Krystaller i urin Krystaller i urin
Har i oplevet dette ved jeres hunde? Dyrlægen ringede her til aften med svar på Ayas blodprøve, der viste krystaller ( hun bløder når hun tisser, efter de første 5 tissetår) dyrlægen bestiller specialfoder hjem, som hun skal have.
Endnu ved jeg ikke om hun skal fortsætte på det resten af livet, og hvad med godbidder? Aya elsker at besøge naboerne, for de har altid masser af godbidder. Må hun få det, eller kun specialfoderet? hun er normalt på lightfoder da hun ikke er den slankeste hund, og heller ikke den mest aktive. er bekymret for om hun vil tage på med spcialfoderet.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Og husk at hvis det er Hills eller RC specialfoder, er det oftest billigere at købe i udlandet.
jan 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 42
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
Vaks har krystaller i urinen og han kunne ikke tåle specialfoderet, så istedet fik han urical, en blå væske (som smager mega grimt ifølge Vaks).
Men hvis du er i tvivl, så kan du jo altid spørge din dyrlæge. Vaks skal blive på Urical resten af hans liv.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
jul 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 242
aug 2008
Følgere: 1085 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.717
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
Min mor havde to katte der fik det (arv), de måtte begge aflives i en tidlig alder. De fik ikke andet end specialfoder fordi det var så slemt..
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.514
Jeg har selv haft en hund med sygdommen Cystinuria; cystin optages ikke i nyrene (dvs. i virkeligheden er sygdommen en defekt i nyrene og den er arvelig!). Hvis pH i urinen er let sur dannes der cystinkrystaller i urinen. Dvs. min hund skulle fodres med et foder der gav så lavt cystinindhold fra nedbrydningen af protein, som muligt og fodres så hans urin var svagt basisk. Han blev fodret med et foder med meget lidt animalsk protein og istedet en del vegetabilsk protein og dette skulle selvføglelig også gælde godbidder osv. Så ingen fik lov at give ham alt muligt andet end hans specialfoder og de godbidder vi havde fundet som kunne bruges. Det er vigtigt at du får dine naboer til at forstå at hun ikke må få alt muligt mærkeligt, da dette kan gøre hendes sygdom værre. Det er ligeledes meget vigtigt at man sørger for at hunde med blæresten drikker temmelig meget vand, da det nedsætter risikoen for krystaldannelse hvis der ikke står urin i blæren for længe ad gangen.
Min hunds sygdom blev desværre først opdaget da han pludselig en dag ikke kunne tisse; det var så fordi urinrøret var blevet blokeret af en sten. Det krævede babubabu operation hos vagtdyrlægen og løb op i 15.000 kr (kan man ikke komme af med urin kan man dø). Han kom selvfølgelig omgående på specialkost og resten af livet fik han tjekket en urinprøve hos dyrlægen 2-3 gange om året og han kunne heldigvis holdes 'krystalfri' på sin skrappe diæt.
Nogle former for krystaller kan opstå som følge af fx en antibiotikabehandling. Disse kan som regel klares med specialkost i en periode og så er det overstået.
Men tag en snak med din dyrlæge og få lidt mere at vide om det.
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 108 Hunde: 3 Emner: 452 Svar: 2.855
Hun får en blanding af hendes special foder, barf og så får hun godbidder i alle mulige slags, former osv.
det kan du sagtens! ?
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.514
jan 2015
jan 2015
hun skal have taget ny urinprøve om ca 2 måneder, og ellers kan jeg jo selv holde øje med om der stadig er blod.
hunden synes det smager dejlig ( eller er da i tvivl om hun smager på det, de er små, og hun sluger det næsten). Nu er næste opgave så at finde ud at hvor meget hun skal have om dagen.
Krystaller i urin