{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.662 visninger | Oprettet:

Pernille H
Pernille H
Tilmeldt:
16. mar 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Hvalp med medfødt hofte problemer {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har brug for hjælp.
Vores dejlige Coton hvalp på 8 mdr har fået konstateret, en efter dyrlægen, medfødt hofte fejl.
Måske kan han opereres, måske må vi aflive ham!
Da vi købte ham i efteråret, skrev vi under på at ham er købt som beset.
Han er ikke reg. I DKK og uden stamtavle.
Har vi nogen som helst rettigheder mht tilbage betaling af evt noget af købssummen (7000,-)?
Håber nogen af jer kan hjælpe ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp med medfødt hofte problemer
  • #3   16. mar 2016 Købeloven gælder også for hunde uden tavle

  • #5   16. mar 2016 I teorien kan du trække sælger i retten, men det er ikke på nogen måde sikkert at du får noget ud af det.

    Om det kan betale sig at operere på hunden, må du snakke med dyrlægen om - og i så fald håber jeg at du har lavet en sygeforsikring på din hund, da du fik lavet den lovpligtige ansvarsforsikring.

    Det bedste du kan gøre at betragte det som (dyre) lærepenge; Det KAN godt betale sig at se sig godt for, få en hund med tavle og så bruge det redskab, som tavlen er, til at være kritisk FØR du køber hund.


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #7   16. mar 2016 Jeg har ikke tænkt mig at slæbe nogen i retten overhovedet. Vil bare forhøre mig inden jeg snakker med opdrætter igen.
    Tak for jeres svar alle sammen.
    Nu er der jo så også lidt mere end 3000-5000,- i forskel men uanset, så er det jo en hund der har ondt med eller uden tavle!
    1 ting har jeg lært fremover kræver jeg røntgen på en hvalp inden jeg køber uanset tavle eller ej.


  • #8   16. mar 2016 Hvilken fejl har den?

  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #9   16. mar 2016 Knoglen i hofteskålen er ikke rund og derved gnaver i hofteskålen og på sigt giver slidgigt. Pt halter ham uden smertestillende

  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #12   16. mar 2016 Nu hjælper det jo ikke hunden ret meget at fortælle hvad vi skulle have gjort!
    Mener desuden sagtens at man kan have en dejlig familehund uden tavle.
    Synes måske der ligges lidt op til i denne tråd at hvis hunden ingen tavle har så duer de ikke!
    Det var ikke det spørgsmålene lød på.
    Tak for svarene til jer der er kommet med noget konstruktivt.
    Vi elsker vores hvalp uden tavle uanset.
    God aften til jer alle


  • #14   16. mar 2016 Købeloven gælder også ved ikke forbruger køb( kan ikke lige huske hvad kategorien hedder).
    Det er er ved ikke forbrugerkøb er at man har aftalefrihed til at indgå aftaler omkring salget, og F.eks. Omgå visse dele af købeloven, hvis man aftaler det.
    Og det har i jo gjort - hunden er købt som beset..

    Det er dumt!

    Hvis du vil have en chance for at få noget af sælger tilbage, så må du håbe dennes goodwill og forståelse for jeres ærgelighed.
    Hvis du ville gå i søgsmål, ville du have en svær sag, med mindre du kan henvise til salget er forbrugerkøb og aftalen om købt som beset ikke gælder derfor.

    Af interesse - hvorfor købte i der? Hvorfor lige det sted?


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #17   16. mar 2016 Nu tror jeg ikke på at alle der avler hunde uden tavle er skruppelløse.
    Jeg kan sagtens følge jeres råd og vejledning i forhold til tavle og DKK. Det skal da klart med i overvejelser en anden gang.
    Vil nok som min. Få lavet en lidt mere dybtegående købskontrakt.
    Da vi købte hvalp ville vi skulle give 8000,- mere hvis vi skulle have med tavle! Og så kan man sige meget men 8000,- er også en slags penge, og ja det er dyre lærepenge. Men tavlen er jo ikke en garanti. Jeg er godt med på at den giver os mange flere rettigheder/muligheder.
    Men hvad hjælper de når der står 4 børn og græder over at de måske skal sige farvel til deres bedste ven?


  • #18   16. mar 2016 Hvorfor skulle I give 8000 mere, jeg har da set flere cottons med dkk tavle til 12.000

  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #19   16. mar 2016 Ok det har jeg ikke, de stod til 14-15000

  • #20   16. mar 2016 Var det der hvor I købte den, de ville have 8000 mere
    Hvis der skulle tavle på?


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #23   16. mar 2016 Ej nu må i stoppe. Hunde uden en tavle kan også komme fra super gode steder, og være en god hund. Man kan ikke generaliserer og sige at hunde uden tavle er dårligere hunde.
    Jeg har selv hund uden tavle og det er den mest fantastiske hund, og har kun fået ros for hende fra både venner (bl.a. en dkk opdrætter og hundetræner ) dyrlæger og andre vi har været i kontakt med. Hun har aldrig fejlet noget.
    Hvor imod en af mine veninder som har hund med dkk stamtavle som både har løse knæskaller, dårligt øje og hjerte og er blot 2 år. Og opdrætter vil ikke hjælpe, og har mældt sig ud af dkk.
    Så der findes altså både gode og dårlige hunde med stamtavle og lige så uden.
    Syntes det er en skam at mange her inde er så fikseret på at kun en hund med stamtavle er en rigtig hund.

