{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.807 visninger | Oprettet:

Lidt om mad til Fido {{forumTopicSubject}}

Lige et spørgsmål til panelet.

Der er to forskellige fodertyper - hunden får et mix af dem begge og har ikke verdens bedste mave. Den æder begge dele og aktivitet, pels osv er tip-top .. den har bare ind imellem lidt lind mave.

Så prøves udelukkende den ene type - resultatet mht aktivitet, pels osv er uændret - maven er nu blot blevet en smule mere lind.

Så prøves udelukkende den anden type - resultat aktivitet, pels, osv stadig uændret .. men maven er nu tip-top og afføringen fast og mængden er tydeligt reduceret.

Hvilket foder vælger I ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lidt om mad til Fido
  • #1   12. jul 2016 Umiddelbart det hvor hundens fordøjelse virker til at fungere bedst på

• #2   12. jul 2016 Foder 2 med de gode prutter. Hvis alt fungerer på dette foder inkl afføring, er det tydeligt det foder hunden har det bedst på.

• #5   12. jul 2016 Den mangler ikke noget - hvad skulle den mangle da ?

• #6   12. jul 2016 Jeg vælger det foder hunden fungerer bedst på, også selv hvis det er et mærke jeg ellers sværger jeg aldrig ville fodre med smiley Og så prøver jeg videre hvis det er nødvendigt

• #7   12. jul 2016 Foder nr. 2 - som sikkert også er billigere smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #8   12. jul 2016 Nej - foder to er dyrest smiley

Men jeg er heldigvis så rig, at penge ikke spiller nogen rolle for mig når det kommer til min hunds trivsel smiley

• #9   12. jul 2016 Heldige dig smiley

• #10   12. jul 2016 Jeg tror at jeg har gættet foder 2 er.

Skidt pyt med at det er udskældt og forhadt. Fungerer hunden tip top på det, så brug det med god samvittighed smiley

• #11   12. jul 2016 Ja, jeg føler mig ret heldig lige der smiley

• #12   12. jul 2016 Salla -
    Min samvittighed er ren som sne - jeg har været med siden slut-firserne og har set udviklingen af fodertyper .. og jeg har altid brugt min sunde fornuft og kigget på min hund og hvordan den trivedes og så givet den det, der funkede for den.

Jeg er ikke i tvivl - jeg var bare nysgerrig over, hvad I andre syntes og hvor stædigt i ville fastholde et politisk korrekt foder, når det politisk ukorrekte er det rette at fodre med smiley

• #15   12. jul 2016 Det har jeg jo gjort, kombineret - det gjorde jeg i starten og maven var ikke iorden. Så var det jo bare at prøve sig frem - som jeg gjorde - og fandt ud af, hvad der var bedst til hunden smiley

• #18   12. jul 2016 Jep - nr 1 er Essentials, nr 2 RC smiley

• #20   12. jul 2016 Lad mig så spørge dig ... når nu Fido fungerer optimalt på et foder (det kan så være Essentials for nu at tage det som eksempel - RC får altid folk til at miste overblikket smiley ) - men altså Fido får Essentials.
    Fido funker MAX på det - skinnende pels, klare øjne, god afføring, masser af energi, ingen snask fra øjnene osv osv osv .... Fido ELSKER sin Essentials og spiser med velbehag ...
    Mao - Fido må siges at være en hund i SUPER stand.

Hvorfor skulle man så til at ændre foder på ham ?

• #21   12. jul 2016 Don´t fix it, if it ain´t broken!!

• #23   12. jul 2016 Don´t fix it, if it ain´t broken!!

Spot on !

• #24   12. jul 2016 Vores hunde har rigtig meget afføring, hvis de får foder med korn. Ikke tynd mave eller noget, men bare meget mere afføring end normalt. Det er også det eneste logiske, da foderet jo indeholder en masse, hunden ikke kan omsætte.

Så må mine hunde være meget ulogiske smiley :D smiley

• #26   12. jul 2016 Macks mor - du misser totalt pointen smiley

• #32   12. jul 2016 Åh Gud .. denne her kan bare ikke vindes smiley

Mine hunde får en masse "junk" også - når jeg ikke er i gang med at forsøge at finde frem til hvad der gør at den skider for meget smiley
    Jeg fodrer ikke bare med noget foder - og så er det det .. den får som sagt meget andet, som nok ikke er sundt for den, men med til at gøre at den ikke får en "sart mave".

Jeg har en Corso på 11 år, der intet fejler (hun har lige været til 500.000 kms eftersyn på Faxe hos Ken Lindeblad) .. hun har altid ædt RC.

Og Emma - det er fint at du har den tro du har - den er bare nærved umulig at argumentere imod, når du beder mig om at forholde mig til, at min Fido MÅSKE udvikler cancer .. stillet op imod at min Fido skal leve med pludder-bæ indtil den dag, hvor den MÅSKE ville have udviklet cancer - eller måske ikke.

Jeg var i grunden blot interesseret i at høre om hvorvidt folk var så stædige, at de vedholdte et foder som var godt udenpå pakken og ingredienslisten var politisk korrekt - kontra et ukorrekt, der dog gjorde, at Fido fungerede bedre.

Du har blot bevist overfor mig, at logisk tænkning og foder af hunde, ikke nødvendigvis går hånd i hånd smiley

Og det er IKKE en kritik af dig ... blot en forklaring på hvorfor det ikke er til at argumentere imod dig, og at jeg har fået bevist min pointe smiley

Takker for dine indlæg smiley

• #33   12. jul 2016 Jeg ville vælge det hunden fungerer på også RC.

Jeg havde jo planer om, at Ghini skulle fodres med HIKE's kornfrie hvalpefoder her under sin drægtighed, men det gider damen simpelthen ikke spise, hun er glad for det alm. voksenfoder og trives super på det.
    Jeg fik et par kilo af essentials hvalpefoder forærende, det værdiger damen heller ikke et blik.
    Jeg indkøbte så RC, som hun fik sidst og nu guffer hun løs, har fin fast afføring og er i super kondition, hendes størrelse taget i betragtning.

Jeg lader divaen bestemme, jeg tror faktisk hun selv kan mærke, hvad der er bedst smiley

• #34   12. jul 2016 Nå ja selvfølgelig... Du skriver slet skjult at der ikke er nogen hunde der har mere afføring på kornfrit... for det er jo ikke logisk...

Edit, på foder med korn selvfølgelig

Nej, det skriver jeg ikke - jeg skriver at MIN hund får mere afføring på kornfrit - og derved jo helt tydeligt ikke kan være ret logisk indrettet.

Prøv at læse hvad jeg skriver - ikke hvad du mener der står smiley

• #36   12. jul 2016 Jeg skriver, at hunden altid vil have mere afføring på foder, der er fyldt med noget, den ikke kan optag

Det er jo ikke korrekt, Emma - hvorfor tror du ikke på hvad jeg skriver til dig ?

• #38   12. jul 2016 Hvorfor kan du ikke respekterer at andre fodrer kornfrit fordi det fungere deres hunde på, ligeså vel som at dine fungerer på RC??

Prøv lige at hør engang smiley

Jeg kan ikke stilles til regnskab for, at du får noget forkert ud af tråden og mine indlæg, kan jeg ?

