{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.315 visninger | Oprettet:

når hundene slås {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 hunde. en amstaff på 9,5 og em staff på snart 2. en han og en tæve. For 3 uger siden kom de op at slås pga noget legetøj og igen her til aften var det ved at få galt. med det samme de er skildt ad er der ingenting og så leger de som de plejer. den gamle har fået 2 nye knæ og fået fjernet menisken for nogle måneder siden. dyrlægen sagde på det tidspunkt at han og havde fjernet lidt væske fra hoften. kan hun have ondt? eller er det meget "normalt" det sker når man har flere hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hundene slås
  • #2   29. jan 2017 synes også det er hørt før at hvis den ældste har været den toneangivende og den så viser svaghedstegn, fx grundet sygdom, så vil den yngste udfordre magtfordelingen ....

    en anden grund kan være at den "syge" har smerter så vil den hurtigere reagere negativt end ellers ....


  • #3   29. jan 2017 Første gang var det over et stykke nyt legetøj og idag er jeg ikke sikker. Tror den bette var henne ved den gamles tomme madskål. Men bagefter er der INTET. Så leger de igen og putter osv

  • #4   29. jan 2017 Jeg tænker ikke to hunde med den aldersfordeling og forskelligt køn burde slås. Det er bestemt muligt at det sker, fordi den gamle har smerter og derved opbygger en slags ressourceforsvar over for legetøjet.

  • #5   29. jan 2017 Når jeg er på besøg hos mine forældre (som har en lille hund) og jeg har min lille hund med har vi en aftale om at der ikke må være legetøj fremme, da MIN vovse tror det er hendes alt sammen(ressurseforsvar).... De har været oppe at sloges over legetøj og det er holdt helt op efter vi har fjernet det.
    Så leger de kun med det, når vi tager frem og leger med dem og det bliver lagt tilbage igen, når vi har leget, så der ikke er noget for dem at toppes over smiley

    Men det kan da også tænnkes at den "gamle" har ondt og deraf reaktionen..


  • #7   29. jan 2017 Det skal lige siges at dengang med legetøjet var det den yngste der lå med det og han løftede læben da hun kom for tæt på men det respekterede hun ikke og så gik galt. Jeg har en teori om at det er hende der starter men det er fordi at hun ikke kan med fremmede hunde og det kan han godt?

  • #8   29. jan 2017 Jeg tænker om den unge øjner at den gamle ikke er helt frisk og derfor tager chancen og udfordre hende lidt?
    Eller om den gamle godt er klar over at hun ikke er så stærk mere og derfor forsøger at holde sin plads ved at reagere på den måde?
    Hvem af dem begynder det?


  • #9   29. jan 2017 Første gang skulle den gamle jo have trukket sig da den bette vidste tænder. Det gjorde hun ikke. Idag er jeg ikke sikker men tror den gamle for den bette kom ud til mig på badeværelset og så kunne jeg skærme af for den anden

  • #11   29. jan 2017 Har du besluttet at beholde begge hunde egentlig? Kan huske din tråd om at skille dem af imellem jer.

  • #12   29. jan 2017 De spiser heller ikke sammen med madskålene står jo bare på gulvet. Har dog fjernet dem nu

  • #13   29. jan 2017 Jeps de er ved mig begge 2? flyttede i oktober.

  • #14   29. jan 2017 Jeg har tænkt meget over om diva snart skal have fred. Hun har været igennem så meget. Men hun er jo mit ?

  • #16   29. jan 2017 Synes da ikke at du skal tænke i de baner grundet at hundene kom op og toppes.

  • #17   29. jan 2017 Sætter hende på smertestillende imorgen.

  • #18   29. jan 2017 Det er self heller ikke kun derfor. Hun fik fjernet menisken i november og kan stadig ikke gå så langt uden det kan ses. Den anden dag ville hun slet ikke støtte på det

  • #19   29. jan 2017 Hunde har langt mere ondt end de viser. Så jeg synes det er meget relevant at tænke på hvornår nok er nok, selvom det gør ondt på ejerens hjerte.