    TS jeg føler virkelig med dig og håber det bedste. Har du evt. prøvet at kontakte opdrætter?


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #24   16. mar 2016 Jeg har informeret om hans tilstand og har aftalt at tales ved igen når vi har fået anden dyrlæges mening. Og tak for dit input "hunden" smiley

  • #25   16. mar 2016 En hund med tavle,kan være lige så syg som en uden

  • #26   16. mar 2016 Enig med "Hunden" smiley En stamtavle-hund fra DKK giver bedre muligheder, både for at checke helbred, og at få hjælp, hvis tingene går i hårknude. MEN det er absolut hverken garanti for at man får en sund hund, eller en samvittighedsfuld opdrætter. Jeg har stået med en syg DKK-hund, hvor opdrætter hverken var til at hugge eller stikke i, på trods af købsaftale, og skriftlig garanti. Endte med at der blev kørt disciplinær-sag på opdrætter, og de røg ud af DKK. Men det fik jeg jo så ingen erstatning af, og jeg stod stadig med en syg hund smiley
    Men i det mindste havde jeg da DKK i ryggen, og det kostede ikke en formue at få kørt en sag mod opdrætter.

    Til TS: Rigtig trist situation I står i, kan godt forstå at I er kede af det, og I bør helt klart kunne få penge retur fra opdrætter (i henhold til købeloven). Problemet er bare at hvis ikke opdrætter frivilligt går med til at refundere penge til jer, så kan I ikke gøre andet end at slæbe dem i retten. Det er dyrt, tidskrævende, og når I har købt hunden som beset, så har I nok ikke særligt gode chancer.

    Håber det bedste for jer og jeres hund.


  • #27   17. mar 2016 Ingen siger, at en hund med tavle ikke kan være mindst lige så syg, som en hund uden. Der er som sædvanligt nogen herinde, der vælger at bavle løs om det fejlagtige statement, i stedet for at forstå pointen, i den debat.

    Med en FCI-tavle står du juridisk bedre, end hvis du har en vov uden tavle. Det handler ikke om hvorvidt en hund med/uden tavle, er en bedre familiehund. Det handler om ens rettigheder, og mulighed for udnyttelse af disse, når man køber hund med/uden tavle.

    Derudover er der selvf. frustrationen over, at nogle vælger at støtte skodavl, for at spare penge (det gælder ikke alt tavleløst avl, men avl, hvor avlerne ikke har gidet lave det mindste forarbejde, eller har nogen form for etik, i deres rovavl).
    Dem er der desværre en del af. Og dem der køber deres hvalpe der, er mindst lige så skyldige som avlerne, og det vil hundeelskere, altid blive kede af at se.

    Både for de stakkels hunde, der er resultatet, samt deres ejere (dem der ikke vidste hvad de støttede, da de købte deres vov).

    Til TS: Jeg håber sådan, at du brugte de penge du sparede, ved ikke at købe din vov et bedre sted, på en ordentlig sygeforsikring.
    Den er sååå vigtig, for os der ikke har bagdelen fyldt af penge, især.

    Jeg har selv en kronisk syg vov. Hun blev syg da hun var 5 mdr. og jeg ønsker såå meget, at jeg havde brugt hovedet, da jeg anskaffede mig hende.
    Men jeg kom først på HG EFTER at jeg havde købt hende, og derfor handlede jeg i god tro, da jeg ikke vidste bedre.
    Vi laver alle fejl, det er om vi så også lærer af dem, der gør den store forskel ...

    Min vov er som skrevet syg. Det er virkelig hårdt at have en kronisk syg hund, for man skylder dem, ikke at holde dem i live for enhver pris. Deres livskvalitet skal komme først.
    Derudover er det meget meget dyrt, at have en syg hund. Det er så vigtigt at den forsikres med det samme man får den. Havde jeg ikke gjort det, så havde jeg været på røven, da hun blev syg 5 mdr. gammel.

    Jeg håber det bedste for din vov, og dig ...


  • #30   17. mar 2016 Jeg er ret sikker på, hvis i har skrevet under på ¨købt som beset¨ er der ikke så meget at komme efter. Det er der ikke ved fx hestehandel hvis den sætning er brugt ihvertfald.

    Men tag da en snak med opdrætter, det kan ikke skade med en god dialog.

    Men ja, her hjemme er vi selv del af klubben ¨dyre lærepenge¨, med en tavleløs mastiff der har været ¨billig¨i indkøb men dyr i drift mht. dyrlæge.

    Held og lykke med din lille hund ts. håber i finder den rette løsning for jer og hunden.