Intet sted har jeg skrevet at jeg ikke "respekterer" hvad folk fodrer med. Det er fri fantasi fra din side, og hvis dit bidrag til tråden rækker til det, så tror jeg i grunden bare, at jeg vælger at lade være med at kommentere dine indlæg smiley

• #40   12. jul 2016 Kirsten -

Mine tre fik HIKE og åd det, trivedes på det og var glade for det - tilsyneladende smiley

Da den ene blev aflivet og den anden solgt - så stoppede den tredje med at æde HIKE ... det gad han GODT nok ikke !!!

Han æder Hills og Essentials nu (80-20) og trives fint på det .. jeg var lidt nervøs over, om han nu var blevet stædig og kun ville æde RC - men det er heldigvis ikke tilfældet smiley

• #42   12. jul 2016 Tjaaa jeg fodrer med Hills J/D til den ene og RC til den anden. Hvis jeg havde frit valg havde jeg klart valgt noget andet, men igen jeg skal ikke æde det og fungere på det, det skal hundene. Så kan det i bund og grund være skide ligegyldigt hvad jeg tror på og ikke tror på i forhold til hundefoder.
    Det er det der virker for dem og flere forskellige kornfrie er prøvet, uden succes. Jeg har haft en hund der konstant fældede ad helvede til indtil jeg satte ham på RC, nu fælder han stort set ikke mere og pelsen bliver stille og roligt pænere.
    Den gamle bliver ung igen på Hills. Så valget er ikke så svært.

• #44   12. jul 2016 Nej Emma - men når den nu fungerer på det foder, er glad for det osv ... hvorfor skal jeg så ud i at eksperimentere med alt muligt andet ??

Det er den del af det, jeg ikke forstår ??

Jeg tror som godt at han kan fungere på andre fodertyper - han falder jo ikke om på siden og udånder når han får Essentials smiley
    Han er en type, der æder bunden ud af alt, så han skal nok æde det han får serveret - det er slet ikke det .. men hvorfor forsøge at ændre ???

• #46   12. jul 2016 Diskussionen må nok slutte her, hvis du ikke mener, det er korrekt, at foder hunden ikke optager = mere afføring.

Ja, lad os slutte den her så Emma - du kan, hvis du har lyst - komme forbi en dag og rense lort op i hundegården, hvor han går.
    Så kan vi sige du tager ugen efter Essentials først - og kommer ugen efter RC bagefter ...

Utroligt at du ikke bare kan acceptere (respektere som nogen kalder det) at det jeg skriver er rigtigt i forhold til hvordan MIN hund skider !!

• #47   12. jul 2016 #45

Nå, det er bare en frygt du agerer ud fra - jamen den deler jeg på ingen måde. Jeg fodrer jo også varieret - blot er "grundfodret" RC lige nu.

• #48   12. jul 2016 Mine skider hverken mere eller mindre nu end de gjorde på kornfrit. Det er stort set det samme. Det er jo nok forskelligt fra hund til hund, ligesom det er forskelligt hvad de trives på.

• #50   12. jul 2016 Mette -

Hvad Hills er det ? Jeg har (efter råd fra dyrlægen) sat min den ældste over på J/D - han har udviklet gigt i stort set samtlige steder der eksisterer på hans krop, efter utallige skader gennem livet.
    Jeg synes det har haft en virkelig positiv virkning på ham - og det troede jeg ellers ikke på at det ville gøre.

• #51   12. jul 2016 #49

Kan du - hvis du anstrenger dig - blive mere nedladende, tror du smiley

• #52   12. jul 2016 Jeg tror Cala og Xingu er fuldstændig ligeglade med, hvad jeg serverer for dem, bare det er mad, de æder alt og trives tilsyneladende på alt.

Ghini har altid været selektiv, noget foder gider hun andet vil hun slet ikke røre. Damen er altid i perfekt kondition, aldrig for tynd aldrig for tyk, jeg tror på, at hun selv ved bedst og at jeg bare skal stole på hendes valg.

Med hensyn til kornfrit og manglende trivsel oplevede jeg det med Alfa. Jeg opgav helt og holdent kornfrit efter at have prøvet 3 forskellige slags til hende. Hun var på alle tre mærker oppe på en mængde på 500-600 gram og trods det tabte hun muskelmasse og energi. Hun vejede 18 kg.
    Fik hun RC (halvdelen 4800, halvdelen anden variant) kunne hun nøjes med 250-300 gram afhængig af årstid.

• #54   12. jul 2016 Kirsten -

Det er også min erfaring udfra en del af de kornfri produkter - de taber energi, og de skal æde enormt meget i forhold til hvis der er korn i.
    Men jeg kender da et par IPO-udøvere, (ihvertfald en smiley ) - som fodrer med Orijen og ikke har haft problemer med energien i hunden - så det er jo temmeligt sikkert individuelt fra hund til hund.

• #55   12. jul 2016 Emma -

Hund - ikke hundE ..

Og ja, der må være noget galt med min hvalp for han skider da helt forkert efter hvad du kan fortælle mig han burde.
    Enten må han lære at læse, så han kan lære at skide ordentligt, eller også er han jo bare en bette usund fætter, som jeg ligeså godt kan lukke luften ud af med det samme smiley

Pis os ....

• #58   12. jul 2016 #56

Hey ! jeg ved sq ikke alt om fodring - det interesserer mig ikke ret meget og derfor kan jeg på ingen måde påstå, at noget af det jeg skriver er særligt godt understøttet eller evidensbaseret i det store billede.

Jeg fortæller dig hvordan tingene fungerer FOR MIN HUND - du kan læse om to andre herinde, der også fodrer RC fordi det er det der fungerer bedst (det eneste, der fungerer tilsyneladende) - og du verfer det bare væk med en armbevægelse fordi du har læst nogle ting i en bog (på nettet).

Mao - når jeg siger at sådan her hænger tingene sammen FOR MIN HUND - så affærdiger du det helt og aldeles og skriver ovenikøbet, at du "håber" at min hund klarer den fremover - når den nu bliver proppet med kræftfremkaldende ting og sager.

Det virker ikke nedladende - det er nedladende.

Det er fint og flot og beundringsværdigt at du sætter dig så meget ind i tingene - ingen tvivl - men at du er blevet alvidende .. naa, det tror jeg heller ikke helt på.

Lyt til folk ind imellem - læs hvad de skriver - og prøv at pakke din antipati overfor fodertyper med korn lidt væk.

Det er for nogle hunde bare det, der fungerer bedst - og det bliver DU nok nødt til at acceptere smiley

• #59   12. jul 2016 Jeg tror det er meget individuelt, hvad den enkelte hund trives på og jeg tror også, at en del hunde faktisk er i stand til at optage næring fra korn.

Den der med stik hunden en håndfuld majs, så vil du se, at de kommer hele ud, det gør de helt sikkert på mange hunde. Når Alfa åd majs, var der ingen rester at se i hendes afføring, den lignede sig selv. Selv da hun åd ½ kg blandet marsvinefoder kom det fordøjet ud.

