{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.457 visninger | Oprettet:

En race der passer? {{forumTopicSubject}}

Så... Nu er der nok nogle få der har bidt mærke i, at jeg står og er ved at finde ud af hvilken race der passer til mig, når jeg om et lille år forhåbentligt flytter i en lejlighed hvor man må have dyr.

Jeg må dog desværre erkende at mange af de racer jeg godt kan lide er meget krævende, og vil nok ikke passe ind i min fremtidige livsstil.

Derfor vil jeg gerne høre jer kloge hunde hoveder smiley Hvilken race kunne i forestille jer ville passe til denne her livstil:

- Bolig forhold: enten en mindre lejlighed for mig selv eller i et lille bofællesskab med andre der også kan lide hund, måske med et enkelt barn eller to og andre hunde.

- Arbejds forhold: Enten kommer jeg til at arbejde mest hjemmefra som freelancer evt. med eget firma. Men hvis jeg bliver ansat et sted, vil jeg så vidt muligt forsøge mig med at få hunden med på arbejde. Ellers vil dens hverdag nok være der hjemme i 7 timer hvor jeg evt. vil betale en hundepasser til at komme og gå med den eller give den en smule aktivering. Hvis den kommer med på arbejde skal den kunne lære at slappe af, men vil til gengæld få små pauser og en god omgang aktivering i spise pausen.

- Træning: Jeg er interesseret i IPO og Agility samt slæde kørsel. og har lagt et budget så den kan gå til noget 10 uger af gangen.

- Aktivitet: Jeg elsker selv at cykle, fiske og gå i naturen. Der skal den selvfølgelig med, men jeg kommer nok aldrig til at være en løber. Jeg vil gerne lære den at løbe ved siden af cyklen og vil købe en cykel trailer så den kan komme med når den er for ung/gammel. Desuden lære lidt frisbee.

- Budget: Jeg har lavet et budget for hvad jeg kan forvente at bruge på hunden når jeg er på det laveste dvs. dagpenge. 1000 kr til mad, træning. og forsikring. Der vil selvfølgelig være et større budget når jeg er i arbejde og en opsparing til dyrlæge vil blive lagt der.

- Fremtidige planer: Jeg har planer om at rejse lidt rundt med hunden på vandre ture gennem DK, Norge, Tyskland, UK, og måske endda Canada.

- Bruges som: Vagthund. For mig er det vigtigt at den kan skræmme (ikke bide) en smule så der ikke er nogle der prøver på noget når jeg vandre alene gennem land og går ture om aftenen. Give mig om end måske falsk form for sikkerhed.

- Skal kunne trænes til: At rejse med offentligt transport, følge kommandoer som kom, bliv, give slip, gå løs og stadig følge med. m.m.

- Temprament?: Jeg søger en enmands hund der knytter sig mest til sin ejer men kan fungere blandt andre mennesker. Den må gerne følge mig over alt smiley

Jeg kan, som ses på billedet, godt lide robuste, lidt store hunde for det meste med spids øre. Men jeg har også et par mindre racer jeg kan lide, i tilfælde af at fremtiden ikke tegner sig til at jeg kan få en større race. Men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening, da jeg godt kan se at mange af de racer jeg har samlet ikke passer til den livsstil. XP Alt er stadig meget oppe i luften, men vil gerne spores ind på hvad der ville være mest realistisk. For det der med at være realistisk har jeg ikke været så go til XP


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En race der passer?
  • #2   15. mar 2017 Den har jeg tænkt meget over smiley Det eneste problem er at min bette Mor er bange for Schæfere. Men måske kan en hun ser vokse op og håndteret rigtigt få angsten væk smiley

    Og så er det lige om en fra brugs linjer ville være for aktiv? Er ikke vild med de hofter og den stejle ryg mange schæfere har problemer med, men det er derfor jeg tænker brugs linjer måske?

    Men takker for svaret smiley


  • #3   15. mar 2017 Men måske ja... joo.. En brugs schæfer er mere aktiv, men hvis den får noget IPO og det er jo ikke en Malinois vi taler om X)

  • #4   15. mar 2017 Alle slædehundene passer ikke på dine tanker/ønsker.
    De kan ikke vogte.
    De er ikke enmandshunde, men følger bare den der har maden.
    De kan være svære at træne og egner sig slet ikke til hverken ipo eller agility.
    De bør ikke bo i lejlighed og slet ikke i kollektiv med mange mennesker og døre der konstant åbner (kan ikke gå uden snor, stikker af).

    Jeg har faktisk svært ved at finde en race, der kan opfylde alle dine tanker..


  • #5   15. mar 2017 Hvad med Shiba Inu`en?

  • #6   15. mar 2017 Greyhound

  • #7   15. mar 2017 Er det din første hund???

    Jeg synes det er vigtigt at være MEGET realistisk... dvs vedr at have hund med på job.. måske er dette ikke muligt, da det stadig er fremtid.

    Din interesse for IPO er en ting, men der er dælme langt fra drøm til at kunne håndtere en hund, som egner sig til IPO.. og kunne have den type hund, og jeg synes din tekst bærer meget præg af, at du tager munden for fuld.

    Du vil en masse, men bare det at have hvalp og de første 2 år er et kæmpe stykke arbejde.

    Jeg ville være mere realistisk .. kigge på "nemmere" racer.


  • #8   15. mar 2017 Jep er meget grøn men har haft hund i familien hele livet og lige pt gør jeg alt for at få så meget erfaring som muligt ved at passe en cockerspaniel hver søndag. Ved at der er langt fra at passe hund 4 timer om ugen til at være hunde ejer, men det er det jeg kan gøre lige pt smiley

  • #9   15. mar 2017 Ej tænkte nok slædehundene nok ikke ville gå X) har været over og se en familie med Sibirian huskies, søde og flotte hunde med ved godt de ikke kan være fri og deres have skal hegnes rigtig godt ind ellers bliver de næste overskrift på Ulv i DK X)

  • #10   15. mar 2017 Det jeg oplever er, at mange ikke er realistiske... jeg synes ikke der er racer som ikke kan gå an som 1. gangs hund... MEN bare det at få en helt alm hvalp er en kæmpe omvæltning... og jeg læser det du skriver som om du vil meget, men igen ikke er realistisk.

    Jeg tror seriøst ikke du ønsker en Malle... det gør de færreste... de er bare specielle. En vagthund .. hmm igen en mundfuld hvis vi tænker i vogter. En Akita igen en stor mundfuld. En Leonberger egner sig ikke til den type træning du nævner og slet ikke til at cykle med.

    Der er foto af en Border Terrier... nok en af de eneste billeder, som kunne være et realistisk bud.


  • #11   15. mar 2017 Louise: har du eksempler på nemme store racer? Syntes tit at når man leder efter første gangs racer så får man alle de små jippe selvskabs racer og det er ikke lige mig. Søde hunde men ikke lige mig X)

  • #12   15. mar 2017 Som jeg skriver, så er jeg åben over for alle racer som første hund ... men man behøver ikke vælge en for svær hund blot fordi man ikke vil erkende sine egne begrænsninger.

    Det er dig som skal have en hverdag med hunden... kan du accepterer egetkønsaggressivitet ???


  • #13   15. mar 2017 Det er det jeg har en Hel masse jeg rigtig gerne vil. Men har før fået rådet at jeg ikke skulle få en "øve hund" hvis jeg egentligt vil have en anden race. Men det kan være at de har misforstået mine intentioner ved at få fx en dsg først og så få fx en schæfer.

  • #14   15. mar 2017 Ja det tror jeg godt jeg kan, altså acceptere en hund med egetkønsaggresivitet ^^

    Men det er det, når man er "ung" så kender man ikke sine egne grænser, derfor spørger jeg også så meget om råd og researcher så meget jeg kan så jeg kan få en fornemmelse for hvad jeg ville kunne acceptere smiley Men det er lidt af en stor knude at filtre ud X)


  • #15   15. mar 2017 Jeg ville droppe de 100 racer.... er der ikke en eller to racer du er lidt tosset med... dem kunne man så gå i dybden med.

    Min favoritrace var Bullterrier.. og jeg købte en Bullterrier miniature... det var dyre lærepenge, da den var ret syg og blev aflivet som
    2 1/2 års... det er en ret speciel race, men det var jeg afklaret med... men man bliver stadig overrasket undervejs.


  • #16   15. mar 2017 En Leonberger er i min verden en skøn og ikke super krævende hund, men den kan du ikke træne helt som be beskriver du vil.

  • #17   15. mar 2017 God ide smiley tror mit udvalg er så stort fordi jeg ikke rigtig har mødt så mange forskellige racer. Men har idag set en youtube video om en der havde en Malinois som førstegangs hund og den måde hun fortalte hendes hverdag fik mig (endelig) til at indse at mallen ikke ville være glad i det jeg kan tilbyde smiley tror videoen hed "all about living with a Belgian malinois" documentary eller noget i den dur.

  • #18   15. mar 2017 Ja den har jeg set... og mange racer er altså for stor en mundfuld, hvis man ikke har lidt erfaring.

  • #19   15. mar 2017 Men tror de racer jeg har størst interesse i er nok Akita og Alaska Malamute. De har været i mine tanker længst. Men igen ikke de beste start hunde XP

  • #20   15. mar 2017 Hmm... Du har mange planer.. pas på du ikke bliver skuffet smiley Og pas på du ikke kommer til at presse hvalpen inden den er klar.. at du ikke vil for meget, inden hvalpen overhovedet er kommet ind ad døren. Det kan faktisk ødelægge en hvalp at stresse den med aktivitet i dens tidlige liv..

