{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Avlen i Sverige? {{forumTopicSubject}}

Hey hg.

Der er så mange der er inde i det med stamtavler , avl osv herinde, så tænker der må være et par stykker der kan give mig svar på mit spørgsmål smiley

Er opdrættere generelt mere seriøse med avlen i Sverige ? Jeg spørger fordi der ofte nævnes Sverige, når folk spørger ind til opdrættere , og det har været ved en hel del forskellige racer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlen i Sverige?
  • #3   16. jun 2016 Emma: Jeg har bare set og hørt det ved ret mange forskellige racer efterhånden, både selskabsracer og brugshunde. Så kom bare til at tænke over om de måske sådan generelt er mere seriøse end f.eks her i landet.

• #4   16. jun 2016 Minion: Jeg aner ikke hvordan reglerne er i Sverige, men det kan da godt være.

At jeg så ikke forstår at man som opdrætter ikke tester for alle de sygdomme der forekommer i racen, uanset om det er et krav eller ej, det er så en hel anden snak. Jeg mener hvis man virkelig er seriøs omkring sit opdræt, så tester man da selvom det ikke er et krav, netop for at få så sund en avl som muligt. Men sådan tænker alle jo tydeligvis ikke. Måske de tænker mere sådan i Sverige, det kunne også være en mulighed.

• #6   16. jun 2016 de har meget fine pomeranian-linier i Sverige, min rødtop-familie har også stammødre/fædre der (tom pus) også fra Norge (pom-elite) men Gitte ,kennel Topsy havde et par gode avlshanner fra Sverige ....og fra Island og fra U.S.A.
    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at besøge de kenneler i Sverige, men har desværre ikke helbred til så lanf en rejse.

profilbillede
  • #8   16. jun 2016 Jeg kikkede også i Sverige med den sidste ulvehund.
    Hans linjer er tjekket i hoved og røv, og for ting som ikke normalt tjekkes for herhjemme.
    Desuden er det linjer der kan bruges til lurecursing, det dyrkes i stor stil med ulvene hinsidans. Begge forældre har været udtaget til VM.

• #10   16. jun 2016 I Sverige - SKK og Norge NKK skal hundene være tjekket for diverse sygdomme inden parring plus at de har 3 års reklamationsret.

Desværre har DKK jo fjernet sundhedsundersøgelserne og så har vi kun 2 års reklamationsret.

• #11   16. jun 2016 Hmm, nu modsiger de to sidste svar hinanden, haha. Hvem har ret ? smiley

• #14   16. jun 2016 Så svenskerne går generelt bare mere op i sundheden , end danskerne ? Er godt klar over der også findes gode danske opdrættere, og der helt sikkert også findes elendige svenske smiley Men er bare stødt på anbefaling om at kigge i Sverige i rigtig mange tråde gennem tiden herinde, og ved mange forskellige racer .

• #16   16. jun 2016 Tja, nu var jeg på udstillingen i weekenden og var sammen med svenskerne som jeg plejer.
    Vi diskuterede blandt andet forskellen på avlen i Sverige og Danmark.
    Svenskerne kan ikke få stamtavler uden at avlsdyrene er sundhedsundersøgt, så jeg går stærk ud fra, at de svenske opdrættere ved hvordan og hvorledes det foregår når de avler.

Mener at man i Norge har indført - eller vil indføre at et sundhesresultat kun skal gælde i 2 år.
    Synes at jeg har hørt noget om det, men vil ikke lægge hovedet på blokken.

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 151
    #17   16. jun 2016 Man kan følge specialklubbernes anbefalinger, men SKK er stort set ligeglade. En "opdrætter" har parret samme hunde fem gange (fordi hun har begge hjemme), og de er overhovedet ikke undersøgt for noget. Alligevel kan man ikke se noget inde på SKK. Hvis man tjekker på Specialklubbens hjemmeside er der udsat flere røde flag ved de fem kuld. Bl.a. var begge hunde for unge første gang de blev parret, indavlsprocenten er for høj osv.

• #18   16. jun 2016 Er godt klar over at der også findes dårlige avler i Sverige, ligesom der findes gode opdrættere her i landet. Det var mere om de generelt gik mere op i sund avl i Sverige, da det ofte bliver anbefalet at kigge efter hvalp der.

Der må jo ligesom være en grund til at folk ofte anbefaler Sverige smiley

• #21   16. jun 2016 Krumme: Det er det da helt sikkert, jeg har set en del forskellige raver hvor det anbefales at kigge i Sverige, bla. min egen race ( dværgpinscher) . Men jeg ved jo ikke om der er hold i alle de anbefalinger jeg har læst og hørt, for er ikke noget jeg har undersøgt nærmere, da jeg ikke står og skal have hvalp pt.

Som sagt er jeg overhovedet heller ikke i tvivl om at der også findes super dygtige opdrættere her i landet, selvom jeg ikke kender dig personligt, så er min opfattelse f.eks at du er en af dem.