• #60   12. jul 2016 Kirsten -

Jeg tror du har rigtigt meget ret i det der. Man skal passe på med at generalisere og istedet kigge på sin hund NU - hvad funker, hvad gør ikke.
    Jeg havde en ide om at min hvalp skulle fodres op på RC og Essentials - jeg synes det gav god mening, men hvad nytter det, når hans mave bare ER bedre på RC og der er mindre at samle op i hundegården når han udelukkende får det ?

Jeg kaster mig ikke ud i eksperimenter med en hvalp - jeg prøvede og det gik ikke - nu får han RC og det går - så bliver det sådan et stykke tid fremover, ihvertfald til at han er udvokset.

Jeg har stadig 1 ps Essentials tilbage, og det bruger jeg nu i træningen ( ikke spor, der er pillerne for store), men i lydighed er de geniale i størrelsen (hvor RC hvalpepillerne er for små smiley ) - så han får stadig Essentials, blot ikke i ret store mængder.
    Et hurtigt gæt er 95-5 - måske 90-10 .. så noget får han da ned i sin mave.

• #63   12. jul 2016 Det med majs anede jeg ikke ??
    Deva - vores 11 år gamle Corso - elsker majs og får det ret tit, hun er lidt sær.
    Jeg har ALDRIG set majs i hendes afføring, og det burde da ellers være til at få øje på smiley

Hun kan åbenbart også fordøje det - spøjst ...

• #64   12. jul 2016 Emma - så når jeg skriver at når min hvalp får Essentials så skider den mere, end når den får RC - så lyver jeg ???

Eller også er der noget galt med min hvalp ??

og skal du citere mig - så gør det lige rigtigt, ikke smiley

• #65   12. jul 2016 Da Ester var unghund var jeg enormt forhippet på at hun skulle spise kornfrit. Hun er vokset op på Eukanuba.
    Det fungerede bare ikke for hende. Pelsen blev underlig, afføringen helt af h til og energien faldt. Nu fodre jeg hende med Eukanuba og hun fungere fuldstændig perfekt med alt fra afføring til energi og pels og er i perfekt foderstand.

Jeg har lovet mig selv at jeg ved fremtidige hunde vil kigge meget mere på hunden end på hvad der er oppe i tiden. Mine hunde skal spise hvad de hver især trives på. Om det så er RC, Essientials eller Eukanuba.

• #67   12. jul 2016 Fin debatstil Emma - sådan kan man også reagere når man ryger tør for argumenter smiley

Men jeg forstår på dig, at jeg er fuld af løgn ELLER at min hvalp er syg .. iflg dig .. så sådan umiddelbart tror jeg ikke at jeg har noget at diskutere med dig fremover.
    Og da jeg regner med at du er voksen nok til at forstå en fin hentydning, regner jeg med at jeg ikke behøver at smide dig på filter, men at du bare springer mine tråde over fremover smiley

• #68   12. jul 2016 Jeg har lovet mig selv at jeg ved fremtidige hunde vil kigge meget mere på hunden end på hvad der er oppe i tiden. Mine hunde skal spise hvad de hver især trives på. Om det så er RC, Essientials eller Eukanuba.

Enig - det tror jeg også er langt smartere end at køre med på tidens-trend toget .. kig på hunden istedet for nettet eller bøgerne smiley

• #71   12. jul 2016 Jeg kan sige så meget som, at din hvalp åbenbart optager Essentials dårligt, hvis der kommer mere afføring på det (eller også får han for meget af det). Grunden til det? Altså jeg er jo ikke dyrlæge. Normalt vil en hund altså optage kød langt bedre end korn. Jeg ved da ikke hvorfor, din hund ikke gør det.

Prøver lige igen - jeg har ikke for vane at sætte folk på filter så gider du ikke bare lade være med at kommentere i mine tråde ?
    Min interesse for dig er lig nul - og jeg gider ikke læse dine dumsmarte indlæg i de tråde jeg selv opretter.

Så Emma - jeg formoder du er voksen nok til at forstå, at når jeg beder dig om at stoppe nu, så gør du det også, ikke smiley

• #73   12. jul 2016 Martine - Det er også det jeg er kommet frem til, det er ikke sikkert, at det som fungerer for en hund også er det optimale for en anden, heller ikke indenfor samme race.
    Kig på hunden, kondition, pels, afføring, aktivitetsniveau og find det foder, hvor hunden fungerer optimalt på alle punkter og for en hvalp kig på væksten.

Vokser den jævnt og pænt, er mellemhånden tilpas fast og er bevægelserne uden for megen løshed.

• #74   12. jul 2016 Tak Emma - du blev så ikke den første smiley

• #76   12. jul 2016 Helt enig igen, Kirsten.

Jeg har aldrig fodret Hills - men jeg kan bare se, at det er drøngodt til min i-stykker-hund .. så må det være Hills den skal ha smiley

Jeg er i grunden græsk-katolsk med hvad jeg propper i hunden. Jeg kunne lide tanken om Essentials fordi de giver en del indtjening til gode formål - derfor et naturligt valg for mig - men det nytter så bare ikke helt alligevel.
    Sådan er hundene så forskellige.

Vores Corso - hun kan seriøst trives på ALT !! Jeg (vi) vinder jo en del foderpræmier og med mindre det er noget vi bruger i forvejen, ryger det i Deva smiley
    Hun er 7-9-13 sund og rask, trods sin høje alder og har aldrig problemer med maven eller noget smiley

• #77   12. jul 2016 Mine børn er uopdragne.
    Så banker jeg dem og beder dem opføre sig pænt. Med eet er de høflige og søde - men lidt grædende.
    Nu er jeg gået over til kun at bede dem opføre sig ordentligt. Så er de høflige og søde - og helt uden gråd.
    Hvad ville I gøre?

PS! Undskyld, at jeg hi-jacker din tråd, Martine smiley :D smiley

• #78   12. jul 2016 Man kan vel egentlig sammenligne med menneskers diæt. Jeg trives helt klart bedst uden stivelse, man kan vel kalde det kornfrit smiley spiser jeg brød, korn mv tager jeg på, får ondt i maven etc etc. Men jeg anerkender at mange andre mennesker lever bedst og sundt med en diæt hvor brød pasta etc etc indgår.
    Det samme med hunde.

• #80   12. jul 2016 Jeg ville tæve de unger Søren ... ik af nogen speciel grund, men det ville jeg altså ..

• #81   12. jul 2016 RC er et ganske udmærket foder smiley et godt gammelt mærke som er gennem testet smiley

• #83   12. jul 2016 Undskyld Martine, føler lidt skyld over at tråden kørte af sporet. Jeg nævner godt ikke rc, men det er jo nemt at vide hvad fodrer med.