    Ift at have hvalp og bo i kollektiv; jeg fik Coco imens jeg havde en roomie, og det var bare total kaotisk ift alene-hjemmetræning:-/ Hun hylede/skreg, fordi jo hun kunne høre nogen på den anden side af døren.. min roomie var ikke hundemenneske og kunne ikke instrueres i korrekt adfærd ift hvalp.. løsningen blev et babygitter, nu kunne hvalpen se hvem der gik rundt, og da hun først forstod at det ikke var mig, var der ingen problem.
    Men det var en to-værelses med én roomie, jeg kunne virkelig godt se store problemer ift et kollektiv med mange mennesker.
    Jeg tror dog ikke det behøver at være et problem med en voksen velafbalanceret hund smiley

    Ift det med vandreture m hund; hvis du skal på lange vandreture, skal du ikke kigge efter store vagthunde som leonberger og rottweilere, du vil få større glæde af en hund, du kan løfte og hjælpe når I skal rundt i naturen.

    Ift træning: alle de grene du nævner kræver en solid basislydighed, så fokuser hellere på det til en start.

    Ift budget: jeg synes det lyder urealistisk. Store hunde er dyre i drift, vi har tit haft tråde herinde om hvad folk bruger på deres hund pr måned og jeg hører tit at folk med store hunde fortæller de bruger 8-900kr bare på foder pr måned..

    Af de hunde på billedet ville jeg umiddelbart kun foreslå en border terrier. Har du overvejet en internathund? Du kunne måske have fordel af at springe hvalpetiden over, så du ikke behøver at vente med så mange af de ting, du gerne vil?


  • #21   15. mar 2017 De to racer egner sig bare ikke til de ting du nævner... altså du er ikke realistisk mht træningsformer og racer.

    Alle racer kan nyde lange vandreture, når de er fuldt udvokset... alt efter pels hensyntagen derefter.

    En Akita er ikke at spøge med... mega flot men ja den ville jeg ikke engang selv eje.. ikke at jeg på nogen måde er dygtig i træning osv... Men har haft et par hunde.


  • #22   15. mar 2017 Malamute og akita vil jeg anbefale dig at glemme alt om. De kan på ingen måde trænes som du forestiller dig at ville det.
    Det er to meget specielle racer, som hører til blandt erfarne hundeejere.
    Hvis du dropper ipo-tankerne, kunne nogle af fårehundene måske være et bud?
    Men vær meget realistisk med tid til træning osv.


  • #23   15. mar 2017 Prøv at kig på Finsk Lapphund... min veninde har haft to.. hendes to har været "nemme", MEN igen så har hun lagt al sin tid i dem... de kan gø meget.. det skal trænes, men jeg oplever dem som skønne hunde, hvis de bliver trænet.

  • #24   15. mar 2017 Jep kigger til dagligt på dyreværnet og dyrenesbeskyttelses hjemmeside. Ville så absolut ikke have noget imod en voksen omplacerings hund. Tror det ville være best for mig at starte med en voksen hund. Så kan jeg måske få en hvalp når den første er ved at være 3 - 4 år eller noget i den dur smiley

    Men hvis man skulle starte med en hvalp så ville jeg 100% gå til hvalpe trænings hold med den før noget andet, ingen tvivl om det.

    Al træning skal jo være på hundens premisser, så hvis den simpelthen ikke gider så gør vi det bare ikke. Det skal være et venskab/familie forhold ikke et diktatur X)



  • #25   15. mar 2017 Har du prøvet at bruge DKK's racetjekker? Der kan man vælge nogle forskellige kriterier, og så giver den forslag til en række racer. Det kunne måske være en start?

    For det du skriver du gerne vil, og de racer du nævner, harmonerer ikke rigtig sammen. Du skriver selv, at det måske bunder i, at du ikke har mødt så mange af racerne og måske heller ikke har det store kendskab til dem. Så måske du skulle prøve at tage ud til nogle hundearrangementer - om det så er konkurrencer, udstilling eller whatever - og se nogle forskellige hunde og snakke lidt med ejerne. Det er altid en god start. smiley

    Du skriver, at malamute og akita er dem du er mest vild med. Hvorfor? Hvad er det ved dem, der tiltrækker dig?


  • #26   15. mar 2017 Og du vil en masse forskellige ting. IPO, agility, træk, vandreture. Nogle af dem udelukker hinanden, og de henvender sig til vidt forskellige typer af hunde. Hvad er vigtigst for dig? Hvad vil du HELST?

  • #27   15. mar 2017 Hahah har lige tjekket Finsk Lapphund ud på youtube, meget sød og energisk hund X) Men ser også ud til at den er nogen lunde til at håndtere smiley

    Og lige helt tilbage i tråden... Greyhounds. Er ikke lige min kop te, jeg er ikke helt så vild med de helt tynde racer. Elsker at lege kamp lege/trække leg med hunde og med sådan en hund ville jeg være bange for at knække noget :S De ser så skrøblige ud.

    CTS: Jep, vil jeg rigtig gerne X) Har bare været så uheldig at være det forkerte sted hver gang jeg har hørt at der var noget i en af de byer jeg opholder mig i. Er der en hjemmeside hvor man kan holde øje med sådanne arrangementer? Eller skal man goggle sig til det og håbe man finder noget? smiley


  • #28   15. mar 2017 Du kan se DKK-arrangementerne på
    Hundeweb.dk smiley


  • #29   15. mar 2017 Alle hunde tåler trækkelege....

    Igen du er virkelig nødt til at møde mange racer IRL... jeg tror ikke du ønsker en stor vogter.. det gør de færreste... ej heller en Malle, Akita eller Malumute.... men du virker fascineret af de lidt specielle racer.

    Jeg er med tiden blevet meget mere fascineret af de lidt/meget nemmere racer.. jeg synes faktisk Labrador (jagtlinier) er ret fed... og det har aldrig været min race .. puddel er jeg også ret positiv over... jeg synes der er så mange gode racer, men du er nødt til at finde ud af, hvad du egentlig vil.


  • #30   15. mar 2017 Dkks Racetjekker? Har prøvet forskellige tests men tror ikke det har været DKKs. Selvom jeg har været på DKK og læst om forskellige racer. Hmm... Link måske?

    Vandreturen er helt klart noget jeg vil og hunde slædning. IPO og agellity, tror jeg mere er noget jeg ville gå til hvis det betød at hunden ville trives mere med den form for træning.

    Jeg er en meget omskiftelig person, hvis man sige det. Stiller mig sådan lidt tilfreds med hvad man byder mig. Hvis man sagde at; nu skulle jeg bo i en skov. Jamen så fandt vi sq nok ud af det på en eller anden måde og derved vokse med opgaven X) Ved ikke om i andre også er sådan?


  • #31   15. mar 2017 Mener det er www.koebhund.dk

  • #32   15. mar 2017 Ah jo den har jeg kigget lidt på smiley Tror jeg vil kigge på den igen med de nye informationer jeg har fået X)

  • #33   15. mar 2017 Skrøbelighed, skal du så ikke være bange for med "pindehundene" (greyhound), de er langt mere robuste end de ser ud til, men ikke udprægede træningshunde.
    Kroppen udsættes for en enorm belastning på en hund, der spurter afsted med 60 kilometer i timen, det ville en skrøbelig hund ikke kunne holde til.

    Jeg kender flere nordmænd og svenskere, der har deres whippets med på fjeldvandringer og trækkeleg, min 16 kg's tæve kan vælte mit nips af en svigerdatter omkuld, når de trækker tov, hun er 1,55m. smiley Jeg ved dog ikke om greyhounds er lige så ihærdige og gider den slags.

    En ting du skal have med i dine økonomiske beregninger er, at kan hunden ikke være i en taske, så skal den betale børnebillet, når i kører med offentlig transport. Det kan godt løbe op, hvis man kører ofte.


  • #34   15. mar 2017 Hahah de gemmer godt nok godt på de kræfter i den tynde krop smiley
    Men skindet kan bedrage hehe X)

    Jaah den med offentlig transport er kun til hvis jeg skal hjem til familien regner ikke med at det bliver noget jeg skal bruge til dagligt. Så tager jeg hellere cyklen smiley


  • #35   15. mar 2017 Line igen.. du kan ikke cykle med ung hund... evt ved skade kan du heller ikke cykle.. blot du er obs på alle disse ting.

  • #36   15. mar 2017 Har kigget lidt på DKK tjekke side, og Norsk Buhund og Shiba inu er de racer der sådan kommer op.

    Men syntes det er svært med de beskrivelser. Der er sjælendt egentlige tal på, om en hunds aktivitets niveau er fx 5 km gå ture, eller 10 km cykel? Men kan også se at det er svært at sætte billede/tal på hvor erfaren man skal være. Det kan jo bedømmes meget individuelt. Men må nok også lære at acceptere at jeg er en grønært, selvom jeg er bedre til at træne hund end min mor var. XP


  • #37   15. mar 2017 Men du kan jo ikke cykle med en hvalp/unghund...

  • #38   15. mar 2017 Altså, af stor race mener jeg smiley De små kan jo være kurven.

  • #39   15. mar 2017 Louise: Ork ja det ved jeg godt smiley Har også i min beskrivelse skrevet at den ville komme i en cykel trailer når den er ung og når leddene ikke kan mere smiley

    Så langt har man alligevel kunne tænke X)


  • #40   15. mar 2017 Så får du selv gode muskler, hvis du skal have en leonberger i traileren smiley

    Med hensyn til de små spidser, har du kigget på Norrbottenspids? En skøn, forholdsvis trænbar lille hund (42-44 cm)


  • #41   15. mar 2017 Ville en schæfer dog være så galt at starte med? Hvis man sørger for at have kontakt til en god avler, man kan sparre lidt med og få råd hos og sørger for at gå til træning (hvalpe træning hvis det er en hvalp og lydighed hvis det er en voksen)?
    Har hørt at folk har startet med en schæfer som første gangs hund, om det så var godt eller skidt det ved jeg ikke.


