895 visninger
|
Oprettet:
Avlen i Sverige? {{forumTopicSubject}}
Hey hg.
Der er så mange der er inde i det med stamtavler , avl osv herinde, så tænker der må være et par stykker der kan give mig svar på mit spørgsmål
Er opdrættere generelt mere seriøse med avlen i Sverige ? Jeg spørger fordi der ofte nævnes Sverige, når folk spørger ind til opdrættere , og det har været ved en hel del forskellige racer.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
aug 2013
At jeg så ikke forstår at man som opdrætter ikke tester for alle de sygdomme der forekommer i racen, uanset om det er et krav eller ej, det er så en hel anden snak. Jeg mener hvis man virkelig er seriøs omkring sit opdræt, så tester man da selvom det ikke er et krav, netop for at få så sund en avl som muligt. Men sådan tænker alle jo tydeligvis ikke. Måske de tænker mere sådan i Sverige, det kunne også være en mulighed.
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 101 Hunde: 11 Emner: 140 Svar: 2.993
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at besøge de kenneler i Sverige, men har desværre ikke helbred til så lanf en rejse.
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Hans linjer er tjekket i hoved og røv, og for ting som ikke normalt tjekkes for herhjemme.
Desuden er det linjer der kan bruges til lurecursing, det dyrkes i stor stil med ulvene hinsidans. Begge forældre har været udtaget til VM.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Desværre har DKK jo fjernet sundhedsundersøgelserne og så har vi kun 2 års reklamationsret.
aug 2013
aug 2013
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Vi diskuterede blandt andet forskellen på avlen i Sverige og Danmark.
Svenskerne kan ikke få stamtavler uden at avlsdyrene er sundhedsundersøgt, så jeg går stærk ud fra, at de svenske opdrættere ved hvordan og hvorledes det foregår når de avler.
Mener at man i Norge har indført - eller vil indføre at et sundhesresultat kun skal gælde i 2 år.
Synes at jeg har hørt noget om det, men vil ikke lægge hovedet på blokken.
feb 2016
Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 151
aug 2013
Der må jo ligesom være en grund til at folk ofte anbefaler Sverige
aug 2013
Som sagt er jeg overhovedet heller ikke i tvivl om at der også findes super dygtige opdrættere her i landet, selvom jeg ikke kender dig personligt, så er min opfattelse f.eks at du er en af dem.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Også fordi mange oplysninger om hundene er tilgængelige for alle.
Den form for registrering har man ikke tradition for længere syd på eller øst på. Men det betyder ikke hundene er mere eller minimere syge og dårlige.
aug 2013
feb 2016
Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 151
Havaneseren er for eksempel mere udbredt og populær i DK, men der findes flere opdrættere i Sverige som jeg kunne finde på at købe fra end i Danmark. Det påvirker i hvertfald den mere negativt en positivt at den er steget så meget i popularitet.
Og så lidt som Anine siger, eftersom Sverige er større findes der helt sikkert både flere gode og flere dårlige opdrættere end i Danmark.
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Og hvad man vil have.
Sverige laver f.eks ikke ret mange gode udstillings bc'er - Af den simple årsag, at der er fokus på arbejdsegenskaberne og sundheden, ikke udseende.
De har en hyrdeprøve der skal bestås for at hundene må indgå i avl. Det udelukker en hel del hunde og rigtig mange bliver bidt af det og vil ikke nøjes med noget middelmådigt, men helt naturligt går retningen imod dygtigere hyrdehunde.
Der er også langt flere reg. på epilepsi listerne. Og det er ikke tegn på, at der er flere med epilepsi i sverige, men at de har en anden kultur ifht. at indberette sygdommen frivilligt.
I DK kender jeg min 3-4 bc'er med epilepsi der ikke står på den danske epilepsi liste.
Det gør det virkelig svært at undgå linjer med mange tilfælde af epi og dermed sikre en sundere race.
I Sverige er der desuden fra den svenske raceklubs side udarbejdet en decideret ønsket avlsstrategi - Det tror jeg faktisk alle svenske racer under SKK har, da det vist var SKK der indførte et krav om det.