Og rc herinde er en varm kartoffel smiley

• #84   12. jul 2016 Jeg vover pelsen smiley

Jeg ville personligt vælge at afprøve et andet (altså et tredje) foder.
    RC er for dyrt ift hvad det indeholder, og jeg har en personlig kæphest imod mærket pga deres race-foder, som jeg synes er ren og skær røv-rendning af folk smiley

Jeg stod selv i lignende situationen med min hvalp faktisk. Hun ville ikke spise det foder, jeg fik m af opdrætter og hun fik lidt lind mave af essentials, som jeg havde købt på anbefaling. Så prøvede jeg noget andet (husker ikke hvad), det ville hun heller ik spise (var ret picky, som hvalp) og noget tredje.. Hun ville gerne spise arion lam, men begyndte at klø af det og vi endte så på orijen. Det elskede hun! Men som studerende var det for dyrt for mig. Hun kørte så længe på lidt forskelligt taste of the Wild indtil hun til alt held pludseligt fik appetit efter 3.løbetid smiley

Jeg har så skiftet lidt rundt imellem en del fodermærker, noget har jeg fået gratis, noget har været på bud, noget ville jeg gerne lige prøve af (som regel pga pris) og idag er vi så faktisk endt på essentials' small breed varianter. Hun fungerer godt på det, jeg kan variere det lidt imellem deres varianter og jeg kan få det temmeligt billigt. Så det bliver vi ved med, regner jeg med smiley

• #86   12. jul 2016 Salla -

Nej for pokker - ikke undskylde da smiley

Jeg var blot interesseret i at høre, om folk ville fodre deres hunde med et foder som DE mente var korrekt - kontra et, som de ikke mente var korrekt, men som hunden altså fungerede bedre på.

Og det fik jeg kun alt for tydeligt et svar på smiley

• #88   12. jul 2016 A-S

Godt at du vovede .. jeg har, som man også vil opdage hvis man læser OG samtidig forstår hvad jeg skriver, INGEN indvendinger over hvad folk fodrer eller ikke fodrer med.

Jeg harcelerer over, at når jeg fortæller at min hund (KUN den ene, mind you) skider MINDRE når den får RC end når den får Essentials, så er det bare løgn, eller også er det hunden den er gal med.
    Muligheden - som Kirsten også skriver og som jeg selv har oplevet med vores gamle Corso - at hvalpen rent faktisk er i stand til at optage korn ??? Nej, det står ikke i nogle bøger eller på nettet, så det kan ikke være rigtigt.

Trættende - og jeg gider ikke diskutere med folk, der ikke tager mine ord / mine erfaringer for gode varer.

Det er fair nok at du ville søge videre efter et 3. mærke - jeg forstår det ikke helt, men det er ikke ens betydende med, at jeg synes det er en skidt ide.
    Jeg har bare valgt, at han funker på RC nu - så bliver det sådan indtil videre.
    Jeg vil ikke afvise at jeg smider ham over på noget andet (supplerende - jeg ER big time RC fan, og jeg har ingen problemer med at betale overpris for skodingredienser, hvis det er det, der virker for mine hunde) - så ideen er langt fra helt bortkastet.

Jeg synes at det du skriver, giver rigtig god mening - du har jo søgt efter et foder din hund fungerer på - har fundet det - og så er det jo bare at fodre med det. Præcis som jeg og alle andre herinde har gjort det smiley

• #89   12. jul 2016 Undskyld det kommende lange indlæg smiley

Ift det med optagelse af korn, så tror jeg måske også man skal tænke på, at hunden har været domesticeret i mange, MANGE år.
    Jeg bruger tit heste i min kommende pointe, når jeg snakker hundefoderfilosofi. Heste er, som hunden, et af de første dyr, der bliver domesticeret af mennesker, og en nutidig (eller for den sags skyld en fra for 100år siden) hest ligner i langt de fleste tilfælde slet ikke en "vild hest" - hverken indvendig eller udvendig. Langt de fleste heste ville dø af sult, hvis de blev sat ud i naturen og skulle leve af græs og hvad de ellers kan finde. For heste er avlet til at spise et foder som indeholder enormt meget energi ift græs, hø, etc i vores nutid. Der er ganske få, såkaldte "nøjsomme" racer, som - til nøds! - kan overleve på den måde, de fleste kan ikke.

Jeg har lidt samme tankegang med hunde. Det er meget lang tid siden, de skulle klare sig selv (ja, udover gadehunde, men bare rolig, det kan jeg også forklare smiley En anden gang måske) Så jeg tror ikke umiddelbart, at man bare kan sige, at hunde ikke kan optage fx korn. Nogen hunde kan nok ikke, nogen hunde har decideret brug for det - for de er ikke naturlige dyr længere. De er avlet i det uendelige efter menneskets vellyst (og behov).

Det er tanker, jeg har gjort mig, efter at blive præsenteret for noget så sælsomt som ideen om en hund, der ikke kunne tåle proteinet i kød (diskussion med en dyrlæge, jeg sås lidt med). Hvor unaturligt er det ikke lige??
    Mon ikke det er et resultat af, at vores hunde ikke er særligt naturlige mere?

Konklusionen på ovenstående er, som altid med foder, man må jo bruge det, der fungerer for hunden smiley

• #91   12. jul 2016 A-S

Det der med gadehunde må du meget gerne forklare når du får overskuddet - dine teorier er faktisk ret interesante smiley

• #92   12. jul 2016 Jeg tror simpelthen ikke at folk ville blive ved med at fodre med kornfrit hvis hunden ikke fungere på det... altså at de ville nægte at skifte til noget hunden fungere på pga. en " trend" og at det SKAL være kornfrit.

Det gør jeg - det har jeg været præsenteret for flere gange .. på trods af at hunden ikke funkede ret godt UDEN korn, så var tanken om at fodre MED helt og aldeles udelukket.

Så jo - der findes da bestemt folk, der er "bibbing tungnemme" - for nu at bruge dit eget udtryk smiley

• #93   12. jul 2016 Fordi et menneske eller en hund ikke kan optage visse ingredienser i maden, så er det vel ikke nødvendigvis ensbetydende med, at denne ingrediens er uønsket. De groveste kostfibre optages vist ikke i særligt omfang i menneskets fordøjelsessystem, men er alligevel essentiel for den samlede fordøjelsesproces. Har jeg hørt smiley

• #94   12. jul 2016 Jo, men det er egentlig så enkelt, at jeg vil mene, at hovedparten af gadehunde lever i byerne. Derved fodres de stadig af mennesker, enten igennem skrald (skraldespande, rester fra restauranter, etc) eller af velmenende turister, som køber noget foder i supermarkedet (og som ret sikkert ikke er ren kød) eller også får de noget kød (fra turister, fra skraldespande, fra rotter?), men de får ikke udelukkende kød eller produkter bestående kun af kød. De får lidt af hvert - kan de ikke tåle det, skider/klør de sig ihjel. Dermed overlever de, som tåler mest "skrald", og dermed får man flere og flere hunde, som (måske??) ikke kan overleve på kun "kød" (altså, eller lignende produkt).

Så her ser man (ifølge min dybt uprofessionelle teori smiley ) den modsatte situation - altså ikke hunde, som ikke kan tåle protein, men altså heller ikke hunde, som ikke kan tåle kød. Men netop disse "naturens (nej, byens) skraldespande", som man i mange år har ment hunde (og ulve jo) rent faktisk var - omnivorer. (Nej, det er ulve så ikke alligevel, men nu lever de heller ikke i byen, men i naturen sammen med deres - kødfyldte - foder ifa byttedyr) Fordi det kun er dem (gadehunde), der tåler meget forskelligt, der overlever. I vores danske hundehold har situationen i utallige hundegenerationer været lige det modsatte - vi skaber et kunstigt miljø, hvor hundene holdes i live uanset deres "skavanker" ift overlevelse, og så ser vi disse meget "unaturlige" dyr, som ikke tåler "skraldespandens indhold".