  • #42   15. mar 2017 Hvis du aldrig har trænet hund på et forholdvis højt lydigheds niveau, så er det nok ikke lige IPO træning du skal satse på at komme til med din første hund. Der er så meget mere i IPO programmet end blot bidearbejdet, som kun er en brøkdel af det, men som kan gå gruelig galt med den forkerte træning,/træner/ejer.
    Den bedste start ville nok være at finde en hund, som du kan træne DCH programmet med, da der er nogle momenter, som minder om det IPO programmet, bla. spor.

    Men du skal nok først gøre op med dig selv, hvad du virkelig vil med en hund, for de racer du nævner, skriger i alle retninger. Tag ud og mød nogle hunde, besøg træningspladser og se noget forskelligt træning (også på regnvejrsdage).

    Derudover så egner en stor/tung hund sig ikke til agility, en lab som ikke er den gamle type kan fint, men bliver de større end det herunder schæfer så kan det højst blive på hyggeplan. En stor hund ville også have svært ved at holde til lange vandreture i vekslende terræn, her ville en atletisk hund på 15-25 kg være mere passende.


  • #43   15. mar 2017 Hohoohooo ja det tør siges XD Haha Ej leonbergern ville nok ikke være så smart. Har også på fornemmelsen at den har et meget gemytlig og rolig, hvor jeg nok søger et energi bundt der kan holde mig på tærene. Dog skal jeg så finde den rette mængde energi så den ikke vælter mig.

    Vil tage en kigger på Norrbottenspidsen smiley Mener bare den er meget lille. Hvilket kunne være en ide hvis jeg ender i en lejlighed (med remlig have og ude muligheder).


  • #44   15. mar 2017 Aktivitetsniveau er jo ikke kun motion, det er også træning(mental træning, spor, eftersøgning mv. hvor hunden virkelig skal bruge hovedet) og det er langt mere vigtig end at cykle 10 km med en hund, for om en måned er du nød til at cykle 15 km for at opnå samme effekt.

  • #45   15. mar 2017 Det er også derfor jeg har skrevet de forskellige sportsgræne på, så den kan fx komme til IPO og få brugt hovedet smiley Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig beklædning. Desværre mangler jeg beklædning til de rigtig våde regnvejrs dag XP Må jeg se at få anskaffet mig, for jeg har egentlig ikke noget imod regn, bare jeg kan blive tør igen og ikke bliver forkølet X)

    Er man Viking eller hva XD haha ej det er man nok ikke mere men man kan da forsøge X)


  • #46   15. mar 2017 En australsk kelpie kunne være et bud, selvom det slet slet ikke er en førstegangshund, da den virkelig kræver noget af sin ejer, som også er en urolig lækker hund.
    Det er en fantastisk allround hund, som kan begå sig i toppen i alle discipliner.
    Men hvis du virkelig vil projekt hund og bruger den næste lange tid på læse og møde en masse kelpier og deres ejere og hører hvad de har at sige, også de ting folk "glemmer" når de forsøger at sælge en race. Hvis du beslutter dig for kelpien skal du forvente at de første to år bliver hårde, men igen det er en super fantastisk hund/race med den største personlighed.


  • #47   15. mar 2017 Igen kig på DCH programmet i stedet for, jeg er sikker på at det er meget mere dig. Derudover træner DCH klubber året rundt(ikke kun 10-12 gange) og det betaler man i gennemsnit ca. 1100-1400 kr. for om året alt efter hvilken forening man træner i.

    Du kan læse om programmet her og de forskellige klasser:
    http://www.e-pages.dk/dchff/179/html5/


  • #48   15. mar 2017 Det vil jeg helt klart kigge på smiley Havde også en plan om måske at tage til DM i IPO i silkeborg om nogle uger... kan ikke lige datoen lige nu.
    Bare for at se hvad det reelt er, udover det man kan læse. Dog skal jeg skrive mig bag øret at det er Proffer, med meget træning, ikke noget man bare lige lære sin hund. Men jeg vil se om der er DCH klubber omkring Viborg, hvor man må se med. Har skrevet til IPO holdet i viborg, men der var så få på holdet så de anbefalede mig at tage til schæferhunde klubben smiley Men måske der er mere held på rally eller agellity, bare for at se nogle flere hunde og se hvad det er smiley


  • #50   15. mar 2017 Rally er en virkelig alsidig sport for alle hunderacer og der afholdes vild mange konkurrencer. I linket kan du se hvor der afholdes konkurrencer i dch regi, så tag ud og se en eller to i nærheden af dig.
    http://www.dch-tilmeld.dk/rally.php

    Jeg tror at virkelig du skal slå det der IPO ud af hovedet til en start. Det kræver virkelig erfarne hundefører, jeg har set flere gange at folk begiver sig i kast med forsvarsarbejde, hvor de slet ikke kan styrer det.
    Derudover er det indenfor det træning samt jagthundetræning, at de stadig halter meget efter, når det kommer til positive træningsmetoder. Så igen det ikke noget jeg vil anbefale en ny hundefører at begive sig i kast med.
    IPO programmet er også meget snævert, når det kommer til egnede racer, det er potenteracer som ikke egner sig til en helt grøn hundeejer. Der flere muligheder med dch programmet, selvom race mangfoldigheden også bliver indsnævret når du kommer op i de højere klasser.

    En anden ting der nok vil være en rigtig god ting at droppe, er at få en hund, men henblik på at den kan forsvare/beskytte dig. Køb hellere en peberspray til det formål. Ofte viser ganske almindelige familiehunde sig som gode beskyttere af deres ejer, hvis lokummet brænder, men lad være med at vælge race efter det, derudover harmonere det ikke med at bo i kollektiv.


  • #51   16. mar 2017 1000 tak for de mange svar og gode råd smiley jeg vender tilbage til tråden i morgen og svare og kigger på det sidste. I må alle sammen sove rigtig godt med jeres hunde ^^

  • #52   16. mar 2017 En Schæfer er en brugshund og man skal virkelig ville det hvis man vælger den race.
    De kræver aktivering hver dag og det er ikke nok med en tur rundt om blokken 3 gange om dagen.
    Siger det ikke for at skræmme dig, jeg startede jo selv ud med Schæfer. Men jeg har så også altid vidst at det var racen for mig.


  • #53   16. mar 2017 Hvad med en korthåret collie?
    Det er en alsidig race, den kunne måske godt have lidt af det der "spidse udtryk", du virker til at søge efter, og det er en ganske fin hund til en seriøs 1.gangsejer.


  • #54   16. mar 2017 Go morgen alle sammen ^^
    Så har man sovet lidt på alle de gode tips og info i har givet smiley (eller nærmere forsøgt, har et hamster der krævede lidt opmærksomhed af mor i nat, skøre dyr kan mærke det er ved at blive forår XD)

    Finsk Lapphund er blevet nævnt for mig et eller andet sted, (kan ikke lige finde hvem eller hvor, go morgen hjerne). Men den tror jeg ikke er go da den har tendens til at gø meget og hvis man bor i en lejlighed med have eller et bofællesskab hvor der er børn, eller fremtidige babyer så er det nok ikke så smart med en hund der gør for meget. (dog man kan aldrig undgå det helt)

    Jeg tænker jeg vil kontakte de andre trænings former her i Viborg (udover IPO) og se hvad det indeholder + måde flere forskellige hunde smiley Kan se på dch tilmeldingen at der kommer noget rally konkurrence her i viborg d. 22.04 og det vil jeg da helt klart tage ned og se smiley

    Her er et billede af nogle af de racer der er blevet nævnt som jeg kunne se mig selv med smiley Lens har skrevet til mig og nævnt Aussien, og må sige at den merlet version er gude skøn at se på, og en god størrelse smiley Den vil jeg helt klart læse mere op på!
    Ellers tænker jeg schæfer eller travuren hvis forholdene er dertil smiley Men hvis jeg ender selv i en lejlighed vil jeg tænke mere i banerne af Border terrier, DSG, eller dansk spids. Vil dog gerne møde en dansk spids da den skiller sig ud fra hvad jeg ellers kan lide og er meget "Pæn" i sin frem toning smiley

    Men kom gerne med info hvis i mener jeg stadig er på ude bane X)


    profilbillede
  • #55   16. mar 2017 Det med at gø er altså ikke større et problem end du vælger at gøre det til... kender pt 3 Finske som bor i lejlighed... uden problemer.

    Kender folk med Franske i lejlighed hvor gøen er et problem... uanset race kræver det træning.. terrier gø'er også.

    Tevueren døjer med sindet... så der er god avler vigtig.. og igen kræver de og schæfer meget træning før du for en "god" hund.



  • #56   16. mar 2017 Ah ok smiley jamen så kunne den jo også være en mulighed smiley tænkte bare at evt ville have episoder hvor den ville bjæffe i et væk fordi det gør lapp hunde for at holde styr på rensdyr flokke ifølge de Info jeg har fundet smiley men ja det jo det noget ligger i hundes natur men nogle ting kan man jo træne "væk" eller holde kontrol over smiley

    Men godt at vide at der kan være nogle sinds problemer med travuren smiley hvilke problemer har der været?


  • #58   16. mar 2017 Oooog man skal være obs på, at der også i aussierne er meget stor forskel på show og working-linier smiley

  • #60   16. mar 2017 Det er rigtigt Kenzie - der er flest af show-linier efterhånden, men der er også en del af blandede show/working, og nogle få "rene" working.

    Specielt de blandede kan være lidt af en udfordring, fordi man ikke helt ved, hvor meget "skarphed", man så står med. Og hvis man køber ren show, så får man sjældent ret meget vagthund smiley


  • #61   16. mar 2017 Nu har jeg læst tråden igennem, og alle de gode råd der er kommet.

    Det jeg bider mest mærke i, er at du springer utrolig meget i racerne.
    Hvis du skulle nævne en race der bare er dig, og som bare er drømme hunden, hvilken race tænker du så på??

