1.536 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Nyresyg hund ( kronisk nedsat nyrefunktion) Erfaringer ønskes Nyresyg hund ( kronisk nedsat nyrefunktion) Erfaringer ønskes

Hej !

Min DK/SV mix tæve på snart 15 fik ved senoircheck i januar konstateret forhøjet creatinintal. Det lå på 198. Hun fik målt blodtryk som var indenfor normalen og kom på nyrediæt.

Hun drikker mere, har en gang eller to om måneden opkast og nedsat appetit men er ellers frisk, vil lege og med på tur.

For to måneder siden ved alm tandrensning fandt dyrlægen en knækket rodspids på en kindtand som blev trukket ud.

Hun har i øvrigt parodontose og desværre fik hun en tandbyld i mandags og vi hastede til vagten og fik udleveret smertestillende. Tanden skulle ha været trukket ud ved min egen dyrlæge i onsdags men vi ville lige måle creatinintal inden som desværre er steget til 305.

Hun har ikke flere symptomer nu end i januar! Hun har endda taget knap 1 kilo på hvilket er usædvanligt på dette stadie af nyresygdommen (hun er i stadie 3 udaf 4)

Jeg fik hende hjem med antibiotika og hævelsen omkring tanden er nu faldet og hun er frisk og glad, spiser og maven er i orden.

Mit dilemma er nu narkosen og tandudtrækning. Skal jeg sætte hende igennem det nu allerede efter 2 måneder efter den første tand eller skal jeg lade hende sove ind her hjemme i vante omgivelser?

Jeg søger erfaring fra andre med nyresyge hunde, hvor langt havde de igen med nyretal på 300 +/- ?

Hendes trivsel og livskvalitet er ikke markant nedsat, hun er generelt frisk og glad.

På forhånd tak for indlæg om lignende forløb.

Mvh

Malou

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nyresyg hund ( kronisk nedsat nyrefunktion) Erfaringer ønskes
  • #1   24. jun 2017 Har du prøvet K/D foder til hende?

• #2   24. jun 2017 Om du skal trække hende igennem endnu en narkose, det ved kun du.
    Jeg er ikke fan af at gøre det med så gamle hunde, men samtidig er det kun en enkelt dag det drejer sig om og så er hunden frisk igen.
    Der må du nok vurdere hvordan hendes livskvalitet ellers er?

• #3   24. jun 2017 Hun får noget tilsvarende fra Tyskland som hun går virkelig godt på. Dyrlægen var meget positiv over hun har taget på for almindeligvis taber de sig på dette stadie. Diætfoder forhaler nedbrydningen af det raske nyrevæv, men man regner generelt med at der er omkring 25% raskt væv tilbage på stadie 3 af sygdommen. Nyrerne har en "overkapacitet" som så at sige knokler afsted , deraf er dyret mere træt osv... Det er selvopretholdelsesdriften der træder i kraft også ved mennesker med kroniske lidelser smiley

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 92
    #4   24. jun 2017 Hver nyrehund er speciel, så du kan ikke se det helt så skematisk, men jeg forstår godt at du spørger; 15 år er allerede en pæn alder.
    Jeg har en stadium 3 hund som er på hjemmelavet mad, akupunktur og urter. Han tager så meget på at jeg har måtte sætte ham ned i foder af hensyn til hans led som ikke er helt unge (snart 13 år). Han er blevet markant bedre efter jeg har fundet en dyrlæge der kan noget med nyrehunde. Han drikker mindre og tisser mindre end da han blev diagnosticeret, han leger med de andre hunde hver dag og vil det hele, men jeg sætter naturligvis nogle grænser af hensyn til hans gamle skrog smiley
    Held og lykke med hende og stor forståelse for hvis du synes det er ved at være lukketid.

• #6   24. jun 2017 Griffen: Tak for dit positive indlæg:)
    Virkelig dejlig læsning.. Faktisk drikker min osse mindre sådan i perioder men urinen er meget tynd og gennemsigtig hvilket jo ikke er et godt tegn .. har du oplevet det samme? Har din vovse osse problematikker i mundhulen ? Dyrlægen sagde det ofte går hånd i hånd med nyresygdommen.. Små sår, øget blødningstendens osv.. min vovse blødte efter venflon blev taget ud her i onsdags smiley Ikke voldsomt, men stadig ØV.

• #7   24. jun 2017 Birgitta L:

Min dyrlæge sagde at hun sagtens kunne forstå at jeg var i tvivl og hun heller ikke selv var sikker på, at hun ville ligge sin egen hund i narkose med de problematikker hun har og allerede 2 måneder efter den sidste narkose.
    Hun fik i øvrigt målt blodsukker , blodprocent og levertal hvoraf de to første var indenfor normalen smiley Levertal lettere forhøjet.

Jeg ringede til to andre dyrlæger i går for en second opinion, venter på de kontakter mig i næste uge smiley

Hun er uden tvivl en sej lille dame, er hurtigt oppe igen efter narkose men er ikke sikker på, jeg vil byde hendes system det igen... Og tanden skal ud før eller siden samt flere tænder kan være dårlige smiley

• #8   24. jun 2017 Men HVIS du vælger at operere, så kunne I med fordel trække de tænder ud der er dårlige og trække dem ud dyrlægen tænker, måske vil kunne give problemer inden længe.
    En hund kan fint leve med ikke ret mange tænder i munden.

• #9   24. jun 2017 Det er ikke en mulighed. For så ville hun ha taget den anden tand ud for to måneder siden ( den var hun obs på) men det er for meget på een gang da det er kindtænderne ...

• #10   24. jun 2017 Hmm det var da træls. Men man kan da godt fjerne mere end en tand per gang?

Nå men du må jo opveje det i hvor god du mener hendes livskvalitet er ellers smiley

• #12   24. jun 2017 Jeg synes heller ikke at en omgang narkose skal være afgørende. Det er en dag og så er det overstået.
    Men jeg forstår godt, når hun nu risikere at have flere dårlige tænder om 3 måneder eller når hun nu også er nyresyg.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 92
    #13   24. jun 2017 Jeg kender ikke TS dyrlæge (går jeg ud fra), men jeg tror godt at hun ved at man kan fjerne mere end en tand af gangen smiley Lige i den situation har det så ikke været optimalt.
    Til Malou T: ukoncentreret urin vil der altid være. Min hund har ikke haft problemer med mundhulen, men sådan er de så forskellige.

• #16   24. jun 2017 Birgitta: Det var netop årsagen til hun kun ville tage een tand ad gangen smiley

Narkosen er "designet" netop til ældre knap så stærke dyr og hun var relativt hurtigt oppe igen med fin appetit smiley

• #19   24. jun 2017 Hvis jeg kigger på hende i dag feks er jeg ikke i tvivl om, at jeg vælger narkose og ud med den tand. Men hun er jo osse upåvirket fordi hun formentlig ikke mærker tanden og ikke har gjort det siden mandag smiley

Det handler hverken om penge eller noget andet end om det er okay at vælge narkosen når hendes nyresygdom er på dette stadie smiley

Er der mon en chance for at tanden ikke blir betændt igen? Dyrlægen mener det kommer igen ...

Kommentér på:
Nyresyg hund ( kronisk nedsat nyrefunktion) Erfaringer ønskes

Annonce