Men det er jo lige meget, for vores hunde skal ikke kunne klare sig selv. Vi finder noget, som passer til dem.

(Jeg tror, det blev meget rodet.. Og alt for langt! Håber det giver mening, ellers skal jeg nok prøve at svare på uddybende spørgsmål smiley )

• #95   12. jul 2016 Det giver faktisk mening og jeg tror jeg er nogenlunde med.

Det er vel i sidste instans "survival of the fittest" mht gadehunde - vores hunde skal vi nok finde noget frem til, som de kan tåle og leve på.

Tak for forklaring smiley

• #96   12. jul 2016 Man kan da heller ikke tage ud og træne hund smiley
    Martine Det er J/D reduced calorie den gamle får fra Hills og det kan godt være det er et skodfoder, men det virker altså bare.
    Albert er tidligere Agility hund og skadede som 5 årig sin ryg. Det giver nu lidt gigt og noget stivbenethed ( han er en hund der er blevet og skal bruges, så han er ved at være lidt slidt) efter foderskift til Hills er han fuld skrald igen, dog begynder jeg at skåne ham lidt, for at passe på ham smiley
    Og ja jeg har prøvet andet foder sammen med kosttilskud og det virker ikke lige så godt. Så hvad end de gør, så virker skidtet. Så må mine principper ryge og rejse. smiley

• #97   12. jul 2016 Mette -

Okay smiley
    Min tidligere konkurrencehund får også J/D, men det er ikke reduced calorie. Det hjælper ham, selvom han ikke er blevet så god som jeg kunne have håbet. Men bedring er der helt klart at spore.

Jeg ved godt at visse folk synes at jeg er langt ude fordi jeg kigger på hunden, istedet for på ingredienslisten .. men det gør ikke så meget. Fanatisme har aldrig fænget hos mig alligevel.

• #99   12. jul 2016 Ja, nemlig, men stadig at gadehundene ikke er naturlige - de er fodret af byen. Så deres survival er en anden end vores hundes, men også en anden end ulves, så deres behov for specifik mad er anderledes end begge førnævnte's.

Møder nemlig folk, der mener, disse gadehunde er tættere på naturlig end en almindelig "hushund", men det er de jo ikke - de lever i et miljø skabt af mennesker. Nogle ville (jeg ville) kalde det kunstigt.

Jeg tror ikke, man umiddelbart kan sige, at en gadehund ville klare sig bedre i naturen end fx en stamtavle labrador, hvis de blev sluppet fri langt fra mennesket.

• #100   12. jul 2016 Hvor længe har han fået det? Jeg oplevede hurtigt en bedring, men han blev i løbet af af par måneder mere lige lidt bedre og det er jo skønt. smiley
    Jeg kigger også hund, så er det ikke så vigtigt hvad der står på foderposen.
    I den ideelle verden fodrede jeg råt eller kornfrit, men sådan er det ikke og fred være med det. Jeg er ikke søvnløs over det smiley

• #102   12. jul 2016 #99

Ja, den der med det "naturlige" er jo langt skudt over målet - og nogle hunde æder jo også menneskelort, men det er nok lige naturligt nok for folk, der ikke vil fodre med tørfoder smiley

Jeg har barfet i 9 år - jeg vænnede mig aldrig til det og syntes det var besværligt. Iøvrigt kunne min hund bedre lide tørkost, så det var faktisk lidt synd at han skulle æde det rå.

Så ingen regel uden undtagelse - "din hund vil elske dig for at fodre råt" ... mja, jeg tror ikke han holdt op med at elske mig, men han var pænt træt af foderet smiley

• #103   12. jul 2016 #100

Han har fået det i omkring 2 måneder.

Jeg skåner ham ikke, fordi en stor del af hans livskvalitet desværre er fart og tempo .. han har gode dage (flest) og dårlige dage (færrest) - når det ændrer sig, så tager jeg ham op til revision igen smiley

• #104   12. jul 2016 Jinx: jeg vil også gerne fodre rimeligt varieret. Samtlige dyrlæger og erfarne hundefolk, jeg har mødt, synes det er en meget, meget dårlig ide. Men ja, det er bare sådan en følelse jeg har.. I forgårs fik Coco chicken dippers og pizza skorpe til aftensmad, vi fik nemlig dominos smiley

Men i realiteten er det jo lige meget, om hundene kan tåle at spise varieret, for de lever jo i en verden skabt af os. Vi vil gerne holde dem i live, så vi finder en løsning. Fx er jeg ret sikker på, at Coco ikke tåler ost ret godt, derfor prøver jeg VIRKELIG at lade være med at give hende noget (nogen gange kan jeg ik lade være - hun elsker jo ost, den lille idiot! smiley )
    Men det er jo lige meget, at hun ik kan tåle ost - så får hun bare ikke ost (eller.. bør hun i hvert fald ikke smiley )

• #106   12. jul 2016 Nej.. Det er for langt og bogstaverne for små på min tlf..

Og jeg interesserer mig faktisk ik ret meget for foderfilosofier/teorier (kan godt se, hvis det lyder lidt underligt ift ovenstående, men det er mere tanker udledt af en interesse for etologi og evolutionsteori).

• #108   13. jul 2016 Hvis det var mig, ville jeg forsøge mig med et 3. eller 4. kornfrit foder, i håbet om at hunden ville trives bedre på det smiley Jeg er som sådan ikke kornforskrækket, og er helt enig i at hvis hunden trives bedst på RC, så er det det, som den skal have. Men hold kæft hvor ville det irretere mig at betale så meget, for et foder der indeholder meget korn, og lidt kød smiley

Mine hunde trives heldigvis på kornfrit tørfoder, med højt indhold af kød og fisk, samt naturlige konserveringsmidler. Men når det så er sagt, så er de absolut ikke kornfrie, da de stadig får tyggestænger med korn, samt madrester (med korn).

Er helt enig i at man først og fremmeste skal se på om hunden trives.

• #110   13. jul 2016 Hold da op, der er sket en masse i den her tråd, siden jeg forlod den i går eftermiddags. Altså Martine - du får sgu da også altid bragt sindene i kog smiley smiley smiley

Tænk hvis vi mennesker var lige så firkantede ift. hvad vi selv spiste (totalt afmålt pr. gram - og med det HELT rigtige næringsindhold) som vi er med vores hunde...

Selvfølgelig er der ting, som hundene optager bedre end andet. Det tror jeg ikke, vi kan være uenige om?
    Men.. ihvertfald med de meget "sultne" racer, er det måske slet ikke så dumt, at fodre med noget, som bare fylder?
    Da jeg i sin tid skulle slanke min beagle Punktum ned, så blev 1/3 af hendes tørkost erstattet med MASSER af kogte grøntsager. Hun kunne sikkert ikke optage ret meget af det, men til gengæld blev hun mæt...

