3.969 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 104 Svar

Kornfrit, hvorfor? Kornfrit, hvorfor?

Ja, jeg ved godt at der er ca 6000 aktive fodertråde lige nu, men har lige et lille spørgsmål nogen af alle fodereksperterne måske kan hjælpe mig med smiley

Hvorfor er det SÅ vigtigt at hunden ikke får korn? De fleste typer af kornfrit foder er i stedet fyldt med kartoffel eller søde kartofler, er det ikke lige så slemt?

Jeg troede det var kulhydraterne der var problemet, men det er måske noget helt andet?

Jeg er med på at nogle hunde han have svært ved hvede og måske majs, men kan stort set alle hunde ikke klare ris og byg?

Hvad med lagermider, er de ikke lige så meget i det kornfrie som i det med korn?

Selv fodrer jeg både med og uden korn. Jeg vælger ikke et foder hvor majs og hvedemel står som de første ingredienser, men at de står lidt nede af ingredienslisten har jeg ingen problemer med.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kornfrit, hvorfor?
  • #2   13. jul 2016 Jeg har også tit undret mig over hvorfor mange fravælger foder med majs, og hvorfor kartoffel i foderet skulle være så meget bedre.
    Men ligesom dig så ser jeg helst ikke at det er førsteingrediens smiley

• #3   13. jul 2016 Som også Anne skriver, hvorfor betale penge for noget som hunden ikke kan omdanne til noget brugbart for den.

Man betaler en vis kilopris for foderet, og den vil jeg gerne betale for råvarer af god kvalitet som hunden kan optage i sit fordøjelsessystem. Korn kan de ikke optage, så......

Jeg vælger så af ovenstående grunde også at købe foder med ret lille indhold af diverse kartofler etc., det skal være det høje kødindhold, der retfærdiggør den relativt høje kilopris, som der nu er ved kvalitetsfoder.

Lagermider stammer udelukkende fra tørret korn, hø m.v. og ikke fra tørret kød, så det besvarer vist dit spørgsmål.

• #4   13. jul 2016 Vores fb reagerer allergisk, samt fælder overdrevet ved brug af foder med korn, så det giver sig selv
    Personligt vil jeg bare have at kød er det der er mest af, ikke korn og ikke benmel

• #5   13. jul 2016 Nu er det korn der er i hundefoder jo forarbejdet så hundene rent faktisk kan udnytte det protein der fx er i det.
    Og at der kan udvikles 'allergi' mod det hænger ikke sammen med om det kan udnyttes eller ej. I virkeligheden er det så heller ikke allergi, men en overfølsomhed (og de to ting er faktisk ikke det samme smiley ). Overfølsomheden for korn hænger oftere sammen med tilstædeværelsen af diverse fx svampetoxiner som jo altså ofte kan forekomme i korn eller sådan noget som lagermider som mange hunde reagere på.
    Og jo lagermider kan også forekomme i kornfrie produkter, da disse fx kan indeholde alle mulige og umulige urter og sådan noget som kartoffelmel, MEN det er primært noget der hænger sammen med oplagring før forarbejding og derfor vil det primært være noget der forekommer hvis et foder indeholder byg, hvede, ris eller majs.

• #7   13. jul 2016 For mig handler det om at jeg ikke vil proppe mine dyr med så meget stivelse. Juice har kun fået kornfrit da han fik tørkost, og det var for at undgå eventuelle allergier. Emma har engang fået foder med korn i, og der kunne jeg se at kornene kom hele ud, med afføringen.

Jeg ser simpelthen ingen grund til at betale så mange penge for noget, som hundene alligevel skider ud igen. Desuden døjede Emma også med en del hår mave, da hun fik foder med korn i.

Udover det, så er jeg nok også en anelse skadet fra da jeg havde hest. Min gamle hest Capone havde astma, og måtte under ingen omstændigheder få korn. Min pony fik en hjernedød unødvendig energi af korn og Acasilla krybbebed utrolig meget når hun blev fodret med korn. Korn har derfor altså absolut intet godt gjort for nogen af mine heste, og derefter ej heller for hundene. Så her i huset er korn et No go, uanset hvad folk så ellers kan komme med af taler for at korn ikke er så slemt som jeg mener det er smiley

• #8   13. jul 2016 Hvis Fella spiser korn, får hun store væskende blærer i ørene, der gør ondt, samt en ildrød mave, der bliver kløet i stykker

• #10   13. jul 2016 Fordi det er på mode.
    Selvfølgelig er der hunde der er overføsomme overfor det.
    Men 90% af dem der køber det, køber det kun fordi det lyder som det bedste

• #12   13. jul 2016 "og der kunne jeg se at kornene kom hele ud, med afføringen. "
    Det lyder da godt nok sært, normalt putter man jo kornet i hundefoder i form af et melprodukt smiley
    "Vil kun fodre med korn, hvis det er fordi min hund pludselig udvikler en super underlig allergi overfor proteiner og den slags"
    Nu er der jo også protein i korn. Aminosyresammensætningen er bare lidt anderledes (samme aminosyrer bare forskellig fordeling) smiley
    At heste kan få for meget energi af en fodring indeholdende for meget korn er et gammelkendt fænomen. Det handler ikke om overfølsomhed overfor korn, men om at mange heste slet ikke har brug for al den energi pga manglende fysisk arbejde. Krybbebidning er fx et stress-symptom. Og ja, stress forværres hvis man har en masse indestængt energi.
    Og mht kræftfremkaldende antioxidanter så er det ikke noget der når at blive et problem for en hel normal hund med en helt normal livslængde. Og desuden er det langt fra givet at noget der fremkalder kræft hos en art gør det samme i en anden (og så vidt jeg ved er det kun hos mennesker at der er lavet videnskabelige undersøgelser der dokumentere antioxidanters kræftfremkaldende effekter).
    Jeg tror hele 'kornforskrækkelsen' både til vores hunde og os selv hænger sammen med uvidenhed og ikke så meget fakta. Lige pt er det i vesten 'in' at undgå korn og glutenallergi er kommet på mode smiley
    Rent personligt trives jeg uendelig dårligt, hvis jeg ikke får mine havregryn til morgen og en skive rugbrød til frokost smiley