  • #21   29. jan 2017 Det kan sagtens skyldes at din gamle hund har smerter/er blevet svagere med alderen. Jeg oplevede nøjagtigt det samme med mine engelske mastiffer, da min tæve begyndte at blive syg (leverkræft).
    Så en tur forbi dyrlægen vil ikke være en dårlig idé. Og smertestillende kan også være en god løsning.


  • #22   29. jan 2017 Jeg har en terrier-tæve på 11 og en lab-blanding han på 2½ og din historie lyder som noget der kunne være sket her.

    Alt er i skønneste orden, til der er en eller anden ressource den gamle vil have. Hvis ikke den unge han slipper den, får han tæsk smiley

    Det betyder at de aldrig får mad, ben eller spændende legetøj i samme rum og at madskåle og andet spændende fjernes fra gulvene.

    Det kan sagtens forværres, hvis en af hundene har det fysisk dårligt, men herhjemme sker det uanset hvad, hvis der er værdifulde ting man kan slås om.

    Har du boet sammen længe og har det pludselig ændret sig?


  • #23   29. jan 2017 Det lyder bestemt som at en udredning hos dyrlægen smiley

    Om det så er nok med smertestillende, eller om det fortsat er et værdigt hundeliv, tænker hvis hun til tider ikke vil støtte på det, så kunne det tænkes at operation ikke er lykkedes?


  • #24   29. jan 2017 Hun er opereret november 16 og da sagde dyrlægen at det kunne tage 4 mdr eller længere tid før hun går rent igen. Hun plejer ikke at være halt.

    De har boet sammen siden han var 8 uger. De tog en tur da han var 8 mdr og så nu her. Men med det samme jeg får dem fra hinanden er det ovre. Så leger de videre.


  • #25   29. jan 2017 Det skal lige siges at hun altid er glad og fuld fart fremad. Hun er stadig mit damp barn smiley

  • #26   29. jan 2017 Mon ikke bare der prøves nogle grænser af?

  • #27   29. jan 2017 Jo det kan sagtens tænkes

  • #28   30. jan 2017 Fifi og Freja ryger også i totterne på hinanden ind i mellem.
    De er henholdvis 8 og 10 år.
    Det er altid "noget spiseligt" der er årsag til slagsmålene.
    Derfor er tyggepinde og andre langsomt spisende godbidder bandlyste.
    Der kan gå et år imellem, men der kan også "kun" gå tre måneder.
    Det er ret voldsomt, når det sker, og jeg har da også været på penicillin, efter at have skilt dem ad.
    Så får de en skideballe og bliver holdt fra hinanden til de "falder ned.
    Specielt Freja bliver så gal, at hun ryster over hele kroppen.
    Så går vi en lille tur og så er det overstået for denne gang.
    Jeg ved faktisk ikke, hvem af dem, der starter!


  • #29   30. jan 2017 Jeg tænker, at det godt kan være smerter, når operationen er så ny. Så jeg stemmer i med flere andre om at få en dyrlæge til at udskrive noget smertestillende smiley

  • #30   30. jan 2017 Det er sket en enkelt gang her, hvor Myrna havde et ben, som Lulu prøvede at tage. Myrna gav alle signaler for, at Lulu skulle skride, men det gjorde Lulu ikke, så de røg i flæsket på hinanden. Jeg fik dem lynhurtigt stoppet, og derefter var der intet. Og der har intet været siden. Her var det tydeligt ressourceforsvar, og det synes jeg er helt normalt, når den ene ikke respekterer den andens grænser.

  • Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

    Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #31   30. jan 2017 Det er jo to racer hvor ressourseforsvar kan være et problem! Og nu er den yngste i den alder, hvor han er ved at være mentalt voksen, så jeg tror det er ret almindeligt, at det kan give lidt ekstra problemer med at dele ressourcerne. Jeg vil lade dem have deres ting i fred. Stil madskålene væk når de har spist og lad dem have legetøj, guf osv. hver for sig eller kun under opsyn.