    Jeg vil sige, at hvis ipo er så spændende for dig, så find en god klub, nogle gode trænere og hop ud i det. Siger ikke du skal købe den hund med størst drift, men mindre kan sagtens gøre det.

    Nej, du bliver ikke verdensmester, og du har meget at lære.
    Meeeen... er interessen der virkelig, så kan i sagtens vokse sammen.

    Find ud af hvad dine interesser er, hvad ønsker du inderst inde jeres tid skal gå med?

    Hvor meget ønsker du at bruge på træning? Har du planer om at træne selv eller i en klub?

    Hvad kender du til hundetræning? Hvor meget har hunde fyldt i dit liv?

    Har du nogle du kan støtte dig op af, i forhold til træning, socialisering, problemer osv.

    Er du typen det tør stå ved egne meninger? Tør du gå imod strømmen og sige fra? Holde fast ved der du tror på?


  • #62   16. mar 2017 så den kan fx komme til IPO og få brugt hovedet

    Sorry, men ... ja, det her er godt nok morsomt smiley

    Jeg har ikke noget råd om hund - for jeg kan slet ikke overskue alle de ting den skal egne sig til, så lige nu tænker jeg "køb 5 hunde" smiley

    Men pøj pøj med at finde den rette smiley


  • #63   16. mar 2017 Ud og mød nogle forskellige hunde, tag kontakt til nogle opdrættere af de forskellige racer, og tag ud og mød deres hunde. Opdrættere vil næsten altid gerne snakke om deres race og give råd og vejledning om den.

  • #64   16. mar 2017 Nu skal man huske ikke at underminere udstillingslinjer i aussie og bc. Det jo ikke fordo de intet kræver bare fordi de har et andet fokus.

    Mit bedste råd til dig vil være, tag på udstillinger og se racerne. Mange af udstillingerne har os agility og div konkurrencer så der får man os et billed af hvordan racer arbejder (:

    Vær realistisk og find det der tænder din lyst med hund mest og fokuser på det og find en egnet race ud fra det.


  • #65   16. mar 2017 hm... synes også at ønskerne stritter lidt i alle mulige retninger. Min umiddelbare tanke er at JA IPO ser virkelig interessant ud. Men det er samtidig et megastort program og jeg tænker at det vil være mægtig svært blot at kaste sig ud i det som nybegynder ud i hund. Og hvis man virkelig gerne vil IPO så er der jo ikke så forbandet mange racer at vælge imellem som det for alvor er sjovt med: Malinios, Schæfer, Riesenschnauzer, Rottweiler eller Dobermann. Og det er ret beset kun mallen og schæfere der for alvor er gode til det.
    Til gengæld så findes der andre beslægtede programmer hvor der er mange flere racer der kan være med. DcH programmet kunne være et rigtig godt bud. Det er et fedt program med mange øvelse der virkelig udfordre hunden. I det program kan man også godt være med med fx Kelpies, Border Collies, retrievere af arbejdslinier, terriers og schnauzere osv osv. Det er program hvor man er nødt til at arbejde med hundens drift osv, men det har selvfølgelig ikke bidearbejdet med. Programmet indeholder lydighed, spor, rondering/eftersøgning og frit søg. Mange begynderhundeejere starter deres 'karriere' i DcH smiley
    Mit umiddelbare bud på en race som kan det du efterspørger (bortset fra IPO'en) er netop Kelpie eller Border Collie. Det med vagtdelen og at hunden skal kunne skræmme nogen ser jeg som ret irrelevant. De færreste 'bad-guys' gider forsøge noget som helst, hvis man har hund med nærmest uanset hvad det er for en hund. En af mine gamle irer-tæver (15 kg hund) fik en flok andengenerationsindvandrere (eller hvad de nu var) til at ombestemme sig og fordufte .......


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #66   16. mar 2017 Er IPO virkelig udviklet specielt til Schæferhunde..?

    While dogs of other breeds are also admitted to Schutzhund trials, this breed evaluation test was developed specifically for the German Shepherd Dog
    https://kraftwerkk9.com/german-shepherd-breeder-faq/what-is-schutzhund/


  • #68   16. mar 2017 Som skrevet så er jeg meget flexible, og har derfor tænkt at jamen hvis jeg ville have en race som Malinois så SKULLE den gå til IPO, fordi det er godt for racen, ikke fordi den store interesse er der. Men kan høre på jer alle at det ikke er det bedste at give sig ud i, hvilket er det stik modsatte jeg fik af vide af ejeren af Kennel Jenos, som jeg ringede til for at få flere informationer om racen.

    Men som sagt så har den video jeg så været bedre til at beskrive hvordan det er at have sådan en krævende hund. Jenos gav dem ellers en go salgs tale og sagde de var meget trænbare, hvis man var konsekvent (ergo de kunne trænes til at tage det med ro). Han var ikke fan af DcH da det var meget konservativt og ikke tænkte på unghunde der kun "bør" trænes i kort tid af gangen. Men det lyder lidt som om vi har en omgang "min mening vs. din mening" hvad det angår smiley

    Men han nævnte også en anden mere afdæmpet form for IPO kaldet.... noget jeg selvfølgelig ikke kan huske, men det var ikke DcH smiley

    IPO og alle de andre trænings former har jeg tilføjet som en interesse fordi jeg har hørt at det ville være godt for hunden. Har personlig ingen ide om hvad det indebære. Men det vil jeg så tage ud og undersøge og se hvad jeg også kunne tænke mig at lave, og ikke kun tænke hvad jeg ville "finde mig i" for at hunden kunne trives. smiley


  • #69   16. mar 2017 Du skal finde ud af, hvad du virkelig brænder for at lave af aktiviteter med en hund. Det bliver simpelthen for surt på den lange bane, at skulle aktivere og træne med en hund, hvis man ikke selv synes det er sjovt.

    Det skal være en fornøjelse at have hund og at være aktiv sammen med den, ikke en sur pligt.
    Sure pligter har man en tilbøjelighed til at finde overspringshandlinger/undskyldninger for at slippe lettere udenom smiley

    Jeg har tidligere trænet lydighed i DKK, gået schweiss spor, trænet agility og lidt jagthundetræning med mine hunde (ft. spaniels og gravhunde).
    Træning af den art har ikke min store interesse længere, så derfor har jeg skiftet race og jeg fortryder ikke et øjeblik, jeg nyder hvert et sekund med mine whippets og sådan synes jeg det skal være.





  • #70   16. mar 2017 Dch er langt fra konservativt, ved ikke hvor han har det fra!
    Der kan selvfølgelig være forskel på de enkelte klubber, ligesom ved alt andet, men man kan altså ikke skære dem over en kap. Derudover er DCH's trænere uddannet i positiv træning.

    Rigtig mange hundefører i Dch programmet har både 20 og 30 års jubilæum, så det er bestemt ikke et kedeligt program man kører surt i, hvis man har interessen for hundetræning og lærer hunden at arbejde selvstændigt.
    Der er rigtig mange, både med schæfere, Malinois osv som træner hele deres liv i dch, netop fordi de ikke(både hund og fører) ikke har brug for bidearbejdet, det slider på fysikken.


  • #71   16. mar 2017 Helt enig med Kirsten.

    Du skal vælge race ud fra hvad der interesserer DIG, og hvad du brænder for at lave med den - du skal finde en race, der går godt i spænd med det du brænder for og bare MÅ lave. Du skal ikke vælge træning og aktivitet ud fra, at du af en eller anden grund er faldet for en race, hvis det ikke er noget der interesserer dig. Så skal du i stedet vælge en anden race.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #72   16. mar 2017 Lige en tilføjelse angående DcH, selvom AboutMyDogs har nævnt det vigtigste:

    DcH-programmet er bestemt ikke kedeligt! Øvelserne er enormt forskellige, så der er noget for enhver smag.

    Der kan dog være store forskelle fra lokalforening til lokalforening, og der er selvfølgelig også forskel på trænerne.

    Jeg kender DcH-trænere med et frygteligt gammeldags syn på hunde og hundetræning, men jeg kender flest af de "moderne", som netop tager udgangspunkt i den enkelte hund. Ellers havde jeg simpelthen ikke gidet træne DcH-programmet med mine hunde (en whippet og en ruhåret vizsla), som i dén grad er uden for kategori smiley

    Jeg giver de andre helt ret; find ud af, hvad du har lyst til at lave med hunden de næste 10 år, og find en race, der passer både til aktiviteten og dit temperament.


  • #74   17. mar 2017 Jeg vil også forsøge at råbe op her, find ud af hvad der interesseret dig! Ikke hunden.
    Find noget du brænder for, så bliver det en større succes. Og det kommer til at give jer begge så meget mere.

    Hvis din interesse er hyggeture/vandreture, så drop tankerne om træningsprogrammer, de vil hænge dig ud af halsen, hvis ikke du har interessen.