• #13   13. jul 2016 Jeg er som sådan ikke "kornforskrækket", men da jeg har en allergihund, prøver jeg pt. at fodre så "rent" som jeg kan. Altså mest muligt kød og mindst muligt "andre sjove ting".
    Dåsemad køber vi også kornfrit og godbidder er kun tørret kød.
    Med de forbehold har jeg pt. en allergihund uden symptomer. Maven har det godt og afføring er 1-2 gange om dagen.

• #14   13. jul 2016 Min hund kan slet ikke tåle hverken ris, korn , majs, kartofler eller soja. Ej heller de mærkelige urter der kan forekomme i tørfoder. han kan heller ikke tåle kylling. Så han er på RC anallergic, lavet på hønsefjer, der er ikke skyggen af kød i det. Men der fungerer og hunden er glad for det

• #15   13. jul 2016 Hønsefjer? Er der overhovedet næring i det? smiley

• #16   13. jul 2016 åbenbart, for han trives fint på det. Nu er de jo knust så kroppen ikke reagerer på det, det hedder vist hydroliseret

• #17   13. jul 2016 Ja, da der er næring i hydrolyseret fjermel. Fjer består jo af en ret stor del protein og i hydrolyseret form er dette fint optageligt. Det er faktisk en rigtig god proteinkilde med en høj fordøjelighed.

• #18   13. jul 2016 Mette Marie du har helt ret i at det normaltvis er meleret, så man på pillen ikke kan se at der er korn i. De produkter vi har prøvet på Emma hvor stivelsen var meleret, fik hun hård mave af.

Men vi har også haft en variant, hvor det ikke var meleret. Der var majs og to sorter korn, som nærmest bare var blevet blandet med kød og de andre ingredienser, og derefter formet til pillen. Den ene kornsort lignede noget der var blevet hakket groft, og den anden sort var nærmest åbnet i den ene side, langs med den rille der var på kornet.

Det foder duftede ufattelig godt, og vi forsøgte det netop fordi hun fik hård mave af de melerede udgaver. Det var inden jeg fik færten af kornfrie produkter. Vi gav knap 600 kr for 15 kg, kan desværre ikke huske mærket. Hun fik det i en uge og så smed vi resten ud, simpelthen fordi hun sked halvdelen af ingredienserne ud igen.. smiley

• #19   13. jul 2016 Som Mette Marie siger, så er kornet vel varmebehandlet, så hunden kan udnytte det, så helt uden nytte er det vel ikke.

Hunde kan self få glutenallergi, men er det der ud over ikke generelt forskellige proteinkilder hunde bliver allergiske overfor?
    Jeg har også svært ved at forestille mig, at der er SÅ mange hunde der ikke kan tåle korn, at man ligefrem skal advare mod det til sunde og raske hunde.

Jeg tænker at et tørfoder helt uden stivelse vil have svært ved at hænge sammen, sådan rent fysisk og kan da også se, at der er omkring 20 % stivelse i de kornfri fodertyper jeg lige kan finde, det er da også en sjat.

• #20   13. jul 2016 Personligt fodrer jeg med Hike og som regel deres kornfri serie, blandet med hvad vi vinder, æg, rester fra afensmaden, slagteriaffald, fra egne slagtninger: slag, nakker og halse, vinger, nyrer, hjerter, lever, kråser, føder, ører og kaninforben mm

Det fungerer fint, på trods af at jeg har en med mideallergi.

• #21   13. jul 2016 Jeg tror hele 'kornforskrækkelsen' både til vores hunde og os selv hænger sammen med uvidenhed og ikke så meget fakta.

Jeg tror du har endda RIGTIG meget ret smiley

• #23   13. jul 2016 Har rovdyr behov for ris, majs, hvede..??

Det ved jeg ikke, måske har den ikke direkte brug for det, men hvis hunden kan udnytte majs, ris osv, hvorfor kan det så ikke bruges?

Har den mere brug for kartofler, søde kartofler, ærter, tapioka eller andre grøntsager?

• #25   13. jul 2016 Er hunde 100% carnivor?

Så vidt jeg ved ikke 100 %, den er mere altædende, end fx kattedyrene, men mere carnivor en fx brun bjørn.

• #27   13. jul 2016 Annø - det ved jeg faktisk ikke. Men der er da mange hunde, som helt selv vælger at plukke/spise ærter, jordbær, æbler, brombær osv.

• #32   13. jul 2016 mine elsker at stjæle de søde bær fra haven, helst jordbær og brombær, solbær og ribs må vi beholde for os selv smiley

Gåselorte spiser de også gerne, hvis de får lov

• #33   13. jul 2016 Min hund har lagermide allergi (er priktestet) og fungere godt på kornfrit. Men jeg skal ikke kunne sige mig fri for, at jeg nok godt kan være lidt farvet af, at læse/høre om hvor meget bedre det er for hunden at fodre med kornfrit.