    Jeg er lidt forundret over hvor mange der har oplevet, at en svag/ gammel hund giver uro i flokken. Jeg ved ikke om vi bare har været heldige, men det har vi absolut aldrig oplevet. Tværtimod har vi oplevet, at der altid bliver taget hensyn og passet godt på den gamle/svage/ syge. smiley


  • #33   30. jan 2017 Jeg har heller aldrig haft problemer i "min" flok, men accepterer heller ikke slagsmål og slår hårdt ned på den, der ikke kan forstå hvad jeg mener. Ikke meget pædagogik eller forståelse - det er stop eller få nogen på kassen. Så primitiv er jeg smiley

    Jeg har aldrig haft problemer med mine to forrige hunde - Flax og Iroc - der var 3 år imellem dem og bortset fra en kort periode, da Flax (han var den yngste) var omkring 1½ år og mente, at han skulle mose lidt rundt med Iroc - indtil han fandt ud af, at han lige skulle igennem mig først - var der aldrig ufred imellem dem og de kunne uden problemer ligger på samme Buster Seng og spise kødben.
    Da Iroc blev dårligere var der intet at mærke på Flax - og mine hunde får ikke lov til at være dårlige så lang tid, så jeg nåede ikke at opleve nogen ændring i deres forhold inden Iroc tog videre.

    Min kærestes hunde er noget andet - de er "på besøg" hos min og med på ture ind imellem. Af en eller anden grund er min unge han på 10 mdr og kærestens han på 8 år blevet VENNER !! - med stort V smiley
    Kæft, de er glade for hinanden og spæner rundt og leger når de får mulighed for det.
    Den dag de ikke kan mere, slutter det bare - så skal de ikke værre sammen mere.


  • #34   30. jan 2017 Er hannen kastreret ? I så fald kan det godt være egetkønsaggresiviteten, der stikker sit hoved frem (flere af mine terriertæver har opfattet kastrerede hanner som tæver og derfor udvist agressiv adfærd overfor dem) . Hvis han er intakt så ville jeg også tænke i retning af at den gamle har smerter. Men få da for god ordens skyld tjekket den gamle for smerter.

  • #35   30. jan 2017 @33: Min unge hanhund på 9½ mdr ser nærmest op til ældre hanner. Han har en STOR græsk gadehund på 2 år som 'buddy'. Han elsker at rende rundt efter Charlie og synes tydeligt det er så FEDT, hvis Charlie lige gider lege lidt med ham. Han vil også rigtig gerne have lov at flintre rundt efter min træningskammerats store mallehan på 3 år. Det er bare det bedste hvis den så også lige viser ham lidt interesse, så er han 'Clinton 10 uger' igen. Jævnaldrende hanner skal han gerne lige spille en smule smart overfor - inden han så ikke kan lade være med at fjolle og invitere til leg.

  • #37   30. jan 2017 Heller ingen problemer imellem mine to og det har der heller aldrig været. Der er 2 år imellem dem og begge tæver.
    De har altid været hinandens bedste venner og er det stadig i en alder af 10 og 12 år.


  • #38   30. jan 2017 Jeg har aldrig haft problemer i flokken - har 5 nu (2 tæver, 2 hanhunde), men har tit mange flere sammen - op mod 10. De går sammen, sover sammen og spiser sammen. De har ret frie rammer i hjemmet, men der er enkelte ting jeg håndhæver meget strengt, for at undgå problemer:

    - når de spiser, må de ikke stjæle fra hinanden
    - man må ikke vogte over noget, man ikke spiser (ben eksempelvis)
    - går du fra ressourcen, så har du mistet den

    Når der kommer en ny ind i flokken, så skal de lige lære reglerne. Pai mente fx fint at hun kunne vogte over en masse ting, hun ikke lige spiste. For det har hun fået lov til i tidligere hjem (hvor der var en meget streng tæve, som bankede hende). Det kan hun ikke her, og det tog ganske kort tid at lære hende.