Jeg har heller ingen anelse om, hvor meget hundene fx. kan optage gulerødder - men det forhindrer ikke, at de stort set altid har adgang til friske gulerødder. Dels fordi de godt kan lide dem, og dels fordi jeg bilder mig selv ind, at det er fuldt ud lige så velegnet som "tandrensere", som mange af de dental-sticks, man kan købe...

Ift. korn.. Jeg har også haft kornfrie variater til drengene, men de trives fuldt ud lige så fint på foder med korn, så lige der går jeg nok ikke hen og bliver fanatisk...

Og mht. gadehunde - så er Lanka jo om nogen en ekstrem naturhund, så måske det er derfor, der aldrig har været nogle foder-udfordringer med hende.
    Og husky er vel også en slags naturhund..
    Og det er Nuuk-hunden også..
    Hæh, måske jeg så bare skulle blande mig uden om diskussionen, da ingen af mine hunde er "normale" smiley

• #111   13. jul 2016 Hold da op, der er sket en masse i den her tråd, siden jeg forlod den i går eftermiddags. Altså Martine - du får sgu da også altid bragt sindene i kog

Det er faktisk ikke så svært - man skal bare skrive Royal Canin - nogle gange kan man endda nøjes med RC smiley smiley

• #112   13. jul 2016 Men selvfølgelig skal hunden have det den trives på, og det betyder at man nogle gange må lægge sine principper på hylden

Så enkelt kan det faktisk siges smiley

• #113   13. jul 2016 Der er nu ikke noget som en god foderdebat smiley smiley smiley
    Da jeg læste til agronom på landbohøjskolen for snart mange år siden var noget af det man fik gentaget til bevidstløshed at det allervigtigste redskab man har til at vurdere om foderingen er i orden er ØJNENE. SE på dine dyr - trives de så er din fodring iorden. Når det gælder grise og køer gælder det sikkert også hunde smiley
    Mht diverse kræftfremkaldende uha uha ting i hundefoder så er der lige den detalje at hunde ikke rigtigt bliver gamle nok til at det når at blive et problem smiley Og at noget gør et eller andet skidt for mennesker behøves ikke at betyde at det gør det samme hos hunde. Og mht variation ved at skifte mellem forskellige tørfodermærker. Tjaaa bum bum; ofte er det jo de samme ting der fyldes i såååå den helt store variation giver det nok ikke smiley
    Jeg har gennem årene til mine forskellige hunde oftest fundet varianter fra Hills og Royal Canin, som mine hunde har trivedes bedst på. Jeg har faktisk kun haft en enkelt hvor det var et kornfrit og svinedyrt foder der var bedst (Acana en eller anden variant udelukkende med fisk).
    Jeg gider nu ikke gå og ærgre mig over at betale for korn, så dyrt er det da heller ikke. Og putter man sine miljø og klimabriller på så er det da langt bedre at fodre sin hund med korn end med oksekød smiley

• #115   13. jul 2016 Jinx - uha det ved jeg skam godt. Men der er jo nogle af de der megadyre kornfrie mærker der gør en dyd ud af at fortælle historien om at de indeholder kød fra diverse 'free range' køer, lam, heste, vilde rådyr osv osv. Og folk køber den og har billedet i hovedet af at foderet nærmest ligefrem er lavet af culotter og fileter.
    ....ofte er der sammenfald til 'klimavenlige' holdninger smiley
    Set med mine briller er slagteriaffald ikke nødvendigvis dårlig kost og meget af det var noget der i gamle dage ville have indgået i human ernæring smiley

• #117   13. jul 2016 Men der er jo massere af hunde der gennem tiden er blevet gamle, ikke har haft ret mange sygedage, trivedes godt og haft aktive hundeliv på helt almindeligt hundefoder indeholdende både korn og 'affald' og diverse konserveringsmidler smiley

• #118   13. jul 2016 #113

Så meget spot on smiley

Og ja, det er da klart et vægtigt argument, at min hund MÅSKE udvikler cancer når den bliver 35 år ... eller noget ...

Jeg har aldrig læst på landbohøjskolen, men jeg heldigvis fra en tid hvor man brugte den sunde fornuft langt mere end tilfældet er idag - og hvor det ikke var såå infamt indviklet som nogle (heldigvis ikke alle), gør det til smiley

Brug det der virker til din hund - ikke hvad DU synes den bør æde ...

• #119   13. jul 2016 "men jeg heldigvis fra en tid hvor man brugte den sunde fornuft langt mere end tilfældet er idag - og hvor det ikke var såå infamt indviklet som nogle (heldigvis ikke alle), gør det til " - tror måske ikke at vi kommer fra så forfærdeligt forskellige tider smiley

• #121   13. jul 2016 Hvis du forventer kommentarer på dine indlæg må du oversætte dem til dansk.

Jeg gider ikke bruge tid på - jeg kan ikke - læse fagtekst på andre sprog end dansk.

Jeg kan ikke huske hvem der snakkede cancer - kig selv tråden igennem, det er noget længere oppe det står smiley

Jeg nedgører ikke noget, Jinx - jeg kigger på HUNDENE - jeg kigger på deres sygedage, jeg kigger på det de bliver brugt til, jeg kigger på deres holdbarhed (hvor mange skader får de), jeg kigger på deres levealder.

Hvis det er "tosset", jamen så er det jo bare det jeg er smiley

Jeg fra min side kommer aldrig helt til at forstå, hvordan man tror at hundene lever deres liv efter hvad der står i en bog / hvad der står på nettet.
    Jeg synes det er langt mere interessant at se på hvordan hundene rent faktisk lever - og så agere ud fra det.

Min ældste hunds far er 14½ - han har været VM-deltager i IPO x mange - han har været deltager til de tyske mesterskaber x endnu flere (han er fra Tyskland) - han burde være slidt ned til sokkeholderne qua den hårde sport og de hårde belastninger han er blevet udsat for - men det er han sjovt nok ikke. Han var i marts med på skiferie med sin familie og spænede hver dag med på ture på en 10-20 km ... Klart, han har nogle formidable gener - ingen tvivl ..
    Men det spændende var også hvad han egentlig er blevet fodret med igennem livet.

Gæt engang smiley

Men - jeg kan naturligvis ikke afvise, at han når at udvikle allergi, adfærdsændring, lever og nyresygdomme inden han formentlig snart udånder .. meeen - jeg tror sq ikke helt på det smiley

Det synes jeg til gengæld er "tosset" ikke gør nogen som helst former for indtryk .. men fair nok - han passer ikke ind i jeres opfattelse af hvordan tingene hænger sammen ...

• #124   13. jul 2016 Hvorfor ?

Fordi der engang imellem ikke findes "naturlige alternativer".

Fordi det er det optimale for ens konkurrencehund, når man taler energi, udholdenhed og koncentration (hvilket jo hænger sammen med de to først opremsede ting).

Fordi man tager mere hensyn til hvordan Fido har det nu, end hvordan han MÅSKE får det om 15 år.

Fordi man er så dum at man tillader sig at lade erfaringer tale, snarere end opslagsværker og internettet ?

Jeg har ikke det endelige svar for samtlige personer - men de her dækker klart et godt udsnit af en del af grundene.