• #34   13. jul 2016 1. Det er billigt fyld, og jeg gider ikke betale overpris for foder fyldt med det
    2. Det er dårligt optageligt, og jeg gider ikke samle gigantiske lorte op flere gange om dagen.
    3. Lagermider.
    4. Jeg har en allergiker, og der er ingen grund til at hælde hvede og majs på hende.

Jeg er bestemt ikke fanatiker, og jeg bliver ikke bange for f.eks. ris, og da slet ikke til Myrna, men der er immervæk ingen grund til at betale for fyld, hvor mængderne er korn langt overstiger mængden af kød.

At sige at det bare er mode, er noget pjat.

• #35   13. jul 2016 Nanna elsker både gæs og deres efterladenskaber, gæssene elsker ikke hende smiley

profilbillede
  • #37   13. jul 2016 JEG fodrer kornfrit af mange grunde, men ikke grundet påstået mode eller fordi det skal lyde smart.

Jeg fodrer kornfrit fordi det er det mine hunde trivedes bedst på.
    Minimalt med afføring, flot pels og det er noget mine hunde kan lide at spise.
    Samtidig er det så en bonus for mig at vide at mine hunde får et ordentligt foder med højt indhold af kød, samt ingen korn som de alligevel ikke kan optage.
    Hvorfor betale for noget der ryger direkte igennem hunden?
    JEG vil ikke betale overpris for en sæk korn, når jeg kan vælge så mange bedre alternativer som endda mange gange faktisk er billigere, trods det at der er en høj procent af kød i.
    RC feks. sælger deres foder på navnet og ikke på deres indhold i foderet og det er sku trist.

Samtidig er jeg glad for at variere maden for mine hunde, og der synes jeg ikke at en sæk korn går specielt godt hånd i hånd med vådfoder af god kvalitet eller råt.

Men jeg er ikke fanatisk og af godbider får mine hvad jeg støder på i supermarkedet, de får også rester af mine mad.
    Men det føler jeg også godt at jeg kan tillade mig, netop fordi deres foder er i orden.

• #39   13. jul 2016 Argumentet med lortestørrelsen er lidt søgt efter min mening. Jo, lortene bliver større hvis foderet er fyldt med emner der decideret passere lige igennem som fx roetrævler. Men når der er tale om forarbejdet korn, der har en fin optagelse, såååeee holder den altså ikke helt smiley Perle på 35 kg fodres med ca 400 g tørfoder dagligt (Royal Canine Maxi Adult). Hun lægger to klatter dagligt der ikke fylder ret meget i hånden når man samler dem op.
    En af de højt besungne kornfrie varianter jeg prøvede til min gamle Daffytøs, der led af gevaldig tør hud, gav altså nogle helt enorme dynger lort fra en hund på 15 kg.
    Og nej, hunde er ikke stickt carnivore som fx katte, men heller ikke så omnivore som fx brune bjørne og nej, de har ikke noget decideret behov for vegetabilske fødeemner. Men det er ikke det samme som at de ikke kan udnytte det, hvis det gives i en form hvor det er muligt for dem at optage det.

• #40   13. jul 2016 "jeg fodrer "kornfrit" (råt) fordi det for mig er vigtigt at vide præcis, hvad mine vuffer får at spise - på samme måde, som jeg er kræsen med hvad jeg selv putter i hovedet."
    Det er da langt det bedste argument istedet for alle de mere eller mindre hjemmestrikkede teorier.

• #41   13. jul 2016 Det er ikke søgt.
    Vi er altså nogen der har øjne i hovedet.
    Mens mine er ved at skide sig halvt ihjel på foder med korn i (Ikke tynd mave, bare store mængder) så er det minimalt hvad der kommer ud i den anden ende på kornfrit.

• #42   13. jul 2016 Jamen jeg er enig med Pia.
    Jeg vil ikke fylde mine hunde med korn, derfor kornfrit. (Og råt og vådfoder.)

• #44   13. jul 2016 Nej.
    Mine skider 1-2 gange i døgnet på kornfrit.
    På råt kommer der nærmest intet ud, det er jo lige så jeg tror hundene er defekte når det sker smiley

• #46   13. jul 2016 Men stadig Mette Marie, når nu kg prisen for hundefoder indeholdende korn af ofte ringe kvalitet ofte overstiger kg prisen på f.eks. forarbejdede 1. klasses økologiske havregryn eller dejligt frisk rugbrød, hvorfor så ikke give hundene disse ting oveni eller ved siden af tørfoderet.

Det benytter jeg mig af sammen med f.eks. de rester af kogte/stegte grøntsager som vi har til rest fra vores egen mad. Oveni kommer så råt af diverse typer plus et par typer godt tør- og ditto vådfoder.

Hundene synes det er herligt med variationen, og jeg synes afgjort det er bedre både økonomisk og kvalitetsmæssigt.

• #48   13. jul 2016 Den forskel kan jeg faktisk også se pt. Vi passer en sød og dejlig bernertøs og hun får RC imod mine tøsers kombi af råt/tørt/div. Mængden er nogenlunde den samme, hvis man kigger på kaloriebehovet, men hendes output er ca. dobbelt så stort som mines.......
    Så tørfoder med høj kødandel sammen med forarbejdet brød/grønt og råt kød m.v. giver altså også et mindre output....