Det kan være en del af forklaringen på, at avlen i Sverige i nogle tilfælde er mere ensrettet med fokus på nogle bestemte ting der kan vedligeholde en sund og rask race, med netop racens egenskaber.
Det gør måske også, at der er mere fælles fodslag blandt opdrætterne ifht. hvad den gode hund indenfor racen er.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 946
Kunne også forestille mig det bliver forslået fordi det måske ikke falder alle ind at de har den mulighed for at tage til Sverige hvis der ikke er nok hvalpe/hvalpe på det tidspunkt de vil havde det i Danmark.
Jeg kommer da også til at undersøge opdrætter i Sverige ved næste hund
aug 2013
jun 2009
Tror mange racer har deres egne sygdoms registre, indenfor de sygdomme der er i racen.
De er GULD værd og det er så vigtigt at alle bruger dem og får registreret syge hunde i dem - Så er livet som opdrætter virkelig meget nemmere.
Og der er mit indtryk, at Svenskerne, i hvert tilfælde, indenfor bc'erne er forholdvis disciplinerende.
aug 2013
Og ja det er da bare med at bruge sådanne registre. Det vigtigste BURDE da at være at holde racerne så sunde som muligt, jeg forstår simpelthen ikke at man kan tænke anderledes.
jun 2009
Og det greb så om sig.
Det tager også virkelig, virkelig lang tid at sætte sig helt ind i en race - For ikke at tale om flere
Desværre så er det ikke alle der tænker sådan - For så er de jo nød til at tage en hund ud af avl, eller risikere ikke at kunne sælge hvalpe.
Andre kender bare ikke muligheden for at indberette det frivilligt. Det er jo typisk hvalpekøberne der skal gøre det og har man ikke kontakt med dem længere, så er det jo svært.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.151
Jeg har hentet både whippet og ft. cocker spaniel i Sverige, men af helt forskellige årsager.
Whipperne tjekkes generelt ikke hverken i Sverige eller Danmark, men der er registreret 10 gange så mange opdrættere i Sverige i forhold til Danmark og det giver selvfølgelig en del flere hvalpe at vælge imellem.
Jeg var på udkig efter hvalp efter helt bestemte, gamle svenske linjer, da jeg købte Ghini og det kunne jeg ikke finde her i DK.
Da jeg i sin tid købte ft. cocker faldt valget på Sverige fordi svenskerne ikke havde udstillingskrav og ft. cockerne kunne registreres i SKK (svensk kennelklub) på lige fod med udstillingspræmierede hunde, hvilket ikke var tilfældet i Danmark, her var ft'erne ikke registrerede i DKK, da de færreste ville kunne få en 2. præmie på udstilling og derfor ikke kunne avlsgodkendes.
Min svenske import blev omregistreret til DKK og brugt til lydighed og agility, det kunne nemlig fint lade sig gøre. En avlsgodkendelse ville hun aldrig have kunnet få i Danmark, men det var også underordnet.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.519
Pyreneerne har i Sverige krav om officiel hd fotografering, men ingen krav om hvad man må parre. I DK har vi også krav om officiel HD fotografering samt krav om, hvad man må avle på, så kravene er højere i DK end i Sverige.
Den almindelige holdning i begge lande er dog, at man kun avler på A og B. Til sammenligning oplever jeg, at man i Norge og Finland er mere tilbøjelige til at avle på hunde med C hofter og en gang i mellem også D.
I Norge er det også eller har i hvert fald været accepteret at avle på hunde, der er opereret for ocd. Det er no go i både DK og Sverige.
Jeg har købt mine egne importer sydfra Belgien og Italien, men har fået parret flere af mine tæver i Sverige. Belgien har lige som DK haft krav om hd fotografering fra slutningen af 80'erne. Italien og Frankrig som ellers er oplagte lande at se tit, når det gælder pyreneere, har ikke krav om hd fotografering og heller ikke tradition for det, men en del af deres opdrættere er ved at komme efter det, specielt med hanhunde. Det er gået op for dem, at udenlandske tæveejere stiller krav i forbindelse med parring.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.722
aug 2013
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.759
Fx ville jeg tro (forvente) en dansk race som Broholmeren var mere seriøs i avlen herhjemme end den måske er i Sverige.
Avlen i Sverige?