  • #75   17. mar 2017 Ham fra Jenos har altså ikke så godt styr på hvad DcH er smiley
    Det kan være overordentlig svært at vide på forhånd hvad man kommer til at brænde for. Jeg ville enormt gerne løbe agility - og gjorde det også i mange år. Jeg løb faktisk konkurrencer. Hele tiden var det dog som om der 'manglede noget'. Jeg dyrkede DKK LP ved siden af. Det der 'noget' jeg manglede fandt jeg så i DcH programmet smiley
    Mit råd må være: Find en race du kan lide, en som passer til DIT temperament og dine generelle ønsker til hunden og tag den derfra. De fleste af os 'gamle garvede' er formegentlig startet på samme måde som mig. Mere eller mindre tilfældigt valg af race. Jeg fik Irsk Terrier fordi jeg mødte et par stykker og tabte mit hjerte totalt smiley I min barndom havde vi Ruhårede Foxterriers. Dem var min mor faldet for udelukkende pga udseenedet - at de så passede rigtig godt i vores familie var jo heldigt smiley Jeg brænder for lydighedstræning og har gjort det siden 1987. Det har jeg så bare måttet kombinere med at det nu engang var terriers der passede mig bedst smiley
    Min Dobermann blev også valgt med hjertet. Det var den race min mormor havde. De sagde mig et eller andet og jeg har altid vidst at jeg engang skulle have sådan en smiley Jeg knuselsker hende og hun bliver ikke min sidste dober trods det at hun ikke er nogen nem hund og træningsmæssigt udfordre hun mig akurat lige så meget som mine terriers. Det er bare på nogle andre punkter.
    Mine racer er valgt med hjertet og jeg tror på at mit hjerte træffer de rigtige valg smiley
    Skulle jeg vælge med fornuften så skulle jeg vælge en schæfer eller en lab af jagtlinier. MEN det er bare slet ikke racer jeg kunne tænke mig at eje og så har jeg svært ved at tro at det ville være det rigtig valg for mig.
    Hvis dine interesser er at have en hund at hygge dig med og gå laaange ture med og det der med træning egentlig ikke er noget du tror du vil gøre det så meget i. Så kunne en spidshund/slædehund være et udmærket bud. Jeg kender en gut, der har en husky. De går noget der ligner 20 km hver dag og han cykler også ofte med den (hunden trækker ham på cyklen). Han træner ikke noget med den, men har en skøn makker at opleve naturen med. Han er på vandreferie med hunden hvert år, Hunden er 5 år nu. Det er hans første hund og han har ikke været rendt ind i problemer med sit racevalg. Han faldt for racen, satte sig godt ind i den og fandt ud af at det passede rigtig fint med hans ønsker om at have en decideret vandremakker.
    ... issuet med spidshunde og slædehunde i forhold til dine ønsker er så at det ikke er hunde man normalvis har løs pga jagtinstinkt.


  • #77   17. mar 2017 Ham fra Jenos har altså ikke så godt styr på hvad DcH er

    Hvad er DCH da ?



  • #78   17. mar 2017 DcH er stor forening bestående af mangle lokalafdelinger, der udbyder træning i mange forskellige hundesportsgrene. Bl.a. Rally-O, Agility, IPO og selvfølgelig DcH's eget program: DcH-programmet (lydighed, spor, frit søg, rondering/eftersøgning). Der er selvfølgelig forskel på de forskellige lokalafdelingers struktur og 'træningsfilosofi' og man kan givetvis sagtens finde konservative klubber, der ikke rigtigt har fuldt med udviklingen inden for hundetræning. Men at det sådan helt generelt skulle være sådan at man i DcH ikke tager hensyn til hundene i træningen det passer nu altså ikke - det er ihvertfald ikke det man lærer på træneruddannelsen smiley
    Der hvor jeg oplever at hensynet til hundene bliver glemt det er, når en garvet fører har fået ny hund og det bare ikke kan gå stærkt nok med at komme til konkurrencer. Been there - done that ...... og mine trænerkollegaer sagde det faktisk til mig smiley


  • #79   17. mar 2017 Tak for forklaring smiley

    Jeg har haft en del DCH trænere på kursus og jeg må sige, at jeg var ... "rystet" over hvor bagud de var - og hvilke metoder der anvendes i foreningen.

    Derfor mit ? ... ved ikke om Jenos har ret, men mit indtryk af foreningen er at jeg tror det er rigtigt sjovt at være der - der er tilsyneladende et rigtigt godt sammenhold - men opdaterede er I dæleme ikke smiley


  • #80   17. mar 2017 Martine - hvordan mener du de er bagud? (:

  • #81   17. mar 2017 "Jeg har haft en del DCH trænere på kursus og jeg må sige, at jeg var ... "rystet" over hvor bagud de var - og hvilke metoder der anvendes i foreningen. "
    Altså dem møder jeg jo også ind i mellem smiley De fleste af dem jeg har mødt fra den kategori har været dem, der træner IPO i DcH regi. Og ja, det er svært at få alle med på mere moderne hundetræning med motivation, drift osv når det er baseret på frivillig indsats. Ofte tager lokalforeningerne dem, der gerne vil være trænere, kan overtales osv. Og det er bestemt ikke altid de bedst egnede smiley
    ..... og der var bestemt også tider, da jeg tog træneruddannelsen hvor jeg krummede tæer over manglende opdatering - fx var kreds 6 modul om racekendskab decideret pinligt. Nyere materiale jeg har set har dog været noget mere opdateret. Men det hele er stadig baseret på frivillighed og at nogen skal lægge en stor indsats i at opdatere materialet osv. Det er jo ikke alle steder at der er trænere der tager på selvbetalte kurser andre steder for at få nye input smiley


  • #82   17. mar 2017 #80

    De er ikke ret vidende om nye metoder.

    #81¨

    IPO i DCH regi er håbløst - det kan man også se, når de ind imellem stiller til DKK´s IPO dm - de får baghjul i stort set alle discipliner.

    Nej, mit indtryk er også, at majoriteten mener at det kører godt og at de derfor er "udlærte" - og så går tingene jo uhjælpeligt i stå.



  • #83   17. mar 2017 OK så er det ikke bare mig der har fået et ret dårligt indtryk af IPO i DcH regi smiley
    "Nej, mit indtryk er også, at majoriteten mener at det kører godt og at de derfor er "udlærte" - og så går tingene jo uhjælpeligt i stå. " ¨
    Præcis!


  • #84   17. mar 2017 Tak for svaret (:

    Men hvis man bare vil træne lidt lydighed, agility eller lign så er dch vel Okay, eller? (:


  • #85   17. mar 2017 Jo - det er det smiley De fleste lokalafdelinger er helt OK her. Møder man gamle forstokkede holdninger til hundetræning, så stem med fødderne smiley

  • #87   17. mar 2017 Jamen det kan da sagtens være at de der ... hvad 10-12 forskellige foreninger fra DCH jeg har haft trænere/ikke trænere på kursus fra var de ikke så heldige ??

    Hvem ved ....


  • #88   17. mar 2017 Eller også er det bare de mennesker du har haft på kursus. De er måske ikke engang repræsentative for deres lokalafdelinger ???
    ......meeeeen jeg kan nu godt komme på et par lokalafdelinger, der hænger lidt i bremserne.


  • #90   17. mar 2017 #88

    Eller også er det bare DCH der ikke er så opdateret som os, der træner IPO ?

    Jeg ved ikke om de er "repræsentative" - der var en del, der var trænere, det er alt hvad jeg ved.


  • #91   17. mar 2017 Mette - udover hendes ønske om at hunden skal kunne gå løs så er slædehundene heller ikke vogtere, så der passer de heller ikke ind i hendes ønske om at have en hund der kan give hende den form for sikkerhed.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #92   17. mar 2017 Jeg tror ts skal droppe tanken om en brugshund. Har jeg skrevet i en tidligere tråd og mener det stadig. Find en hund der passer til det du vil bruge den til og ikke alt muligt andet.

    Noget så simpelt som en labrador lyder til at kunne gøre det. Her vil man både kunne træne,gå lange ture og have den med rundt.



  • #93   17. mar 2017 Angående DCH og IPO, det kan jo også være at de bare har forskellige holdninger til hvad der er god hundetræning. Jeg var forsøgs person, da vores trænere, i DCH regi, skulle på spor kursus hos en IPO dame.
    Det var fandme grænse overskridende og ikke særlig pædagogisk overfor hverken hundefører eller hund.
    Hendes holdning var at straf er vejen frem hvis man vil noget seriøst, og tog sig slet ikke tid til lige at hører hvor vi var i vores træning, hunden skulle bare makke ret.


  • #94   17. mar 2017 #93

    Jamen det må jo så bare være mig, der mener at man bare skal straffe sig frem og DCH folk ikke er gode nok til at sparke deres hund i .øven ...

    For det KAN ikke være fordi, at DCH ikke er opdateret i forhold til den måde jeg træner på .. sådan må det være smiley


  • #95   17. mar 2017 måske og måske er der bare forskel på folk, jeg ved ikke om du går ind for det jeg oplevede og du kender højst sandsynligt ikke alle DCH trænere.

    I min klub har vi f.eks. både super dygtige trænere og nogle jeg tænker er gået i stå omkring dominans teorien.
    Samtidig havde jeg en dårlig oplevelse med en ipo dame, det gør da ikke at jeg tror alle ipo trænere er sådan.


  • #97   17. mar 2017 Martine, der er jo ingen, der har sagt dig imod smiley Folk pointerer bare, at der er mange forskellige afdelinger af DCH og derfor mange forskellige trænere, og ja, måske nok også mange forskellige holdninger til, hvad der er "god" og "dårlig" træning. Jeg tror ikke, du skal se det som om, at folk er uenige med dig, nok bare at der er store variationer, og at man ikke kan generalisere ret meget om så stor en klub smiley

  • #98   17. mar 2017 Og hvis alt andet glipper, så bare køb en labrador. Øv, hvor er jeg ked af den tilgang til racen. Fordi de er gode til at tilpasse sig, opfattes de oftest som "bare" en hund, som snildt kan klare et liv, uanset hvad man tilbyder dem (eller ikke tilbyder dem).

  • #100   17. mar 2017 #95

    Hvis du skal være med til konkurrencer - og ikke bare lukke leddet - så træner man ikke som din ipo-dame.

    Og fair nok - at jeg vælger at se dch folk fra både Sjælland og Jylland som repræsentative for foreningen er jo helt tydeligt en stor fejl.
    Jeg kender ikke samtlige medlemmer af DCH, jeg har ikke haft samtlige trænere på kursus - jeg burde i virkeligheden holde mig for god til at udtale mig om, at I er overhalet en hel del i den forening - for det ved jeg jo slet, slet ikke noget om.