  • #31   17. mar 2016 Det kan næppe kaldes et privatkøb mellem ro amatører, når avler er kvik nok til at lave en kontrakt hvor man skriver købt som beset.
    Og ved handler, hvor den ene part er mere professionel end den anden, dømmes det gerne som forbrugerkøb. Hvalpene er avlet med henblik på videresalg, og her kan man ikke frastå sine rettigheder via kontrakt.
    Jeg ville prøve sagen i retten hvis det var mig, for at i har en kontakt gør en stor forskel ift de mio af hvalpe der handles under bordet på mundtlig aftale.
    Det koster kun ca 500 kr at køre sådan en lille sag.


  • #33   17. mar 2016 Trine G:

    Helt korrekt, havde dog ikke læst at det var en erhvervsdrivende, hvis dette er tilfældet smiley

    Men i handel mellem private er den sætning noget hø ihvertfald.


  • #35   17. mar 2016 Om købet går som forbruger eller civilkøb vurderes i den enkelte sag. F.eks ud fra om sælger har kennelnavn, eller kalder sig noget der kan få køber til st tro det er forbrugerkøb, har haft andre kuld, hvordan man har annonceret kuldet osv.
    Og ja hvis sælger stiller sig på bagbenene så kan man jo prøve at køre en småsag.

    Jeg vil så også lige sige at hofterne normalt ikke er noget racen døjer med. Så man havde næppe fundet andre kuld efter undersøgte forældrehunde i lige den sygdom..
    Og så meget desjo vigtigere at der ikke avles videre på mor og far eller søskende. Og det opnår man måske bedst ved at kommunikerer med sælger, fremfor at hive dem i retten.

    Ts - hvis i endnu ikke har en sygeforsikring, så tá og få en tegnet. Den vil ikke dække denne udgift nu. Men jeres hund er ung, og hvis der ikke er undersøgt for noget som helst, kan diverse andre ting jo dukke op senere. Og så kan det være godt givet ud..


  • #36   17. mar 2016 En handel mellem private er kun civilkøb hvis begge er amatører. Hvis den ene ved mere om hunde end den anden, ogfx har lavet et kuld hvalpe før, så kan det sagtens anses som forbrugerkøb.
    En kontrakt, en hjemmeside, et tidl kuld, et kursus, et opdrætter bevis osv kan gøre forskellen, ifølge det jurakursus jeg var på med DKK.
    Her mente flere opdrættere at de ikke blev anset som erhvervsdrivende og skulle tilbyde reklamationsret mv, og derfor fik vi ovennævnte forklaring.
    Så jeg ville prøve sagen
    Det tyder Altså på, at den avler dækker over noget når en kontrakt af den ordlyd laves


  • #37   17. mar 2016 Normalt ville jeg kalde det dyre lærepenge, men jeg synes faktisk opdrætteren skal have en lærestreg, hvis vedkommende forsøger at løbe fra sit ansvar.
    Første skridt er naturligvis at vende sagen med ham/hende inden yderligere gøres


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #38   17. mar 2016 Har talt kort med avler og de har lovet at der ikke bliver avlet mere på moderen. Så må vi håbe det holder stik.

  • #39   17. mar 2016 Hvad med faderen?

  • #40   17. mar 2016 Helt enig Malene - det er stort set kun familien ups opdræt der ikke på en eller anden måde hører ind under forbrugerhandel når det gælder hunde. Men de handler findes jo. Og det er i min optik tydeligt sælger har troet det er civilkøb. Det antyder den paragraf jo..
    Spørgsmålet er om køber har skænket det en tanke..

    Og et sted synes jeg også køber må lære lidt af at tænke over hvad det faktisk er man skriver under på.
    Hvis den aftale var ok for en da hvalpen var sød og billig, hvorfor er den aftale så ikke ok, når hvalpen bliver skide syg..? Så må man da lade vær med at skrive under og indgå aftaler man ikke synes er i orden.
    ( ud fra købers synsvinkel).
    Rent etisk er det en total hade sætning. Købt som beset. Fordi køber har røntgensyn.. smiley


  • #41   17. mar 2016 God pointe Ginne.
    Man kan ikke få det hele.


  • #42   17. mar 2016 Hvordan kan *købt som beset* være gældende når der er tale om en medfødt fejl der ikke kan ses med det blotte øje ?

    Deraf kan det da ikke være beset at hvalpen har en fejl inde i hoften, da det næppe kan skues med øjet udefra.
    Går ikke ud fra at nogen er født med røngensyn smiley


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #46   20. mar 2016 Dyrlægens dom er hoftedysplati har fået vurderet røntgenbillederne hos anden dyrlæge også der er enig i diagnosen ??
    Selv med tital ro og smertestillende er hvalpen desværre stadig halt.


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #47   20. mar 2016 Som det ser ud pt. Har vi besluttet at give ham fred selvom det er en vanskelig beslutning ??

  • #49   20. mar 2016 Det gør mig ondt at høre.

    Håber på det bedste for jer.


  • Pernille H
    Pernille H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #50   20. mar 2016 Tak, vi har besluttet det vi mener er bedst for ham og ikke for os ??

  • #51   20. mar 2016 En svær - men helt sikkert rigtig beslutning.

Kommentér på:
Hvalp med medfødt hofte problemer

Annonce