1.696 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Stød? Stød?

Hej. Min franske bulldog har været så uheldig at træde på stødhegnet til hestene. Han skreg og løb væk. Han ligger nu og ryster, normalt ligger han i sofaen hos mig. I køkkenet sidder han under stolen, normalt ligger han på puden. Derudover virker det lidt som om han flygter fra mig, når jeg sætter mig hen til ham.. Er der noget jeg kan gøre for at få ham til at føle sig okay igen? Kan han have taget skade af at få stød?
Håber I kan hjælpe

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stød?
  • #1   3. maj 2017 Hvis du har stået lige ved siden af, kan han jo godt forbinde dig med forskrækkelsen. Jeg ville bare give ham fred til at sunde sig lidt og komme sig over forskrækkelsen.

Hunde kan være følsomme overfor stødhegn, og de kan blive ret bange, især fordi de måske ikke altid ser tråden og derfor ikke ved, hvad det er, der er sket, men jeg tvivler på, at han ligefrem har taget skade.

• #2   3. maj 2017 Jeg havde engang en hund, der havde ret dårlige afreaktioner (dvs. hun var dårlig til at ryste en ubehagelig oplevelse som fx en forskrækkelse af sig). Hun kom en dag til at sidde fast under hegnet omkringe fårefolden, mens min svigermor stod lige ved siden af. Hun fik desværre forbundet de rap hun fik inden hun kom fri med svigermor. Hun satte altså lighedstegn mellem svigermor og ubehag (for nogen måske en helt naturlig reaktion smiley smiley smiley ). Da hun havde svært ved at ryste den slags af sig tog det altså lige nogen besøg, hvor svigermor måtte overbevise hende om at hun altså ikke var farlig med lækker bestikkelse. Rent fysisk tog hun ikke skade.
    Mon ikke det er lidt det samme for din hund og det der skal til er at du lige lader ham sunde sig og ser om det går over af sig selv og ellers så sætter ind med at give ham lidt godbidder og så ellers ikke forsøger at stoppe kontakt ned i halsen på ham, men selv lader ham nærme sig og belønne ham for at komme hen af sig selv. De andre hunde jeg har haft har bare ramt hegnet, sagt piv og så har det li'som været overstået - også selvom det er sker sådan ca 1 mill gange at en af irerene har troet de var 'safe', når de var kravlet under hegnet med kroppen. De glemmer suverænt altid at 'stryge flaget' = stød på halen smiley
    .... hvilket i familien har givet dem tilnavnet 'radiobilerne' smiley

• #3   3. maj 2017 Jeg prøver at give ham tid og se havd der sker. Hjemme har vi før brugt til at opdrage fx ikke bryde ind til høns og slæbe med cykler. Men ham her har ikke disse unoder. Jeg var nogle meter væk - så håber ikke han forbinder mig med oplevelsen.. mange tak for jeres råd smiley

• #4   3. maj 2017 Jeg har også haft flere hunde, der har fået stød. De har ikke været særlig påvirkede, men jeg har set det hos andre, bl.a. en collie en af mine veninder havde med på en gåtur. Hun gik direkte med næsen forrest ind i en tråd for enden af en markvej, og så den ikke, fandt aldrig ud, hvad der var sket, og var resten af turen bange for at gå foran os, for tænk hvis hun blev angrebet af den "usynlige" igen. smiley

En af mine stak næsen på en tråd for at hilse på naboens pony, og var lige først overbevist om, at det var ponyens skyld. Men det varede ikke længe, så var det glemt.

• #5   3. maj 2017 Hvis hunden ellers normalt har en sund psyke, så bliver den god igen.
    Tag lækkert kød med på tur, nærm jer hegnet, beløn og ros, gå hjem igen. Så er oplevelsen erstattet af noget andet.

Flere af mine hunde har fået rap af stødhegn ved fx køer, og de forbinder længe efter hændelsen dyret med smerten.

• #6   3. maj 2017 Min schæfer lærte aldrig en dyt af stødhegnet, hun kunne få et rap, og fes da også hylende rundt om huset, men 2 sek efter sad hun ved hegnet igen.
    Heller ikke den ene gang hvor hun havde fået loppekesem ( mens jeg var på ferie smiley ) Og fik stød på den nøgne bare numse, da hun ville ind til hestene, lærte hun noget.
    Hun var totalt ligeglad, ja ok det gjorde avs lige i det hun fik det, og løb lige et par runder for at ryste oplevelsen af, men så var det også glemt igen.

• #8   3. maj 2017 Hunde reagere utroligt forskelligt som du kan læse på alle svarene, men som du også kan læse, så kommer de over dem igen, nogle før end andre smiley Jeg vil undlad at fortælle om alle mine skøre hundes oplevelser med el-hegn for så skal jeg bruge flere timer smiley Dog kom de alle sig, og heldigvis vidste de fleste HVAD der var skyld i stødet, så de lærte at holde sig væk fra "metaltråde" i naturen. smiley men kun på et par cm. afstand, selv musene vidste det om hegnene, for de gemte sig lige under de laveste ledninger/tråde, så hundene ikke prøvede at fange dem når de sad der, lige foran næserne på dem. Ggg. Dyr er nu kloge, de fleste af dem smiley

• #10   3. maj 2017 Reiki har fået stød flere gange end jeg kan tælle. Vi har heste og derfor el-hegn, og Reiki lærer simpelthen aldrig, at man altså kan få stød, hvis man smutter under hegnet. Hver eneste gang hyler han op, løber hen til mig og er frygteligt pylret og 2 minutter senere er det glemt og han drøner igen under hegnet istedet for at gå udenom folden. Jeg ville ikke være bekymret for, at hunden rent fysisk tager skade.

Min brors gamle hund rente i hegnet lige i det sekund min bror kaldte på ham -også her gav det et hyl, og så skal jeg hilse at sige at indkaldet sad i skabet derefter smiley
    Der var heller ingen varig skade.

Ud af de hunde vi har haft i familien, og om jeg kan huske har været i nærkontakt med el-hegnet er det faktisk kun Gaia som lærte af det. Hun har fået stød én gang og siden den dag lægger hun sig pænt ved stalddøren og venter, når jeg henter heste på folden... hun skal ikke nyde noget af at få stød igen. Til gengæld er hun også den der tog mindst på vej over at få et rap -hun trak sig da med lynets hast, men herefter har hun bare holdt afstand, ingen pylren overhovedet,

Jeg har indtryk af, at hundene ofte ikke ved, hvor stødet kom fra, så har du stået lige ved siden af, har hunden måske troet det var dig, der gjorde noget... mon ikke den bliver god igen, når den lige har sundet sig smiley

• #12   4. maj 2017 Han er faldet til ro igen - vil dog ikke være med til at lukke heste ud længere. Men ellers er han helt som han plejer. Jeg blev blot forskrækket, da jeg har kun har hørt en hund skrige sådan før - og den døde kort til efter. Så skulle bare høre. Mange tak for jeres svar

• #13   4. maj 2017 Line: Der er forskel på, at blive ramt af et stødhegn, og så på at få stød fra fx. en lygtepæl, eller af at bide i en ledning/få stød fra strømforsyningen i et hus. De 2 sidste har både hos mennesker og dyr resulteret i dødsfald, fordi støddet påvirkede hjerterytmen. Der kan gå et døgns tid, inden dette så giver hjertestop.

Så man skal altid være obs. ved stød.

Kommentér på:
Stød?

Annonce