   14. dec 2015 Jeg ved ikke om jeg forstår det korrekt..

Du vil ikke sætte kattemaden højt, fordi så er det kun kattene der spiser det?

Fodre du hunden med kattemad?

• #26   14. dec 2015 Hun vil ikke sætte kattemaden højt, for så er det kun den ene kat der får mad...
    Den ene kat 'ejer' de høje steder, den anden kat kommer der ikke...
    = Den ene kat sulter

Så indviklet er det da heller ikke

• #27   14. dec 2015 Jo det er da indviklet når man ikke aner hvad dyrene hedder og hun regner med alle kender hendes dyr

• #28   14. dec 2015 Jeg kender ikke hendes dyr

• #29   14. dec 2015 Lige nu står kattemaden i vindueskarmen på kontoret.
    Da hvalpen var mindre virkede det.
    Men hunden ser op til kattene, det er rent Stockholm Syndrom. Inklusiv hunden beundrer deres mad og spiser deres mad, nu hvor hun er stor nok til at nå op ved at stille sig på bagbenene.

Jeg arbejder på at hunden ikke skal stille sig op og lede efter spiselige ting. Men det falder hende lidt for naturligt at kigge efter?

Vi har ikke højere møbler, kattene kan komme op i.
    Gulv til loft kattemøbler vil den ene kat tage ejerskab over og så tør den anden kat næppe kravle op til madskål en.
    Hunden er lærenem og efteraber katte + adræt. Hun vil nok hurtigt lære at hoppe over en låge. Udvider hun låge-hop til haven, har jeg et nyt problem.

Lågen med kattelem ser godt ud. Hun kan med lidt held ikke komme igennem lågen, men det kan kattene. Hvis kattene ikke hopper over, tror jeg ikke at hun selv finder ud af at man kan hoppe over.

• #31   14. dec 2015 Hm... altså jeg kender en der har løst den slags problemer ved at lære kattene at de skal spise deres ration når de får den. Hun har ikke kattemad stående fremme til kattene altid. Alle hendes katte gennem tiden (og det er mange, da hun er opdrætter smiley ) har lært det på fuldstændig samme måde som hundene: du får foder og spiser du det ikke med det samme så bliver det sat væk. Hun fodre katte og hunde samtidig og alle spiser det, der bliver sat foran dem og skålene kan tages væk efter ca 15 min. Nemt og bekvemt og man har meget bedre styr på hvad det enkelte individ får (jeg har passet 'besætningen' et par gange smiley ).

• #32   14. dec 2015 Katte skal have adgang til foder 24/7 det er slet ikke sundt for dem at spise store portioner af gangen, det sundeste er at de små-spiser i løbet af hele døgnet

• #33   14. dec 2015 Jeg er også opdrætter, og jeg ville aldrig begrænse kattenes adgang til mad.

• #35   14. dec 2015 Måske lidt OT men hvis katte skal have mad stående altid hvordan hulan styre man så at den ene skal have ligthfoder, den anden skal have helt normalt voksenfoder, den tredie er drægtig og får killingefoder og en fjerde skal have seniofoder osv osv osv. Min veninder der opdrætter har da nærmest ikke to katte der spiser det samme smiley De fodres to gange dagligt og lader nu til at trives fint; de er ihvertfald aldrig syge og så er de ikke mindst flot slanke i modsætning til stort set alle de andre katte jeg ser smiley

• #36   14. dec 2015 Her står voksenfoder og killingefoder side om side døgnet rundt. Lightfoder er noget bras og feder helt vildt.

• #37   14. dec 2015 Men mine er jo helt sikkert fede. smiley

profilbillede
  • #38   14. dec 2015 Jeg vælger at tro at min veninde har styr på det: hun er trods alt dyrlæge smiley

• #39   14. dec 2015 Dyrlæger lærer alt for lidt om foder, med mindre de efteruddanner dem. Jeg ser tonsvis af dårlige råd fra dyrlæger dagligt. Prøv at spørge din dyrlæge, hvor meget kød der er i hendes lightfoder. Katte er kødædere ikke kornædere. smiley

• #41   14. dec 2015 Birgitta, det er lavet ligesom børnegitter er, dvs. at det SKAL sidde godt fast, for ellers kan man komme til skade. smiley

• #44   14. dec 2015 Det børnegitter jeg har haft, det holdt sagtens både til hund, børn og katte. For inden min mand lavede den dør af træ, da havde vi et børnegitter oppe for at holde hunden ude. Og den sad fast på samme måde.