• #49   13. jul 2016 Det er da sjovt, Mette Marie. Jeg ser det stik modsatte. Har hundene fået foder med højt kornindhold, så er lortene gigantiske og hyppige, så dit argument er vel ligeså søgt.

• #50   13. jul 2016 Det er egentlig også sjovt at fodertyperne med korn i, der er nærmest intet kød i.
    Burde man ikke kunne putte begge dele i? Eller er det for dyrt?

• #51   13. jul 2016 #44
    *ahem* TROR at dine hunde er defekte?
    Janni, de ER defekte.. Det troede jeg snart var banket ind i knolden på dig smiley

• #52   13. jul 2016 Har du ikke en hund du skal nusse om? smiley

• #53   13. jul 2016 Multitasking smiley

profilbillede
  • #54   13. jul 2016 Blærerøv smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #55   13. jul 2016 Flere gider ikke betale overpris for foder med korn. Det samme kan man sige om foder uden korn. Man har for længst fundet ud af,at der er et marked for foder uden korn. Nu kan man så skrue prisen op bare der står uden korn på posen.

Jeg har set hunde spise kartofler,æbler og majs.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#57   13. jul 2016 Pointen er at den i naturen vil leve af det der er. Her vil den ikke kun få store kød stykker hver dag.

• #61   14. jul 2016 "Det er da sjovt, Mette Marie. Jeg ser det stik modsatte. Har hundene fået foder med højt kornindhold, så er lortene gigantiske og hyppige, så dit argument er vel ligeså søgt. "
    Ja, mit argument er lige så søgt. Min pointe er at man ikke kan udtale sig om noget generelt ud fra sin egen hund smiley

@"En hund kan overleve på vegansk mad, så selvfølgelig optager den noget. Korn er bare ikke så letoptageligt som kød. "
    Jamen altså hallo: Det korn der er i hundefoderet er jo stærkt forarbejdet på en måde, så hunden sagtens kan optage det så at sige at det ikke er så let optageligt som kød når konteksten er tørfoder giver altså ikke mening. Min Stormy fik knapt 200 gr dagligt af en stort set 'vegansk' kost pga nyresygdom. Han lignede altså ikke hund, der led af diverse mangler trods det af hovedbestandelen af hans kost var stærkt forarbejdet korn (ris, majs, hvede). Skideflot kondition, godt muskelsat, superflot pels, ingen skæl, et veritabelt energibundt, der leverede små faste lorte. Lortene var lyse pga det manglende kød, men det var faste og små, så hvis det er kriteriet for en god fodring så var hans fodring fin nok.
    Mht at Royal Canin er dyrt så undre det mig da en del ???? Jo, deres Veterinary Diets er dyre (Stomys foder kostede 690 kr for den store sæk og det betalte jeg altså gerne for at sikre at min hund ikke fik tilbagefald). Men de almindelige varianter er da ikke specielt dyre ? Jeg kan stort set altid finde Maxi Adult til ca 360 kr for 15 kg.

• #62   14. jul 2016 ligesom med whiskas her er korn bare en billig proteinkilde og nogle hunde er allergisk overfor den.
    Med whiskas er det bare vand der er billigt fyldstof.

• #64   14. jul 2016 Man kan jo også fundere lidt over det enorme antal hunde med -sarte- maver og foder-overfølsomhed/allergi - hvorfor mon det er blusset sådan op?

Før alt det her blussede op, var der ikke mange, der fodrede med kvalitets-tørfoder. De fleste hunde jeg kender til, levede af leverpostejmadder og rester fra aftensmaden, og så måske lidt Frolic eller hundechokolade, når det skulle være ekstra godt. Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde i min barndom hørte om hunde med allergi, dårlig mave osv.? DET er da også tankevækkende?

• #65   14. jul 2016 Spændende spørgsmål Pia.

Jeg vil jo helst give mine dyr det de fungerer bedst på og og som er nogenlunde naturligt for dem.

Har længe været på jagt efter et kaninfoder der ikke indeholder fiskemel og jeg fodrer fx heller ikke mine gæs med svinefoder, som mange ellers anbefaler: gæs er vegetarer og svin er altædende, så svinefoder er fyldt med fx benmel.

Selv om mine hunde er beregnet til at spise mest kød, lever de primært at tørfoder og ja, der er enten korn eller kartofler eller en anden stivelseskilde i, ellers kunne skidtet ikke hænge sammen.

Jeg ved godt at mange siger at det er helt unaturligt for hunden at spise kulhydrat, men jeg kan se på min unge hund, at han har mere energi på et kornholdigt produkt.
    Han er aktiv, træner en del og løber MEGET! Hans primære føde er hike active, den kornfrie variant, men de dage hvor jeg ved at han skal lave ekstra meget får han samme foder, men i den variant med majs og hvede.

Om den ekstra aktivitet jeg oplever på det med korn alene skyldes højt blodsukker ved jeg ikke, men jeg kender flere tyske hundefolk som sværger til højt kulhydrat indhold når der trænes enten fysiske øvelser eller hvis hunden bliver udsat for ekstra stress en periode.

Her skides der sådan ca samme mængde om det er den kornfrie eller den kornholdigt variant vi kører på og jeg har ikke prøvet at have ham udelukkende på korn-varianten i længere tid, så ved ikke om der gør noget for pels eller andet.

Jeg er jo trods alt enig i at det en hund skal have mest af er kød og animalske produkter.