• #22   16. jun 2016 Jeg tror såmen ikke der er den store forskel over all på hundene. Jeg tror det er racebestemt hvor man skal kigge efter linier.. Og da Sverige og Tyskland er lette at importerer fra, er det nok den vej man ofte har kigget tidligere.
    Også fordi mange oplysninger om hundene er tilgængelige for alle.
    Den form for registrering har man ikke tradition for længere syd på eller øst på. Men det betyder ikke hundene er mere eller minimere syge og dårlige.

• #24   16. jun 2016 Hvor er det skønt med så mange svar og bud. HG er virkelig guld værd til at sætte gang i tanker, lære nye ting osv smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 151
    #25   16. jun 2016 Jeg synes det virker som om avlen her i Sverige med mange af racerne er ganske fornuftig, men det går desværre den forkerte vej med flere af dem. Nu har jeg så ikke så meget styr på DKK, og ved ikke hvordan SKK er i forhold til dem. Men jeg tror at det (som der sikkert er blevet nævnt tidligere) kommer helt an på racerne. Det virker som om visse racer er bedre at købe i lande hvor de er mere udbredt, imens andre er bedre at købe i lande hvor de er sjældne.

Havaneseren er for eksempel mere udbredt og populær i DK, men der findes flere opdrættere i Sverige som jeg kunne finde på at købe fra end i Danmark. Det påvirker i hvertfald den mere negativt en positivt at den er steget så meget i popularitet.

Og så lidt som Anine siger, eftersom Sverige er større findes der helt sikkert både flere gode og flere dårlige opdrættere end i Danmark.

• #26   16. jun 2016 Tror det kommer meget an på racen.
    Og hvad man vil have.

Sverige laver f.eks ikke ret mange gode udstillings bc'er - Af den simple årsag, at der er fokus på arbejdsegenskaberne og sundheden, ikke udseende.
    De har en hyrdeprøve der skal bestås for at hundene må indgå i avl. Det udelukker en hel del hunde og rigtig mange bliver bidt af det og vil ikke nøjes med noget middelmådigt, men helt naturligt går retningen imod dygtigere hyrdehunde.

Der er også langt flere reg. på epilepsi listerne. Og det er ikke tegn på, at der er flere med epilepsi i sverige, men at de har en anden kultur ifht. at indberette sygdommen frivilligt.
    I DK kender jeg min 3-4 bc'er med epilepsi der ikke står på den danske epilepsi liste.
    Det gør det virkelig svært at undgå linjer med mange tilfælde af epi og dermed sikre en sundere race.

I Sverige er der desuden fra den svenske raceklubs side udarbejdet en decideret ønsket avlsstrategi - Det tror jeg faktisk alle svenske racer under SKK har, da det vist var SKK der indførte et krav om det.

Det kan være en del af forklaringen på, at avlen i Sverige i nogle tilfælde er mere ensrettet med fokus på nogle bestemte ting der kan vedligeholde en sund og rask race, med netop racens egenskaber.
    Det gør måske også, at der er mere fælles fodslag blandt opdrætterne ifht. hvad den gode hund indenfor racen er.

• #27   16. jun 2016 Tror det har noget at sige at Sverige er en del større så valgmulighederne er lidt flere.
    Kunne også forestille mig det bliver forslået fordi det måske ikke falder alle ind at de har den mulighed for at tage til Sverige hvis der ikke er nok hvalpe/hvalpe på det tidspunkt de vil havde det i Danmark.

Jeg kommer da også til at undersøge opdrætter i Sverige ved næste hund smiley eller jeg er allerede igang smiley det også super dejligt man kan kigge på "svenskernes hundeweb" uden at skulle være medlem, så syntes jeg også svenskerne er bedre til at ligge info ud på deres hjemmesider-hvertfald der hvor jeg har kigget smiley

• #28   16. jun 2016 Menellis : Tusind tak for et fedt og uddybende svar smiley Jeg vidste slet ikke der var noget der hed " epilepsi liste" , så nu har jeg også lært noget nyt i dag smiley

• #29   16. jun 2016 Rikke, det er der indenfor BC'er.
    Tror mange racer har deres egne sygdoms registre, indenfor de sygdomme der er i racen.

De er GULD værd og det er så vigtigt at alle bruger dem og får registreret syge hunde i dem - Så er livet som opdrætter virkelig meget nemmere.
    Og der er mit indtryk, at Svenskerne, i hvert tilfælde, indenfor bc'erne er forholdvis disciplinerende.

• #30   16. jun 2016 Menellis : Jeg er ikke så meget inde i stamtavler, avl osv, vi har en blanding og en genbrugshund uden tavle smiley Men næste hund skal helt sikkert være med tavle, så jeg suger alt den viden til mig som jeg nu kan. Så det er super fedt at lære lidt nyt smiley

Og ja det er da bare med at bruge sådanne registre. Det vigtigste BURDE da at være at holde racerne så sunde som muligt, jeg forstår simpelthen ikke at man kan tænke anderledes.