    Godt så smiley


  • #101   17. mar 2017 #97

    Det ville være fantastisk hvis det var sådan det forholdt sig - og ikke at jeg var blevet læst og påskrevet og fået fortalt hvad der er "god" og "dårlig" træning .. men hvad ved jeg i grunden om det smiley


  • #102   17. mar 2017 Vi har endnu engang i vores lille schæferkreds fået medlemmer, der kommer fra DcH og er begejstrede over at få lov til at træne glade, opløftede og driftige hunde i stedet for at dæmpe, dæmpe og atter dæmpe for at holde hunden styrbar.

    De hunde keder r**** ud af bukserne og det kan ses.

    Nå - uden at have læst hele tråden - vend tingene om. Køb hund efter interesse.
    Men forvent ikke at du kan uddanne en hund i IPO ved at tage 10-ugers kurser.
    Det projekt er en kende mere omfattende smiley


  • #103   17. mar 2017 Vi har endnu engang i vores lille schæferkreds fået medlemmer, der kommer fra DcH og er begejstrede over at få lov til at træne glade, opløftede og driftige hunde i stedet for at dæmpe, dæmpe og atter dæmpe for at holde hunden styrbar.

    Netop.

    Havde en dch-dame på et kursus som godt ville lære hunden hurtig dæk - så den skulle jo være rooooooolig for at kunne det .. eller ???

    Hun blev også ret "YES" da hunden - en lækker lab - endelig fik lov til at arbejde i det gear den befandt sig bedst i smiley


  • #104   17. mar 2017 Igen, jeg kan kun snakke ud fra egne oplevelser, men hos os bliver hunden ikke dæmpet, og min IPO dame var vist en dygtig konkurrence hundefører kan ikke huske hvad hun hed men hun referede da til vm .

    Men kan vi ikke blive enige om at folk er forskellige med forskellige tilgange til træning og hundehold også indenfor specifikke sportsgrene og klubber. Du er glad for dit og det er da fedt og jeg er glad for mit, og så er den vel ikke længere.


  • #105   17. mar 2017 Ja selvfølgelig var hun "vist" det smiley

  • #106   17. mar 2017 Har du kigget på glathåret kromfohrländer?
    Den passer måske ikke helt til IPO, men det er mit indtryk, at den ikke er let at "ødelægge", samt er aktiv, men ikke meget krævende.


  • #107   17. mar 2017 du er da en hyggelig person at debattere med.

  • #108   17. mar 2017 Hvis man nu tog udgangs punkt på det liv jeg har nu. Så kunne man måske finde en mere realistisk tilgang til valget af hunde racen. Pt. ved jeg jo så ikke så meget om hunde træning og selt ikke om IPO.

    Pt. er jeg så på uddannelse, hvor dagene godt kan blive lange på skolen fordi jeg har en masse jeg skal planlægge ved siden af, og jeg ikke kan lide at være der hjemme alene i min lejlighed.
    Men generelt så møder man fra 09:00 til 16:00, og har mulighed for at have en hund med på skolen - håber inderligt at det vil være muligt når jeg får arbejde, men ved det ikke er meget realistisk hvis jeg bevæger mig væk fra Viborg og Arsenalet.

    Jeg bor 4 km fra skolen tager for det meste cyklen, da det giver bedre energi og hjælper på humøret i den lange ende - vil gerne i fremtiden leve nogle km (højst 10km) væk fra mit arbejde så jeg kan starte dagen med god frisk luft og få blod til kroppen - der ville det være dejligt at have hunden med, igen HVIS man kunne få den med på arbejde.

    En af de problemer jeg kommer til at døjes med og allerede døjer lidt med pt. er ensomheden ved at være alene, men stadig være ret introvert.
    Det absolut VIGTIGSTE for mig er at hunden kan være med mig så meget som muligt, med på arbejde, i bus og tog og hos familien, evt. med ud at rejse.

    Da jeg ikke interessere mig for romantiske forhold, og ikke vil have familie med mand og børn, så kommer jeg for fremtiden til at være meget alene, når alle mine venner har fået børn (det er de så småt ved at snakke og planlægge). Jeg vil kun have mit arbejde at fokusere på, og det er bestemt ikke nok.

    Tror hvis man skal koge det helt ind til benet så er det derfor jeg vil have en hund. At have en ven i dagligdagen hvor vi sammen kan gå på eventyr ved skove, søer og følges i tykt og tyndt.

    Jeg er dog ikke en sofa kartoffel. En golden fx er en alt for rolig hund til mit temprament, men grundet min profession skal den også kunne slappe af når jeg arbejder med tegning, og animationer, der forgår siddende foran en pc...

    Fysisk aktivitet efter arbejde og i middagspauser, i form af leg, træning eller frisbee, ville være skønt efter sådan en stillesiddene hverdag smiley

    Vandring, slædekørsel og hunde træning er noget jeg først skal have set, prøvet og undersøgt, før jeg kan sige hvilke jeg evt. ville fokusere på.

    Tror mange har tænkt at hunden skal kunne alle tre ting, men det er mere ment som et enten eller smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #109   17. mar 2017 Mette. En labrador opfylder da langt bedre de krav ts stiller i forhold til flere andre racer der er nævnt. Der er ingen der snakker om at hunden bare skal tilpasse sig. Træning,gå ture og komme med rundt. Hvad mangler der?.

    Underligt at når det lige rammer ens egen race så er det ikke godt nok. Det er et langt bedre bud en mange af de racer der er nævnt.


  • #110   17. mar 2017 En golden er ikke en sofakartoffel....

  • #111   17. mar 2017 A S netop... og TS netop at du tror en Golden ikke er en aktiv hund viser, at du bør møde flere hunde... en Golden kunne passe fint til det liv du beskriver.

  • #112   17. mar 2017 Miss:
    Det jeg bider mest mærke i, er at du springer utrolig meget i racerne.
    Hvis du skulle nævne en race der bare er dig, og som bare er drømme hunden, hvilken race tænker du så på??


    Godt spørgsmål. Jeg tænker... putte hund om aften, med energi til leg og lettere træning om dagen, og meget loyal. Men det kan jo passe på mange hunde X)

    Find ud af hvad dine interesser er, hvad ønsker du inderst inde jeres tid skal gå med?

    Gå ture i naturen, skove og enkelte fiske ture smiley

    Hvor meget ønsker du at bruge på træning? Har du planer om at træne selv eller i en klub?

    Tror jeg ville være best i en klub, for også at have det sociale element. Vil sikkert træne lidt hjemmefra også. smiley

    Hvad kender du til hundetræning? Hvor meget har hunde fyldt i dit liv?

    Vi har aldrig været til hundetræning med de hunde vi har haft i familien. Men det er ikke noget jeg syntes har været godt at mangle. Vi har altid haft hund i familien, det har været den ven der altid var der, klar til at lege klar til at hygge. Var fuldstændig knust da vores sidste hun blev aflivet. Jeg fungere best med en logrende hale der møder mig når jeg kommer hjem.

    Har du nogle du kan støtte dig op af, i forhold til træning, socialisering, problemer osv.

    Desværre nej, mit bagland har ikke nogle erfaringer i hundetræning eller socialisering :S Men er godt igang med at få så mange relationer inden for hunde verden som jeg kan smiley

    Er du typen det tør stå ved egne meninger? Tør du gå imod strømmen og sige fra? Holde fast ved der du tror på?

    Jeg har mine egne meninger, men jeg er også den slags person der kan tvivle på dem, da jeg gerne vil have så meget information som muligt. Jeg er mere en lytter end en der har brug for sige sine meninger. Men jeg har ikke noget imod at gå imod strømmen og stiler efter det jeg vil, nogle gange så jeg får for meget i mine hænder jeg gerne vil, som nok er meget tydligt, fra denne tråd XD Haha


  • #113   17. mar 2017 Line mange... ja rigtig mange racer er "puttehunde" hvis de ellers er stimuleret korrekt smiley

    Min er meget aktiv og om aftenen ligger vi arm i arm.


  • #114   17. mar 2017 Louise: Det ved jeg godt smiley Har mødt og leget med en der har været i familien. Men den hund havde ikke den energi som jeg søger. Ville du fx sige at en golden og en DSG har den samme slags energi? DGS er helt klart mere hyper end en Golden, og den energi kan jeg godt lide smiley

  • #115   17. mar 2017 Når jeg tænker over det, kan man så finde en stor version af en DSG XD Ikke at den skal ligne med udseende, men mere med energien og tempramentet.

  • #116   17. mar 2017 De Goldens jeg møder er tit slukkede, og det er udelukkende pga ejer ... men en Golden af jagtlinier er en super skøn hund, og igen kommer det lidt an på hunden.. jeg kender DSG som der ikke er det store i.



  • #117   17. mar 2017 De fleste af de DSG'er jeg kender, har ikke mere energi end mine whippets. 3 af mine hvalpekøbere har haft DSG før og de beskriver whippen som mere aktiv ude, men roligere inde.

  • #118   17. mar 2017 Ja det er jo det. Hunde er jo også individer med egen personlighed, plus kan tabe eller få energi alt efter hvordan de bliver behandlet af ejer smiley Spørgsmålet er så hvor meget man kan præge de forskellige racer smiley

  • #119   17. mar 2017 Ja men jagthunde er aktive... sådan er det... og god avl har en fin tænd/sluk knap... men jagthunde kræver aktivering.

    Hvorfor køber du ikke en DSG... det er da en super størrelse til dig mht bus osv.


  • #120   17. mar 2017 Det bliver måske også planen, men jeg kan ikke lide tanken om at have en hund der ligner Mimi (vores sidste hund) da jeg tror jeg vil forvente at den ville være lige som hende. Og tabet af hende ligger også dybt i mig, så tror jeg altid vil se på den med en smule sørg :S Derfor har jeg også tænkt sådan en race som Border Terrier, som start hund. Så kan jeg få en mere krævende race når jeg har lært noget mere og har en hverdag der passer bedre smiley

  • #121   17. mar 2017 Border Terrier er også en skøn hund.. dog terrier og ja der er ting som egetkønsaggressivitet der skal tages stilling til.