• #66   14. jul 2016 Den med de sarte maver kan måske også have noget at gøre med måden man holder hund på i dag i forhold til for 20 år siden. Mine forældre og bedsteforældre han jo aldrig samler en lort op og ville kun vide at hunden havde dårlig mave, hvis den sked på gulvtæppet.
    Mine bedsteforældre har fx ALDRIG luftet deres hunde i snor, de blev lukket i haven eller kom med i bilen hvor de nu skulle hen og blev lukket ud der.

Hvis en hund havde lidt skæl eller kløe gjorde man heller ikke det store ved det.

• #68   14. jul 2016 Der er mange med slædehunde, der fodrer med Hike:
    http://www.hike.dk/hundemad/hike-original-hundemad/hike-original-active-30-24-hundemad-15-kg

Men i Grønland fx er jeg ret sikker på, at de stort set kun lever af fisk, sælkød, spæk osv.

• #70   14. jul 2016 Ok - så misforstod jeg. Du skrev bare bla. slædehunde i #67 smiley

• #72   14. jul 2016 Haha jeg skrev jo netop også bla. om slædehundene på Grønland smiley

• #75   14. jul 2016 Så fordi man bruger sin hund til en sport som kræver høj fysisk udholdenhed, men at man ikke lever af den - så er det ikke til at sidestille med en hund, der laver præcis det samme, men hvor ejeren lever af det?

Hvad så med en politihund, hvor ejeren dyrker ipo i sin fritid?

Og "natur-brugshund" ??

Er den anderledes end en "bare-brugshund" ??

• #76   14. jul 2016 Nu giver det ikke ret meget mening at sammenligne til fodring af slædehunde i Grønland. Deroppe er langt det billigste foder netop fisk, sæl, spæk ol.
    Hvorfor skelner i mellem brugsslædehunde og sportslædehunde. Hvori adskiller deres aktivitet sig fra hinanden ? Kræver det mere at være med på fangst end at trække slæden i Idatarod ? Eller andre lange løb ?
    Mht optagelighed af forarbejdet korn så er det jo sådan at fx aminosyren Methionin er den samme og optages på samme måde uanset om den kommer fra kød eller protein. Man kan sagtens forarbejde korn på en måde så tilgængeligheden af de enkelte aminosyrer er den samme for kroppen uanset hvor aminosyren kommer fra. Der findes oceaner af fodringsforsøg i landbrugssektoren (incl mink), der viser noget om optagelighed af forskellig bestandele af fx proteiner.
    Hvorfor synes i at hydrolyseret protein er så slemt ? Det er jo noget der kan bruges til allergihunde .....
    Jeg giver skam også mine hunde ben for at rense deres tænder og mine hunde får da også kødrester når vi slagter osv. Jeg er ikke nødt til at sende mine hunde til dyrlægen for at få renset tænder. At jeg fodre med noget som mange herinde anser for et underlødigt foder udelukker da ikke at mine hunde får fx lammeriben til at rense deres tænder.
    Jeg tror simpelthen ikke på at korn er såååå slemt for hverken hunde eller mennesker. Jeg tror på at fodre med det som hunden - og en selv - trives med.

• #79   14. jul 2016 "Og jeg siger jo netop også, at man blot kan forarbejde papkasser og plastic (hvilket ville løse en hel del miljø-problemer) så det kunne bruges som foder.
    Det er jo ligegyldigt, hvor proteiner/aminosyrer kommer fra. blot de kan presses til kugler og ædes."
    Ja, sådan er det jo rent faktisk smiley Lige bortset fra hverken pap eller plastik indeholder protein smiley

• #82   14. jul 2016 Mette Marie

Elsker dine indlæg - SÅ befriende med folk der ved hvad de taler om smiley

• #85   14. jul 2016 Nej, Vark det er du ikke den eneste der gør smiley

• #86   14. jul 2016 Jeg har det lidt sådan at jeg personligt mener at man skal fodrer med det man vil og med det ens hund trivedes på, så langt så godt.

Det provokerende for mig er at selvom jeg intet problem har med at folk fodrer med korn, for det er jeg ligeglad med, at JEG ikke vil fodrer med korn eller betale for det, det er jo mit problem, så er det trættende at os der fodrer kornfrit skal sættes i bås som værende med på moden og at vi kun fodrer på den måde fordi vi synes det lyder smart eller fordi vi er kornforskrækkede.
    DET er virkelig trættende at høre på.
    Lige så vel som folk der siger at deres hunde trivedes på foder med korn, lige så vel trivedes mine på foder uden korn.

Og JA, jeg er ikke fan af fodertyper med korn i, men det er ikke mit problem eller op til mig om andre fodrer med det og jeg mener ikke at folk er dårlige hundeejere eller andet af den grund.

• #87   14. jul 2016 Det er dælme lige så provokerende for os der vælger traditionelt hundefoder med kornprodukter, affaldsprodukter osv at blive sat i bås som dårlige hundeejere, der ikke vil vores hunde det bedste smiley Det er en holdning der er blevet luftet herinde adskillige gange smiley
    Mit problem er de 'saglige' argumenter, der ofte bruges, som der så i virkeligheden ikke er nogen velbelyst baggrund for.
    Jeg har det rigtig rigtig fint med argumentet om at det er da man føler at ens egen hund trives bedst på. Det er for mig langt det bedste argument.

• #88   14. jul 2016 Læs det sidste, jeg mener ikke man er en dårlig hundeejer grundet foder.
    Jeg har en kollega jeg er rigtig rigtig glad for og vi snakker meget hund, hendes får foder fra Lidl. Jeg ser ikke ned på hende af den grund.

