3.493 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Depositum ved reservation tilbagebetales ikke Depositum ved reservation tilbagebetales ikke

Er det egentlig lovligt? smiley

Jeg er stødt på den tendens i flere salgsannoncer på hunde.

Senest har jeg for lidt siden set en annonce på en mexicansk mikrohund (take a hint )med et depositum på 3000!! smiley som ikke tilbagebetales ved fortrydelse! smiley

Hvalpen koster 3 gange depositum.

Men, er det egentlig lovligt det der med at depositum ikke gives tilbage ved fortrydelse??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Depositum ved reservation tilbagebetales ikke
  • #1   28. feb 2017 Jeg er ret sikker på, at man faktisk skal kalde det et reservationsgebyr, hvis det skal gælde, lovgivningsmæssigt. Det gjorde jeg, da jeg solgte tamrotter - og så fratrak jeg blot reservationsgebyret, fra dyrets pris. smiley

http://www.hrt-ankenaevn.dk/sitecore/content/Horesta/Raadgivning/Branchejura/Afbestilling/Hotelvaerelser/ReservationsgebyrDepositum?sc_lang=da-DK

• #2   28. feb 2017 Det ved jeg ikke. men jeg ved at de fleste opdrættere (dog ikke alle), tager depositum som de skriver at man ikke får tilbage ved fortrydelse...... Jeg har aldrig betalt depusitum.

• #3   28. feb 2017 De to udtryk "depositum" og "reservationsgebyr" forveksles tit.

Et depositum skal tilbagebetales når en lejet vare returneres, fx et sommerhus.
    Et reservationsgebyr kan forekomme ved hvalpesalg blandt mange andre ting, man reserverer eller skriver sig op til.

Et reservationsgebyr garanterer begge parter en handel, og en handel er altså bindende når det er lagt. Så jeg mener bestemt t det er fuldt lovligt at beholde det ved fortrydelse, omend det ikke er smart. Det får jo folk til at købe en hund, de reelt ikke ønsker.

• #4   28. feb 2017 Jeg lagde 5000 for min Boston, og synes det okay, så man sikker på useriøse folk bliver væk, kender dog avler der har givet det igen ved reelle ting.

• #7   28. feb 2017 Jeg ville aldrig, hverken kræve eller acceptere et depositum. Mine hvalpe er mine til de er 8 uger, til jeg har lært folk at kende. Indtil jeg er sikker på, at de er de rigtige fremtidige ejere. Det værste jeg kan forestille mig, er at opdage undervejs, at der er noget galt, og så have forpligtet mig til at sælge dem en hvalp!!
    Til gengæld taler jeg med alle, inviterer dem på besøg, også før hvalpene er født. Og lover ikke hvalpe til nogen, der ikke allerede har bevist deres seriøsitet ved at modtage invitationen. Og det er ligegyldigt, hvor i verden de kommer fra!

• #8   1. mar 2017 Man må aldrig beholde mere af et depositum end det koster en at køber springer fra. Feks til nyannoncering.
    Et gebyr må man beholde hvis dette er aftalt.

Begge dele sikre køber en hvalp. Og købet kan således kun ophæves hvis begge parter ønsker det.

• #9   1. mar 2017 Jeg synes det er helt fair at forlange dep eller reservationsgebyr. Der findes folk, der reserverer hvalp mere end hos én kennel og når de så ser hvordan hvalpene udvikler sig, vælger de den de bedst kan lide og afbestiller den anden.

Det er ikke fair for opdrætter. Derfor er det imo helt OK at forlange penge for at reservere.

• #11   1. mar 2017 En af de ting man skal passe på med, ved at folk skal betale noget af prisen inden de henter hunden, er at det så kan ske, at de ikke selv vil sige til, hvis de fortryder, netop fordi de ved, at de ikke får pengene tilbage...
    Ellers kan jeg ikke se problemet i det.

• #13   1. mar 2017 Helt enig. smiley

• #14   1. mar 2017 Det er vel også et spørgsmål om ikke at sætte reservationsgebyret for højt. Jeg tager bare et lille beløb, måske 500-1000 kr. Nok til at folk lige tænker sig om, inden de reserverer en hvalp, men ikke nok til at folk køber en hvalp, de alligevel ikke vil have.

Jeg har en enkelt gang været ude for at et hold fortrød, de meldte tilbage allerede senere samme dag og de fik selvfølgelig deres 500 kr. igen. Men de var indstillede på, at pengene var tabt.

Men om folk får pengene igen kommer - i hvert fald for mig - også an på hvornår, de melder ud, at de har fortrudt, og hvorfor de har fortrudt. Et tilfælde, som Isabelle nævner, hvor en køber reserverer hvalpe hos forskellige opdrættere på en gang, vil jeg mene kalkulerer med at tabe et reservationsgebyr.

• #15   1. mar 2017 jeg har taget reservations gebyer på mine hvalpe, dog først når køberne havde mødt dem og gået gennem en længere process/ undersøgelse så jeg følte mig tryg ved dem smiley
    og jeg var heldig med alle undtagen en og de har fantatiske hjem smiley