  • #40   30. jan 2017 Om hunde fungere i flok med andre af samme køn afhænger dælme meget af hvilke racer/typer der er tale om. Fx er mange terrierracer temmelig egetkønsaggresive og ja, man kan ofte styre det mens man selv er i rummet hvis man fra starten af har fortalt dem at slåskampe, forsvar at resourcer osv ikke er OK. Men man kæmper mod generationers avl på hunde med korte lunter og et hidsigt temperament og mod generationers avl af hunde, hvor det at kunne sammen i en flok ikke var vigtigt. Så man kan altså godt ende med en hverdag med hunde der ikke kan sammen, børnegitre allevegne selvom man siger at den slags acceptere man ikke.
    Nu er TS hunde jo en af hvert køn og derfor burde det ikke handle om egetkønsaggresivitet smiley


  • #41   30. jan 2017 Jeg er meget enig med Mette Marie (igen!) smiley
    Min terrier ved godt at hun ikke må æde husets andre hunde, jeg stoler bare ikke på at hun ikke gør det når jeg ikke kigger.

    TSs problem handler ikke om egetkønsaggression, men om ressourceforsvar og i den forbindelse kan hanner og tæver sagens slås, i hvert fald når det drejer sig om de lidt iltre typer af hunde.

    Ressourceforsvar har intet med rangorden at gøre, men det er klart at hvis tæven har ondt er den måske lidt mere tilbøjelig end ellers til at fare i flint.


  • #42   30. jan 2017 Den gamle er på smertestillende nu. Jeg tror ikke på at det er egetkønsagressivitet. Den Bette går med både intakte hanner og tæver uden at spille op. Jeg tror dog helt klart på ressourceforsvar. Så nu er madskålene fjernet fra gulvet når de har spist.

  • #43   30. jan 2017 Martine, når du skriver "få en på kassen" mener du så, at du ville slå hunden?

  • #44   30. jan 2017 #43

    Hvis det er det der skal til - er den hurtig når den jo at flytte sig og så jagter jeg den ikke rundt i haven for at få hævn ...


  • #45   30. jan 2017 smiley

  • #46   30. jan 2017 Hvis det er mit indlæg du vil kommentere på Salla - så må du gøre det lidt mere tydeligt, hvis det er meningen, at jeg skal forstå hvad du skriver smiley

  • #47   30. jan 2017 Mine hunde får ingen par på kassen, men står man med to hunde der slås, så skal der mere til end et "Fy Fido!" ..

  • #49   30. jan 2017 Martine
    smiley nu har jeg fået tænkt over det. Først reagerede jeg på at du klappede den en. Jeg synes ikke man slår dyr.

    Men, har som sagt tænkt over det. Og kan godt se at hvis det er kammet over mellem hundene og det reelt kan føre til skader, så kan jeg godt se at et råb fy ikke er nok.
    Så skal det bare stoppes NU smiley


  • #50   30. jan 2017 Salla

    Okay - du behøver virkelig ikke at være enig og jeg kan sagtens respektere at folk ikke har det på samme måde. Jeg har ikke eneret på sandheden, jeg gider bare heller ikke lyve og sige at "nej, jeg ville AAALDRIG slå min hund" - for det har jeg gjort.
    Ikke ham jeg har nu - men ham den yngste, Flax, fik et dask i bagdelen (det var den, der var nærmest mig, da han røg i hovedet på Iroc), fuldt af et højt råb. Nej, det er ikke sådan "oppe i tiden og politisk korrekt" - det ved jeg.
    Jeg reagerede bare prompte - DET skulle han dæleme ikke gøre !!

