{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Ro efter skade {{forumTopicSubject}}

Undskyld den lidt lange tråd men jeg er bare så meget i tvivl om hvad jeg skal gøre smiley

Lille Ecco på 16 uger har fået en revne i sin knæskal. Så han skal være i ro i 14 dage. Dyrlægen sagde 'I en kasse. ud og tisse og tilbage igen'

Jeg mener at jeg sagtens kan holde ham rigeligt i ro når jeg er hjemme uden at skulle lukke ham inde i en transportkasse. Men... Hvad med når han er alene hjemme?
Han vil gerne være i kassen og har nu også sovet i den, dog ikke mens den var lukket. Han bliver ked af det og piver og kradser for at komme ud ret hurtigt efter man lukker. På trods af at han får lækre snacks med. Han kan godt spise sin snack mens kassen er lukket men når han ikke synes den er så spændende mere så vil han ud.
Jeg har prøvet at gå ud af rummet og hurtigt tilbage mens han er i gang med sin snack og han stopper med at spise men begynder igen når jeg er tilbage. Piver efter ca. 60 sek.

Jeg er bange for at hvis han er alene udenfor buret at han så kan springe rundt osv. Selvom han normalt er meget rolig og mest bare sover når han er alene hjemme.

Jeg lod ham i dag blive i kassen (lukket) hvor han peb. Efter ca. 5-8min lagde han sig ned og slappede mere af. Der lukkede jeg ham ud.

Jeg håber virkeligt at nogen af jer har nogle kloge ord og gode råd da jeg virkelig har brug for at få handlet ind smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ro efter skade
  • #1   6. aug 2017 Boogie brækkede bagbenet som 4 måneder gammel, og der var der ingen kære mor. Det var burro med det samme, han var ikke vant til bur, så det var hårdt for os alle. Buret blev dækket til i starten og langsomt kunne det være dækket mindre til.

    Rigtig god bedring!


  • #2   6. aug 2017 Hvor længe er der dømt ro?
    Hvilken race?


  • #3   6. aug 2017 Uden at være ekspert, synes jeg at det virker helt forkert at skulle holde en hund i en kasse i 14 dage og kun lige ud og ind igen.
    Udover det uhensigtsmæssige i at den mister ret meget af sin muskelmasse, så har led og sener ikke ret godt af ikke at blive brugt i så lang tid.
    For ikke at tale om det psykiske i behandlingen ..

    Sådan ville jeg ikke gøre med en hvalp.


  • #4   6. aug 2017 14 dage
    Kromfohrländer. Han vejer 5.3kg


  • #5   6. aug 2017 Jeg vil helst heller ikke holde ham i kassen. Men jeg stoler bare ikke på at han holder sig nok i ro når han skal være alene hjemme hvis han er fri som han plejer smiley

  • #6   6. aug 2017 Du kan med fordel også snakke med dem herinde der har hunde opereret for PL, eller Anni med Taliban (dværgpincher) brækkede bagben i ung alder.

    Hvis skaden er så slem at der ordineres totalt ro, så må man følge det. Det svarer lidt til fuld boksro for en hest. Det er ikke sjovt, men nødvendigt til tider.

    Der må skrues op for hjernegymnastikken, du kan af gode grunde jo ikke motionere hunden træt. Så må der gang i diverse sjove spil, snusemåtte måske.


  • #7   6. aug 2017 Nåda der var kommet en del svar mens jeg skrev mit.

    Og glemte da et GOD BEDRING i mit forrige indlæg smiley


  • #8   6. aug 2017 Har du evt ikke et lille rum, han kan lukkes ind i?

  • #9   6. aug 2017 Jo men han kan jo stadig hoppe og løbe selv i et lille rum smiley

    Men på den anden side så hjælper det jo ikke at han er lukket inde hvis han ikke er rolig der heller. Han kæmper jo for at komme ud smiley


  • #10   6. aug 2017 Problemet med den slags behandling er jo, udover tab af muskelmasse/stive sener/muskler, at dyret risikerer at skade sig selv yderligere pga frustrationen ved at være så begrænset så lange ad gangen..
    Det er især et problem med heste, som bliver meget voldsomme, når energien ophobes. Ved en hvalp, som ikke er burvant, ville jeg være bekymret for, at den skader sig selv i panikken over at være indelukket..

