1.666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Hvilken race som løbemakker? Hvilken race som løbemakker?

Hej, jeg har altid gerne villet have en hund, og har netop fået egen lejlighed (45kvm) og tænker derfor at det kunne været et godt tidspunkt nu.
Jeg vil gerne have en hund jeg kan have med på mange lange løbeture, og som kan lære at holde sig tæt på en uden at fare afsted hvis den ser et mindre dyr i skoven.

Af hvad jeg har kunnet læse mig frem til vil de her racer passe bedst: gammel dansk hønsehund, Rhodesian Ridgeback, Border Collie.

I forhold til hønsehund er jeg lidt bange for dens instinkter kan tage over under en løbetur hvis den for øje på dyreliv.

I forhold til Rhodesian Ridgeback virker den til at være mere selvstændig og kan være sværere at træne.

Og border collie'en er jeg i tvivl om hvorvidt løbeture og almindelig leg er nok stimulering eller om der skal agility/hyrdetræning til for at den bliver glad.

Jeg håber at nogen af jer kan kommentere på de 3 racer, og måske foreslå nogen andre hvis i mener de vil passe bedre.

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken race som løbemakker?
  • #1   13. mar 2016 labradoren eller puddel smiley
    Dog skal hunde ha anden aktivering end blot løb/gåture, mentalt aktivering er vigtig husk der! smiley

• #3   13. mar 2016 Jeg vil også byde på dansk spids smiley Min mor har købt dansk spids netop for at få en løbepartner. Også her holder hunden sig tæt på min mor. Hun kan godt finde på at fise efter en hare (hunden altså), men hun kommer hurtigt tilbage igen, hvis det sker at hun får smuttet afsted.
    Dog er min mors hund kun lige knapt 1 år, så de er ikke begyndt at løbe endnu.
    Indtil nu har min mor trænet lydighed, og har i sinde at fortsætte med det. Jeg er ikke sikker på de kan nøjes med kun at løbe.

• #4   13. mar 2016 Myrna (Pharaoh Hound) er min løbemakker, men det foregår absolut kun med snor på.

• #5   13. mar 2016 En Rhodesian Ridgeback er vidst heller ikke en type "alle mands hund". BC'en er nok det bedste bud af de tre du nævner smiley

• #7   13. mar 2016 Ridgebacken er drivende og stillende jagthund. Jeg kender ikke ret mange der siger nej tak til en rask tur efter råvildtet el. lign.

• #9   13. mar 2016 Hvis du vil træne lydighed, rally eller andet ved siden af(hele hundens liv). Så er der også en Australsk Kelpie.
    Dansk/svensk gårdhund, flatcoated retriever, toller og labrador(den lette model) kan det også være, men uanset race kræver det at du opdrager den og træner med den for at få det du ønsker. Derudover så kan du først begynde at løbe med hunden når den er 1,5 år, alt efter hvilken en du beslutter dig for, så det var måske en mulighed at få en voksenhund.

• #10   14. mar 2016 Om den render efter vildt er vel underordnet; i skoven skal den jo være i snor smiley Det er kun i hundeskov den må være løs og her er det sjældent oplagt ligefrem at tage en løbetur smiley

• #12   14. mar 2016 Lis A: Ja, det er rigtigt. Det var bare fordi der i startindlægget var skrevet 'i skoven' smiley Jeg bor også et sted hvor der både er skov (hvor løs er strengt forbudt og det håndhøves meget seriøst af skovens folk) og småveje og stier hvor de gerne må være løse. Og JA, vi har også meget vildt renden rundt uden for skoven - det er så derfor min søde lille dobertøs ikke render løs rundt. Hun kan ikke stoppes hvis hun sætter afsted efter en hare, et rådyr eller en cyklist smiley

• #13   14. mar 2016 en af mynderacerne.

• #15   14. mar 2016 tja, ingen hunde må løbe løse. Kun på egen matrikel.

• #16   14. mar 2016 Naaarrrhh det er nu altså offentlige steder hvor det er fuldt lovligt at lade hunden rende løs, som ikke er hundeskove. Her i byen har vi fx en lang kommunal sti med træer på begge sider, hvor det er fuldt lovligt.

Kommentér på:
Hvilken race som løbemakker?

Annonce