• #90   14. jul 2016 Jeg har skam læst dit indlæg og det er ikke dig der har luftet den slags meget firkantede holdninger smiley

• #91   14. jul 2016 Nej, for så beklager jeg ihvertfald.
    Jeg mener ikke at man kan dømme udfra foder om en hundeejer er en god ejer eller ej.
    Jeg sætter ikke folk der fodrer med fodertyper med korn i, i bås, og det er derfor jeg finder det trættende at jeg derimod skal sættes i bås som kornforskrækket, med på moden eller at jeg kun fodrer kornfrit fordi det lyder smart, især når intet af det passer.

• #92   14. jul 2016 Men til gengæld vil jeg gerne stå ved at jeg synes det er skod når min hund er på en nyrediæt hvor 12 kg koster 640 kr og der ikke er noget kød i. Især når jeg er vant til at fodre kornfrit som er billigere end 640 kr for 12 kg.
    Men det må jeg vel også gerne syntes, det har jo intet med alle andre at gøre.
    Det er jo min personlige mening.

• #93   14. jul 2016 Mit problem er de 'saglige' argumenter, der ofte bruges, som der så i virkeligheden ikke er nogen velbelyst baggrund for.

Det er klart også dem, som får det hele til at stritte på mig smiley

Jeg kendte en gut engang - opdrætter af udstillingsschæferhunde - ham havde jeg respekt for.
    Han sagde, at han da fuldt ud var klar over, at hans hunde på ingen måde duede til ret meget brugsarbejde og at politiet ikke stod i kø for at købe dem. Men, som han sagde, han kunne bare ikke holde ud at have sådan noget "grimt lort" (her hentydede han til brugsvarianten af schæferhunde, som jeg havde dengang), for enden af sin snor.

Jeg var ikke enig med ham, men respekterede ham dog for at sige tingene som han mente dem.
    Ikke alt muligt ligegyldigt ævl, blot den rene vare.

• #94   14. jul 2016 .. og så forstår jeg heller ikke at man ikke kan kalde et foder for "skod" når man kan se, at det kan noget, som andre fodermærker ikke kan finde ud af.

Jeg ELSKER Hills J/D .. min gigtbefængte hund bevæger sig rundt på en helt anden måde, end inden jeg skiftede ham over på det.

Kæft, et godt foder det da er smiley

• #96   14. jul 2016 For "100 år siden" .. hvorfor ?

• #99   14. jul 2016 Aha .. eller noget smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#100   14. jul 2016 Sjov som man ser ting forskelligt. Jeg ser flere gange,at man nærmest kigger skæv til folk,såfremt de vælger foder med korn. Spørger folk til foder, lyder det tit. Brug den for der er ingen korn i. Eller. Jeg skal have et nyt foder,hvad anbefaler i?. Det skal være uden korn.

Og det er her jeg ikke forstår det. Hvorfor er det vigtigere, at der ikke er korn i fodret i forhold til,hvad hunden trives på. Det er da kun ejerens behov.

Og hvad med det vi selv spiser?. Det er sprøjtet og fyldt med det og det andet. Det spiser de fleste gladeligt.

• #106   14. jul 2016 ... Lige nu ligger min og æder sokker

• #107   14. jul 2016 Men Max, man anbefaler vel det man selv har god erfaring med?
    Så ja, derfor vil du da se mig forslå kornfrit i tråde. Intet underligt i det.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#108   14. jul 2016 Det er da underligt. Man aner ikke om det er det bedste til den hund. Flere har jo dårlige erfaringer med det.

• #109   14. jul 2016 Hvad er der underligt i, at anbefale noget, som man selv har gode erfaringer med?

• #110   14. jul 2016 Sååå du anbefaler aldrig noget til andre som du selv har god erfaring med?
    Jo du gør og derfor er det ikke underligt.
    Dårlig erfaring med kornfrit?
    Ja lad os lige hagle kornfrit ned igen smiley

• #111   14. jul 2016 Man vælger vel selv hvad man vil modtage af erfaringer fra andre mennesker.

Jeg har erfaringer med en del kornfri produkter, men har da forlængst lært, at de ikke passer. Enten fordi det ikke står på nettet, fordi jeg er fuld af løgn eller fordi min hund fejler et eller andet.

Kornfrit er da shiiiiit - hvis hunden ikke funker så godt på det, tja, så må det være Fido den er gal med smiley

• #114   14. jul 2016 Forventer du at jeg skal lede hele tråden igennem for dig, for at finde de steder hvor det bliver skrevet, Macks Mor ??

Jeg anbefaler ikke foder - jeg synes ikke jeg er kompetent nok til at udtale mig om hvad der er godt til DIN hund - jeg kender den ikke, ved ikke hvor tyk den er, hvor meget du lufter, hvad du evt "forlanger" af den, osv osv osv ...

Så at "anbefale" en type foder som jeg bruger til en højaktiv konkurrence hund, til din hund, som måske bare kommer ud på 2x15 minutters frem og tilbage på en villavej, er helt tydeligt ikke noget, som jeg burde kaste mig ud i.

Eller hur ...

• #116   14. jul 2016 .. jeg tænkte .. så skide være med det, hun får chancen og jeg tror på, at hun måske for én gang skyld læser OG forstår hvad jeg skriver ...