• #31   16. jun 2016 Haha, startede også med to blandinger.... Og fik så en bc med tavle.
    Og det greb så om sig.
    Det tager også virkelig, virkelig lang tid at sætte sig helt ind i en race - For ikke at tale om flere smiley

Desværre så er det ikke alle der tænker sådan - For så er de jo nød til at tage en hund ud af avl, eller risikere ikke at kunne sælge hvalpe.
    Andre kender bare ikke muligheden for at indberette det frivilligt. Det er jo typisk hvalpekøberne der skal gøre det og har man ikke kontakt med dem længere, så er det jo svært.

• #32   16. jun 2016 Har også hørt at Tyskland skulle være et godt sted at kigge hund, da de skulle gå meget op i at teste for diverse helbredsproblemer. Nogen der ved om det er tilfældet ?

• #34   17. jun 2016 Jeg tror det kommer meget an på race.
    Jeg har hentet både whippet og ft. cocker spaniel i Sverige, men af helt forskellige årsager.

Whipperne tjekkes generelt ikke hverken i Sverige eller Danmark, men der er registreret 10 gange så mange opdrættere i Sverige i forhold til Danmark og det giver selvfølgelig en del flere hvalpe at vælge imellem.
    Jeg var på udkig efter hvalp efter helt bestemte, gamle svenske linjer, da jeg købte Ghini og det kunne jeg ikke finde her i DK.

Da jeg i sin tid købte ft. cocker faldt valget på Sverige fordi svenskerne ikke havde udstillingskrav og ft. cockerne kunne registreres i SKK (svensk kennelklub) på lige fod med udstillingspræmierede hunde, hvilket ikke var tilfældet i Danmark, her var ft'erne ikke registrerede i DKK, da de færreste ville kunne få en 2. præmie på udstilling og derfor ikke kunne avlsgodkendes.

Min svenske import blev omregistreret til DKK og brugt til lydighed og agility, det kunne nemlig fint lade sig gøre. En avlsgodkendelse ville hun aldrig have kunnet få i Danmark, men det var også underordnet.

• #36   17. jun 2016 Jeg tror også, det er meget forskelligt fra race til race. Hos pyreneere synes jeg den generelle opdrætter etik og holdning er meget ens i DK og Sverige. Men der er mange flere pyreneere i Sverige og et meget større opdræt, så det er lettere at finde hvalpe der, og der er bestemt gode hvalpe at finde.

Pyreneerne har i Sverige krav om officiel hd fotografering, men ingen krav om hvad man må parre. I DK har vi også krav om officiel HD fotografering samt krav om, hvad man må avle på, så kravene er højere i DK end i Sverige.

Den almindelige holdning i begge lande er dog, at man kun avler på A og B. Til sammenligning oplever jeg, at man i Norge og Finland er mere tilbøjelige til at avle på hunde med C hofter og en gang i mellem også D.

I Norge er det også eller har i hvert fald været accepteret at avle på hunde, der er opereret for ocd. Det er no go i både DK og Sverige.

Jeg har købt mine egne importer sydfra Belgien og Italien, men har fået parret flere af mine tæver i Sverige. Belgien har lige som DK haft krav om hd fotografering fra slutningen af 80'erne. Italien og Frankrig som ellers er oplagte lande at se tit, når det gælder pyreneere, har ikke krav om hd fotografering og heller ikke tradition for det, men en del af deres opdrættere er ved at komme efter det, specielt med hanhunde. Det er gået op for dem, at udenlandske tæveejere stiller krav i forbindelse med parring.

• #37   17. jun 2016 Jeg tror også at det er meget racebetinget. I Sverige har Irsk Terrier en meget aktiv specialklub, som stiller ret skrappe krav for at få hvalpene på deres liste. Klubben gør meget for at sikre at racen forbliver sund både fysisk og psykisk. I DK er der for det første meget få opdrættere og der er absolut ingen krav til avlsdyr hverken i DTK eller DKK. De opdrættere jeg kender til er ikke hvad jeg opfatter, som rigtigt seriøse i deres avlsarbejde og det halter især på racens psykiske sundhed. I DK er der alt for meget fnidder fnadder så jeg henter mine irere i Sverige.

• #38   17. jun 2016 Tusinde tak for mange super gode svar. Det giver et større indblik, og man lære gen noget nyt. Bliver nødt til at sige det igen, HG er guld værd smiley

• #39   17. jun 2016 Hvis det er som ved katte, vil jeg tro det kommer an på racen..

Fx ville jeg tro (forvente) en dansk race som Broholmeren var mere seriøs i avlen herhjemme end den måske er i Sverige.

Kommentér på:
Avlen i Sverige?

Annonce