• #16   1. mar 2017 Jeg synes at Marietta har en ret god pointe! Jeg har aldrig været stødt på at en opdrætter kræver depositum. Til gengæld er jeg stødt på at opdrætter har sagt at der ikke var en aftale om salg før de havde lært os at kende og besluttet om de ville sælge til mig. Dette har vægtet højt på min 'plus-liste' smiley Da jeg for mange år siden kontaktede kennel Merrymac for at blive skrevet op til en Irsk Terrier hos dem. Måtte jeg kører hele vejen til Kalmar for at blive krydsforhørt inden det overhovedet kunne komme på tale at blive skrevet op til en hvalp. Nu har jeg min tredie 'Merrymac-hund' smiley
    Jeg fornemmer lidt på 'jungletrommerne' at det bliver mere og mere almindeligt at tage temmelig høje reservationsgebyre på flere tusind kroner. Det virker på mig faktisk ikke særlig seriøst, men snarere sådan lidt desperat a la 'jeg skal for alt i verden af med de fordømte hvalpe'. Altså at man forsøger at 'tvinge' hvalpen ned i halsen på køberen også selvom denne måske har fortrudt.
    Hvilken en race der er tale om spiller selvfølgelig nok også ind. Chancen for et uovervejet køb af en Irsk Terrier eller brugslinie Dobermann er nok en del mindre en chancen for et uovervejet køb af en Fransk Bulldog smiley

• #17   1. mar 2017 Det kommer naturligvis også an på, hvilket kuld der er tale om, og hvor stor efterspørgslen er på det.
    Da jeg bestilte Czhaplin, var der omkring 15-20 der ville have hanner, Jeg blev godkendt af opdrætter til at købe og hun forlangte et gebyr for at reservere hvalpen.
    Dette gebyr ville have været tabt hvis jeg havde afvist hvalpen - hvilket jeg synes var helt fair for der var som sagt uhyre stor efterspørgsel på kombinationen - og på ingen måde et spørgsmål om at "jeg skal for alt i verden af med de her hvalpe" smiley

• #18   1. mar 2017 Jeg skal måske tilføje, at jeg har heller aldrig taget reservationsgebyr fra folk, der ikke har været på besøg. Det er først blevet betalt, når der er valgt hvalp.

• #23   1. mar 2017 Jeg tog reservationsgebyr ved de første kuld, men fandt hurtigt ud af, at folk nemt kan ændre sig og vise andre sider i sådan et forløb. Så nu tager jeg kun et reservationsgebyr fra de købere jeg kender godt.
    Jeg har fået flere henvendelser vedr. reservation af en hvalp til næste kuld, men jeg reserverer af princip ikke før hvalpene er født, vurderet og fordelt.
    Man kan stå på venteliste - det er noget helt andet.

• #24   1. mar 2017 Lovligt eller ej, så bryder jeg mig slet ikke om det. Hos mig vælger man, om man vil købe en hvalp hos mig, og skulle man fortryde valget, synes jeg da bestemt, at det er bedre at det sker inden hvalpen er flyttet. Skulle det alligevel ske, at hvalpen af en eller anden grund ikke passer ind, så vil jeg hellere tage den retur, fremfor at den oplever at være uønsket, eller bliver vandrepokal. Jeg vælger også selv, hvem jeg sælger mine hvalpe til.

• #25   1. mar 2017 Jeg vælger også selv, hvem jeg sælger mine hvalpe til.

.... som vel også er tilfældet hos de andre, der også sælger hvalpe ........

• #26   2. mar 2017 Jow Martine, men det er ikke alle potentielt udmærkede hvalpekøbere, der på forhånd kan dokumentere evner og ambitioner som hundeejer, med en alenlang resultatliste.
    Men hvis man har forventningsafstemt, er enige og har indgået en aftale, hvad skal man dog så med et depositum/reservationsgebyr?

• #27   2. mar 2017 Marietta - det har jeg skrevet lidt længere oppe.

Der er hvalpekøbere, der reserverer hund mere end ét sted, også uden at huske at informere opdrætter om at de har gjort det.
    Jeg synes ikke det er fair overfor opdrætter at "brænde inde" med en hvalp, som reelt kunne være solgt til anden side - derfor min accept af depositum / reservationsgebyr.

Og ja, jeg har en alenlang resultatliste idag - meeen ... det har jeg jo ikke altid haft ...

• #28   2. mar 2017 Ja, men hvis nogen hopper af, så er det jo bare at informere den næste på listen, at der alligevel er en ledig hvalp.
    Og så er jeg sådan en, der aldrig kunne "brænde inde" med en hvalp. Skulle der mod sædvane ikke være interesserede og egnede nok, så bliver den bare hos mig!

• #29   2. mar 2017 Jamen det er jo fantastisk Marietta smiley

Også, at du tilsyneladende ikke har fantasi til at forestille dig, at nogle der er blevet afvist grundet at der ikke var hvalpe nok til alle interesserede, måske var gået et andet sted hen og havde købt en hvalp der og man derved som opdrætter brænder inde med en hvalp, der ellers kunne være solgt til en god hvalpekøber.

Men fair nok - det sker ikke for / hos dig, så sådan er det nok for alle så !

• #30   3. mar 2017 Pointen er, at køb og salg af hvalpe, bør være en proces, hvorunder der opstår gensidig tillid!
    Og så er en aftale en aftale.
    Min fantasi fejler som ikke noget, men jeg har simpelthen aldrig i mine 40+ år som opdrætter, oplevet, at jeg ikke har gennemskuet "shoppere", som er ligeglade med, hvorfra de får hund.
    Hvordan det er hos andre skal jeg ikke gøre mig klog på, derfor har jeg også kun beskrevet, hvordan jeg gør, og ikke et eneste sted, hvordan alle burde gøre!

• #32   3. mar 2017 Jeg bliver også tilbudt depositum, men takker høfligt og bestemt nej!
    Jeg vil ikke være forpligtet ved modtagelsen af forhåndsbetaling, og folk skal ønske sig hunden så meget, at de ikke kunne drømme om at ombestemme sig!
    Gør de ikke det, ville jeg da nære evig bekymring for min hund.

Kommentér på:
Depositum ved reservation tilbagebetales ikke

Annonce