Martine, din første indskyldelse er ALTID den rigtige - lær det nu for fanden da smiley

• #118   14. jul 2016 HVIS du en dag får et lyst øjeblik og rent faktisk bidrager med noget relevant, kan du så ikke sende mig en besked ?
    Det MÅ da ske en dag smiley

• #120   14. jul 2016 Fordi, Macks mor, debat med dig er uladsiggørligt når du ikke forstår det du læser.

Du behøver ikke falde på knæ for mig - bare du for filan ville FORSTÅ de ord jeg skriver.

Men men - du kan også bare gå med i den store "hende der martine er DÅM" gruppen - det ville spare os begge for en masse ærgelser smiley

• #126   14. jul 2016 Sig dav til endnu et medlem, Mor smiley :D smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#127   14. jul 2016 I vil jo ikke forstå det. Der er ikke det at man anbefaler noget. Det er argumentet om,at det skulle være bedre fordi at det er uden korn.

Det kunne være sjov om man prøvede at sælge et foder med korn i pose af kendt mærke,og så skrev uden korn. Nu ville mange mene at det er et fantastisk foder. Hvor mange ville overhovedet opdage det.

• #128   14. jul 2016 Jeg ville.
    For min den ene klør sig på foder med korn smiley
    Hvornår fatter du at vi er nogen hvis hunde fungere på kornfrit?
    Ligeså vel som dine trivedes på foder med korn, ligesåvel trivedes mine på foder uden korn. Om du kan lide det eller ej.

• #130   14. jul 2016 Sådan ca alle dem, hvis hunde går bedre uden korn eller direkte ikke kan tåle det, ville nu nok opdage det smiley

• #131   14. jul 2016 Hvorfor skulle de gøre det Vark?
    De kan sælge deres foder udelukkende på navnet, så hvorfor bruge penge på det?

• #132   14. jul 2016 Nej Fellas moar, for det er bare noget vi finder på for at være med på moden smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#133   14. jul 2016 Så kan vi snakke om debat stil. Har jeg skrevet grimt til dig?. Har jeg påstået at nogle hunde ikke kan tåle foder uden korn. Du er som altid helt væk.

• #135   14. jul 2016 Haha du snakker om debatstil og slutter så selv lige af med at blive personlig smiley :D smiley

• #136   14. jul 2016 JEG har skrevet at jeg intet har imod at folk fodre med foder med korn i. Jeg er ligeglad.
    Men DU Max, prøv at læs din besked engang, du skriver direkte at det er noget vi finder på, os med hunde der trivedes på kornfrit.
    Så det er åbenlyst DIG der ikke fatter at vi er nogen hvis hunde trivedes på kornfrit og ikke omvendt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#137   14. jul 2016 Og der findes hunde der ikke trives uden korn. Er et foder uden korn så godt for dem?. Er argumentet om: det et godt foder uden korn så rigtig for dem.

Jeg forstår udmærket,at det er hunde der har det bedst uden korn. Hvor har jeg påstået andet?.

• #138   14. jul 2016 Så Max, jeg skal lige forstå det rigtigt.
    JEG må ikke anbefale og forslå kornfrit foder i trådene herinde, for jeg kan ikke skrive under på at en andens hund trivedes på samme foder som mine, men du må gerne forslå foder med korn i? Hvis ikke du må det, så er vi ude i at vi aldrig nogensinde må anbefale noget til hinanden.
    Heller ikke shampoo, hundepensioner, eller grillpølser.
    For hvad der virker for mig, virker måske ikke for dig.

Kan du ikke selv høre hvor langt ude du er?

Men jeg er godt klar over at det slet ikke er det det handler om. Det handler om at jeg anbefaler kornfrit og det har du ondt i røven over.

• #140   14. jul 2016 Jeg har intet sted skrevet at alle hunde trivedes eller kan trivedes på kornfrit. INGENSTEDER.
    Men nu er min erfaring med kornfrit, ergo er det, det jeg anbefaler hvis det passer i det ejeren spørger om.
    Hvilket vil sige at jeg ikke anbefaler kornfrit til hende hvis Rottweiler ikke gider spise det, men derimod råder hende til at give hunden RC som den gerne vil æde og det vil også sige at jeg ikke anbefaler kornfrit, men derimod J/D med korn til en hund med gigt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#141   14. jul 2016 Marks. Lige præcis. Derfor er det forkert,at få folk til at tro,at foder med korn er noget fanden har skabt.

Zenta. Må skuffe dig. Det handler overhovedet ikke om dig. Hvad du mener er mig ligyldigt.

• #142   14. jul 2016 Men hvor gør folk det, Max?
    Jeg gør ikke og jeg vil ikke stå til regnskab for hvad andre gør.

• #145   15. jul 2016 Drop det Max -

RC sælger udelukkende på navnet - mao er folk der køber det, snotindskrænkede for hvorfor skulle de ellers købe det?
    Fanden har skabt foder med korn - sådan er det.

Og det er OS, der er efter dem, der fodrer kornfrit og "kører på dem", ikke omvendt.

Det MÅ du da kunne se.

Glem det - der er intet der bare minder om evidens, logik eller argumenter i det, der kommer fra den side.
    Det er bare "se hvor kloge vi er og hvor meget I er efter os fordi vi er det" .. eller noget.

Når der kommer folk på banen, som virkelig ved hvad de taler om, bliver det da bare afskrevet og affærdiget med personlige interesser.