    Jeg vil så sige, at jeg aldrig - as in NEVER - kunne finde på at benytte "metoden" i min træning af min hund. Fejler den der, så må jeg jo bare forklare den det, så den forstår det bedre og ikke laver fejl smiley

    Tak for dit svar - det er rart at du ville kommentere på mit indlæg på en sober måde smiley


  • #51   30. jan 2017 Når vi taler potente racer, så er resourceforsvar absolut ikke ukendt, og ja, hanhunde og tæver kan sagtens slås i den forbindelse. Det er ikke fordi der er noget i vejen med hundene, men de er bare af en lidt anden kaliber end en labrador smiley

    Jeg er heller ikke tilhænger af at slå mine hunde, og kunne aldrig drømme om det i en normal situation. Men jeg indrømmer gerne, at min mastiff hanhund en enkelt gang fik bank med hundesnoren. Han havde set sig sur på min tæve, og de gik helt amok. Normalt kunne jeg stoppe dem ved at råbe, men ikke denne gang smiley Så der stod jeg alene, med 2 hunde på 80 og 95 kg, der tæskede løs på hinanden smiley Der virker det altså bare ikke at sige "fyyyyhada lille Onslow, er du sød at stoppe med at tygge i din søster" smiley


  • #52   30. jan 2017 Tak for alle jeres svar. Det har virkelig sat gang i mange tanker. Men som skrevet før så er diva nu på smertestillende og jeg sørger så vidt muligt for at der ikke er noget at slås om. De er normalt SÅ glade for hinanden og i skrivende stund ligger de og putter hos mig på sofaen begge 2:)

  • #54   31. jan 2017 @50: Jeg er heller ikke ligefrem tilhænger af at slå på mine hunde; faktisk er det noget af det sidste jeg har lyst til i denne verden. Men må tilstå, at når mine to irertæver fløj i hovedet på hinanden, så hjalp 'NEJ', 'FY' eller 'FØJ' omtrent lige så godt som 'vand på en gås'. Der skulle temmelig håndfaste metoder til for at få skilt furierne ad, undgå at blive bidt selv OG afholde dem fra at ryge lige i hovederne på hinanden igen det sekund jeg fik dem til at slippe. To tæver på 14-15 kg, der slås indædt, er temmelig voldsomt smiley Og skal man skille dem ad alene så kan man jo ikke rende rundt og forsøge at få fat i deres bagben eller sådan noget.

  • #55   31. jan 2017 Når jeg tænker på de skader et par pyreneertæver, der er opsat på at slagte hinanden, kan påføre hinanden, så er et par med flad hånd eller for den sags skyld en hundesnor småting. Og det var da - desværre - heller ikke nok til at stoppe min to "kællinger", der ikke kunne udstå hinanden.

    Jeg går da heller ikke ind for at gå rundt og slå hunde, men man må have proportionerne i orden. Det kan være nødvendigt i visse situationer for at hindre, det der er endnu værre.

    Nu er Diva's hunde jo heldigvis ikke i den kategori, i og med at de har det godt med hinanden det meste af tiden.


  • #57   31. jan 2017 De har det heldigvis godt sammen 99% af tiden:)

  • #59   15. feb 2017 Lige en opdatering herfra, nu I alle har været så søde at tage jer tid til at svare på mit indlæg smiley

    Diva har været på smertestillende siden jeg oprettede dette indlæg. Jeg tror umiddelbart ikke det er smerter men hun blir på medicinen for at være sikker på at hun er smertedækket. Jeg er nu overbevist om at der er tale om ressourceforsvar, som bl.a udløses af at begge hunde kører lidt højt. Jeg går nu med hundene hver for sig og der er ikke noget de kan komme op at "skændes" om smiley


  • #60   15. feb 2017 Tak for update smiley

  • #62   15. feb 2017 Dejligt med en update, og specielt selvfølgelig en god en. Tak

  • #63   15. feb 2017 Dejligt, tak for opdate smiley Det lyder som om, at du har fundet en god løsning. Krydser fingre for at roen fortsætter.

  • #64   19. feb 2017 Tak skal I ha:)

Kommentér på:
når hundene slås

Annonce