Hunde og katte kan iøvrigt ikke tåle helt de samme ting - men det er nok uvæsentligt lige her smiley

• #126   13. jul 2016 Mon det er muligt for dig at acceptere, at jeg har set for meget evidens, både hos mig selv og andre, der dyrker den samme sportsgren til at jeg på nogen måde har lyst til at skifte foder, når det nu fungerer så godt som det gør - og at mine tidligere konkurrencehunde kan "sparke røv" nånr det er påkrævet ?

Det er fair nok at du ikke forstår hvad jeg skriver - såvidt jeg er orienteret, har du ikke en hund, du bruger til noget fysisk krævende i samme omfang som jeg gør det - og derfor er det nok lidt svært for dig at forstå, hvor meget der kræves af en sådan hund.
    Derfor - når Fido funker på foderet så får Fido det foder.
    Er der andre, som kunne "gøre tricket" ?

Muligt - men efter at jeg med min "eks-konkurrencehund" var igennem WB, Acana, TOTW, og WB kan jeg sige, at de ihvertfald ikke kunne.

Sålænge jeg kan se at mine hunde ikke falder døde om af adfærds-nyre-lever problemer i en tidlig alder - sålænge jeg kan se at de kan præstere - sålænge de kan lide deres mad ... ja, så er det det de får.

• #127   13. jul 2016 Jamen når der ikke er et naturligt alternativ der virker, må man så?? Jeg har skam været hele fodermøllen igennem. Hills virker bare bedst for MIN hund. Han er såmænd også stadig konkurrencehund og kan sagtens sparke røv når han skal på. Er det så ok, eller skal man fortsætte den evige jagt på et kornfrit politisk korrekt foder, på bekostning af sin hunds trivsel?

• #128   13. jul 2016 Hvor er det bare træls, at en fodertråd som denne her - og samtlige andre (!!) - bliver incitament til lige at nedgøre andre. Som tråden skrider frem lyder det mindre og mindre som oprigtig interesse, og mere som en undskyldning for at kunne udgyde lidt spydigheder. Måske det slet ikke har været meningen - men jeg synes du har en tendens til at blive ret ubehagelig over for andre, Martine, især i Karinas tråd.
    Ærlig talt, jeg fodrer med det der fungerer for min hund, og som jeg har forstået det så fodrer alle andre også med det der fungerer for deres hunde - kan ikke helt se den store diskussion over at foretrække kornfrit eller ej, når bare hunden fungerer på det smiley

• #130   13. jul 2016 Jeg vil gerne benytte lejligheden til at ytre min utilfredshed med, at nogle brokker sig over, at andre har divergerende anskuelser.
    Dette åbner så en mulighed for 4. generations brokrøve, der meget vel kan have identitetssammenfald med 2. generations øffere. smiley

• #131   13. jul 2016 Jeg kan ikke forventes at stå til regnskab for hvad I læser jer frem til - og hvad I kan forstå eller ikke forstå smiley

INTET sted har jeg skrevet at jeg synes at folk skal fodre deres hunde med det samme som jeg gør - INTET sted har jeg påstået, at det jeg vælger er det korrekte for jeres hunde - at I kan få det til det, må dæleme stå for jeres egen regning og afskrives som et udtryk for fri fantasi.

Derimod har jeg fået at vide x flere, at det JEG fodrer med er forfærdeligt og at jeg burde lade være med det, for min hund får både adfærdsvanskeligheder, den får nyre- og leverproblemer og jeg betaler iøvrigt alt for meget for nogle *biip* ingredienser.

Man forventer åbenbart at jeg siger ja ja ja .. og måske slutter med et "amen" og farer ud og køber vildt ind af kornfri produkter, SELVOM jeg har prøvet en 5-6 stykker af dem, og kan SE OG MÆRKE, at de ikke dur på mine hunde.

Jeg "foretrækker" ikke noget specielt foder til min hund - jeg "benytter" det, der gør af den kan fungere på den måde jeg forventer .. hvis det er med korn er det sådan - hvis det er uden er det sådan.
    Hvad I propper i jeres hunde - jamen knock yourselves out - det gider jeg da ikke forsøge at bestemme.

Men jeg kan efterhånden forstå det derhen, at medmindre man smider sig fladt på ryggen og erkender at man bestemt tager fejl, er en løgner og at ens hund fejler et eller andet - så er man "grov og ubehagelig" ..

Fint nok - så er det det jeg er .. den vidensbank der findes herinde er ganske begrænset og der skal lidt mere evidensbaseret fakta på bordet, før jeg smider håndklædet i ringen og erkender at jeg tog fejl smiley

Beklager ...

Men hvordan er det I plejer at sige herinde ... "hvis mine indlæg generer, så spring dem over" smiley

• #134   13. jul 2016 Jeg mener bestemt ikke at dine hunde fejler noget, at du er en løgner, at du tager fejl eller andet (tager fejl om hvad??) - jeg mener jo netop, at det er fint hvis man fodrer sin hund med det den fungerer på, og jeg er ret ligeglad med om folk har præferencer eller ej, bare det man vælger så FUNGERER smiley

• #136   13. jul 2016 Beklager at du ikke forstår hvad ordet "såvidt" betyder ......... det indikerer at jeg muligvis kunne tage fejl.
    Mao - intet gætværk herfra - jeg har læst hvad du har skrevet om din hund, både her og på facebook, derfor "såvidt". Jeg kan jo ikke vide om du skriver noget, der reelt ikke passer.

Jeg kan ikke lade være med at more mig lidt over at du bliver provokeret af, at jeg siger at du ikke har en hund, der skal yde ligeså meget som mine i konkurrence og træning dertil.
    Men du kommer nok til at acceptere, at sådan hænger tingene sammen. Jeg fodrer jo heller ikke mine pensionister på samme måde som mine aktive konkurrencehunde - det siger lidt sig selv.
    Der er stor forskel .. men det vil du nok heller ikke helt forstå.

Jeg har fundet et foder der gør, at min hund kan yde det der kræves til træning og stå distancen i en konkurrence - jeg har ingen frygt for at han udvikler sig til en nyre eller leversyg adfærdskatastrofe - jeg har set for mange hunde, både mine og andres, på samme foder der har levet lange og aktive liv uden problemer.
    Mao jeg har ingen lyst til at begynde at rode rundt i søgen efter noget, jeg ikke behøver - jeg kigger på min hund og er han som han skal være, så er det fint for mig.

Jeg har været indover andre fodertyper til min eks-hund - med det resultat at han mistede energi og vægt, med mindre han åd urimeligt store mængder foder.
    Tilbage på det vanlige - så var han som han skulle være.

Min hvalp - på RC skider han mindre end han gør på Essentials og det er ikke ligeså lindt, men er udover det "ens" på alle andre områder. Så han får naturligvis RC.

Og nej - heller ingen frygt for lurende katastrofer med ham ...

Jeg kigger - som jeg efterhånden har skrevet så mange gange at enhver forlængst burde have forstået det - på hunden.

Beklager at den er så svær for dig at acceptere.

• #140   13. jul 2016 Øhhh... Facebook???? Jeg skriver ikke noget på facebook omkring min hund/hunde og deres aktiviteter så der må du have forvekslet mig med en anden.... faktisk tror jeg aldrig nogle sinde jeg har lavet et oplæg på facebook da jeg aldrig bruger det.