Det er tæt på umuligt at realitetskorrigere folk der i den grad er præget af egenlogik.
    Så et råd herfra - med mindre det er fordi din TV-forbindelse er røget, og du ikke er typen, der læser bøger .. så bare giv op smiley

• #146   15. jul 2016 Forstår ikke din sidste besked Martine.....

Nej, heller ikke den, Mor ...

• #148   15. jul 2016 Så lige at du har rettet i din sidste besked, Max.
    Du kan ikke skuffe mig.
    Hvis du skulle kunne det, krævede det at jeg havde en vis interesse i dig og det har jeg ikke.

• #149   15. jul 2016 Mor -

Jeg må desværre skuffe dig - det er kun de tråde du selv opretter jeg ikke kan skrive i smiley

• #151   15. jul 2016 Juhuu - Martine fik skrevet noget, som Mor FORSTOD !!!

I sandhed en anderledes oplevelse smiley smiley

• #152   15. jul 2016 Hvor er din opførsel dog trist og pinlig.
    Får du det bedre af at være så nedladende og få andre til at blive trætte af dig?

Jeg spørger af ren undren..

• #154   15. jul 2016 Vark -

Tusind og inderligt mange gange TAK !!! Det skal du dæleme ha !!!

Jeg håber virkelig, at du - hvis du ikke allerede ER psykolog eller psykiater, eller måske endda psykoterapeut - kaster dig ud i en, eller måske endda flere, af disse uddannelser, hellere idag end i morgen.
    Din evne til at se lige igennem folk er ganske enkelt formidabel - at psykiatrien skal gå glip af et sådant pragteksemplar / naturtalent, ville være spild af dine utrolige ressourcer.

Så "Vark" - som glimrer med sin storhed, gemt bag en anonym profil - af hjertet tak for dine ord. Jeg vil tage dem med mig fremover, og ser om jeg ikke lige kan blive presset ind på stuegang næste gang jeg er i dagvagt. Det er godt nok først mandag, men jeg prøver at hænge i week-end´en over - med lidt held kan det være jeg klarer den.

Og hvor er det fantastisk at "møde" en sådan fuldstændigt i balance med sig selv og i den grad opofrende person, der helt og uselvisk kan være så storsindet at ønske det bedste for selv de små eksistenser her i livet.

Og Vark ved du hvad - du skal ikke være ked af at du bliver personlig - det skal du virkelig ikke.
    Når jeg bliver stillet over for en person som dig, bliver jeg ganske enkelt blæst bagover og tænker JA !!!!! Tænk at der findes den slags mennesker der har SÅ meget indsigt og SÅ meget medfølelse, at det næsten driver ud af hvert et bogstav dette unikum har skrevet. Så bliver jeg rørt - helt ind i marven i knoglerne bliver jeg det.

Tak Vark - tusind, tusind tak for at du ikke er for fin til at konkludere på den måde du gør OG ovenikøbet dele det med os andre. At du vælger at gøre det i offentligheden vidner jo på ingen måde om din trang til heltestatus, for havde dit indlæg virkelig været velment, kunne du jo med fordel have sendt det som en pb - men nej, sådan er du ikke !! Ud med det - UD så hele verden kan se hvilken prægtig ung mand vi her står overfor. Og folk køber det jo, Vark - hele to synes godt om det - så din agenda er jo opfyldt til fulde.

Og især Vark, især tak for din allersidste sætning - den sidder ganske enkelt lige i skabet.

Tak Vark 32 år - fra Sønderjylland. Virkelig tusind tak skal du dæleme have smiley

• #155   15. jul 2016 Martine - sarkasme er forbudt på HG -and you know it smiley

• Majbrit S
    Majbrit S Tilmeldt:
    maj 2013

Emner: 2 Svar: 20
    #156   17. jul 2016 Hej nogen der har erfaring med foder til franske bulldog så de ikke lugter sådan af prut ? ??

• #157   17. jul 2016 Majbrit
    Herhjemme hjalp det lidt at vi skiftede til real nature wilderness freshwater
    Men et noget af vejen er stank vidst det man vælger til når man vælger en fransk

• Majbrit S
    Majbrit S Tilmeldt:
    maj 2013

#158   17. jul 2016 Der er rigtig det ved man godt når man køber fransk meeen foder må kunne gøre noget ? Det er ikke nem og køre bil med en der lugter som tynd skide hver 5 min ????

• #159   17. jul 2016 Ja, som sagt hjalp det foder en hel del for os, så det er måske et forsøg værd

• Majbrit S
    Majbrit S Tilmeldt:
    maj 2013

#160   17. jul 2016 Tak for info det var måske vær og prøve

• #164   17. jul 2016 på kød er hun glad for at løbe, men trækker langt fra så meget, helt klart mentalt bedre til at styre sin begesjstring/jagthunger også f.eks.. og hun kløer sig aldrig, gnaver aldrig poter og ben som hun altså gør nu

" hun kløer sig aldrig, gnaver aldrig poter og ben "

Hvad er der er at være i tvivl om smiley smiley smiley smiley smiley

• #165   17. jul 2016 Min hund kløede sig i stykker på RC - på råt kløede han sig ikke ..
    Han have ikke ligeså meget energi på råt .. men han KLØEDE SIG IKKE ...

Hvad tror du jeg valgte fodre med ???

Aj - det er der giver INGEN mening.

• #167   17. jul 2016 Jeg skal sq ikke kloge mig lige der - jeg ved bare at jeg (næsten) vil gøre ALT for at mine hunde ikke skal klø sig. Det er hæsligt !

Kommentér på:
Kornfrit, hvorfor?

Annonce