3.493 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Depositum ved reservation tilbagebetales ikke Depositum ved reservation tilbagebetales ikke
Er det egentlig lovligt?
Jeg er stødt på den tendens i flere salgsannoncer på hunde.
Senest har jeg for lidt siden set en annonce på en mexicansk mikrohund (take a hint )med et depositum på 3000!! som ikke tilbagebetales ved fortrydelse!
Hvalpen koster 3 gange depositum.
Men, er det egentlig lovligt det der med at depositum ikke gives tilbage ved fortrydelse??
0 synes godt om
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
http://www.hrt-ankenaevn.dk/sitecore/content/Horesta/Raadgivning/Branchejura/Afbestilling/Hotelvaerelser/ReservationsgebyrDepositum?sc_lang=da-DK
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.794
Et depositum skal tilbagebetales når en lejet vare returneres, fx et sommerhus.
Et reservationsgebyr kan forekomme ved hvalpesalg blandt mange andre ting, man reserverer eller skriver sig op til.
Et reservationsgebyr garanterer begge parter en handel, og en handel er altså bindende når det er lagt. Så jeg mener bestemt t det er fuldt lovligt at beholde det ved fortrydelse, omend det ikke er smart. Det får jo folk til at købe en hund, de reelt ikke ønsker.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.826
Til gengæld taler jeg med alle, inviterer dem på besøg, også før hvalpene er født. Og lover ikke hvalpe til nogen, der ikke allerede har bevist deres seriøsitet ved at modtage invitationen. Og det er ligegyldigt, hvor i verden de kommer fra!
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Et gebyr må man beholde hvis dette er aftalt.
Begge dele sikre køber en hvalp. Og købet kan således kun ophæves hvis begge parter ønsker det.
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 81 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 365 Svar: 14.616
Det er ikke fair for opdrætter. Derfor er det imo helt OK at forlange penge for at reservere.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.367
Ellers kan jeg ikke se problemet i det.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.367
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
Jeg har en enkelt gang været ude for at et hold fortrød, de meldte tilbage allerede senere samme dag og de fik selvfølgelig deres 500 kr. igen. Men de var indstillede på, at pengene var tabt.
Men om folk får pengene igen kommer - i hvert fald for mig - også an på hvornår, de melder ud, at de har fortrudt, og hvorfor de har fortrudt. Et tilfælde, som Isabelle nævner, hvor en køber reserverer hvalpe hos forskellige opdrættere på en gang, vil jeg mene kalkulerer med at tabe et reservationsgebyr.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
og jeg var heldig med alle undtagen en og de har fantatiske hjem
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.584
Jeg fornemmer lidt på 'jungletrommerne' at det bliver mere og mere almindeligt at tage temmelig høje reservationsgebyre på flere tusind kroner. Det virker på mig faktisk ikke særlig seriøst, men snarere sådan lidt desperat a la 'jeg skal for alt i verden af med de fordømte hvalpe'. Altså at man forsøger at 'tvinge' hvalpen ned i halsen på køberen også selvom denne måske har fortrudt.
Hvilken en race der er tale om spiller selvfølgelig nok også ind. Chancen for et uovervejet køb af en Irsk Terrier eller brugslinie Dobermann er nok en del mindre en chancen for et uovervejet køb af en Fransk Bulldog
jan 2006
Da jeg bestilte Czhaplin, var der omkring 15-20 der ville have hanner, Jeg blev godkendt af opdrætter til at købe og hun forlangte et gebyr for at reservere hvalpen.
Dette gebyr ville have været tabt hvis jeg havde afvist hvalpen - hvilket jeg synes var helt fair for der var som sagt uhyre stor efterspørgsel på kombinationen - og på ingen måde et spørgsmål om at "jeg skal for alt i verden af med de her hvalpe"
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.794
Jeg har fået flere henvendelser vedr. reservation af en hvalp til næste kuld, men jeg reserverer af princip ikke før hvalpene er født, vurderet og fordelt.
Man kan stå på venteliste - det er noget helt andet.
jul 2009
Følger: 25 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 82 Svar: 3.608
jan 2006
.... som vel også er tilfældet hos de andre, der også sælger hvalpe ........
sep 2006
Men hvis man har forventningsafstemt, er enige og har indgået en aftale, hvad skal man dog så med et depositum/reservationsgebyr?
jan 2006
Der er hvalpekøbere, der reserverer hund mere end ét sted, også uden at huske at informere opdrætter om at de har gjort det.
Jeg synes ikke det er fair overfor opdrætter at "brænde inde" med en hvalp, som reelt kunne være solgt til anden side - derfor min accept af depositum / reservationsgebyr.
Og ja, jeg har en alenlang resultatliste idag - meeen ... det har jeg jo ikke altid haft ...
sep 2006
Og så er jeg sådan en, der aldrig kunne "brænde inde" med en hvalp. Skulle der mod sædvane ikke være interesserede og egnede nok, så bliver den bare hos mig!
jan 2006
Også, at du tilsyneladende ikke har fantasi til at forestille dig, at nogle der er blevet afvist grundet at der ikke var hvalpe nok til alle interesserede, måske var gået et andet sted hen og havde købt en hvalp der og man derved som opdrætter brænder inde med en hvalp, der ellers kunne være solgt til en god hvalpekøber.
Men fair nok - det sker ikke for / hos dig, så sådan er det nok for alle så !
sep 2006
Og så er en aftale en aftale.
Min fantasi fejler som ikke noget, men jeg har simpelthen aldrig i mine 40+ år som opdrætter, oplevet, at jeg ikke har gennemskuet "shoppere", som er ligeglade med, hvorfra de får hund.
Hvordan det er hos andre skal jeg ikke gøre mig klog på, derfor har jeg også kun beskrevet, hvordan jeg gør, og ikke et eneste sted, hvordan alle burde gøre!
sep 2006
Jeg vil ikke være forpligtet ved modtagelsen af forhåndsbetaling, og folk skal ønske sig hunden så meget, at de ikke kunne drømme om at ombestemme sig!
Gør de ikke det, ville jeg da nære evig bekymring for min hund.
Depositum ved reservation tilbagebetales ikke