Så blander jeg dig sammen med en anden med boxer - sorry.

Nej, hvordan kommer du frem til det ? Jeg forsøger bare at forklare dig, at det er enormt vigtigt at en hund fra hvilken jeg kræver meget fysisk og psykisk udholdenhed og koncentration, får noget der gør, at den kan goutere de krav jeg stiller til den.
    Når jeg finder et foder, der virker, er det da imo ualmindeligt dumt at skifte væk fra det .. blot fordi den MÅSKE .. osv osv .. når jeg ovenikøbet har set / selv har haft, adskillige hunde, også aktiv i konkurrencer, der benytter dette foder og fungerer upåklageligt på det.

Min søde gamle Cane Corso tæve på 11 år - som også altid har fået RC og til dd 7-9-13 ikke har haft en sygedag, pånær da hun for 3 mdr siden fik fjernet livmoderen, kræver jeg ikke noget af. fysisk. Hun skal bare loppe rundt og hygge, så krav til hendes foder er naturligvis ikke ligeså højt som det, jeg sætter til det min konkurrencehund (kommende, han er kun hvalp lige nu).

Det er da logik ???!!!

Så jo - for mig er mine holdninger da bestemt legitime - jeg har ikke oplevet en eneste hund der fik problemer grundet RC, så hvad er det du mener at jeg skal frygte i den forbindelse ?

• #142   13. jul 2016 Jamen HELT enig i dit sidste indlæg.

• #144   14. jul 2016 Lenschow -
    Jeg kender kun Scherk og Skogster smiley

Hvorfor ikke .. jamen jeg har skam fodret råt til en af mine hunde. Igennem 9 år ovenikøbet.
    Jeg gjorde det, fordi han udviklede allergi og en af mine venner fortalte mig om det rå - så prøvede jeg det, for ellers havde jeg aflivet min hund. Det virkede heldigvis, så det levede han på i de 9 år.

Jeg er bare ikke så imponeret af det - jeg synes først og fremmest det er enormt besværligt. Jeg købte mit kød i Vipperød, bor selv i Vordingborg. Der er langt imellem Vipperød og Vordingborg. Dernæst skulle jeg ha en ekstra kummefryser stående, for jeg købte jo stort ind når jeg købte.
    Det var så to ting, som trak med på det negative.

Det tredje var hunden - jeg fik ikke nok energi på ham på den måde. Op til udtagelser og DM/VM skiftede jeg over til RC4300 og det var som at give ham et boost, hvor han virkelig "kom i stødet".
    Det var jo fint nok - men det fortæller mig jo bare, at han ikke blev fodret optimalt og egentlig gik rundt og manglede det, der skulle til i forhold til hvad jeg forlangte af ham.

En anden ting - alle de ting som folk siger "ingen afføring, høj ædelyst, fantastisk pels osv" .. mja, han åd det da, for efter 14 dage hvor han spiste udelukkende for at overleve, fandt han ud af, at han ikke fik andet. Det var frygteligt, for han elskede sin *biiiip* e RC, og vænnede sig aldrig helt til det her rå.

Og så bruger jeg foder i min træning - til spor, til lydighed - og det går bare ikke helt med det rå lige der.

Jeg er af den overbevisning, at hvis man ikke har en allergi-hund, så er råt ikke den bedste måde at fodre. Så jeg ville aldrig overveje at smide en af mine på tørkost-hunde, over på rå, hvis de ikke fejler noget.

Det betyder ikke, at de ikke får rå ting. Jeg havde stadig tilbage i fryseren da min hund blev aflivet, og det får den nye hvalp og min ældste hund da noget af. Alt andet ville være skørt.

De elsker det smiley

• #146   15. jul 2016 Jamen så kan det da snildt være at det var noget øv jeg købte i Vipperød - hvem ved ?

Jeg er heller ikke religiøs om RC - men har heller ingen grund til at ændre noget der virker smiley

• #148   15. jul 2016 Jeg tror iøvrigt ikke at det havde noget med sukkerafhængighed, som du kalder det, at gøre.
    Jeg tror måske mere, at det havde noget at gøre med, at jeg købte noget kød-"mos" som seriøst så ækelt ud, men jeg anede ikke noget om hvordan og hvorledes den gang. Jeg kan seriøst ikke huske hvor jeg købte det ??

Det hjalp da jeg fandt Vipperød slagteriet - det er jo reelle stykker kød og dem ville han godt æde, selvom han helt tydeligt foretrak tørkost, også andre mærker end RC.

Og mht at det blot var "forkert" råt - nej, det tror jeg heller ikke. Jeg tror ikke på en toptunet konkurrencehund på råt - den kommer altså til at mangle energi.

• #150   15. jul 2016 Iditarod Løbet må vel nærmest være ekstrem-sport for hunde. Ifølge denne blog, så gennemfører hundene den primært på råt kød.... Der er selvfølgelig også forskel på kosten, for et menneske alt efter om det er sprint eller langdistance.. Men noget kan de da ihvertfald yde på råt smiley

http://voyce.com/blog/medical-monday/what-do-dogs-eat-during-iditarod-trail

profilbillede
  • #153   15. jul 2016 Okay skulle ha sagt det tydeligere - en toptunet ipo-konkurrencehund på råt.

Vi kan forhåbentlig blive enige om, at det der kræves af en 100 meter sprinter, ikke er det samme som det, der skal til for en marathonløber (uden slæde).

Ipo hunden skal give max gas over en kort periode - slædehunden skal ikke komme med en koncentreret kraftudfoldelse, men skal derimod være udholdende over et længere forløb.

Disse to ting kan ikke sidestilles - og der er hos RC, for nu at nævne dem, da også forskel i de fodertyper der anbefales til disse to former for sport.

• #155   15. jul 2016 Hvis det ender ud i ti spørgsmål til professoren uden at du forholder dig til det jeg skriver med andet end modspørgsmål, bliver debatten lidt ensidig Jinx.

Nu har jeg efterhånden lært at det at "fremhæve" ipo er no-go, men jeg vover alligevel pelsen og gør endda brug af din metode.

Kan en hund der befinder sig i en drift og ikke skal skifte imellem drifter og iøvrigt ikke skal koncentrere sig om andet end at løbe ligeud, sidestilles med en, der skal yde max kocentrationsmæssigt, skal kunne skifte imellem drifter mange gange i løbet af omtrent 7-8 minutter, og været fysisk OG mentalt udfordret og belastet fra start til slut i det tidsrum?

Hvis du mener ja, tja så kan du sagtens sidestille en ipo og en væddeløbshund smiley

• #156   15. jul 2016 "Hvad så med Greyhounds.. kan de sidestilles med en toptunet IPO hund?" Kort sagt NEJ.

• #158   15. jul 2016 Ja Jinx - du viser jo gang på gang, at du ikke kommer med en masse tillægsspørgsmål til de ting jeg skriver, men bare tager det for gode varer smiley

Beklager at jeg gjorde mig den ulejlighed at forklare HVORFOR de ikke kan sidestilles.

Kommentér på:
Lidt om mad til Fido

Annonce