    Ift alene hjemme, har du evt et rum, hvor der ikke er mulighed for at hoppe op på noget? Et bryggers eller et køkken, hvor I fjerner køkkenstolene, fx. Det begrænser jo hvalpens udfoldelsesmuligheder markant, hvis den kun kan gå rundt på gulvet eller ligge i sin kurv.


  • #12   6. aug 2017 Jeg kan lukke ham i gangen og køkkenet. Der er ikke noget at kravle op på. Og så må jeg bare håbe at han ikke løber rundt og laver krumspring.
    Han er i hvert fald ret så ked af at være lukket inde i kassen når jeg ikke er ved den. smiley


  • #14   6. aug 2017 Jeg har altid kamera på ham når han er alene smiley Han er for lille til at kunne komme op på noget selv og han ved det så han prøver ikke smiley

    Jeg ringer i morgen til dyrlægen for at høre præcis hvor streng jeg skal være smiley

    Mange tak for jeres svar og ønsker om god bedring smiley


  • #15   6. aug 2017 Først god bedring med din hund.

    Har hvalpen ikke fået gips/glasfiber eller skinne på benet ?

    Min Taliban brækkede bagbenet knap 5 måneder gammel. Hun var/er meget aktiv og skulle holdes i ro i 6 uger. Det gik faktisk bedre end forventet.

    Hun var ikke vant til bur og ville overhovedet ikke være i det.
    Jeg gjorde så det, at jeg fjernede stole i køkkenet og når hun var alene, så havde hun en dyne på køkkengulvet og fil lidt kødben at gnave på.

    Når din hund er vant til at være alene, så tror jeg ikke, at du skal være så bekymret for at den render rundt når den er selv. Sandsynligvis vil den bare lægge sig til at sove til du kommer hjem igen. Det gjorde min.

    Og når nu uheldet var ude, så var jeg glad for at det var et bagben min hund brækkede, for med bagbenet kunne jeg stadig aktivere hende.

    Hun fik spredt mad ud få græsplænen og kunne stille og rolig tøffe rundt og søge efter det, samt at vi gik spor.
    Snusemåtten var ikke opfundet dengang, ellers havde vi også brugt sådan en..


  • #16   6. aug 2017 Han plejer så vidt jeg kan se på kameraet også bare at ligge sig og sove når han er alene smiley

    Holdt du ham så bare i ro når du var hjemme? Altså bare lavede stille og rolige aktiviteter.
    Men nej han har ingen skinne eller gips eller noget. Men knæskallen er heller ikke i to stykker men i et stykke med en revne/hak i sig.


  • #17   6. aug 2017 Når han plejer at ligge og sove når han er alene, så gør han det også nu.
    Luk ham ud i køkkenet med et tæppe på gulvet, et kødben og en t-shirt som lugter af dig når han er alene.

    Og ja, min Taljban blev holdt rimelig meget i ro når jeg var hjemme.
    Det var ude at tisse, søge efter foder i haven og gå spor.
    Dette med at søge foder og gå spor foregår jo i et rimeligt stille og roligt tempo, samtidig med, at det tog toppen af energien.
    Dyrlægen syntes, at det var udmærket at beskæftige hende på den måde, fordi det var stille og rolig, og hvis ikke jeg fik taget noget af energien, så blev hun meget mere urolig og så kunne jeg ikke holde hende i ro.

    Benet er helet så godt op, så selv om man ved at det har været brækket, så kan man ikke se det.


  • #18   6. aug 2017 Jeg ville få en person til at være ved hvalpen 24/7.

  • #19   6. aug 2017 Jeg har prøvet det et par gange at skulle holde en hund 100% i ro. (Den ene gang i 5 stive måneder!!!)

    Burro er voldsomt og personligt ville jeg ikke bruge det til en hvalp.

    Der kan den ligeså godt komme til skade i frustration som den kan i glæde udenfor.

    Det handler om, at hunden ikke må lave pludselige bevægelser, ikke løbe, ikke hoppe.
    Den må gå stille og roligt.

    Hvis det kan lade sig gøre at få den til at nøjes med det, er man home-safe ihvertfald når man er hjemme hos den.

    Jeg ville gøre alt, jeg kunne for at undgå, at hvalpen var alene hjemme i den periode.


Kommentér på:
Ro efter skade

Annonce