  • #122   17. mar 2017 Jeg blev foreslået en hvid schæfer, og energi mæssigt så skulle den heller ikke være gal hvis man skal tro denne her i forhold til DSG:
    http://www.hundeleksikon.dk/hvidhyrdehund.html
    http://www.hundeleksikon.dk/dansksvenskgaardhund.html
    Mest fordi jeg rigtig gerne vil lære at håndtere og have større hunde. Det er lidt ligesom dem der siger at en chiwawa ikke er en rigtig hund, den er bare for lille. Vil jo også gerne udvikle mig og ved at jeg sagtens kunne håndtere en DSG og ligende.


  • #123   17. mar 2017 Ah... nej. glem sammenligningen. Kiggede på den forkerte X) Troede det var motion/aktivering jeg kiggede på, men det var størrelsen XP

  • #124   17. mar 2017 Ja beklager men jeg forstår ikke helt din tankegang... altså grunden til du vil have noget større/"vildere" er så du kan lære at håndtere det??? Det er, i min verden, ikke den måde man vælger sin kommende hund på.

    Når du ikke har mere erfaring mht træning og racer generelt, så ville jeg ikke bevidst gå efter noget større og mere krævende.

    Uanset hvad tror jeg nok, at du skal få rigeligt at se til med en hvalp.


  • #125   17. mar 2017 Min tanke er at jeg godt kan lide store hunde, og ikke så meget mindre hunde. Er der noget galt i det?
    Det har ikke noget med dominans eller at vise man er sej, håndtere er nok et forkert ord at bruge, men det er jo det man i al sin enkelthed skal lære er det ikke? Man skal jo lære at håndtere sin hund lige meget hvilken størrelse. Men så måske kalde det et kammeratskab/samarbejde? Jeg syntes de er flotte, og kan godt lide det jeg har set og hørt om dem, og vil gerne udvikle mig til at kunne leve sammen med en, da jeg kun har været vant til DSG, Cocker, og Labrador (han var også rigtig dejlig og gav den form for tryghed jeg også søger).


  • #126   17. mar 2017 Hvad med schnauzer eller tysk pincher?

  • #127   17. mar 2017 Schnauzer har jeg også overvejet smiley Men igen har også hørt de kan gø lidt mere end normalen X)

    Tysk Pincher har jeg dog ikke nogen info om smiley Det må jeg da lige kigge på ^^


  • #128   18. mar 2017 Ok.. så misforstår jeg når du skriver håndtere større racer...

  • #129   18. mar 2017 Helt ok ^^ Bare vi er på samme side nu så går det nok smiley

  • #131   18. mar 2017 Det er den nemlig smiley skal bare over sorgen af Mimi så ville det være en rigtig fin hund og starte med smiley

  • #133   18. mar 2017 Det her er anden gang du er efter mig og kommer med dit overblæste ego. Hvis jeg ikke kan lytte, så kan du ikke læse.

    Jeg vil det Absolut BESTE for min fremtidige hund! At jeg ikke kender til træning skyldes økonomiske og fysiske forhold i min familie. Men skriver da f..f..... At jeg gerne vil opsøge og lære mere. Og at jeg vil starte ud med en mindre krævende race til jeg er klar og har omstændighederne til en krævende race. Ved simpelthen ikke hva du ellers ville have mig til at gøre?

    Bare fordi du har haft andre muligheder skal du ikke se ned på folk der er nye i forhold til livet med hund smiley


  • #134   18. mar 2017 Køb en blanding .. så tror jeg du får en hund med alle de ting du søger i den smiley

  • #135   18. mar 2017 En velstimuleret schnauzer gør ikke, medmindre der er en grund. Og slet ikke, hvis den er ene hund/sammen med ikke gøende racer.
    Til gengæld kan en mellem schnauzer absolut lave et "storhunde-vov", og de er klart vagthunde, men kunne aldrig finde på at gøre andet end fortælle ejer, at der er nogen. Det er fx almindelig kendt at en schnauzer ikke gør, hvis den er alene hjemme, for hvem skulle den alarmere?

    Udfradit sidste indlæg om kriterier vil jeg sige, drop al tanke om brugshund. Det er jo slet ikke der dine interesser ligger. En mellemschnauzer ville godt kunne fungere med det, hvis du de første 2-3 år ligger noget klubtræning ind i hverdagen.


  • #136   18. mar 2017 Tror jeg har hørt det med at schnauzere gør på dem der dog 101 videoer. Men kan helt klart se mig selv med en mellem schnauzer smiley

  • #137   18. mar 2017 Martine: kommer nok lidt an på hvilke racer der er blandet sammen smiley men jo blandinger har jeg absolut ingenting imod smiley

  • #138   18. mar 2017 Line, jeg tror simpelthen du skal vælge med at overveje det her indtil der er mere ro over dit arbejdsliv.

    Brug noget af din fritid på at tage ud og se på hunde, der arbejder og find ud af, hvad du vil først.
    Der er ingen hund, der passer ind i det, du beskriver, det stritter i alle mulige retninger.


  • #140   18. mar 2017 Det kan jo være svært at have en realistisk tilgang til både hundehold og bestemte sportsgrene uden at have prøvet dem. Men mange vokser heldigvis med opgaven.
    Det er sikkert også de færreste der kan forestille sig hvordan det er at være forælder før de bliver det.

    Tænkte også på at en bokser måske kunne være noget, den er godt nok pænt aktiv og måse egetkønsaggressiv? Men den er skøn og passer på et par af dine punkter smiley


  • #141   18. mar 2017 Jeg synes nu at TS lytter, men måske har sat sine forventninger lidt højt og lidt i alle retninger. Det tror jeg også er blevet forstået.

  • #142   18. mar 2017 Z: Nå ja, weekend morgen hjernen mener opblæst ego = overblæst. Men det ændre ikke på din situation.

    Der er stor forskel på at høre en mening hvori du hentyder til at jeg vil være en dårlig hunde ejer imod fx CHs kommentar der råder mig til at vente til tingene er mere på plads.

    Jeg respektere CH's kommentar og er enig, i det mange har skrevet, at det ville være klogere at vente, så jeg ved hvordan min situation bliver. Men at sammenligne mig med en dårlig hunde ejer og at jeg ikke lytter. Det finder jeg mig ikke i.

    Du fremstår meget som en troll frem for en der egentlig vil hjælpe. smiley


  • #143   18. mar 2017 Randi: Mange tak smiley Det er nemlig ikke nemt at vide når det først er en udvikling man skal til at tage. Boxer kunne godt være et bud ^^ Der er lidt med avlen med deres næser, og for store brystkasse og lille bagparti jeg ikke vil være med til at støtte. Men tror det er en super sjov og fjollet hund X) Så personlighed mangler der bestemt ikke smiley

    Alexandoria: Mange tak smiley Glad for at der er nogle der læser og forstår hvad jeg skriver smiley Man kan hurtigt føle at man forklare og forklare, men folk ikke rigtig forstår. Så der er rigtig rart at vide folk er med på at jeg lytter smiley



  • #144   20. mar 2017 @102 og 103:
    "Vi har endnu engang i vores lille schæferkreds fået medlemmer, der kommer fra DcH og er begejstrede over at få lov til at træne glade, opløftede og driftige hunde i stedet for at dæmpe, dæmpe og atter dæmpe for at holde hunden styrbar. " Det er sjovt for det kan jeg slet ikke genkender og det var altså heller ikke det jeg lærte på trænerkursus for snart 10 år siden. Men måske vi i DcH Herfølge træner måske helt anderledes end alle andre DcH Afdelinger. Vi dæmper ikke nogen hunde. Vi træner med at hundene skal have en fest, når der belønnes og de skal have lov at arbejde i højt tempo. Jeg er nu godt nok aldrig blevet instrueret i at have min hund i ro inden jeg fik den i dæk og det har jeg godt selv heller ikke instrueret nogen i. Jeg vil allerhelst have en slamdæk og den får man da lettest frem hvis hunden er oppe i gear under indlæring smiley
    Mit indtryk af IPO i DcH er at det er en ret lille skare og at - i det mindste dem jeg har mødt - er temmelig gammeldags i deres tilgang til hunde og træning.


  • #145   20. mar 2017 Jeg vil allerhelst have en slamdæk og den får man da lettest frem hvis hunden er oppe i gear under indlæring

    Hvordan får man den ellers "frem" ?



  • #147   20. mar 2017 Mit gæt er, at man ikke får smækdæk frem med e collar, men forhindrer adfærd, føreren ikke ønsker...

    Jeg tror faktisk i bund og grund vi oplever det der med drift, drive, gear osv. ret forskelligt.
    Der er ingen tvivl om at det sagtens kan forekomme at der er DcH lokalafdelinger der kører fuld skrald på deres hunde - jeg har ikke selv set det. Men jeg har hørt en del tale om, at deres hunde er afsindigt højtkørende selvom de i mine øjne har lignet halvdøde kartofler smiley

    Jeg tror der er enorm kulturforskel hvad det angår, faktisk.
    Og bevares - det er der også internt i specialklubberne for diverse brugshunde.



  • #149   20. mar 2017 Jeg taler om hunde og førere, der kommer fra A og E-klassen i DcH programmet.

    Stooor forskel.

    Og ja, det er da fint nok - det handler ikke om, hvad der er bedst men om at kalde en spade for en spade.


  • #151   20. mar 2017 Heldigvis er det ikke alle hundeførere, der ikke kan tåle at man taler lige ud af posen smiley



  • #152   20. mar 2017 I dch-programmet er der så vidt jeg ved ikke direkte belønning af fart og glæde i udførslen og der er ikke en karakter for helhedsindtryk der kan give noget for det. Jeg er selv ret ny i dch programmet, så det er muligt jeg tager fejl, men som jeg ser det behøver en a/e-hund ikke køre højt programmet igennem og smæk-dæk giver måske ikke helt så meget som det gør i andre programmer.
    Om dch-trænere er bagefter i forhold til andre sportsgrene ved jeg ikke, det er min opfattelse at der er nogen der er rigtig dygtige og nogen som er mindre gode. Lige som de fleste andre steder.