At vi har fået en trædør er mest af praktiske grunde, da sådan nogle travle teens ikke altid fik lukket børnegitteret helt. Det går noget bedre med trædøren, men stadig sker der forglemmelser. smiley

• #46   14. dec 2015 Hm.

Jeg har aldrig set original undersøgelse af hvor meget en kat spiser.
    Men selv gårdkatte spiser kun en halv rotte ad gangen - også selvom de andre katte render med resten.
    Hvis vi gætter på at en kat kan rumme 50 g fersk kød, (vægt af regulær kød på en mus) svarer det til ca 25 g tørfoder.
    Ergo forventer jeg at 3-4 måltider i tørfoder kan gøre det.
    Hvis det ikke passer ind i hverdagen at fodre 4 gange, kan en skål tørkost , som står fremme dække kattens behov.

Litteratur henvisninger modtages dog gerne.

• #47   14. dec 2015 Hvis katten er overvægtig er det ikke foderet men motionen og evt godbidder der er problemet

• #48   14. dec 2015 Børne/hundegitter har løst det for os. I hvert fald med Ninja.. han æder også kattenes mad hvis han kan slippe afsted med det. Hector (vores lab. hvalp på 4 mdr.) er mere opdragen og tager kun hvis han får lov ELLER når kattene er gået og skålen er tom smiley

så nu spærre vi dem "ude" mens kattene får mad.

• #49   14. dec 2015 Altså, jeg har kattens madskål i vindueskarmen i køkkenet, ellers er hunden i den. Men jeg har også børnegitter imellem flere af dørkarmene og dem hopper katten altså bare over, så det tror jeg ikke bliver et problem smiley

• #51   15. dec 2015 OK- det lader til at være voldsomt besværligt smiley Når nu børngittre som katten så skal hoppe over, høje steder osv er udelukket. Så er det vel kun tilbage at lave en kattelem (som kun kattene kan komme igennem) i en dør, stille maden bag døren og lukke denne smiley
    Mht min veninde det faktum at hun er dyrlæge og hendes viden om foder; så jo hun har faktisk efteruddannet sig og ved en hel del om fodring af hunde og katte. Og alligevel vælger hun at fodre sine katte restriktivt smiley

• #55   15. dec 2015 Vi har ikke så mange døre i huset, så her var løsningen at lave en halvdør selv. smiley

• #56   15. dec 2015 Lav hul i et skab, evt. monteret med kattelem, og stil mad og vand til katten derind.

• #57   15. dec 2015 Jeg har det gitter Susanne linker til (107 cm. højt), men uden kattelem. Det har siddet i samme døråbning de sidste 6 år og rokker sig ikke en millimeter. Ingen af hundene har på noget tidspunkt forsøgt at springe over, heller ikke min tidligere whippet Alfa, der fint kunne forcere havehegn på 1,80 smiley

Eneste problem, er at gæster i huset, har svært ved at åbne det, der er en knap, der skal trykkes ind og et håndtag, der skal løftes op og det kan de færreste finde ud af smiley

Når det engang går i stykker vil jeg have det med kattelem, vores hellig birma gider nemlig ikke hoppe over, men står pænt og mjaver for at komme ind og ud. Han er radmager, så det er ikke fordi han ikke kan pga. overvægt, han er blot lige så god til at opdrage sine mennesker som whipperne er.

Han spiser på første salen, hvor whipperne kun kommer, når de er under opsyn. Jeg ville fint kunne lære dem ikke at hugge maden, så længe, der bare er mennesker til stede. Men de ville hugge den, så snart de var alene i rummet. Ude af øje ude af sind, må være deres ordsprog, når det kommer til opdragelse smiley

Kommentér på:
Holde hunden fra kattens madskål

Annonce