  • #153   20. mar 2017 "Jeg tror faktisk i bund og grund vi oplever det der med drift, drive, gear osv. ret forskelligt.
    Der er ingen tvivl om at det sagtens kan forekomme at der er DcH lokalafdelinger der kører fuld skrald på deres hunde - jeg har ikke selv set det. "
    Jo, der er sikkert forskel i hvordan tingene opfattes og det kan jo også være at alle os DCH-folk i virkeligheden har slowmotionhunde smiley Jeg træner sammen med en brugsliniemalle og må tilstå at jeg har liiiidt svært ved at få 'død kartofel' til at passe på den smiley Det samme gælder de Kelpies og jagtlinielabber jeg træner sammen med. At man godt kan tænke 'død kartofel', når man ser min Dober kan jeg godt forstå. Hun er bare ikke typen, der står oppe på neglene hele tiden og jeg ved godt at jeg fra starten af ikke var helt god nok til at arbejde med hendes drift. Og sammenlignet med mallerne der er hun ret 'tam' smiley
    Man skal så også have med i ligningen, at når man går til konkurrence i DcH programmet så er der ikke nogen krav til, at hunden skal se ud somom den har en fest hele vejen igennem. Den kan sagtens få maxpoint for fx at lave øvelserne i slowmotion. Det smitter sikkert af på træningen mange steder. Jeg har stået med 10-taller hvor jeg har tænkt at det egentlig ikke føltes som et 10 tal fordi min hund fx luntede ud efter apporten. Ved ikke hvordan sådan noget bedømmes i IPO ????
    @145: Pas.


  • #154   20. mar 2017 Det er klart at man jo træner på det, der giver point og sandheden er jo, at der også kommer fejl når hunden udfører øvelser i høj drift - derfor giver det helt mening at man gør det hele lidt mere gelinde i DcH programmet når drift og frejdighed ikke belønnes.

    En luntende apport koster i IPO. Den skal løbe og der skal være passende (hurtig)fart i forhold til racen.
    Det er dyrt at have en hund, der ikke er helt på i IPO.


  • #155   20. mar 2017 Jeg vil også sige at jeg synes det en skam at drift ikke altid bliver belønnet. I nogle øvelser og noget hundesport er det altså klart fedest at se en hund arbejde i et højere gear og som om den elsker det end det der slowmotion.

    Det ville squ lidt svære til en agility hund der travede rundt xD


  • #156   20. mar 2017 I forhold til det der med kartoflen, så er det jo målt ud fra racens potentiale.
    Der skal noget arbejde til at dæmpe en malle (det ses dog desværre).
    De fleste der træner IPO vil gerne udnytte dette potentiale til grænsen og det gør uden tvivl en forskel.


  • #157   20. mar 2017 Man kan godt lære en rolig hund smæk-dæk. Det gjorde jeg smiley
    Jeg gav håndtegn for sit, og derfra i flydende bevægelse tegn til High-five så hun løftede potterne, og så gav jeg tegn til dæk (og sagde "dæk" med stemmen). Efter et par gentagelser så puff, smæk-dæk! Coco har ikke meget drive, men lidt, og efter jeg har skiftet træner (nu et par år siden) og griber den energi, hun har, an på en anden måde, er hun da blevet en gladere og mere ivrig hund, men hun er ikke en tikkende bombe af energi, der venter på at komme til at udfolde sig.. Det gør ikke noget, men det er da medvirkende til at næste hund skal være en anden race smiley


  • #159   20. mar 2017 "... at deres hunde er afsindigt højtkørende selvom de i mine øjne har lignet halvdøde kartofler"

    Det er sjovt for jeg blev faktisk lidt chokeret over (på et andet plan) HVOR stor forskel der kan være på vores opfattelse af almindelig ivrighed, dengang der var en, der skulle vise mig hvad hendes hund kunne. Hunden var da meget fokuseret på godbidden, ja, og travede rundt for at få den. "Som du kan se bliver hun rigtig ivrig/vil gøre alt/kan ikke stå stille" - og jeg tænkte bare.. what?? smiley

    Det er jo ikke fordi, at det er forkert, og især ikke hvis man ikke skal bruge mere, men det var ikke i nærheden af at være MIN opfattelse af ivrig træningsmæssigt. Jeg troede faktisk, at vi havde misforstået hinanden til at starte med smiley


  • #160   21. mar 2017 #159

    Det tror jeg er rigtigt meget rigtigt - det der med at man taler forbi hinanden. Jeg prøvede det for en del år siden, hvor jeg havde en schæferhund og en aussie. Jeg kom i kontakt med en del aussie-folk og de beskrev jo deres hunde som "djævle med ekstrem meget arbejdslyst" osv osv ...
    Jeg tænkte - fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuck, jeg har købt en skidt model, for min var dæleme ikke på den måde.

    Da vi mødtes en dag og skulle træne lidt var det tydeligt at se, at det var deres godt nok heller ikke smiley
    Min pensionerede schæferhund, med cauda equina, stak helt af i den sammenhæng og stod med en lyst, et drive og en glæde som ingen af de her aussier kom i nærheden af.

    Så ja - det er fair nok når DCH folket kommer med "jamen det er nok fordi" - og "du har nok bare set de forkerte" - og "de er ikke repræsentative for DCH" (selvom en del af dem har været trænere) ... jamen så er det jo bare den måde DE ser det på, ikke sådan som virkeligheden hænger sammen.

    DCH er et sted, som jeg skrev, hvor folk hygger og træner og har det fantastisk - men træningsmetoder er altså ikke opdaterede og hvorfor skulle de være det ?
    Det giver jo ikke flere points at gå på banen med en hund i høj drift og man kan få ligeså meget ud af at traske programmet igennem med en "død kartoffel" - hvorfor så ændre det?

    Kig på IPO-konkurrencer for år tilbage - der gik hundene også rundt og så ud som om at de var trætte af livet i udtalt grad.
    Men det er heldigvis ændret - det får man ikke noget ud af idag.


  • #162   21. mar 2017 "DCH er et sted, som jeg skrev, hvor folk hygger og træner og har det fantastisk" Det er det nemlig og selve DcH-programmet er et rigtig fedt program at træne i. Det sociale spiller en stor rolle og er noget af det jeg er faldet for i DcH. Selve det med konkurrencer fylder egentlig ikke ret meget i DcH som helhed og der er mange lokalforeninger, der slet ikke har konkurrencehundeførere og mange, der bare har et par enkelte. Det er meget få lokalafdelinger der er som den jeg er i, hvor det primære er konkurrenceprogrammet og hvor 'hyggeholdet' er sekundært. Vi har hundeførere fra det meste af Sjælland, der egentlig hører til i andre lokalafdelinger, men som kommer hos os fordi træning i konkurrenceprogrammet fylder mest hos os.
    .... men derfor kan vi nu godt hygge os og have nogle gode klubfester smiley
    Det kan da godt være at vores hunde i sammenligning med IPO hunde er døde kartofler smiley Jeg synes bare helt personligt ikke at mine hunde føles døde at træne med. Jeg elsker at lave fri ved fod med Perle, når hun går helt oppe på neglene og har fuldt fokus på mig. Fuld af forventning om at 'lige om lidt så får jeg lov at spæne efter bolden'. Eller nu hvor Clinton har knækket koden med halsgivning og nærmest ikke kan lade være med at tilbyde det hele tiden når vi træner fordi det udløser vild leg med bidepøllen smiley


  • #163   21. mar 2017 DCH er et sted, som jeg skrev, hvor folk hygger og træner og har det fantastisk - men træningsmetoder er altså ikke opdaterede og hvorfor skulle de være det ?

    Den der med at de ikke er opdaterede, synes jeg måske er lidt for generaliserende nok. Jeg kender flere DcH-trænere som er top-opdaterede med nyeste viden omkring hundetræning.


  • #164   21. mar 2017 Martine - Hvad er det for nogle træningsmetoder, du mener er forældede i DcH, og hvordan mener du, at det er anderledes i IPO? Altså hvad er det nøjagtig i DcH, at du oplever som forældet?

    Jeg spørger, fordi jeg hverken kender til DcH eller IPO, og derfor er nysgerrig på at lære mere om det. smiley


  • #165   21. mar 2017 CTS: Som DcH'er er jeg også lidt nysgerrig på hvad det sådan rent prakisk er smiley
    ... jeg vil nemlig altid gerne lære noget nyt smiley


  • #166   21. mar 2017 Dejligt, at jeg ikke er den eneste der er lidt nysgerrig, Mette smiley

  • #168   21. mar 2017 Hverken i DcH eller i Lp må hunden ikke læne sig op af føreren. I DcH kan du få max-point selv om hunden ikke kigger op overhovedet.
    Jeg ved ikke hvordan "IPO-hovedstilling" bedømmes.


  • #169   21. mar 2017 Hvad er det for nogle træningsmetoder, du mener er forældede i DcH, og hvordan mener du, at det er anderledes i IPO? Altså hvad er det nøjagtig i DcH, at du oplever som forældet?

    Den måde hundene ser ud når de arbejder - nærmere kan eller vil jeg ikke komme det.
    Med mindre at folk, der træner i DCH konsekvent træner anderledes end de bliver anvist, må jeg blot konstatere, at det er en metode, der ikke gouterer hunden og ikke arbejder med hunden for hundens skyld.
    Det gør vi ret meget ud af i IPO smiley

    Det er bare gladere og mere "frie" hunde vi ser i min sport.


Kommentér på:
En race der passer?

Annonce